Aktive filtere

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
352
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Hei alle sammen!! :D

Ser at flere og flere finner aktive filtere som riktig vei til lydnirvana.. ;)

På sentralen her har det alltid vært mye snakk om passive filtere, hva som er bra og hva som er dårlig når det gjelder konstruksjon av dem....

Det jeg ønsker å sette mere fokus på er viten om aktive filtere, diskutere fordeler og ulemper med de forskjellige aktive filterløsninger osv..

Min oppfatninger er at aktive filtere er veien å gå, men tilpassingen krever vel så mye arbeid som passive filterløsninger..

Jeg ønsker, og oppfordrer at de som har erfaring om aktive filtere til å fortelle og dele med oss andre, gjerne med bilder av egne oppsett?!

Aktive filter løsninger har, og er fremdeles mest forbeholdt PA, noen jeg syntes vi på sentralen må ordne opp i....!!!

Det å finne gode aktive filtere som er beregnet for Hifi i flere prisklasser er vanskelig. Derfor post gjerne også linker til gode filtere som du har erfaring med..!!!
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
352
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
T

theStig

Gjest
Det som er meget viktig å få med seg, er at aktive filtre MÅ og SKAL tilpasses høyttaleren. Et "generisk" filter med bare delefrekvenser vil ikke fungere særlig bra.

Alle høyttalere har en viss menge EQ av høyttalerelementene innebygget. Dette fordi alle høyttalerelementer har en frekvensrespons som ikke er snorflat. Bytter man ut et passivt filter med innebygget EQ med et aktivt filter uten EQ, så bærer det galt av sted.

Derfor: skal man virkelig komme et godt stykke videre med aktive filtre, må man både ha EQ-muligheter, samt reell mulighet for å kontrollere resultatet med målinger.

Sånn sett er det vel bare de digitale filtrene som er aktuelle, f.eks DEQX PDC, Alto Prodrive, Behringer DCX2496, og flere til.
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
352
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Det som er meget viktig å få med seg, er at aktive filtre MÅ og SKAL tilpasses høyttaleren. Et "generisk" filter med bare delefrekvenser vil ikke fungere særlig bra.

Alle høyttalere har en viss menge EQ av høyttalerelementene innebygget. Dette fordi alle høyttalerelementer har en frekvensrespons som ikke er snorflat. Bytter man ut et passivt filter med innebygget EQ med et aktivt filter uten EQ, så bærer det galt av sted.

Derfor: skal man virkelig komme et godt stykke videre med aktive filtre, må man både ha EQ-muligheter, samt reell mulighet for å kontrollere resultatet med målinger.

Sånn sett er det vel bare de digitale filtrene som er aktuelle, f.eks DEQX PDC, Alto Prodrive, Behringer DCX2496, og flere til.

Det du skriver er svært interessant. Hvis jeg forstår deg rikitg mener du at analoge aktive filter ikke er godt nok egnet, og at EQ er et "must" skal man få korrekt tilpasning?!


Bruksområdet til det aktive filtere spiller vel en stor betydning, og hvor kompleks filtersammensetningen mellom de forskjellige elementene er?!

Med det som utgangspunkt kan man vel få brukbart resultat ved tilpasning av f.eks subber til sat. høytalere ved bruk av analoge aktive filtere, uten å bruke EQ?!
 
T

theStig

Gjest
Det du skriver er svært interessant. Hvis jeg forstår deg rikitg mener du at analoge aktive filter ikke er godt nok egnet, og at EQ er et "must" skal man få korrekt tilpasning?!
Helt riktig.

Man kan få det til med et analogt filter pluss en analog parametrisk equalizer.
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
352
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Helt riktig.

Man kan få det til med et analogt filter pluss en analog parametrisk equalizer.
Jeg rettet og la til litt i mitt forrige innlegg, vil du komentere de punktene også :D
 
T

theStig

Gjest
Bruksområdet til det aktive filtere spiller vel en stor betydning, og hvor kompleks filtersammensetningen mellom de forskjellige elementene er?!

Med det som utgangspunkt kan man vel få brukbart resultat ved tilpasning av f.eks subber til sat. høytalere ved bruk av analoge aktive filtere, uten å bruke EQ?!
Ja - deling mellom sub og satellit er det enkleste man man gjøre egentlig, og her funker det som regel godt med et filter alene. Det gjøres normalt aldri EQ i passive filtre under 200 Hz heller. Jo brattere filteret er, jo enklere er det å få det til å henge sammen, det er min erfaring.

Ofte ser man i flerveis systemer at man deler med ulike filter-steilheter på mellomtone og diskant, oftest for å få en god fasemessig sammenheng ved delefrekvensen. Dette klarer de færreste analoge aktive filtre å håndtere. Med et digitalt filter med meget bratt avskjæring unngår man hele problematikken.

Dessuten skal et filter kompensere bass/mellomtone for "baffle step", samt at filteret også som regel korrigerer for diverse skjevheter i elementenes respons. Dette krever EQ, aller helst full-parametrisk sådan.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.289
Antall liker
16.323
Sted
Østfold
Jeg har planer om å spille på en delvis aktivt delt konstruksjon i Horten i år. Der skal aktiv deling brukes der jeg mener det er mest hensiktsmessig, ved relativt lave frekvenser.
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
352
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Det var akkurat det jeg tenkte på. ;)

Ser klart den store forskjellen mellom 2 og 3 veis aktiv deling.

Det du nevner angående steilhet for filter, fasemessige forhold, delefrekvens, kompensering med EQ for elementes ulinære frekvensgengivelse, etc..er viktige punkter i hvordan  man tilpasser aktive filtere..

Det er det jeg ønsker å diskutere..!!!

Det er sagt at mennesket mest følsomme frekvensområde er 300-3600Hz,

Skal man tilpasse riktig med like effektforsterkere i 2 veis aktiv deling er den idelle fs på 300-100Hz. Det er både logisk og fornuftig frekvensområdet å dele på. Det er jo her aktive filter er klart å foretrekke foran passive filtere...

Men om man går over på 3 veis aktiv deling innfører man en hel del problemer man må ta stilling til, som du nevner Stig Erik.

kan vi skape en idell delefrekvens mellom mellomtone og diskant, eller er det mest forbeholdt prestasjonene til hvert enkelt element?!
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
352
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Jeg har planer om å spille på en delvis aktivt delt konstruksjon i Horten i år. Der skal aktiv deling brukes der jeg mener det er mest hensiktsmessig, ved relativt lave frekvenser.
Lyst til å fortelle om hvilket oppsett du skal spille med, og bruken av aktiv deling i det systemet?!

Slik jeg ser det er det en kjempegevinst å gå fra f.eks 3 veis passiv deling til 2 veis aktiv deling, med passivt ledd kun mellom diskant og mellomtone.

Men jeg er IKKE sikker på om gevinsten er like stor fra 2 veis aktiv til 3 veis aktiv... Det mye på grunn av at en delefrekvens på 4 KHz ikke er så lett å merke om den utføres riktig med passive komponenter..
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.289
Antall liker
16.323
Sted
Østfold
Lyst til å fortelle om hvilket oppsett du skal spille med, og bruken av aktiv deling i det systemet?!

Slik jeg ser det er det en kjempegevinst å gå fra f.eks 3 veis passiv deling til 2 veis aktiv deling, med passivt ledd kun mellom diskant og mellomtone.

Men jeg er IKKE sikker på om gevinsten er like stor fra 2 veis aktiv til 3 veis aktiv... Det mye på grunn av at en delefrekvens på 4 KHz ikke er så lett å merke om den utføres riktig med passive komponenter..

Det som først og fremst er interessant å oppnå er å ikke dele i området der basselementenes resonansfrekvens begynner å påvirke resultatet. Det vil i praksis si at man omtrent ikke kan dele passivt under 3-400Hz i noe som helst system uten at man får noen rare problemer. For eksempel har Prophet et shunt-ledd i bassen for å kompensere for dette, men selv med 6 motstander liggende i friluft til å ta seg av dette har jeg målt temperaturer på over 300 grader her. Med andre ord stort tap, og det med en delefrekvens på rundt 320Hz.

Det som er planen er å kjøre en hornløsning ned til rundt 80Hz, og der la et dipol bass-system ta over. Da sier vel i grunnen problemet seg selv. Resonansfrekvensen ligger vel rundt 25Hz, og det betyr at impedansen begynner å stige ett eller annet sted over 50Hz, altså mindre enn en oktav fra basselementenes resonansfrekvens. Driveren i midbasshornet blir også en 10" så den alene vil jo ha en resonansfrekvens på under 40Hz. Dette er ting man gjerne kan prøve å få til passivt, men utfordringene med impedanssving i elementene er hysterisk store.

Et fenomen til som man ikke kan løse med passive filtre er resonanshopping. Spesiellt dipol-bassene vil jobbe med lange slaglengder. Nær X-max vil resonansfrekvensen faktisk være mye høyere enn den er ved elementenes hvilepunkt. Heller ikke er det her noen bassrefleks som stabiliserer resonansfrekvensen, og derfor vil en eventuell korreksjonskrets miste sin effekt ved høyere lydtrykk.

Denne effekten vil også opptre litt som "gammel Porsche 911 turbo":
Slaglengden vil avhenge av tilført effekt og frekvens. Dersom man har en gitt tilført effekt ved 40Hz, for deretter å øke denne vil man komme til et punkt der opphenget strammes tilstrekkelig til for å oppnå en resonansfrekvens på 40Hz. Det som da skjer er at vi får en tresholdgrense der slaglengden øker betraktelig og derfor øker SPL kraftig med en gang man passerer dette punktet (et element har lettere for å bevege seg ved sin resonansfrekvens enn utenfor). Dermed får man effekten "ingenting, ingenting, ingenting ALT!" som gamle 911 turbo og ketchupflasker er kjennt for.

Siden filteret også skal kontrollere den tilførte effekten vs frekvens for å få et stabilt system vil dette også medføre at systemet blir til dels ustabilt i området ca 0,5-oktaver over en eventuell bassport. Dette fordi det er her slaglengden i det brukbare bassområdet er lengst, og her vil resonanshopping forekomme ganske lett.

Mellomtone og diskant på sin side vil bli optimert for å deles passivt. Med andre ord er det et mål her å holde slaglengde nede og dynamisk kapasitet oppe. I tillegg skal resonansfrekvenser ikke ligge slik at de interfererer med delefrekvensene.

En annen fordel med den aktive delingen er selvsagt muligheten for å tilpasse en kostruksjon til et gitt rom. Bassen er det som varierer mest fra rom til rom, og selv om det er snakk om et system med dipol bass vil det være mye lettere å få systemet til å fungere optimalt både i små og store rom om man har mulighet til å gjøre en viss tuning av bassen.
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
352
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Flott innlegg snickers. Spennende om du ville vise noen bilder av systemet. ;)
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
selvsagt!!! men ingen elementer holder hele frekvensspekteret.. kanskje en gang i fremtiden..
Tja, du kommer langt på vei med et godt hornsystem eller en fullfrekvens elektrostat. Bunnen håndteres best med en dedikert sub uansett, så hvorfor ikke kjøre hovedht'ene fullrange og dele lavt til subben.
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Det som er planen er å kjøre en hornløsning ned til rundt 80Hz, og der la et dipol bass-system ta over. Da sier vel i grunnen problemet seg selv. Resonansfrekvensen ligger vel rundt 25Hz, og det betyr at impedansen begynner å stige ett eller annet sted over 50Hz, altså mindre enn en oktav fra basselementenes resonansfrekvens. .
Spennende prosjekt snikkers. Skal du la de spille fritt eller spille med litt motbør ala vertikal split eller ripol? Det vil jo eventuelt hjelpe på de nevnte problemene.

b
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.289
Antall liker
16.323
Sted
Østfold
Jeg kan godt gå mer i detalj med bilder osv, men jeg er usikker på i hvilken grad det har noe med denne tråden å gjøre.

Dipolsystemet blir egentlig litt spesielt, da samarbeidende elementer blir plassert hhv foran og bak på høyttalerne.

Jeg har noen skisser som jeg kan laste opp om det er noen interesse.
 

BA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
120
Antall liker
10
Hallo.
Med en Lyngdorf TDA2200 med ATB målesystem ( Lyngdorf.com ) har du toveis digitale filtre + masse eq muligheter + tids justering for komp mellom sub/sat. Utrolig hva man kan sy sammen med denne + en power amp. Feks en liten TB TW-871s 3" på åpen baffel+ en passe bas. Defrekvens 3-600Hz 48db/okt. Fasejuster + eq = knall.
Har sydd sammen 10" basser med en BG Neo 3 på 1,5 KHz 48db/okt med meget godt resultat. merk altså ingen passive filtre, kun digitalt.
Har også sydd sammen tilfeldig "rask"fra rotekassen til en toveis. Utrolig som det låter etter å ha fått justert fase og frekvensgang.

Embla har ( hadde ?) noen små fleksible elektroniske filtre som man kunne justere på med entren dip switcher eller lodde komponenter. Men dette låter ikke i nærheten av Lyngdorf. Jeg har begge deler.

Mvh BA
 
Topp Bunn