Side 1 av 4 123 ... SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 63
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Overivrig entusiast ogla's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2010
    Sted
    Sola
    Innlegg
    1,024
    Tagget i
    0 Innlegg

    Passiv pre vs. Aktiv

    Jeg har anlegg som vist i signaturen og jeg lurer på å oppgradere med ny forforsterker.
    Jeg lånte i går, Opera Consonance reference 1.3 som er en passiv pre.

    Umiddelbart la jeg merke til at det var mere ro i lydbildet, og at små detaljer kom klarere fram. Det virker å være ganske homogent i forhold til å ha min vanlige pre tilkoblet, men det mangler kanskje litt trøkk på en måte..?

    Alt er egentlig ok til potmeteret passerer 12 og litt til, da blir det liksom en slags forvrengning i mangel på bedre ord...

    Er det noen som har en formening om å ha passiv pre i oppsettet i stedet for aktiv, og gjerne kommenter situasjonen min som beskrevet ovenfor?

    Jeg har egentlig lyst å beholde operaen, men er litt i tvil........

  2. #2
    Æresmedlem Zomby_Woof's Avatar
    Ble medlem
    May 2006
    Sted
    Third stone from the sun
    Innlegg
    19,536
    Tagget i
    4 Innlegg
    Torget
    2

    Passiv pre vs. Aktiv

    Jeg har en DP BPC 7.3, hadde en 7.0 før det. Jeg opplever dem som nesten 'borte' i forhold til EC 4.5 som jeg hadde før. Noen problemer opplever jeg ikke, men så har jeg også en DP effektforsterker som er tilpasset bruk med passiv kontroll. Eventuelle problemer ligger nok enten i kildenes utgangsimpedans eller effektforsterkerens inngangsimpedans. Passivkontroller gjør lite galt i seg selv.
    At the end of time, after human civilization; all that will remain will be cockroaches and Teles...and the Teles will be in tune" Greg Koch

  3. #3
    Overivrig entusiast ogla's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2010
    Sted
    Sola
    Innlegg
    1,024
    Tagget i
    0 Innlegg

    Passiv pre vs. Aktiv

    Så da blir det egentlig riaa og effekttrinnet som evt. krangler litt?

    Jeg vet fint lite om impedans, men skal det være slik at sender og mottaker skal ha tilnærmet lik impedans eller skal de stå i et annet forhold til hverandre?

    Jeg kan prøve å finne ut hvilke verdier mitt oppsett har...

  4. #4
    Æresmedlem Zomby_Woof's Avatar
    Ble medlem
    May 2006
    Sted
    Third stone from the sun
    Innlegg
    19,536
    Tagget i
    4 Innlegg
    Torget
    2

    Passiv pre vs. Aktiv

    Jeg har ikke kontroll på disse tekniske greiene. Men for å funke med passivt trenger man lav utgangsimpedans på kilden og høy inngangsimpedans på effektforsterkeren.

    Det er sikkert flere her inne som kan si noe fornuftig om saken.
    At the end of time, after human civilization; all that will remain will be cockroaches and Teles...and the Teles will be in tune" Greg Koch

  5. #5
    Overivrig entusiast Zed's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Innlegg
    642
    Tagget i
    0 Innlegg

    Passiv pre vs. Aktiv

    Sitat Sitat fra Zomby_Woof
    Jeg har en DP BPC 7.3, hadde en 7.0 før det. Jeg opplever dem som nesten 'borte' i forhold til EC 4.5 som jeg hadde før. Noen problemer opplever jeg ikke, men så har jeg også en DP effektforsterker som er tilpasset bruk med passiv kontroll. Eventuelle problemer ligger nok enten i kildenes utgangsimpedans eller effektforsterkerens inngangsimpedans. Passivkontroller gjør lite galt i seg selv.
    Jeg har prøvd bådde DP BPC7.3 og EC 4.5 samtidig med flere effektforsterkere og må si at jeg altid likte bedre EC4.5.
    Med passiv pre-amp mangler en del helt i toppen og bun. Med andre ord, man får ikke de ekstreme endene.
    Fender Stratocaster, Martin HD-28, Laney Lionheart, Fulltone

  6. #6
    Æresmedlem Zomby_Woof's Avatar
    Ble medlem
    May 2006
    Sted
    Third stone from the sun
    Innlegg
    19,536
    Tagget i
    4 Innlegg
    Torget
    2

    Passiv pre vs. Aktiv

    Sitat Sitat fra zed
    Sitat Sitat fra Zomby_Woof
    Jeg har en DP BPC 7.3, hadde en 7.0 før det. Jeg opplever dem som nesten 'borte' i forhold til EC 4.5 som jeg hadde før. Noen problemer opplever jeg ikke, men så har jeg også en DP effektforsterker som er tilpasset bruk med passiv kontroll. Eventuelle problemer ligger nok enten i kildenes utgangsimpedans eller effektforsterkerens inngangsimpedans. Passivkontroller gjør lite galt i seg selv.
    Jeg har prøvd bådde DP BPC7.3 og EC 4.5 samtidig med flere effektforsterkere og må si at jeg altid likte bedre EC4.5.
    Med passiv pre-amp mangler en del helt i toppen og bun. Med andre ord, man får ikke de ekstreme endene.
    Det skjønner jeg rett og slett ikke, med mindre din kilde eller effekt har egenskaper som gjør passiv kontroll til en direkte mismatch. Hos meg var det til de grader rått parti andre veien. 4.5 savnes overhode ikke, ikke en eneste egenskap ved den nådde 7.0/7.3 til anklene (mulig unntak for fjernkontrollen, men jeg er ikke lat nok til å bry meg).
    At the end of time, after human civilization; all that will remain will be cockroaches and Teles...and the Teles will be in tune" Greg Koch

  7. #7
    Æresmedlem Audiophile-Arve's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Kysten av Nordvestlandet. I aller argaste nynorskdistriktet
    Innlegg
    15,835
    Tagget i
    4 Innlegg

    Passiv pre vs. Aktiv

    Det vil vere eit spørsmål om impedanse, som de seier ovanfor. Men generelt vil eg hevde at ei passiv løysing mest er tingen for den som treng eit analyseverktøy, og som ikkje har råd til ein av dei verkeleg supernøytrale aktive forforsterkarane. Ein pre fargar nok til ein viss grad lyden uansett, samanlikna med passive potmeter/koplingsboksar, men gjev også dynamikk og "liv" i musikken, noko som det i lengda vert vanskeleg å klare seg utan. Eg ville altså godtatt ei viss farging med tanke på å ha det moro når eg spelar musikk. (eller kjøpt ein skikkeleg god pre - den billegaste eg kjenner til som eg personleg vil "godkjenne" som nøytral, er Ming Da sin kopi av Marantz, dei neste vert ganske mykje dyrare) Så ville eg ha ein passiv koplingsboks (Creek OBH) som alternativ når eg skal finhøyre etter farging andre stadar i signalkjeden..
    Helsing Arve;
    www.audiophile.no går så det susar - nesten attende til gamle høgder!
    Ta kontakt om du vil ha testa noko...

  8. #8
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,131
    Tagget i
    23 Innlegg

    Passiv pre vs. Aktiv

    Dette er ikke et impedansematchet grensesnitt, så ideelt har man lav utgangsimpedans på kilden og høy inngangsimpedans på preamp. Tilsvarende mellom preamp og effektforsterker; lav utgangsimpedans på preamp og høy inngangsimpedans på effektforsterker. Da vil det ikke gå noe særlig strøm gjennom, bare et spenningssignal, og grensesnittet blir ikke spesielt følsomt for kabling og lignende detaljer.

    Med en "passiv preamp" (anførselstegn fordi det jo ikke er noen forsterker inni, bare en inngangsvelger og en passiv volumkontroll) vil frekvensgangen gjennom avhenge av volumpot'en og egenskapene til kablingen. Motstanden i volumpot'en og kapasitansen i signalkabelen vil skape et førsteordens lavpassfilter (RC), og knekkfrekvensen vil avhenge av hvor volumkontrollen står, hva slags kabel som brukes, og hvor lang den er.

    Det hele vil være ned -3 dB ved denne frekvensen:


    Fordelen er jo at det ikke er noen aktive komponenter som kan skape støy og forvrengning, men inngangsimpedansen til "preamp'en" vil også avhenge av hvor volumkontrollen står. Da er det ikke noe merkelig i at kilden begynner å forvrenge når volumkontrollen passerer en gitt posisjon. Det skjer når inngangsimpedansen har blitt så lav at kilden ikke lenger greier å levere nok strøm. Du vil få minst diskanttap med en volumpot med lav verdi (f eks 10 kOhm), men da blir også inngangsimpedansen lavest og belastningen på kilden høyest, så den vil begynne å forvrenge tidligere enn med en volumpot med høyere verdi - som igjen vil gi mer diskanttap og kreve kortere kabler. Pick your poison.

    Tilsvarende ting skjer på utgangen av "preampen", hvor utgangsimpedansen blir nokså høy. Da får man et nytt RC-filter som ruller av høye frekvenser, spesielt hvis det også er en inngangskondensator på effektforsterkeren, og overføringen blir ganske sårbar for innstrålt støy. Igjen blir frekvensgangen avhengig av hvor volumkontrollen står.

    Hvis du har tenkt å demonstrere for deg selv og for mistenkte "kabelfornektere" at lyden endrer seg ved bytte av signalkabel, vil dette være en god mulighet til å gjøre nettopp det. Hvis du absolutt vil ha en sånn, men likevel ha noenlunde samme signal ut som inn, pass på at kilden har lav utgangsimpedans og kan levere nok strøm, for den blir nødt til å drive hele overføringen. Kilder med rør i utgangstrinnet er neppe en god match. Bruk også kortest mulige kabler, helst bare noen centimeter, med lav kapasitans og god skjerming hele veien. Høy inngangsimpedans på effektforsterkeren er heller ikke så dumt.

    Edit: Det over gjelder for resistive volum-pot'er. Jeg ser at den Opera Consonance i stedet har en trafo-basert volumkontroll, som delvis omgår problemet med volumavhengig inngangs- og utgangsimpedans. Derimot kan du oppleve at trafokjernen går i metning og tilfører forvrengning i stedet når signalnivået blir for høyt for den, spesielt i bassen. Den forvrengningen vil domineres av tredjeordens, så det vil være en viss kompresjon som kan oppleves som "dynamisk" (selv om den er det motsatte). Dessuten vil det jo være en induktans i de spolene, sånn at du også får et førsteordens høypassfilter (RL) i serie med signalet. Generelt vil en trafo-basert løsning få problemer med dyp bass. Om det er tilfelle her aner jeg rett og slett ikke. Audio-trafoer er et stort tema i seg selv. Grunnen til at de ikke brukes mer er at de er ganske problematiske komponenter som lett farger lyden en hel del.

    http://www.opera-consonance.com/prod...EFERENCE13.htm
    http://www.6moons.com/audioreviews/opera/passive.html
    http://www.jensen-transformers.com/a...%20Chapter.pdf

  9. #9
    Bransjeaktør Orso's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2008
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    10,480
    Tagget i
    7 Innlegg

    Passiv pre vs. Aktiv

    Sitat Sitat fra Audiophile-Arve
    Det vil vere eit spørsmål om impedanse, som de seier ovanfor. Men generelt vil eg hevde at ei passiv løysing mest er tingen for den som treng eit analyseverktøy, og som ikkje har råd til ein av dei verkeleg supernøytrale aktive forforsterkarane. Ein pre fargar nok til ein viss grad lyden uansett, samanlikna med passive potmeter/koplingsboksar, men gjev også dynamikk og "liv" i musikken, noko som det i lengda vert vanskeleg å klare seg utan. Eg ville altså godtatt ei viss farging med tanke på å ha det moro når eg spelar musikk. (eller kjøpt ein skikkeleg god pre - den billegaste eg kjenner til som eg personleg vil "godkjenne" som nøytral, er Ming Da sin kopi av Marantz, dei neste vert ganske mykje dyrare) Så ville eg ha ein passiv koplingsboks (Creek OBH) som alternativ når eg skal finhøyre etter farging andre stadar i signalkjeden..
    Du vet, det går faktisk ann å få liv og dynamikk i musikken på andre måter enn å bruke fovrengning fra en forforsterker. Spørsmålet man kanskje bør stille seg er om man egentlig får tilstrekkelig av det med aktiv pre når det ikke stedet med en passiv løsning. Forutsett at impedanseforholdet stemmer og man har nok gain fra kilde så klart.
    Representerer lydogakustikk.no

  10. #10
    Overivrig entusiast alfalfa's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2005
    Innlegg
    574
    Tagget i
    0 Innlegg
    Torget
    1

    Passiv pre vs. Aktiv

    Kjøpte en Lund og fredriksen passiv forforsterker til en Adyton efekt forsterker. Anbefalt av Tømmervik. Leverte den tilbake dagen etter. Låt elendig, som om du stiller alle tonekontrolle til full minus. Kjøpte isteden en Nakamichi Cr5 og beaten var tilbake. Har ikke peiling på hvorfor dette ble feil men feil ble det.
    Meridian 861.v8. Meridian 621. Aerial Lr5. Aerial Cc5. Bryston 4B3x2. Meridian Md 600. Meridian MS 200. Pioneer bdp 91. Jl Gotham. Paradigm Sub2. Theta compli blue 3D. Teac P 70. Panasonic UB9000. Meridian M33 x 4. PS3. X-Box. JVC 7900. Pioneer 508. PS Audio P10.

  11. #11
    Hifi Freak OAlex's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2006
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    2,801
    Tagget i
    0 Innlegg

    Passiv pre vs. Aktiv

    Sitat Sitat fra Asbjørn
    ...
    Det hele vil være ned -3 dB ved denne frekvensen:


    Fordelen er jo at det ikke er noen aktive komponenter som kan skape støy og forvrengning, men inngangsimpedansen til "preamp'en" vil også avhenge av hvor volumkontrollen står. Da er det ikke noe merkelig i at kilden begynner å forvrenge når volumkontrollen passerer en gitt posisjon. Det skjer når inngangsimpedansen har blitt så lav at kilden ikke lenger greier å levere nok strøm. Du vil få minst diskanttap med en volumpot med lav verdi (f eks 10 kOhm), men da blir også inngangsimpedansen lavest og belastningen på kilden høyest, så den vil begynne å forvrenge tidligere enn med en volumpot med høyere verdi - som igjen vil gi mer diskanttap og kreve kortere kabler. Pick your poison.
    ...
    Det er mulig jeg misforstår, men mener du at justering av volumet vil endre inngangsimpedansen til "preampen"? Inngangsimpedansen R, som kilden ser, er vel konstant.
    HTPC med Audiolense -> Audial AYA II DAC -> Diy aktivt filter ->
    ---> Aspen Amplifiers LF55 (modifisert) -> Fostex 208E Sigma + Scan Speak 2905/9000.
    ---> Crown XLS2000 -> Åpen baffel konstruksjoner med 2x Hawthorne Augies 15"

  12. #12
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,131
    Tagget i
    23 Innlegg

    Passiv pre vs. Aktiv

    Nå måtte jeg kikke på kretsdiagrammet også.

    Ja, du har rett. Volumpot'en står jo mellom signal og jord, sånn at den blir konstant sett fra kilden. Det er bare utgangsimpedansen som endrer seg med posisjonen av volumkontrollen, men det blir fortsatt en tonekontroll og volumkontroll i en og samme knott. Sånn kan det gå...

  13. #13
    Hifi Freak OAlex's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2006
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    2,801
    Tagget i
    0 Innlegg

    Passiv pre vs. Aktiv

    Hehe
    HTPC med Audiolense -> Audial AYA II DAC -> Diy aktivt filter ->
    ---> Aspen Amplifiers LF55 (modifisert) -> Fostex 208E Sigma + Scan Speak 2905/9000.
    ---> Crown XLS2000 -> Åpen baffel konstruksjoner med 2x Hawthorne Augies 15"

  14. #14
    Overivrig entusiast ogla's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2010
    Sted
    Sola
    Innlegg
    1,024
    Tagget i
    0 Innlegg

    Passiv pre vs. Aktiv

    Var mye god info her, takk for det

    Hvordan vil dere oppsummere tråden så langt rent konkret i forhold til mitt valg mellom passiv og aktiv?

  15. #15
    Overivrig entusiast Zed's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Innlegg
    642
    Tagget i
    0 Innlegg

    Passiv pre vs. Aktiv

    Glem passiv.
    Fender Stratocaster, Martin HD-28, Laney Lionheart, Fulltone

  16. #16
    Æresmedlem motoren's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2007
    Sted
    Flekkefjord
    Innlegg
    11,941
    Tagget i
    13 Innlegg
    Torget
    1

    Passiv pre vs. Aktiv

    Sitat Sitat fra zed
    Glem passiv.
    +1

    mvh
    JMLab Electra 920.1<br />Audio Research LS 3 pre<br />Monarchy Audio NM 24 tube DAC<br />Denon DCD 1650AR<br />biamper med Pass F5 Power amp/Hypex UCD 180<br //Clearaudio Concept/Mcru power supply/LM Audio LP33 Tube riaa/ Audio Technica 33EV <br /Tributaries serie 8 speaker cables>/Audioquest K2 Ht cables<br />In.Akustik Reference digital<br />In-Akustik Reference ic<br />Marantz DV 8003 Multispiller/ Nos Mullard

  17. #17
    Æresmedlem Zomby_Woof's Avatar
    Ble medlem
    May 2006
    Sted
    Third stone from the sun
    Innlegg
    19,536
    Tagget i
    4 Innlegg
    Torget
    2

    Passiv pre vs. Aktiv

    Sitat Sitat fra motoren
    Sitat Sitat fra zed
    Glem passiv.
    +1
    mvh
    Det var da temmelig lettvint??
    At the end of time, after human civilization; all that will remain will be cockroaches and Teles...and the Teles will be in tune" Greg Koch

  18. #18
    Æresmedlem motoren's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2007
    Sted
    Flekkefjord
    Innlegg
    11,941
    Tagget i
    13 Innlegg
    Torget
    1

    Passiv pre vs. Aktiv

    Sitat Sitat fra Zomby_Woof
    Sitat Sitat fra motoren
    Sitat Sitat fra zed
    Glem passiv.
    +1
    mvh
    Det var da temmelig lettvint??

    Tja,det var kanskje det men min erfaring med passive preer er at det er veldig vanskelig å få dem til og i dem fleste tilfeller dreper den alt dynamikk.

    mvh
    JMLab Electra 920.1<br />Audio Research LS 3 pre<br />Monarchy Audio NM 24 tube DAC<br />Denon DCD 1650AR<br />biamper med Pass F5 Power amp/Hypex UCD 180<br //Clearaudio Concept/Mcru power supply/LM Audio LP33 Tube riaa/ Audio Technica 33EV <br /Tributaries serie 8 speaker cables>/Audioquest K2 Ht cables<br />In.Akustik Reference digital<br />In-Akustik Reference ic<br />Marantz DV 8003 Multispiller/ Nos Mullard

  19. #19
    Æresmedlem Zomby_Woof's Avatar
    Ble medlem
    May 2006
    Sted
    Third stone from the sun
    Innlegg
    19,536
    Tagget i
    4 Innlegg
    Torget
    2

    Passiv pre vs. Aktiv

    Dreper dynamikk?

    Min attenuatorbaserte BPC 7.3 er i alle fall langt mer dynamisk enn EC 4.5. Eksempelet er valgt fordi jeg har hatt begge i samme anlegg. LMC's trafobaserte kan umulig drepe særlig dynamik, gitt gjengivelsen i anlegget totalt sett.

    Av og til lurer jeg litt på hva folk mener med "dynamikk".
    At the end of time, after human civilization; all that will remain will be cockroaches and Teles...and the Teles will be in tune" Greg Koch

  20. #20
    Æresmedlem Zomby_Woof's Avatar
    Ble medlem
    May 2006
    Sted
    Third stone from the sun
    Innlegg
    19,536
    Tagget i
    4 Innlegg
    Torget
    2

    Passiv pre vs. Aktiv

    Forresten, Asbjørn og andre som kan regne: Jeg tittet litt på data for Hypex NC400, inngangsimpedans på 104 kOhm, er det vanskelig med passivt?
    At the end of time, after human civilization; all that will remain will be cockroaches and Teles...and the Teles will be in tune" Greg Koch

Side 1 av 4 123 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed