Pris på HiFi - hvor skal den ligge?

V

vredensgnag

Gjest
Dette er et vanskelig tema, gjort enda vanskeligere fordi vi snakker om subjektive opplevelser, og fordi det egentlig er helt umulig å prissette slikt.

I går var jeg oppe i jaktterrenget. Det var grått, tåken hang lavt, hunden forsvant inn i dottene, og kom ut igjen. Det var godt med fugl i trærne og på bakken. Opplevelsen var egentlig helt ubeskrivelig fin, og jeg husker tanken slo meg at disse få timene var verdt alt jeg har brukt på terreng, hundetrening, bil, våpen, ammunisjon, jaktmundur, osv. Opplevelsen var så rik at den ble "priceless."

Hva er riktig pris på HiFi, når opplevelsen forbundet med å lytte, å eie, å nyte, å være tilfreds, er slik en viktig del av helheten? Også her er vi på jakt etter øyeblikk som ikke kan prises, fordi de er så magiske og fine at de er ubetalelige.
Dette er relevant i forhold til et par tråder som det går varmt i for tiden.

Et annet eksempel, jeg er i ferd med å restaurere en platespiller fra 1968 - den består av en Thorens TD124, satt inn i en Beogram 3000 plinth.
Jeg har funnet en spesiell tonearm på Filippinene, den kommer til meg via UPS; jeg fant spilleren i Køben, og brukte to dager, masse bensin, fridag og hotellopphold på å hente den (60 andre meldte interesse for spilleren, så her var det bare å kaste seg i bilen); og jeg skal bruke en restauratør som holder til på Jylland til å gjøre selve gjenoppbyggingen. Han har en snekker som skal gå over plinthen, en billakkerer som skal lakkere om rammen på spilleren, og samarbeider selv med schopper.ch om selve rehabiliteringen av Thorens platespillere. Snekkeren skal også lage to tonearmbrett, med palisander finér, til spilleren - disse skal brukes til to forskjellige tonearmer.
En PU-restauratør i Tyskland kommer til å jobbe med denne, og vil installere ny nål med elliptisk diamant i det gamle PU-hodet.
Restauratøren på Jylland kommer til å kjøre flere hundre timer test på platespilleren før den overleveres til meg, og vil ha tunet chassis og motor/drev optimalt innen prosessen er over.

Hvorfor gjør vi slikt?
Entusiasme, glede - litt galskap. Vi har lyst til å gjøre noe spesielt, oppleve noe spesielt, eie noe spesielt.

Det gjør at vi HiFi-entusiaster kan komme i kontakt med tilbydere som deler denne galskapen og entusiasmen med oss, og som respekterer vår entusiasme, og hva som skal til for å holde den ved liv; men vi risikerer også å møte tilbydere som utnytter at vi er gale og entusiastiske, og hodeløse i gjerningskjøpsøyeblikket..

Fordi dette er en subjektiv hobby, og fordi vil alle er ulike, vil vi ofte oppleve at en manns glede er til spott for en annen, noe jeg tror gjør det enda lettere for dem som ønsker å utnytte at vi er entusiaster og litt gale.

Selv setter jeg pris på et forum som HFS, selv om det noen ganger sparker mot mine preferanser. Jeg syns jeg lærer av å være her, og blir mer bevisst gjennom det. Jeg har omprioritert på enkelte områder, forblitt sta på andre - men jeg liker at det diskuteres omkring det som gjør oss entusiastiske, og jeg setter pris på å bli advart om hva som er bra og hva som er dårlig, og hvorfor.

Jeg forstår ikke at enkelte mener det er feil å peke på dårlige eksempler, der man uten tvil kan fastslå at entusiasmen vår misbrukes. Når Lexicon pakker inn en Oppo BD-83 uten å gjøre en eneste endring i den, for så å klaske til med USD 3.000 over prisen Oppo ber om (ti ganger'n her, altså), så syns jeg det er helt i orden at HiFi-fora diskuterer slikt, og gjør seg opp en mening om det.
Slik jeg også mener det er viktig at man kjenner til og diskuterer spilleren som Sonny her inne valgte å kalle NN, i tråden "Jeg er en idiot." I mine øyne blir det veldig rart at det i det hele tatt er noe å diskutere i det tilfellet, selv om vi er aldri så subjektive. Ting må gjerne koste en formue, eller to - men når enkelte er så entusiastiske at de faktisk tar opp banklån og setter seg i gjeld for å kunne innfri hifi-drømmen, så syns jeg det er fint at de har gått til innkjøp med best mulig informasjon for hånden. Om ikke forumet åpner for det, så kan man stusse på hva poenget er med et slikt forum? Å applaudere ukritisk, samme hva man kommer over?*


*Unntak for Klasse-D, som kan kritiseres fritt. ;D
 
P

Parelius

Gjest
God perspektivering! Entusiasme er greit, men kynisk utnyttelse av entusiasme er ugreit.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.149
Antall liker
4.307
Torget vurderinger
1
Pris vs «kvalitet» vs pris .... det kan synes som dette er en evighetsskrue. I «entusiastmarkeder» er pris ofte et sterkt signal om kvalitet, samtidig har entusiasten ofte en sterk bevisthet om at kvalitet koster (og ditto betalingsvilje). Desto «enklere» blir sammenhengen dersom kvalitetsbegrepet er litt subjekktivt og ullent, og dermed er markedet vidåpent for proffitører som ikke har noe annet å bridra med.

Det forunderlige i dette synes jeg er «fornektelsene» og «forsvaret» som kommer når en «proffitør» blir avkledd. En bit av forsvaret gjelder selvfølgelig ønsket om å holde egene investeringer i hevd, men resten av haraballen?

mvh
KJ
 
V

vredensgnag

Gjest
Parelius skrev:
God perspektivering! Entusiasme er greit, men kynisk utnyttelse av entusiasme er ugreit.
En fin oppsummering av et vel langt innlegg! ;)
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
De aller fleste (nyproduserte) hifi-komponenter er i helt sikkert utviklet / produsert for å passe inn i et segment av markedet. Dvs at produsenten i utgangspunktet vet ca sluttsum og derfor kan regne baklengs for å ende opp på en avanse som er akseptabel. Det er tross alt dette som er drivkraften bak det hele. Produsenten må selvfølgelig passe på at sluttproduktet kan konkurrere med andre produkter i det samme segmentet, enten (og, eller) på design, byggekvalitet eller lydkvalitet. Jeg har vondt for å tro at en vanlig produsent av hifi-utstyr ikke må forholde seg til dette. Det betyr at prisene på disse komponentene er iht det en vanlig forbruker anser for å være akseptable, enten av omtale eller i sammenligning med tilsvarende komponenter.

Problemene oppstår når en komponent prises langt høyere enn det som i utgangspunktet virker naturlig, altså den faller utenfor det segmentet den naturlig skulle vært plassert i. For å forsvare denne høyere prisen må selvfølgelig produsenten på et eller annet vis kunne dokumentere merverdien, enten via tekniske data eller fordelaktige lydomtaler feks av hifi-anmeldere. Tekniske data alene er neppe nok til å få sluttbrukere til å velge dette produktet, så da står vi i grunnen igjen med den subjektive merverdien av produktet, dvs på grunnlag av omtaler og egne og andres lyttetester. Problemet med dette er at det ikke er den reelle verdien, men mer en pris som du som sluttbruker er villig til å betale for hva du mener å høre (eller kanske du bare vil ha den).

Når det gjelder det vi kan kalle highend-segmentet tror jeg vi kan lære mye av bruktmarkedet. Produkter som i ettertid, og av forskjellige grunner, ikke har innfridd vil av naturlige årsaker ikke oppnå en pris som står i forhold til nyprisen. Det må derfor bety at nyprisen for produktet i utgangspunktet var for høy i forhold til hva kunden fikk. På en annen side er det også en del eldre (15-25 år gamle) highend-komponeneter som selv i dag blir omsatt for svært høye priser. Altså selv om prisen i utgangspunktet var høy har verdien holdt seg.

Det eneste problemet med alt dette er at det er etterpåklokskap. Desverre.
 
Topp Bunn