GRAAF GM 20 - litt historie

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.961
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg har blitt godt kjent med denne forsterkeren det siste året.

I dag kom en kompis med noen utgaver av AUDIO. Nr. 4/98, 3/99 og 4/99. Der skriver Robert LeMarie Amundsen (er han her tro?) om sine opplevelser og inntrykk av GM20 over noe tid. Men hvordan gikk det egentlig? Bortsett fra at lyden er helt himmelsk når en GM20 er i slag. Han opplevde en liten katastrofe under veis. Det som skjedde er ikke helt korrekt beskrevet, men resultatet er det samme hver gang. Defekte rør og annet som ikke er synlig for en som "bare" spiller med den. Nå har jeg "restaurert" og bygget om tre GM20. Det kunne vært interessant å få høre andres historier om denne fantastiske forsterkeren. I Audio nevnes Ferrari (ikke helt korrekt det heller), men jeg sier ofte at forsterkere av denne type kan sammenlignes med en Ferrari an noe eldre årgang. Fantastisk når alt virker, men det krever litt av eieren for å holde den i topp stand.
 

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
263
Antall liker
1
Eg har ikkje studert skjemaet til Graaf, men eg vil tru at noko av problemet er 6C33 røra. For å seie det som det er, så er ikkje dette noko spesielt godt rør! Det er fleire problem med det:
1) Det går svært høg straum til glødinga og pinnane er altfor tynne. Den minste dårlege kontakt her kan lage eit relativt stort spenningsfall med den følge at katodeemmisjonen går ned og anodestraumen blir mindre.
2) Røret lagar svært mykje varme og er kompakt bygd. Kjølinga av innvendig anode skjer gjennom stråling, men også gjennom pinnane. Dermed vert dei varme, og det er rapportert m.a. frå Japan at dei har vorte så varme at loddetinnet på sokkelklemmene har smelta!
3) Røret har ein svært høg transkonduktans som er eit uttrykk for kor mykje anodestraumen endrar seg når gitter spenninga vert endra. Det tyder at ei lita endring i negativ gitterspenning vil gje stor endring i anodestraumen som igjen lagar ubalanse i utgangssteget i ein OTL forsterkar.
4) 6C33 som er på marknaden i dag, har ei enorm spreiing i t.d. katodeemmisjon, det er ikkje uvanleg at eit rør kan måle så lite som 20mA anodestraum og eit anna 200mA under elles heilt like forhold. Dette stiller store krav til matching frå leverandøren.
5) Historia seier at russarane laga aldri dette røret for at det skulle ha lang levetid. Det vart brukt som stabilisatorrør i straumforsyninga i atomstridshovud på raketter, og desse skulle vel ikkje vare lengre enn frå dei vart sendte ut i Russland og til dei landa i New York. Det tek vel ikkje så lenge. Eit par timar, kanskje....
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.160
Antall liker
688
Torget vurderinger
1
Du overdriver litt nå........min kilde sier bla. at disse rørene først ble oppdaget da et MIG jagerfly ble tvunget til å nødlande i Japan midt under den kalde krigen en gang på 70-80 tallet.

Rørene stod da som spenningsregulatorer i div. kretser i MIG'en..........skulle tro jagerflyet ville vare noen år.

Røret er helt utmerket - det hele er snakk om belastning. OTL forstereke generelt tåler ikke lav impedans laster - bruke en omsetningstrafo.

http://www.tnt-audio.com/accessories/zero_autoformer_e.html
 

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
263
Antall liker
1
Det er fleire utgåver av 6C33 røret. Svetlanafabrikken i St. Petersburg laga dette fram til ca 1980 og så vidt eg veit har Ulyanov fabrikken i Russland laga det etter det, men eg har lese at produksjonen er stoppa også der.
6C33c-b er den utgåva som er tilgjengeleg i vesten, og dette har ei oppgitt levetid på 750 timar(!) Fabrikken seier at 'dersom overflatetemperaturen på røret vert halden lavt, vil levetida vere meir enn 2000 timar'. Dei seier ikkje kva som er 'lavt'.
6C33c har ei oppgitt levetid på 1000 timar og 6C33c-eb 3000 timar. Desse tala tyder ikkje at røret faktisk gir seg etter så mange timar; det er vel heller ei slags garantitid. Eg tippar at MIG jagarflya brukte 6C33c-eb - det med lengst levetid. Men eg veit det ikkje, det er så mange mytar og historiar kring dette røret.
Uansett så er det eit rør som skulle brukast til serieregulator og ikkje så mykje anna. Derfor er det nok laga slik som det er og gir mykje problem i audioforsterkarar.
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.160
Antall liker
688
Torget vurderinger
1
Poenget med en OTL er å unngå transformator.......
Ja det er en vanlig misforståelse, det er omentrent på samme nivå som å si at man ikke har en full god rørforsterker hvis den bruker transistor i spenningsregulatoren.........dette er ikke en vanlig utgangstransformarmator.

Det er et faktum at OTL ikke driver laster under 4 Ohm særlig bra. Hva gjør du da? Jo du tilpasser deg.

Det er ikke mange kommersielle tilbydere av OTL, vet bare om Graaf og Atma-Sphere. Og på bruker forumet til Atma blir disse trafoen lovprist.
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.160
Antall liker
688
Torget vurderinger
1
Men eg veit det ikkje, det er så mange mytar og historiar kring dette røret.
Uansett så er det eit rør som skulle brukast til serieregulator og ikkje så mykje anna. Derfor er det nok laga slik som det er og gir mykje problem i audioforsterkarar.  
Tviler ikke - det er nok et krevende rør. Men kan gi fantastiske resultat gitt gode arbeidsbetingelser.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Det er et faktum at OTL ikke driver laster under 4 Ohm særlig bra. Hva gjør du da?

Benytter høyttalere med høy impedans, f.eks...
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.160
Antall liker
688
Torget vurderinger
1
Benytter høyttalere med høy impedans, f.eks...
Ja, hvis det er så enkelt at HT med høy impedans er løsningen på veien mot perfekt lyd hvorfor gjelder ikke det for de fleste av oss?

Tror nok du får lære deg å spille på lag med de fysiske lover først.....
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.690
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dette var svært morosam lesnad.

Nokon som har prøvd seg på å lage audioforsterkarar med utgangsrøra tyskarane brukte til langbølgesendarane dei hadde om bord i ubåtane under krigen?

Elles er det to motsette hovudretningar innan klassisk audioperfeksjonisme:
Den vestleg/amerikanske, som går på å fyrst bygge den perfekte høgtalar, og deretter konstruere ein forsterkar som er sinnsjuk nok til å fikse denne.
Den austleg/japanske, der ein lagar den perfekte forsterkar, som då gjerne er på 1,2 Watt og treng ein høgtalar som spelar minst 110 dB/Wm.
Aust er aust, vest er vest, og aldri skal dei to møtest. Men heldigvis bur vi i Europa, midt i mellom (jaja, stort sett)
 
F

FMG

Gjest
Jeg har blitt godt kjent med denne forsterkeren det siste året.

I dag kom en kompis med noen utgaver av AUDIO. Nr. 4/98, 3/99 og 4/99. Der skriver Robert LeMarie Amundsen (er han her tro?) om sine opplevelser og inntrykk av GM20 over noe tid. Men hvordan gikk det egentlig? Bortsett fra at lyden er helt himmelsk når en GM20 er i slag. Han opplevde en liten katastrofe under veis. Det som skjedde er ikke helt korrekt beskrevet, men resultatet er det samme hver gang. Defekte rør og annet som ikke er synlig for en som "bare" spiller med den. Nå har jeg "restaurert" og bygget om tre GM20. Det kunne vært interessant å få høre andres historier om denne fantastiske forsterkeren. I Audio nevnes Ferrari (ikke helt korrekt det heller), men jeg sier ofte at forsterkere av denne type kan sammenlignes med en Ferrari an noe eldre årgang. Fantastisk når alt virker, men det krever litt av eieren for å holde den i topp stand.
Slik jeg ser det har vel Graaf GM20 absolutt ingenting til felles med Ferrari. GM20 er snarere den rake motsetning, spesielt når det gjelder krefter.... Fart, hurtighet? Tja... hvis lasten er lett nok å drive. Sånn sett burde vel heller Graaf bli sammenlignet med en liten, lett elektrisk bil? Den har vel også god akselerasjon; bare bilen er lett nok...  ::)

Nå skriver jeg ut fra hukommelsen, men det mr Amundsen siktet til i artikkelen var vel at begge blir lakkert i samme verksted, i en liten by i nord-Italia...
 

Audio Art

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Innlegg
618
Antall liker
190
Torget vurderinger
2
Slik jeg ser det har vel Graaf GM20 absolutt ingenting til felles med Ferrari. GM20 er snarere den rake motsetning, spesielt når det gjelder krefter.... Fart, hurtighet? Tja... hvis lasten er lett nok å drive. Sånn sett burde vel heller Graaf bli sammenlignet med en liten, lett elektrisk bil? Den har vel også god akselerasjon; bare bilen er lett nok...  ::)

Nå skriver jeg ut fra hukommelsen, men det mr Amundsen siktet til i artikkelen var vel at begge blir lakkert i samme verksted, i en liten by i nord-Italia...
Men, på rett høytaler spiller det sinnsykt bra...
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.070
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Slik jeg ser det har vel Graaf GM20 absolutt ingenting til felles med Ferrari. GM20 er snarere den rake motsetning, spesielt når det gjelder krefter.... Fart, hurtighet? Tja... hvis lasten er lett nok å drive. Sånn sett burde vel heller Graaf bli sammenlignet med en liten, lett elektrisk bil? Den har vel også god akselerasjon; bare bilen er lett nok... ::)

Nå skriver jeg ut fra hukommelsen, men det mr Amundsen siktet til i artikkelen var vel at begge blir lakkert i samme verksted, i en liten by i nord-Italia...
Ikke enig her Grande.

En graaf Gm 20 er ett racedyr, akkurat som en Ferrari.
En Ferrari er ikke sterk, men meget hurtig og sikkert gøy å kjøre ( har aldri prøvd). Den har vel mellom 4-500 hk og 3-4 liters motorvolum.

Hvis vi derimot tar ett vogntog med samme hk-antall og sidestiller dette med en Ferrari blir det rått parti når det kommer til hurtighet. Men henger vi på 30 tonn last, hva skjer da ? Jo vogntoget drar dette uten problem, men Ferrarien blir det verre med. Hvorfor er det sånn ?
Jo enkelt og greit det enorme motorvolumet som er i en lastebil, Volvo F 16 har 16 liter volum og ett enormt dreiemoment. Dette sammenligner jeg med forsterkere som har enorme strømforsyninger, nemlig evnen til å trekke tunge laster ( høyttalere ).
Har du en lettdrevet høytt er sikkert Graaf ( Ferrari ) ett utmerket valg

Ett overdimenjonert sluttrinn som trekker alle laster uten å mukke blir som en lastebil i mine øyne ( ører ).

Audioresearch sin Reference er nok en av de råeste "lastebilene" jeg kan tenke meg.

mvh
 
F

FMG

Gjest
Ikke enig her Grande.

En graaf Gm 20 er ett racedyr, akkurat som en Ferrari.
En Ferrari er ikke sterk, men meget hurtig og sikkert gøy å kjøre ( har aldri prøvd). Den har vel mellom 4-500 hk og 3-4 liters motorvolum.

Hvis vi derimot tar ett vogntog med samme hk-antall og sidestiller dette med en Ferrari blir det rått parti når det kommer til hurtighet. Men henger vi på 30 tonn last, hva skjer da ? Jo vogntoget drar dette uten problem, men Ferrarien blir det verre med. Hvorfor er det sånn ?
Jo enkelt og greit det enorme motorvolumet som er i en lastebil, Volvo F 16 har 16 liter volum og ett enormt dreiemoment. Dette sammenligner jeg med forsterkere som har enorme strømforsyninger, nemlig evnen til å trekke tunge laster ( høyttalere ).
Har du en lettdrevet høytt er sikkert Graaf ( Ferrari ) ett utmerket valg

Ett overdimenjonert sluttrinn som trekker alle laster uten å mukke blir som en lastebil i mine øyne ( ører ).

Audioresearch sin Reference er nok en av de råeste "lastebilene" jeg kan tenke meg.

mvh
Graaf GM20 spiller sikkert meget bra den, (ihvertfall ga Ken Kessler den en himmelstormende test for en del år siden) men man må nok lete litt for å finne den rette høyttaler.
På samme måte setter man ikke inn en elektrisk motor i en vanlig personbil, da er ikke dreiemomentet godt nok. Synes derfor sammenligningen min er ganske god, men skjønner at den kanskje kan såre noen...

Men det burde den egentlig ikke: En liten elektrisk bil kan nemlig ha meget bra akselerasjon! 8)
 
F

FMG

Gjest
Der er vi enige!  ;)

Edit: Ved nærmere ettertanke hadde vel en stor motorsykkel vært en bedre sammenligning....
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Graaf GM20 spiller sikkert meget bra den, (ihvertfall ga Ken Kessler den en himmelstormende test for en del år siden) men man må nok lete litt for å finne den rette høyttaler.
8)
For å spille optimalt og ikke drives for hardt så skal man absolutt ikke velge hva som helst av høyttalere. Men, så umulig er den ikke å få til. Merlin VSM funker utmerket (ca. 91 dB, minimum 6,5 ohm). Brukte i lang tid GM20 sammen med ProAc D15 og det funket fint.

Når det gjelder anmeldelsen i Audio så byttet han smårør uten å justere bias, det funker ikke. Men, gjør man slik jeg har fått gjort, legger bias og offset justeringen lett tilgjengelig, så da er det heller ikke noe problem å bytte rør.

Men at den befinner seg i toppen når det gjelder driftsikkerhet, det skal jeg ikke hevde.

Vil man velge friere kan man kjøpe to og brokoble. Flere watt og mindre kritisk på impedanse.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.841
Antall liker
8.817
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Vil man velge friere kan man kjøpe to og brokoble. Flere watt og mindre kritisk på impedanse.
Med mindre det er veldig forskjellig fra andre amper - så er vel brokobling noe som halverer lastimpedansen....og gjør de enda mer kilne.....

Mvh
OMF
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Med mindre det er veldig forskjellig fra andre amper - så er vel brokobling noe som halverer lastimpedansen....og gjør de enda mer kilne.....

Mvh
OMF
Nei, én er tilpasset laster på 8-16 ohm, to er tilpasset laster på 4-16 ohm. Dette i tilllegg til en sterk wattøkning skulle stille deg sterkere rustet mht høyttalervalg. Mulig brokobling ikke er riktig uttrykk, men poenget er at det finnes et kit (internkabel) som gjør forsterkeren til monoblokk.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Ja, hvis det er så enkelt at HT med høy impedans er løsningen på veien mot perfekt lyd hvorfor gjelder ikke det for de fleste av oss?

Tror nok du får lære deg å spille på lag med de fysiske lover først.....
Høyttalere med høy impedanse er IKKE løsningen for perfekt lyd for de fleste av oss. De fleste av oss har ikke OTL-forsterkere som ikke tåler lav impedans.......
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Men om du likevel skulle ha tilgong på ein slik ein, er nok OTL ei erfaring som er verd å få med seg....
Selvsagt. Husker godt omtalene av Futterman OTL-forsterkerne for 25-30 år siden og skulle gjerne sammenlignet med Audio Research'en jeg hadde da. Problemet var vel at det sannsynligvis ikke var noen Futterman forsterkere på disse breddegrader....
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.961
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Vi får nok aldri vite den korrekte historien til 6C33. Det som er riktig er at røret ble laget som spenningsregulator. Fellestrekk ved mange "audiorør" som f.eks. 300B og 6AS7. Jeg ble opprinnelig "pådyttet" en GM20 for å bygge den om. Så har det ballet på seg litt. Og jeg har blitt fasinert av lyden, designet og utfordringen ved OTL. Hvorfor kjede seg med en transitorforsterker når en kan ha det spennende med en OTL?
At herrene i Audio ikke var klar over at et rørbytte må følges opp med justeringer var synd. Og skam. Ikke noen god unnskyldning å si at dette ikke var nevnt i dokumentasjonen. I noen tilfeller kan det være nødvendig med en trafo som tilpasser en OTL til den høyttaleren en helst vil bruke. Men dette er ingen god løsning. Og vitsen med OTL blir borte. En trafo fikser dette med impedansen, men påvirker samtidig lyden. Da er en faktisk tilbake til SE eller PP.
Jeg så en original Futterman i sommer. En slik forsterker er nok mer å anse som samlerobjekt enn en spilleglad OTL.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei.

Jeg er helt enig med deg Audiomix, GM-20 lyder helt himmelsk når den er i slag. Min erfaring er at det tar tid å bli nærmere kjent med de forskjellige sidene av dens personlighet. Og det må man for å kunne legge til rette så den er blid og fornøyd og villig til å vise frem tryllekunstene sine. Så man må smøre seg med tålmodighet og forvente litt konflikter mens relasjonen utvikler seg.
Det er forsåvidt riktig at rørene har kort levetid, men min har nå spilt nesten daglig i 1 1/2 år nå og rørene virker friske og raske de. Vet ikke helt hva dere andres erfaring er, men et par å med spilleglede skulle et sett gi, og det er vel OK. Og når det gjelder HT, så er det jo på papiret sånn at den helst skal ha HT med jevn frekvensgang over 8 OHM. (Og de er det mange av i verden, he, he.) Og det er det beste, men det er ikke SÅ nøye.

Hvis jeg skal sammenfatte min erfaring en en setning så må det være at den er "a bitch and a beauty" ;D

Puma
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.961
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg tror faktisk at de fleste 6C33 i en GM20 som har sagt takk for seg har gjort dette kort og brutalt. Ikke blitt slitt som følge av mange timers bruk. Jeg fant et svakt par i den siste GM20. Rørene var mest sannsynlig originale og fra et sted mellom 1997 og 1999. Denne utgaven ble konstruert i 1997 og har S/N ---48. Kan du sjekke S/N på din Nightpuma?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Nightpuma har vel en nyere variant med originale kobberbaner utenfor printet (i prinsippet ikke helt ulikt det du har laget på min Hans).
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei.

Stemmer at det er kobber(bronse?)baner på glødepinnene på min Fosse med S/N 20A0237.

Puma
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.961
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hei.

Stemmer at det er kobber(bronse?)baner på glødepinnene på min Fosse med S/N 20A0237.

Puma
OK. Da er din ca 200 eksemplarer nyere. Samme prefix. Tror Fosse sin har S/N ----39.
 
Topp Bunn