Side 1 av 3 123 SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 41
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Hifi Freak BigSwifty's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2004
    Innlegg
    3,017
    Tagget i
    3 Innlegg
    Torget
    1

    Hva er viktig for god lyd ved lave nivåer?

    Sitter og morer meg med å spille litt lavt (ikke så vant til det, men mulig jeg må trene meg opp, siden vi skal flytte fra hus til leilighet )

    Filosoferer litt over hva som egentlig gjør at noen anlegg låter fantastisk når man spiller høyt, men "dauer" på normalt eller lavt lydnivå?

    Personlig tror jeg headroom (mer enn nok watt) er viktig. Følsomhet på høyttalere spiller vel inn, men har opplevd anlegg med nok watt og følsomme høyttalere, som ikke har gitt bra resultater.

    Det jeg i denne sammenheng definerer som godlyd er; dynamikk i behold, dypbass, detaljnivå, holografi (rumdetaljer), naturlig stemmegjengivelse osv.

    Hva mener dere?
    Her skjer det ting!

  2. #2
    Overivrig entusiast Rockefoten's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2003
    Innlegg
    721
    Tagget i
    0 Innlegg
    Har egentlig ikke noe svar til deg, men jeg opplever med min nylagde Hypex Ncore-forsterker at det funker veldig bra på lavt volum. Den kjennetegnes vel ved mye kraft og fart og lavt støygulv. Kanskje det er noe med det støygulvet som er viktig?
    Mac mini med audiolense og lineær PSU, APL DAC-s, hypex ncore, Boenicke w5, 2x rel t-zero

  3. #3
    Æresmedlem Audiophile-Arve's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Kysten av Nordvestlandet. I aller argaste nynorskdistriktet
    Innlegg
    15,807
    Tagget i
    4 Innlegg
    NuForce sine toppmodellar av effektforsterkarar er veldig gode på dette, det er sant. Eg trur at det er snakk om mikrodynamikk som suksessfaktor for avspeling ved låge nivå.
    Helsing Arve;
    www.audiophile.no går så det susar - nesten attende til gamle høgder!
    Ta kontakt om du vil ha testa noko...

  4. #4
    Hifi Freak Ulf-B's Avatar
    Ble medlem
    May 2008
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    7,787
    Tagget i
    0 Innlegg
    Høyttalere og forsterker har vært nevnt - og det er jeg fullt ut med på. I tillegg til dette har jeg erfart at kilden har mye å si. Nå kjører jeg utelukkende digitalt - så mine erfaringer bygger på at forskjellige DACer gir forkjellig lytteopplevelse på lavt volum. F.eks. har begge min Weiss DACer (den ene er på utlån hos broren min) klart bedre lavtspillingsegenskaper enn f.eks. Benchmark DAC-1 og Cambridge DAC Magic - ikke sånn å forstå at de sistnevnte er direkte dårlige, men det er altså nyanser her som kan være avgjørende. Det ender vel - hadde nær sagt "som vanlig" - opp med at hele signalkjeden betyr noe. Alt henger sammen med alt.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Touch, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD20 DAC, Copland DRC-205, Primare BD32, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc DB1, REL S3 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-3 HGC, 2x Benchmark AHB2, ProAc D1, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

  5. #5
    Hifi Freak niels's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2002
    Sted
    Moraira, Spania.
    Innlegg
    2,753
    Tagget i
    0 Innlegg
    Har hatt en del anlegg der spilte virkelig dårlig ved lave nivåer. Nå har jeg hatt samme anlegg i seks år og er kanon fornøyd, det spiller helt fantastisk ved meget lave nivåer, alt er krystalklart og oppløsningen er kanon. Har ikke lyst å spille høyt i det hele tatt men det henger kanskje sammen med at rommet er ganske så nakent, med ganske høyt til tak.
    Micro Seiki BL77 l MA707 l ST10 l AT33 PTG II l Rothwell MCL l Musical Fidelity V-LPS II
    Bryston B100 SST DA l Cambridge 751BD l Squeezebox 3 l Tandberg TCD-440A l Nakamichi LX5
    Martin Logan Aeon I l REL i stereo l Furutech TP-60E

  6. #6
    Hifi-entusiast Salamander's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2004
    Sted
    Huset ved siden av epletrærne
    Innlegg
    333
    Tagget i
    0 Innlegg
    ang. følsomme høyttalere og kraftige forsterkere som spiller litt dølt på lavt volum, så tror jeg det er fordi forsterkeren ligger å cruiser under sitt optimale virkeområde.
    Kilde : Sonos
    Pre : McIntosh C48
    Effekt : McIntosh MC602, Mcintosh MC275
    Høyttalere : Consonance Barque M15 MKII, Altec Lansing model 19, Klipsch LaScala II
    Subwoofer : Velodyne DD18 x2
    Kabel : 16 meter

  7. #7
    Æresmedlem Zomby_Woof's Avatar
    Ble medlem
    May 2006
    Sted
    Third stone from the sun
    Innlegg
    19,528
    Tagget i
    4 Innlegg
    Lavt støynivå, mekanisk, elektrisk, og ikke minst i lytterommet. Ellers er det sikkert lurt å bruke forsterkere med lavest mulig crossoverforvrengning, f.eks. klasse A eller klasse D.
    At the end of time, after human civilization; all that will remain will be cockroaches and Teles...and the Teles will be in tune" Greg Koch

  8. #8
    Hifi Freak TrompetN's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2004
    Innlegg
    8,700
    Tagget i
    3 Innlegg
    Volumkontroll og gain tror jeg er viktig. Dvs at effektforsterkeren er innenfor det området den spiller optimalt og at volumkontrollen spiller optimalt på det samme nivået. Lavt støynivå og formidling av mikrodetaljer vil jeg tro også er viktig.
    En tråd om lydmekanismene i lytterom :
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...ml#post2042676

  9. #9
    Æresmedlem Zomby_Woof's Avatar
    Ble medlem
    May 2006
    Sted
    Third stone from the sun
    Innlegg
    19,528
    Tagget i
    4 Innlegg
    Godt poeng. Mange forforsterkere har potmetere som ikke er gode på de laveste nivåene (Electrocompaniet 4.5 for eksempel). Dette sammen med overdrevet gain i forsterker og følsomme høyttalere er en dårlig idé.
    At the end of time, after human civilization; all that will remain will be cockroaches and Teles...and the Teles will be in tune" Greg Koch

  10. #10
    Hifi Freak BigSwifty's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2004
    Innlegg
    3,017
    Tagget i
    3 Innlegg
    Torget
    1
    Her kommer det mye interessant. Oppløsning er selvsagt viktig - og gjennom hele kjeden. Hva er de viktigste forutsetninger for det, tro? Tankevekkende det flere nevner om et nakent "live" rom.

    Flere filosoferinger er velkomne.
    Her skjer det ting!

  11. #11
    Hifi Freak TrompetN's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2004
    Innlegg
    8,700
    Tagget i
    3 Innlegg
    Nakne vegger som reflekterer flater ut dynamikken, men gir et høyere lydbilde som gjør at anlegget må spille lavere enn i et rom med litt demping.

    En annen faktor som jeg er litt usikker på om stemmer (finnes sikkert noen som kan utdype dette) er at jeg tror at rombidragene i bassen er mindre ved lave volum, mens refleksjonene i toppen er godt tilstede.

    Ørets sensivitet spiller også inn. I bassen skal man spille en god del høyere for i det hele tatt å oppleve tonene enn i diskanten. Dvs at mye bass blir borte ved lavt volum dersom man ikke kompenserer for det.
    En tråd om lydmekanismene i lytterom :
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...ml#post2042676

  12. #12
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Oct 2004
    Innlegg
    9,377
    Tagget i
    3 Innlegg
    Det viktigste er 1) lavt støynivå i lytterommet og 2) musikk som er skrudd for lave avspillingsvolum (f.eks. en del fra KKV) og/eller HT med bananformet frekvensrespons - alt. passende EQ/Loudness.

    mvh
    KJ
    You can get away with anything if you give it a good tune

  13. #13
    Hifi Freak Ulf-B's Avatar
    Ble medlem
    May 2008
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    7,787
    Tagget i
    0 Innlegg
    En annen faktor som jeg kommer på i farten, er at hvis man har planer om gjennomgående å spille lavt, bør man være oppmerksom hvis man har digital volumregulering i signalkjeden - f.eks. i PC, DAC, Squeezebox o.l. Digital volumregulering på lavt nivå medfører redusert sting og dynamikk som er lett å høre. Har man noe slikt i signalkjeden, bør man vurdere en eller annen form for analog demping slik at den digitale delen av volumreguleringen ikke kryper for langt ned på volumskalaen.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Touch, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD20 DAC, Copland DRC-205, Primare BD32, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc DB1, REL S3 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-3 HGC, 2x Benchmark AHB2, ProAc D1, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

  14. #14
    Hifi Freak Milenko's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2003
    Sted
    Steinkjer
    Innlegg
    5,559
    Tagget i
    0 Innlegg
    Lav støy i anlegget og rommet ellers, slik at musikken og bare musikken får tre frem...
    Ellers at anlegget slipper frem detaljene slik at alt kommer frem og så lite informasjon som mulig går tapt. Vanskelig å forklare, men følelsen av at anlegget "puster og ånder" inn i rommet og at alt henger sammen uten huller... (ikke sikker på at dette gir mening, men finner ingen annen måte å forklare det på, muligens den typiske høre mastertapen eller minnepenna som de sikkert bruker nå om dagen )

  15. #15
    Hifi Freak BurntIsland's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2006
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    4,392
    Tagget i
    0 Innlegg
    Quad 63 og nyere varianter har den egenskapen at de spiller engasjerende hele veien ned på volum. Hvorfor? Er de spesielt lave på forvrengning? Ikke vet jeg, men jeg vet at de spiller bedre enn det meste annet jeg har hørt ved lave volum..
    I didn't slap you; I high fived your face!

  16. #16
    Hifi Freak Cyber's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2005
    Innlegg
    9,139
    Tagget i
    2 Innlegg
    Det som jeg opplever som viktig, i tillegg til flere av punktene over, er at lyden er balansert. Har man lite nivå i bassen blir det ofte kjedelig å lytte lavt, men hvis man har en godt innjustert fundament kan man ende opp med å skru ned og skru ned og skru ned. I tillegg må man ha åpen lyd med vokal som "står ut" på en god måte.

  17. #17
    Æresmedlem Audiophile-Arve's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Kysten av Nordvestlandet. I aller argaste nynorskdistriktet
    Innlegg
    15,807
    Tagget i
    4 Innlegg
    Sitat Sitat fra Burnt_Island Se Innlegg
    Quad 63 og nyere varianter har den egenskapen at de spiller engasjerende hele veien ned på volum. Hvorfor? Er de spesielt lave på forvrengning? Ikke vet jeg, men jeg vet at de spiller bedre enn det meste annet jeg har hørt ved lave volum..
    Gamle ESL 57 er kanskje endå eit hakk betre på dette, berre du held deg i rett lytteposisjon. Dei fleste fulltoneelektrostatar er rett og slett fantastiske på slikt. Men dei avgrensar seg når det gjeld bass (ikkje 2905, då) og når det gjeld skikkeleg fortissimo.
    Helsing Arve;
    www.audiophile.no går så det susar - nesten attende til gamle høgder!
    Ta kontakt om du vil ha testa noko...

  18. #18
    Hifi Freak CDWMcInSpots's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2010
    Sted
    Bergensregionen
    Innlegg
    7,551
    Tagget i
    0 Innlegg

    Lydstyrke og frekvensrespons

    Lett omarbeidet utdrag fra et annet innlegg. Det handlet om hodetelefoner, men gjelder egentlig (rimelig) bra også for høyttalere:

    Navn:      Loudness_contours_535px-Lindos1.svg.png
Visninger: 671
Størrelse: 62.0 Kb

    Den menneskelige hørsels følsomhet varierer med lydens frekvens og styrke (se figur ovenfor).

    En hodetelefon med U-signatur (ganske mye bass og diskant i forhold til mellomtone) vil gjerne være fin for høyst moderate lydstyrkenivåer fordi den nærmest har innebygd loudnesskompensasjon, men kanskje mer problematisk ved høye lydstyrkenivåer. Jeg lytter med høyst moderate lydstyrkenivåer, og tror dette fenomenet er noe av grunnen til at jeg liker min Denon AH-D7000 og oppfatter den som rimelig nøytral, mens andre mener den har for mye bass. Tilsvarende synes jeg og ganske mange andre at AKG K 701 og flere andre AKG er ganske slanke/lette i bunnen, mens andre synes de er helt fine.

    Hvis du lytter med høyst moderate lydstyrkenivåer, må du passe på at hodetelefonforsterkeren ikke har for mye gain. Dette er ofte et problem for meg. Gainjustering på hodetelefonforsterkeren er etter min mening en stor fordel.

    Informasjon:
    Løsøreoversikt. Jeg lytter med høyst moderate lydstyrkenivåer.
    Subjektiv observasjon vs. forsøk etter anerkjente vitenskapelige prinsipper.
    Standardforbehold: Meg, mine ører, min smak, på den aktuelle dag, i det aktuelle system, med den aktuelle musikk, ...

  19. #19
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Jan 2007
    Sted
    Bodø
    Innlegg
    1,005
    Tagget i
    0 Innlegg
    At forsterkeren er såpass god at hverken diskanten eller bassen "blir borte".
    Rørentusiast og kabelnisse Det skal en dyktig musiker til for å lage gode musikkopplevelser... Og en dårlig hi-fi produsent til for å ødelegge den

  20. #20
    ymir
    Guest
    Sitat Sitat fra cybervision_ Se Innlegg
    Det som jeg opplever som viktig, i tillegg til flere av punktene over, er at lyden er balansert. Har man lite nivå i bassen blir det ofte kjedelig å lytte lavt, men hvis man har en godt innjustert fundament kan man ende opp med å skru ned og skru ned og skru ned. I tillegg må man ha åpen lyd med vokal som "står ut" på en god måte.
    "kan man ende opp med å skru ned og skru ned og skru ned"

    Ja,blink.Men er det noen som har det slik hver eneste dag med samme oppsett året rundt?
    Bør stille spørsmålet slik.Er den noen som har det slik til tider,av og til,ofte,skjeldent eller aldri med samme oppsett?

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed