Engasjerende lyd på lavt volum - er det muligt?

spikefish

Medlem
Ble medlem
07.04.2011
Innlegg
25
Antall liker
0
Heisan, Jeg har lenge vært en titter her på forumet og fått mange gode innspill til utviklingen av mitt beskjedne anleg. Men nå står jeg litt fast.
Godlyden er der ikke lenger. Begynelsen på det helle var da jeg kjøpte meg leilighet i blokk, dette legger litt føringer på hvor høyt jeg kan spille. Etter samtale med naboer fant jeg ut at smerteterskelen for naboene lå omtrent i g.punktet til anleget mao kan jeg ikke spille på det volumet som jeg liker best og hvor anleget yter best (føler jeg.)

Utstyret jeg har består av Focal 906 stativ ht, Opera Consonance a100 hybrid, abrahamsen dac, samt en gammel Philips platespiller.

Håper kanskje dere har noen tanker omkring valg av nye ht. som kan bringe magien tilbake i stua uten at jeg blir uvenner med hele blokka.
 

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Innlegg
234
Antall liker
1
Jeg er en amatør når det gjelder å skulle høre på musikk og har aldri eid vanlige hifi høyttalere, men har såkalte aktive nærfeltshøyttalere og de er plassert ca midt i stua bak bord og stol. Dette blir nok bare teit for vanlige folk, og sånne høyttalere er nok ikke for fest spilling hvor sweetspot er begrenset til like foran monitorene. Hva som er forskjellen på hifi høyttalere og nærfeltshøyttalere er jeg fremdeles ikke sikker på. En ting er dette med "flatere" lyd, men også dette med sweetspot er mer mystisk uten å ha eid vanlige hifi høyttalere. Det å stå bak eller på sida av nærfeltshøyttalere er jo ikke så artig som å stå foran dem.

Åja, jeg bor forresten i øverste etasje i en mindre blokkleielighet og må ikke tenke på folk som ellers kunne ha bodd i etasjen over meg.

For å skrive noe her, kunne det kanskje hjelpe med spikes for stativene, og kanskje å flytte stativene ut fra veggen? Hva med heh EQ justering for å dempe bass?

Med unnskyldning til alle som har peil på hifi. :)

Interessant tema, håper andre kan bidra med mer fornuftige innspill enn det jeg har kommet med.

Edit: Kunne nærfeltshøyttalere i en surround løsning fungert?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Tidligere var det loudness som ga engasjerende lyd på lave volum.

Jeg vil anbefale å prøve en forsterker med loudnessfunksjon.
 

spikefish

Medlem
Ble medlem
07.04.2011
Innlegg
25
Antall liker
0
Heisan her er ekspertene alerede på saken ja :)

@decoman
Dette med nærfeltslytting har jeg eksperimentert litt med uten at jeg fikk den store aha opplevelsen, da foretrekker jg faktisk head-fi (opplever nærfeltslytting litt som å bruke ht. som hodetelefoner.)
Har flyttet endel rundt på ht å endt opp med å plasere dem ca 70cm ut fra veggen, de står forøvrigt på "slakteblokker" i oljet eik.

@anonym
Min erfaring med lodnesfunksjon stammer fra type minianleg som låter hogorm, noen seriøse forsterkere som har denne funksjonen? kunne absolutt vært artigt å prøve, er jo at lyden blir litt for "snill" som er problemet.

@cybervision
har rundt 10k som er tiltenkt hifi for øyeblikket, samt det jg kan få ved salg av ev. overflødigt utstyr.
Er åpen for både gulvstående og stativ ht. Er egentligt litt inne på tanken om at kanskje en gulvstående med litt membranareal og høy følsomhet kanskje kan være mer levende på lavt volum?
romet er ca 4.2 x 7.7 m og jeg spiller på tvers av romet nå etter mye flytting av både møbler og høytalere.

@asbjørn
Har hedfi og det er balsam for sjelen men musikk låter best i et rom syns jeg da.

takker for gode svar å innspill, fortsett å la det strøme på ;)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
spikefish skrev:
@anonym
Min erfaring med lodnesfunksjon stammer fra type minianleg som låter hogorm, noen seriøse forsterkere som har denne funksjonen? kunne absolutt vært artigt å prøve, er jo at lyden blir litt for "snill" som er problemet.
For 20 år siden var det vanlig med loudnessfunksjon på hifi og ikke utelukkende mikroanlegg.

Accuphase er et godt eksempel på en seriøs hifi produsent med tonekontroller og loudness.
 
C

Cyber

Gjest
Nå skal ikke jeg misjonere for eget utstyr, men jeg har selv funnet ut at mine høyttalere er svært gode på akkurat det du nevner. Jeg kan ha forsterker helt på bunn og allikevel låter musikken godt med god bunn og klar artikulering. Merket er Amphion og selges på Hifi-Guiden. Argon 3 er nok innen rekkevidde, men om du vil ha litt lett lyd i bunnen er Argon 1 enda rimeligere, men har en litt rimeligere diskant. Disse har waveguide rundt diskant som fungerer svært godt og de låter godt både i sweetspot og rundt i rommet og er god match på rørete elektronikk som din, men vil kanskje oppleves litt laidback da 900-serien til Focal på den tiden var vel litt heite i toppen utifra egne erfaringer.
 
U

utgatt60135

Gjest
Hva er du helt konkret ikke fornøyd med lyden nå? Jeg tenker ikke på Focal som spesielt dårlig på lave volum uten at jeg kjenner din stativ modell.
 

spikefish

Medlem
Ble medlem
07.04.2011
Innlegg
25
Antall liker
0
Takker for tips på både forsterker og ht, driver å googler å leser både om Accuphase og amphion nå.
Du beskriver jo mye av det jeg savner Cybervision, jeg opplever at jeg flytter meg vekk fra scenen når volumet kommer under et gitt nivåbassen faller sammen og blir litt difus, det samme skjer med stereoperspektivet. Skrur jeg opp til nabofiendligt nivå så kjenner jg igjen lyden jeg hadde i forige leilighet, stort lydbilde, godt driv og fantastisk holografi.

Vet ikke om det kan vær romet som spiller meg et puss, men trode at romet ville ha lik innvirkning på lyden uavhengig av hvor høyt eller lavt jeg spiller?
 
C

Cyber

Gjest
Uansett så må du teste før kjøp i så stor grad du kan. Hvis 906 har lått bra for deg andre steder så kan det jo være du kan få gjort noe med det. Ting som å trekke høyttalerne nærmere lytteposisjon, vinkle direkte mot sweetspot, plugge igjen reflekshull osv... kan hjelpe.
 
U

utgatt60135

Gjest
spikefish skrev:
Vet ikke om det kan vær romet som spiller meg et puss, men trode at romet ville ha lik innvirkning på lyden uavhengig av hvor høyt eller lavt jeg spiller?
Rommet har vel større påvirkning når man spiller høyt. Er du sikker på at det ikke er forsterkeren som ikke låter like godt på lavt nivå? Høyttalere flest gir vel ikke helt slike virkninger på lavt volum? Har du sjans til å prøve en annen?
 

spikefish

Medlem
Ble medlem
07.04.2011
Innlegg
25
Antall liker
0
har forsøkt plasering på alle fire veggene i stua med ulik avstand fra bak og sidevegger, er absolutt mest fornød med den plaseringen/vinklingen jeg har nå. Kanskje verd å gjøre som lyngen og anonym foreslår å prøve en annen forsterker. (Jeg som var sååå klar for nye ht.) Var såvidt jeg husker fornøyd med lyden på lavt volum i den forige leiligheten. men høyere lyd vil vel gi mer romresonans?

Har tilgang på en Abrahamsen V2 gjenom en venn av meg. Noen formeninger om den er bedre en opra'en min på lavt volum?
 
C

Cyber

Gjest
Ved å trekke dem ut vil du endre balansen og får mer smekk oppover på lavt nivå. Prøv 50 cm frem f.eks. om mulig.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.433
Antall liker
35.220
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Waveguides i diskanten virker som en god idé. Øret er mindre følsomt for diskant på lave volumer enn på høye, og noen av de tingene du nevner (lydbilde, holografi, nærhet til scenen) kan ha noe med diskantgjengivelsen å gjøre. Du finner nok ingen "seriøse" forsterkere med loudnessknapp nå, men jeg synes heller ikke det er noe galt med hverken tonekontroller eller equalizer i kjeden. Uansett virkemiddel tror jeg du trenger en liten boost fra 2-3 kHz og oppover. "Driv" holder derimot til i mellombassen, og det kan bli vanskeligere å få til uten å vekke naboene.


http://en.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contours

Kombinasjonen av forsterker og høyttaler kan også ha noe med dette å gjøre. Mine gamle Electrocompaniet AW180M hadde en tydelig "terskel" på dynaBel Euforia. Det var først når jeg kom over et visst lyttenivå at det begynte å svinge. Da jeg byttet til Hypex UcD monoblokker forsvant den terskel-effekten, selv om høyttalerne var de samme.
 
U

utgatt60135

Gjest
spikefish skrev:
(Jeg som var sååå klar for nye ht.)
He, he ...

Vel, jeg vet ikke men det er smart å prøve Abrahamsen slik at du får en bedre indikasjon på hvor problemet ligger. Skal jo ikke se bort fra forventinger heller? Det låter jo ikke like engsjerende på lave nivåer, men noen produkter er helt klart bedre på å holde samme kvalitet på alle nivåer og jeg tror den sjansen øker på bedre/dyrere produkter. Martin Logan er nydelige på lave nivåer.
 

spikefish

Medlem
Ble medlem
07.04.2011
Innlegg
25
Antall liker
0
Har som sagt jobbet endel med plasering, men skader jo ikke å prøve litt til.

Ser nå ut som jeg får besøk av en abrahamsen V2 samt en densen sak i kveld etpat kjappe sms'er så ble det lyttekveld ut av det ;)
Kanskje jeg har noen flere svar etterpå, skjønt jeg frykter at det helst blir hodepine å mye tomgods å rydde opp som blir resultatet.

Artigt du skulle nevne dette med waveguide og spredningskontroll, har lest litt om det i det sisste å begynner å få et vist tak på det. Snublet forøvrigt over GedLee sine produkter for en tid til bake og dene; http://www.gedlee.com/Nathan.htm virker jo spenende syns jeg.

fins d foresten noe plug-inn til squeeseboks som funker som tonekontrol? kunne vært en billig måte å prøvd å skru lyden selv på. prøvde kjapt å koble pc'n rett i dac'en med usb for å stille eq'n i mediamonkey og det låt temeligt ræva
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Lyngen skrev:
Det låter jo ikke like engsjerende på lave nivåer, men noen produkter er helt klart bedre på å holde samme kvalitet på alle nivåer og jeg tror den sjansen øker på bedre/dyrere produkter. Martin Logan er nydelige på lave nivåer.
Ja, det er faktisk veldig stor forskjeller på hvordan høyttalere fungerer på lavt nivå. Og elektrostater skiller seg nok positivt ut på dette området. Martin Logan er nevnt, det gjelder kanskje spesielt CLX, men også hybridene er bra. Quad, i alle fall 57-modellen, kanskje fungere enda bedre. Går man opp i pris finner man også dynamiske høyttalere som låter bra ved lavt nivå, f.eks. Magico.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.267
Antall liker
11.009
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Klasse A forsterkere har en tendens til å låte levende og fint på lavt volum.
...har jeg hørt :)

-gjerne forsiktig supplert med en sub, bedre enn loudness og tonekontroller.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Jeg ser ikke om avspillingskilde er nevnt men om du bruker en datamaskin kan kanskje aktiv romkorreksjon prøves?
 

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.393
Antall liker
724
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Ja, det er faktisk veldig stor forskjeller på hvordan høyttalere fungerer på lavt nivå.
Ja,det er nettop det som er cluet med høytalere som Harbeth,Rodgers etc ..
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.951
Antall liker
1.286
Sted
Nadadouro, Portugal
Jeg har aldrig hatt så god lyd på veldig lavt volum som nå...spiller aldrig høyt, ikke nødvendigt.
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
ottone skrev:
Klasse A forsterkere har en tendens til å låte levende og fint på lavt volum.
...har jeg hørt :)

-gjerne forsiktig supplert med en sub, bedre enn loudness og tonekontroller.
Her er du inne på ven viktig essens ottone.

;D ;D

Espen
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.666
Antall liker
1.246
Gammeln skrev:
Lyngen skrev:
Det låter jo ikke like engsjerende på lave nivåer, men noen produkter er helt klart bedre på å holde samme kvalitet på alle nivåer og jeg tror den sjansen øker på bedre/dyrere produkter. Martin Logan er nydelige på lave nivåer.
Ja, det er faktisk veldig stor forskjeller på hvordan høyttalere fungerer på lavt nivå. Og elektrostater skiller seg nok positivt ut på dette området. Martin Logan er nevnt, det gjelder kanskje spesielt CLX, men også hybridene er bra. Quad, i alle fall 57-modellen, kanskje fungere enda bedre. Går man opp i pris finner man også dynamiske høyttalere som låter bra ved lavt nivå, f.eks. Magico.
Enig. Ikke gi deg før du har fått høre noen elektrostater, fortrinnsvis hjemme.
 

tyan

Musiker
Ble medlem
31.10.2009
Innlegg
257
Antall liker
48
Sted
Telemark
De fleste høyttalere jeg har hatt/hørt har hatt en tendens til å lukke seg på lavt volum. Siden lavnivå lytting er viktig for meg (par med baby rett over hodet!) så valgte jeg et par Intelligent Sound høyttalere. Delefilterkonstruksjonen er hemmelig men de har nevnt tidligere at det sitter en prosessor i delefilteret. De beholder balanse og åpenhet i lydbildet selv ned til svært lavt volum. Brukes derfor også en del i studio sammenheng. De koster men de har en gulvmodell som av og til har vært på tilbud til rundt 10k. Har også sett dem på brukten en sjelden gang.
 
U

utgatt60135

Gjest
Kjenner ikke til det merket, men husker dette bildet;




Gratulerer med nye høyttalere og håper du blir fornøyd. Om jeg bare kan nevne at mine er akkurat like åpne meget lavt som grisehøyt. Ingen forskjell.
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Nøkkelen ligger rundt delefilter...... helst ikke filter i det hele tatt - dvs da fulltone , helst i baklada horn.....

Nagaoka bør absolutt nevnes..... ellers er Fostex,Lowter , og sikkert andre fulltoner kjempebra...

Hiv delefilteret til hel=())/&)%(/%#.... ;D ;D

Mvh Espen
 

spikefish

Medlem
Ble medlem
07.04.2011
Innlegg
25
Antall liker
0
Hei igjen godfolk, audiofile og musikkelskere. Jeg har dessvere ikke fått tid til å gi så mye tilbakemelding her, men ønsker innspill rundt noen tanker jeg har gjort meg.

Hadde en trivelig lyttekveld sammen med et par venner, god musikk og god drikke for å se om et forsterkerbytte kunne løse krisa. Forsterkerne som ble prøvd var en 60w fra Densen og V2 fra Abrahamsen.
Begge disse hadde sine styrker og lått fortrefeligt, desverre uten den store "aha" opplevelsen.
Senere derimot prøvde vi en billig Denon soroundreciver. Her fikk jg anledning til å teste romkoreksjon for første gang og jeg innså umidelbart at jeg har et stort problem med akustikken. fikk litt samme følelsen som en får når en tar av seg ett par briller med feil styrke, alt ble litt klarere de forskjelige innstrumentene fløtt ikke sammen i like stor grad som de gjorde uten. Mellomtonen ble ikke like "dominerende".
Ulempen var at Denon'en fjernet endel små detaljersmå lyder som pusting i mikrofonen i stille partier, anslag på basstrenger osv ble borte.

Dagen etterpå innspirert av min nye kunskap bestemte jeg meg for å forsøke noen provosoriske akustikktiltak. Plaserte ei dyne hengende på veggen bak hver av høytalerne bak meg selv i sweetspot stablet jeg opp madrasen til gjestesenga. På tross av ilherdig innsats utble resultatene jeg hørte rett å slett null forskjell.

Så nå har jeg lest en god del om både RK og akustikk, konklusjonen så langt er at måleutstyr må kjøpes inn, og mulightene for RK gjenom et program a'la Inguz kan ta meg i hvertfall et stykke på vei mot godlyden. Med mindre rommet er såpass håpløst at eneste løsning er akustiks behandling, noe jeg ikke har kunskap til. Har heller ikke spesielt lyst pga det visuele aspekte har kjøpt en (relativt) dyr leilighet og pusset opp for godt over 100k så føler ikke for å forandre så veldigt på stuelandskapet per dags dato.

Kom forøvrigt over en tråd på ett annet forum der en bruker hevdet at OB ht ikke forplantet energien til rommet på samme måte som vanlige "kister". Noen som har noen komentar til dette, har hørt jamo 909 å det er en våt drøm for meg, selvfølgeligt er det langt utenfor mitt budsjet men ser jo at mye kan gjøres selv å jeg har nå engang tilgang til et snekkerverksted med cnc lakkboks, å ikke minst så mye mdf kapp jeg kan ønske meg. Kan jeg i en blokkleilighet komme unna med en ht med f.eks. 2 12"
uten å plage naboene?

Ble et langt men alikevel noe overfladisk innlegg dette, men det er noen av opplevelsene, utfordringene å tankene jeg har grublet over i det siste.
Håper på mange gode innspill god innspirasjon og kanskje litt motstand hvis jeg forsøker meg på noen lettvinte løsninger.

Mvh Kjetil
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.040
Antall liker
1.834
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Audiophile-Arve skrev:
Dersom poenget er topp lyd på lavt volum, er Quad 2905 kopla med ein liten, god rørforsterkar verd å prøve ut. Dersom du har plass, då.
http://www.audiophile.no/omtaler/hoytalere/item/349-quad-esl-2905-–-fjerde-generasjon
Hei. Som Audiophile-Arve, vil jeg anbefale deg å bytte høytalere til dipol, i alle fall i bassen. Dette fordi dipol og dipol subber gir minst problemer for naboene. Dette gjør at du kan spille høyere ;)
Dipol lager lydbølger i rommet, trykkammer og bassrefleks lager trykkbølger... I tillegg går dipolene mye dypere.
Dipol faller med 6 dB/oktav, trykkammer med 12 dB/oktav og bassrefleks med 18 dB/oktav.
I tillegg starter dipolene å falle i nivå fra 100 - 200 Hz slik at rom resonansene blir reduserte.
Rom forsterkningen bidrar positivt med dipol og kompenserer for nivåfallet.
Jeg har hatt det samme problemet som deg med naboer i blokkleilighet tidligere og fordypet meg i dette. Vurderete også å bygge et rom i rommet med flytende gulv og tak. Løsningen ble å kjøpe villa :)
 

spikefish

Medlem
Ble medlem
07.04.2011
Innlegg
25
Antall liker
0
Begynner å bli mange som ambefaler dipoler ettervert, og inngen som kommer med noen reele utfordrere eller innsigelser.

Hadde vært artigt om noen kom med konkrete forslag gjerne diy (men helst "kitt" eller i hvertfall utprøvde konstruksjoner da jeg ikke har noe ønske om å finne opp kruttet på ny) men ferdige konstruksjoner er jo også innteresant Så lenge budsjettet holdes på et edrueligt nivå, dvs 10k++ de beista audophil-arve kom med hadde jo en litt drøy prislapp selv om de sikkert er storarta ht.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Lyngen skrev:
Kjenner ikke til det merket, men husker dette bildet;




Gratulerer med nye høyttalere og håper du blir fornøyd. Om jeg bare kan nevne at mine er akkurat like åpne meget lavt som grisehøyt. Ingen forskjell.
Det at de har NRK på kundelista sier sitt om merket.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
John_Harald skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Dersom poenget er topp lyd på lavt volum, er Quad 2905 kopla med ein liten, god rørforsterkar verd å prøve ut. Dersom du har plass, då.
http://www.audiophile.no/omtaler/hoytalere/item/349-quad-esl-2905-–-fjerde-generasjon
Hei. Som Audiophile-Arve, vil jeg anbefale deg å bytte høytalere til dipol, i alle fall i bassen. Dette fordi dipol og dipol subber gir minst problemer for naboene. Dette gjør at du kan spille høyere ;)
Dipol lager lydbølger i rommet, trykkammer og bassrefleks lager trykkbølger... I tillegg går dipolene mye dypere.
Dipol faller med 6 dB/oktav, trykkammer med 12 dB/oktav og bassrefleks med 18 dB/oktav.
I tillegg starter dipolene å falle i nivå fra 100 - 200 Hz slik at rom resonansene blir reduserte.
Rom forsterkningen bidrar positivt med dipol og kompenserer for nivåfallet.
Jeg har hatt det samme problemet som deg med naboer i blokkleilighet tidligere og fordypet meg i dette. Vurderete også å bygge et rom i rommet med flytende gulv og tak. Løsningen ble å kjøpe villa :)
Villa er det einaste akseptable om du vil rocke på litt innimellom. Elles må du ha dauvhøyrte naboar over/under/ved sida av.....
Det skulle vore jobba meir med dette å spele på lågt volum med topp oppløysing. Høgtalarane har ein "lytteterskel", eit lydnivå som dei må ha for å spele godt. Spelar du lågare enn lytteterskelen, klarer ikkje høgtalaren å løyse opp lydinntrykket. Linjekjelde og aller helst dipol er tingen.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.136
Antall liker
10.612
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Lettdrevne HT (så enkelt delefilter som mulig), relativt stort membranareal, god rørforsterker (stivt power) og gjerne en glitrende preamp. En super kort oppskrift til engasjerende lyd på lavt volum :)

Får du ikke til rommet og akustikken i det hele tatt test nærfeltslytting.
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Loudness funksjonen er på tur tilbake - og hipp hurra for det!
I "gamle dager" fantes det 3 forskjellige loudness systemer innebygget i mange forsterkere.
Den enkleste i form av en bryter som la på ekstra bass og diskant opp til man nådde et visst nivå på volumpotmeteret.
Den mer avanserte som var trinnløs justerbar og som dro ned mellomtonen i stedet for å forsterke bass og diskant.
Og til sist der denne eq krestsen var innebygget i forsterkeren uten at det var opplyst med verken bryter eller potmeter.

Både equalisere, loudness og bass/diskant kontroller forsvant når hifi-nissene fant ut at dette forringet signalet og alt skulle være "pure" ifht innspillingene.

Med dagens muligheter innen DSP er situasjonen en helt annen IMO, og på produkter som ikke markedsføres direkte mot de "verste" hifinerdene er loudness funksjonen allerede på plass igjen.

Selv har jeg to Squeezebox Boom, hvor det er aktiv DSP som får de små 3" elementene til å spille imponerende bass ved lavt volum, men som samtidig fader ned bassen ettersom lydtrykket økes. Både for å tilpasse det til ørets følsomhet og ikke minst for å begrense membranutsving og forvrengning. Genialt!

I tillegg har jeg byttet ut fullt Abrahamsen oppsett mot Denon AVR-4311 - altså toppmodellen av surroundreceivere. Og hva finner man der? Jo aktiv og justerbar Loudness funksjon!
Denne receiveren har også mulighet for "pre mode" hvor alle effektforsterkere blir skrudd av og man sitter igjen med en forforsterker med innebygget DAC, aktivt delefilter for to suber og romkorreksjon.
Setter man den i Pure Direct blir i tillegg alle video kretser og romkorreksjon skrudd av og man sitter igjen med en meget god pre med flere muligheter til tuning av godlyden enn de fleste.

Romkorreksjon har funnet veien til noen to kanals forsterker også, så det er bare et spørsmål om tid før andre muligheter innen DSP gjør det samme.

Men for de som tviholder på LP, rør og horn vil nok dette aldri bli noen akseptert løsning antar jeg.........
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
spikefish skrev:
Begynner å bli mange som ambefaler dipoler ettervert, og inngen som kommer med noen reele utfordrere eller innsigelser.

Hadde vært artigt om noen kom med konkrete forslag gjerne diy (men helst "kitt" eller i hvertfall utprøvde konstruksjoner da jeg ikke har noe ønske om å finne opp kruttet på ny) men ferdige konstruksjoner er jo også innteresant Så lenge budsjettet holdes på et edrueligt nivå, dvs 10k++ de beista audophil-arve kom med hadde jo en litt drøy prislapp selv om de sikkert er storarta ht.
Hei

Kan gi deg en konkret anbefaling på dipol. Bastanis 12". De spiller veldig oppløst og flott selv på lavt volum. Det ligger ett par på brukten om de ikke er solgt enda. Suppler med en 15" i bunnen og en plateforsterker med innebygget delefilter, så er du i gang. 12" spiller da filterløst, og diskanten deles oppover bare med en kondensator. 12" spiller med ok nivå ned mot 100-80hz på en 40cm bred baffel. Der tar bassen over. Søk litt på forumet så finner du litt info.

Mvh
Bjørn
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.866
Antall liker
4.294
Den kurven som Asbjørn postet er interessant:



Det er verdt å merke seg at det er de relative forskjellene mellom kurvene som er interessante her. Ideelt sett skulle man hatt denne figuren på normalisert form, der lydtrykket på 90 eller 100 phon ble vist som en linealrett strek - og så ville kurvene for de øvrige lydtrykkene vise avvikene fra hva som låter nøytral.

Legg merke til at ørets følsomhet er ganske frekvenslineært over ca 500 Hz. Kurvene har omtrent det samme forløpet fra 500 Hz og opp. Det tilsier at en loudness control som booster diskanten ikke har så mye for seg.

Det er et unntak fra frekvenslineariteten over 500 Hz og det er den dippen som befinner seg ved 3-4 kHz. Ørets følsomhet ved 3-4 kHz er mye høyere ved lavt lydtrykk enn ved høyt. Det tilsier at på moderate lyttenivåer burde man dempe 3-4 kHz med noen få dB - ellers vil denne stikke fram i lydbildet. Dette kan nok forklare hvorfor den såkalte BBC-dippen er så utbredt. Det kan også forklare hvorfor en høyttaler som peaker i dette frekvensområdet kan låte ganske dårlig på lavt nivå.

I bassen er ørets følsomhet ganske dårlig på lavt nivå - og så øker den kraftig etterhvert som lydtrykket blir høyere. Hvis man ønsker å oppnå den samme subjektive frekvensresponsen på 30dB som på 100 dB så må man heve lydtrykket gradvis fra ca 500 Hz til man har 20-25 dB boost ved 20 Hz. Dette er ganske mye... Jeg har ikke noe vitenskapelig belegg for det, men jeg tror ikke det er naturlig å høre de dype frekvenser på fulle mugger - og et lydbilde i full størrelse når man spiller lavt. Derfor tror jeg et mer moderat løft vil fungere bedre.

Utover det så tror jeg det er viktig med elektronikk som spiller rent, og ikke minst en forsterker som har eksepsjonelt lav forvrengning på svake signaler. Klasse A, klasse A/B eller klasse D - alle disse vil ha lite eller ingen crossoverforvrenging og burde derfor passe bra. Ren klasse B tror jeg man bør styre unna.

Forøvrig så tror jeg det er ekstra viktig å ha en jevn frekvensrespons når man spiller lavt. Den subjektive effekten av berg-og dalbane respons synes å være større når man spiller lavt enn når man spiller høyt.
 

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Innlegg
436
Antall liker
79
Selv kjører jeg for øyeblikket 2 forskjellige systemer på noen Tannoy Glenair 15 ( Som er en relativt lettdreven 95db dual consentric konstruksjon ) .

Har prøvt mye forskjellig elektronikk på disse og det er ett merke som skiller seg totalt ut når det gjelder "Engasjerende lyd på lavt volum". Skjennerelt spilleglede, dynamisk headroom,bass, detaljer på lavt volum, selve følelsen av at du får alt informasjon med deg uten å måtte skru opp.

Dette er med Audio Note elektronikk. Forsterkeren er den som har mest betydning for min del ( Audio note OTO SE ). Vil nødig skryte opp et merke fordi jeg eier det selv osv, da det er svakheter også her ( grunnen til jeg har 2 elektronikk systemer på høytallerene ), men når det kommer til lavt/medium volum lytting er denne helt i en egen klasse kontra alt annet jeg har hatt og har.

Det kan kanskje ha noe med at det er en SET / klasse A oppbygning eller rett og slett pga dette med god lyd på lavt volum er noe av det Audio note streber etter ifølge de selv ( let rundt på hjemmesiden og det står skrevet svart på hvitt ) :).


Det jeg sier er at jeg merker stor forskjell på lavt volum med forskjellig elektronikk, det er som natt og dag hos meg.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Jeg vil av egne erfaringer annbefale deg å prøve høyttalere med store bassmellomtoner, 10" eller større som spiller til 800Hz eller høyere. De er svært ørevennlig og engasjerende men ikke nødvendigvis hifipolitisk korrekt.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
norcad skrev:
Romkorreksjon har funnet veien til noen to kanals forsterker også, så det er bare et spørsmål om tid før andre muligheter innen DSP gjør det samme.

Men for de som tviholder på LP, rør og horn vil nok dette aldri bli noen akseptert løsning antar jeg.........
Jupp! Copland sin DSP boks hadde svært kort levetid innom mitt anlegg. I mine ører dreper digital korreksjon klangen alt for mye. Det låter rett og slett kjedelig og livløst. «Not my cup of tea»
 
Topp Bunn