Eh?

A

Akle

Gjest
Ser at flere hifainetthandler reklamerer med at de har så stor tro på produktet sitt at de er villige til å gi 14 dagers returrett (sic), er de ikke forpliktet til dette? Og er det ikke på grensen av etablert handelsetikk?
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.717
Torget vurderinger
1
En er ikke forpliktet til å gi returrett på 14 dager som selger, men ved salg utenfor vanlig utsalgssted eller via postordre så inntrer angrefrisloven. Hvis et skriv om angrefrist ikke medfølger varen økes lengden på angrefristen fra 10 dager til 3 mnd. (ble plutselig usikker på tidene, men det er nok tilnærmet riktig).

Spesialbestillinger og spesielle produkter er unntatt fra angrefristloven, og det er nok en del dyre hifi-komponenter som faller innenfor dette unntaket.

Det er sikkert noen som kan utfylle dette noe videre.

Mvh
Høvdingen
 
A

Akle

Gjest
Dette gjaldt da kabler, siktet til angrefristloven. Virker som om noen bevisst markedsfører angrefristloven de er pålagt å følge som et spesialtilbud til den heldige forbruker, og sniker seg unna ved å utvide den et par dager. Noe på kanten?

Men takk for flott og oppklarende svar.
 

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Innlegg
240
Antall liker
0
Vel angrefristloven gir 14 dagers retur ved kjøp utenfor butikk så hvis dette er per postordre så er det intet nytt under solen, men dersom det er i butikk så er det noe "ekstraordinært"
 

llossius

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2005
Innlegg
181
Antall liker
0
Handel via nettbutikker er å regne som postordre og reguleres derfor av angrefristloven. Husk å ikke forveksle dette med forbrukerkjøpsloven som regulerer feil og mangler med varen også ved postordrekjøp.
MVH
 
Topp Bunn