Dette innlegget skrives i håp om at noen av de digital-forstående og forhåpentligvis briljante hjernene der ute kan forklare meg om jeg hører riktig og er på rett spor, eller er helt på vidda
Jeg har i det siste eksperimentert en hel del med å upsample/konvertere og mikse redbook cd til multikanal eller 2-kanal DVD-Audio.
Resultatet synes jeg er helt strålende.
Fremgangsmåten er noe sånt, prøvd forklart kort:
Bruker Adobe Audition til å rippe og upsample cd-spor til 24 bit / 96 kHz.
Når dette er gjort, brukes samme program til å encode en multikanalmiks ut fra stereosporet. Personlig mener jeg musikk mikset rett og med nedtonet lyd i bakkanalene og senter er overlegent stereo, men det er ikke dette jeg vil diskutere Audition lar deg bestemme til fingerspissene hvordan lyden i alle kanalene skal være. Den ferdige miksen lagres som 6 separate monospor i uforandret 24/96 bit/sample rate.
For å kunne få en DVD-A med 24/96 i alle kanaler, må monosporene kodes med SurCode MLP (MLP: Meridian Lossless Packing)
De 6 monosporene blir da til EN .MLP fil.
Hele sulamitten gjentas selvfølgelig hvis man vil ha flere enn en sang...
MLP filene brennes med Minnetonka Discwelder Chrome.
Chrome versjonen er det eneste av det 3 versjonene av programmet som støtter MLP. De andre lar deg bare brenne opp til 24/48 i surround.
Den ferdige DVD-A plata gjenkjennes som 24 bit / 96 kHz med MLP i alle DVD-A kompatible spillere.
"Norwegian Mood" (Bremnes)
plata ble mye bedre å lytte til etter denne prosessen. Renere, mer behagelig og mer trøkk. Vassere dynamikk, større rom, mer "bold" liksom. En mye større opplevelse og "real" følelse på mitt anlegg. Spesielt i toppen synes jeg det låter mer naturlig.
Må understreke at jeg ikke har manipulert frekvenser på cd-sporene.
Litt om anlegget: Mark Levinson, Classe, Denon, Rotel, B&W. Mye i den dyrere ende av skalaen, noe av eldre årgang. Ingen høytt. klemt inn i hjørner... regner meg som en passe habil lytter.
Noen som har betraktninger på dette? Bare tull? Gjør disse programmene noe av det samme som upsampling på cd/dvd spillere? Blir lyden bedre av at dvd spilleren får et 24/96 signal å jobbe med? Jeg vet i allefall at jeg skal konvertere en del av mine favoritt cd'r
Kan bare tenke meg hvordan f.eks Dave Weckl eller Dream Theater blir med dette!
Kunne sagt mye mer om et hav av innstillinger på brukte software.... men men. Sikkert også andre program der ute som kan brukes.
Les gjerne her:
http://www.adobe.com/products/audition/?sdid=GKRR
http://www.etcetera.co.uk/products/DIG028.shtml
http://www.etcetera.co.uk/products/DIG030.shtml
Jeg har i det siste eksperimentert en hel del med å upsample/konvertere og mikse redbook cd til multikanal eller 2-kanal DVD-Audio.
Resultatet synes jeg er helt strålende.
Fremgangsmåten er noe sånt, prøvd forklart kort:
Bruker Adobe Audition til å rippe og upsample cd-spor til 24 bit / 96 kHz.
Når dette er gjort, brukes samme program til å encode en multikanalmiks ut fra stereosporet. Personlig mener jeg musikk mikset rett og med nedtonet lyd i bakkanalene og senter er overlegent stereo, men det er ikke dette jeg vil diskutere Audition lar deg bestemme til fingerspissene hvordan lyden i alle kanalene skal være. Den ferdige miksen lagres som 6 separate monospor i uforandret 24/96 bit/sample rate.
For å kunne få en DVD-A med 24/96 i alle kanaler, må monosporene kodes med SurCode MLP (MLP: Meridian Lossless Packing)
De 6 monosporene blir da til EN .MLP fil.
Hele sulamitten gjentas selvfølgelig hvis man vil ha flere enn en sang...
MLP filene brennes med Minnetonka Discwelder Chrome.
Chrome versjonen er det eneste av det 3 versjonene av programmet som støtter MLP. De andre lar deg bare brenne opp til 24/48 i surround.
Den ferdige DVD-A plata gjenkjennes som 24 bit / 96 kHz med MLP i alle DVD-A kompatible spillere.
"Norwegian Mood" (Bremnes)
plata ble mye bedre å lytte til etter denne prosessen. Renere, mer behagelig og mer trøkk. Vassere dynamikk, større rom, mer "bold" liksom. En mye større opplevelse og "real" følelse på mitt anlegg. Spesielt i toppen synes jeg det låter mer naturlig.
Må understreke at jeg ikke har manipulert frekvenser på cd-sporene.
Litt om anlegget: Mark Levinson, Classe, Denon, Rotel, B&W. Mye i den dyrere ende av skalaen, noe av eldre årgang. Ingen høytt. klemt inn i hjørner... regner meg som en passe habil lytter.
Noen som har betraktninger på dette? Bare tull? Gjør disse programmene noe av det samme som upsampling på cd/dvd spillere? Blir lyden bedre av at dvd spilleren får et 24/96 signal å jobbe med? Jeg vet i allefall at jeg skal konvertere en del av mine favoritt cd'r
Kan bare tenke meg hvordan f.eks Dave Weckl eller Dream Theater blir med dette!
Kunne sagt mye mer om et hav av innstillinger på brukte software.... men men. Sikkert også andre program der ute som kan brukes.
Les gjerne her:
http://www.adobe.com/products/audition/?sdid=GKRR
http://www.etcetera.co.uk/products/DIG028.shtml
http://www.etcetera.co.uk/products/DIG030.shtml