Digitale avspillere NAD M51 vs Bel Canto DAC 1.5 vs DacMagic Plus via SPL Auditor og Sennheiser HD800

Audiophile

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2010
Innlegg
113
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Merk: Dette innlegget ble opprinnelig postet på et annet forum, men jeg har postet det her i tilfelle noen er interessert i en sammenligning av disse DAC'ene.

For noen dager siden fikk jeg endelig NAD M51 i hus. Denne DAC’en har vært svært vanskelig å få tak i på grunn av leveringsproblemer (kombinasjon av stor etterspørsel og manglende produksjonskapasitet hos NAD), og det var med et nødskrik at jeg fikk tak i mitt eksemplar.

Jeg har stått på venteliste siden påske og alle de positive tilbakemeldingene den har fått i pressen og blant kjøperne har ikke akkurat dempet forventningene mine. Imens har jeg kost meg med DacMagic Plus fra Cambridge (jeg ble positivt overrasket over at denne lille DAC’en til litt over 3.000 kr presterte bedre – ihvertfall etter min mening -- enn Bel Canto DAC 1.5 til tre ganger prisen).

NAD M51 er litt spesiell på enkelte områder, da den bl.a. er utstyrt med HDMI-innganger, noe som gjør at den kan kobles til SACD- og Blu-Ray spillere. Jeg har ikke testet denne muligheten ennå [jeg har foretatt en liten test etter at innlegget ble skrevet, se tillegg i slutten av innlegget], men så snart jeg får anledning vil jeg se hvordan dette fungerer med HD-lydkilder og SACD-plater fra Oppo-spilleren min (M51 støtter ikke DSD-signaler direkte, men Oppo-spilleren støtter konvertering til 24/192-format).

M51 har også en heldigital forforsterker som baserer seg på NAD’s Direct Digital-teknologi, samme teknologi som finnes i deres integrerte M2-forsterker (fra samme Masters serie). DAC’en opererer i en hastighet på 108 MHz og resampler PCM-signaler til PWM med en samplingfrekvens på 844 kHz. 35-bits arkitekturen gjør at man kan spille på lavere nivåer uten at informasjon går tapt, selv med 24-bits signaler.

Alt dette gjør at M51 teknisk sett leverer veldig bra resultater. Stereophile kunngjorde i deres omtale av M51 at den var “among the highest-resolution DACs I have measured” og ”[M51] offers measured performance that is almost beyond reproach”.

Men hvordan låter M51 i praksis? Og hvordan låter den i forhold til de andre DAC’ene jeg har eid i de siste årene? Her er en oppsummering av mine subjektive inntrykk så langt:

Utstyrsliste:



  • Cambridge DacMagic Plus (digital preamp mode slått av for renest mulig linjesignal)
  • NAD M51
  • Bel Canto DAC 1.5 (eier ikke denne lenger, men ble testet direkte opp mot DacMagic Plus)
  • SPL Auditor 2911 (hodetelefonforsterker: tilkoblet DAC via balanserte kabler)
  • Sennheiser HD800

Klang/romperspektiv:
DacMagic er litt lysere og slankere i klangen, mens M51 er littegrann mørkere og har litt mer kropp og fylde i lyden. Her er det viktig å treffe et balansepunkt, og det synes jeg NAD har lykkes veldig bra med her, selv om det noen ganger hadde vært ønskelig med en litt luftigere klang. DM+ kan på sin side virke litt for skarp til tider, mens DAC1.5 minner litt mer om M51, men uten den samme fyldigheten og romperspektivet.

DM+: 8
M51: 9
DAC1.5: 8

Oppløsning:
Oppløsningen på M51 og DM+ er svært bra, faktisk det beste jeg har hørt i et hodetelefonoppsett, mens Bel Canto er merkbart mer tilslørt. Detaljer som en hører klart med DM+ og M51 kan være (mye) vanskeligere å høre med Bel Canto. Disse DAC’ene gjør også en bedre jobb med å avtegne ‘konturer’ i lydbildet. I dette selskapet blir DAC1.5 litt for rund i kantene.

DM+: 10
M51: 10
DAC1.5: 8

Diskant:
Her er M51 i en klasse for seg selv. Diskanten er delikat og låter veldig naturlig. Den er minst på høyde med Sony XA-5400ES, som har en av de beste diskantene jeg har hørt fra en (SA)CD spiller. De andre DAC’ene er ikke like raffinert i diskanten. DAC1.5 låter kanskje litt mer naturlig enn DM+, som på sin side kompenserer med litt mer luft i toppen.

DM+: 8
M51: 10
DAC1.5: 8

Bass:
Her tenker jeg først og fremst på kvalitet, ikke kvantitet. M51 leverer en fyldig og solid bass, samtidig som at den ikke roter til eller farger mellomtonen. DM+ leverer den slankeste bassen i gruppen, men bassen er til gjengjeld stram og fin.

DM+: 8
M51: 10
DAC1.5: 9

Design/konstruksjonskvalitet:
Dette er en høyst subjektiv vurdering og en faktor som jeg ikke tillegger så stor vekt totalt sett. Jeg synes allikevel at Bel Canto’en ser minst sexy ut, for å si det slik. DM+ ser litt mer elegant ut og har dessuten et mer hi-tech preg over seg. Den får imidlertid trekk for volumkontrollen, som gir et litt billig inntrykk. Den klare vinneren her er M51 med sitt stilrene, enkle og industrielle design. Den ser enda flottere ut i virkeligheten enn den gjør på bildene! En volumkontroll på selve enheten hadde ikke gjort noe, men jeg har uansett en universalkontroll så det er ingen katastrofe dersom jeg skulle klare å miste fjernkontrollen (DM+ er den eneste DAC’en her som mangler fjernkontroll).

DM+: 9
M51: 10
DAC1.5: 8

Totalvurdering:
Selv om det ikke er noen dramatisk stor forskjell på disse DAC’ene, så er forskjellene allikevel merkbare og store nok til at de er utslagsgivende totalt sett. DM+ imponerte såpass at jeg ikke tok det for gitt at M51 ville være så mye bedre, ihvertfall når det gjaldt oppløsning. Men M51 peker seg allikevel ut som den beste i denne gruppen, og er dermed den beste DAC’en jeg har eid så langt.

DM+: 9
M51: 10
DAC1.5: 8

Til slutt noen ord om Auditor som jeg skaffet meg for ikke så lenge siden:

SPL Auditor 2911:
Dette er den mest nøytrale og gjennomsiktlige hodetelefonforsterkeren jeg har eid. Selv om f.eks. Lehmann Black Cube Linear også var ganske nøytral, så virket den ikke like gjennomsiktlig. Auditor leverer også et veldig rent signal (kan nok ha sammenheng med 120 V teknologien som de bruker) og har evnen til å spille høyt uten at lyden forvrenges. Lyden kommer også relativt tydelig frem ved lavere volum.

Forsterkeren gir en solid kvalitetsfølelse og er utstyrt med et ALPS volumpotensiometer (som gir et helt annet kvalitetsinntrykk enn f.eks. den litt slingrete volumkontrollen på DM+). Den eneste forskjellen mellom 2911 og 2910 skal visstnok være fargen (2911 er den sorte modellen).


Litt informasjon om lydformat og HDMI-inngangen til NAD M51:
For å teste HDMI-inngangen har jeg gravd frem Trondheimsolistene: Divertimenti, da denne utgivelsen inneholder både en SACD- og Blu-Ray-plate. Oppo BDP-93 ble brukt som avspiller og den sekundære HDMI-utgangen ble brukt (koblet direkte til HDMI1 på M51).

Trondheimsolistene: Divertimenti
Blu-Ray (BD50) + SACD

Lydformat:
DSD: 1 bit / 2.8224 MHz
LPCM: 24 bit / 192 kHz
DTS HD MA: 24 bit / 192 kHz
Dolby True HD: 24 bit / 192 kHz
Dolby Digital: 16 bit / 48 kHz

NAD M51:
SACD DSD 5.1: 88.2 kHz
SACD DSD 2.0: 88.2 kHz
LPCM 5.1: 192 kHz
LPCM 2.0: 192 kHz
DTS HD MA 5.1: 96 kHz
Dolby True HD 5.1: 192 kHz
Dolby Digital 5.1: 48 kHz

M51 viser ikke bitdybden (såvidt jeg vet), men jeg antar at den er 24 bit for alle signalene, bortsett fra Dolby Digital, som opprinnelig er 16 bit.

Klikk på bildene nedenfor for å se dem i full størrelse:





 
Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Flott omtale. Kan du skrive litt mer om HDMI-testinga? Jeg forstår ikke helt hvor du vil med opplistingen.

mvh
KJ
 

Audiophile

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2010
Innlegg
113
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Flott omtale. Kan du skrive litt mer om HDMI-testinga? Jeg forstår ikke helt hvor du vil med opplistingen.
Hensikten er bare å vise hvordan signalet ser ut i M51s ende. DSD-signalet blir f.eks. nedkonvertert til 88.2 kHz (PCM) av Oppo-spilleren. DTS-HD MA-signalet blir av en eller annen grunn konvertert til 96 kHz, mens med Dolby True HD så foretas det ikke noen nedkonvertering. Såvidt jeg kunne høre så ble 5.1-kanalene nedmikset til 2.0 i NAD'en.
 

Audiophile

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2010
Innlegg
113
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Har lagt til noen bilder. NAD M51 fungerer også fint med iPad via USB (krever Apples kamerakit). Frekvensen er 44.1 kHz.
 
Topp Bunn