Ønsker anbefaling Lo power/high eff. - High power/lo eff. hva er best?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Paulsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Innlegg
    611
    Antall liker
    314
    Ja, nå har jeg altså hørt et hornsystem som i mine ører er i superklasse.

    Bl.a. et konsertopptak høres ut som konsertopptak med meget bra dynamikk som seg hør og bør, og en del andre opptak som bare ble ut av en annen verden;)

    Jeg synes det hadde vært spennende hvis noen med "normale" annlegg kunne oppvist noe av det samme?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Hvor har du vært nå da, Paulsen? Hmmm...
     

    Paulsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Innlegg
    611
    Antall liker
    314
    Det spiller ingen rolle i denne saken, men jeg tror du vet det;D
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Paulsens veier er uransakelige, men som du sier - det spiller jo ingen rolle i denne saken. Ikke vet jeg.
    Men problemstillingen i ditt opprinnelige spørsmål er betimelig; spesielt med tanke på at brorparten av dagens "slemme" rigger er i kategorien "hi power / lo eff." Hvorfor det er slik må nok bero på en skylddeling mellom markedskrefter, teknologi, hjernevasking og det stadig omdiskuterte WAF.
     

    Paulsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Innlegg
    611
    Antall liker
    314
    Jeg vil gjerne høre annlegg som
    slår dette med normale forsterkere? er det mulig?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Paulsens veier er uransakelige, men som du sier - det spiller jo ingen rolle i denne saken. Ikke vet jeg.
    Men problemstillingen i ditt opprinnelige spørsmål er betimelig; spesielt med tanke på at brorparten av dagens "slemme" rigger er i kategorien "hi power / lo eff." Hvorfor det er slik må nok bero på en skylddeling mellom markedskrefter, teknologi, hjernevasking og det stadig omdiskuterte WAF.
    For det finnes vel ikke noe marked for rørforsterkere med lav effekt i high-end klassen, som er tilpasset høyeffektive horn?
    Btw, er man hjernevasket så betyr det at man kun kjenner til en sannhet. Plinger det i glasshus?
    Selv liker jeg å tro at det finnes flere veier til Rom.
    Når noen påstår at det er kun EN vei til godlyd, tror jeg rett og slett ikke noe på det. Selv det allmektige sluket har ikke hørt alt.
     
    Sist redigert:

    Paulsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Innlegg
    611
    Antall liker
    314
    Ja, det er mulig det er er slik sluket,,men jeg fortatt aventer endel svar i denne saken.
    Vennlig hilsen Per
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Det har vel vært nevnt noen ganger i andre tråder, men det er verdt å ta en tur til 8x12_tom for en test av hvordan kraftige forsterkere også har kontroll.
    Dersom mest mulig lik gjengivelse av virkeligheten er et mål, tror jeg ikke man kommer så mye nærmere!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Paulsens veier er uransakelige, men som du sier - det spiller jo ingen rolle i denne saken. Ikke vet jeg.
    Men problemstillingen i ditt opprinnelige spørsmål er betimelig; spesielt med tanke på at brorparten av dagens "slemme" rigger er i kategorien "hi power / lo eff." Hvorfor det er slik må nok bero på en skylddeling mellom markedskrefter, teknologi, hjernevasking og det stadig omdiskuterte WAF.
    For det finnes vel ikke noe marked for rørforsterkere med lav effekt i high-end klassen, som er tilpasset høyeffektive horn?
    Btw, er man hjernevasket så betyr det at man kun kjenner til en sannhet. Plinger det i glasshus?
    Selv liker jeg å tro at det finnes flere veier til Rom.
    Når noen påstår at det er kun EN vei til godlyd, tror jeg rett og slett ikke noe på det. Selv det allmektige sluket har ikke hørt alt.
    Hehe.. ikke bare i Østmarka det er ulver! Det er bra - la oss få en frisk debatt nå. Og du har helt rett Polka, jeg har ikke hørt alt. Og allmektig er jeg usedvanlig langt fra å være, men takk for tilliten uansett! Men jeg har hørt NOK til å vite hva jeg personlig foretrekker, og det synes jeg er viktig og relevant, i hvertfall for mitt eget vedkommende. For meg blir det litt som dette med fysiske lover og analogt med bilverdenen; hk/vektforhold er alfa og romeo når det gjelder prestanda, og har man ikke hørt hva kompresjonsdrivere med 115 dB følsomhet og Beryllium membraner får ut av detaljer i musikken (i tillegg til alle andre gode egenskaper selvsagt) så har en virkelig en opplevelse i vente. Det er INGEN tradisjonelle elementer som matcher slike saker, såpass mye vet jeg. Så for meg er det definitivt kun en vei til Rom, og det er utrolig deilig å være "ferdig" med akkurat den saken. Kabler er også et tilbakelagt stadie, og forsterkere er vel mer eller mindre også valgt for det endelige oppsett. Så mitt svar til deg Paulsen, må være nei...
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.243
    Antall liker
    2.475
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor ikke si hos hvem, det er lov å skyte av verten………..

    Må det være enten eller, og hvem bestemmer hva som er best?

    Jeg har hørt horn som spiller ordentlig bra på mye og tja på resten og anlegg uten tut som spiller tilsvarende og enda litt bedre på noe.
    Det er bare snakk om å takle de forskjellige utfordringene som valgte løsning gir så kommer man nok ditt man vil/gidder.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Av dei verkeleg gode anlegga eg har høyrt, finnest ingen normale....
    Men både horn + liten rørdings, digert forsterkarbeist og tungdriven høgtalar, syner ganske kompromisslause konstruksjonar færre lydlege kompromiss enn slike kjekke, små anlegg som lett glir inn i interiøret.
    Eg kunne nok greidd meg lenge med eit sett Avantgarde Trio pluss subbar. Dersom eg hadde hatt rom til det.
    Men slik er altså ikkje stoda. Så eg har køyrt i den motståande grøfta...
     
    V

    vinterand

    Gjest
    k
    Paulsens veier er uransakelige, men som du sier - det spiller jo ingen rolle i denne saken. Ikke vet jeg.
    Men problemstillingen i ditt opprinnelige spørsmål er betimelig; spesielt med tanke på at brorparten av dagens "slemme" rigger er i kategorien "hi power / lo eff." Hvorfor det er slik må nok bero på en skylddeling mellom markedskrefter, teknologi, hjernevasking og det stadig omdiskuterte WAF.
    For det finnes vel ikke noe marked for rørforsterkere med lav effekt i high-end klassen, som er tilpasset høyeffektive horn?
    Btw, er man hjernevasket så betyr det at man kun kjenner til en sannhet. Plinger det i glasshus?
    Selv liker jeg å tro at det finnes flere veier til Rom.
    Når noen påstår at det er kun EN vei til godlyd, tror jeg rett og slett ikke noe på det. Selv det allmektige sluket har ikke hørt alt.
    Hehe.. ikke bare i Østmarka det er ulver! Det er bra - la oss få en frisk debatt nå. Og du har helt rett Polka, jeg har ikke hørt alt. Og allmektig er jeg usedvanlig langt fra å være, men takk for tilliten uansett! Men jeg har hørt NOK til å vite hva jeg personlig foretrekker, og det synes jeg er viktig og relevant, i hvertfall for mitt eget vedkommende. For meg blir det litt som dette med fysiske lover og analogt med bilverdenen; hk/vektforhold er alfa og romeo når det gjelder prestanda, og har man ikke hørt hva kompresjonsdrivere med 115 dB følsomhet og Beryllium membraner får ut av detaljer i musikken (i tillegg til alle andre gode egenskaper selvsagt) så har en virkelig en opplevelse i vente. Det er INGEN tradisjonelle elementer som matcher slike saker, såpass mye vet jeg. Så for meg er det definitivt kun en vei til Rom,
    Ja og jeg kan forstå på dig at det revolutionere i disse kompresjonsdrivere er at du nu har opdaget at et piano faktisk klinger og ikke forvrænger som du skrev tidligere i anden tråd, undskyld mig hvad er det for et hi-fi niveau vi snakker om her, Men ok jeg synes det er flot at et højeffektivt system kan dette, jeg menes ikke selv at have hørt et piano gengivet ordenligt på et højeffektivt horn system.

    Men det du beskriver er bestemt ikke ualmindeligt ved højtalersystemer hvor alle unoder, resonanser og farvninger er forsøgt dæmpet med den konsekvens at højtaler systemet ikke er så effektivt mere, således at forstærkere på 400W eller mere være et must/at foretrække, hvis ikke lige ens system er sammensat af mange enheder, for så kan det lade sig gøre at få i både pose og sækhvis man er heldig og ikke mindst dygtig, kvalitet plus relativ høj følsomhed på en gang.

    Men heller 400W end de forstærkere som hornfolket typisk ynder at bruge fordi de ikke vil hører hvordan højeffektive højtalere faktisk lyder med en ren kilde som ikke har flere procent forvrængning og en udgangsimpedans i ohm området, og det er fuldt forstårligt.

    Nu vi er ved sammenligninger i bilbranchen, er det jo ikke ukendt hvad der skal til at for at få en bil til at kører ekstremt hurtigt og konsekvenserne af dette er lige så kendte, og det er ligeså klart hvad der skal til for at få en bil til at kører så man faktisk ikke kan mærke at den kører.


    Og naturligvis kan et ikke effektivt system gengive live musik jeg hører stort set selv ikke andet, og jeg kan hører alt, og gør det, fra orgel og kor til det "værst tænkelige optagelse" inden for punkrock kort sagt alt musik med samme ralisme og naturtrohed også hvad angår det varierende perspektiv. Og det skyldes at anlægget højtaler og forstærkere ikke bidrager med noget ekstra.
     
    Sist redigert:
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Jeg vil gjerne høre annlegg som
    slår dette med normale forsterkere? er det mulig?
    Du er hjertelig velkommen selv om jeg ikke tror dette, på noe måte, overgår det du hørte hos LMC. Men sånn sett sammen med ande som driver med "hi power / lo eff." som sluket kaller det, tror jeg det klarer seg bra:)

    Er det max Spl du er ute etter vil det nok også være begrensninger her i forhold til de råest hornsystemene, der det florere tall som 120-130db i lytteposisjon
    Det er scenebilde og troverdigheten på det framfor deg som er dette oppsettet sterkeste side. Selvfølgelig ikke en 100% kopi av virkeligheten , men ganske nærme.

    Velkommen skal du være

    Mvh-
    Tor
     
    Sist redigert:

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Det som er best...er gjerne det som er vanskeligst å lage godt, Som f.ex høy-effektive drivere. (som gjerne skal tåle litt effekt).
    Watt er billig. vikle av noen meter på f.ex 40V trafo, så får du kanskje 50V. 4 transistorer til for pengene en sparte i kobber, og vips, +50W...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    k
    Paulsens veier er uransakelige, men som du sier - det spiller jo ingen rolle i denne saken. Ikke vet jeg.
    Men problemstillingen i ditt opprinnelige spørsmål er betimelig; spesielt med tanke på at brorparten av dagens "slemme" rigger er i kategorien "hi power / lo eff." Hvorfor det er slik må nok bero på en skylddeling mellom markedskrefter, teknologi, hjernevasking og det stadig omdiskuterte WAF.
    For det finnes vel ikke noe marked for rørforsterkere med lav effekt i high-end klassen, som er tilpasset høyeffektive horn?
    Btw, er man hjernevasket så betyr det at man kun kjenner til en sannhet. Plinger det i glasshus?
    Selv liker jeg å tro at det finnes flere veier til Rom.
    Når noen påstår at det er kun EN vei til godlyd, tror jeg rett og slett ikke noe på det. Selv det allmektige sluket har ikke hørt alt.
    Hehe.. ikke bare i Østmarka det er ulver! Det er bra - la oss få en frisk debatt nå. Og du har helt rett Polka, jeg har ikke hørt alt. Og allmektig er jeg usedvanlig langt fra å være, men takk for tilliten uansett! Men jeg har hørt NOK til å vite hva jeg personlig foretrekker, og det synes jeg er viktig og relevant, i hvertfall for mitt eget vedkommende. For meg blir det litt som dette med fysiske lover og analogt med bilverdenen; hk/vektforhold er alfa og romeo når det gjelder prestanda, og har man ikke hørt hva kompresjonsdrivere med 115 dB følsomhet og Beryllium membraner får ut av detaljer i musikken (i tillegg til alle andre gode egenskaper selvsagt) så har en virkelig en opplevelse i vente. Det er INGEN tradisjonelle elementer som matcher slike saker, såpass mye vet jeg. Så for meg er det definitivt kun en vei til Rom,
    Ja og jeg kan forstå på dig at det revolutionere i disse kompresjonsdrivere er at du nu har opdaget at et piano faktisk klinger og ikke forvrænger som du skrev tidligere i anden tråd, undskyld mig hvad er det for et hi-fi niveau vi snakker om her, Men ok jeg synes det er flot at et højeffektivt system kan dette, jeg menes ikke selv at have hørt et piano gengivet ordenligt på et højeffektivt horn system.

    Men det du beskriver er bestemt ikke ualmindeligt ved højtalersystemer hvor alle unoder og resonanser er forsøgt dæmpet med den konsekvens at højtaler systemet ikke er så effektivt mere, hvis det ikke lige er sammensat af mange enheder, for så kan det jo lade sig gøre nærmest at få i pose og sæk, kvalitet og relativ høj følsomhed, men normalt vil forstærkere på 400W eller mere være et must/at foretrække.

    Men heller det end de forstærkere som hornfolket typisk ynder at bruge fordi de ikke vil hører hvordan højeffektive højtalere faktisk lyder med en ren kilde som ikke har flere procent forvrængning og en udgangsimpedans i ohm området, og det er fuldt forstårligt.

    Nu vi er ved sammenligninger i bilbranchen, er det jo ikke ukendt hvad der skal til at for at få en bil til at kører ekstremt hurtigt og konsekvenserne af dette er lige så kendte, og det er ligeså klart hvad der skal til for at få en bil kører så man faktisk ikke kan mærke at den kører.


    Og naturligvis kan et ikke effektivt system gengive live jeg hører stort set selv ikke andet, og jeg kan hører alt, og gør det, fra orgel og kor til det "værst tænkelige optagelse" inden for punkrock kort sagt alt musik med samme ralisme og naturtrohed også hvad angår det varierende perspektiv. Og det skyldes at anlægget højtaler og forstærkere ikke bidrager med noget ekstra.
    Du får nok ta turen opp hit og lære oss et og annet om god lyd, Vinterand! Vi er nemlig meget lærevillige og åpne for ny kunnsap og nye impulser her.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er en myte at horn må ha mye forvrengning/ulinærhet i munningen. Mange har det, og trolig Avantgarde og de fleste kommersielle, men det er mulig å unngå hvis konstruksjonen er god.

    I tillegg til SPL og de dynamiske egenskapene til horn, så er det også en god måte på å få kontrollert og konstant direktivitet. Det fører til en jevnere frekvensrespons og mindre tidlige refleksjoner fra rommet. Og frekvensrespons og spredningsmønster er de to viktigste parametrene ved en høyttaler ifølge flere undersøkelser.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Paulsens veier er uransakelige, men som du sier - det spiller jo ingen rolle i denne saken. Ikke vet jeg.
    Men problemstillingen i ditt opprinnelige spørsmål er betimelig; spesielt med tanke på at brorparten av dagens "slemme" rigger er i kategorien "hi power / lo eff." Hvorfor det er slik må nok bero på en skylddeling mellom markedskrefter, teknologi, hjernevasking og det stadig omdiskuterte WAF.
    For det finnes vel ikke noe marked for rørforsterkere med lav effekt i high-end klassen, som er tilpasset høyeffektive horn?
    Btw, er man hjernevasket så betyr det at man kun kjenner til en sannhet. Plinger det i glasshus?
    Selv liker jeg å tro at det finnes flere veier til Rom.
    Når noen påstår at det er kun EN vei til godlyd, tror jeg rett og slett ikke noe på det. Selv det allmektige sluket har ikke hørt alt.
    Hehe.. ikke bare i Østmarka det er ulver! Det er bra - la oss få en frisk debatt nå. Og du har helt rett Polka, jeg har ikke hørt alt. Og allmektig er jeg usedvanlig langt fra å være, men takk for tilliten uansett! Men jeg har hørt NOK til å vite hva jeg personlig foretrekker, og det synes jeg er viktig og relevant, i hvertfall for mitt eget vedkommende. For meg blir det litt som dette med fysiske lover og analogt med bilverdenen; hk/vektforhold er alfa og romeo når det gjelder prestanda, og har man ikke hørt hva kompresjonsdrivere med 115 dB følsomhet og Beryllium membraner får ut av detaljer i musikken (i tillegg til alle andre gode egenskaper selvsagt) så har en virkelig en opplevelse i vente. Det er INGEN tradisjonelle elementer som matcher slike saker, såpass mye vet jeg. Så for meg er det definitivt kun en vei til Rom, og det er utrolig deilig å være "ferdig" med akkurat den saken. Kabler er også et tilbakelagt stadie, og forsterkere er vel mer eller mindre også valgt for det endelige oppsett. Så mitt svar til deg Paulsen, må være nei...
    Du er jo også i den situasjonen at du har kompetanse og muligheter til å gjøre ting som går langt utover kommersielle ferdigprodukter. Det er nå slike produkter jeg forholder meg til, og det gjør også de fleste andre, det må du ikke glemme. Og der finnes det vel kompromisser, både med horn og "apekister". Jeg har ikke hørt veldig mange hornhøyttalere. 4 oppsett for å være nøyaktig. Det har vært svært imponerende ved visse parametre, spesielt dynamikk og livefølelse. Andre aspekter har jeg hørt bedre på kassehøyttalere i god oppstilling, og i et GODT rom. Rom og akustikk er helt avgjørende for å få bokser til å spille bra, er min erfaring. Jeg er også ferdig med kabler, da alle de store framskritt jeg har hatt på lyden aldri har hatt noe med kabler å gjøre.
    Det er ikke umulig at jeg vil prøve horn en eller annen gang, men for tiden lever jeg godt med mine Dynaudio. Så får vi se når oppgraderingsviruset slår til igjen...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Paulsens veier er uransakelige, men som du sier - det spiller jo ingen rolle i denne saken. Ikke vet jeg.
    Men problemstillingen i ditt opprinnelige spørsmål er betimelig; spesielt med tanke på at brorparten av dagens "slemme" rigger er i kategorien "hi power / lo eff." Hvorfor det er slik må nok bero på en skylddeling mellom markedskrefter, teknologi, hjernevasking og det stadig omdiskuterte WAF.
    For det finnes vel ikke noe marked for rørforsterkere med lav effekt i high-end klassen, som er tilpasset høyeffektive horn?
    Btw, er man hjernevasket så betyr det at man kun kjenner til en sannhet. Plinger det i glasshus?
    Selv liker jeg å tro at det finnes flere veier til Rom.
    Når noen påstår at det er kun EN vei til godlyd, tror jeg rett og slett ikke noe på det. Selv det allmektige sluket har ikke hørt alt.
    Hehe.. ikke bare i Østmarka det er ulver! Det er bra - la oss få en frisk debatt nå. Og du har helt rett Polka, jeg har ikke hørt alt. Og allmektig er jeg usedvanlig langt fra å være, men takk for tilliten uansett! Men jeg har hørt NOK til å vite hva jeg personlig foretrekker, og det synes jeg er viktig og relevant, i hvertfall for mitt eget vedkommende. For meg blir det litt som dette med fysiske lover og analogt med bilverdenen; hk/vektforhold er alfa og romeo når det gjelder prestanda, og har man ikke hørt hva kompresjonsdrivere med 115 dB følsomhet og Beryllium membraner får ut av detaljer i musikken (i tillegg til alle andre gode egenskaper selvsagt) så har en virkelig en opplevelse i vente. Det er INGEN tradisjonelle elementer som matcher slike saker, såpass mye vet jeg. Så for meg er det definitivt kun en vei til Rom, og det er utrolig deilig å være "ferdig" med akkurat den saken. Kabler er også et tilbakelagt stadie, og forsterkere er vel mer eller mindre også valgt for det endelige oppsett. Så mitt svar til deg Paulsen, må være nei...
    Du er jo også i den situasjonen at du har kompetanse og muligheter til å gjøre ting som går langt utover kommersielle ferdigprodukter. Det er nå slike produkter jeg forholder meg til, og det gjør også de fleste andre, det må du ikke glemme. Og der finnes det vel kompromisser, både med horn og "apekister". Jeg har ikke hørt veldig mange hornhøyttalere. 4 oppsett for å være nøyaktig. Det har vært svært imponerende ved visse parametre, spesielt dynamikk og livefølelse. Andre aspekter har jeg hørt bedre på kassehøyttalere i god oppstilling, og i et GODT rom. Rom og akustikk er helt avgjørende for å få bokser til å spille bra, er min erfaring. Jeg er også ferdig med kabler, da alle de store framskritt jeg har hatt på lyden aldri har hatt noe med kabler å gjøre.
    Det er ikke umulig at jeg vil prøve horn en eller annen gang, men for tiden lever jeg godt med mine Dynaudio. Så får vi se når oppgraderingsviruset slår til igjen...
    Det har du selvsagt helt rett i Polka, i hvertfall det med mulighet, og jeg blir nok litt revet med av og til når begrensningsforståelsesalarmen ikke virker :cool:. Bær over med meg i så måte. Poenget er jo bare at jeg ønsker at folk skal heve blikket og tenke litt annerledes og utradisjonelt, og ikke minst få en anledning til å erfare hva som finnes av muligheter, også utenfor det du kaller kommersielle ferdigprodukter. For det finns nemlig løsninger, til og med betalbare sådanne, og noen er endatil kommersielle. ALT er et sett med kompromisser, ingen tvil om det - det gjelder bare å velge vekk de man definitivt IKKE kan leve med. Alle har heller ikke samme ambisjonsnivå, slik må det jo være. Men jeg håper at det tross at er plass for det utradisjonelle, det esoteriske som er hardcore esoterisk og ikke bare design, at det er plass for folk som tøyer strikken til den blir hel ved og deretter litt til. Det fnnes faktisk en del av de der ute.
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Kanskje kan power compression også være med å påvirke dette. Når man stadig dytter inn mer effekt i en driver øker temperaturen og dermed også resistansen, som vil si at man får lavere output. Dette er mindre et tema i et hi-eff system. I tillegg har gjerne driverne som benyttes i hi-eff systemer betydelig bedre kjøling enn tradisjonelle hi-fi drivere. Stor forsterker løser ikke det problemet, fordi problemet bare vokser jo mer effekt man forsøker å dytte inn.

    Dette er nok ikke et stort problem ved vanlige volum (snitt på 70-85db) men om man drar på litt og skal levere dynamiske topper 15db over snittnivået vil det kanskje begynne å gjøre seg gjeldende.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Kanskje kan power compression også være med å påvirke dette. Når man stadig dytter inn mer effekt i en driver øker temperaturen og dermed også resistansen, som vil si at man får lavere output. Dette er mindre et tema i et hi-eff system. I tillegg har gjerne driverne som benyttes i hi-eff systemer betydelig bedre kjøling enn tradisjonelle hi-fi drivere. Stor forsterker løser ikke det problemet, fordi problemet bare vokser jo mer effekt man forsøker å dytte inn.

    Dette er nok ikke et stort problem ved vanlige volum (snitt på 70-85db) men om man drar på litt og skal levere dynamiske topper 15db over snittnivået vil det kanskje begynne å gjøre seg gjeldende.
    Godt oppsummert. Nettopp slik er det, og det høres. Det er vanvittig fascinerende å sitte og lytte til musikk med "full" oppløsning selv ved 50-55 dB for så å jekke usett opp til realisisk nivå, uten begrensninger eller komprimering. Fordi det er snakk om i verste fall en watt eller to i perioder, som er milevis unna å ha noen negativ effekt på hverken spoler, magnetsystem eller returspenninger til forsterker.

    Power compression er blant de verste fiender vi har for å få til god lyd.
     
    Sist redigert:

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Ja, den skaleringen opplever også jeg og det gjør det for min del morsommere å høre på musikk. Hvis jeg blir engasjert i musikken skrur jeg gjerne opp volumet og hvis systemet begynner å komprimere og låte hardt er det et stort skår i gleden.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Til en viss grad handler vel dette om smak og hva man lytter etter:
    • Hvis lytteren er ekstremt opptatt av tonalitet, dvs jevn frekvens- og fasegang, er det vel lurt å henge på litt masse på elementene og dempe opphengene. Det gir jevnere frekvensgang, men blir tungdrevent, drar mer effekt, og vil koste litt dynamikk. Det kan til og med tenkes at lytteren vil ha enda varmere og "bedre" tonalitet enn hva som er på opptaket og bruker det som sin norm for "god lyd". Da blir det enda mer av det samme, spesielt hvis systemet også skal være noenlunde kompakt.
    • Hvis lytteren derimot er ekstremt opplevd av dynamikk, dvs korrekt gjengivelse av transienter, så er det vel like lurt å bruke lettdrevne elementer som skvetter avgårde hvis forsterkeren puster på dem. Det kan godt hende at den lytteren også vil ha enda mer plutselighet og drama enn det som er på opptaket og bruker det som en norm for "god lyd". Da snakker vi horn. Store horn.
    Hvis man derimot sier "ja, takk, begge deler" blir det ihvertfall både stort og dyrt...
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Skal man ha virkelig gode høyttalere må man bevege seg vekk ifra de typiske kommersielle markedet som er fulle av mange kompromisser. Enten må man over på DIY eller kjøpe fra noen som driver med det eller selger direkte til kunder med mer kompromissløse design. Det er synd at ikke slikt får mer oppmerksomhet. For mange ser det ikke ut til å stå på økonomien. Slike systemer blir dessuten som regel rimeligere da det er færre ledd inni bilde. Så sant man ikke holder på slik Sluket gjør.... Da koster det en arm og en fot.

    Forøvrig. Ser at Magico tar 20k for bare grillen til S4. Da skjønner man at priskalkylen for en del "high-end" høyttalere er litt spesiell. :p
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Asbjørn, jeg har fortsatt til gode å se/høre et oppsett som har kjappere transienter enn det som kommer inn.... eller stopper FØR signalet gjør det :rolleyes:

    Det er jo nesten som LMC, som lodder raskere enn sin egen skygge!

    Forøvrig er det ja takk, begge deler som gjelder; og da blir miksen riktig så bra. Og størrelse er relativt.
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Til en viss grad handler vel dette om smak og hva man lytter etter:
    • Hvis lytteren er ekstremt opptatt av tonalitet, dvs jevn frekvens- og fasegang, er det vel lurt å henge på litt masse på elementene og dempe opphengene. Det gir jevnere frekvensgang, men blir tungdrevent, drar mer effekt, og vil koste litt dynamikk. Det kan til og med tenkes at lytteren vil ha enda varmere og "bedre" tonalitet enn hva som er på opptaket og bruker det som sin norm for "god lyd". Da blir det enda mer av det samme, spesielt hvis systemet også skal være noenlunde kompakt.
    • Hvis lytteren derimot er ekstremt opplevd av dynamikk, dvs korrekt gjengivelse av transienter, så er det vel like lurt å bruke lettdrevne elementer som skvetter avgårde hvis forsterkeren puster på dem. Det kan godt hende at den lytteren også vil ha enda mer plutselighet og drama enn det som er på opptaket og bruker det som en norm for "god lyd". Da snakker vi horn. Store horn.
    Hvis man derimot sier "ja, takk, begge deler" blir det ihvertfall både stort og dyrt...
    Min erfaring er at det mye lettere å få hornhøyttalere/WG (smal spredning) til å måle jevnt enn vanlig dynamiske drivere i rommet, uansett hvor jevnt den dynamiske driveren måler ekkofritt. Mer refleksjoner kombinert med ujevn off-axis respons sørger for det. Jeg forstår at dette kan jobbes med gjennom akustiske tiltak. Dette senker dog følsomheten enda litt, som vil si at du må ha enda mer forsterkerkraft = enda mer belastning på driverne.

    Et alternativ er jo f.eks Line source. Man kan jo stacke en haug av hi-fi drivere med 87db følsomhet og få følsomheten opp på et fornuftig nivå. Det blir dog ganske kostbart og det er fortsatt en utfordring å få kontrollert spredning off-axis, samt fasegang. Hvordan et sånt system stiller seg mot et godt horn oppsett hadde vært interessant å vite. Jeg vet ikke.
    8x12 tom har jo gått litt den veien. Hans Morel drivere ser ut til å måle meget bra og han har kontroll på rommet og han bruker 4 drivere pr side. Hadde han brukt 10 drivere pr side hadde han vel nærmet seg 100db følsomhet fra 100-4kHz. I midten kunne f.eks en Beyma TPL-150, vært en god match på tanke meg kapasitet og spredning. Tipper det hadde fungert ganske godt.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Line source er interessant, har benyttet dette prinsippet (bl.a.) i bassen i over ti år. MEN, et rimelig element av en gitt kvalitet blir dessverre ikke bedre fordi om de blir flere, de får bare en litt annen funksjon i kraft av de ekstra egenskapene som ligger i prinsippet. Kjenner en del personer som har bygget til dels riktig så barske og elegante linesource ht, men kneget på elementkvaliteten og det er synd, fordi prinsippet har mye for seg. Igjen, som sagt tidligere - dette med skalering både i kvalitet og kvantitet er så utrolig viktig.


    Fem myror är fler enn fem elefantar.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    124
    Hvis vi tar ett spor fra Michael Kaeshammers plate "No strings attatched" - fra 2001, sånn som f.eks "west broadway" og spiller
    på ett hornsystem, og så på ett vanlig annlegg med litt for innefektive høyttalere og litt for små amper.
    Et ganske kaotisk spor egentlig, plagsom rart.. snappy og dynamisk.

    Kort sagt, plagsomt avslørende... Skulle gi svar på annlegget, kluet er dynamisk headroom (bortimot det motsatte av dynamic compression..). Med ineffektive høyttalere blir det som Asbjørn sier, det koster mye gryn det! Ampen må være abnormt kraftig for å kunne kompansere, som regel må den være kraftigere enn høyttaleren klarer å absorbere, og det er faktisk mindre farlig for høyttalere enn en for svak amp er!!! Og vil låte bedre!

    Eh... selv på spotify låter det faktisk tilsynelatende bra...
    Michael Kaeshammer – West Broadway


    mvh
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vanlig linesource har ingen god og uniform polarrespons. Mye lobing og fungerer ifølge en del eksperter enda dårligere på korte avstander som man har innendørs. Sjekk både artikler av Tom Danley og presentasjonene til Don Keele. CBT derimot....
    I bassen/nedre mellomtone blir lobing mindre kritisk og de positive fordeler overgår nok de negative når man stacker.

    Men det er liten tvil om hva som er den ultimate høyttalerens sånn teoretisk. Et stort element som dekker alt. Den dagen noen utvikler et element som kan være 100% fullfrekvent og skikkelig dynamisk med normal størrelse, så kan vi selge hele driten vår. Da unngår man lobing. I alle fall hvis vi går over til mono.....
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    996
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Porsgrunn
    Forøvrig. Ser at Magico tar 20k for bare grillen til S4. Da skjønner man at priskalkylen for en del "high-end" høyttalere er litt spesiell. :p
    Hvor fant du den prisen og S4 hva er det?? Får da gjette på at du mener S5, og de 20 000 er ikke for grillen men for highgloss lakken
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Forøvrig. Ser at Magico tar 20k for bare grillen til S4. Da skjønner man at priskalkylen for en del "high-end" høyttalere er litt spesiell. :p
    Hvor fant du den prisen og S4 hva er det?? Får da gjette på at du mener S5, og de 20 000 er ikke for grillen men for highgloss lakken
    Mente S-5. Beklager. Rotet sikkert der. Ble lurt av pressmelding hvor det sto at pris nå også var oppgitt med grill og en link med to ulike priser.
    Uansett så ser jeg ikke hva som kan forsvare prisen på en slik høyttalere utifra ytelse alene, men det blir det vel bråk av å skrive.....
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det jeg liker med horn og se, er speed og en lettflytende eksplosiv dynamikk
    et mere tungdrevent og hi power system kan og være dynamisk men på en tyngre og mere gompete måte
    sugar ray leonard mot mike tyson

    selv det å gå fra 107db Trio til 112 db JBL TAD oppleves som ennå raskere og mere uanstrengt


    hos meg måler det nå innenfor +/-2db fra 80-22K...med enkle passive faselineare 24db (akustisk) filtre
    bassen er linesource fra gulv til tak og lavpasses aktivt 24db/okt LR@77hz
    også de er lettdrevne for bedre integrasjon, noe jeg lærte ila 12 år med AG Trio (som i etterkant fremstår som et trist men lærerikt kapittel)
    mvh
    Leif
     
    Sist redigert:
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    8x12 tom har jo gått litt den veien. Hans Morel drivere ser ut til å måle meget bra og han har kontroll på rommet og han bruker 4 drivere pr side. Hadde han brukt 10 drivere pr side hadde han vel nærmet seg 100db følsomhet fra 100-4kHz. I midten kunne f.eks en Beyma TPL-150, vært en god match på tanke meg kapasitet og spredning. Tipper det hadde fungert ganske godt.
    Har begrensede midler når det kommer til hi-fi, sammenlignet med visse andre:) Så det blir en del kompromisser. Var først inne på tanken med 8 per side men synes dette ble drøyt prismessig, så jeg falt på 4stk per side. Rett linjekilde har aldri imponert meg med annet en "større enn virkligheten lydbilde", så for meg ble eneste alternativ kuvet lijekilde - tillpasset lytteavstand. TPL-150 er under vurdering
    Skulle jeg formodentlig vinne 10mill i lotto så..................
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    om du har begrensede midler, ser det i alle fall ut til at du har fått mye for pengene!
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Vett er viktige enn midler! Penger sløver!
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    8x12 tom har jo gått litt den veien. Hans Morel drivere ser ut til å måle meget bra og han har kontroll på rommet og han bruker 4 drivere pr side. Hadde han brukt 10 drivere pr side hadde han vel nærmet seg 100db følsomhet fra 100-4kHz. I midten kunne f.eks en Beyma TPL-150, vært en god match på tanke meg kapasitet og spredning. Tipper det hadde fungert ganske godt.
    Har begrensede midler når det kommer til hi-fi, sammenlignet med visse andre:) Så det blir en del kompromisser. Var først inne på tanken med 8 per side men synes dette ble drøyt prismessig, så jeg falt på 4stk per side. Rett linjekilde har aldri imponert meg med annet en "større enn virkligheten lydbilde", så for meg ble eneste alternativ kuvet lijekilde - tillpasset lytteavstand. TPL-150 er under vurdering
    Skulle jeg formodentlig vinne 10mill i lotto så..................
    Selvsagt, jeg nevnte deg fordi jeg tror du er et godt eksempel på noen som har fått til et meget bra oppsett på en annen måte enn horn/hi-eff gjengen og at konseptet ditt kan dras ganske langt om man mener at høyere følsomhet gir bedre lyd. Flere drivere blir jo det samme som en driver med større areal og kraftigere motor. Samtidig slipper du bakdelene med oppbrytning i driverne. Utfordringene blir fasegang og spredning. Fasegangen gjør du jo noe med når du kurver linjekilden for å kompensere for løpetidsforskjeller.
    Syntes helt klart du skal låne deg/kjøpe et par TPL-150 til test. Da kan du flytte delefrekvensen betydelig lavere enn du har i dag som gir deg en del teoretiske fordeler.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    men det er fortsatt dramatisk forskjell på 100 og 107 eller 112db følsomhet
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    - for ikke å snakke om 115 dB kontra f.eks. 90 dB; forskjellen på deto mht. komfortabelt headroom for NORMALE lyttenivå er fra 10W til 1.000W
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    kjenner en som har 118db system
    da kan du glemme det meste av kommersielle amper inkl trisser
    mvh
    Leif
     
    V

    vinterand

    Gjest
    kjenner en som har 118db system
    da kan du glemme det meste av kommersielle amper inkl trisser
    mvh
    Leif
    ØJJJ.. For SAAAAATAAAAN DA. det må jo så være enormt!!!! godtttt... med den følsomhed

    Kunne endelig godt tænke mig at vide hvad alle disse højfølsomheds fanatikere som nu har overtaget tråden synes om eks.v. JBL Everest, bortset fra at den jo naturligvis slet ikke er følsom nok.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    kjenner en som har 118db system
    da kan du glemme det meste av kommersielle amper inkl trisser
    mvh
    Leif
    Ja, da duger bare SIT-1 og SIT-2...:cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn