Akustikk for nybegynnere

I hvilken grad har du brukt akustikktiltak i lytterommet ditt?

  • Har fylt opp stua med innbo så det er naturlig god akustikk i rommet.

    Stemmer: 0 0.0%
  • Synes det låter best uten noen form for akustikktiltak

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    5

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Har registrert at det er mange forskjellige oppfatninger om hva som er god akustikk for riggene våre her på forumet.

    I en annen tråd i dag sa et medlem at han hadde forsøkt å dempe førsterefleksjonene med en skinnstol uten noe videre resultat hvor han deretter avskrev forbedring med demping av førsterefleksjon. Tror det finnes MANGE slike erfaringer og forsøk der ute.

    Jeg har selv tro på en kalkulert moderat demping som en stor forbedring nesten uannsett rom eller anlegg og lurer på hvorfor så mange av oss ikke benytter seg av disse billige mulighetene for oppgradering som faktisk virker.

    Er det fordi dere ikke har prøvd tiltak eller har dere prøvd hvorpå dere har funnet ut at det låter bedre uten?

    Jeg vil at vi skal snakke akustikk på et LAVT nivå i denne tråden, hvor ingen spørsmål skal være for dumme. Akustikk er nesten like vanskelig som å kontruere egne høyttalere og diskusjon på det nivået tar vi ikke her.

    En enkel innføring i hvorfor jeg har tro på demping i første og andrerefleksjon:

    De fleste høyttalere sprer lyden like mye til siden som rett frem. Det vil si at den lyden som treffer sideveggen vil treffe øret så kort tid etter direktelyden fra høyttaleren at hjernen ikke klarer å skille disse fra hverandre. Det vil si at det vi hører i lytteposisjon er en blanding av høyttaler og vegg. En vegg reflekterer ikke jevnt, så enkelte frekvenser kan bli mere forsterket enn andre som vil gi en klar "farging" av lyden som er større en de fleste komponentbidrag. Det er dessuten forskjell på hvordan ulike vegger reflekterer. Gips gir en refleksjon, papp en annen, betong en annen osv.

    Det som skjer når man setter en akustikkplate i dette refleksjonspunktet er at diskant og øvre del av mellomtonen blir dempet jevnt. Slik at refleksjonen i lytteposisjonen høres mellom 6-25 db lavere enn direktelyden. Noe som gjør at man lytter mer til høyttaleren enn til høyttaler+veggbidrag. Det bør være en positiv ting, eller?

    Hvis man kun demper førsterefleksjonspunktet på sidevegg opplever jeg ofte at det lyder "merkelig". Dette tror jeg er fordi at de andre refleksjonspunktene som ikke er dempet har en annen frekvenskarakteristikk enn de dempede. Får man dempet 1, 2 og bak lytteposisjon med samme dempemateriale er min erfaring at det gir et tydelig løft.

    Grunnen til at noen kanskje opplever en slik demping som en degradering tror jeg kan komme av at sideveggrefleksjoner bidrar til mye ekstra energi i toppen. Hvis man har stilt opp høyttalerene til å lyde optimalt uten demping kan kanskje bassen spille for høyt med demping slik at lyden virker dødere og basstungt. Da kan man forsøke å plassere høyttalerene eller lytteposisjon slik at bassnivået oppleves lavere.

    Det er få fasiter på dette, men en grei mal er å prøve å få refleksjonene ned til under 10 db i forhold til direktelyden.

    Edit: Hva er dine erfaringer og hvorfor har du valgt å gjøre det som du gjør det?
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Du har glemt en kategori for de som ønsker akustikktiltak, men pga plass ikke har mulighet.

    Om jeg hadde mulighet ville jeg vært i kategori 1
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    4, men venter på at ungdommene i huset skal flytte ut og frigjøre en 35kvm kjellerstue. Men, ungene bor jo hjemme til de er nærmere 30 nå for tiden.
    Roger
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.006
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    roger skrev:
    4, men venter på at ungdommene i huset skal flytte ut og frigjøre en 35kvm kjellerstue. Men, ungene bor jo hjemme til de er nærmere 30 nå for tiden.
    Roger
    Eksakt.

    Inntil videre er det et sirkulært langbustet teppe foran mellom høyttalerne som er eneste bevisste akustikktiltak i stua. Det tar førsterefleksjonen fra golvet. Men rommet har få dominerende paralelle flater, utenom golv-tak, og møbler funker som diffusorer. Største problemet er egentlig resonansene i gammelt uisolert tregolv. Det skal gjøres noe med, også det et akustikktiltak.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.589
    Antall liker
    32.336
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Ligger nok her på en 2`er i egetlytterom.
    "Eget lytterom med akustikkprodukter i førsterefleksjon plassert etter (målinger) og kalkulatorer"
    Gjenstår å måle litt og event justere/se på ytterlige tiltak ;)

    gismo
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Er det noen som vil dele noen tanker om hvorfor de har gjort som de har gjort?
    Hvilke forsøk og tiltak de har gjort?

    Noen som vil dele negative erfaringer med akustikktiltak?

    Bør hifibutikkene ha akustikktiltak til salgs med veiledning? Pr i dag vet jeg bare om at NAT, Dynabel og EHED selger akustikk i Oslo. Mulig de andre gjør det også, men har ikke lagt merke til det.


    Selv synes jeg nesten at 10 plater strategisk plassert i rommet har gitt en forbedring på nesten 50% og jeg var fornøyd med oppsettet fra før. I dag skjønner jeg ikke at jeg klarte å leve med lyden sånn den var da.
    Den viktigste forbedringen er dynamikken. Det blir mye mer punch på det sterke og de svake blir svakere og klarere.

    Maxbo selger Rockofonplater til 100kr stk, så inngangsbiletten er lav.

    Personlig savner jeg ferdige plater med fint design til en betalbar penge. Noen som vet om noen som selger?
     

    Hilmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.02.2008
    Innlegg
    86
    Antall liker
    1
    Sted
    Trondheim
    2 (på sidevegger og i tak plassert etter "speilmetoden") + 4. Resultat; klarere lyd - blir ikke lyttetrett :)
     
    Y

    ymir

    Gjest
    Hei

    Speilmetoden.....brukes den med lyttepos. i en likesidet trekant og KUN der?
    Min lyttepos. er langt fra høytaler men bruker allikevel å finne førsterefleksjon
    med lyttepos. som i en likesidet trekant selv om lyttepos. er en annen plass.

    Er dette rett måte å forholde seg til regelen.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    ymir skrev:
    Hei

    Speilmetoden.....brukes den med lyttepos. i en likesidet trekant og KUN der?
    Min lyttepos. er langt fra høytaler men bruker allikevel å finne førsterefleksjon
    med lyttepos. som i en likesidet trekant selv om lyttepos. er en annen plass.

    Er dette rett måte å forholde seg til regelen.
    Inngangsvinkel er lik utgangsvinkel, men det enkleste vil vel væreå bruke et speil.

    Mvh.KW
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Å få anlegget til å spille på lag med rommet, samt at ikke rommet synger for mye med kan aldri bli feil…………….. 8)

    Men jeg har fjernet førsterefleksjon og første for motsatt og trives bedre med det, dipol har som kjent spredningsmønstersom er litt mer tilgivende og det kan selvsagt ikke utelukkes at med en annen løsning hadde det blitt stående.

    Jeg jobber for å perfeksjonere illusjonen mens andre jobber mot dypdykk i opptaket, jeg er ikke i tvil om at om man lytter i et lyddødt rom vil man selvsagt komme nærmere det som ligger på filen, men i mine ører blir det en akustisk kortslutning som ødelegger noe av illusjonen og som lytter vil jeg helst la meg forføre..............................
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    @Roald
    Fjernet innlegget mitt da jeg forsto at det dreide seg om å fjerne dempingen i første.
    Edit; jeg ser at jeg kanskje bør legge til at det faktisk står at førsterefleksjonen er fjernet.

    Mvh.KW
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Roald skrev:
    Å få anlegget til å spille på lag med rommet, samt at ikke rommet synger for mye med kan aldri bli feil…………….. 8)

    Men jeg har fjernet førsterefleksjon og første for motsatt og trives bedre med det, dipol har som kjent spredningsmønstersom er litt mer tilgivende og det kan selvsagt ikke utelukkes at med en annen løsning hadde det blitt stående.

    Jeg jobber for å perfeksjonere illusjonen mens andre jobber mot dypdykk i opptaket, jeg er ikke i tvil om at om man lytter i et lyddødt rom vil man selvsagt komme nærmere det som ligger på filen, men i mine ører blir det en akustisk kortslutning som ødelegger noe av illusjonen og som lytter vil jeg helst la meg forføre..............................
    Interessant. :)
    Har du målinger før og etter du fjernet dempingen?
    Hvor langt unna står høyttalerene dine fra sidevegg og hvordan vegg er det?

    Dipoler faser vel ut deler av refleksjonene, men det er likevel ikke en fullgod forklaring på hvorfor du foretrekker uten synes jeg.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Tjah, jeg får vel kaste meg uti det, som den glade amatør jeg er! ;D

    Jeg er så heldig å ha et dedikert lytte- (og kino)rom, og har derfor hatt fritt spillerom hva akustiske tiltak angår.
    Rommet er ikke stort - 3x4,2m, med takhøyde 2,38m.
    Inspirert av "Økern-kinoen" som jeg var så heldig å være med på å bygge, ble rommet innledningsvis bygget for kinoformål.
    De tiltakene som ble gjort i den forbindelse har senere også vist seg ganske effektive i musikksammenheng, og heldigvis for det! Dermed var jeg jo langt på vei i mål, uten å være klar over det.

    - Gulvet har et lag med gulvgips på laminat, som igjen er lagt på vinylbelegg. Gipsplatene er limt sammen med
    silikon i skjøtene.
    Oppå gipsplatene er det lagt et gråmelert heldekkende løkketeppe.

    - 3/4 av taket er dekket med sort scenemolton, fra lerretsveggen og bakover mot sitteposisjon. Primært som
    et tiltak mot lysrefleksjoner fra lerret, men som også har vist seg gunstig mtp lyd.

    - Lerretsvegg og litt under halvparten av sideveggene er dekket med "tunge" og tilnærmet lystette gardiner.
    I en periode hadde jeg i tillegg til gardiner - lette absorbenter bak gardinene i førsterefleksjonspunktet.
    (I en bisetning: Har hatt en rekke forskjellige høyttalere i hus, hvor behovet for demping har vært større
    enn for elektrostatene jeg nå spiller på).
    Resten av sideveggene bakover, har kun enkle lette absorbenter (Rockwool).
    "Bakrommet", dvs området bak sitteposisjon, hadde et plagsomt flutterekko. Dette ble løst gjennom demping
    av ca 90% av døroverflaten, kombinert med en ganske stor akustikkplate på bakvegg.

    Totalt sett har dette gitt rommet ganske gode akustiske egenskaper, ikke minst i musikksammenheng.

    Hva jeg har jobbet mest med: Plassering / vinkling/tilting av høyttalere, og plassering av lytteposisjon. Bruker faktisk laser for plassering / måling. 8) Sofaen/ lytteposisjon har også beveget seg frem og tilbake, for å ende opp i en posisjon ca 1,3m fra bakvegg.
    Og ikke å forglemme - en notorisk jakt på å dempe en stygg peak rundt 46-47Hz.
    Og som er blitt løst ved integrasjon med en av subene i musikksammenheng. En relativt tidkrevende justering av fase og gain eliminerte til 95% problemet, samtidig som anlegget er istand til å levere frekvenser ned imot 16-17Hz ved -3dB.
    Uten dermed å si meg ferdig hva tweaks angår, man går jo hele tiden og grubler.....
    En remse med forsterkere har også vært innom, men kombinasjonen ASR / ML Vista er neppe et tema hva utskifting angår.
    Ha meg tilgitt for mindre bra bilder, men det er jo strengt tatt ikke tema her....
     

    Vedlegg

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Nå snakker vi! ;D

    Et vellykket rom og oppsett som KANSKJE ikke er helt etter akustikkboka (hva vet vel jeg), men låter KNALL gjør det uannsett. :)
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Takk! :)
    Den boka har jeg ikke finlest, men en smugtitt i ny og ne har det jo blitt....
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Jeg jobber for å perfeksjonere illusjonen mens andre jobber mot dypdykk i opptaket, jeg er ikke i tvil om at om man lytter i et lyddødt rom vil man selvsagt komme nærmere det som ligger på filen, men i mine ører blir det en akustisk kortslutning som ødelegger noe av illusjonen og som lytter vil jeg helst la meg forføre
    Skjønner ikke at det skal være noen motsetning mellom å perfeksjonere illusjonen og komme nærmere opptaket; helt idiotisk å "velge" en av "tilnærmingene", det er jo faktisk to sider av samme sak kan man si... Oppdager du at akustikkplatene dine ødelegger illusjonen, så tror jeg at de gir deg mindre info om det som er på cd`en også..det er jo nettopp det som Trompetnerd også har fundert på; om høyttalere virker best i et akustisk noenlunde levende miljø akkurat som levende musikkinstrumenter gjør det.
    Jada hvis man har lyst å komme veldig nært opptaket så kan man jo bare be om å få en utskrift av alle 0`erne og 1`erne som er lagret på cd`en, så slipper man jo å bruke penger på anlegg til og med...nærmere opptaket kommer man ikke..
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Ser du ikke at dette blir litt "smør på flesk", Kule-Trygve?

    Ethvert opptak har sin "sound", og den ligger jo allerede på CD'n, eller vinylen for den saks skyld.
    For å sette det på spissen:
    Et symfoniopptak fra eksempelvis Grieghallen inneholder jo masse "rom-informasjon".
    Er det slik å forstå at du ønsker deg ennå mer, ved at rommet skal tilføre ytterligere "informasjon"?

    Hadde alt av musikk vært innspilt i et lyddødt rom, så kunne jeg for så vidt ha vurdert poenget.
    Men heldigvis er det jo ikke slik.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Ser du ikke at dette blir litt "smør på flesk", Kule-Trygve?
    Jeg skjønner hvordan du tenker, men i praksis så er det ikke så enkelt som dette, virker det som. At rommet spiller med til en viss grad, forbedrer lyden, uten at jeg helt vet hvorfor.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Kule-Trygve skrev:
    Ser du ikke at dette blir litt "smør på flesk", Kule-Trygve?
    Jeg skjønner hvordan du tenker, men i praksis så er det ikke så enkelt som dette, virker det som. At rommet spiller med til en viss grad, forbedrer lyden, uten at jeg helt vet hvorfor.
    Du må skille mellom hva som ligger på platen, og hva du selv subjektivt ønsker av "illusjon". Dette er ingen trviell forskjell, og vil ha meget stor betydning for hvordan man selv ønsker å sette opp systemet sitt. Å si at ett levende rom bringer deg nærmere selve opptaket, faller på sin egen urimelighet.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Trompetnerd skrev:
    Roald skrev:
    Å få anlegget til å spille på lag med rommet, samt at ikke rommet synger for mye med kan aldri bli feil…………….. 8)

    Men jeg har fjernet førsterefleksjon og første for motsatt og trives bedre med det, dipol har som kjent spredningsmønstersom er litt mer tilgivende og det kan selvsagt ikke utelukkes at med en annen løsning hadde det blitt stående.

    Jeg jobber for å perfeksjonere illusjonen mens andre jobber mot dypdykk i opptaket, jeg er ikke i tvil om at om man lytter i et lyddødt rom vil man selvsagt komme nærmere det som ligger på filen, men i mine ører blir det en akustisk kortslutning som ødelegger noe av illusjonen og som lytter vil jeg helst la meg forføre..............................
    Interessant. :)
    Har du målinger før og etter du fjernet dempingen?
    Hvor langt unna står høyttalerene dine fra sidevegg og hvordan vegg er det?

    Dipoler faser vel ut deler av refleksjonene, men det er likevel ikke en fullgod forklaring på hvorfor du foretrekker uten synes jeg.

    Litt usikker på målinger har en haug av de, men hvem er hva??

    Ca 60cm og vinklet mot ss.

    Forklaringen er vel sammensatt og personlige preferanser er nok en del av det, men det er også reelle opplevelser som hvor mye man blir omsluttet av musikken.

    En annen ting er at man “alltid” legger merke til akustikken om den beveger seg utenfor det som er normen, skjer dette vil man også automatisk innstille seg på hvordan man forventer at lyder låter.
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    Hi-Fi akustikk skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Ser du ikke at dette blir litt "smør på flesk", Kule-Trygve?
    Jeg skjønner hvordan du tenker, men i praksis så er det ikke så enkelt som dette, virker det som. At rommet spiller med til en viss grad, forbedrer lyden, uten at jeg helt vet hvorfor.
    Du må skille mellom hva som ligger på platen, og hva du selv subjektivt ønsker av "illusjon". Dette er ingen trviell forskjell, og vil ha meget stor betydning for hvordan man selv ønsker å sette opp systemet sitt. Å si at ett levende rom bringer deg nærmere selve opptaket, faller på sin egen urimelighet.
    Man kan si at det er tre prinsippielle hovedmåter å sette opp systemet på:
    1. Man ønsker å gjenskape akustikken på innspillingsstedet
    Stikkord: Opptak med få mikrofoner og naturlig akustikk, utstyr og lytterom som ikke farger gjengivelsen (omfattende akustiske tiltak).
    2. Man ønsker å gjenskape musikerne i sitt eget lytterom
    Stikkord: Nærmikrofonopptak uten romklang, livlig akustikk i lytterom
    3. Man ønsker et lydbilde etter egen smak
    Stikkord: Alt er lov.

    Jeg mener at i alle fall 1) og 2) ikke er mulig å kombinere i et og samme oppsett. Man må gjøre et valg.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Gammeln skrev:
    Man kan si at det er tre prinsippielle hovedmåter å sette opp systemet på:
    1. Man ønsker å gjenskape akustikken på innspillingsstedet
    Stikkord: Opptak med få mikrofoner og naturlig akustikk, utstyr og lytterom som ikke farger gjengivelsen (omfattende akustiske tiltak).
    2. Man ønsker å gjenskape musikerne i sitt eget lytterom
    Stikkord: Nærmikrofonopptak uten romklang, livlig akustikk i lytterom
    3. Man ønsker et lydbilde etter egen smak
    Stikkord: Alt er lov.

    Jeg mener at i alle fall 1) og 2) ikke er mulig å kombinere i et og samme oppsett. Man må gjøre et valg.
    Enig.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Gammeln skrev:
    Hi-Fi akustikk skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Ser du ikke at dette blir litt "smør på flesk", Kule-Trygve?
    Jeg skjønner hvordan du tenker, men i praksis så er det ikke så enkelt som dette, virker det som. At rommet spiller med til en viss grad, forbedrer lyden, uten at jeg helt vet hvorfor.
    Du må skille mellom hva som ligger på platen, og hva du selv subjektivt ønsker av "illusjon". Dette er ingen trviell forskjell, og vil ha meget stor betydning for hvordan man selv ønsker å sette opp systemet sitt. Å si at ett levende rom bringer deg nærmere selve opptaket, faller på sin egen urimelighet.
    Man kan si at det er tre prinsippielle hovedmåter å sette opp systemet på:
    1. Man ønsker å gjenskape akustikken på innspillingsstedet
    Stikkord: Opptak med få mikrofoner og naturlig akustikk, utstyr og lytterom som ikke farger gjengivelsen (omfattende akustiske tiltak).
    2. Man ønsker å gjenskape musikerne i sitt eget lytterom
    Stikkord: Nærmikrofonopptak uten romklang, livlig akustikk i lytterom
    3. Man ønsker et lydbilde etter egen smak
    Stikkord: Alt er lov.

    Jeg mener at i alle fall 1) og 2) ikke er mulig å kombinere i et og samme oppsett. Man må gjøre et valg.
    Bra innlegg!

    Man kan kanskje få til alle tre med avanserte romkorreksjonsprogrammer da, mem det er en annen diskusjon.

    En ting i forbindelse med dette som jeg synes er interessant er hvorvidt høyttalerenes konstruksjon varierer i forhold til disse tre punktene?
    Er det gitt at dyrere høyttaler fra samme produsent låter bedre i rom 2 og 3 hvor høyttalerens match med rommet er avgjørende for et topp resultat?

    Noen høyttalere er konstruert for nærfelt og andre ikke. Vet noen om noen høyttalere som er konstruert for vanlige rom? Er alle hifihøyttalere det?
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Jeg mener at i alle fall 1) og 2) ikke er mulig å kombinere i et og samme oppsett. Man må gjøre et valg.
    For ikke å snakke om at man må skifte ut hele det akustiske inventaret i stuen når man bytter fra ene typen innspilling til den andre, om jeg forstår deg rett.

    Romkorreksjon korrigerer for frekvensavvik i rommet (er en slags EQ?), man kan ikke "korrigere" for alle mulige refleksjonsprodukter? Høres helt umulig ut for meg.

    Høyttalere flest og også innspillinger flest er nok laget for å fungere i vanlige rom, ikke i sære, misforståtte, refleksjonløse hifi-krypter. Det står overalt på nettet (av de som jobber med akustikk for a living) at det dummeste man kan gjøre i lytterom er å fulldempe. Skal være en "passe" blanding av absorpsjon og diffusjon, antagelig avhengig av aktuelle høyttalere og rom.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Kule-Trygve skrev:
    Det står overalt på nettet (av de som jobber med akustikk for a living) at det dummeste man kan gjøre i lytterom er å fulldempe. Skal være en "passe" blanding av absorpsjon og diffusjon, antagelig avhengig av aktuelle høyttalere og rom.
    Dette er fordi man har funnet ut at det er hva flertallet foretrekker. Ikke fordi det er mest tro mot innspillingen.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Trompetnerd skrev:
    Vet noen om noen høyttalere som er konstruert for vanlige rom? Er alle hifihøyttalere det?
    Det finnes mange. En del smarte hybrid dipolløsninger f.eks. Gradient er ett godt eksempel på dette. Ellers vil de fleste høyttaler med fornuftig waveguide/horn løsninger ofte fungere bedre akkustisk, enn vanlige direktestrålere. På den andre siden så virker det som enkelte konstruksjoner ikke er ment å virke i det hele, uansett rom.

    En annen ting å se etter er hvordan bassavrullingen er gjort. Måler det spikerflatt i ekkofritt, vil du få roomgain på toppen av en flat frekvenskurve. Noen ønsker dette, andre ikke.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Kule-Trygve skrev:
    Romkorreksjon korrigerer for frekvensavvik i rommet (er en slags EQ?), man kan ikke "korrigere" for alle mulige refleksjonsprodukter? Høres helt umulig ut for meg.
    Både ja og nei. Det er helt rett at man ikke kan gjøre en elektrisk kompensasjon for fysisk etterklang og refleksjoner i rommet. Det finnes dog mange måter man kan tilnærme seg problemet.

    Når du måler så er det som du ser (impulsreponsen) summen av alle bidrag som skjer ved mikrofonen på ulike tidpunkt. Så kan man f.eks si at det som kommer innenfor X millisekund oppfattes som direktelyd av øret, og så gjøre en frekvenskorrigering basert på dette. Det er også mulig å si at man kun er interessert i lyden i dette punktet og gi beng i hva som skjer ellers. Da kan man gjøre en tidskompensering, slik at man bruker en ideell impuls som referanse og lager en korreksjonskurve bassert på avviket den målte impulsen inneholder. Det finnes mange andre måter å tenke på også, men dette er to av dem.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Hi-Fi akustikk skrev:
    Gammeln skrev:
    Man kan si at det er tre prinsippielle hovedmåter å sette opp systemet på:
    1. Man ønsker å gjenskape akustikken på innspillingsstedet
    Stikkord: Opptak med få mikrofoner og naturlig akustikk, utstyr og lytterom som ikke farger gjengivelsen (omfattende akustiske tiltak).
    2. Man ønsker å gjenskape musikerne i sitt eget lytterom
    Stikkord: Nærmikrofonopptak uten romklang, livlig akustikk i lytterom
    3. Man ønsker et lydbilde etter egen smak
    Stikkord: Alt er lov.

    Jeg mener at i alle fall 1) og 2) ikke er mulig å kombinere i et og samme oppsett. Man må gjøre et valg.
    Enig.

    Dette er ikke min erfaring………Tom waits Small changes har jeg lyttet til i ganske så mange anlegg, dette er en puristisk innspilling mic, Tom, fyrstikker, røyk og en sax og jeg har enda til gode å få mer rominformasjon fra det opptaket enn jeg gjør hjemme.

    Frekvensresponsen forteller også en historie om opptaksituasjonen det er ikke uten grunn enkelte anlegg presenterer alle artister i rommet.

    Når anlegget flytter deg fra opptaksrom til opptaksrom for deretter flytte artistene inn i din stue når du lytter til tørre nærmicopptak så smaker det fugl av rom/anleggs kombinasjonen.

    At et godt dempet rom kan gi mer av opptaksrommet ser jeg på som svært sannsynlig, men at det derimot ikke skal kunne bringe artistene fra nærmic inn i lytterommet er direkte feil.

    Så 1 og 2 mener jeg er fullt mulig å kombinere.

    I ett rom som i mine ører er for mye/feil dempet vil man “stå utenfor døren” og lytte til det som skjer i opptaksrommet, alt er klart og riktig men du oppholder deg i et annet akustisk miljø og tar aldri steget inn.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Gammeln skrev:
    Man kan si at det er tre prinsippielle hovedmåter å sette opp systemet på:
    1. Man ønsker å gjenskape akustikken på innspillingsstedet
    Stikkord: Opptak med få mikrofoner og naturlig akustikk, utstyr og lytterom som ikke farger gjengivelsen (omfattende akustiske tiltak).
    2. Man ønsker å gjenskape musikerne i sitt eget lytterom
    Stikkord: Nærmikrofonopptak uten romklang, livlig akustikk i lytterom
    3. Man ønsker et lydbilde etter egen smak
    Stikkord: Alt er lov.

    Jeg mener at i alle fall 1) og 2) ikke er mulig å kombinere i et og samme oppsett. Man må gjøre et valg.
    Er også enig i det. Det som kan derimot virke litt misforstått av mange er at man tror at man må dempe mye for å oppnå punkt 1. Det er ikke nødvendigvis tilfellet. Det er fult mulig å skape dette uten demping i det hele tatt faktisk, uten at jeg ser noe grunn til å gå nærmere inn på hvordan her. Det er også mulig å få en god kombinasjon av god romfølelse (størrelse på lydbildet) og pin-pointing av opptaket.

    Angående punkt 1 og 2, så har jeg lyst til å nevne noen positive og negative sider.
    Punkt 1
    Positivt: Låter korrekt tonalt, svært god lokalisering og enorm klarhet/tydelighet. Men lar innspillingene/mixingen bestemme lyden, ikke rommet.
    Negativt: Man hører opptaket på godt og vondt. Dårlige innspillinger blir nådeløst avslørt.

    Punkt 2
    Positivt: Kan være veldig besnærende og oppleve at artistene står i stuen og gir en live følelse i rommet.
    Negativt: Låter feil tonalt. Det hører man kanskje ikke til enkelte opptak, men så spiller man plutselig noe hvor man får veldig utstikkende frekvenser og som også kan bli slitsomt og lytte til. Lokalisering, tydelighet og klarhet vil også lide.

    Punkt 1 må selvsagt innebære at man har gjort riktige tiltak. Strengt tatt holder det ikke å lytte seg frem med tiltak hvis man skal oppnå det. Hvis ikke, får man egentlig en blanding av noe.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.464
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg savnet et alternativ for vanlig stue med innbo og ikketilfeldig plasserte akustikktiltak.

    Forøvrig synes jeg det kan være lurt å unngå apekister i vanlige stuer. Gode horn og dipoler har langt mer kontrollert spredning og er mye bedre egnet til formålet. Apekister (med noe ytterst få unntak) ha akustikktiltak for å funke.
     

    tyan

    Musiker
    Ble medlem
    31.10.2009
    Innlegg
    257
    Antall liker
    48
    Sted
    Telemark
    Jeg har et par apekister med waveguide. Fungerer utmerket i min stue. Har målt og det ser også bra ut. Lytteavstand er 2m.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Klikket av «Tilfeldig i stue», skjønt det ikke er helt tilfeldig, dog uten målinger så langt.

    100mm Rockfon Industrial mellom knollen og veggen. Tok nok bort noen refleksjoner som fikk lyden noe mer definert. Når jeg nå snur det ene øret mot veggen, så høres det en stillhet som ikke var der før. Helt relativt betraktet; lyden har nå beveget seg mer mot det jeg har når jeg sitter nærfelts (dvs. ca 2m fra bakvegg). Fordelaktig!

    Har to plater igjen, og vet vel ikke helt hvor jeg skulle få plassert dem…

    Rom: 400 (B) X 470 (L) X 300 (H)

    Høyttalere og lytteplass på langveggene. Bakkant på høyttalere ca 70 cm fra bakvegg, og den høyre høyttaleren 45 cm fra sidevegg. Lang avstand til sidevegg/døråpning for venstre høyttaler.

    Subber plassert opp mot bakvegg bak (og litt til siden for) høyttalerne. Den høyre står opp mot sidevegg (altså i hjørnet), den venstre har godt med luft på siden.

    Må se til å få tid til målinger, men det er begrenset hvor mye ting kan flyttes…
     

    Vedlegg

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ene sidevegg Dr Dong. Siden du har åpning på andre siden, så er det viktig å senke refleksjonene fra den nærmeste veggen (speilbildet til begge høyttalerne). Taket er også viktig, men hadde nok prioritert sideveggen. Mulig du ta trenger å flytte nærmeste høyttalere litt lenger ut.

    Og du klarer deg nok med et panel rett bak hodet. Området lengre til siden vil nok ikke treffe ørene.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    Og du klarer deg nok med et panel rett bak hodet. Området lengre til siden vil nok ikke treffe ørene.
    Det er ikke alltid at det bare er knollen min som sitter og hører… ;) Og jeg liker å ha litt større område enn bare ett lite søtsted.
    Passet egentlig godt, også estetisk betraktet, med å gå hele lengden på sofaen.

    Klin umulig å sette noe i førsterefleksjonen på den høyttaleren som står nærest vegg. Eneste mulighet er å sette Rockfonplaten på høykant i flukt med høyttalerens sidevegg og pekende inn i rommet parallellt med veggen. Det avskjører i det minste lydens gange fra høyttaler til refleksjonspunktet på veggen.
     

    Vedlegg

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kule høyttalere. Ser problemstillingen. Akustiske lamellgardiner er kanskje et bedre alternativ på den veggen.

    Da ville jeg ha laget en himling mellom høyttalere og sofaen. Men bør nok være med mer enn to paneler. Er ikke det aktuelt kan du bruke de to som "bassfeller" et sted, gjerne ved å sette de på skrå med luftrom bak. Et rom har vanligvis 12 hjørner.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn