Hornbass kontra bass refleks-bass

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Noen som har en enkel forklaring på spredningskarakteristikk på de to overnevnte ? Fordeler/ulemper...
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Så lenge hornet har noenlunde praktiske dimensjoner så er spredningen lik, fordi dimensjonene på munningen i begge tilfeller er veldig liten i forhold til bølgelengden.

Det er andre egenskaper som skiller disse prinsippene fra hverandre, med sine respektive fordeler og ulemper.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Okv skrev:
Så lenge hornet har noenlunde praktiske dimensjoner så er spredningen lik, fordi dimensjonene på munningen i begge tilfeller er veldig liten i forhold til bølgelengden.

Det er andre egenskaper som skiller disse prinsippene fra hverandre, med sine respektive fordeler og ulemper.
Kan dette utdypes ? :)
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.958
Antall liker
13.285
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
bass er omnidireksjonell uavhengig av om den gjengis via horn eller bassrefleks
mvh
Leif
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
LMC skrev:
bass er omnidireksjonell uavhengig av om den gjengis via horn eller bassrefleks
mvh
Leif
Hva består så forskjellene i ?

Takk for råd.. :)
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.958
Antall liker
13.285
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
nedover i bassen er det vel ikke noe forskjell iom at de sprer omni (helt rundt) og det gjøre bassen enten den kommer fra et horn eller en bassrefleks
iom at bass er mindre direksjonell jo lenger ned du kommer er spredningen "total"
mvh
Leif
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hvilke andre egenskaper bør nevnes for å belyse forskjellene imellom disse to ?
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
HCS skrev:
Okv skrev:
Så lenge hornet har noenlunde praktiske dimensjoner så er spredningen lik, fordi dimensjonene på munningen i begge tilfeller er veldig liten i forhold til bølgelengden.

Det er andre egenskaper som skiller disse prinsippene fra hverandre, med sine respektive fordeler og ulemper.
Kan dette utdypes ? :)
Ja.


Får gjøre et forsøk i hvertfall.
Rent generelt, kan det vel sies slik:

- Horn blir fysisk større
- Bassrefleks har lite problemer med resonanser i porten
- Horn (basshorn) kan ha kraftige resonanser oppover i mellomtoneområdet
- Bassrefleks har høyere forvrengning og kompresjon ved høye lydtrykk pga ulineariteter i porten
- Horn har lavere forvrengning og høyere lydtrykk
- Den akustiske forsterkningen i et horn virker over et mye større frekvensområde
- Horn er mye verre å designe og bygge


Alt dette avhenger selvfølgelig av den aktuelle designen og valgene som gjøres.
Mange måter å lage en høyttaler på, selv innenfor samme prinsipp.

Horn og bassrefleks er heller ikke to vidt forskjellige prinsipper, selv om det som oftest brukes forskjellige regnemetoder for beregning.
Mange morsomme og gode kontruksjoner kan designes mellom en bassrefleks med liten kasse og port som ene ytterpunkt og til et ekte basshorn med dimensjoner på munningen som er sammenlignbar med bølgelengden (Et slikt horn vil også være retningsbestemt i bassområdet).

Mange praktisk realiserbare hornlignende design er en slags kvartbølgekonstruksjon.
Transmisjonslinje, Tapped horn, Tapped pipe osv er varianter av horn og pipelignende design.
Hvis munningen er størst, kalles det gjerne horn, mens hvis munningen er minst, blir det en transmisjonslinje.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Takker okv. Nyttig info dette. :)

Siden horn gjerne oppleves mer dynamisk enn endel bassrefleks-løsninger vil dette gjelde i bassområdet også,eller er dette mer aktuellt i mellotone/diskant ?
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
HCS skrev:
..
Siden horn gjerne oppleves mer dynamisk enn endel bassrefleks-løsninger vil dette gjelde i bassområdet også,eller er dette mer aktuellt i mellotone/diskant ?
I aller høyeste grad.

Jeg utelot å si noe om lydkvalitet, da dette alltid vil være diskutabelt.
Men horn omtales ofte som mere dynamisk/har kraftigere transienter.
Dette er noe av det jeg forbinder med 'hornlyd'.

Dette kan forklares dels ved at hornkanalen ikke komprimerer lyden slik som en refleksport vil gjøre, dels fordi basselementet har mindre utsving for å oppnå samme lydtrykk.
 
T

timc

Gjest
Okv skrev:
- Bassrefleks har lite problemer med resonanser i porten

- Horn har lavere forvrengning og høyere lydtrykk
Hvilke resonanser du får i porten av henger helt av dimensjon, og hvor bassen er delt.

Horn har skyhøy forvrengning. Utsagnet ditt gjelder kun harmonisk.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
timc skrev:
Okv skrev:
- Bassrefleks har lite problemer med resonanser i porten

- Horn har lavere forvrengning og høyere lydtrykk
Hvilke resonanser du får i porten av henger helt av dimensjon, og hvor bassen er delt.

Horn har skyhøy forvrengning.
Utsagnet ditt gjelder kun harmonisk.
Gjelder dette i bass området og hvilke frekvenser snakker vi om? Hvilken målenhet er "skyhøy" ? 8)
 
T

timc

Gjest
Horn er per definisjon belemret med en del ulineariteter (ref Voshvilov og Geddes)

Husker jeg rett er det snakk om titals prosent. Samme personene har derimot også konkludert med at disse ulinearitetene (ihvertfall en del av dem) ikke gir subjektive negative utfall. Men sånn rent teknisk så er de der.

Geddes kampsak er å minimere tvergående og tilbakegående bølger i hornet. Disse forårsakes av diskontinuiteter som man har i vanlige CD horn, og fra difraskjon i munningen (blant annet)

At ett bra horn har veldig lav harmonisk forvrengning derimot er sikkert. Det viktigste er kanskje at horn har veldig lav kompresjon.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
timc skrev:
Horn er per definisjon belemret med en del ulineariteter (ref Voshvilov og Geddes)

Husker jeg rett er det snakk om titals prosent. Samme personene har derimot også konkludert med at disse ulinearitetene (ihvertfall en del av dem) ikke gir subjektive negative utfall. Men sånn rent teknisk så er de der.

Geddes kampsak er å minimere tvergående og tilbakegående bølger i hornet. Disse forårsakes av diskontinuiteter som man har i vanlige CD horn, og fra difraskjon i munningen (blant annet)

At ett bra horn har veldig lav harmonisk forvrengning derimot er sikkert. Det viktigste er kanskje at horn har veldig lav kompresjon.
Derav kommer størrelse inn om jeg leser deg riktig ? Og gjelder denne forvrengningen uavhengig av frekvensområde ?

Er det så at hornprinsippet måler dårlig men subjektivt kan lyde bra ? Tolker deg dithen..
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.400
Antall liker
3.183
timc skrev:
Horn er per definisjon belemret med en del ulineariteter (ref Voshvilov og Geddes)

Husker jeg rett er det snakk om titals prosent. Samme personene har derimot også konkludert med at disse ulinearitetene (ihvertfall en del av dem) ikke gir subjektive negative utfall. Men sånn rent teknisk så er de der.

Geddes kampsak er å minimere tvergående og tilbakegående bølger i hornet. Disse forårsakes av diskontinuiteter som man har i vanlige CD horn, og fra difraskjon i munningen (blant annet)

At ett bra horn har veldig lav harmonisk forvrengning derimot er sikkert. Det viktigste er kanskje at horn har veldig lav kompresjon.
Det er jo interessant, men ved hva slags nivåer er det "titals prosent"? Ved hvilke frekvenser? Hva slags horn? Hva slags forvrengning?
 
T

timc

Gjest
HCS skrev:
Derav kommer størrelse inn om jeg leser deg riktig ? Og gjelder denne forvrengningen uavhengig av frekvensområde ?

Er det så at hornprinsippet måler dårlig men subjektivt kan lyde bra ? Tolker deg dithen..
Dersom jeg har forstått rett, så har ikke dette noe med størrelse og gjøre. Foldede horn (ala klipschorn) er det værste man kan gjøre, for da får man flere diffraksjonspunkter, og flere vegger som kan gi reflekser. Denne effekten menere Geddes er hørbare, og bør unngåes. Herom strides de lærde ;) Prinsippielt er jeg enig med Geddes, men har ikke lyttet til en waveguide bygget på hans geometri. Grunnen til at dette opstår, er i stor grad fordi alle konvensjonelle horn er formet etter Websters hornligning. Denne har en del forenklinger, som at den anntar at bølgefronten i throaten er plan. Dette er ikke tilfellet i praksis.

Hornprinsippet måler på mange områder fenomenalt bra. Spesielt når man ser på lydtrykkene som kan produseres i forhold til tilført effekt, og benyttet slaglengde. Direktivitetskontrollen ved høye frekvenser kan også gjøres bra.

På andre områder måler horn (og kompresjonsdrivere) meget dårlig, men undersøkelser har vist at disse ulineartiteten er veldig vanskelig å detektere. Denne biten er det Vosihvillov jobber med.
 
V

vredensgnag

Gjest
Det er mange teorier omkring hvorfor vi liker hornlyd, til tross for de høye forvrengningene. Et viktig moment er at forvrengningen er musikalsk harmonisk, tilsvarende den andreharmoniske i visse forsterkerteknologier.

Et annet moment er at hornet behandler lydbølgene og gjør dem kaotisk reflekterende mot lytteren, det blir en annen lydsum enn ved direktestråling - og denne lydsummen bærer mindre preg av interaksjon med rommet. Det påstås at hornhøyttalere låter mer "likt" fra lytterom til lytterom enn andre løsninger.

Når vi lytter til en direktestrålende høyttaler får vi direktelyd, pluss siderefleksjoner - demper vi disse (og andre refleksjoner) - så ender vi opp med direktelyd kun.
Men i et horn "blandes" lyden, slik den blandes i en konsertsal, der vi får en sum bestående av direktelyd, refleksjoner fra sidevegger, fra veggen bak de som fremfører, osv. Alle gode konsertsaler har reflekterende flater som omfavner orkesteret og som kaster lyden omkring og til publikum - tenk på det som et megahorn ...
Dette er også en av grunnene til at det kan være vanskelig å pinpointe kildene i et orkester, et av ankepunktene som enkelte har mot horn, men som altså faktisk gjør at disse er nærmere konsertgjengivelsen i forhold til hifi-idealet der vi skal kunne sette virtuelle post-it lapper på hver klaff på en klarinett før vi er fornøyde.
 
V

vredensgnag

Gjest
slowmotion skrev:
timc skrev:
Horn er per definisjon belemret med en del ulineariteter (ref Voshvilov og Geddes)

Husker jeg rett er det snakk om titals prosent. Samme personene har derimot også konkludert med at disse ulinearitetene (ihvertfall en del av dem) ikke gir subjektive negative utfall. Men sånn rent teknisk så er de der.

Geddes kampsak er å minimere tvergående og tilbakegående bølger i hornet. Disse forårsakes av diskontinuiteter som man har i vanlige CD horn, og fra difraskjon i munningen (blant annet)

At ett bra horn har veldig lav harmonisk forvrengning derimot er sikkert. Det viktigste er kanskje at horn har veldig lav kompresjon.
Det er jo interessant, men ved hva slags nivåer er det "titals prosent"? Ved hvilke frekvenser? Hva slags horn? Hva slags forvrengning?
I CD vs. LP tråden linket jeg til Geddes ulike papers omkring dette.

http://www.gedlee.com/distortion_perception.htm
 
T

timc

Gjest
slowmotion skrev:
timc skrev:
Horn er per definisjon belemret med en del ulineariteter (ref Voshvilov og Geddes)

Husker jeg rett er det snakk om titals prosent. Samme personene har derimot også konkludert med at disse ulinearitetene (ihvertfall en del av dem) ikke gir subjektive negative utfall. Men sånn rent teknisk så er de der.

Geddes kampsak er å minimere tvergående og tilbakegående bølger i hornet. Disse forårsakes av diskontinuiteter som man har i vanlige CD horn, og fra difraskjon i munningen (blant annet)

At ett bra horn har veldig lav harmonisk forvrengning derimot er sikkert. Det viktigste er kanskje at horn har veldig lav kompresjon.
Det er jo interessant, men ved hva slags nivåer er det "titals prosent"? Ved hvilke frekvenser? Hva slags horn? Hva slags forvrengning?
Her må jeg bare referere deg videre til paperene til Voishvillo og Geddes

http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=6078
http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=6998
http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=13744
http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=12849
http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=11243

Send en PM om du ikke har tilgang.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Mange gode svar der timc. Kan du si noe om forvrengningen prosentvis er lik uavhenging av frekvens på signal eller om det er gitte områder som forvrenger mer enn andre i en hornløsning ?
 
V

vredensgnag

Gjest
I linken over er flere papers lagt ut av Geddes som nedlastbare pdf'er.
 
T

timc

Gjest
HCS skrev:
Mange gode svar der timc. Kan du si noe om forvrengningen prosentvis er lik uavhenging av frekvens på signal eller om det er gitte områder som forvrenger mer enn andre i en hornløsning ?
Der må jeg melde pass. Tror Det står noe om det i Voishvillos artikler.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
timc skrev:
HCS skrev:
Mange gode svar der timc. Kan du si noe om forvrengningen prosentvis er lik uavhenging av frekvens på signal eller om det er gitte områder som forvrenger mer enn andre i en hornløsning ?
Der må jeg melde pass. Tror Det står noe om det i Voishvillos artikler.
Ligger hans resultater i linkene du har lagt frem ? Takk skal du ha, skal kikke litt på de linkene. Alltid nyttig å få bekreftet av teori det en gjør i praksis, selvom det ikke alltidn går den veien. ;D

Jeg vurderer å bruke to subber med bassrefleks sammen med to fullrange horn..Spent på hvordan det vil fungere, evt om bassen vil "skille" seg... Den som lever får se..
 
T

timc

Gjest
Er det lov å legge ut papers på den måten?

Har full tilgang, men har ikke lyst å havne i trøbbel.
 
V

vredensgnag

Gjest
Det får Mr. Nutshellhifi.com ta opp med de gjeldende myndigheter. Men jeg har også sett det lagt ut av Voishvillo et sted, dog ikke med AES-heading.

Men se også at Geddes har lagt ut flere av sine AES-papers i linken som går til hans eget nettsted, som jeg ga over.
 
T

timc

Gjest
vredensgnag skrev:
Det får Mr. Nutshellhifi.com ta opp med de gjeldende myndigheter. Men jeg har også sett det lagt ut av Voishvillo et sted, dog ikke med AES-heading.

Men se også at Geddes har lagt ut flere av sine AES-papers i linken som går til hans eget nettsted, som jeg ga over.
Ja, men Geddes og Voishvillo legger jo ut sine egne arbeider.........

Lar det være inntil videre...
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.400
Antall liker
3.183
Takk for diverse linker.

Forøvrig hevdet bl.a. Crowhurst noe av det samme for ganske mange år siden.

edit:

Det viser seg at jeg har lest Voishvillo før, fant den i arkivet mitt.
Men det var jo morsomt å lese igjen!

;)
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Dette paperet omhandler kompresjonsdrivere og horn, tenkt brukt for høye lydtrykk.

Luft er jo ulineært, og når lydtrykket, eller volumvariasjonen, blir stor nok, så blir det også forvrengning.
Men da er det også utrivelig høyt.

For horn drevet av vanlige høyttalerelementer blir situasjonen annerledes.
Membranarealet er mye større enn i en kompresjonsdriver, eventuelle kompresjonskammer er mye større, og man skal gjerne ikke ha 120 dB inne i stua.

Basshorn er neppe plaget av disse effektene før panelen ramler ned fra veggene.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.400
Antall liker
3.183
Jeg ser av linken at han måler ved 140dB 1m fra hornet.
Det sier seg selv at det vrenger mindre ved 75-80dB.
Også med kompdrivere.
 
T

timc

Gjest
slowmotion skrev:
Jeg ser av linken at han måler ved 140dB 1m fra hornet.
Det sier seg selv at det vrenger mindre ved 75-80dB.
Også med kompdrivere.
Ouch! Har ikke kommet så langt enda. Tester han bare ved ett lydtrykk? 140dB er mye selv i PA sammenheng.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
timc skrev:
slowmotion skrev:
Jeg ser av linken at han måler ved 140dB 1m fra hornet.
Det sier seg selv at det vrenger mindre ved 75-80dB.
Også med kompdrivere.
Ouch! Har ikke kommet så langt enda. Tester han bare ved ett lydtrykk? 140dB er mye selv i PA sammenheng.
Har lest litt nå og så langt er det ved det lydtrykket det måles i virker det som..Mao lite relevant for vår hobby...140db er liksom litt off limits av mange årsaker.. :)
 
T

timc

Gjest
HCS skrev:
Mao lite relevant for vår hobby...140db er liksom litt off limits av mange årasker.. :)
Jeg sprengte ett vinglass med 140dB forriege uke ;)
 
Topp Bunn