Som formann i SMDTT har jeg over tid utviklet en kjepphest!
Støtteforeningen
Mot
Domediskanter
Toveis og
Tungdrevne saker forøvrig
Jeg skjønner ikke hvorfor man i det hele tatt finner på å legge inn et delefilter mellom 1000 og 4000 hz (noen sier 5000hz). Det strider mot hvordan hørselen/hjernen er konstruert!
Noen sitater fra Store Norske Leksikon: http://snl.no/hørsel
"Øret er mest følsomt for toner med svingetall mellom 1000 og 4000 per sekund."
Diskanter og overtoner er fint det, men langtfra det viktigste:
"Små barn kan antakelig høre toner med svingetall helt opp til 40 000 per sekund. Evnen til å høre toner med høyt svingetall avtar med alderen."
Ergo: En perfeksjonistisk søken etter masse mikrodetaljer, overtoner og luft der oppe på bekostning av mellomtone og grunntone er for infantile audiofile (les: Horten-klientell, både innsatte og gjester). De erfarne verdsetter musikalitet, driv, dynamikk og ikke minst sammenheng. Har de råd og lyst så krydrer de med diskant. Hvis bassen på toppen (eller på bunnen ) av det hele føles som en ukontrollert breisladd med en dårlig varebil som har utslitte støtdempere og punkterte dekk! Ja da må jeg si at man virkelig er på gyngende grunn musikalsk! ;D
Jeg fant på DIYAUDIO en link til en Japansk side som forklarte hvorfor fulltoner er så bra og de hevdet at hele hifi-industrien sklei ut på et blindspor for over 40 år siden. Skal prøve å finne den igjen.
Kjør debatt 8)
Støtteforeningen
Mot
Domediskanter
Toveis og
Tungdrevne saker forøvrig
Jeg skjønner ikke hvorfor man i det hele tatt finner på å legge inn et delefilter mellom 1000 og 4000 hz (noen sier 5000hz). Det strider mot hvordan hørselen/hjernen er konstruert!
Noen sitater fra Store Norske Leksikon: http://snl.no/hørsel
"Øret er mest følsomt for toner med svingetall mellom 1000 og 4000 per sekund."
Diskanter og overtoner er fint det, men langtfra det viktigste:
"Små barn kan antakelig høre toner med svingetall helt opp til 40 000 per sekund. Evnen til å høre toner med høyt svingetall avtar med alderen."
Ergo: En perfeksjonistisk søken etter masse mikrodetaljer, overtoner og luft der oppe på bekostning av mellomtone og grunntone er for infantile audiofile (les: Horten-klientell, både innsatte og gjester). De erfarne verdsetter musikalitet, driv, dynamikk og ikke minst sammenheng. Har de råd og lyst så krydrer de med diskant. Hvis bassen på toppen (eller på bunnen ) av det hele føles som en ukontrollert breisladd med en dårlig varebil som har utslitte støtdempere og punkterte dekk! Ja da må jeg si at man virkelig er på gyngende grunn musikalsk! ;D
Jeg fant på DIYAUDIO en link til en Japansk side som forklarte hvorfor fulltoner er så bra og de hevdet at hele hifi-industrien sklei ut på et blindspor for over 40 år siden. Skal prøve å finne den igjen.
Kjør debatt 8)