Side 1 av 7 123 ... SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 139
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Feb 2002
    Innlegg
    520
    Tagget i
    0 Innlegg

    Gjenngivelse av slagverk


    Når jeg setter på en plate etter jeg har kommet fra en jazz-konsert slår det meg at slagverk og i særdeleshet symbaler ikke har tilnærmelsesvis samme dynamikk eller "kraft" om du vil, uansett hvilken innspilling jeg velger.

    I de fleste høytaler uansett pris finner vi en, 1 stk. diskantenhet. En stakkarslig enhet som skal gjenngi alt dette. Det viser seg at andre systemer med store diskantmembraner som f.eks. Magnepan 3.6 heller ikke gir den samme virkelighet som på konserter. Det mangler jo vanligvis ikke på bassenheter i dyre systemer.

    Vi snakker vel om mikrofoner, opptaksutstyr og avspillingsutstyr, med altfor liten dynamikk, gjør vi ikke ?




    up
    Utstyr : Proac D38 - Gryphon Callisto 2200 - Linn Unidisc SC - Harmonic technology PRO11 - Homegrown Audio SC-8 m/wbt

  2. #2
    lasse5214
    Guest

    Gjenngivelse av slagverk

    Mine Snell e3 har 2 diskanter.
    En framover og en bakover.

    Gir uvanlig luftig og live diskant gjengivelse

    Oppfattes av de fleste til å bli litt for mye.

    Men det er kanskje fordi andre ht er litt for forsiktige ?

    Lasse

  3. #3
    Æresmedlem BT's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2005
    Innlegg
    16,614
    Tagget i
    1 Innlegg

    Gjenngivelse av slagverk

    Dynamikken i slagverket fjernes som regel på veien til plata, så vi ikke skal bli skræmt.
    Glem ikke musikken

  4. #4
    Overivrig entusiast akto's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2005
    Sted
    Akershus
    Innlegg
    595
    Tagget i
    0 Innlegg
    Album
    1

    Gjenngivelse av slagverk

    En 19mm silkedome er det heller ikke mye futt i. Prøv aktive bånd eller noen gode horn, så blir det andre boller! Det er imidlertid mye som foregår i øvre mellomtone som mange tror kommer fra diskanten, så diskanter får jevnt over noe urettferdig omdømme ...

  5. #5
    Æresmedlem tkr's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2007
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Innlegg
    15,401
    Tagget i
    2 Innlegg
    Torget
    1

    Gjenngivelse av slagverk

    Tror ikke at hverken manglende dynamikk i mikrofoner eller i diskanthøyttalere har noe med saken å gjøre. Mastering derimot....Innen resultatet når deg i form av cd, er all dynamikken fjernet. Opptaket er blitt flattrykt, klemt livskiten utav, herpet.

    mvh
    If you want to make God laugh, just tell Him that you have made plans
    Musikkserver - Mac Mini - Metric Halo ULN 8 - 2 x CJ Premier 350 SA - Overkill Encore- Tannoy ST 100
    Verdier la Platine - SME V/ London Decca Reference - FR 64 S/Kondo Audio Note Io II -SAEC WE 308L/ Koetsu Coralstone- Soundsmith DL103 Gold - Manley Steelhead ....Apogee Big Ben digitalklokke. Strømførende kabler

  6. #6
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Oct 2004
    Innlegg
    9,369
    Tagget i
    3 Innlegg

    Gjenngivelse av slagverk

    Det er lengre enn langt mellom musikkproduksjoner med ubesudlet dynamikk på slagverk og perkusjon (og mye annet), selv innenfor klassisk musikk og «audiofile» produksjoner. I mikrofonforsterkeren finner du ofte både komprimering og ekspandering: De lave nivåene er ofte ekspandert for å unngå for mye «grunnstøy», og de høye nivåene er både komprimert og evt «klippet» (limiting) både for å unngå overstyring i resten av kjeden og for å dempe maksnivåene. Dernest er det alle mulige betraktinger i miks og produksjon med hensyn til å balansere de ulike lydelementene slik at det passer til musikernes intensjoner (Culd I have a little more monitor please? You want everything louder than everything else?) og «normale» hjemlige avspillingsforhold - dvs de fleste av oss har ikke mulighet til å utnytte maksimale lydnivåer opp mot omkring 120 dB SPL, både rent praktisk og mer teknisk. Det er heldig vis få blokkboere som øver med slagverk hjemme. Dernest kommer ulike betraktininger om å lage et tøft sound, radiovennlig innspilling og maksimeringssyken etc. «Impact» dimensjonen av dynamikken er gjerne det første som går fløyten, delvis fordi det kan være en god del å ta av uten at det blir «tamt»/«flatt». Rent teknisk lar det seg gjøre å ta opp slagverk med tilnærmet «naturlig» dynamikk, men nesten ingen av oss har anledning til å utnytte dette, og det kan bli ganske store utfordringer mht den lydlige balansen ift andre lydelementer.

    mvh
    KJ
    You can get away with anything if you give it a good tune

  7. #7
    Æresmedlem BT's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2005
    Innlegg
    16,614
    Tagget i
    1 Innlegg

    Gjenngivelse av slagverk

    Problemet med oppsett som presenterer slagverk med skikkelig dynamikk vil gjerne overdrive dynamikken på de øvrige instrumentene.
    Glem ikke musikken

  8. #8
    Overivrig entusiast akto's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2005
    Sted
    Akershus
    Innlegg
    595
    Tagget i
    0 Innlegg
    Album
    1

    Gjenngivelse av slagverk

    Sitat Sitat fra BT
    Problemet med oppsett som presenterer slagverk med skikkelig dynamikk vil gjerne overdrive dynamikken på de øvrige instrumentene.
    Kanskje bortsett fra enkelte Klipsch-oppsett kan jeg ikke si jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Jeg har jaktet på dynamikk de siste årene og har ikke opplevd det du skisserer.

  9. #9
    Hifi Freak OMF's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2002
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    9,580
    Tagget i
    8 Innlegg
    Torget
    1

    Gjenngivelse av slagverk

    Som mange har påpekt forsvinner mye av dynamikken i opptaksprosessen!

    Og skal man sammenligne "opplevd dynamikk" så må man faktisk spiller j.... høyt for å nå samme volum som et slagverk har live.

    Jeg synes en del anlegg gjør dette bra - mye elementer og headroom er viktig....ellers er Manger virkelig bra på slagverk!

    Mvh
    OMF

  10. #10
    Æresmedlem LMC's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Drøbak
    Innlegg
    21,704
    Tagget i
    3 Innlegg
    Torget
    14

    Gjenngivelse av slagverk

    kun et oppsett som har gitt meg den etterlyste kraften i slagverk, typisk cymbaler og tom vibrafon:
    JBL2445J i 2380 eller 2385 biradial horn
    hørte det senest i går kveld
    and that´a fact!
    god natt
    mvh
    Leif
    solderslinger og raskere enn sin egen skygge

  11. #11
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Dec 2007
    Innlegg
    2,494
    Tagget i
    0 Innlegg

    Gjenngivelse av slagverk

    Dyre Marten høytalere med keramiske elementer + diamantdiskant synes jeg er gode på slagverk

    Neppe like bra som in real, men hvem vil ha et slagverk i stua? Ikke jeg i alle fall.
    Vinyl: Technics SL-1200G med Soundsmith Boheme pu. Manley Chinook riaa. CD: EC EMC1 mkIV.
    Pre: Perreaux Audiant DP32. Power: Holfi Power 150. Ht.: Marten Miles III.
    Strøm: Isotek Evo3 Aquarius/Titan One/Genesis One. Rack: Bassocontinuo Lyra XL4 2.0. Akustikk: ASC. Kabler: Nordost m.m.

  12. #12
    Æresmedlem Audiophile-Arve's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Kysten av Nordvestlandet. I aller argaste nynorskdistriktet
    Innlegg
    15,682
    Tagget i
    4 Innlegg

    Gjenngivelse av slagverk

    Jau då, bass og diskant er viktig. Men det er ofte i mellomtoneområdet denne dynamiske greia til slagverk er vanskelegast å få til. Men som ein har vore inne på her, det er vanskelegast å bevare dette når ein tek opp, anten i studio eller frå scena. Eg har vel toppen 20 - 30 innspelingar som er slik at eg opplever slagverket som tilfredsstillande realistisk.
    Helsing Arve;
    www.audiophile.no går så det susar - nesten attende til gamle høgder!
    Ta kontakt om du vil ha testa noko...

  13. #13
    Æresmedlem BT's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2005
    Innlegg
    16,614
    Tagget i
    1 Innlegg

    Gjenngivelse av slagverk

    Husker da jeg var ung og spilte i rockeband. Når vi andre skrudde opp volumet på el-instrumentene til et nivå som skulle matche slagverket da var det neppe sundt for hørselen... (men du verden så moro det var)
    Glem ikke musikken

  14. #14
    Hifi Freak oyvjorge's Avatar
    Ble medlem
    May 2002
    Sted
    Akershus,Vestby
    Innlegg
    2,285
    Tagget i
    0 Innlegg

    Gjenngivelse av slagverk

    Neppe like bra som in real, men hvem vil ha et slagverk i stua? Ikke jeg i alle fall.
    Helt enig, og med skurr i ørene (mine) er det ingen poeng. De har jeg nok ødelagt med for mye høytspilling og dynamikk.
    Hilsen Øyvind


    For: Aesthetix Janus Signatur med intern RIIA , Effekt: ARC VT130SE , HT: PMC Fact8, CD: OPPO 105D Coris(oppgradert), Platespiller Rega RP8 med PU Apheta2, AU24 HTkabler ,

  15. #15
    ymir
    Guest

    Gjenngivelse av slagverk

    hei

    Hører "live" musikk to ganger i uken.Det jeg har hørt til nå i mine 35 år som audiophil har aldri hvert i nærheten av "live" fremførelse.Har heller aldri hørt de aller dyreste oppsett,men en del bra oppsett har hvert så bra at et lite glimt "live" følelse har hvert til stede.Også for meg er det slagverket som lider mest og da især symbaler.

    Så,derfor, etter anmeldeser gleder jeg meg til å få høre NAIM Ovator ved en annledning.

  16. #16
    Hifi Freak tweakMan's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2002
    Innlegg
    6,202
    Tagget i
    0 Innlegg

    Gjenngivelse av slagverk

    Det har vært "romling" i de senere år fra diverse folk om hvorfor de digitale forståsegpåere
    ikke klaget da man begynte å øke bitdybder og frekvensspenn innen sampling...
    Nå er jo normen ca 24 bit og ca 200khz som det man regner man trenger for å fange opp "lyd" ...
    Det man ikke har gjordt er å si at Nyquist nok bommet litt, kan hende med de øyne man så med da så det
    ut til at alt var korrekt. Nå er man nernest irritert over at ingen kommenterer at ...
    Hei gutter, mattekiser, hva med det som kom før, det ser jo ut som om det var litt "feil"
    Men så har man ikke innrømmet.

    Man tier, for det er dette man gjør innefor forskningsmiljøer, man tier ting ihjel...

    Det er vel ganske klart nå for mange at om alt ikke klaffer ekstremt, så er ikke 16/44.1 nok lenger...

    Stod en artikkel for litt siden i ett audio tidskrift om dette.

    Hvorfor låter det ikke live i ett annlegg... hm... tja er synderern herr Nyquist, den bastante...?
    Vi må jo forsvare Nyquist litt og... året var 1953... men "mattematikken" er fra 1928...

    Kanskje noen andre snart skal lage ett nytt teorem? Jeg bare spør..

    Ovator nevnes, og jupp, spill slagverk på de og klart, de er nok uvanlig flinke til å gjengi 16/44.1 slagverk... sant sant.

    mvh
    ..

  17. #17
    timc
    Guest

    Gjenngivelse av slagverk

    Sitat Sitat fra Imperial

    Kanskje noen andre snart skal lage ett nytt teorem? Jeg bare spør..


    mvh
    Tja. Spørsmålet er vel om det er grunnideene eller opptaksteknikken som feiler.

    Har nevnt i ett par tråder at jeg fikk en skikkelig AHA opplevelse når jeg fikk lyttet til noen "råinnspillinger" gjort i 16/44.1. Helt på høyde med det ALLER beste jeg har hørt fra både SACD og Vinyl. Ja kanskje enda bedre?

    Forskjellen fra vanlige utgiveler var at det bare var tatt opp rett til harddisk/DAT, uten noen som helst form for prosessering. Kun mikrofonforsterker rett i opptakeren.

  18. #18
    Æresmedlem tkr's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2007
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Innlegg
    15,401
    Tagget i
    2 Innlegg
    Torget
    1

    Gjenngivelse av slagverk

    Sitat Sitat fra timc


    Har nevnt i ett par tråder at jeg fikk en skikkelig AHA opplevelse når jeg fikk lyttet til noen "råinnspillinger" gjort i 16/44.1. Helt på høyde med det ALLER beste jeg har hørt fra både SACD og Vinyl. Ja kanskje enda bedre?

    Forskjellen fra vanlige utgiveler var at det bare var tatt opp rett til harddisk/DAT, uten noen som helst form for prosessering. Kun mikrofonforsterker rett i opptakeren.
    Tiltredes. Samme her. Det beste jeg har hørt var råopptak.
    mvh
    If you want to make God laugh, just tell Him that you have made plans
    Musikkserver - Mac Mini - Metric Halo ULN 8 - 2 x CJ Premier 350 SA - Overkill Encore- Tannoy ST 100
    Verdier la Platine - SME V/ London Decca Reference - FR 64 S/Kondo Audio Note Io II -SAEC WE 308L/ Koetsu Coralstone- Soundsmith DL103 Gold - Manley Steelhead ....Apogee Big Ben digitalklokke. Strømførende kabler

  19. #19
    Hifi Freak tweakMan's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2002
    Innlegg
    6,202
    Tagget i
    0 Innlegg

    Gjenngivelse av slagverk

    Jo ja, klart mastering er jo hovedsaken til att annlegga "eventuellt" lider...
    Problemet er jo att lydingeniørenen tror at 0 og 1 forblir det samme frem til cd'n...
    Man bare skyver litt på volumet... her og der...

    Sant? Næh...

    Og SACD er altså en eldre standard enn redbook. Implementeringsåret er bare forskjellig. SACD teoremet er fra 1921...

    Nå skjal det sies at Sony faktisk hadde en proof of concept demo så tidlig som in 1961!!! da med 47.5Khz og 13 bit oppløsning...
    av sitt format... det som ble redbook. trivia end..

    mvh
    ..

  20. #20
    Overivrig entusiast trex's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2003
    Innlegg
    916
    Tagget i
    0 Innlegg

    Gjenngivelse av slagverk

    Råopptak av slagverk vil alltid låte mer som live, da slagverk MÅ komprimeres noe (for å jevne anslag og konrtollere lydene bedre), det må vanligvis kuttes noe i de dype regioner (under 100hz et sted) og justeres litt for voldsomme overtoner slike slagverk kan produsere.

    Hvis man ikke justerer dette noe, kan man omtrent ikke mikse slagverk sammen med andre instrumenter uten å drukne de andre intrumentene eller at alt høres ut som en lydsmørje når alt spiller.

    Dette kommer jo også veldig an på hvordan de enkelte trommene er stemt, hvor mye overtoner musikeren vil ha osv. Man kan ikke skjære dette over en kam. Det blir som å si at ordet "piano" skal dekke alt fra tvilsomme upright's i et forsamlingslokale til konsertflygeler i opera'n.

    Men dere har nok rett, det blir kuttet i slagverk-opptak, mest for å få plass til andre instrumenter. Kanskje det kan graves frem noe norsk samtidsmusikk som kun består av slagverk, der er det sannsynligvis ikke kuttet noe særlig, da man ikke behøver å ta hensyn til andre instrumenter.

    Og tkr har nok også rett at de instrumentene med de voldsomste peakene i lydbildet, vil tape mest på masteringprosessen (som jeg er helt enig i, blir voldsom overdrevet fra tid til annen).

    Dette kun til info (så langt jeg vet noe om dette)

Side 1 av 7 123 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed