Å gjenskape opptaket. The playback...

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Etter å ha hatt denne hobbyen i snart 20 år nå, så er det
en ting som snikende men sikkert har manifestert seg med full tyngde...

Majoriteten av high-End utstyret gjenskaper ikke opptaket....
De har for skarpe detaljer! Jeg finner ikke dette igjen i opptaksøyeblikket.

De lager og ett "soundstage" som har alt for skarpt definerte
elementer!!!

De pleier å gjøre dette på bekostning av "jump-factor" og i ytterste konsekvens... dynamikk.

Jeg spilte trommer for ca en uke siden nå... og men jeg trommet ivei, så tenkte jeg på at ikke talom om denne extreme dynamikken kommer ut av noe system!!!

Noe av det aller vansligste jeg har sett prøvd reprodusert
er ikke det man normalt skulle tro, men lyden av trommestikker som slåes sammen før sangene begynner...

Dere burde prøve dette hjemme... kjøp ett par trommestikker, finne et opptak hvor de klakkes sammen, og slå så selv, eller få noen til å gjøre det...

I tell you, you will cry...

High-End har blitt for realistisk... its to much detail...
I want the real thing back...
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Aner ikke om en innspilling gjenskaper opptaket, var ikke i Abbey Road studioet da det gjaldt som mest - for å ta ETT eksempel. Spiller selv trommer, men det har aldri slått meg at jeg savner realismen i lyden av to stikker som klaskes sammen.
Var med deg NESTEN helt til slutten, men så begynte du å snakke utenlandsk....
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
;) Stick with what you know eh? I gotcha! :)

Da skal jeg fortelle om en meget smart salgsteknikk utført i Usa av Mark Levinson "the man".

Red Rose ... kalte han selskapet sitt og solgte sine produkter gjerne i utsalgssteder der man først tok å spilte noe "live" dvs
man hadde ett band i lytterommet, så spilte man det samme opptaket" Det ble tatt opp mens det ble spilt der og da..."
tilbake igjen med Red Rose utstyr...

Conditioning, tilvenning, short term aural deafness eller hva du nå velger å kalle det...

Resultatet ble seffern at salget gikk så det brakte!!! Folk hørte jo at Red Rose spilte tilbake AKKURAT som det ble tatt opp...

Så fikk folk dette med seg hjem i stuen og var såre fornøyd der og!!!

Så spør jeg deg... Er Mark Levinson en SKIKKELIG smart selger?

Bang those Carter Beaufords together and play me that song...
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Neste gang jeg skal i hifi-sjappa for å høre på anlegg, skal jeg sannelig ta med meg bandene på demo-cd'en for direkte sammenligning 8)
Genialt TweakMan ;D ;D

Men hvis jeg ikke får tak i Bruce Springsteen, så kan jeg jo altids falle tilbake på trommestikktesten ::)
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.822
Antall liker
707
Torget vurderinger
4
Neste gang jeg skal i hifi-sjappa for å høre på anlegg, skal jeg sannelig ta med meg bandene på demo-cd'en for direkte sammenligning 8)
Genialt TweakMan ;D ;D

Men hvis jeg ikke får tak i Bruce Springsteen, så kan jeg jo altids falle tilbake på trommestikktesten ::)
;D
 
L

Lydtekniker

Gjest
Når det gjelder rytmisk musikk som rock og pop, er det veldig sjelden at det som ligger på skiva er spesielt realistisk i utgangspunktet da...
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Shazam!Aiight!

Om noen prøver dette med "dlumstlixxx" så må de gjerne rapportere sine funn! :)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.225
Sted
Østfold
Men hvis jeg ikke får tak i Bruce Springsteen, så kan jeg jo altids falle tilbake på trommestikktesten ::)
Springsteen er glimrende testmateriale. Når han låter musikalsk er det noe radikalt feil ett sted ;)
 
K

kbwh

Gjest
Jeg la merke til at overtoneglans var så godt som fraværende i Hamardomen i går. Nå var NRK der, så kanskje det er mulig å få den opp på riktig nivå?
 
T

theStig

Gjest
Det som er interressant er at mange søker etter "overtoneglans", "punch", "attack", "luft" osv..... Gå på en klassisk konsert, og du vil oppdage at ekte musikk IKKE låter slik i virkeligheten!
 
K

kbwh

Gjest
Men de paukene var rimelig punchy der jeg satt da...

Ellers synes jeg at Hamardomen gjengir musikken med en noe mørk klangkarakter. Jeg håper NRKs mikrofonkabler kompenserer for dette.
 
T

theStig

Gjest
Hehe, ja det er en voldsom "drønn" i Hamardomen.. du skulle hørt hvordan det låt uten 800 publikumere tilstede.
 
L

Lydtekniker

Gjest
Ellers synes jeg at Hamardomen gjengir musikken med en noe mørk klangkarakter. Jeg håper NRKs mikrofonkabler kompenserer for dette.
Det gjør de selvsagt, NRK er da proffer ;D
 
K

kbwh

Gjest
Springsteen er glimrende testmateriale. Når han låter musikalsk er det noe radikalt feil ett sted ;)
Da er det nok gjort noe radikalt feil under opptakene av den siste platen hans, Snickers. En eller annen monstrøs tabbe som Master Bob C. ikke har klart å maskere.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.225
Sted
Østfold
Jeg må si at jeg mistet "tenningen" da jeg for mange år siden fikk meg en live-plate med "bossen". Han synger så sørgelig falskt på den plata. Enten er det et enkelttilfelle eller så har han svært liten kontroll på tonene og simpelt hen ikke egner seg til å fremføre musikk live.
 
K

kbwh

Gjest
Skal ikke påstå at han synger som Thomas Quasthoff på den siste heller, men det svinger, og det har det ikke gjort særlig ofte siden 1982 (kanskje drøyt å påstå at Nebraska svinger, men pyttsann).
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Springsteen er glimrende testmateriale. Når han låter musikalsk er det noe radikalt feil ett sted ;)
OT: Omtrent som Dylan med andre ord?  ;D

mvh
KJ
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Ikke kødd med Bob!
Det får da være grenser.

O.
 
T

theStig

Gjest
Ang "mørk" klang... jeg hører svært skjelden stereoanlegg som kan spille (akustisk) musikk med den "mørke" klangen live musikk faktisk har. Denne overtoneglansen som tydeligvis er så ettertraktet er ikke noe man bør ha hvis en naturlig gjengivelse er målet. Jeg har hatt den før med klasse-A forsterker, og det var voldsomt irriterende spesielt på kormusikk. Har heldigvis klart å få bukt med det nå.

Dessuten har live musikk heller ikke denne voldsomme eksplosjonsaktige makro-dynamikken man ofte hører fra store anlegg. I virkeligheten oppleves dynamiske kontraster på en helt annen måte, mindre effektfullt enn over mange høyttalere.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Hver 17. mai hører jeg en voldsom eksplosjonsaktig makrodynamikk når korpsene med voksne musikere går forbi. Inntil noen får til det samme hjemme er det ingen grunn til å slå av på dynamikkravene. Har ikke hørt det samme reprodusert noe sted ennå , selv ikke over millionhornene til Tor Aamodt. Så det er ingen fare med for mye dynamikk.....
 
K

kbwh

Gjest
Det er greia. Over stereo lyder dynamikken - eh - dynamisk, gjort med anstrengelse. Ekte vare lyder uanstrengt.

(Hvordan rimelig få stereoanlegget nærmere virkeligheten er omtalt i andre tråder).
 
T

theStig

Gjest
Ah... korpsmusikk på nært hold (og kanoner) er vel av de få ting som låter så jævla høyt at det faktisk er snakk om reelt trøkk. Men ikke forvent "eksplosjonsaktig dynamikk" fra et symfoniorkester på 30 meters avstand.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Jeg må si at jeg mistet "tenningen" da jeg for mange år siden fikk meg en live-plate med "bossen". Han synger så sørgelig falskt på den plata. Enten er det et enkelttilfelle eller så har han svært liten kontroll på tonene og simpelt hen ikke egner seg til å fremføre musikk live.
Kanskje det er på tide at du får deg en rørforsterker... ;)
 
K

kbwh

Gjest
Jeg kunne trenge en slik selv! Fin å komme med under armen når man skal på opptaksprøve til Den norske operas kor for eksempel.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Ah... korpsmusikk på nært hold (og kanoner) er vel av de få ting som låter så jævla høyt at det faktisk er snakk om reelt trøkk. Men ikke forvent "eksplosjonsaktig dynamikk" fra et symfoniorkester på 30 meters avstand.
Jeg synes dette innlegget treffer spikeren på hodet.
Dynamikken forandrer seg veldig for hver centimeter unna en kommer.
Jeg må faktisk si at jeg ikke skjønner hvilken dynamikk flere av dere snakker om. Det er klart at hvis man står en halvmeter unna en skarptromme eller en trompet er det dynamikk en ikke får på en ordentlig innspilling, fordi det ikke er særlig behagelig å lytte til.
 
T

theStig

Gjest
Det jeg tror noen snakker om (og ønsker seg) er en voldsom accent på transientene. Det mistenker jeg kun kan oppnås ved en hel masse forvrenging, komprimering og tidsmessig uttværing av impulsresponsen.
 

Vinyldust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.02.2002
Innlegg
148
Antall liker
1
Du har ett påeng så absolutt;  Det er at mange hører på for pen lyd hjemme i stua. Men ikke begynn å snakke om opptaksteknikk i ett studio. Siden du skriver det du gjør kan du umulig ha hørt ett råopptak! Skal man snakke om naturlig konservert lyd, så er det ikke noe man gjør i studio. Det er slik som Hillestad i KKV gjør det!
Men snakker du om elektronisk musikk, (musikk instrumenter man trenger strøm til), er den som er fllinkest til å jukse med elektronikk, den som lager den mest "naturlige" lyden. Dvs lyd av bra PA. Dessverre er det ikke så mange som kan, og orker å høre på +100db.
Derfor lager de snill lyd i studio. Det skal jo være så folk er interessert i å kjøpe produktet. Om du sitter å spiller på trommene dine må du være fin på hånden om du ikke skal overdøve f. eks en akustisk gitar. Om gitaren skal høres tydelig i ett opptak, må det puttes på en mic og forsterkes i miksen.  Da  lyder ikke gitaren naturlig lengre.  Øret vårt har heller ikke samme følsomhet ved forskjellige frekvenser. (Takk og lov for det). Og dette forandrer seg ved lydstyrken man hører på. Typisk blir opptak monitoret og mikset rund 85db spl. Trommestikkene dine som slåes sammen overstiger det. Men om lydteknikeren skrur opp lydstyrken for å gjengi stikkene dine realistisk, så vil den naturlige beskyttelses mekanismen i øret hans, dempe disse frekvensene, ganske snart.  Om man spiller høyt over litt tid, kan man ikke høre små lave detaljer så lett lenger. Kanskje du ofte spiller for høyt!
Men det finnes tre resepter jeg kan foreslå; ofte live musikk, skaff deg hornhøyttalere, og i dine ører mere riktige innspillinger. Men det kan være litt trist å høre på god lyd, med musikk en ikke liker......
Mener ikke være sarkastisk, men håper å ha belyst problematikken ørlite grann. Og jeg er enig i at mange hifi freaker har "glansbilde-lyd" fra anlegget!
 
T

theStig

Gjest
Når jeg skrev innlegget mitt hadde jeg akustisk musikk i bakhodet, klassisk, jazz og den stilen der, hvor komprimering av dynamikken er langt mindre utbredt.

Typiske studioproduksjoner vil man aldri kunne relatere til virkeligheten, for de er og blir et kunstig framstilt produkt. All lyd manipuleres på slike produksjoner for at det skal låte slik produsenten vil. Ofte er det meget meget stor avstand mellom hvordan et (akustisk) instrument EGENTLIG låter og hvordan det presenteres i en endelig miks på ei plate.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.226
Antall liker
267
Etter å ha hatt denne hobbyen i snart 20 år nå, så er det
en ting som snikende men sikkert har manifestert seg med full tyngde...

Majoriteten av high-End utstyret gjenskaper ikke opptaket....
De har for skarpe detaljer! Jeg finner ikke dette igjen i opptaksøyeblikket.

De lager og ett "soundstage" som har alt for skarpt definerte
elementer!!!

De pleier å gjøre dette på bekostning av "jump-factor" og i ytterste konsekvens... dynamikk.

Jeg spilte trommer for ca en uke siden nå... og men jeg trommet ivei, så tenkte jeg på at ikke talom om denne extreme dynamikken kommer ut av noe system!!!

Noe av det aller vansligste jeg har sett prøvd reprodusert
er ikke det man normalt skulle tro, men lyden av trommestikker som slåes sammen før sangene begynner...

Dere burde prøve dette hjemme... kjøp ett par trommestikker, finne et opptak hvor de klakkes sammen, og slå så selv, eller få noen til å gjøre det...

I tell you, you will cry...

High-End har blitt for realistisk... its to much detail...
I want the real thing back...
High end? Supersubjekivistisk bestlyd-jag hvor opprinnelsestrohet er blitt et skjellsord.... ;)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Uttdrag fra HTHFI

" If you sit very close to musicians, you will hear great detail. Highs, which lose edge and brilliance as they travel through space, seem very clear and present. They may even seem too bright, making you want to move back a bit.

Move back in the hall, and everything sounds mellower. Beyond a certain distance, instruments and voices begin to blend, as details fade into the overall sonic landscape. Highs sound mellower and softer, while the bass remains virtually the same in impact. (This is why you hear the bass from your neighbor’s sound system, but not the violins.) On the other hand, there is an overall glow and reverberation (some call this air) surrounding the entire musical gestalt that you quite possibly did not hear up close."

Kilde: Jason Victor Serinus

Nå... såkalt Highend utstyr har en tendens til å sette personen ganske langt bak i salen, men alikevel kline til med sylskarpe detaljer...
What the fjutt?
 
T

theStig

Gjest
Nå... såkalt Highend utstyr har en tendens til å sette personen ganske langt bak i salen, men alikevel kline til med sylskarpe detaljer...
What the fjutt?
Det kan skyldes at mange klassiske innspillinger er gjort for å få både pose og sekk. Dvs. det er brukt en miks av nærmikrofoner og klang-mikker i ambient felt. Da får man både den distinkte lyden med god plassering av utøverne OG den store fete klangen fra rommet. Juks er det, men ganske besnærende på enkelte ting.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Mjo ja, du sier seffern det vi og vet her...
Jeg etterspørger the high fidelity...!!!
Som du så fint sier... det jukses, både i utstyr og i opptak...
Og da er det ikke High - fidelity lenger, da er det bare High - end...
Dette fremmer jo ett legitimt spørsmål...

Hva vet testerne om opptaket de hører på kontra utsyret
de hører det på om det som du sier er slik at de hører på en kunstig virkelig het?

It makes you weep!
 
T

theStig

Gjest
Hva vet testerne om opptaket de hører på kontra utsyret
de hører det på om det som du sier er slik at de hører på en kunstig virkelig het?
Når en hører hva mange hifi-folk prater om, samt det som mange blader skriver er min konklusjon: De har ikke den fjerneste anelse!
 
K

kbwh

Gjest
Finnes bare en kur for alt sammen. Å få omsatt dataene tilbake til lydbølger med færrest mulig feil.
Og da kommer spørsmålet tilbake: Hvilke feil plager deg minst?
 
Topp Bunn