Superdiskant

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • N

    nb

    Gjest
    Hva bruker du som kilde? Husk på at CD ikke inneholder noesomhelst over 22.05kHz. (dvs halve samplingfrekvensen)
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Jeg er nysgjerrig på delefilterløsning og fysisk plassering av diskanten?

    nb har selvsagt rett i at dette elementet først og fremst vil få noe å gjøre for kilder som inneholder energi over 20kHz som DVD-A, SACD etc.

    mvh
    Knut
     
    N

    nb

    Gjest
    Til trådstarter: Husk på at slike diskanter ofte også virker langt ned i området til diskantene du allerede har, og eventuel hørbarhet av å koble på en slik diskant fort kan komme av dette fenomenet, ikke at den spiller opp til 50-100kHz. Særlig når dette blir demonstrert med CD, ref begrunnelsen over.
     

    Vedlegg

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    340
    Hvis den originale diskanten er dempet med en seriemotstand, så kan du like gjerne parallellkoble en liten kondis på 0,22 - 0,47uF med seriemotstanden. Funker minst like godt, om ikke bedre, som hvilkensomhelst superdiskant.

    Vidar
     

    torsken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2003
    Innlegg
    158
    Antall liker
    1
    Hva bruker du som kilde? Husk på at CD ikke inneholder noesomhelst over 22.05kHz. (dvs halve samplingfrekvensen)
    Jeg spiller hovedsakelig cder og vinyl.
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    340
    Så da har du vel testet alle som finnes? Hørte du noen forskjeller på alle du har testet?
    Ja, jeg har testet absolutt alle superdiskanter på markedet ;D - det var vel heller ment som et generellt uttrykk...
    Det jeg mener om saken er at en eq av samme punkt som hoveddiskanten kommer fra, er langt bedre enn å kjøre en eq på en annen diskant som ikke er i samme punkt. Siden spredningen, også på en superdiskant, er like snever som en laserstråle, kan man like godt benytte samme diskant og eq'e denne - hvis mulig. Med en liten kondiss får man mer luft uten at diskanten blir skarp og ubehagelig. Delefrekvensen med 0,47uF på en 6 ohms diskant ligger jo på 30 - 40kHz, men med den slakke avrullingen er det plenty med lyd igjen ekstra fra 12 - 15kHz og opp.

    Vidar
     

    torsken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2003
    Innlegg
    158
    Antall liker
    1
    Jeg er nysgjerrig på delefilterløsning og fysisk plassering av diskanten?

    mvh
    Knut
    Diskanten det er henvist til tenkte jeg å plassere på toppen av høytalerne.

    Her er litt mere info om denne:

    Manufactured by: LCY, Hong Kong
    Director and Chief Designer : LAU, Chiu Yin

    Twin-ribbon Super Tweeter is one of the innovative products launched by LCY . This revolutionary product can only be made into being after years of research and by bringing together ingenious ideas of acoustics engineers, innovative product design of professionals, and suggestions from audiophiles and amateurs.

    Extremely high frequency response of LCY Super Tweeter meets the demand and conforms to specifications of new era Hi Fi system that is characterized by the capability of reproducing fine details over a wide range of frequency response.

    Incorporated with twin ribbons of a length only half of conventional ribbon, the super tweeter is compact in size as it is embraced by high density of magnetic flux generated from neodymium magnets.

    Coil inside is of high quality OFC copper wires using parallel multi-wiring method so as to ensure the tweeter’s capability of high frequency extension and power handling efficiency.

    The super ribbon tweeter exhibits vertical and horizontal directive responses of equal performance to those of voice-coil dome tweeter, while retaining magnificent and graceful timbres as what ribbon tweeter would have, as a result, the widest vertical dispersion of sound that is ever made by ribbon tweeter.

    Moreover, roll off is less abrupt and sound becomes more smooth than conventional ribbon tweeter.

    This super tweeter is more than just liberation of talents and creativity for fulfilling aspirations; it is a dedication to both audiophiles and amateurs who love music.

    Technical Specification
    Frequency Response: 7KHz-100KHz (-18dB/oct built-in HP filter)
    Sensitivity (2.83V / 1M): 12KHz, 96dB (Switching right), 16KHz, 92dB (Switching left)
    Nominal Impedance: 8O
    Magnet Type: Neodymium magnet
    Ribbon Effective Area: 375mm2
    Ribbon Thickness: 0.006mm
    Nominal Power Handling: 300W
    Dimension: 84mm (W) X 136mm (D) X 97mm (H)
    Remark: binding post included in taking measurement for depth of Super Tweeter
     
    N

    nb

    Gjest
    Ok, som sagt over så har CD en begrensning på frekvensgangen (halve samplingfrekvensen, dvs 44.1kHz /2, om du trenger full forklaring, så får knutinh komme med den).

    Hvor vidt vinyl inneholder mye informasjon over la oss si 20 kHz er mer diskutabelt, men jeg vil anta at den informasjonen som ligger der har fint lite med musikken å gjøre da naturlige begrensninger vil være hvor nøyaktig det er mulig å gravere en rille, hvor små vibrasjoner pickupen er i stand til å registrere osv. Jeg er imidlertid ingen spesialist på dette, men muligens noen vet hva den reelle frekvensresponsen til en LP-plate som har vært spillt et par ganger faktisk er.

    Om tweeteren jobber også i det som vanligvis er definert som det hørbare området, så vil det nok greit kunne høres som en endring, men om det er en forbedring er jo en annen skål. Jeg vil anta at man normalt vil trenge endring av delefilter mm for at den skal integreres sømløst med resten av høyttaleren.
     
    K

    knutinh

    Gjest
    1. 7 kHz høres fryktelig lavt ut. Dette vil vel gi stort overlapp med den eksisterende diskanten med mindre du har tenkt å filtrere denne også?

    2. Hvis du skal ha diskanten oppå høyttaleren så vil du sannsynligvis (?) få veldig stor avstand mellom de to diskantene. Dette vil gjøre forrige punkt enda mer aktuelt. Det er en grunn til at Tannoy plasserer diskanten inni mellomtone-elementet. Og bølgelengden blir mindre for høyere frekvenser...

    3. Hva er problemet du ønsker å kurere?

    mvh
    Knut
     

    Vedlegg

    torsken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2003
    Innlegg
    158
    Antall liker
    1
    3. Hva er problemet du ønsker å kurere?

    mvh
    Knut

    I utgangspunktet er det ingen problem som skal kurreres. Man er jo alltid ute etter forbedringer. Jeg her lest litt om superdiskanter, og mange skryter veldig av dette. Feks. her:

    http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/1004/murata.htm

    Da de nevnte diskanter ikke koster all verden kunne det vært gøy å teste dem ut.

    Andres eventuelle erfaringer er jo også vært å ta med seg.
     

    densen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.04.2004
    Innlegg
    92
    Antall liker
    2
    Hei

    Har supertweetere og effekten etter at jeg fikk disse er enorm, alt er bedre fra bass til diskant faktisk.

    Nå er mine diskanter spesiallaget for mine høyttalere, dog.

    Men alle tester og demoer jeg har fått med meg av superdiskanter er utelukkende positive.

    Townshend har en din som skal være bra og som ikke er så stor fysisk. http://www.townshendaudio.com/home/products/supertweeters/supertweeters.htm
     

    Vedlegg

    B

    Back_Door

    Gjest
    Tannoy tilbyr og anbefaler supertweeter til sin Prestige serie. Det er nok av vesentlig betydning at man bruker en som er spesielt tilpasset moderhøyttaleren.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    ...
    Hvor vidt vinyl inneholder mye informasjon over  la oss si 20 kHz er mer diskutabelt, men jeg vil anta at den informasjonen som ligger der har fint lite med musikken å gjøre da naturlige begrensninger vil være hvor nøyaktig det er mulig å gravere en rille, hvor små vibrasjoner pickupen er i stand til å registrere osv. Jeg er imidlertid ingen spesialist på dette, men muligens noen vet hva den reelle frekvensresponsen til en LP-plate som har vært spillt et par ganger faktisk er.
    ...
    Det fleste LP-plater er gravert med en frekvensrespons som ruller av med 6db pr. oktav over 50K Hz etter invers RIAA EQ (dvs. slik den kunne ha kommet ut av phonoforsterkeren). Dvs. platene er reel sett gravert med konstant apmlitude over 50K Hz, i stedet for konstant hastighet (velocity) som foreskrevet av RIAA-standarden. Dette er som en følge av garantibestemmelsene på skjerehoder fra Neumann, som den gang da (en gang i forhistorisk tid, ca. 1970) var markedsledende på utstyr til gravering av LP-plater. Siden de fleste pickuper har en vesentlig rundere nåleprofil enn skjerhodene, så vil disse i praksis begrense frekvensresponsen til ca. 30K Hz (forutsatt optimal instilling av pickup).

    Som du skriver så vil HF båndbredden redusers ved hver avspilling som følge av slitasje. RIAA har spesifisert/standardisert en «akseptert» degradering av båndbredden som bl.a. tilsier 20K Hz etter første spilling og 8K Hz etter 80 spillinger. Jeg vil anta denne standarden er basert å et «worst case» scenario med relativt råttent avspillingsutstyr som kanskje ikke er optimalt satt opp.

    I tillegg kommer selvfølgelig begrensninger i mikrofoner og opptaksutstyr m.v. Litt avhengig av hvor mange «runder» som brukes i miksing/produksjon/mastering av musikken så vil det fort kunne bli flere omganger med båndbreddebegrensning et eller annet ubestemt sted over 20K Hz, selv med forutstetning om en helt analog produksjon fra mikrofon til vinyl.

    mvh
    KJ
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Det som kanskje kan sies innenfor topic er at menneskets hørsel over 20kHz er omdiskutert.

    De fleste av oss har et livsløp hvor vi starter å høre opp til kanskje 20kHz, mens når man kommer i en alder hvor man har råd til hifi har øvre frekvens allerede falt betydelig.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Ultrasound
    http://en.wikipedia.org/wiki/Ear
    http://en.wikipedia.org/wiki/Hearing_(sense)

    "A common rule of thumb used to describe human sensitivity to pitch is frequency of 20 Hz to 20 kHz. The normal human range of hearing varies significantly with age, occupational hearing damage, and gender; some individuals are able to hear pitches up to 22 kHz and perhaps beyond, while others are limited to about 16 kHz. Frequencies capable of being heard by humans are called audio or referred to as sonic. Frequencies higher than audio are referred to as ultrasonic, while frequencies below audio are referred to as infrasonic."

    "Arthur Reber says, 'Explaining hearing adequately has proven a singularly difficult task. One would almost ensure oneself a Nobel prize by presenting a theory explaining satisfactorily no more than the perception of pitch and loudness.' (A. S. & E. S. Reber, The Penguin Dictionary of Psychology (3rd Edn., 2001))" :-D

    -k
     

    Vedlegg

    K

    knutinh

    Gjest
    I tillegg kommer selvfølgelig begrensninger i mikrofoner og opptaksutstyr m.v. Litt avhengig av hvor mange «runder» som brukes i miksing/produksjon/mastering av musikken så vil det fort kunne bli flere omganger med båndbreddebegrensning et eller annet ubestemt sted over 20K Hz, selv med forutstetning om en helt analog produksjon fra mikrofon til vinyl.
    Uten å ha datablad foran meg så mener jeg at de fleste gode studiomikrofoner faller av over 20kHz (eller enda lavere).

    Når jeg sier "gode" studiomikker så mener jeg gammelt rør-basert utstyr som koster det samme som en god bruktbil og som er høyt ettertraktet til f.eks vokal i studiosammenheng.

    mvh
    Knut
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Et interessant spørsmål som jeg ikek aner svaret på:

    Gitt optimale forhold (perfekt master, perfekt graveringsutstyr, avspillingsutstyr etc).

    Hvilken båndbredde kan man regne med på vinyl
    Hvilken (frekvensavhengig) signal til støyforhold kan man regne med?

    Jeg ser for meg at signal til støy faller fort av over 15kHz?

    mvh
    Knut
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Et interessant spørsmål som jeg ikek aner svaret på:

    Gitt optimale forhold (perfekt master, perfekt graveringsutstyr, avspillingsutstyr etc).

    Hvilken båndbredde kan man regne med på vinyl
    Hvilken (frekvensavhengig) signal til støyforhold kan man regne med?

    Jeg ser for meg at signal til støy faller fort av over 15kHz?

    mvh
    Knut
    Jeg har ikke noe godt svar på dette, men ...
    Clearaudio specer sine MC-pickuper til en øvre grensefrekvens på 100K Hz
    Dynavector Karad 17D3 har en øvre grensefrekvens på 100K Hz
    Lyra specer sine pickuper til en båndbredde på 10Hz - 50K Hz
    Ortofon sin versting pickup (MC 5000) er specet med en båndbredde på 5 Hz - 80K Hz.
    Van den Hul operer med en båndbredde opp til 65K Hz
    Cardas sin testskive inneholder et frekvenssveip opp til 30K Hz

    Hvor mye av båndbredde specen på nevnte pickuper som er «bare» markedsføring, vs hvor mye som kan reproduseres og under hvilke betingelser, kjenner jeg ikke til. Bortsett fra EMI/RFI så tror jeg ikke det er noen dramatisk reduksjon i signa/støy-forhold opp mot ca 50K Hz i og med at innspillingsnivået øker med 6 dB pr. oktav opp mot 50K Hz iht. RIAA std. og er konstant over dette iht. RIAA+Neumann. Jeg tror utfordringen i større grad er å unngå slitasje, slik at båndbredden kan opprettholdes: hva skal man med en båndbredde på 50K Hz på første avspilling, dersom båndbredden på andre avspilling er redusert til 20k Hz? Skal plater kun avspilles en gang?

    mvh
    KJ
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    340
    Ellers er jo denne interessant:
    "There's Life Above 20 Kilohertz!
    A Survey of Musical Instrument Spectra to 102.4 KHz"
    http://www.cco.caltech.edu/~boyk/spectra/spectra.htm
    I praksis går det nok mye høyere enn dette også. Hadde vi bare kunne nyttiggjøre oss disse frekvensene, og i beste fall høre dem. Da ville lydbildet sett temmelig annerledes ut. Det er jo noe som går an å fundere på :) Tenk å kunne hørt godt opp til 100kHz, eller mer!
     

    Vedlegg

    K

    knutinh

    Gjest
    I praksis går det nok mye høyere enn dette også. Hadde vi bare kunne nyttiggjøre oss disse frekvensene, og i beste fall høre dem. Da ville lydbildet sett temmelig annerledes ut. Det er jo noe som går an å fundere på :) Tenk å kunne hørt godt opp til 100kHz, eller mer!
    Jeg tror at fysikken er nokså annerledes for ultra-lyd. Jeg tenker på direktivitet, praktisk rekkevidde og romklang/absorbsjon.

    Du får spørre en flaggermus eller en dykker ;-)

    -k
     

    Vedlegg

    karlswe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2005
    Innlegg
    126
    Antall liker
    11
    Skal eventuellt brukes sammen med Audio Physic Virgo II.

    Er det noe å vinne på dette?

    Jeg tenkte kanskje at LCY-100K kunne benyttes.

    http://www.e-speakers.com/products/lcy-components.html

    Andre forslag?

    På forhånd takk.

    Prøv Adyton sine superdiskanter, de gir et kvalitetsløft som du ikke vil være foruten etter at du har prøvd de. De forbedrer hele frekvensområdet samtidig som de gir en forfriskende luft i toppen
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Prøv Adyton sine superdiskanter, de gir et kvalitetsløft som du ikke vil være foruten etter at du har prøvd de. De forbedrer hele frekvensområdet samtidig som de gir en forfriskende luft i toppen
    Jeg hadde Adyton diskantene på hjemlån fra Oslo Hificenter over en 5-6 måneders periode i vår. Høyttalerene de ble brukt til å supplere diskanten er et par Audio Physic Virgo 2.

    Det som subjetivt bedres er perspektiv og de øvre tonene som blir luftigere. Avskjæringen på diskantene er ved 18kHz hvilket innebærer at en slik diskant også påvirker lavere frekvenser. Mine ører er testet og såvidt jeg husker hørte jeg frekvenser opp til 16-17kHz.

    Som et apropos til ABX tester: Jeg har kjørt ABX tester på min kone og et par musikkinteresserte kompiser og alle som en var i stand til å avsløre om diskanten er koblet til eller ikke. Ingen av dem er interessert i hifi.

    Jeg kan anbefale denne løsningen til Virgo 2 under forutsetningen at effektforsterkeren håndterer den reduserte impedansen i systemet.
     

    karlswe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2005
    Innlegg
    126
    Antall liker
    11
    Glemte å nevne at jeg bruker Adyton diskantene sammen med ML CLS. Trodde ikke at det gikk ann å få bedre og luftigere diskant, men der tok jeg feil, disse diskantene er jeg blitt avhengige av og kan bare varmt anbefales. Enig at man må sjekke om forsterkeren håndterer den ekstra lasten som disse utgjør, mener de er på 5ohm
     

    ls35a

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.09.2005
    Innlegg
    99
    Antall liker
    0
    Adyton har vel aldri laget diskanter, eller høyttalere for den saks skyld, men OHC markedsfører noen forskjellige produkter under Adyton navnet.

    De diskantene det her er snakk om er vel de ca 15 cm lange båndene som ble laget for å matche "Adyton X3" høyttaleren som OHC solgte i en periode.

    Etter hva jeg har hørt så er de laget av Raidho i Danmark (de som nå lager Eben Acoustics) De var opprinnelig som nevnt matchet til X3 som har 91db følsomhet, men skal matche fra 89-93 db. De deler ved 18kHz / 6 dB
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn