Er dette "normalt" innen hi-fi?

L

lasse5214

Gjest
Jeg var en tur i Tigerstaden i går. 12-13 mil tur retur.
Ringte en kjent hi-fi sjappe og lurte på om de hadde
den og den forsterkeren.
Jo da den har vi. Fint sa jeg da reiser jeg innover for
å høre og eventuelt kjøpe.
Hadde lest en del tester og denne fikk bra betyg, fint :)
Så jeg reiser og spinner innom sjappe no 1 da den ligger
nesten oppå sjappe no 2 som jeg hadde en avtale hos.
Jeg forklarte at jeg skulle til sjappe 2 og høre på en forsterker
og om de kanskje hadde noe i samme prisklasse som kunne
være et alternativ, eller som jeg syntes låt bedre.
Jeg fikk hyggelig og faglig bra hjelp og de gledet seg å se om jeg kom
tilbake.
Så sjappe 2: Inn, hilser god kveld og forteller hvem jeg er.
Ja det var du som ringte angående en forsterker. Hvilken var det igjen?
Jo det var den og den.
Etter å ha vært igjennom det vanlige om hva det skal spille sammen med
type musikk også videre.
Skulle jeg få en demo, fint.
Selger 1 til det som mulig var daglig leder: Har vi den og den på lager? Leder: Ja det har vi men vi kan ikke gi noe demo på den.
Hvorfor ikke spurte jeg.
Svar vi har ikke satt den opp.
Jeg: Men jeg ringte tidligere i dag.
Svar beklager kan ikke hjelpe deg.
Greit sa jeg, takk for hjelpen og gikk tilbake til sjappe 1 og kjøpte selvsagt
en forsterker og noen kabler der.
Jeg er en godt voksen person snart 50 år og jeg leker ikke når det er noe jeg skal ha.
Jeg er alltid særs høflig i mitt møte med andre mennesker og jeg har penger.
Jeg er lett og selge til og det hadde ikke vært merkelig om jeg også hadde
kjøpt meg en ny cd spiller i samme slengen.
En dyrere forsterker hadde det kanskje ikke vært så vanskelig å selge meg heller.

Når jeg gikk derifra tenkte jeg: Kyss meg i ræva.

Irritasjonen gikk fort over og nå må jeg bare le. Hadde jeg drevet mine små foretak
slik hadde det vært kroken på døra rimelig kjapt.

God jul folkens :)

ps han i sjappe no 1 lo godt når jeg kom tilbake.
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Dårlig kundeservice er vel intet nytt her i landet, dessverre.

Synd at du måtte oppleve det etter en såpass lang tur, men butikken får jo skylde seg selv.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Trur jeg vet hvilken butikk nummer to.
Men, kan jo ta feil.......
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Ja, var på GRENSEN den behandlingen der.. Både ifht kjøreavstand og beliggenhet.. 8)
 

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Innlegg
655
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
Er enig i at dette er slett service,men det var du som tapte. :mad: Du fikk ikke det produktet du ville ha og kjøpte et annet som du kanskje ikke ville ha bare fordi du ble forbannet. Antakelig hadde ikke butikken lyst til å pakke opp forsterkeren for da må man gi rabatt fordi det har vært utav esken.Hadde du gitt utrykk for det du skriver her så hadde sikkert selgeren pakket opp forsterkeren. :eek:
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.948
Antall liker
1.312
Det er grunnen til at man handler på internett. Der har man 14 dagers angrerett så lenge produktet er fri for slitasje og skader.

Jeg lærte dette den harde veien ved å kjøpe en HRT music streamer hos Soundgarden.
Jeg tok den hjem og fant ut at usb-porten i min HP laptop leverte for lite strøm, så etter ca 10 minutter spilling, forsvant musikken og ble erstattet av kraftig radiostøy.
Jeg kom tilbake og ba om å få returnere den, men siden den fungerte på deres stasjonære pc, fikk jeg ikke heve kjøpet.
Resultatet ble at jeg solgte den for halvparten av nypris og har bestemt meg for å aldri handle noe hos soundgarden igjen.
 
U

utgatt60135

Gjest
Kan jo forstå at ikke alle har lyst til å pakke opp alt og det er jo mange som kommer inn bare for å lytte. Det synes jeg man må respektere, men om man seriøst ønsker å kjøpe den så må man da få lytte til den. De vil vel selge? Men å ikke sjekke ordentlig når man får en forspørsel over telefon er for dårlig. Men nei, det tror jeg ikke er vanlig.

Hva kjøpte du forresten ::)?
 
L

lasse5214

Gjest
Lyngen skrev:
Kan jo forstå at ikke alle har lyst til å pakke opp alt og det er jo mange som kommer inn bare for å lytte. Det synes jeg man må respektere, men om man seriøst ønsker å kjøpe den så må man da få lytte til den. De vil vel selge? Men å ikke sjekke ordentlig når man får en forspørsel over telefon er for dårlig. Men nei, det tror jeg ikke er vanlig.

Hva kjøpte du forresten ::)?
Jeg kjøpte en Denon integrert forsterker.
Føler vel ikke at jeg har tapt noe.
Hadde ikke noe spesielt forhold til den jeg
hadde tenk å kjøpe heller. Kun tester lest
på nett.
Min 20 år gamle Nad forsterker på 2x35 watt
hadde kanskje gjort sitt.
Oppgradering ble det i bøtter og spann uansett.

Yohoooo


Lasse :)
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Kjenner godt til dette selv. Mitt problem er i tillegg at jeg er relativt ung som gjør at jeg blir oversett i mange butikker. De som derimmot yter god service klamrer jeg meg fast til, og de boholder meg som kunde i lang tid fremover. Plasser som ikke gir service kan brenne for min del, men de taper på det selv.

Så ja, dette er dessverre "normalt". I allefall ikke uvanlig.


Geir Arne
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.066
Antall liker
3.484
Torget vurderinger
8
Det må jo være soundgarden du snakker om?
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.266
Antall liker
11.005
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Dette er helt normalt innen hifi.
Butikkene ligger to eller flere sammen, og noen kan da lett tjene på naboens dårlige kundebehandling. Noen foretrekker at kundene er en ydmyk menighet, og liker ikke kunder som tenker og snakker selv, andre er åpne og imøtekommende mot nye kunder som vet litt om hva de vil. Folk er forskjellige, og spesielt hifi-forhandlere. :)
 
U

utgatt60135

Gjest
Ok ..

Men det er en veldig vanskelig oppgave for ikke å si umulig, å høre en forsterker om du ikke kjenner høyttalere og CD-spiller. Og ikke helt lett å vite hvordan den spiller i ditt anlegg om du kjenner dem, men har andre komponenter.

Jeg har bare postitive inntrykk av butikken forresten. Og kan ikke huske at jeg har hørt noe negativt av andre før. Mitt råd er å være tydelig i telefonen med å spørre om lytting fremfor om de har den inne (uten at jeg vet hva du nøyaktig sa). Ellers må man nesten spørre om hjemlån (men du bor vel for langt unna) for å vite med sikkerthet hvordan den låter i ditt anlegg. Ikke forvent at de pakker ut alt i butikken som sagt, men hjemlån er mer seriøst og noe de fleste burde kunne tillate.
 

forman

Medlem
Ble medlem
04.11.2010
Innlegg
45
Antall liker
10
Sted
Lille Berlin
Steinar_Lund skrev:
bia skrev:
Det må jo være soundgarden du snakker om?
Det er godt mulig du har rett, men trådstarter selv har ikke hengt ut navnet, og da kunne det vel fått være slik?
Trådstarter holder seg for god til å hevne seg ved å legge ut navn, og det står det respekt av.
Men... på en annen side er det veldig greit å vite hva man går til, så man slipper bomturer. Mange må kjøre milevis mens de gleder seg som en unge, og da er en bomtur direkte surt.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Som Lyngen er inne på, det hjelper uansett ikke å høre en forsterker i ukjent anlegg og ukjent rom. Det sier null og niks. Litt bedre er det riktig nok om man tester de på samme høyttalerne man har selv og gjør en direkte sammenligning med en annen forsterker i butikken. Hjemlån er dog det som er det mest fornuftige.
 

bjos

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.08.2008
Innlegg
285
Antall liker
58
Sted
Grimstad
forman skrev:
Steinar_Lund skrev:
bia skrev:
Det må jo være soundgarden du snakker om?
Det er godt mulig du har rett, men trådstarter selv har ikke hengt ut navnet, og da kunne det vel fått være slik?
Trådstarter holder seg for god til å hevne seg ved å legge ut navn, og det står det respekt av.
Men... på en annen side er det veldig greit å vite hva man går til, så man slipper bomturer. Mange må kjøre milevis mens de gleder seg som en unge, og da er en bomtur direkte surt.
+1
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.084
Antall liker
6.539
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
En demo kan være mer en lyd da. det sier noe om butikkens vilje til å inngå et langvarig partnerskap med kjøper da det er som tidligere nevnt - man blir lojal til de butikker som man oppfatter seriøse og yter service utover det normale.
Sikkert derfor jeg stikker til Hamar og handler.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
forman skrev:
Steinar_Lund skrev:
bia skrev:
Det må jo være soundgarden du snakker om?
Det er godt mulig du har rett, men trådstarter selv har ikke hengt ut navnet, og da kunne det vel fått være slik?
Trådstarter holder seg for god til å hevne seg ved å legge ut navn, og det står det respekt av.
Men... på en annen side er det veldig greit å vite hva man går til, så man slipper bomturer. Mange må kjøre milevis mens de gleder seg som en unge, og da er en bomtur direkte surt.
Enig i dét, men vi vet jo ikke om det er Soundgarden. Brukeren jeg refererer til vet det heller ikke; han former jo innlegget som et spørsmål. Og hvis det ikke er Soundgarden, bidrar et slikt innlegg til å stille denne forhandleren i et ufortjent dårlig lys.
Synes nå jeg, da :)
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.070
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Helt utrolig å lese her i denne tråden at det faktisk er noen som forsvarer den forhandleren med null service. Her ringer en voksen mann på forhånd og får bekreftet en lytt, og når han da møter opp gidder de ikke en gang å pakke ut varen. Utrolig at det er liv laga for slike aktører, men når noen forsvarer slik oppførsel overfor kunder som er oppriktig interessert i ett spesifikt produkt er det kanskje ikke så rart likevel.
 

vins666

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
155
Antall liker
1
musicman skrev:
Helt utrolig å lese her i denne tråden at det faktisk er noen som forsvarer den forhandleren med null service. Her ringer en voksen mann på forhånd og får bekreftet en lytt, og når han da møter opp gidder de ikke en gang å pakke ut varen. Utrolig at det er liv laga for slike aktører, men når noen forsvarer slik oppførsel overfor kunder som er oppriktig interessert i ett spesifikt produkt er det kanskje ikke så rart likevel.
Meget enig!!!!!
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.515
Antall liker
9.665
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
orso skrev:
Som Lyngen er inne på, det hjelper uansett ikke å høre en forsterker i ukjent anlegg og ukjent rom. Det sier null og niks. Litt bedre er det riktig nok om man tester de på samme høyttalerne man har selv og gjør en direkte sammenligning med en annen forsterker i butikken. Hjemlån er dog det som er det mest fornuftige.
Drit nå i det. Spørsmålet er ikke om en prøvelytting ville være nyttig, men om de holder det de lover i en telefonsamtale og er rimelig oppdatert på hva de holder på med eller svarer i hytt og gevær.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
orso skrev:
Som Lyngen er inne på, det hjelper uansett ikke å høre en forsterker i ukjent anlegg og ukjent rom.
Dette er jeg uenig i. Det er fullt mulig å bedømme HiFi komponenter i ukjent rom og med ukjente høyttalere/elektronikk. Men dette er en treningssak, hvor god du er som lytter til å filtrere ut disse elementene og fokusere på de riktige tingene.

Jeg var i sommer nede i Marcus Thranes gate og lyttet til NAD M2. Hadde aldri vært inne i butikken før. Og utstyret forøvrig hadde jeg ikke tidligere lyttet til. Før jeg evaluerte NAD M2 måtte jeg dog først høflig gjøre butikkbetjeningen oppmerksom på at signalet på høyttalerne var fasevendt..(noe som var riktig ;D). Etterpå hørte jeg det samme som Fidelity nå skriver i bladed om NAD M2; homogenitet, null egenlyd, fremragende på vokal, eksepsjonelt lite støy og forvrengning, etc.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
musicman skrev:
Helt utrolig å lese her i denne tråden at det faktisk er noen som forsvarer den forhandleren med null service. Her ringer en voksen mann på forhånd og får bekreftet en lytt, og når han da møter opp gidder de ikke en gang å pakke ut varen. Utrolig at det er liv laga for slike aktører, men når noen forsvarer slik oppførsel overfor kunder som er oppriktig interessert i ett spesifikt produkt er det kanskje ikke så rart likevel.
Er det noen som forsvarer dårlig kundebehandling her?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Espen R skrev:
null egenlyd, fremragende på vokal
Hvis den har null egenlyd, burde den vel ikke være "fremragende" på noe som helst, men bare gjengi all lyd helt nøytralt. ;)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
Dazed skrev:
Espen R skrev:
null egenlyd, fremragende på vokal
Hvis den har null egenlyd, burde den vel ikke være "fremragende" på noe som helst, men bare gjengi all lyd helt nøytralt. ;)
Dette bør leses i en viss kontekst. Det er nok ingen HiFi apparater som har null egenlyd. Men målt opp mot dagens standard på tradisjonelt forsterkerdesign, har den bortimot "null egenlyd". Hvis du forstår meg. :)
 
U

utgatt60135

Gjest
Espen R skrev:
Dette er jeg uenig i. Det er fullt mulig å bedømme HiFi komponenter i ukjent rom og med ukjente høyttalere/elektronikk. Men dette er en treningssak, hvor god du er som lytter til å filtrere ut disse elementene og fokusere på de riktige tingene.
Jeg vil vel si det slik at det er mulig å få gode indikasjoner om høyttalere og spiller er rimelig nøytrale. Men da må man som sagt kjenne til dette, ellers er det veldig lett å la seg lure. Så treningsaken ligger nok mer i å kjenne singnaturen til de ulike.
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.070
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Dazed skrev:
musicman skrev:
Helt utrolig å lese her i denne tråden at det faktisk er noen som forsvarer den forhandleren med null service. Her ringer en voksen mann på forhånd og får bekreftet en lytt, og når han da møter opp gidder de ikke en gang å pakke ut varen. Utrolig at det er liv laga for slike aktører, men når noen forsvarer slik oppførsel overfor kunder som er oppriktig interessert i ett spesifikt produkt er det kanskje ikke så rart likevel.
Er det noen som forsvarer dårlig kundebehandling her?
Du får lære deg å lese mellom linjene unge mann
 
U

utgatt60135

Gjest
Espen R skrev:
Dazed skrev:
Espen R skrev:
null egenlyd, fremragende på vokal
Hvis den har null egenlyd, burde den vel ikke være "fremragende" på noe som helst, men bare gjengi all lyd helt nøytralt. ;)
Dette bør leses i en viss kontekst. Det er nok ingen HiFi apparater som har null egenlyd. Men målt opp mot dagens standard på tradisjonelt forsterkerdesign, har den bortimot "null egenlyd". Hvis du forstår meg. :)
Jeg opplevde ikke M2 som helt nøytral på B&W 805s, men det var ikke noen grundig test.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Espen R skrev:
Dette bør leses i en viss kontekst. Det er nok ingen HiFi apparater som har null egenlyd. Men målt opp mot dagens standard på tradisjonelt forsterkerdesign, har den bortimot "null egenlyd". Hvis du forstår meg.
Jada. Det var bare kverulanten i meg som ikke klarte å holde seg. ;)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
musicman skrev:
Dazed skrev:
musicman skrev:
Helt utrolig å lese her i denne tråden at det faktisk er noen som forsvarer den forhandleren med null service. Her ringer en voksen mann på forhånd og får bekreftet en lytt, og når han da møter opp gidder de ikke en gang å pakke ut varen. Utrolig at det er liv laga for slike aktører, men når noen forsvarer slik oppførsel overfor kunder som er oppriktig interessert i ett spesifikt produkt er det kanskje ikke så rart likevel.
Er det noen som forsvarer dårlig kundebehandling her?
Du får lære deg å lese mellom linjene unge mann
Vet du hvor gammel eller ung jeg er?

Uansett ser ikke jeg noen som forsvarer behandlingen trådstarter fikk. Jeg ser noen som forteller at de har fått god service hos Soundgarden, etter at alle begynte å anta at det var butikken det var snakk om.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
musicman skrev:
Dazed skrev:
musicman skrev:
Helt utrolig å lese her i denne tråden at det faktisk er noen som forsvarer den forhandleren med null service. Her ringer en voksen mann på forhånd og får bekreftet en lytt, og når han da møter opp gidder de ikke en gang å pakke ut varen. Utrolig at det er liv laga for slike aktører, men når noen forsvarer slik oppførsel overfor kunder som er oppriktig interessert i ett spesifikt produkt er det kanskje ikke så rart likevel.
Er det noen som forsvarer dårlig kundebehandling her?
Du får lære deg å lese mellom linjene unge mann
Halvkvedet vise. Kan du være litt mer spesifikk?
 

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.065
Antall liker
2.015
Forsterkeren trengte sikkert 100 timer med innspilling. ;)
 
U

utgatt60135

Gjest
Hvorfor nevne en butikk når man ikke vet om det er den? Er jo en annen betydelig nærmere også.
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Når det gjelder hvilken butikk det dreier seg om så gir jo trådstarter oss svaret i sitt andre innlegg. Ingen vits i å spekulere.
 
V

villov

Gjest
Ja, for lokalkjente er det ikke noe problem å skjønne.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Palace skrev:
Når det gjelder hvilken butikk det dreier seg om så gir jo trådstarter oss svaret i sitt andre innlegg. Ingen vits i å spekulere.
Hvor i sitt andre innlegg gjør han det?
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.269
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Beklahelig vis, så er dette noe som ofte forekommer med meg i hifi butikker. Jeg er selv ung og kanskje selgere i butikkene ikke tror jeg er en seriøs kjøper. Men de har gått glipp av en del penger, flere av desse butikkene i Oslo. Kanksje ikke store eløp for de, men jeg akter ikke å kjøpe noe jeg ikke får hørt på.

Jeg var lenge intr i en forsterker i prisklassen 30k i nypris. Butikken hadde denne forsterkeren på lager, men ønsket ikke å pakke den opp, men jeg kunne høre på en modell flere hakk under da desse hadde samme lyden.

Ikke aktuellt for min del. At man er ung gjør det nok ikke lettere å bli tatt seriøst. Desverre..

Jeg har gjort et par forsøk der det viser seg at trynefaktor virkelig har noe å si. Jeg får bedre hjelp og jeg blir tatt imot som en potensiell kunde, når jeg har på meg dressbukse og en skjorte. Med dongri og t-skjorte så er jeg ikke en potensiell kunde tydeligvis.

Dette er nok mere utbredt enn man skulle tro.

Synd egentlig..

Ps mitt inntrykk er at man får bedre hjelp hos sjølstendige butikker enn hos kjedene.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Hvilke butikker det ikke er

Butikk
Det bør vel sies tydelig for de som ikke er lokalkjente i Oslo: Hi-Fi Klubben har 2 butikker i Oslo: Hovedbutikken i Marcus Thranesgate litt utenfor sentrum og i Grensen. Jeg tror ikke det finnes andre hifibutikker nær Marcus Thranesgate. Dermed befinner vi oss i og rundt Grensen (som flere bare litt fordekt har skrevet).

Soundgarden har 3 butikker i Oslo:
  • Hammersborggata 2 på hjørnet mot Storgata i sentrum ved Gunnerius
  • Kirkeveien 43 på Majorstuen
  • Cort Adelers gate 2 ved Solli Plass, nær den amerikanske ambassade

Soundgarden i Hammersborggata 2 er ikke så veldig langt (gangavstand) fra Hi-Fi Klubben i Grensen. Det samme er f.eks. Lyric i Torggaten 28 og Oslo Hi-Fi Center i motsatt retning i Dronning Mauds gate 1-3. Det finnes dog minst en butikk som ligger betydelig nærmere.

Hvis jeg ikke har misforstått og har rett, er jeg dog litt overrasket. De har vært høflige og hjelpsomme de gangene jeg har besøkt dem, selv om det hittil ikke har ført til noe salg. Jeg foretrekker normalt å benytte de lokale butikkene i Bergen.

Prøvelytting
Jeg er enig med Lyngen i at det er lurt å være tydelig. Når jeg ønsker seriøs prøvelytting i butikk, avtaler jeg nettopp det: prøvelytting. Jeg spør om utstyret er innspilt og gjerne også hvor lenge det er innspilt (rett opp av esken er ofte ikke representativt, se http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,15248.msg1005388.html#msg1005388). Jeg spør også om hvilke dager som normalt ikke er for travle, slik at jeg kan ha et lytterom for meg selv i noen/en del timer (jeg er ikke nødvendigvis så rask av meg).

Jeg har opplevd at ikke alt har vært ferdigoppkoblet og klart når jeg har kommet til avtalt tid, men har forøvrig opplevd lite trøbbel.

Jeg har også fått (rimelig) god service hvis jeg har fått lyst til å lytte på noe under et tilfeldig/ikke planlagt/ikke avtalt besøk.

Alder og utseende (vs. finanser)
Jeg er etterhvert noenogførti, men jfr. min sjef ser jeg ut som om jeg er 10 år yngre. Dette er ikke lenger noe stort problem, men det var ikke like greit når man f.eks. var ca. 30 i fullt arbeid og ble tatt for å være 23 og student eller nybegynner i jobben (jeg hadde relevant arbeidserfaring fom. jeg var 19).

Jeg kler meg sjelden slik at jeg ser formuende ut, og selv om jeg langtfra er rik, er jeg ikke eller later jeg som om jeg er kunde, hvis jeg ikke har penger nok i banken. Min hifi er kjøpt og kjøpes for sparepenger, tidligere med sjekk, nå med kort eller nettbank.

Jeg har allikevel tidvis hatt en følelse av at noen butikkansatte har skuet hunden på hårene og plassert meg i gal bås. Dette kan like gjerne gjelde noe helt annet enn hifi. De som steller pent med meg, har større sjanse for at jeg handler hos dem og blir en god, fast kunde.

Kjeder vs. selvstendige butikker
Jeg har fått god service både i kjedebutikker og selvstendige butikker.

Da varierer det mye mere med hvilken butikkmedarbeider man støter på, og ikke minst om denne er ærlig om hva han ikke vet, hva butikkens utstyr ikke kan osv. Dette gjelder for øvrig alle bransjer, ikke bare hifi.

Velg rett ukedag
Hvis man ønsker god service og hjelp, velger man ukedag med litt omtanke. Lørdag er f.eks. sjelden den beste dagen. Da er det for mange kunder som skal ha hjelp.
 
Topp Bunn