Inngangsimpedans effekt og utgangsimpedans pre

J

Jurassic

Gjest
Har en Adyton forforsterker med balansert og ubalansert utngang, begge med en impedans på 50 ohm.
Har en Parasound effekt med inngangsimpedans på 100 kohm på den ubalanserte inngangen og 200 kohm på den balanserte inngangen.
Er det mest hensiktsmessig å bruke balansert eller ubalansert kabel.
Bruker ubalansert nå (type sånn som følger med billig dvd spiller) så jeg skal bytte den ut med en av bedre kvalitet.
Må skru volumknotten ganske langt mot høyre for å få høyt volum nå.
Er heller ikke bare å prøve en balansert kabel da jeg ikke har XLR ut fra forforsterker, derimot Binder fatning.
 
B

bamsemann

Gjest
Er det ikke best å ha størst mulig forhold mellom utgangsimpedans og inngangsimpedans for å få mest mulig båndbredde?

Men har du bare 50ohm ut fra prampen, og ikke 50kohm?

bamsemann.. :)
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.841
Antall liker
8.822
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Det er vel en transistorsak, så 50 Ohm er vel ikke utenkelig.

Hadde den hatt 50KOhm, ut så hadde han slitt ganske betraktelig med en ZAp med 3,5kOhm inn, eller en Burmester med 1kOhm.

mvh
OMF
 
K

kbwh

Gjest
Ikke noe problem å lage en transistorbasert preamp med 50ohm utgangsimpedans. Slike preamper er egnet til slemme effekttrinn som Krell og Burmester.

Jeg tror de har valgt noe annet enn XLR fordi det da er enklere å få solgt sine egne spesielt egnede kabler. Heter ikke det å ta kontroll over verdikjeden?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.142
Antall liker
4.292
Torget vurderinger
1
Ikke noe problem å lage en transistorbasert preamp med 50ohm utgangsimpedans. Slike preamper er egnet til slemme effekttrinn som Krell og Burmester.

Jeg tror de har valgt noe annet enn XLR fordi det da er enklere å få solgt sine egne spesielt egnede kabler. Heter ikke det å ta kontroll over verdikjeden?
O.t. Dersom det er Krell sin CAST du bl.a. har i tankene så er dette en «strøm inngang» med lav impedans som skal drives av en strømkilde med høy impedans. Dersom man mot formodning skulle koble til en vanlig fordforsterker med spenning og lav impedans ut, så ville den sannsynlig vis gå i mettning nokså umiddelbart.

mvh
KJ
 
K

kbwh

Gjest
Der lærte jeg noe i dag også. Sjekket spec på et par effektforsterkere hos Krell og de er begge oppgitt til 100kohm.

Takk KJ.
 
P

paradigm

Gjest
Har en Adyton forforsterker med balansert og ubalansert utngang, begge med en impedans på 50 ohm.
Har en Parasound effekt med inngangsimpedans på 100 kohm på den ubalanserte inngangen og 200 kohm på den balanserte inngangen.
Er det mest hensiktsmessig å bruke balansert eller ubalansert kabel.
Bruker ubalansert nå (type sånn som følger med billig dvd spiller) så jeg skal bytte den ut med en av bedre kvalitet.
Må skru volumknotten ganske langt mot høyre for å få høyt volum nå.
Er heller ikke bare å prøve en balansert kabel da jeg ikke har XLR ut fra forforsterker, derimot Binder fatning.
Du har PM!
 
J

Jurassic

Gjest
Hvorfor i huleste har de ikke brukt XLR?
Har Binder kobling som er balansert ut fra preamp og XLR inn på forsterker så må evt lage egen kabel
 
J

Jurassic

Gjest
Ikke noe problem å lage en transistorbasert preamp med 50ohm utgangsimpedans. Slike preamper er egnet til slemme effekttrinn som Krell og Burmester.

Jeg tror de har valgt noe annet enn XLR fordi det da er enklere å få solgt sine egne spesielt egnede kabler. Heter ikke det å ta kontroll over verdikjeden?
Nå tror jeg faktisk ikke Adyton har lagd egne kabler 8)
 
J

Jurassic

Gjest
Det som var hensikten min med spørsmålet mitt i utgangspunktet var å få vite om jeg må vri volumknotten mer mot høyre hvis jeg bruker XLR enn det jeg gjør nå med RCA.
Noen som har et svar på det?
 
K

kbwh

Gjest
Hvis det er forskjell er det vanligst at forsterkeren er dobbelt så følsom på balansert inngang som på ubalanset.

Altså er sjansen stor for at du ikke trenger skru opp så mye som nå (og hvis du må skru opp mer er Parasounden veldig sær).
 
J

Jurassic

Gjest
Har en Adyton forforsterker med balansert og ubalansert utngang, begge med en impedans på 50 ohm.
Har en Parasound effekt med inngangsimpedans på 100 kohm på den ubalanserte inngangen og 200 kohm på den balanserte inngangen.

Der er de tekniske data en gang til.
Hva tror dere?
 
K

kbwh

Gjest
Disse tekniske data sier ikke noe om effektforsterkerens følsomhet på de respektive innganger, og heller ingenting om nominelt utnivå på forforsterkeren.
 
K

kbwh

Gjest
Har du flere data, evt. modellnavn på forsterkerne, kan vi komme nærmere et svar uten å prøve (men jeg er villig til å vedde en krone på at du ikke må skru opp mer).
 
J

Jurassic

Gjest
Adyton Modus og Parasound HCA2200 mk2.
Liker gammelt utstyr jeg for det er så billig på bruktmarkedet 8)
 
K

kbwh

Gjest
Fant bruksanvisningen til effekttrinnet ditt hos Parasound, men fant ingen opplysninger om følsomhet der. Litt av en slegge forresten.
Adytonen har jeg ikke funnet noe om.

Hvor høyt må du skru opp nå forresten? Når jeg spiller klassisk står volumkontrollen på halv to og det gir ca. 100dB peak i lytteposisjon. Skrur ikke på langt nær så høyt opp når jeg hører på rock og pop, siden denslags er langt mindre dynamisk.
 
J

Jurassic

Gjest
Spiller på mellom 8 og 9 sånn til vanlig og det er brukbart volum, 10 er høyt, drar jeg på til 12 som er maks er jeg i risikosona for alvorlige hørselskader men det er også maks ut på forforsterkeren.
 
P

paradigm

Gjest
Dersom eneste forskjellen mellom Modus og Temper er at førstnevnte har flere innganger og sistnevnte har riaa så kan kanskje disse dataene fra Temper være til nytte:

Gain = 6,5 dB for SE og 13 dB balansert
Max output = 20 Volt pp SE og 40 Volt pp balansert
Output noise level (max gain) = - 97 dBV (A-veid)

Joda Jurassic: Adyton lagde sine egne kabler: "special made super low noise cables fitted with BINDER 710".

mvh
 
K

kbwh

Gjest
Sånn sett trenger du ikke gjøre noe forstår eg.
Du kan selvfølgelig prøve å mekke deg passende balanserte kabler for å sjekke om du hører forskjell, men det er tvilsomt om du vil oppleve en reell forskjell i lydkvalitet.

Dette er spekulasjon fra min side (hva man kan komme på her man sitter og trykker!):
Den doble inngangsimpedansen på Parasoundens balanserte inngang kan være noe så enkelt som en 100k seriemotstand i tillegg til 100k parallelmotstanden som sannsynligvis sitter på SEinngangen. Da har vi (1+1)/2=1 altså lik følsomhet i SE og balansert modus.
Legger vi på paradigm sine siste opplysninger om Adytonen får vi at komboen vil spille dobbelt så høyt balansert som ubalansert ved uforandret posisjon på volumkontrollen.
 
Topp Bunn