Deprimert av frekvenskrver...

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Jeg må si jeg ble ganske deppa når jeg med egne øyer så "rommet mitt". Har en Velodyne DD-12 som kan vise frekvenskurven under 200Hz. Den kjører en sveeptone og tar denne opp med en mikrofon. Viser da bunner og topper på en skjerm. Så nesten ut som Thundercoaster. 10db opp ved 50Hz og ganske mye ned ved 100Hz... Shit! Her må det jobbes med rommet. Noen kommentarer… Kan jeg handle noe dempsaker for å ta toppen rundt 50 HZ?
 
L

Lydtekniker

Gjest
Kan du beskrive lytterommet ditt? Dimensjoner/materialer/plassering av utstyr, etc.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Målene er 6,20 x 3,5 x 2,4. Panelte vegger med gips betong bak. Betong med fliser på gulv. Panelt tak med vanlig bindingsverk.

Kan ikke plassere HT’ene på kortveggen. Mister da for mye ”show”. Får også en slags korridor effekt, men på kortveggen går det sånn passe bra. Må spille sånn. Jeg har flyttet frem og tilbake en del ganger. Har en dør som jeg må ta hensyn til, men ikke når jeg plasserer på langveggen.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.900
Antall liker
13.157
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
hallo Geir 8)
dippen på hundre er en funksjon av peaken på 50
fjernes/dempes den kommer 100 opp også ;D
mvh
Leif
 
L

Lydtekniker

Gjest
Ok, har regnet litt på det - du sitter med resonanser i
*lengderetningen (6,20 m) på 27.4Hz, 54.8Hz, 82.2Hz osv
*bredderetningen (3,5 m) på 48.6Hz, 97.2Hz, 145.8Hz osv
*og i høyden (2,4m) ved 70.8Hz, 141.7Hz, 212.5Hz osv

I tillegg har du en tangentiell resonans (todimensjonal resonans) på 57Hz, og en oblique resonans (tredimensjonal resonans) på 47.8Hz

Resonansene rundt 50 Hz (dvs 47.8Hz, 48.6Hzm 54.8Hz og 57Hz) er muligens såpass tette at det er disse som gir deg problemer i dette området.

Rommet i seg selv er i grunn ikke så hakkandes gæærnt dimensjonert, men alle lytterom er jo som regel kompromisser.

Remedier vil være å forsøke å dempe refleksjonene i bassområdet, noe som ofte kan være en hard nøtt. Bassabsorpsjon vha. porøsabsorbenter krever ofte uakseptabelt stor plass, så da er eventuelt membranabsorbenter eller helmholtzresonatorer veien å gå. Det er f.eks mulig å snekre sammen en membranabsorbent vha. plank og finér, men best resultat får man nok om man overlater det til proffene. Ellers kan det være en ide å sette bassfelle i ett eller flere av hjørnene. Prøv å henge opp dyner i hjørnene for å se om dette hjelper - gjør det det, kan du vurdere bassfeller.


Men én ting: hørte du disse defektene i lyden før du så de på skjermen? Hvis ikke, er de egentlig noe å bekymre seg over?
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.465
Antall liker
885
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Velodyne DD-12 har vel innebygd EQ som kan dempe denne
toppen?Det er jo derfor den har mik. og mulighet for å vise målingene på skjerm?

MVH
 
L

Lydtekniker

Gjest
Velodyne DD-12 har vel innebygd EQ som kan dempe denne
toppen?Det er jo derfor den har mik. og mulighet for å vise målingene på skjerm?

MVH
Litt av problemet med å dempe en slik topp med en EQ, er at dette også påvirker lyden på alle andre punkter i rommet - punkter som ikke nødvendigvis har denne defekten. Hvis du eksempelvis har en topp i lytteposisjon ved denne frekvensen, og du demper denne med for eksempel 10dB, vil du merke at andre punkter i rommet plutselig virker veldig fattige i 100Hz'en. Men å forbedre forholdene akkurat i lytteposisjon, det kan man nok oppnå, så det er jo bare å prøve seg frem.
 
R

Ronny_D

Gjest
Hvordan påvirker en eventuell sentrumsplassering av subben exiteringen av nodene ?
 
L

Lydtekniker

Gjest
Det er jeg usikker på. Det er mulig jeg er på jordet nå, men partikkelhastigheten til luftmolekylene må nødvendigvis være størst helt inntil membranet på høyttaleren og minst helt inntil veggene (siden de her må "snu"). Dette kan vel muligens innvirke på hvordan bassen vil oppføre seg i rommet og hvilke frekvenser som får "spillerom". Jeg har ikke noe presist svar, dessverre.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Slik tenker jeg selv! :) 100Hz er i tillegg temmelig retningsbestemt.

Litt av problemet med å dempe en slik topp med en EQ, er at dette også påvirker lyden på alle andre punkter i rommet - punkter som ikke nødvendigvis har denne defekten. Hvis du eksempelvis har en topp i lytteposisjon ved denne frekvensen, og du demper denne med for eksempel 10dB, vil du merke at andre punkter i rommet plutselig virker veldig fattige i 100Hz'en. Men å forbedre forholdene akkurat i lytteposisjon, det kan man nok oppnå, så det er jo bare å prøve seg frem.
 
T

theStig

Gjest
Hvordan påvirker en eventuell sentrumsplassering av subben exiteringen av nodene ?
Helt på midten er du i trykk-nullpunktet for den 1. 3. 5. osv noden. I teorien vil du ikke kunne eksitere (sette i gang) disse. En senterplassering vil også føre til at du ikke hører noe lyd heller ved frekvensen til nodene, hvis du selv også er i midten av rommets breddeakse. Dette er teori, er er du uheldig oppnår du det i praksis også.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Når jeg åpner døra inn til et tilstøtende rom blir 50Hz kulen borte! 100Hz dippen blir da også noe mindre. Har en dal til på ca 150Hz. Jeg får jobbe med saken. Takk for at dere tar dere tid til å hjelpe til. ;D
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Stemmer ganske bra i praksis! Det er samme effekten som om jeg får når jeg setter HT'ene på kortveggen og sitter mitt i rommet.

Helt på midten er du i trykk-nullpunktet for den 1. 3. 5. osv noden. I teorien vil du ikke kunne eksitere (sette i gang) disse. En senterplassering vil også føre til at du ikke hører noe lyd heller ved frekvensen til nodene, hvis du selv også er i midten av rommets breddeakse. Dette er teori, er er du uheldig oppnår du det i praksis også.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Med tanke på en helmholtzresonatorer. Vet du lengden jeg må ha på et støperør på 30cm i diameter for å knekke 50Hz boom?

Ok, har regnet litt på det - du sitter med resonanser i
*lengderetningen (6,20 m) på 27.4Hz, 54.8Hz, 82.9Hz osv
*bredderetningen (3,5 m) på 48.6Hz, 97.2Hz, 145.8Hz osv
*og i høyden (2,4m) ved 70.8Hz, 141.7Hz, 212.5Hz osv

I tillegg har du en tangentiell resonans (todimensjonal resonans) på 57Hz, og en oblique resonans (tredimensjonal resonans) på 47.8Hz

Resonansene rundt 50 Hz (dvs 47.8Hz, 48.6Hzm 54.8Hz og 57Hz) er muligens såpass tette at det er disse som gir deg problemer i dette området.

Rommet i seg selv er i grunn ikke så hakkandes gæærnt dimensjonert, men alle lytterom er jo som regel kompromisser.

Remedier vil være å forsøke å dempe refleksjonene i bassområdet, noe som ofte kan være en hard nøtt. Bassabsorpsjon vha. porøsabsorbenter krever ofte uakseptabelt stor plass, så da er eventuelt membranabsorbenter eller helmholtzresonatorer veien å gå. Det er f.eks mulig å snekre sammen en membranabsorbent vha. plank og finér, men best resultat får man nok om man overlater det til proffene. Ellers kan det være en ide å sette bassfelle i ett eller flere av hjørnene. Prøv å henge opp dyner i hjørnene for å se om dette hjelper - gjør det det, kan du vurdere bassfeller.


Men én ting: hørte du disse defektene i lyden før du så de på skjermen? Hvis ikke, er de egentlig noe å bekymre seg over?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.900
Antall liker
13.157
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
høres ut som et teoretisk problem for meg;
jeg har en peak på 8-10dB i høyrekanal,men jeg kan ikke si at det gjør noe,og jeg har ennå tilgode å oppleve at noen besøkende setter fingeren på "problemet".
kanskje de er overdrevent høflige; ellers så hører de det ganske enkelt ikke ::)
uansett; jeg blåser idet så lenge det låter bra.....
fuck målingene!

IMO
Mvh
Leif
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
jeg har en peak på 8-10dB i høyrekanal,men jeg kan ikke si at det gjør noe,og jeg har ennå tilgode å oppleve at noen besøkende setter fingeren på "problemet".
Hvilken frekvens er det peaken ligger på?
 

nybegynneren

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
57
Antall liker
0
Det rimeligste alternativet blir vel å eksperimentere med høyttalerposisjoner... Et svindyrt alternativ, er romkorreksjon fra Lyngdorf Audio...;)

Uansett, en såpass stor peak i frekvenskurven er vanskelig å rette på, uten at det blir kostbart. En aldri så liten trøst, er vel at du ikke er alene om dette problemet. Antageligvis svært få som faktisk har et godt lytterom...
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Men husk at bassen oppfattes av hele kroppen. Det blir feil å kompensere bare for responsen i ørehøyde.
 
L

Lydtekniker

Gjest
Et meget godt poeng, Snickers-Is. Romkorreksjon kan nødvendigvis ikke kompensere for andre forhold enn de som råder i punktet der det måles.
 
K

knutinh

Gjest
Evt en eller annen form for midling over flere målepunkter for å ta globale eller semi-globale tendenser.

mvh
Knut
 
R

Ronny_D

Gjest
Evt en eller annen form for midling over flere målepunkter for å ta globale eller semi-globale tendenser.

mvh
Knut
Men da må man vel avrunde korigeringen i forhold til avstanden mellom målepunktene, da skulle det ikke bli rare korigeringen igjenn tilslutt?
 
K

knutinh

Gjest
Det har vært skrevet litt papers rundt dette.

Men helt fundamentalt kan man si:
*Pådrag (korrigerte høyttalere) har 2 endimensjonale "frihetsgrader"
*Systemet vi ønsker å korrigere er 3-dimensjonalt

Dermed kan vi teoretisk sett korrigere ett punkt perfekt. Eller vi kan korrigere et volum sub-ideelt. Eller vi kan korrigere hele rommet for trender som er helt globale.

Avstanden mellom minima og maksima er gitt av bølgelengden, og dermed er romkorreksjon rimelig fånyttes ved 20kHz. Når bølgelengden begynner å strekkes seg over en meter eller mer, har vi mye mer spillerom til å fjerne uønskede fenomener.


En populær konsensus er vel at akustiske og digitale former for rom-korreksjon har hver sine sterke sider. Akustisk "forbedring" av rommet gir klare fordeler for høye frekvenser og fenomener vi subjektivt forbinder med "tidsrespons", mens digital korreksjon er veldig effektivt for lave frekvenser. Kombinasjonen av disse to forventes å gi best absolutt resultat og best resultat pr krone.

mvh
Knut
 
K

knutinh

Gjest
Når vi leser frekvenskurver har vi veldig lett for å legge oss opp i skarpe "peaks & dips". Men det viser seg at dette slett ikke er hva hørselen reagerer mest på.

Hørselen har en integrerende funksjon som gjør at arealet over et visst frekvensområde er mye mer signifikant. Dvs at om gjennomsnittlig amplitude fra 100Hz til 500Hz er hevet med 0.5 dB så kan dette være høyst signifikant. Men om området fra 100-110 Hz er hevet med 12 dB og området fra 110-120 dB er senket med 12 dB så trenger ikke dette nødvendigvis å være veldig hørbart, selv om det er MYE lettere å se visuelt på et plot.

Et annet punkt er at hørselen er vist å være mer følsom for topper enn bunner. Altså er det (heldigvis) lite poeng i å kompensere opp nullpunkt i frekvensresponsen.

mvh
Knut
 
L

Lydtekniker

Gjest
Gode poenger her, Knut. I tillegg er det vesentlig å påpeke at hørselen ikke er en målemikrofon - vi har to ører plassert om lag 17cm fra hverandre, og punktmålinger relaterer således dårlig til hva den menneskelige hørselen oppfatter.

Litt av grunnen til at jeg spurte nr9 om han først ble klar over problemet når det ble visualisert på en skjerm.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Nr9, har du versjon 2.0 av software på din DD-12?

Kjør autosetup, tror det var 3-2-1 på fjernkontrollen og boksen setter seg opp selv og jevner ut frekvensgangen.

Enkelt, hva? Digger virkelig programvaren på Velodyne, har en DD-18 med 2.0 selv.

Hvis du ikke har 2.0 oppgraderer du lett ved å laste ned 2.0 fra Velodynes web og henge på en PC med seriekabel.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Har 2.0. Min er kliss ny. Hvordan blir den etter å ha spillt på den en del timer? For meg virker den litt "klumpete".
Nr9, har du versjon 2.0 av software på din DD-12?

Kjør autosetup, tror det var 3-2-1 på fjernkontrollen og boksen setter seg opp selv og jevner ut frekvensgangen.

Enkelt, hva? Digger virkelig programvaren på Velodyne, har en DD-18 med 2.0 selv.

Hvis du ikke har 2.0 oppgraderer du lett ved å laste ned 2.0 fra Velodynes web og henge på en PC med seriekabel.
 

TomTom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Innlegg
215
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Er det noen i denne tråden som kan svare meg på hvorfor jeg, med flere har en kraftig dip på 200Hz. Dipe'n kan være så lav som 15db lavere enn frekvensene over og under på frekvens cd'en jeg bruker (180,220Hz). Har prøvd i 3-4 rom og det ser ut til at alle rommene blir truffet av en tilsvarende dip i samme område. Som blir beskrevet tidligere i tråden kan dette skyldes frekvenser lenger opp eller ned på, men kan ikke se noen entydige forklaringer på dette på disse målingene. Har en kraftig peak i 40Hz området, men det er vel for langt unna 200Hz til å ha noen innvirkning, eller hva?

Eneste likhet jeg finner med rommene kan være takhøyde, ellers er rommene vidt forskjellige i størrelse og utforming.

Setter pris på alle svar, mvh TomTom
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Har 2.0. Min er kliss ny. Hvordan blir den etter å ha spillt på den en del timer? For meg virker den litt "klumpete".
Hadde du kjørt autosetup? Husk at du må stille fasen manuelt etterpå. Still fase til delingen mot frontene dine gir glattest mulig kurve.

DD blir bare bedre og bedre, min nådde peak etter ca. 6mnd. tung brukstid... :) Hvis din er HELT spiller ny må du bruke den med litt volum et par uker for å løsne på tingene. Alle HT må spilles inn også sub'er! Kjører forresten min med maks. servokontroll dvs. tightest bass hele tiden også på film. Liker bassen stram og kontrollert!

Er ikke mye klumpete her nei...har stilt min langs bakveggen bak lyttepos. Iom alle innstillingsmulighetene var dette helt ok.

Brukes til både musikk og film her.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Er det noen i denne tråden som kan svare meg på hvorfor jeg, med flere har en kraftig dip på 200Hz. Dipe'n kan være så lav som 15db lavere enn frekvensene over og under på frekvens cd'en jeg bruker (180,220Hz). Har prøvd i 3-4 rom og det ser ut til at alle rommene blir truffet av en tilsvarende dip i samme område. Som blir beskrevet tidligere i tråden kan dette skyldes frekvenser lenger opp eller ned på, men kan ikke se noen entydige forklaringer på dette på disse målingene. Har en kraftig peak i 40Hz området, men det er vel for langt unna 200Hz til å ha noen innvirkning, eller hva?

Eneste likhet jeg finner med rommene kan være takhøyde, ellers er rommene vidt forskjellige i størrelse og utforming.

Setter pris på alle svar, mvh TomTom
Hvilke HT og/eller sub har du? Mye HT jeg har hørt HAR en dip fra rundt 100-250hz, "hengekøye"...tror mange produsenter lager de slik for at HT skal låte mere "behagelig" og ikke stikke seg ut? Hmmm...
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Er det noen i denne tråden som kan svare meg på hvorfor jeg, med flere har en kraftig dip på 200Hz. Dipe'n kan være så lav som 15db lavere enn frekvensene over og under på frekvens cd'en jeg bruker (180,220Hz). Har prøvd i 3-4 rom og det ser ut til at alle rommene blir truffet av en tilsvarende dip i samme område. Som blir beskrevet tidligere i tråden kan dette skyldes frekvenser lenger opp eller ned på, men kan ikke se noen entydige forklaringer på dette på disse målingene. Har en kraftig peak i 40Hz området, men det er vel for langt unna 200Hz til å ha noen innvirkning, eller hva?

Eneste likhet jeg finner med rommene kan være takhøyde, ellers er rommene vidt forskjellige i størrelse og utforming.

Setter pris på alle svar, mvh TomTom
Jeg vil anta at dette handler om utfasninger fra omkringliggende flater. Lyden reflekteres tilbake fra disse flatene, og "slår ihjel" den møtende lyden. Hvis avstanden fra bassenheten til sidevegg er lik avstanden til bakvegg får du en samling av slike utfasninger på en frekvens. Enda verre blir det om dette igjen sammenfaller med avstanden fra enhet til gulv osv. Ideelt sett bør du ha ulik avstand til de omkringliggende flatene, eller bruke høyttalere som tar høyde for dette problemet, feks NHT eller andre produsenter som tar denne såkalte Allison-effekten på alvor.

Dette er underlig nok et lite omtalt tema, men et tema som vi alle burde kjenne bedre til, da de aller fleste høyttalere ikke tar høyde for fenomenet, og de fleste av oss daglig opplever de problemene det medfører.

Les mer her: http://www.allisonacoustics.com/one_system.html
 

Eivind

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.05.2002
Innlegg
63
Antall liker
0
En annen løsning er prøve absorbenter/diffusorer fra Acoustica Applicata.
Har i mitt lytterom en kraftig resonans rundt 85 hz. Prøvde et par av de største, DaaD4, som skal absorbere ned til 50hz. Hos meg så skulle de stå i hjørnet bak lytterposisjon: Dette gav en umiddelbar virkning. Bassen ble mer kontrollert, og påvirket ikke resten av frekvensområdet på samme negative måte. Jeg ente til slutt med en pakke på 9 enheter, og føler at problemet er løst. Og som et resultat har fått totalt sett mye bedre lydbilde mht. dynamikk, luft, fokus etc.
Anbefales absolutt.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Bare en liten kommentar angående Allison-effekten og NHT som jeg nevner ovenfor.

Se hvordan NHT 3.3 er laget. Avstanden fra den sidemonterte bassenheten til bakvegg(3.3 skal stå helt inntil vegg) og gulv er ekstremt kort. Dermed vil de utfasningene som kommer som et resultat av dette ligge på en høyere frekvens enn det bassenheten gjengir. Samtidig er mellombassen plassert forholdsvis høyt, og kabinettet er ekstremt dypt(nesten 80 cm), slik at utfasningene fra ihvertfall tak og gulv ligger på en lavere frekvens enn hva enheten blir tillatt å spille via delefilteret. Ken Kantor er gud.

 

BA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
120
Antall liker
10
Når vi leser frekvenskurver har vi veldig lett for å legge oss opp i skarpe "peaks & dips". Men det viser seg at dette slett ikke er hva hørselen reagerer mest på.

Hørselen har en integrerende funksjon som gjør at arealet over et visst frekvensområde er mye mer signifikant. Dvs at om gjennomsnittlig amplitude fra 100Hz til 500Hz er hevet med 0.5 dB så kan dette være høyst signifikant. Men om området fra 100-110 Hz er hevet med 12 dB og området fra 110-120 dB er senket med 12 dB så trenger ikke dette nødvendigvis å være veldig hørbart, selv om det er MYE lettere å se visuelt på et plot.

Et annet punkt er at hørselen er vist å være mer følsom for topper enn bunner. Altså er det (heldigvis) lite poeng i å kompensere opp nullpunkt i frekvensresponsen.

mvh
Knut
Dette er også min erfaring etter å ha holdt på med ATB mic målinger i lytteposisjon og med (foreløbig) manuell eq på Tact/Lyngdorf TDA2200. Brede lavere peaker er mer hørbare enn smale høye. Dog er 1-3kHz følsomt. Men ingen tvil om at hos meg har mulighetene i TDA + målinger ført til bektraktelig bedre lyd.-Særlig i bassområdet. Det er herlig å høre bass avdelingen definert, stram og nesten helt uten frustrerende booomer på vegen nedover i basstonene. Og når det er ryddet opp i bassen så åpner det seg oppover i frekvensområdet også. Et must for oss med vanskelige rom. Men det skal litt trening til for å få det hele på plass.

Mvh BA
 

TomTom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Innlegg
215
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Som de fleste andre som har anlegget sitt i stua sliter jeg med mange absorbenter. Estetikk er fortsatt på dagsorden for å si det slik. Som svar til deg Lydmekk tror jeg ikke det har med mine høyttalere å gjøre, da jeg prøvde å si at jeg har prøvd samme test i flere forskjellige rom med helt annet utstyr(svært dårlig forumlert av meg i første innlegg, sorry). Mine høyttalere har sidemonterte basser, så ja. Det kan være problemet hos meg. Men de andre stedene/anleggene har ikke sidemonterte basser, så dette er neppe problemet for alle.

Noen snakket om at det kunne være frekvenser fra andre områder som gjorde innslag på f.eks. denne frekvensen. Kan 40Hz i mitt anlegg medføre denne dip'en på 200Hz?

Takk for kalkulatorer o.l. skal bruke litt tid på de fremover for å sjekke. ut disse
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Som de fleste andre som har anlegget sitt i stua sliter jeg med mange absorbenter. Estetikk er fortsatt på dagsorden for å si det slik. Som svar til deg Lydmekk tror jeg ikke det har med mine høyttalere å gjøre, da jeg prøvde å si at jeg har prøvd samme test i flere forskjellige rom med helt annet utstyr(svært dårlig forumlert av meg i første innlegg, sorry). Mine høyttalere har sidemonterte basser, så ja. Det kan være problemet hos meg. Men de andre stedene/anleggene har ikke sidemonterte basser, så dette er neppe problemet for alle.

Noen snakket om at det kunne være frekvenser fra andre områder som gjorde innslag på f.eks. denne frekvensen. Kan 40Hz i mitt anlegg medføre denne dip'en på 200Hz?

Takk for kalkulatorer o.l. skal bruke litt tid på de fremover for å sjekke. ut disse
Leste du innlegget mitt som jeg la inn 16.12 kl 12:15am ? Jeg er ganske så sikker på at det er utfasninger fra omkringliggende flater som er hovedproblemet. Dette er tatt rett ut fra boka.
 
Topp Bunn