Harbeth - or not....

Brian7500

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
433
Antall liker
4
Jeg har været ude i denne uge og lytte til Harbeth. Og jeg er især blevet forelsket i Compact 7ES-3.

Sikken en klang. Sikken en musikalitet, naturlighed og umiddelbarhed. Jeg er solgt.

Men min ellers meget tolerante hustru er ikke imponeret. "De er store, grimme og klodsede" lød dommen. Underforstået at de ihvertfald ikke kom ind i hendes stue.

Jeg har ikke helt opgivet drømmen endnu. Men for at have en plan B hvis alt andet mislykkes spørger jeg nu:

Hvilke højttalere som er indretningsvenlige (læs: cirka H x B x D: 100 x 20 x 30cm) kommer tættest på Harbeth lyden?

Jeg er klar over at det bliver svært at ramme klangen helt. Men så tæt på som muligt.

Vil I komme med Jeres forslag til en højttalere der både tiltaler mine ører og lillemors øjne?

På forhånd tak.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Living Voice OBX-R2 har vel endel av de samme lydkvalitetene. Kanskje en noe mer fyldig lyd?
Men de er vel ikke helt ulik Harbeth i utseende, bortsett fra at de er gulvstående, og de koster litt mer. IBX-R2 har innebygde delefiltre så man slipper de ekstra boksene i stua.
Vis henne noen Wilson Maxx 3 eller noen gamle VonSweikert VR9 eller noe slikt så kan det vel hende at hun blir mer medgjørlig... ;)
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.073
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
10
Brian7500 skrev:
Jeg har været ude i denne uge og lytte til Harbeth. Og jeg er især blevet forelsket i Compact 7ES-3.

Sikken en klang. Sikken en musikalitet, naturlighed og umiddelbarhed. Jeg er solgt.

Men min ellers meget tolerante hustru er ikke imponeret. "De er store, grimme og klodsede" lød dommen. Underforstået at de ihvertfald ikke kom ind i hendes stue.

Jeg har ikke helt opgivet drømmen endnu. Men for at have en plan B hvis alt andet mislykkes spørger jeg nu:

Hvilke højttalere som er indretningsvenlige (læs: cirka H x B x D: 100 x 20 x 30cm) kommer tættest på Harbeth lyden?

Jeg er klar over at det bliver svært at ramme klangen helt. Men så tæt på som muligt.

Vil I komme med Jeres forslag til en højttalere der både tiltaler mine ører og lillemors øjne?

På forhånd tak.
Minner litt om da jeg fikk mine C7ES3 i hus. Madammen likte dem slett ikke. Sa rett ut at hun syns de var både store og stygge, sammenlignet med Dynaudio Special 25 som nettopp var byttet ut. Hadde ikke stativer da, så jeg måtte improvisere, og det gjorde ikke saken bedre.

Da så de spesialtilpassede Skylan stativene ble montert ble alt bare velstand og "husfreden" gjenopprettet. Det er rart med det hvordan man venner seg til ting; jeg syntes også de var litt i overkant store i begynnelsen, men nå syns jeg noen ganger de godt kunne vært litt større. Har derfor lekt litt med tanken på SHL-5, som også ville gitt litt mer i bunn, men det blir nok bare med tanken. Er så godt fornøyd med C7ES3 at jeg ikke tar sjansen på å begynne å eksperimentere igjen, med det første.

Du får prøve å finne noen bilder av Harbeth på Skylan-stativer og vise til din kone. Kanskje går ting seg til, etterhvert da. Jeg synes iallefall C7ES3 på Skylan er stilig og veldig lett å leve med i stuen.
 

gs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
235
Antall liker
96
Torget vurderinger
4
Hva med Proac D two ? Men ligner muligens for mye på C7 til Harbeth.
 

Brian7500

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
433
Antall liker
4
K.H. skrev:
Brian7500 skrev:
Jeg har været ude i denne uge og lytte til Harbeth. Og jeg er især blevet forelsket i Compact 7ES-3.

Sikken en klang. Sikken en musikalitet, naturlighed og umiddelbarhed. Jeg er solgt.

Men min ellers meget tolerante hustru er ikke imponeret. "De er store, grimme og klodsede" lød dommen. Underforstået at de ihvertfald ikke kom ind i hendes stue.

Jeg har ikke helt opgivet drømmen endnu. Men for at have en plan B hvis alt andet mislykkes spørger jeg nu:

Hvilke højttalere som er indretningsvenlige (læs: cirka H x B x D: 100 x 20 x 30cm) kommer tættest på Harbeth lyden?

Jeg er klar over at det bliver svært at ramme klangen helt. Men så tæt på som muligt.

Vil I komme med Jeres forslag til en højttalere der både tiltaler mine ører og lillemors øjne?

På forhånd tak.
Minner litt om da jeg fikk mine C7ES3 i hus. Madammen likte dem slett ikke. Sa rett ut at hun syns de var både store og stygge, sammenlignet med Dynaudio Special 25 som nettopp var byttet ut. Hadde ikke stativer da, så jeg måtte improvisere, og det gjorde ikke saken bedre.

Da så de spesialtilpassede Skylan stativene ble montert ble alt bare velstand og "husfreden" gjenopprettet. Det er rart med det hvordan man venner seg til ting; jeg syntes også de var litt i overkant store i begynnelsen, men nå syns jeg noen ganger de godt kunne vært litt større. Har derfor lekt litt med tanken på SHL-5, som også ville gitt litt mer i bunn, men det blir nok bare med tanken. Er så godt fornøyd med C7ES3 at jeg ikke tar sjansen på å begynne å eksperimentere igjen, med det første.

Du får prøve å finne noen bilder av Harbeth på Skylan-stativer og vise til din kone. Kanskje går ting seg til, etterhvert da. Jeg synes iallefall C7ES3 på Skylan er stilig og veldig lett å leve med i stuen.
Det var netop et billede af C7erne på Skylan standere der fik hende til at se rødt...
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.073
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
10
Brian7500 skrev:
K.H. skrev:
Brian7500 skrev:
Jeg har været ude i denne uge og lytte til Harbeth. Og jeg er især blevet forelsket i Compact 7ES-3.

Sikken en klang. Sikken en musikalitet, naturlighed og umiddelbarhed. Jeg er solgt.

Men min ellers meget tolerante hustru er ikke imponeret. "De er store, grimme og klodsede" lød dommen. Underforstået at de ihvertfald ikke kom ind i hendes stue.

Jeg har ikke helt opgivet drømmen endnu. Men for at have en plan B hvis alt andet mislykkes spørger jeg nu:

Hvilke højttalere som er indretningsvenlige (læs: cirka H x B x D: 100 x 20 x 30cm) kommer tættest på Harbeth lyden?

Jeg er klar over at det bliver svært at ramme klangen helt. Men så tæt på som muligt.

Vil I komme med Jeres forslag til en højttalere der både tiltaler mine ører og lillemors øjne?

På forhånd tak.
Minner litt om da jeg fikk mine C7ES3 i hus. Madammen likte dem slett ikke. Sa rett ut at hun syns de var både store og stygge, sammenlignet med Dynaudio Special 25 som nettopp var byttet ut. Hadde ikke stativer da, så jeg måtte improvisere, og det gjorde ikke saken bedre.

Da så de spesialtilpassede Skylan stativene ble montert ble alt bare velstand og "husfreden" gjenopprettet. Det er rart med det hvordan man venner seg til ting; jeg syntes også de var litt i overkant store i begynnelsen, men nå syns jeg noen ganger de godt kunne vært litt større. Har derfor lekt litt med tanken på SHL-5, som også ville gitt litt mer i bunn, men det blir nok bare med tanken. Er så godt fornøyd med C7ES3 at jeg ikke tar sjansen på å begynne å eksperimentere igjen, med det første.

Du får prøve å finne noen bilder av Harbeth på Skylan-stativer og vise til din kone. Kanskje går ting seg til, etterhvert da. Jeg synes iallefall C7ES3 på Skylan er stilig og veldig lett å leve med i stuen.
Det var netop et billede af C7erne på Skylan standere der fik hende til at se rødt...
Ok; smak og behag...Prøvde bare å hjelpe...
 

Stripper

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2007
Innlegg
179
Antall liker
1
Av de forslagene som har kommet er det vel Spendor som kommer nærmest Harbethlyden. Særlig Classicserien, men de ser like kasseaktige ut som Harbeth.
Spendor har imidlerrtid noen lekre små stativhøytalere som heter SA1. De spilte glimrende i min stue, men bør nok parres med subwoofer. Jeg endte opp med Spendor A9 som har noe av de samme lydkvalitetene som Classicserien (og Harbeth). De ser også mer "normale" ut, og ble øyeblikkelig godkjent av fruen.
A9 er den største høytaleren i A-serien, men det finnes noen mindre modeller.

mvh
 
U

utgatt60135

Gjest
Audio Note er vel de jeg synes låter mest likt Harberth, men de er ikke akkurat pene de heller. ProAc D Two var et veldig godt tips. Støtter den og de andre forslagene her selv om jeg ikke synes de låter helt som Harbeth (som farger lyden for mye for min smak om jeg kan si det).

Brian - du har jo rettet interesse mot mange merker. Har du kjøpt noen av dem? Hvilket anlegg har du nå?
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Har høyrt hverken Harbeth eller Audio note høgt,men innbilte meg at Audio note farger lyden meir enn Harbeth,og at lyden ellers også er ganske forskjellig fra dei to.

Godt mulig du Lyngen har rett,siden du har høyrt begge.

Mvh.


Lyngen skrev:
Audio Note er vel de jeg synes låter mest likt Harberth, men de er ikke akkurat pene de heller. ProAc D Two var et veldig godt tips. Støtter den og de andre forslagene her selv om jeg ikke synes de låter helt som Harbeth (som farger lyden for mye for min smak om jeg kan si det).

Brian - du har jo rettet interesse mot mange merker. Har du kjøpt noen av dem? Hvilket anlegg har du nå?
 
U

utgatt60135

Gjest
samlanes skrev:
Har høyrt hverken Harbeth eller Audio note høgt,men innbilte meg at Audio note farger lyden meir enn Harbeth,og at lyden ellers også er ganske forskjellig fra dei to.

Godt mulig du Lyngen har rett,siden du har høyrt begge.

Mvh.
De har jo litt samme filosofi så vidt jeg har fått med meg, men har ikke sammenlignet dem direkte. Hvem som farger mest vet jeg ikke.
 

leik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2008
Innlegg
327
Antall liker
56
Sted
stavanger
Torget vurderinger
1
Jeg støtter opp om dtwo som et bra forslag. Like er de ikke selvfølgelig, men samme konstruksjonsprinsipp (iallefall mht. Thin-wall) og gode på mange av de samme tingene. Samtidig er dtwo pakket i en slankere baffel, litt mer moderne utforming.

Jeg prøvde å vurdere dtwo mot c7, men fikk aldri hørt harbethene hjemme. Så ikke så lett å sammenligne egentlig. Men de to modellene har samme musikksmak synes jeg.

Har vært inne på tanken å bytte ut mine dtwo til fordel for shl5 faktisk, for å gå litt opp i størrelse...

E
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
samlanes skrev:
Har høyrt hverken Harbeth eller Audio note høgt,men innbilte meg at Audio note farger lyden meir enn Harbeth,og at lyden ellers også er ganske forskjellig fra dei to.

Godt mulig du Lyngen har rett,siden du har høyrt begge.

Mvh.


Lyngen skrev:
Audio Note er vel de jeg synes låter mest likt Harberth, men de er ikke akkurat pene de heller. ProAc D Two var et veldig godt tips. Støtter den og de andre forslagene her selv om jeg ikke synes de låter helt som Harbeth (som farger lyden for mye for min smak om jeg kan si det).

Brian - du har jo rettet interesse mot mange merker. Har du kjøpt noen av dem? Hvilket anlegg har du nå?
Jeg synes ikke Audio Note og Harbeth ligner på hverandre i det hele tatt, største fellesnevneren må være kasseresonansene.

Mye går på preferanser men i mine ører er lyden fra Harbeth i en annen divisjon enn AN høyttalere.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.915
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Hvis ikke Harbeth med stativer kan godtas, kan jeg foreslå noen alternativer:
1. Dekke Skylan stativene med tekstil. Positiv utfordring til madammen.
2.Kudos høyttalere. Tester og beskrivelser jeg leser forteller meg at de kan matche Harbeth-kvalitet. Var det forrige Fidelity som hadde en test?
3. B&W CM7. Det vet jeg av erfaring. De er meget pene og konevennlige, og vær forberedt på positiv overraskelse når det gjelder lyden. Eller CM9 hvis lommeboka tillater.

Ellers kan det nevnes at jeg har SHL5 på Skylan på stativer, og en kone som er laaangt over gjennomsnittet kresen og bestemt på interiør. Men heldigvis er hun veldig musikkinteressert og hører godt, så Harbeth er godkjent.
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Dette samsvarer meir med det eg trudde,at Harbeth og Audio note høgtalere låter nermest heilt forskjellig.
Eg ville nermest påstå at den einaste fellesnevneren var landet dei kommer fra:)

Men dei har jo også som Anonym nevner kontrollert kasseresonanser.

Set akkurat og studerer ein fin gammal Stainer fiolin kopi,der er det tynne vegger der.
Den må nok få litt stell bla i trevirket,etter tidens tann så blir den speleklar igjen.


Mvh.


Anonym skrev:
samlanes skrev:
Har høyrt hverken Harbeth eller Audio note høgt,men innbilte meg at Audio note farger lyden meir enn Harbeth,og at lyden ellers også er ganske forskjellig fra dei to.

Godt mulig du Lyngen har rett,siden du har høyrt begge.

Mvh.


Lyngen skrev:
Audio Note er vel de jeg synes låter mest likt Harberth, men de er ikke akkurat pene de heller. ProAc D Two var et veldig godt tips. Støtter den og de andre forslagene her selv om jeg ikke synes de låter helt som Harbeth (som farger lyden for mye for min smak om jeg kan si det).

Brian - du har jo rettet interesse mot mange merker. Har du kjøpt noen av dem? Hvilket anlegg har du nå?
Jeg synes ikke Audio Note og Harbeth ligner på hverandre i det hele tatt, største fellesnevneren må være kasseresonansene.

Mye går på preferanser men i mine ører er lyden fra Harbeth i en annen divisjon enn AN høyttalere.
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Høres ut som om du må sette madamen på plass;-)

McLaren
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Anonym skrev:
samlanes skrev:
Har høyrt hverken Harbeth eller Audio note høgt,men innbilte meg at Audio note farger lyden meir enn Harbeth,og at lyden ellers også er ganske forskjellig fra dei to.

Godt mulig du Lyngen har rett,siden du har høyrt begge.

Mvh.


Lyngen skrev:
Audio Note er vel de jeg synes låter mest likt Harberth, men de er ikke akkurat pene de heller. ProAc D Two var et veldig godt tips. Støtter den og de andre forslagene her selv om jeg ikke synes de låter helt som Harbeth (som farger lyden for mye for min smak om jeg kan si det).

Brian - du har jo rettet interesse mot mange merker. Har du kjøpt noen av dem? Hvilket anlegg har du nå?
Jeg synes ikke Audio Note og Harbeth ligner på hverandre i det hele tatt, største fellesnevneren må være kasseresonansene.

Mye går på preferanser men i mine ører er lyden fra Harbeth i en annen divisjon enn AN høyttalere.
Helt enig Anonym, og det er også to vidt forskjellige innfallsvinkler til å bygge høyttalere. Eneste likhet må vel være at de ikke bruker særlig mye kabinettavstivninger, dvs at de forsøker å dra ned resonansefrekvensene til under ørets mest følsomme frekvensområde.

Utover det så er de vidt forskjellige, og vektlegger også vidt forskjellige ting i både designelementer og tuning.
 

Harald_S

Medlem
Ble medlem
05.01.2003
Innlegg
25
Antall liker
0
Vidar P: Hadde vært interessant å høre hvordan du vil beskrive de to merkenes lydfilosofi.

Litt av problemet med disse to merkene i Norge, er jo at de har lite eller intet forhandlernett utover importørene, så de er umulige å få hørt hos forhandler hvis man ikke bor på rett sted i landet.

En beskrivelse jeg fant av Audio Notes høyttalere av Bob Neill, som selger Audio Note i USA, men også har mye erfaring med Harbeth:
"Considered by many to be the perfection of the British sound – as appealing as Spendors but more authoritative from top to bottom, as ‘accurate’ as Harbeths but less staid and diplomatic, and as assured in their sense of touch as Quads but both more ‘rounded’ and more liquid in their presentation, AN speakers make friends easily and tend to keep them."
(Skal selvfølgelig tas med en klype salt, siden han selger Audio Note.)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Harald_S skrev:
Vidar P: Hadde vært interessant å høre hvordan du vil beskrive de to merkenes lydfilosofi...
Harald S; det der bør vel tas med en så stor klype salt som mulig; siden det ikke er annet enn en AN-forhandlers uttrykte syn på egne salgsvarer vs konkurrentenes!

Ang lydfilosofi så var det ikke meg som brukte det begrepet, så du får be om utdypende kommentarer fra Lyngen som mente at de hadde litt av samme filosofi. Jeg er sannsynligvis helt uenig i det forsåvidt, men skal ikke ta på meg å redegjøre for filosofiske anliggender hos produsenter.

Det jeg skrev var at de hadde to vidt forskjellige innfallsvinkler til høyttalerdesign. Harbeth bygger sine designer på det å oppnå maksimal linearitet og dynamikk i det kritiske mellomtoneområdet; et urgammelt BBC-prinsipp som fortsatt i høyeste grad står sentralt hos denne BBC-arvtakeren. De bygger sine elementer selv, eller iallefall konene i mellomtonene og bassene, med tanke på maksimal dempning og følgelig minimalt med resonanser og dertil en veldig kontrollert frekvensgang. De lager gladelig avanserte filtere for å inkludere sugekretser, impedansekorreksjoner og annet som kan tenkes å gi avvik fra en ren, lineær og innsiktsrik mellomtone. De ofrer mao gladelig noen dB følsomhet på nøytralitetens alter.

AN er en helt annen historie; de bygger på gamle Snell-tanker, og bruker hyllevare av relativt enkle elementer, minimalistiske filtre og enkle kabinetter som de gjerne forsøker å gi ekstra resonant output der hvor elementene er ulineære; de ofrer ikke så mye som en tøddel for linearitet, men tvert om forsøker de å holde følsomheten så høyt oppe som mulig, med minimalt energitap hele veien. Noe heeeeelt annet enn hva Harbeth driver på med.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Noen trenger å lese mer om AN her inne. 8).. Men jeg er enig i at Harbeth og AN låter svært forskjellig... Men begge er like "vakre".. :)
 
U

utgatt60135

Gjest
Vidar P skrev:
..... så du får be om utdypende kommentarer fra Lyngen som mente at de hadde litt av samme filosofi.
Bare utifra at det synes for meg som at begge prioriterer mellomtonen ved god kropp og bra fylde i tillegg til avdempet diskant. Ingen av dem låter i mine ører akkurat nøytrale, men mange liker lyden slik og det er jo forståelig. Begge er jo litt på den varme siden, men de har sikkert sine ulikheter lydmessig også uten at jeg er noen ekspert. Hva de gjør teknisk vet ikke jeg noe om.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Lyngen skrev:
Vidar P skrev:
..... så du får be om utdypende kommentarer fra Lyngen som mente at de hadde litt av samme filosofi.
Bare utifra at det synes for meg som at begge prioriterer mellomtonen ved god kropp og bra fylde i tillegg til avdempet diskant. Ingen av dem låter i mine ører akkurat nøytrale, men mange liker lyden slik og det er jo forståelig. Begge er jo litt på den varme siden, men de har sikkert sine ulikheter lydmessig også uten at jeg er noen ekspert. Hva de gjør teknisk vet ikke jeg noe om.
Kan hende du bør få deg noen nye referanser for hva som er nøytralt.
Nettsteder som har testet og målt høyttalere fra den produsenten har kommet til andre konklusjoner enn deg.

http://www.soundstage.com/equipment/harbeth_monitor_30_domestic.htm
 

Harald_S

Medlem
Ble medlem
05.01.2003
Innlegg
25
Antall liker
0
Vidar P skrev:
Harald_S skrev:
Vidar P: Hadde vært interessant å høre hvordan du vil beskrive de to merkenes lydfilosofi...
(...)

AN er en helt annen historie; de bygger på gamle Snell-tanker, og bruker hyllevare av relativt enkle elementer, minimalistiske filtre og enkle kabinetter som de gjerne forsøker å gi ekstra resonant output der hvor elementene er ulineære; de ofrer ikke så mye som en tøddel for linearitet, men tvert om forsøker de å holde følsomheten så høyt oppe som mulig, med minimalt energitap hele veien. Noe heeeeelt annet enn hva Harbeth driver på med.
Nyttig klargjøring - takk skal du ha!

Angående linearitet, kan man f.eks. sammenligne hvordan Audio Notes AN-J måler sammenlignet med Harbeths Compact 7 (hentet fra http://real-audio.ru/measurements/msm/msm.html) - se grønne kurver:


Compact 7



AN-J

Det stemmer nok med det du sier at AN-J har littegrann mer "grums" i frekvenskurven.

Men slike målinger sier jo ikke alt om sluttresultatet ...
 
U

utgatt60135

Gjest
Anonym skrev:
Kan hende du bør få deg noen nye referanser for hva som er nøytralt.
Det kunne vært nyttig for mange tror jeg.

For en god stund siden presenterte jeg kurver og ba folket om å fortelle hvordan de låt. Det var tydeligvis en veldig vanskelig oppgave og jeg hadde ikke turt å prøve engang annet enn det logiske med mer eller mindre mengde ved ulike frekvenser.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Lyngen skrev:
Anonym skrev:
Kan hende du bør få deg noen nye referanser for hva som er nøytralt.
Det kunne vært nyttig for mange tror jeg.

For en god stund siden presenterte jeg kurver og ba folket om å fortelle hvordan de låt. Det var tydeligvis en veldig vanskelig oppgave og jeg hadde ikke turt å prøve engang annet enn det logioske med mer eller mindre mengde ved ulike frekvenser.
Derfor er det viktig å skaffe seg referanser.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Lyngen skrev:
Anonym skrev:
Derfor er det viktig å skaffe seg referanser.
Ja, hvordan instrumenter og stemmer låter på mikrofonavstand.
Etter min mening bør høyttalere skal være tro mot opptaket og ikke prøve å gjenskape en illusjon.

For min del synes jeg det er interessant og nyttig å lytte til hodetelefoner og andre oppsett.
 

Harald_S

Medlem
Ble medlem
05.01.2003
Innlegg
25
Antall liker
0
Anonym skrev:
Lyngen skrev:
Anonym skrev:
Derfor er det viktig å skaffe seg referanser.
Ja, hvordan instrumenter og stemmer låter på mikrofonavstand.
Etter min mening bør høyttalere skal være tro mot opptaket og ikke prøve å gjenskape en illusjon.

For min del synes jeg det er interessant og nyttig å lytte til hodetelefoner og andre oppsett.
I denne diskusjonen må man ikke glemme at høyttalere skal stå i et rom som i høy grad påvirker lyden. En høyttaler som er "nøytral" i et ekkofritt rom, vil ikke låte nøytralt i et normalt rom. Slikt sett er hodetelefoner interessant, da de nettopp eliminerer rommet.

Erkjennelsen av rommets innvirkning var jo et hovedelement i det omfattende forskningsarbeidet som fant sted ved BBC på 50 og 60-tallet, og som er grunnlaget for Harbeth og "classic"-serien til Spendor.
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Dette har eg erfart,gikk fra Respons baby grand,med bassport bak,heilt umulig å få ein kontrollert bassgjengivelse.
Riktignok i rom på kun 16kvm.I tillegg fekk eg ikkje til diskantlyden som var eindel for skarp for mine normale plater med "normal" lyd.
Kjøpte meg Spendor sp100,og bassen/lyden ellers, blei heilt normal(litt for lite bass egentlig.)men det er langt lettere å leve med,og med sub i tillegg så funker det til absolutt all musikk,fra 50 tallet og rett over på Bjørn Berge:)
Tilogmed klassisk får eg til å nyte innimellom,siden det funker veldig truverdig på sp100,ingen hakk i overgang mellom elementa,faktisk heilt sømløst i mine ører.

Finnest selvfølgelig høgt med fastere og dypere bass,og meir dynamikk,men som allrounder er dei heilt utruleg bra.

Mvh.



Harald_S skrev:
Anonym skrev:
Lyngen skrev:
Anonym skrev:
Derfor er det viktig å skaffe seg referanser.
Ja, hvordan instrumenter og stemmer låter på mikrofonavstand.
Etter min mening bør høyttalere skal være tro mot opptaket og ikke prøve å gjenskape en illusjon.

For min del synes jeg det er interessant og nyttig å lytte til hodetelefoner og andre oppsett.
I denne diskusjonen må man ikke glemme at høyttalere skal stå i et rom som i høy grad påvirker lyden. En høyttaler som er "nøytral" i et ekkofritt rom, vil ikke låte nøytralt i et normalt rom. Slikt sett er hodetelefoner interessant, da de nettopp eliminerer rommet.

Erkjennelsen av rommets innvirkning var jo et hovedelement i det omfattende forskningsarbeidet som fant sted ved BBC på 50 og 60-tallet, og som er grunnlaget for Harbeth og "classic"-serien til Spendor.
 
U

utgatt60135

Gjest
Harald_S skrev:
Anonym skrev:
Lyngen skrev:
Anonym skrev:
Derfor er det viktig å skaffe seg referanser.
Ja, hvordan instrumenter og stemmer låter på mikrofonavstand.
Etter min mening bør høyttalere skal være tro mot opptaket og ikke prøve å gjenskape en illusjon.

For min del synes jeg det er interessant og nyttig å lytte til hodetelefoner og andre oppsett.
I denne diskusjonen må man ikke glemme at høyttalere skal stå i et rom som i høy grad påvirker lyden. En høyttaler som er "nøytral" i et ekkofritt rom, vil ikke låte nøytralt i et normalt rom. Slikt sett er hodetelefoner interessant, da de nettopp eliminerer rommet.

Erkjennelsen av rommets innvirkning var jo et hovedelement i det omfattende forskningsarbeidet som fant sted ved BBC på 50 og 60-tallet, og som er grunnlaget for Harbeth og "classic"-serien til Spendor.
Det går vel ikke i favør Harbeth?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Lyngen skrev:
Harald_S skrev:
Anonym skrev:
Lyngen skrev:
Anonym skrev:
Derfor er det viktig å skaffe seg referanser.
Ja, hvordan instrumenter og stemmer låter på mikrofonavstand.
Etter min mening bør høyttalere skal være tro mot opptaket og ikke prøve å gjenskape en illusjon.

For min del synes jeg det er interessant og nyttig å lytte til hodetelefoner og andre oppsett.
I denne diskusjonen må man ikke glemme at høyttalere skal stå i et rom som i høy grad påvirker lyden. En høyttaler som er "nøytral" i et ekkofritt rom, vil ikke låte nøytralt i et normalt rom. Slikt sett er hodetelefoner interessant, da de nettopp eliminerer rommet.

Erkjennelsen av rommets innvirkning var jo et hovedelement i det omfattende forskningsarbeidet som fant sted ved BBC på 50 og 60-tallet, og som er grunnlaget for Harbeth og "classic"-serien til Spendor.
Det går vel ikke i favør Harbeth?
Det er det han skriver.
 

Harald_S

Medlem
Ble medlem
05.01.2003
Innlegg
25
Antall liker
0
Brian7500 skrev:
Vil I komme med Jeres forslag til en højttalere der både tiltaler mine ører og lillemors øjne?
En mulighet kan jo være å tenke på en annen Harbeth, Monitor 30, som er 6 cm lavere enn Compact 7 og litt mindre ruvende.

Du har jo også noen valg når det gjelder treverk på denne - "Cherry, tiger ebony, eucalyptus, maple and rosewood" - slik at du ikke trenger velge den for noen litt triste "Cherry"-varianten.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Brian; du har ørten "spørre-om-råd-mht-produkt"-tråder, men du gir ikke på langt nær tilstrekkelige opplysninger for å kunne gi deg gode eller meningsfulle råd eller tips. Du sier ikke hva du har fra før, hva du skal bruke dette produktet sammen med, hvilke hvilke helhetlige krav som stilles, eller hva du er ute etter samlet sett. Ikke gir du noen follow-up på hvordan søket går heller.

Mitt tips til deg, dersom du faktisk er interessert i å få meningsfylte tips og innspill, er å dele de nødvendige opplysninger som gjør at du faktisk kanskje får de rådene du etterspør.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
samlanes skrev:
Men dei har jo også som Anonym nevner kontrollert kasseresonanser.
Ha, ha! Den var god.
Den påståtte Russiske bjørkefinèren er upåvirkelig av luftfuktighet og da eller?
Men det er klart at med de snevre tolleransene våre venner i øst har er nok dette mulig.

AN har vel målinger av høyttalerene med og uten kontrollerte kasseresonanser å vise til regner jeg med.
 
Topp Bunn