CD og superdiskanter

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Jeg føler meg dum når jeg stiller dette spørsmålet, men likevel:

Hva skal man med superdiskanter (dvs. diskanter lineære opp til 30 - 50 KHz) når cd-spilleren kun har båndbredde opp til 20 KHz?

Må man ikke ha SACD etc for å få noen nytte av dette?
 

Vedlegg

K

knutinh

Gjest
Jo, det virker fornuftig. Hvis målet er å ha en reproduksjonskjede som kan gjengi flatt opp til f.eks 40kHz så bør både kilde (CD/SACD/DVD-A) og elektronikk/høyttalere ha slik båndbredde. Bare en av delene virker ikke særlig hensiktsmessig.

-k
 
K

knutinh

Gjest
Merk at "superdiskanter" ofte deles med ganske slake delefiltre. Derfor er det slett ikke rart at folk rapporterer hørbare forskjeller med og uten superdiskant.

-k
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
Jeg føler meg dum når jeg stiller dette spørsmålet, men likevel:

Hva skal man med superdiskanter (dvs. diskanter lineære opp til 30 - 50 KHz) når cd-spilleren kun har båndbredde opp til 20 KHz?

Må man ikke ha SACD etc for å få noen nytte av dette?
Man må ikke bare ha SACD, men i tillegg ha en hørsel som går opp til disse frekvensene. Så vidt meg bedkjent, er hørselen til en 30 åring begrenset til 15kH - 17kHz.

Ellers er det riktig som tidligere nevnt i tråden at superdiskanter deles med slakt filter, og de overlapper diskanten kanskje ned til 10 - 12kHz. Derfor er det hørbart med superdiskant - fordi man øker energien i det hørbare diskantområdet.

Som jeg også har nevt i en anne tråd er at man kan få samme effekten ved å parallellkoble en liten kondensator med et eventuelt dempemotstand til diskanten. Dette hever ikke bare nivået i den øverste diskanten på samme måte som en superdiskant, men lyden kommer også fra samme sted som diskanten ellers kommer fra. Det er en fordel.

Sammen med litt store fulltoneelementer har jeg erfart at en superdiskant vil gjøre nytte - dvs. at en vanlig diskant blir benyttet fra f.eks. 10 - 12kHz og opp.

Vidar
 
B

Back_Door

Gjest
Anlegget blir ikke bedre enn det svakeste ledd. Regnes ørene som ledd i kjeden, har man neppe særlig nytte av superdiskant?
Holografi , perspektiv og mulighet for stort lydtrykk uten forvrengning er derimot ytelser som også "eldre ører" (det er selvfølgelig også mye annet som kunne blitt nevnt)kan ha glede av. Dermed er high end nyttig for de fleste musikkelskere ;)
 
L

Lydtekniker

Gjest
Så blir da spørsmålet: er det noe poeng å gjengi det som måtte ligge over 20 KHz?

Det som eventuelt måtte befinne seg der på en innspilling, er ikke i nærheten av realistisk - trykkgradientmikrofoner som er den store arbeidshesten i innspillingsstudioer, har vanvittig grisete respons et stykke over det som regnes som høreterskelen, fordi avstanden mellom sidene på mikrofonmembranen da blir i samme størrelsesorden som bølgelengdene. Det er ikke uvanlig at slike mikrofoner har noen seriøse kamfiltre fra noen-og-tjue hertz og oppover.
 
N

nb

Gjest
Basert på en del jeg har hørt (og lest) kan det virke som overdreven diskant ofte blir sett på som et pluss i HiFi, gjerne omtalt som "luft" og "oppløsning" (?) osv. Hvor vidt dette generelt er tilfelle skal jeg ikke ha sagt noe om, men mulig theStig, Snickers eller andre som har erfaring med bygging av høyttalere har syn på saken.
 
K

knutinh

Gjest
Ellers kan man jo alltid argumentere for at "more is more" =)

Altså selv om "gjennomsnittsmennesket" hører til kanskje 20kHz som barn og 12kHz som 40-åring, så garanterer ikke det at du gjør det samme. Hvis man vil være helt sikker så skader det neppe avspillingen å kunne spille utenfor hørselens begrensninger med god margin.

Ved å ha SACD/DVD-A og "superdiskant" (og god båndbredde i all annen elektronikk) så garanterer du i alle fall at opptak som inneholder energi mellom 20 og 40kHz også vil avspilles med samme frekvensinnhold i stua. Så får plateprodusentene og ørene bare presentere den begrensningen de en gang gjør - det er utenfor vår kontroll uansett.

-k
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Synes også at dette er noen rare greier. Er det en mulighet for at kroppen på en eller annen måte kan oppfatte noe over det hørbare tror dere?
Ellers så hadde jeg sansen for Knut sitt innlegg nr2 her. Hørtes jo forbasket fornuftig ut.
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Blir konklusjonen da at superdiskant kun er "snakeoil", med unntak av det bidrag superdiskanten ev. tilfører innenfor det vanlige frekvensområdet? ::)
 
K

knutinh

Gjest
Synes også at dette er noen rare greier. Er det en mulighet for at kroppen på en eller annen måte kan oppfatte noe over det hørbare tror dere?
Ellers så hadde jeg sansen for Knut sitt innlegg nr2 her. Hørtes jo forbasket fornuftig ut.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ultrasound
"If ultrasound is fed directly into the skull bone and reaches the cochlea without passing through the middle ear, much higher frequencies (up to about 200 kHz) can be heard. This effect (sometimes called ultrasonic hearing) was first discovered by divers exposed to a high-frequency (ca. 50 kHz) sonar signal."

Ellers så har det blitt utført relativt omfattende studier av luftbåren lyd og menneskets evner. Jeg ville blitt overrasket hvis det plutselig blir konstatert at mennesker kan høre en lufbåren tone på 40kHz så lenge nivåene er slik at luft reagerer lineært etc.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fletcher-Munson

-k
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.823
Antall liker
8.797
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Hvis en normal diskant kun går til 20kHz - hva er det som bestemmer det...? Er det oppbrytining...? I så fall starter vel sikkert ikke denne eksakt ved 20kHz, men gjør seg gjeldende et stykke lenger ned i frekvens også.

Og det har ikke jeg lyst på, derfor tror jeg det er bra å ha litt headroom på de fleste parametrene. Mao - har du kilder som gjengir opp til 20kHz, så mener jeg at forsterkere og høytalere bør krype seg litt høyere slik at de ihvertfall ikke er i grenseområdet for oppbrytning eller forvrengning ved 20kHz - noe som jeg faktisk hører og da er det ikke av så stor betydning at en gjeng med gamle menn ikke hører det.

Mvh
OMF
 
K

knutinh

Gjest
De fleste normale diskanter har vel fin og lineær respons til godt over 20k.

Det eneste jeg kommer på måtte være direktivitet. De fleste høyttalere er veldig direktive på 20kHz. En superdiskant med veldig liten membran vil kanskje hjelpe på dette?

Hører du virkelig til 20kHz? Også med slik følsomhet at evt høyere ordens forvrengning noen 10-talls dB under lyttenivået et hørbare?

-k
 
B

Back_Door

Gjest
En medvirkende årsak til at man hører forskjell ved bruk av superdiskant, kan vel også være at lydbildet fra høyttaleren blir forandret når en ekstra diskant plasseres på toppen av høyttaleren?
Man får jo da en annen spredning. Spesielt også da dersom denne diskanten er av annen type enn originalen.
Det "nye" man hører, trenger dermed ikke være høyere frekvenser ;)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Hele poenget (det hørbare) med en superdiskant er å ta kontroll over spredningsmønsteret ved de aller høyeste frekvensene. Ofte er denne spredningen så smal, og rett i øret at det blir lite energi i rommet ved disse frekvensene. Man må plutselig overdrive nivået på aksen samtidig som man fortsatt får litt for lite romenergi i forhold til øvrige frekvenser.

Tannoy har et spredninsgmønster som er generelt smalt, men smaler enda mer mot høye frekvenser. Da er det spesiellt viktig å kompensere for dette ved de høyeste frekvensene. Den eneste måten å få en fornuftig kompensasjon mot denne effekten er da å dele tilsvarende slakt. Dette sammenfaller ofte med en 1. ordens deling.
 

llossius

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2005
Innlegg
181
Antall liker
0
Husk at lydbølger påvirker hverandre slik at lydbølger over hørbart nivå påvirker de som er i det hørbare området. Dette med at bølger påvirker hverandre kan man lett se når to bølger i vann møtes, da vil de noen steder bli dobbelt så store og andre steder flates ut og forsvinne. Dette avhenger av om de er i fase eller motfase.

Dette prinsippet benyttes i det som kalles aktiv støydemping som benyttes i blant annet fly, hvor man måler støy og demper den med lyd som er lik men i motsatt fase.

Derfor vil frekvenser over det hørbare området kunne påvirke det du hører selv om øret ikke hører de frekvensene direkte.

Hvor viktig dette er i forbindelse med SACD kontra CD kan jo diskuteres, teoretisk så er det altså ingentig i veien for at frekvenser over det hørbare området blir hørbart.

MVH
lollo
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Det har praktisk talt ingen betydning i forhold til om man benytter SACD eller CD da frekvensen ikke endres, men det har betydning i forhold til interferens mellom de to diskantene. Vi hadde en tråd om superdiskanter tidligere hvor jeg skrev litt om hvordan to diskanter interfererer.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.823
Antall liker
8.797
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
De fleste normale diskanter har vel fin og lineær respons til godt over 20k.
-k
Ja det kan godt være. Vet ikke helt hvor langt opp de skal før de kalles superdiskanter, men kan de spille forvrengningsfritt et par oktaver over 20kHz – så er det vel superdiskanter.





Hører du virkelig til 20kHz? Også med slik følsomhet at evt høyere ordens forvrengning noen 10-talls dB under lyttenivået et hørbare?

-k
Er det spesielt rart å høre 20kHz……?

Om forvrengingen er noen 10-talls dB under lyttenivå spiller for meg liten rolle. Hva er vanlig lyttenivå 90dB?? PC viften min er veldig plagsom i stuen – hva ligger den på 40-50dB.

Uansett så er det så mange som rapporterer om gode erfaringer med superdiskanter at jeg ville ha prøvd det!

Mvh
OMF
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Den hørbare effekten av superdiskanter har ingen ting med 40kHz å gjøre.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har høyrt nokre superdiskantar, og det er heilt klart at dei påverkar lyden på ein gunstig måte. Samstundes høyrer eg ikkje sinustonar over 16 kHz (høyrde rett nok sinustonar på 19 kHz for ti år sidan, men alderen krev sitt). Eg opplev også den positive "superdiskanteffekten" like godt frå CD-mediet som frå SACD og vinyl (sjølv om eg føretrekk desse to media når eg kan velje).
Unntak frå at superdiskantbruk gjer lyden betre, tykkjer eg når det gjeld panelhøgtalarar, og generelt når høgtalaren er linjekjelde (og gjerne bipolar/dipolar). Slike høgtalarar har i regelen svært mykje luft og perspektiv over seg, og superdiskanten ser ikkje ut til å forbetre dette. (kanskje ikkje rart om du har ein lang banddiskant) I ein del tilfelle rotar dei til lydbildet, og luft har du likevel i utgangspunktet...
Eg trur difor på interferens-forklaringa.
 
L

Lydtekniker

Gjest
Er det spesielt rart å høre 20kHz……?
Veldig få hører noe særlig over 18 KHz når de har passert tenårene. Jeg er 26 og hørte til 17,9 KHz sist jeg utførte en uvitenskapelig selv-sjekk.
 
T

theStig

Gjest
Jeg er 37 år og hører så vidt 18 kHz enda, men over der er det bom stopp uansett lydtrykk.
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Jeg er 37 år og hører så vidt 18 kHz enda, men over der er det bom stopp uansett lydtrykk.
Enig, ekstremt lave frekvenser kan føles, men de høye du ikke kan høre..........glem det ;)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Har høyrt nokre superdiskantar, og det er heilt klart at dei påverkar lyden på ein gunstig måte. Samstundes høyrer eg ikkje sinustonar over 16 kHz (høyrde rett nok sinustonar på 19 kHz for ti år sidan, men alderen krev sitt). Eg opplev også den positive "superdiskanteffekten" like godt frå CD-mediet som frå SACD og vinyl (sjølv om eg føretrekk desse to media når eg kan velje).
Unntak frå at superdiskantbruk gjer lyden betre, tykkjer eg når det gjeld panelhøgtalarar, og generelt når høgtalaren er linjekjelde (og gjerne bipolar/dipolar). Slike høgtalarar har i regelen svært mykje luft og perspektiv over seg, og superdiskanten ser ikkje ut til å forbetre dette. (kanskje ikkje rart om du har ein lang banddiskant) I ein del tilfelle rotar dei til lydbildet, og luft har du likevel i utgangspunktet...
Eg trur difor på interferens-forklaringa.
..Hør...Hør... ! :)

Det blir absolutt ikke mer diskant med superdiskanter, hvis det er noen som tror det...

Jeg har benyttet Tannoy-ST50 på toppen av mine stativhøyttalere i noen år nå. Det er overtonespektret i musikken som påvirkes over stort sett hele frekvensområdet. Dette gir en tand mer fyldighet, ekthet og nærhet i musikken. Ikke veldig stor forskjell, men jeg opplever den som viktig for...nærverskjensla (som Arve ville sagt det ;))
Elektronikken min er svært bredbåndet, jeg tror at dette er en viktig forutsetning for god lyd (med eller uten superdiskanter)
 
K

knutinh

Gjest
Det er overtonespektret i musikken som påvirkes over stort sett hele frekvensområdet.
Jeg har fryktelig vanskelig for å se for meg at en superdiskant som kutter på 15kHz skal påvirke andre-harmoniske for f.eks bass-gitar?

To ting mangler i mine øyne i diskusjonen. Målinger/modeller av hva som faktisk foregår, og deretter blindtester for å utelukke forventning.

I så måte er det interessant å få vite hvordan folk jevnt over deler med eksisterende diskant. Er det høypass/lowpass filter ved 15kHz, 12dB/oktav, eller kuttes bare superdiskanten slik at den eksisterende diskanten jobber uendret? Hva er systemets totale frekvensrespons før og etter modifikasjonen, on-axis og 30 grader off?

Nå prøver jeg ikke å diskreditere noen men jeg prøver å forstå diskusjonen med begreper som gir mening i "min verden".

mvh
Knut
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.226
Antall liker
267
Blir konklusjonen da at superdiskant kun er "snakeoil", med unntak av det bidrag superdiskanten ev. tilfører innenfor det vanlige frekvensområdet?  ::)
Snakeoil iblandet en viss mengde hundeterror!
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
1. Ikke veldig stor forskjell, men
2. jeg opplever den som viktig for...nærverskjensla (som Arve ville sagt det ;))
3. Elektronikken min er svært bredbåndet, jeg tror at dette er en viktig forutsetning for god lyd (med eller uten superdiskanter)
1. "stor" er jau ganske relativt, og i visse samanhengar er kostbare superdiskantar ei såpass stor og eintydig forbetring av ymse lydkriteria at ei investering i sånt absolutt er rekningssvarande (om enn ikkje alltid)

2. Glitrande omgrepsformulering!!! Nærverskjensle vert frå no av ein fast del av mitt omgrepsapparat.

3. Merkeleg nok verkar det som superdiskantar også kan ha sin rett saman med røreffektforsterkarar som avgrensast frekvensmessig av m.a. utgangstrafoen. Men stor bandbreidde er uansett neppe nokon ulempe...
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
1. "stor" er jau ganske relativt, og i visse samanhengar er kostbare superdiskantar ei såpass stor og eintydig forbetring av ymse lydkriteria at ei investering i sånt absolutt er rekningssvarande (om enn ikkje alltid)

2. Glitrande omgrepsformulering!!! Nærverskjensle vert frå no av ein fast del av mitt omgrepsapparat.

3. Merkeleg nok verkar det som superdiskantar også kan ha sin rett saman med røreffektforsterkarar som avgrensast frekvensmessig av m.a. utgangstrafoen. Men stor bandbreidde er uansett neppe nokon ulempe...
Arve, vil bare kommentere innlegget ditt litt.

1. Ja. Det er akkurat dette jeg i en rekke sammenhenger har påpekt. Relativt er relativt...ofte er de små forskjellene/forbedringene av avgjørende betydning for musikkopplevelsen og musikkforståelsen. Og mange bekker små...osv.

2. .he..he..

3. Heilt klart det der du sier om rørforsterkere, finner jeg absolutt sannsynlig. Når det gjelder stor båndbredde er ikke det nødvendigvis en fordel, hvis en ikke har kontroll på støyproblematikken. Her som ellers...man får ingenting gratis.
 
Topp Bunn