Risiko ??

haden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.09.2004
Innlegg
170
Antall liker
1
En ting som har "irritert"meg er annonser som forteller at 'kan sendes for kjøpers regning og risiko'.?. Skal jeg som kjøper , på vegne av forhandler , ta ansvar om forsendelse er misslykket mtp skade o.l? Det er for dumt!

mmvh
hr
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Som privat selger bruker jeg denne - om det skulle være aktuelt.
Som forhandler ville det være FY å i det hele tatt antyde en slikt.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Griffenfeldt skrev:
Det er sender som bærer risikoet v å sende, ikke mottager.
Slik bør det vel også være. Sender pakker en kostbar komponent inn i bobleplast, bretter gråpapir rundt, og sender det hele av gårde i Posten, og så er det for mottagers risiko?
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Steinar_Lund skrev:
Griffenfeldt skrev:
Det er sender som bærer risikoet v å sende, ikke mottager.
Slik bør det vel også være. Sender pakker en kostbar komponent inn i bobleplast, bretter gråpapir rundt, og sender det hele av gårde i Posten, og så er det for mottagers risiko?
Ok.....det er å snu det på hodet etter mitt syn. For jeg VET at her pakkes det mer enn forsvarlig.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
Griffenfeldt skrev:
Det er sender som bærer risikoet v å sende, ikke mottager.
Det trodde jeg også, men slik er det nok ikke alltid i praksis. Når selger først har fått overført pengene står man gjerne med problemet i fanget når pakken ankommer og varen viser seg å være skadet.
 

Della

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2010
Innlegg
168
Antall liker
68
Sted
Vigrestad, Sør på Jæren
Heisan,

Selv har jeg sluttet å sende noe som helst i posten. Det skjer alltid ett eller annet f-skap når posten er involvert, og jeg som har sendt sitter igjen med svarteper. Har fått tilbake ting som ikke har virket, ting som har vært mer eller mindre oppskrapt og mye annet vas.

Da kommer spørsmålet; var det når jeg sendte tingene det ble slik, eller var det på returen? Har opplevd at folk mente det ikke passet inn i oppsette deres, og truet med å henge meg ut på forumet/sentralen om jeg ikke tok varene tilbake, og når de kom tilbake var de IKKE i den tilstanden de var i når jeg sendte dem avgårde.

Nå er det kun privat overlevering som gjelder, hvor begge parter ser og hører på utstyret sammen. Har utelukkende hatt gode opplevelser med privat overlevering, og truffet mange greie hifi-folk på den måten, ANBEFALES ;D
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Della skrev:
Nå er det kun privat overlevering som gjelder, hvor begge parter ser og hører på utstyret sammen. Har utelukkende hatt gode opplevelser med privat overlevering, og truffet mange greie hifi-folk på den måten, ANBEFALES ;D
Dette er jo selvfølgelig det beste. Men ikke alltid det er mulig.
Har ikke solgt og kjøpt så mye, men de gangene det har skjedd ved sending i en eller annen form, har det vært fin kommunikasjon begge veier.
 

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Innlegg
873
Antall liker
127
Sted
Bergen
Nå er det kun privat overlevering som gjelder, hvor begge parter ser og hører på utstyret sammen. Har utelukkende hatt gode opplevelser med privat overlevering, og truffet mange greie hifi-folk på den måten, ANBEFALES
Ja...det er å anbefale på mange måter, men når avstandene blir for store er det jo sending som gjelder, omtrendt alt utstyret mitt er kjøpt inn via Bruktbørsen...for ikke å snakke om alt som jeg har sent etterhvert som nye ting fristet :) og alt er sent med posten, og det har gått helt feilfritt, så det finnes lysglimt også.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
emotikon skrev:
Steinar_Lund skrev:
Griffenfeldt skrev:
Det er sender som bærer risikoet v å sende, ikke mottager.
Slik bør det vel også være. Sender pakker en kostbar komponent inn i bobleplast, bretter gråpapir rundt, og sender det hele av gårde i Posten, og så er det for mottagers risiko?
Ok.....det er å snu det på hodet etter mitt syn. For jeg VET at her pakkes det mer enn forsvarlig.
Tviler ikke et sekund på det. Innlegget mitt var heller ikke myntet på deg. Det var mer for å sette det på spissen - hva som kunne skje, liksom ;)
 

Della

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2010
Innlegg
168
Antall liker
68
Sted
Vigrestad, Sør på Jæren
Vapor skrev:
Nå er det kun privat overlevering som gjelder, hvor begge parter ser og hører på utstyret sammen. Har utelukkende hatt gode opplevelser med privat overlevering, og truffet mange greie hifi-folk på den måten, ANBEFALES
Ja...det er å anbefale på mange måter, men når avstandene blir for store er det jo sending som gjelder, omtrendt alt utstyret mitt er kjøpt inn via Bruktbørsen...for ikke å snakke om alt som jeg har sent etterhvert som nye ting fristet :) og alt er sent med posten, og det har gått helt feilfritt, så det finnes lysglimt også.
Både og, har vært på noen langturer opp igjennom årene ja ;)
Når det er sagt var det en stund jeg hadde ganske dyre komponenter som var store og ikke veldig pakkevennlige, men de dårlige opplevelsene har jeg med cd-spillere og tilsvarende.

Men må innrømme at jeg ikke kommer til å akesptere ansvar på sendelser mer. Om vi ikke kan bli enige om å møtes et sted, eller kjøper tar risikoen, så blir det ikke noe salg, enkelt og greit, har hatt nok irriterende og penger ut vinduet opplevelser.

Har for tiden 2 komponenter som står i en hylle etter å ha blitt returnert i vill tilstand.
 

Dude

Medlem
Ble medlem
30.12.2007
Innlegg
34
Antall liker
0
Har sendt og blitt tilsendt mye gjennom kjøp her på sentralen.
Dette har vært utstyr i pris fra 200kr til 10tusner,men har sikkert hatt flaks for jeg har ikke støtt på noen problemer ennå.

Men pakker og post er forsikret gjennom posten mot tap og skade. Så visst en skade har inntruffet før posten eller det ikke har blitt oppgitt riktig stand på produktet er det kjøpsloven som gjelder.

At man kjøper et produkt som ikke passer inn eller av andre årsaker er et bom kjøp er ikke selger,men kjøper sin feil.

Alt dette funker selvfølgelig bra i teorien ;)
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Har sendt og mottat mange hundre pakker med hifi relatert innhold med Posten. Vært uhelding kun en gang, utrolig nok. Har sett hvordan pakkene blir behandlet, og det er ikke for de sarte sjeler å se!

Uansett hva som står i en annonse er det faktisk avsender som har ansvaret for en pakke frem til den overtas av mottaker.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Står det "'kan sendes for kjøpers regning og risiko" i annonsen så mister jeg interessen.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.951
Antall liker
1.286
Sted
Nadadouro, Portugal
En i Tyskland sendte meg en Pioneer platespiller, han satte den i en pappkasse, tape på, og avgårde. Det eneste der ikke var i småbiter da den ankom var selve platetallerkenen. Heldigvis var det ikke det store beløbet.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
niels skrev:
En i Tyskland sendte meg en Pioneer platespiller, han satte den i en pappkasse, tape på, og avgårde. Det eneste der ikke var i småbiter da den ankom var selve platetallerkenen. Heldigvis var det ikke det store beløbet.
Det var dét jeg forsøkte å få fram.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Når det gjelder risiko, er dette noe som fritt kan avtales mellom kjøper og selger.

Sender man med Posten, gjelder Postens leveringsbetingelser. De er litt spesielle - men kortversjonen er at avsender får erstatningsbeløpet dersom pakken ennå ikke er mottatt av kjøper. Litt dumt hvis kjøper f.eks. har forhåndsbetalt. Posten gir kjøper jobben med erstatningssaken i det øyeblikket pakken er kvittert ut av kjøper. Også litt dumt i mine øyne - men sånn er det.

Dessuten har Posten en grense på 10.000 kroner dersom ikke tilleggsforsikring er tegnet.

Andre transportører har beløpsgrenser, de også - har dem ikke i hodet akkurat nå - men kjøper man dyrt utstyr, er det lurt å sjekke dette før man begynner å sende sakene rundt omkring.

Da jeg skulle frakte mine Beolab 5 høyttalere fra Trondheim til Oslo i en leid varebil, ble jeg gjort oppmerksom på at de i utgangspunktet ikke var dekket av noen av forsikringene mine. Heller ikke av utleiefirmaets forsikring. Så jeg tegnet en ekstra transportforsikring for den ene dagen høyttalerne befant seg på landeveien. Helt unødvendig - sett i ettertid - men det er i det store og hele sånn det er med forsikring.
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Ulf-B skrev:
Når det gjelder risiko, er dette noe som fritt kan avtales mellom kjøper og selger.

Sender man med Posten, gjelder Postens leveringsbetingelser. De er litt spesielle - men kortversjonen er at avsender får erstatningsbeløpet dersom pakken ennå ikke er mottatt av kjøper. Litt dumt hvis kjøper f.eks. har forhåndsbetalt. Posten gir kjøper jobben med erstatningssaken i det øyeblikket pakken er kvittert ut av kjøper. Også litt dumt i mine øyne - men sånn er det.
Nettopp!

Derfor er pakken avsenders ansvar frem til mottager har motatt pakken.
 

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Innlegg
1.130
Antall liker
0
Selger prøver jo bare å si at alternativt så kan han la være å sende i det hele tatt.

Det må han vel ha lov til å mene.
Han ønsker henting.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
SRM skrev:
Ulf-B skrev:
Når det gjelder risiko, er dette noe som fritt kan avtales mellom kjøper og selger.

Sender man med Posten, gjelder Postens leveringsbetingelser. De er litt spesielle - men kortversjonen er at avsender får erstatningsbeløpet dersom pakken ennå ikke er mottatt av kjøper. Litt dumt hvis kjøper f.eks. har forhåndsbetalt. Posten gir kjøper jobben med erstatningssaken i det øyeblikket pakken er kvittert ut av kjøper. Også litt dumt i mine øyne - men sånn er det.
Nettopp!

Derfor er pakken avsenders ansvar frem til mottager har motatt pakken.
Problemet er at Postens leveringsbetingelser ikke tar hensyn til hva som er avtalt mellom partene. Hvis man har forhåndsbetalt - ikke uvanlig i hifi-transaksjoner - vil jo gjerne kjøper ha eiendomsretten til det han har betalt for. Postens regler gjør det mulig for en selger å få pengene to ganger - først fra kjøper, og deretter fra Posten i tilfelle skade. Dette er stikk i strid med det som ellers gjelder i transaksjoner mellom kjøpere og selgere i næringslivet.
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Problemet er at Postens leveringsbetingelser ikke tar hensyn til hva som er avtalt mellom partene. Hvis man har forhåndsbetalt - ikke uvanlig i hifi-transaksjoner - vil jo gjerne kjøper ha eiendomsretten til det han har betalt for. Postens regler gjør det mulig for en selger å få pengene to ganger - først fra kjøper, og deretter fra Posten i tilfelle skade. Dette er stikk i strid med det som ellers gjelder i transaksjoner mellom kjøpere og selgere i næringslivet.
[/quote]

Helt riktig! Sånn er det....
 

Festus

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2010
Innlegg
1.262
Antall liker
3.109
Torget vurderinger
3
ØivindJ skrev:
Selger prøver jo bare å si at alternativt så kan han la være å sende i det hele tatt.

Det må han vel ha lov til å mene.
Han ønsker henting.
er vel oftest i sånne tilfeller " sender på kjøpers ansvar " brukes, selger man en delikat platespiller og ønsker henting,bør det vel kunne avtales å sende på kjøpers ansvar.
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Festus skrev:
ØivindJ skrev:
Selger prøver jo bare å si at alternativt så kan han la være å sende i det hele tatt.

Det må han vel ha lov til å mene.
Han ønsker henting.
er vel oftest i sånne tilfeller " sender på kjøpers ansvar " brukes, selger man en delikat platespiller og ønsker henting,bør det vel kunne avtales å sende på kjøpers ansvar.
Helt enig. Skjønner ikke problemet. Hvis man som kjøper ikke kan godta dette, så er det vel bare å finne en annen selger?
Selgeren bestemmer selv hvem man vil selge til....
 

haden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.09.2004
Innlegg
170
Antall liker
1
"selger velger hvem... osv, vel da er han i en luksussituasjon, det er og blir ansvarsfraskrivelse å forlange at kjøper skal være ansvarlig for forsendelse !
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
haden skrev:
"selger velger hvem... osv, vel da er han i en luksussituasjon, det er og blir ansvarsfraskrivelse å forlange at kjøper skal være ansvarlig for forsendelse !
Kjøpsloven sier faktisk noe annet.

Den alminnelige regelen - dersom ikke annet er avtalt - er at risikoen går over på kjøperen i det "tingen" blir overlevert til fraktfører.

2) Skal tingen ellers sendes til kjøperen (sendekjøp) og annet ikke følger av transportklausul eller annen avtale, skjer levering ved at tingen blir overgitt til den fraktfører som påtar seg transport fra avsendingsstedet. Utfører selgeren transporten selv, skjer levering først når tingen mottas av kjøperen.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
At mottaker skal være ansvarlig for at avsender pakker for dårlig.... ;D

Som servicemann har jeg sett mye hårreisendene pakking i løpet av årene.
Det verste må være en DP 6.52 pakket inn i gråpapir og satt på en palle.
Det gikk selvfølgelig ad dundas !
 
Topp Bunn