Hva skjer? Sliter med subwoofer!

Micx

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.07.2010
Innlegg
57
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Hei!

Jeg har Klipsch Pallandium P-17 stativhøyttalere, og ettersom jeg hører mye på techno, drum & bass og dubstep har jeg gått til innkjøp av subwooferen i samme serie; P-312W



Problemet er at jeg rett og slett ikke får nok bass! På techno synes jeg det funker godt (volum på subwoofer står på 0 dB, maks er +11dB). Så fort jeg slår ned volum til under -10 dB hører jeg knapt noen ting, og jeg kan gå så langt ned som -48dB. Hva er feil? Hvorfor kan jeg nesten ikke høre noe bass når jeg bare tar til -10 dB? Hvis jeg setter på drum & bass, må jeg guffe på med fullt volum på subwooferen, men jeg får alikevel ikke nok bass. Det er ingenting å si på dybde, for den går virkelig dypt, men jeg mangler masse edge og punch!

Subwoofer kabelen er en ukjent gammel sak jeg fant i skapet, er det denne som skaper problemet? Jeg ser også at subwooferen støtter XLR. Vil dette kanskje bedre noe? En ting til, jeg har koblet subwoofer kabelen i rød RCA mot forsterkens rød RCA preout 1. Er dette riktig?

Vil også nevne at jeg hadde en _15 år_ gammel rønne av en Jamo 10" subwoofer (til 300kr brukt) før denne fra Klipsch, og den spilte betydlig bedre!

Jeg forstår ingenting! ???
 

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Innlegg
661
Antall liker
107
Ville begynt med å prøve å få med begge signalene fra preout. Enten ved hjelp av y-ledd eller en kabel ekstra fra sort til sort.
XLR hjelper også noen få db + kanskje litt målbart mindre forvrengning, men skulle ikke ha noe å si etter hva du har beskrevet.
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Hvilken delefrekvens bruker du? ('lowpass' instillingen på panelet). Kan den være stilt for lavt? Har du eksperimentert nok med faseinstillingen? Den skal sørg for at sidehøyttaler og sub ikke motarbeider hverandre i det viktige overgangsområdet mellom dem. Posisjonen til sub i rommet kan også bety en god del.

Glem kabelen, den kan ikke gjøre noe fra eller til med nivået. Glem å bekymre deg for at nivå-instillingen må stå på maks (det betyr ikke 'full gass', hvor mye effekt som brukes avgjøres av innsignalets styrke). Alle de lave nivåinstillingene er der bare for bruks sammen med ht med lav virkningsgrad.

Hvis probemet består, uansett eksperimentering, er den korrekte løsning så vidt jeg kan se at signalet mellom forforsterkeren og effektforsterkeren (til sidehøyttalerne) må dempes (f.eks med dempeledd) eller det settes inn en effektforsterker med mindre forsterkning. Dermed må du skru opp på forforstekeren, og det blir mer bass fra subben for et gitt lydnivå. I prinsippet kan man også ta signalet over en spenningsdeler (potmeter) fra effektforsterkerens utgang, hvis dette ikke er filtrert.
No
 

audiomur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2005
Innlegg
422
Antall liker
6
Har du prøvd og slå av romkorreksjonen på den, er det like lavt gain da?
 

Micx

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.07.2010
Innlegg
57
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Takk for et godt utfyllende svar, Dr. No!

Jeg sliter en del med fase innstillingen, jeg klarer ikke helt å høre meg fram til riktig fase. Jeg synes det var betydlig lettere med forrige sub. Den nye har jeg flyttet litt på fordi elementet er foran subben, på den gamle var elementet under. Klipsch subben står rett til høyre for høyre stativhøyttaler. Kan tegne et bilde av oppsettet senere.

Lowpass står på 70Hz, det er høyt nok føler jeg.

Det er også en instilling som heter dB/Octave. Den går 18, 24, 36, 48/Octave. Akkurat nå står den på 24dB/Octave. Hva er dette?

Romkorreksjon er slått av, da jeg følte at jeg fikk enda mindre bass.
 

Micx

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.07.2010
Innlegg
57
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Her er bilde av stua. Pga kjøkkenkonstruksjonen får jeg dessverre ikke flyttet på sweetspot.

 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Innstillingen db/oktav er brattheten på avskjæringen. Spesielt om man deler høyt bruker man gjerne brattere avskjæring for ikke å få for mye mellomtone fra subben. Ellers påvirkes fasen også av denne innstillingen.

Hvis du deler ved 70 Hz kan det godt bli en del utslokking av signalet ved noen frekvenser i dette området, som jo er så viktig for å få frem det muskuløse i musikken. (faseinnstillingen blir viktig). Desto mer hvis det i tillegg er rom-noder som gjør at dette området er nivåmessig noe nede på lytteplass. Glem alt som ser korrekt ut på papiret, og eksperimenter grundig med helt andre innstillinger/plasseringer/delefrekvenser.

En enkel metode for å få faseinnstillingen omtrentlig riktig (det holder med 'omtrentlig' siden det som regel er snakk om endel kompromisser man må gjøre i dette området) kan være å bruke bredbåndet støy, for eksempel fra en FM tuner med frakoblet antenne og muting avslått.

Bruk moderat lydnivå. Sitt på lytteplass og få noen til å dreie på "faseknotten" både langsomt og fort og gjerne vise med den andre hånden hvor langt bryteren er dreiet på. Ofte blir det tydligst når man hurtig skifte mellom ytterpunkter, eller ytterpunkt og midtstilling. Bassen kjennes sterkere og mer fokusert når innstillingen er best, det er sjelden tvil. I enkelte tifeller, særlig hvis deter brukt bassrefleks på både sub og sidehøyttaler kan det være så mye faseforvirring i systemet (i bassen) at det kan bli hipp som happ. Man kan prøve å stenge bassportene (f.eks på side høyttalerne) eller man må bare i noen tilfeller bare ignorere fase-innstillingen.
I de tilfeller når man må innstille fasen med en langsomtvirkende fjernkontroll eller på et digitalt panel på subben (som jeg tror det er i ditt tilfelle) og man ikke alltid kan skifte hurtig f.eks mellom ytterpunkt og midtstilling, og det blir straks vanskeligere å høre hva som er best, men noen ganger kan man løse dette ved å lagre forskjellige faseinnstillnger (alt annet likt) og bytte mellom dem. No

P.S. Ellers finnes jo apparatur for innstilling av sub: Subwoofer Autoequalizer:

http://www.avshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10508163

(har ikke prøvd den selv)




. .
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
kva med dette for å få til symmetri?



ellers, sett på musikk og gå rundt i rommet, der det er mest bass er eit godt utgangspunkt for å plassere sub'en.
ellers er det vel verdt å prøve å få satt den mellom høgtalerene.
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Når du bruker en integrert må du ha kabel fra BÅDE rød og hvit. Hvis ikke får du bare bass fra en side. 1 subkabel kan du bare bruke fra reciever/prosessor.

Brukte samme forsterker på DD10 tidligere. Fungerte gull det. ;)

Og selvfølgelig, jobb med fase. I værste fall spiller sub og høyttalere mot hverandre.


Geir Arne
 

Micx

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.07.2010
Innlegg
57
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Brasse skrev:
kva med dette for å få til symmetri?



ellers, sett på musikk og gå rundt i rommet, der det er mest bass er eit godt utgangspunkt for å plassere sub'en.
ellers er det vel verdt å prøve å få satt den mellom høgtalerene.
Har prøvd dette i et tiligere oppsett, og det fungerer utrolig bra, men stua tillater det ikke, ettersom sofaen tar for mye plass.

Dr.No skrev:
eller prøv med sub i hjørnet
Dette skal jeg prøve!:)

Jeg har forresten forandret litt på fasen, fra 30 til 180, den ble klart bedre når jeg skrudde fasen opp. Skal eksprimintere mer med dette. Jeg tar gjerne imot forslag på hva dB/Octave skal stå på. Lowpass har jeg skrudd litt opp, til 80Hz.
 

Micx

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.07.2010
Innlegg
57
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
ganilsen skrev:
Når du bruker en integrert må du ha kabel fra BÅDE rød og hvit. Hvis ikke får du bare bass fra en side. 1 subkabel kan du bare bruke fra reciever/prosessor.

Brukte samme forsterker på DD10 tidligere. Fungerte gull det. ;)

Og selvfølgelig, jobb med fase. I værste fall spiller sub og høyttalere mot hverandre.


Geir Arne
Hvis dette er tilfelle så vil det automatisk løseproblemet med at bassen er litt udefinert.
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Micx skrev:
Jeg har forresten forandret litt på fasen, fra 30 til 180, den ble klart bedre når jeg skrudde fasen opp. Skal eksprimintere mer med dette. Jeg tar gjerne imot forslag på hva dB/Octave skal stå på. Lowpass har jeg skrudd litt opp, til 80Hz.
Ved 80hz er vel 12db en god plass å begynne. Ved deling under 50-60hz kan 6db være gull.


Geir Arne
 

Micx

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.07.2010
Innlegg
57
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
ganilsen skrev:
Micx skrev:
Jeg har forresten forandret litt på fasen, fra 30 til 180, den ble klart bedre når jeg skrudde fasen opp. Skal eksprimintere mer med dette. Jeg tar gjerne imot forslag på hva dB/Octave skal stå på. Lowpass har jeg skrudd litt opp, til 80Hz.
Ved 80hz er vel 12db en god plass å begynne. Ved deling under 50-60hz kan 6db være gull.


Geir Arne
Begynner å hjelpe nå!

Phase: 170
Lowpass: 80 Hz
dB/Octave: 48 <- bassen fikk et KLART løft i definisjon når jeg satt denne opp.
EQ: Punch
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Det var ganske kraftig cut-off. Men funker det så funker det. :)


Geir Arne
 

Micx

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.07.2010
Innlegg
57
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
ganilsen skrev:
Har du fått trøkket du savnet?


Geir Arne
Njaaa! Mangler bitte litt punch, men det får jeg kanskje med en kabel til?
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Micx skrev:
....
Njaaa! Mangler bitte litt punch, men det får jeg kanskje med en kabel til?
Jeg tviler på det. Kobler du begge kanaler sammen i bassen, vil du heller miste litt nivå, ihvertfall på akustiske opptak (det vil nemlig ofte bli noe utfasing av bass). Du vil også miste litt klarhet av pga dette. (av samme grunn er ekte mono - dvs opptak fra en enkelt mikrofon- klarere og bedre definert enn juksemono, dvs flere kanaler sammenkoblet). Ved syntetisk musikk og ekstrem multimikrofonering vil du få med bass som er tatt opp i begge kanaler, hvis det er en innspilling der man har valgt stor kanalseparasjon i bassen. Eventuell utfasing blir mer sporadisk. Det spørs allikevel om bassnivået ved de fleste slike opptak vil virke noe særlig sterkere, jevnt over. Jeg tviler, men det skader ikke å prøve. No
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Dr.No skrev:
Micx skrev:
....
Njaaa! Mangler bitte litt punch, men det får jeg kanskje med en kabel til?
Jeg tviler på det. Kobler du begge kanaler sammen i bassen, vil du heller miste litt nivå, ihvertfall på akustiske opptak (det vil nemlig ofte bli noe utfasing av bass). Du vil også miste litt klarhet av pga dette. (av samme grunn er ekte mono - dvs opptak fra en enkelt mikrofon- klarere og bedre definert enn juksemono, dvs flere kanaler sammenkoblet). Ved syntetisk musikk og ekstrem multimikrofonering vil du få med bass som er tatt opp i begge kanaler, hvis det er en innspilling der man har valgt stor kanalseparasjon i bassen. Eventuell utfasing blir mer sporadisk. Det spørs allikevel om bassnivået ved de fleste slike opptak vil virke noe særlig sterkere, jevnt over. Jeg tviler, men det skader ikke å prøve. No
Jeg skal ikke si du har feil. Men den påstanden syntes jeg var merkelig. Du får vel ikke utfasinger i et signal? Og en sub kan jo ikke spille seg selv i motfase.

Syntes det var et litt selvmotsigende innlegg.


Geir Arne
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Micx skrev:
ganilsen skrev:
Har du fått trøkket du savnet?


Geir Arne
Njaaa! Mangler bitte litt punch, men det får jeg kanskje med en kabel til?
Hvis du med "punch" mener "brystkassebass" så kan det hjelpe å dele litt høyere. Prøv med 120hz. Det burde den klare med så hard avrulling.


Geir Arne
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
ganilsen, det er jo ikke slik at den ene spenningen legges oppå den andre når to signaler summeres. Tvert imot får man et gjennomsnitt av de to signalspenningene slik de er til ethvert tidspunkt. Har du et kraftig signal fra f.eks et bassinstrument i høyre kanal og et svakere signal i venstre (for eksempel fordi venstre mikrofon står lengre unna, eller fordi opptaket er mikset på den måten) så vil det summerte signalet bli svakere enn det du hadde først i høyre kanal. Det hender også at den andre mikrofonen i et stereoopptak vil ta opp signalet med en tidsforskjell som tilsvarer en faseforskyvning, og man kan få en viss utslokkingseffekt. (Dette skjer ikke i et to-kanals opptak hvis mikrofonene står tett sammen, da blir bassen mono pga av de store bølgelengder det er snakk om). I praksis forekommer alle typer opptak og lydmixninger, men uansett får man ikke kraftigere bass ved å legge signalene sammen. Men som sagt, så kan man miste basstoner i enkelte tilfeller om de er tatt opp bare i den ene kanalen. Til klassisk musikk og lignende vil man med fordel bruke bare den ene kanalen etter min mening, til syntetisk musikk vil en sammenkobling til bas mono sannsynligvis være bedre. Aller best er det sef å bruke to subber. No
 

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
1.005
Antall liker
31
Sted
Bodø
Bruker du kun en pre-utgang så vil du miste halvparten av optimal utgangsspenning.
Dette kan du kompensere med enten med en ekstra kabel eller Y-ledd og bruke begge utgangene.
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Dr.No skrev:
ganilsen, det er jo ikke slik at den ene spenningen legges oppå den andre når to signaler summeres. Tvert imot får man et gjennomsnitt av de to signalspenningene slik de er til ethvert tidspunkt. Har du et kraftig signal fra f.eks et bassinstrument i høyre kanal og et svakere signal i venstre (for eksempel fordi venstre mikrofon står lengre unna, eller fordi opptaket er mikset på den måten) så vil det summerte signalet bli svakere enn det du hadde først i høyre kanal. Det hender også at den andre mikrofonen i et stereoopptak vil ta opp signalet med en tidsforskjell som tilsvarer en faseforskyvning, og man kan få en viss utslokkingseffekt. (Dette skjer ikke i et to-kanals opptak hvis mikrofonene står tett sammen, da blir bassen mono pga av de store bølgelengder det er snakk om). I praksis forekommer alle typer opptak og lydmixninger, men uansett får man ikke kraftigere bass ved å legge signalene sammen. Men som sagt, så kan man miste basstoner i enkelte tilfeller om de er tatt opp bare i den ene kanalen. Til klassisk musikk og lignende vil man med fordel bruke bare den ene kanalen etter min mening, til syntetisk musikk vil en sammenkobling til bas mono sannsynligvis være bedre. Aller best er det sef å bruke to subber. No
Som sagt tidligere, jeg er ikke enig i måten du fremstiller det av 2 grunner.

1. Det er såvidt meg bekjent akkurat det at du dobler signalet ved å bruke begge inngangene. Dette kan du lett teste selv med y-splitt. Du tok for deg et annet element, med forskjellig spenning på hhv høyre og venstre utgang. Men igjen, klarer ikke se at den skal ta gjennomsnitt men her er jeg mer usikker.

2. 2 suber gir vel enda større problemer mtp utfasinger, med mindre du har rett i punkt nr 1.

Dette burde jo være lett å sjekke. Spill en sang med bass i høyre høytaler/kanal(for det var vel rød som er brukt) og sjekk nivå. Koble så i rød OG hvit og sjekk nivå igjen.


Geir Arne
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
ganilsen skrev:
Dr.No skrev:
ganilsen, det er jo ikke slik at den ene spenningen legges oppå den andre når to signaler summeres. Tvert imot får man et gjennomsnitt av de to signalspenningene slik de er til ethvert tidspunkt. Har du et kraftig signal fra f.eks et bassinstrument i høyre kanal og et svakere signal i venstre (for eksempel fordi venstre mikrofon står lengre unna, eller fordi opptaket er mikset på den måten) så vil det summerte signalet bli svakere enn det du hadde først i høyre kanal. Det hender også at den andre mikrofonen i et stereoopptak vil ta opp signalet med en tidsforskjell som tilsvarer en faseforskyvning, og man kan få en viss utslokkingseffekt. (Dette skjer ikke i et to-kanals opptak hvis mikrofonene står tett sammen, da blir bassen mono pga av de store bølgelengder det er snakk om). I praksis forekommer alle typer opptak og lydmixninger, men uansett får man ikke kraftigere bass ved å legge signalene sammen. Men som sagt, så kan man miste basstoner i enkelte tilfeller om de er tatt opp bare i den ene kanalen. Til klassisk musikk og lignende vil man med fordel bruke bare den ene kanalen etter min mening, til syntetisk musikk vil en sammenkobling til bas mono sannsynligvis være bedre. Aller best er det sef å bruke to subber. No
Som sagt tidligere, jeg er ikke enig i måten du fremstiller det av 2 grunner.

1. Det er såvidt meg bekjent akkurat det at du dobler signalet ved å bruke begge inngangene. Dette kan du lett teste selv med y-splitt. Du tok for deg et annet element, med forskjellig spenning på hhv høyre og venstre utgang. Men igjen, klarer ikke se at den skal ta gjennomsnitt men her er jeg mer usikker.

2. 2 suber gir vel enda større problemer mtp utfasinger, med mindre du har rett i punkt nr 1.

Dette burde jo være lett å sjekke. Spill en sang med bass i høyre høytaler/kanal(for det var vel rød som er brukt) og sjekk nivå. Koble så i rød OG hvit og sjekk nivå igjen.


Geir Arne

Hei Geir Arne, jeg er redd for at spenningen blir utjevnet ved en sammenkobling. De høyeste toppene blir tatt noe ned, hvis de er forskjellige i høyre og venstre. Men dette er uansett er sidespor, Micx bør bør helst kunne regulere nivået markant opp for å ha noe å gå på. Eller man kan se på det som et prinispielt problem som det er godt å vite løsningen på (og den er å dempe signalet til sidehøyttalerne etter forforsterker-delens voluminnstilling).
Dog i praksis, hvis det akkurat holder med sub innstillingen på topp, bør han saktens kunne leve med det, så lenge han ikke anskaffer enda mer lettdrevne sidehøyttalere. Ola
 

Micx

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.07.2010
Innlegg
57
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Liten oppdatering:

Nesten helt perfekt nå, fase er på nå på 150 og bassen ble tightere og fikk mer definisjon når jeg satt høyttalerne på linje med subwooferen (den stod ca 30 cm lengre framme før). Planlegger å kjøpe 2 signalkabler til forsterker, for å se om det blir ENDA bedre, men er veldig fornøyd sånn som det er nå :)

Takk for all hjelp!
 
Topp Bunn