Jeg har for tiden en av de oppgraderte Music Angel KT88-forsterkerne til vurdering hjemme. Vanligvis bruker jeg en Electrocompaniet ECI-1 som forsterker, og bytter mellom å bruke Rogers LS3/5A 15Ohm og KEF LS50 som høyttalere.
Jeg har lest mye om at Rogers LS3/5A spiller svært godt med rørforsterkere, og fikk vel det bekreftet med MA KT88. Foreløpig virker det som om at lydbildet er større og mer presist med rørforsterkeren. Med nye KEF LS50 er imidlertid ikke denne tendensen like tydelig. Her spiller MA KT88 iallfall ikke bedre enn ECI-1.
Det har imidlertid oppstått et fascinerende problem med en spesiell innspilling: Jeg har, for ikke lenge siden, kjøpt The Opus Project Choir`s fantastiske uroppføring av Steve Dobrogosz´orkester og korverk "My Rose" fra Linn Records som Apple Lossless i 24/192-kvalitet. Dette er en innspilling som virkelig gnistrer, både teknisk og musikalsk, så den har blitt spilt mye på Electrocompaniet ECI-1 - uten snev av problemer. Kilden er en Cambridge Stream Magic 6, som både brukes som streamer og DAC. I dette tilfelle spiller jeg musikken fra en Macbook Pro, på USB til avspilleren. Overføringen er 24bit/192kHz, altså original kvalitet, som blir oppsamlet ytteligere i DAC-delen til Stream Magic 6.
Jeg har laget en 24bit/96kHz-versjon av albumet også. Denne kopien spiller problemløst. Men når jeg setter på den originale kopien i 192kHz-kvalitet, skjer det noe interessant. Så lenge jeg spiller i moderat volum, høres alt ut som det skal. Men når jeg "gasser på", kommer det sakte men sikkert et bakteppe av hvit støy, som blir mer og mer fremtredende, dess høyere volumet er.
Hypotesen min er at problemet har noe med at den beste kvaliteten inneholder musikkinformasjon som går langt over hørbare frekvenser på 192kHz, og at dette ikke blir noe problem med ECI-1- forsterkeren, fordi den muligens har begrensninger som kommer tidligere enn MA KT88? Det betyr at MA KT88 i teorien har evenen til å gjengi frekvenser som bare finnes i den beste kvaliteten av HD-opptak, men som på en eller annen måte skaper problemer?
Jeg mottar andre teorier eller tanker rundt problemet med takk....
Jeg har lest mye om at Rogers LS3/5A spiller svært godt med rørforsterkere, og fikk vel det bekreftet med MA KT88. Foreløpig virker det som om at lydbildet er større og mer presist med rørforsterkeren. Med nye KEF LS50 er imidlertid ikke denne tendensen like tydelig. Her spiller MA KT88 iallfall ikke bedre enn ECI-1.
Det har imidlertid oppstått et fascinerende problem med en spesiell innspilling: Jeg har, for ikke lenge siden, kjøpt The Opus Project Choir`s fantastiske uroppføring av Steve Dobrogosz´orkester og korverk "My Rose" fra Linn Records som Apple Lossless i 24/192-kvalitet. Dette er en innspilling som virkelig gnistrer, både teknisk og musikalsk, så den har blitt spilt mye på Electrocompaniet ECI-1 - uten snev av problemer. Kilden er en Cambridge Stream Magic 6, som både brukes som streamer og DAC. I dette tilfelle spiller jeg musikken fra en Macbook Pro, på USB til avspilleren. Overføringen er 24bit/192kHz, altså original kvalitet, som blir oppsamlet ytteligere i DAC-delen til Stream Magic 6.
Jeg har laget en 24bit/96kHz-versjon av albumet også. Denne kopien spiller problemløst. Men når jeg setter på den originale kopien i 192kHz-kvalitet, skjer det noe interessant. Så lenge jeg spiller i moderat volum, høres alt ut som det skal. Men når jeg "gasser på", kommer det sakte men sikkert et bakteppe av hvit støy, som blir mer og mer fremtredende, dess høyere volumet er.
Hypotesen min er at problemet har noe med at den beste kvaliteten inneholder musikkinformasjon som går langt over hørbare frekvenser på 192kHz, og at dette ikke blir noe problem med ECI-1- forsterkeren, fordi den muligens har begrensninger som kommer tidligere enn MA KT88? Det betyr at MA KT88 i teorien har evenen til å gjengi frekvenser som bare finnes i den beste kvaliteten av HD-opptak, men som på en eller annen måte skaper problemer?
Jeg mottar andre teorier eller tanker rundt problemet med takk....