Compact-disc/ Redbook

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
CD er en forkortelse for compaktdisc og har et (standard) symbol som står på hver cd så lenge det dreier seg om redbook-"normen"
Symbolet inneholder compact med små bokstaver og disc med store (plassert under) og under der igjen digital audio med små (og like) bokstaver som øverst (compact)
Det jeg vil frem til er hvorvidt det burde være "ulovlig" for butikkene å sette/plassere andre cd(ikke RB) i samme hyller som RB.
Jeg skjønner jo at det vil bli litt problematisk (for butikkene), men jeg akter ikke å kjøpe copycontrolled (ikke RB) lenger (dessverre egentlig for det utgis jo bra musikk av dette slaget fra EMI.
Jeg vet jo at det står på coveret til EMI, men det står ingen ting på min nylig kjøpte "69 Love Songs" med The magnetic Fields.
Denne trippel "plata" leste ikke mitt drivverk/dac i det hele tatt, vel den ene var det mulig og få spilt (ikke helt uten problemer) men ikke de to andre.
Jeg gikk ned dagen etter (platecompaniet) og fikk byttet de (uten problem) og jeg trodde (da) at årsaken var noen små nesten ubetydelige merker jeg klarte å skimte på overflaten.
De måtte nemlig hentes opp fra skuffen i plastcovere da jeg kjøpte den.
Jeg fikk ny, etter litt problemer, fordi den jeg kjøpte dagen før (eller to)ikke lenger var på tilbud (79.-), men de skjønte jo at jeg selvfølgelig burde få en ny.
Vel hjemme og samme problem ??? ???
Og nå vet jeg hvorfor, men bør det være slik?
Burde det ikke skilles bedre/mer mellom CD (RB) og annet "skval" rent fysisk i butikkene?
Jeg er jo noe distre og har ved flere anledninger kjøpt CC "plater" fra Emi bl.a Norah Jones, Ben Harper og Madrugada.
Jeg har blitt langt mer oppmerksom på dette nå og dermed så skjer det mer sjeldent.
Litt synd at Emi fortsetter med dette, siden nevnte artister er noe jeg gjerne kjøper for musikkens skyld.
Mvh.KW
 

Joe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.05.2005
Innlegg
243
Antall liker
53
Sted
Sweetspot
Torget vurderinger
2
Hei.

Handler selv cd'er bare på internett, og nettbutikken til Platekompaniet opplyser om det er kopisperre på cd'ene.
Skulle ønske andre også var flinkere til å opplyse om dette.

Ellers er det jo et paradoks at hvis du brenner en kopi av den "kopisperrede" cd'en, så virker den som regel i de fleste drivverk. ::)
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Helt enig, KW. Mange kopisperrede CDer jeg har mangler CD-logoen, og sånn bør det også være. Jeg har også lagt merke til at Amazon har blitt flinkere til å markere kopibeskyttede CDer i webshopen.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.142
Antall liker
4.295
Torget vurderinger
1
Hei!
CD er en forkortelse for compaktdisc og har et (standard) symbol som står på hver cd så lenge det dreier seg om redbook-"normen"
Symbolet inneholder compact med små bokstaver og disc med store (plassert under) og under der igjen digital audio med små (og like) bokstaver som øverst (compact)
Det jeg vil frem til er hvorvidt det burde være "ulovlig" for butikkene å sette/plassere andre cd(ikke RB) i samme hyller som RB.
Jeg skjønner jo at det vil bli litt problematisk (for butikkene), men jeg akter ikke å kjøpe copycontrolled (ikke RB) lenger (dessverre egentlig for det utgis jo bra musikk av dette slaget fra EMI.
Jeg vet jo at det står på coveret til EMI, men det står ingen ting på min nylig kjøpte "69 Love Songs" med The magnetic Fields.
Denne trippel "plata" leste ikke mitt drivverk/dac i det hele tatt, vel den ene var det mulig og få spilt (ikke helt uten problemer) men ikke de to andre.
Jeg gikk ned dagen etter (platecompaniet) og fikk byttet de (uten problem) og jeg trodde (da) at årsaken var noen små nesten ubetydelige merker jeg klarte å skimte på overflaten.
De måtte nemlig hentes opp fra skuffen i plastcovere da jeg kjøpte den.
Jeg fikk ny, etter litt problemer, fordi den jeg kjøpte dagen før (eller to)ikke lenger var på tilbud (79.-), men de skjønte jo at jeg selvfølgelig burde få en ny.
Vel hjemme og samme problem ??? ???
Og nå vet jeg hvorfor, men bør det være slik?
Burde det ikke skilles bedre/mer mellom CD (RB) og annet "skval" rent fysisk i butikkene?
Jeg er jo noe distre og har ved flere anledninger kjøpt CC "plater" fra Emi bl.a Norah Jones, Ben Harper og Madrugada.
Jeg har blitt langt mer oppmerksom på dette nå og dermed så skjer det mer sjeldent.
Litt synd at Emi fortsetter med dette, siden nevnte artister er noe jeg gjerne kjøper for musikkens skyld.
Mvh.KW
Hmm ... jeg tror jeg er både enig og uenig. Jeg er enig i at alle CDer som ikke følger ReBooK til punkt og prikke burde utstyres med store røde varsellamper (egentlig kanskje til og med «forbys»). Men gitt at disse CDene eksisterer, og gitt at når jeg ramler innom CD-sjappa så er jeg på jakt etter musikk, og ikke lyd, så foretrekker jeg at sjappe er organisert på en måte som gjør det mulig å finne fram til musikken. Om musikken så er utgitt på CD-RedBook eller noe annet ræl er i denne sammenhengen underordnet. Plater skal først og frems organiseres etter artist, allt annet blir som regel bare rot.

mvh
KJ
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hmm ... jeg tror jeg er både enig og uenig. Jeg er enig i at alle CDer som ikke følger ReBooK til punkt og prikke burde utstyres med store røde varsellamper (egentlig kanskje til og med «forbys»). Men gitt at disse CDene eksisterer, og gitt at når jeg ramler innom CD-sjappa så er jeg på jakt etter musikk, og ikke lyd, så foretrekker jeg at sjappe er organisert på en måte som gjør det mulig å finne fram til musikken. Om musikken så er utgitt på CD-RedBook eller noe annet ræl er i denne sammenhengen underordnet. Plater skal først og frems organiseres etter artist, allt annet blir som regel bare rot.

mvh
KJ

Hei!
Jeg går ut i fra at alle som går til platekompaniet gjør det for å kjøpe musikk ???
Nettopp derfor har jeg noen ganger havnet ut med Norah Jones,Ben Harper og Madrugada, men ingen av de spiller (som de burde) på mitt MFKW sett.
I bruksanvisningen så står det at den er konstruert ut i fra å spille
maksimalt (best mulig) på cdplater som følger redbookstandarden og at det kan oppstå problemer med andre "versjoner"
Dette har jeg merket og derfor kommer jeg til å velge bort de andre, det er likevel så mye fantastisk musikk å velge i så det skal nok gå greit.
Det blir faktisk ikke helt lytefritt selv om en brenner de heller, men dog en anelse mindre støy.
Det en (jeg) f.eks. kan gjøre er jo å kjøpe de, brenne de og så eventuelt spille denne kopien på min Denon 2900 og så gå tilbake å bytte inn cdfaken ::)
Kanskje jeg prøver å brenne en kopi av 69 Love Songs, bare for å sjekke om jeg får spillt den (kopien) i det hele tatt.

Mvh.KW
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Here's a thought...

De frigjør kopibeskyttet musikk ulovlig på ett opphavsberettiget format og begår på den måten
en kriminell handling da de ikke oppfyller bruksretten
til cd formatet...

Kopier ivei sier jeg... de har nemlig ikke gitt ut musikken korrekt...
De har ingen rettigheter, for de har gjordt det de selv sier ikke er lov..

Å endre format på en fil... Thats not legal!!! Thats piracy!
 
F

FMG

Gjest
Dere kan ergre dere så mye dere vil, men det blir som å slåss mot vindmøller.... Tror man heller skal prøve å forholde seg til den virkeligheten som faktisk finnes....
Da jeg kjøpte ny CD-spiller for to år siden oppdaget jeg etter noen uker at den ikke spilte Copy Protected CD'er. Hvorfor skulle jeg betale 60 tusen for en CD-spiller som ikke spilte slike plater når man kan kjøpe en spiller for noen hundrings'er som gjør det? Prøv å forklar det til en vanig dødlig, altså ikke audiofil...  ::)

Jeg fikk min spiller sendt tilbake til mr. Jean Combelles i Frankrike (mr Audio Aero himself) der den ble "oppgradert". Siden har ikke slike plater vært noe problem.

Egentlig får vi som fortjent. Har selv jobbet med data i 13 år men forstår ennå ikke at folk bruker så mye tid og penger på å piratkopiere musikk når de heller kunne bruke tiden foran anlegget med en orginal CD MED COVER?!
I tillegg synes jeg det er viktig at artisten får noe igjen for den kreative jobben de har gjort. Om jeg ville stjele penger fra Loreena McKennitt eller Natalie Merchant? NEI!  :mad: Derfor kjøper jeg også platene direkte fra artistenes hjemmesider, da går heller ikke pengene i lommene til de store plateselskapene....  Dette handler om moral. Det ville ikke bli mye ny musikk utgitt dersom ingen betalte for det...

Ps: Musikkbransjen begikk nok en stor tabbe da de prøvde å ta livet av LP'en, tror de ønsker seg tilbake nå....
 
K

knutinh

Gjest
Dere kan ergre dere så mye dere vil, men det blir som å slåss mot vindmøller.... Tror man heller skal prøve å forholde seg til den virkeligheten som faktisk finnes....
Da jeg kjøpte ny CD-spiller for to år siden oppdaget jeg etter noen uker at den ikke spilte Copy Protected CD'er. Hvorfor skulle jeg betale 60 tusen for en CD-spiller som ikke spilte slike plater når man kan kjøpe en spiller for noen hundrings'er som gjør det? Prøv å forklar det til en vanig dødlig, altså ikke audiofil...  ::)

Jeg fikk min spiller sendt tilbake til mr. Jean Combelles i Frankrike (mr Audio Aero himself) der den ble "oppgradert". Siden har ikke slike plater vært noe problem.

Egentlig får vi som fortjent. Har selv jobbet med data i 13 år men forstår ennå ikke at folk bruker så mye tid og penger på å piratkopiere musikk når de heller kunne bruke tiden foran anlegget med en orginal CD MED COVER?!
I tillegg synes jeg det er viktig at artisten får noe igjen for den kreative jobben de har gjort. Om jeg ville stjele penger fra Loreena McKennitt eller Natalie Merchant? NEI!  :mad: Derfor kjøper jeg også platene direkte fra artistenes hjemmesider, da går heller ikke pengene i lommene til de store plateselskapene....  Dette handler om moral. Det ville ikke bli mye ny musikk utgitt dersom ingen betalte for det...

Ps: Musikkbransjen begikk nok en stor tabbe da de prøvde å ta livet av LP'en, tror de ønsker seg tilbake nå....
Verden forandrer seg. Det finnes et stort marked av fjortiser der ute som er villig til å betale 30,- for et lydklipp i ultra-lav kvalitet som ringesignal på mobilen. Det finnes et marked av iPod-brukere, Hjemmekino-pc-brukere etc som er interessert i enkle, rimelige (og lovlige!) måter å få musikk på. Industrien må forandre seg i takt med markedet eller dø ut.

Industrien kjempet med nebb og klør mot VHS, og var meget skeptiske til DVD, begge viste seg å være pengemaskiner av dimensjoner. Nå har de kjempet mot internet i 10 år. Kanskje de tar feil her også?

Poenget er at det vil alltid koste å produsere innhold av høy kvalitet, enten det er musikk eller film. De som satser penger og arbeidstimer på å lage innhold måselvsagt ha en mulighet til å tjene inn disse med fortjeneste. Hvordan disse pengene kommer inn er forsåvidt likegyldig. Hvis brukerne ønsker et spekter av kvaliteter (f.eks 48kbit AAC, 128kbit mp3, 700kbit lossless FLAC og hirez 24/192PCM) så er det greit at disse tilbys, til priser som gjenspeiler kvaliteten. Noen vil kanskje ha en åpen, gjenbrukbar lagringsform som gjør at de med rimelig sikkerhet kan spille av musikken om ti år. Eksempler på dette er CD og mp3 uten kopibeskyttelse. Andre forbruker musikken mer som ferskvare og tar kanskje til takke med propprietær kopibeskyttelse som har til hensikt å låse dem til hardwareleverandører (som Apples IPod) mot å betale lavere pris. Dette er ganske likt situasjonen innen mobiltelefoni hvor man kan kjøpe "sponsede" mobiler som låser deg til et dyrt abonnement.

Men det bør være oversiktlig merking slik at alle kan vite hva de kjøper. Personlig håper jeg på størst mulig standardisering og rister på hodet over alle som vil låse oss til "sitt" format for all fremtid.

mvh
Knut
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Dere kan ergre dere så mye dere vil, men det blir som å slåss mot vindmøller.... Tror man heller skal prøve å forholde seg til den virkeligheten som faktisk finnes....
Da jeg kjøpte ny CD-spiller for to år siden oppdaget jeg etter noen uker at den ikke spilte Copy Protected CD'er. Hvorfor skulle jeg betale 60 tusen for en CD-spiller som ikke spilte slike plater når man kan kjøpe en spiller for noen hundrings'er som gjør det? Prøv å forklar det til en vanig dødlig, altså ikke audiofil... ::)

Jeg fikk min spiller sendt tilbake til mr. Jean Combelles i Frankrike (mr Audio Aero himself) der den ble "oppgradert". Siden har ikke slike plater vært noe problem.

Egentlig får vi som fortjent. Har selv jobbet med data i 13 år men forstår ennå ikke at folk bruker så mye tid og penger på å piratkopiere musikk når de heller kunne bruke tiden foran anlegget med en orginal CD MED COVER?!
I tillegg synes jeg det er viktig at artisten får noe igjen for den kreative jobben de har gjort. Om jeg ville stjele penger fra Loreena McKennitt eller Natalie Merchant? NEI! :mad: Derfor kjøper jeg også platene direkte fra artistenes hjemmesider, da går heller ikke pengene i lommene til de store plateselskapene.... Dette handler om moral. Det ville ikke bli mye ny musikk utgitt dersom ingen betalte for det...

Ps: Musikkbransjen begikk nok en stor tabbe da de prøvde å ta livet av LP'en, tror de ønsker seg tilbake nå....

Hei FMG!
Jeg får ikke helt tak i hva du mener, og/eller hvem du hendvender deg til med dette innlegget i denne tråden.
Jeg for min del synes (som deg ::) ) at det er ille at en cdspiller til nærmere 60 tusen ikke kan spille (på en skikkelig måte) et meget lite utvalg av de (ikke)cdene som står i "cdhyllene" på f.eks. Platekompaniet.
Jeg er i utgangspunktet ikke "forbannet" på at de beskytter rettighetene og jeg kjøper mange cder, men også andre (dessverre) blanke imitasjoner som ikke fungerer alt for godt (og noen ganger ikke i det hele tatt).
Skal likevel være ærlig å medgi at jeg har noen (svært) få "hjemmebrente" (under 10 stykker) og oftest er dette cder som jeg ganske sikkert ikke ville kjøpt likevel.
Det er ikke massekopiering for å spare penger, som er grunnlaget for min tråd her og irritasjon.
Det er det faktum at jeg ikke helt fra starten var klar over at såkalte CP-plater kunne by på slike problemer i visse situasjoner.
Det som også er irriterende er jo at de fint lar seg kopiere og i noen grad og tilfeller med mindre støy i etterkant (på brent cd og med korrigering eller fra HD.
Hva er da vitsen?
Nå som jeg er klar over det så har jeg blitt flinkere til å sjekke dette ved kjøp og lar være, så enkelt er det ;) , men likevel litt dumt fordi det noen ganger er fin musikk (for meg) som blir utgitt på dette formatet.

Til slutt, hvor mange (i %) av dine cdkjøp foregår fra artistenes hjemmesider og hvilken pris snakkes det da om i forhold til f.eks. platekompaniet.
Jeg kan forsåvidt godt tenke meg at kjøp av Hans Theessink direkte fra hjemmeside, kan falle gunstig ut rent prismessig, men slik har jeg aldri handlet cder.
Er det mange artister som gjør det på denne måten?

Mvh.KW
 
I

ijustpop

Gjest
Uhensiktsmessig å besøke hver enkelt artists nettside for å kjøpe en cd. Blir som å kjøpe brød i en butikk for så å krysse gata og kjøpe smør i annen og så traske litt nedi gata for å få kjøpt melk.

69 Love Songs skal da ikke ha kopisperre? Bestill Merge-utgaven fra usa. Da får du en fin boks med bok også i stedet for den litt kjipe europeiske utgaven. Ikke gi opp selv om den europeiske ikke funka. Du har det beste i livet foran deg KW.
 

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
897
Antall liker
1.000
Torget vurderinger
4
til KW:

Sitat wikipedia:

Systems other than Windows, however, can easily play Copy Control discs, with the disc appearing as two entities, "Audio CD" and whatever the data portion of the disc was named in manufacture. As the bundled players are usually Windows Proprietary, and, similarly, the auto-launchers are designed for Windows, there is little that can be done to stop a non-Windows user from ripping a Copy Control disc (though, arguably, the process may take longer).

In Mac OS X, Copy Control discs are easily accessed through iTunes and Quicktime (When a CDDA track is dragged to a folder other than the CD, Quicktime automatically converts it to AIFF, which is a lossless PCM format). Though some Copy Control discs do have Mac OS software, this is becoming less common.
Ripp i iTunes til aiff-format, svi den i Toast på ene siden ved 4-8X hastighet (husk å fjerne 2 sekunders pause mellom sporene først). Nytes i KW'en sammen med en kald smoothie, eller Mack ØL.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
No problema!
Jeg driver og legger den (de) inn nå og det er ikke noe problem å spore.
Jeg holder på med å legge alle cdene mine inn på mac.
Det står ikke noe om at den har kopisperre, men det står heller ikke noe symbol som viser at det er en redbook.

Nå er ikke KW dacen hjemme for tiden, den ble litt forkjølet så den er "sykemeldt" :-/
Kommer forhåpentligvis snart tilbake for å jobbe ;)

Kan hende at det var noe av grunnen til problemene med denne trippel"cd"en ::)

Mvh.KW
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.906
Antall liker
8.200
Torget vurderinger
1
Dette er i grunnen gambling med forbrukerene, etter min mening. Jeg synes i grunnen det er synd at Sony og Phillips (hvis jeg ikke husker feil nå) fornyet patentet eller fortsatte å tvinge i gjennom Redbook standarden.

Jeg regner med det er fordi at presset fra de komersielle aktørene (selvsagt mot nedlasting og piratkopiering -i det siste her mener jeg plate til plate) -de forsøker jo å hindre bruk utover det de kan tjene penger på, noe man både kan være enig i, og selvsagt når det hindrer meg i å ta en kopi til eget bruk: i bilen.

DVD-Audio hadde kanskje fått større oppmerksomhet fra musikkbransjen hvis Redbook standarden hadde blitt opprettholdt i forhold til implementering av ulike krypteringsvedlegg, men det blir egentlig ren spekulasjon fra min side. Uansett er er dette formatet langt å foretrekke i forhold til CD. For de som har hørt formatet, og da helst på gode Hifi-anlegg så regner jeg ikke med at svært mange er uenig med meg i det.

Med HD-DVD (alternativt Blue-Ray) ser jeg nye muligheter for bruken av DVD-Audio på sikt, forhåpentligvis. Poenget mitt er, at gjennom å ha sikre standarder så vil også utstyret som jeg, og svært mange av dere andre her har investert i, fungere. Da slipper man å kjøpe en plate, bare for å oppdage etter X-antall forsøk at den ikke fungerer. Hvis ikke, må vi plutselig inneha en voldsom rigg med ulikt avspillingsutstyr, og ikke bare LP-spiller, CD-spiller (eller DVD-spiller som er altetende, med forbehold om at LP ikke er et format som er støttet).


Mvh. Bjørn
 

Vedlegg

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Merkelig
Nå skulle jeg legge inn Calexico "Feast of Wire" og den ble ikke lest av macen i det hele tatt og i tillegg hadde jeg problemer med å mate den ut (få den ut).
Derimot så hadde jeg ikke problemer med den på cdspilleren min (KW) i alle fall ikke så langt jeg kan huske (den spilte, men det kan hende at jeg tilfeldigvis ikke merket at det eventuelt var noe støy)
Når jeg ser nærmere etter så er det et svært lite Copycontroll merke på baksiden på akkurat denne, (på størrelse med hullet i den gamle tiøringen vår) men ikke de tre andre, det må jeg si er litt av en varselopplysning f... Emi
Derimot den sist kjøpte "Garden Ruin" fikk jeg lagt inn og nå vet jeg ikke om jeg en gang tør å prøve de to siste :-/
Jeg prøvde også med en liten sort tusjstrek på det blanke feltet mellom info og den ytre del, uten at det hjalp det minste.
Ingen av disse 4 Calexico platene har jeg hatt noen problemer med på hverken KW spiller eller Denon DVD spilleren.
Da får jeg vel bare innfinne meg med at de ikke havner i mitt bibliotek, da får det jo være en trøst at jeg tross alt får spilt de.

Jeg får spille de "manuelt", når jeg føler for en nostalgiaften ::) ;)

Mvh.KW
 

Bulter

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2003
Innlegg
1.659
Antall liker
3.086
Helt enig, KW. Mange kopisperrede CDer jeg har mangler CD-logoen, og sånn bør det også være. Jeg har også lagt merke til at Amazon har blitt flinkere til å markere kopibeskyttede CDer i webshopen.
Jeg kjøpte ved en feiltakelse en Blue Note-CD (EMI) på play.com med copy control (logo med trekant inni sirkel). Ergerlig - men jeg har laget en kopi og lagt inn i det originale coveret.

Verre er det med noen klassiske innspillinger fra EMI som ikke sier noen ting på coveret om hva det er. Det finnes ingen Compact Disc-logoer noe sted, heller ikke på plastcoveret. De har ikke sirkel/trekantlogoen. Er dette også copy control-plater?

Jeg mailet EMI, og fikk dette svaret:

«We do not generally issue copy-protected CDs any more - we did in some countries for a short while but these have now mostly been deleted. In all cases a copy-protected CD would have the logo saying so.»


Hva skal en tro? Det er til å bli sprø av!
 
F

FMG

Gjest
Hei FMG!
Jeg får ikke helt tak i hva du mener, og/eller hvem du hendvender deg til med dette innlegget i denne tråden.
Jeg for min del synes (som deg ::) ) at det er ille at en cdspiller til nærmere 60 tusen ikke kan spille (på en skikkelig måte) et meget lite utvalg av de (ikke)cdene som står i "cdhyllene" på f.eks. Platekompaniet.
Jeg er  i utgangspunktet ikke "forbannet" på at de beskytter rettighetene og jeg kjøper mange cder, men også andre (dessverre) blanke imitasjoner som ikke fungerer alt for godt (og noen ganger ikke i det hele tatt).
Skal likevel være ærlig å medgi at jeg har noen (svært) få "hjemmebrente" (under 10 stykker) og oftest er dette cder som jeg ganske sikkert ikke ville kjøpt  likevel.
Det er ikke massekopiering for å spare penger, som er grunnlaget for min tråd her og irritasjon.
Det er det faktum at jeg ikke helt fra starten var klar over at såkalte CP-plater kunne by på slike problemer i visse situasjoner.
Det som også er irriterende er jo at de fint lar seg kopiere og i noen grad og tilfeller med mindre støy i etterkant (på brent cd og med korrigering eller fra HD.
Hva er da vitsen?
Nå som jeg er klar over det så har jeg blitt flinkere til å sjekke dette ved kjøp og lar være, så enkelt er det ;) , men likevel litt dumt fordi det noen ganger er fin musikk (for meg) som blir utgitt på dette formatet.

Til slutt, hvor mange (i %) av dine cdkjøp foregår fra artistenes hjemmesider og hvilken pris snakkes det da om i forhold til f.eks. platekompaniet.
Jeg kan forsåvidt godt tenke meg at kjøp av Hans Theessink direkte fra hjemmeside, kan falle gunstig ut rent prismessig, men slik har jeg aldri handlet cder.
Er det mange artister som gjør det på denne måten?

Mvh.KW
Hei KW!
Mitt poeng var at jeg ikke forstår hvorfor man evt skulle boikotte Copy Protected CD'er? Det blir som sagt som å slåss mot vindmøller. De store multinasjonale selskapene har bestemt seg, så får man mene hva man vil om det, men det er lite vi kan gjøre med det. Jeg for min del er for glad i musikk til at jeg skulle la være å kjøpe musikk utifra at plata har et CC merke.....

Jeg er likevel selvsagt enig i at plateselskapene har vært for lite flinke til å tilpasse seg dagens virkelighet; at Copy Protected Cd'er kunne de ha spart seg. Platebutikkene er også ute på ville veier: I byen som jeg bor i finnes ikke en eneste skikkelig platesjappe lenger. Utvalget på spesialbutikkene fylles opp med DVD'er og dataspill slik at utvalget innen musikk blir mer og mer magert og minner etterhvert mye om det man finner på Statoil og OBS.

Hvor jeg kjøper plater KW? De få gangene jeg kjøper en plate som ligger på listene, f.eks siste Mark Knopfler og Bruce Springsteen (gode plater begge to forresten...) så har de blitt kjøpt hos OBS(!) Musikk ellers blir bestilt på internett, stort sett fra England. Kan ikke huske sist jeg kjøpte en CD hos f.eks. Musikkverket, det var jo der jeg kjøpte all musikk for bare et par år siden. Grunnen til å gå inn i en platesjappe er jo at man skal kunne høre på plata før man kjøper den. Men siden utvalget nå har blitt så dårlig så har det ingen hensikt lenger, jeg finner ikke det jeg leter etter der lenger. Å bestille en CD hos musikkverket tar alt for lang tid, som oftest får man da bare en beskjed etter en 4-5 uker om at: Nei, denne kan ikke skaffes...  :-[
Mesteparten av Cd-ene hos f.eks Musikkverket står oppstilt i tilbudsdisken, mens de andre platene koster 185-190 kr.
Da er vi inne på prinsipper: Jeg nekter å betale kr 190 for en CD.  :mad: Da kjøper jeg heller på nettet. Og jeg gidder heller ikke å lete gjennom tilbudshyllene. Siden disse platene står usortert, blir det bare å kaste bort masse tid for å oppdage at de heller ikke hadde den artisten jeg lette etter denne gangen heller....  ::)
At platebransjen er ute på ville veier? Ja! Dermed gjør det godt hver gang jeg bestiller en plate direkte på en artists hjemmeside. Da går også en mye større del av pengene i artistens lomme. Dette er et prinsipp for meg: Jeg ser dette som en direkte pengestøtte, at pengene kommer dit de hører hjemme, hos kunstneren. Det er egentlig litt pussig, eller kanskje jeg har en sær musikksmak... men de fleste av mine favorittartister har egen hjemmeside hvor jeg kjøper musikk fra:
Cowboy Junkies: [ftp]http://www.cowboyjunkies.com/[/ftp]
Natalie Merchant: [ftp]http://www.nataliemerchant.com/[/ftp]
Over The Rhine: [ftp]http://www.overtherhine.com[/ftp]
Loreena McKennitt: [ftp]http://www.quinlanroad.com/[/ftp]
Mojave 3: [ftp]http://www.4ad.com/[/ftp]

Kan f.eks nevne at platene til Cowboy Junkies kan kjøpes så billig, € 10,64 + porto, at jeg har kjøpt et ekstra eksemplar av de fleste utgivelsene, bare i tilfelle jeg en gang skulle få bruk for de....

Ser du er opptatt med å få platesamlingen din inn på MAC, KW. Jeg går andre veien: er for tiden mer opptatt av å skaffe meg platespiller, eller vinyl som det heter nå....  ;)
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Verden forandrer seg. Det finnes et stort marked av fjortiser der ute som er villig til å betale 30,- for et lydklipp i ultra-lav kvalitet som ringesignal på mobilen. Det finnes et marked av iPod-brukere, Hjemmekino-pc-brukere etc som er interessert i enkle, rimelige (og lovlige!) måter å få musikk på. Industrien må forandre seg i takt med markedet eller dø ut.

Industrien kjempet med nebb og klør mot VHS, og var meget skeptiske til DVD, begge viste seg å være pengemaskiner av dimensjoner. Nå har de kjempet mot internet i 10 år. Kanskje de tar feil her også?

Poenget er at det vil alltid koste å produsere innhold av høy kvalitet, enten det er musikk eller film. De som satser penger og arbeidstimer på å lage innhold måselvsagt ha en mulighet til å tjene inn disse med fortjeneste. Hvordan disse pengene kommer inn er forsåvidt likegyldig. Hvis brukerne ønsker et spekter av kvaliteter (f.eks 48kbit AAC, 128kbit mp3, 700kbit lossless FLAC og hirez 24/192PCM) så er det greit at disse tilbys, til priser som gjenspeiler kvaliteten. Noen vil kanskje ha en åpen, gjenbrukbar lagringsform som gjør at de med rimelig sikkerhet kan spille av musikken om ti år. Eksempler på dette er CD og mp3 uten kopibeskyttelse. Andre forbruker musikken mer som ferskvare og tar kanskje til takke med propprietær kopibeskyttelse som har til hensikt å låse dem til hardwareleverandører (som Apples IPod) mot å betale lavere pris. Dette er ganske likt situasjonen innen mobiltelefoni hvor man kan kjøpe "sponsede" mobiler som låser deg til et dyrt abonnement.

Men det bør være oversiktlig merking slik at alle kan vite hva de kjøper. Personlig håper jeg på størst mulig standardisering og rister på hodet over alle som vil låse oss til "sitt" format for all fremtid.

mvh
Knut
Det er mange mange gode poeng her, men jeg er ikke enig i at høy kvalitet nødvendigvis må bety høy pris. Hvis vi tar feks Naxos selges disse cdene for 60-70 kr, og de nye 24-bit inspillingene derfra holder utrolig høy kvalitet og er blant de beste som utgis innen lett tilgjengelig (bokhandlere osv) klassisk musikk.

Grunnen til at feks en cd med Madonna blir dyr, er at reklamebudsjettet og promoteringsbudsjettet er hinsides. Det er liksom ikke interessant for de store å selge mindre 10 mill eksemplarer av en slik cd.

Det er mange små labler med utrolig bra innspillinger, (men som samtidig har et relativt smalt nedslagsfelt) og får til disse tingene uten 25 administrerende direktører og milliardbudsjett. Det er også en tankevekker at du kan kjøpe en kopi av Lord of the Rings til 99 kr hos Narvesen. Hva tror du produksjonskostnadene var her kontra nevnte Madonna skive?
 
K

knutinh

Gjest
Det er mange mange gode poeng her, men jeg er ikke enig i at høy kvalitet nødvendigvis må bety høy pris. Hvis vi tar feks Naxos selges disse cdene for 60-70 kr, og de nye 24-bit inspillingene derfra holder utrolig høy kvalitet og er blant de beste som utgis innen lett tilgjengelig (bokhandlere osv) klassisk musikk.

Grunnen til at feks en cd med Madonna blir dyr, er at reklamebudsjettet og promoteringsbudsjettet er hinsides. Det er liksom ikke interessant for de store å selge mindre 10 mill eksemplarer av en slik cd.

Det er mange små labler med utrolig bra innspillinger, (men som samtidig har et relativt smalt nedslagsfelt) og får til disse tingene uten 25 administrerende direktører og milliardbudsjett. Det er også en tankevekker at du kan kjøpe en kopi av Lord of the Rings til 99 kr hos Narvesen. Hva tror du produksjonskostnadene var her kontra nevnte Madonna skive?
Jeg kan ikke uttale meg om hva som er "høy" pris eller "lav" pris, men det virker helt logisk at høyoppløst 24/192 PCM kan koste noe mer enn 48kbit AAC, enig?

Jeg går ut ifra at plateselskaper ikke priser ut ifra hva det koster å lage innhold eller presse CD, men hvor mye de slipper unna med. Sånn er det med de fleste kommersielle bedrifter.

Sånn sett har Madonna mer til felles med Shampoo og sminke enn med høy-kultur.

mvh
Knut
 

High_def

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.04.2005
Innlegg
194
Antall liker
4
Sted
Oslo
Jeg fikk ødelagt en Panasonic DVD-spiller som jeg benyttet som drivverk for cd. Det var EMIs utgivelse av Kraftwerk - Tour de France som klarte det mesterstykket.

Siden den gang har jeg ikke kjøpt en eneste EMI-cd. Gjør nok ikke mye fra eller til for et slikt selskap, men det er min lille protest mot forsøplingen av RB-formatet.

IMHO burde alle Copy protected cd'r ha en diger rød advarselstrekant med ordene: "Warning - Larks vomit!" ;D

Da kunne vi kanskje bli kvitt uvesenet...
 
L

Lydtekniker

Gjest
Dersom en CD-spiller presterer å bli ødelagt av å spille av en kopibeskyttet CD, vil jeg si at dette er tildels slett ingeniørarbeid av produsenten... Det bør jo taes høyde for at en eller annen Ola Forbruker kunne finne på å dytte noe annet enn en Red Book-skive i spilleren uten at spilleren går bananas.
 

Vedlegg

Topp Bunn