Ton Art Etera

Arne_Langaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Innlegg
180
Antall liker
0
Det gjelder Ton Art Etera:

1: Er det noe som helst håp om å få plassert disse i denne leiligheten og få brukbar lyd? Det er fysisk mulig, men venstre høyttaler vil ikke stå mer enn ca 50 cm foran vegg og vindu, mens høyre kan vi få til 100 cm bak! Og kan det bli noe særlig lyd fra disse da? Lytteposisjon blir fra sofan maksimalt 2 meter unna!? Vanligvis rundt 170 cm unna bare..

2: Er det mulig å finne forsterker nypris ca eller under 10 000 kr som kan drive disse med god nok kvalitet, helst med innebygget DAC og USB inngang?

3: Tror dere det er mulig å drive disse med en Sonos digitalforsterker på 2 x 50 watt?

Gamle bilder fra leiligheten: PC og stoler kan vi se bort fra, og sofaen har blitt byttet til tekstil, men de må altså plasseres på hver sin side av TV-benken. Bakover der jeg står og tar bildet og videre; er det åpen kjøkkenløsning og entre, så det er ganske bra "luftrom" ellers i leiligheten, takhøyde nesten 270 cm:



 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Tror nok jeg må istemme Mekkern`s korte melding.
 

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
1.433
Antall liker
30
1.Ton Art Etera er avhengig plass.Du kan sikkert få brukbart god lyd,men langt fra optimalt av hva disse er i stand til ved rette forhold.
De er avhengige godt med rom å utfolde seg i både foran og bak.Men da spiller de også meget bra.Enormt er vel det rette ordet.

2 og 3.Det gikk greit å drive dem med en 60-watter til jeg begynte å dra på litt,da ble det fort for mye for den og diskanten begynte å "skrike" .Slik jeg har fått opplyst,tømmer de visst lett en forsterker på 200 solide når man begynner drar på.


Når jeg ser stuen din tenker jeg mer på nærfeltsmonitor.Der tror jeg du kan få et meget godt resultat.Da går det også greiere å finne en forsterker som ligger innenfor den prisrammen du nevner her vil jeg tro.Et velment tips.


I bunn og grunn enig med TimC som jo kjenner Etera`ene veldig godt.
 
T

timc

Gjest
Hadde dem på 12kvm i to år. Ingen problem. Litt festkul ved 60-80Hz, men det var jo bare litt artig.

Plassert helt inntil sidevegg, og fronten av dem var lengre bak enn SA 1250 som de erstattet. Mye Toe-in.
 

Arne_Langaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Innlegg
180
Antall liker
0
Ja de spiller helt enormt; beste lyden jeg har hørt er disse på DP forsterker på messa i Ila for mange år siden, og B&W 800 på Classe i Nidarøhallen på ei (Manne?-)-messe, ja det vil si lokalet i Nidarøhallen eller Trondheim Spektrum er jo skikkelig håndballsk, men potensialet hørte man jo, forrr et lydtrykk og svært lydbilde, og krystallklart og oppløst på samme tid.

Alternativet for å skape et stort lydbilde på en rimelig måte og som tar liten plass har jeg funnet ut er å gå veien med det Ortho akustiske prinsippet til Stig Carlsson måten å lage lyd på, som pr i dag videreføres hos Larsen høyttalere og i flere av modellene til Audio Pro. Det vil da si at både den kommende aktive trådløse gulvhøyttaleren, den tidligere Qube, og selvsagt Larsen 4 eller 6 kan være aktuelle alternativer, mer om det i datatråden her: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,50816.20.html

Å kjøre på små monitortype høyttalere har jeg funnet ut gjennom mange år kan bli veldig dyrt, det krever virkelig gode høyttalere og enda bedre forsterkere, der har jeg tabbet meg ut mange ganger med alt for billige og dårlige forsterkere. Og som regel må de stå langt ute på gulvet for å gi luft og perspektiv, 3D og oppløsning..

Jeg er derfor takknemlig for å få vite om alternativet med Etera er helt håpløst her jeg bor. Jeg har i gamle dager prøvd Magnepan under trange forhold og det var totalt mislykket, omtrent like bra lyd som en reiseradio! Så bare la erfaringene strømme inn..
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Min erfaring er at de liker stor (3m f.eks) avstand mellom ht, kan stå tett på sidevegg, men gjerne 1,5m fra bakvegg. Det fungerte hvertfall best hos meg i et rom på 4x8m. Jeg har også hørt Etera spille elendig i mange sammenhenger (også hos meg selv), kresen på oppstilling og hva som kobles til. Men når alt fungerer låter den fantastisk i mine ører. :)
 

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.656
Antall liker
1.718
Torget vurderinger
1
Nei hos meg også.


Har selv Etera og plassert de med 1 meter til side vegg, 70 cm til bakvegg. Og 3 meter i mellom høyttalerne samt ca 3,5 meter til god stolen. Bruker en Lyngdorf SDAI 2175 og fungerer hos meg, spiller stort og åpent. Har og brukt Musical Innovation forsterkere på disse og med godt resultat.







Ton Art Etera - Lyngdorf SDAI 2175 - Teac VRDS 10 Nordost Kabler - Micro Seiki MB 10 med Ortofon 2M Blue samt Denon DL-110 + Clear Audio Nano phono forsterker - Isotek strømfordeler/renser
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Skal du sitte inni kroken og lytte?!
Hvorfor skal alltid hifi underprioriteres i forhold til plassering. ??? Skal du sitte inni kroken, er det jo helt håpløst å få til noenlunde bra lyd.
Har du ikke et annet rom du kan bruke?
Hvis ikke, ville jeg ha kjøpt et minianlegg av noenlunde kvalitet og lagt litt penger i hodetelefonforsterker og hodetelefoner.
 
M

MPT

Gjest
Jeg sier dessverre, nei. De trenger bra avstand fra bakvegg og spesielt fra lytteposisjonen.
 

SteinLarsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.06.2009
Innlegg
1.110
Antall liker
1.332
Sted
Nykirke
Torget vurderinger
5
Har plassert mine Etera ca 80cm ut fra bakvegg og sidevegg og 3m fra hverandre.
Rommet er en vinkel i stua på ca 25m2, men disse fyller glatt hele etasjen med godlyd ;D
Synes dette fungerer glimrende, men skal etterhvert plassere de i andre enden av stua hvor de får mer luft rundt seg.
De krever og liker effekt. Jeg hadde 60W Yaqin kina-rør, men dette ble for lite.
Mine drives nå av en Rogue 90W effekt rørforsterker, betydelig forbedring, men jeg vurderer en til..

Har noen erfaring med fordeler/ulemper med dempematerialer, bilder, gardiner, matter osv?
Jeg er egentlig så fornøyd at jeg ikke har kommet til forsøksstadiet med annen plassering av ht og demping.
Har ikke angret et øyeblikk på at jeg kjøpte disse.

På Hortensmessa nylig pratet jeg med karene fra Forsman om dette, og de brukte for det meste glatte vegger/hjørner til sine dipoler og hadde egentlig ikke råd å komme med annet enn at hvert rom er forskjellig og må tilpasses individuelt.

Stein
 

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
321
Antall liker
21
Singh skrev:
Nei hos meg også.


Har selv Etera og plassert de med 1 meter til side vegg, 70 cm til bakvegg. Og 3 meter i mellom høyttalerne samt ca 3,5 meter til god stolen. Bruker en Lyngdorf SDAI 2175 og fungerer hos meg, spiller stort og åpent. Har og brukt Musical Innovation forsterkere på disse og med godt resultat.







Ton Art Etera - Lyngdorf SDAI 2175 - Teac VRDS 10 Nordost Kabler - Micro Seiki MB 10 med Ortofon 2M Blue samt Denon DL-110 + Clear Audio Nano phono forsterker - Isotek strømfordeler/renser
Dette er en plassering jeg kjenner godt igjen, der endte det opp til slutt! Men uansett er det mye å hente med masse effekt!
 

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
321
Antall liker
21
BanjoArrne skrev:
1.Ton Art Etera er avhengig plass.Du kan sikkert få brukbart god lyd,men langt fra optimalt av hva disse er i stand til ved rette forhold.
De er avhengige godt med rom å utfolde seg i både foran og bak.Men da spiller de også meget bra.Enormt er vel det rette ordet.

2 og 3.Det gikk greit å drive dem med en 60-watter til jeg begynte å dra på litt,da ble det fort for mye for den og diskanten begynte å "skrike" .Slik jeg har fått opplyst,tømmer de visst lett en forsterker på 200 solide når man begynner drar på.


Når jeg ser stuen din tenker jeg mer på nærfeltsmonitor.Der tror jeg du kan få et meget godt resultat.Da går det også greiere å finne en forsterker som ligger innenfor den prisrammen du nevner her vil jeg tro.Et velment tips.


I bunn og grunn enig med TimC som jo kjenner Etera`ene veldig godt.
Etter å ha hatt Etera i 7 lange år veit jeg godt at 200 hundre tunge watt kun gjør at de spiller "pent" og ikke noe mer!
 
T

timc

Gjest
Ikke enig der. Hadde 500w på dem, og det spillte bra. Forskjellen fra 400-200 er ikke særlig stor.

Edit: Jeg hadde så klart 400w. Ikke 500
 

Arne_Langaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Innlegg
180
Antall liker
0
orso skrev:
Skal du sitte inni kroken og lytte?!
Hvorfor skal alltid hifi underprioriteres i forhold til plassering. ??? Skal du sitte inni kroken, er det jo helt håpløst å få til noenlunde bra lyd.
Har du ikke et annet rom du kan bruke?
Hvis ikke, ville jeg ha kjøpt et minianlegg av noenlunde kvalitet og lagt litt penger i hodetelefonforsterker og hodetelefoner.
Ja, dette er stua mi fordi jeg måtte ta av stua til et barnerom, (åpen løsning m kjøkken og spisebord der jeg tar bildet, så det er ikke umulig bomessig) -jeg og mine barn bor faktisk sånn da jeg er aleneforsørger (enkemann) :'( og prioriterte å bo nær skolen og sentralt i forhold til blaa jobb slik at det i hele tatt var mulig å takle hverdagen. Vi måtte også bo på et plan i 1. etg pga konas sykdom den siste tiden, og da var akkurat dette eneste nye leiligheten i området her m mulighet for å få til 3 soverom m vår begrensede økonomi.. Ny leilighet betyr at man slipper å pusse opp, noe som var umulig å bruke tid på i vår vanskelige situasjon. Denne selveierleiligheten er lettstelt og billig i drift både på fellesutgifter, fjernvarme, osv. At den er sentralt plassert men likevel nesten v skogkanten er også et pluss, da friluftsliv er en annen interesse, trening en annen interesse osv. Life is to boring to just hifi you know!

Jeg kunne jo bodd mange mil unna alt i større leilighet / enebolig og således prioritert hifi fremfor alt annet, men der går grensen. Derfor jeg måtte selge mine kjære Carlsson OA 50.2 (som bare hadde spilt rett i kneskålene her) og NAD L-40 anlegget m Flatline 2Flat (et fantastisk anlegg for prisen basert på all min hifi-erfaring på budsjettanlegg, fikk heldigvis en ny "riktig" eier som "passer veldig bra spesielt til høyttalerne" og som jeg vet har stor glede av det, som jeg har litt kontakt med ennå i dag) og har vært uten i 3 år, men nå er trangen til å få til noe musikk i stua stor. Bare dette å få skikkelig lyd når man ser TV, feks Beat for beat m Dyrhaug og det flotte husorkesteret..!

Hodetlfanlegg er ikke aktuelt sånn i det daglige; liker ikke å sitte med musikk inni hodet; inni mæ sjøl helt isolert fra omverdenen liksom.. Har da hatt min periode m Stax elektrostater og Jecklin Float hjelm på hodet, begge solgt for ingenting den gangen på 80-tallet som alt det andre jeg ikke skulla solgt..!

Og nei, det er ikke håpløst å få til god lyd inni kroken der, Larsen 4 eller 6 (= Carlsson) vil garantert fungere med sin utrolige spredning og fordi de er beregnet å stå helt inntil vegg i vanlig udempet stue, men jeg må støtte meg til hifisentralens forum på om noe annet kan fungere! Et utrolig tilbud på Etera feks fikk meg til å spekulere! Men hvis man må ha 2 x 200 kvalitetswatt og 3 meters lytteavstand så er jo det umulig. Har jo lånt hjem Magnepan på det glade 80 tall og de fungerte heller ikke med nesen inni membranet, men spiller jo fantastisk på avstand. Etter min mening forstår jeg ikke hvorfor folk kjøper feks Klipsch eller Tannoy i prisklassen hvor man finner dipoler som Etera, Magnepan, Forsman, Martin Logan, Quad osv. og enkelte dynamiske kabinetthøyttalere som B&W 800 serien, Gradient REVOLUTION, osv. Det er jo akkurat som musikken er tilstede i fullt omfang akkurat som i virkeligheten! Det er da lett å høre?! Hvis man som jeg er ute og hører på levende musikk, er musikken svær og kommer fra overalt! Synes PM Audio sin forklaring i høyre rubrikk her er god beskrivelse av hva jeg mener, også på generell basis litt lengre ned: http://www.pmaudio.no/index2.php4?menu=3&produkt_type=1&merke=4&produkt_id=30

Og fattigmannsversjonen er høttalere med svær spredning basert på Carlsson. Mirage likte jeg også godt, men jeg synes de er for billig laget, simple komponenter, Elkjøpversjonen av Carlsson liksom, akkurat som Bose.. Og enkelte andre uten typisk kasselyd.. Men ordinære høyttalerkasser syns jeg ikke låter naturlig, heller ikke horn, beklager Avantgarde, Klipsch, Tannoy osv.. Det er noe i diskanten der, og det at lyden kommer fra et punkt.. Jaja no var jeg rimelig rett fram med alt, men greitt å vær litt ærlig og? :-\
 

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3
Desverre så står mine og støver need i kjelleren :'( Men jeg husker godt hvor bra disse spillte!!, hehe. Hadde et lite håp om og få koblet de opp igjen men det ser ikke ut som det blir mulighet for det i det nye huset :'(

De fleste her inne vet jo at det er forskjell på watt. YBAen (250w) som jeg bruker har ingen problem med og drive de!
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Forstår Arne. Du gjør riktige prioriteringer synes jeg.

Er litt usikker på hvordan du skal plassere høyttalerne og hvor du sitter. Men dersom du sitter inni kroken og ser mot Tven, skal ha høyttalerne på hver side av Tven, så kan jeg ikke skjønne noe annet at dette må være veldig vanskelig. Da blir frontvegg og bakvegg enormt tett på hverandre. Jeg ville også tro da at nærfeltshøyttalere med en subwoofer eller to er det beste alternativet. Jeg synes du bør prøve høyttalere før et kjøp, det er nok det mest fornuftige tipset man kan gi.
 
T

timc

Gjest
Arne Langaas skrev:
og det at lyden kommer fra et punkt
Den skjønte jeg ikke. Diskanten kommer da fra ett punkt på Eteraen også. Faktisk i større grad enn med waveguide oppover i frekvens. Kan det være at det egentlig er motsatt du vil ha det?
 

Arne_Langaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Innlegg
180
Antall liker
0
timc skrev:
Arne Langaas skrev:
og det at lyden kommer fra et punkt
Den skjønte jeg ikke. Diskanten kommer da fra ett punkt på Eteraen også. Faktisk i større grad enn med waveguide oppover i frekvens. Kan det være at det egentlig er motsatt du vil ha det?
Skjønner det ikke selv heller, hvorfor hele frekvensområdet høres ut som å komme fra overalt, mulig Geir Fredriksen vet? Derfor jeg liker disse og feks Magnepan eller Martin Logan, faktisk det samme som skjer med B&W 800 serien, alt dette er høyttalere som "forsvinner" på en måte. Samme med Carlsson på en mindre måte; eksempel: Jeg gikk rett fra demo i Ila med Etera og DP A1 og hjem til Carlsson OA 50.2 og mye av samme lyden var der også, men ikke så stort, ikke så kraftig, ikke så oppløst, ikke så detaljert. I Ila var det Carlssonlyden på anabole steroider!! ;D Hehe, det passa sannelig bra, var jo et gym nedi Ila i gamle dager, spist vel ikke bare mat noen av dem som gikk der..

Nei jeg har ingen god forklaring på hvorfor selv høyttalere med få elementer synes å forsvinne lydmessig, mens andre tydeligere lar deg lokalisere hvor lyden produseres liksom. Jeg har en teori: Hvis høyttaleren kan gjengi en jevn frekvenskurve også "off-axis" er det gunstig for forsvinningsnummeret. Man kan stille seg nesten på siden av Etera, og fortsatt få samme klang eller også faktisk høre diskant, mens enkelte høyttalere blir helt hul og bomull i lyden. Still deg så siden av eller bak en som spiller (akustisk) gitar, synger eller noe sånt i virkeligheten; det er liten forskjell på lyden i forhold til rett foran!

Still deg så på siden av en hornhøyttaler, et Dual Concentric element, vanlig kassehøyttaler osv: Muting, bomull, hul klang.. Det er ikke naturlig at det skal være sånn! Men selvfølgelig kan blås høres veldig naturlig ut på sånne høyttalere! Så hvis brassband står for store deler av platesamlingen..

Så uavhengig av type høyttalere tror jeg det er to veldig viktige egenskaper man finner på gode høyttalere; fravær av resonanser og kasselyd, og en nøytral jevn frekvenskurve også sterkt på siden av høyttalerne.

I tillegg har man fordelen med dipol at den stråler energien ut i færre plan, så man slipper litt av rommets påvirkning, og en linjekilde som Geir Fredriksen sine konstruksjoner, som også er bransjestandard i profflyd; "line-array", at energien avtar langt mindre med avstanden.

Her; eksempel på proff scenelyd i "line-array":

 
T

timc

Gjest
Tror du er litt ute å sykler nå.

Etera er ikke mye dipol i diskanten. Kommer ikke særlig mye ut derfra. Den er også svakt waveguide ladet i diskanten.

En annen ting du må huske på er forskjellen mellom ekte instrumenter og hermetikk (som vi driver med). De fleste har fått med seg verdien av å dempe ned overdrevne førsterefleksjoner fra både sidevegger, front, bak, og tak. Det du hører av hornet når du går bak det, blir som å høre på en "vanlig" høyttaler når lyden har truffet absorbentene i/på veggen. Du har bare hoppet over ett trinn. Overdreven refleksjon fra bakustrålingen er ikke positivt det heller.

Jeg tror det du hører med forsvinningsnummeret bare betyr at du har litt etterklang og refleksjoner i rommet, slik at direktelyden er lite dominerende. Dette har den fordelen som du sier at høyttalerne føles som de forsvinner. Bakdelen er at du ikke vil få like mye skille på kildematerialet. Dette kan være positivt eller negativt alt etter hva man er ute etter.

Eksempelet med linearray, blir noe helt annet. Disse benytter seg av helt andre prinsipper en GF sine konstruksjoner. Med unntak av at de er linesource da. De er også nesten eksklusivt hornladet i mellomtone og diskant.
 

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
321
Antall liker
21
timc skrev:
Ikke enig der. Hadde 500w på dem, og det spillte bra. Forskjellen fra 400-200 er ikke særlig stor.

Edit: Jeg hadde så klart 400w. Ikke 500
Hvis det var i 12 kvm-rommet ditt skjønner jeg at det ikke blei stor forskjell. Uansett bør det gi mer kontroll i bassen.
 
T

timc

Gjest
ehm.....watt definerer ikke kontroll

Forskjellen fra 400w til 200w, alt annet likt, er ikke mer en 3dB.
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
johnnybgood skrev:
BanjoArrne skrev:
1.Ton Art Etera er avhengig plass.Du kan sikkert få brukbart god lyd,men langt fra optimalt av hva disse er i stand til ved rette forhold.
De er avhengige godt med rom å utfolde seg i både foran og bak.Men da spiller de også meget bra.Enormt er vel det rette ordet.

2 og 3.Det gikk greit å drive dem med en 60-watter til jeg begynte å dra på litt,da ble det fort for mye for den og diskanten begynte å "skrike" .Slik jeg har fått opplyst,tømmer de visst lett en forsterker på 200 solide når man begynner drar på.


Når jeg ser stuen din tenker jeg mer på nærfeltsmonitor.Der tror jeg du kan få et meget godt resultat.Da går det også greiere å finne en forsterker som ligger innenfor den prisrammen du nevner her vil jeg tro.Et velment tips.


I bunn og grunn enig med TimC som jo kjenner Etera`ene veldig godt.
Etter å ha hatt Etera i 7 lange år veit jeg godt at 200 hundre tunge watt kun gjør at de spiller "pent" og ikke noe mer!
110 rørwatt holdt greit hos meg..
 

Arne_Langaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Innlegg
180
Antall liker
0
Jeg skjønner nå at Etera ikke kan brukes hjem til meg så da håper jeg noen andre skjønner hvor vanvittig bra dette tilbudet er, jeg har iallefall ikke hørt bedre høyttalere under kanskje så my som 100 000 kr forutsatt at forsterker og kilde kan levere både kvalitet og kvantitet, og man har tilstrekkelig stue å stille dem opp i:

http://www.tonart.no/nettbutikken/ombyggingsalg/ton-art-etera-demo.aspx

Selv så vil jeg nok gå for Larsen 4 eller 6, tenker det blir en tur til Østersund og Jamtljud for en lytt og eventuelt kjøp, siden ingen av hifi-butikkene fatter hva de går glipp av når de ikke selger Larsen her. Orthoakustiske høyttalere spiller jo også mye bedre hjem i udempede stuer enn i en butikk så det er nok noe av årsaken. Skal man kjøre demo av dem i butikk må rommet være udempet og med reflekterende tak. Bare teppegulv og møbler til demping.

Det nærmeste blir nok den kommende Audio Pro nevnt tidligere her, men disse kommer heller ikke på en stund ennå så jeg får lyttet til dem, for det jeg har hørt tidligere fra Audio Pro har manglet nok oppløsning. En god Carlsson eller Larsen spiller i nærheten av dipol på lydbilde og blir hittil antagelig det beste kjøpet hvis man ikke kan sette en høyttaler langt ut på gulvet.

B&W CM5 fungerte faktisk ganske bra på Sonos 2x55 digitale watt som mest sannsynlig blir min kilde siden Sonos no e integrert m Spotify http://www.hifiklubben.no/kundeklubb/velkommen/2969.htm og har en aux inngang te TV http://www.hifiklubben.no/produkter/tradlos-lyd/sonos_zp120_zoneplayer__soelv.htm . Men B&W CM5 må stå på stativer litt ut på gulvet, og jeg liker heller ikke at alu-diskanten er så ubeskyttet mot en trøkk, for det er trangt der vi går inn og ut av sofan!
Ellers syntes jeg B&W CM5 konkurrerte med mye dyrere Dynaudio høyttalere av samme størrelse.. En slags billigversjon av B&W 805 ? Og CM5 er såpass oppløst at man bør vurdere en seriøs dyr, svær, og tung forsterker, for det er en felle det der med mindre stativhøyttalere som nevnt før, og for dårlig forsterker.

Æ e generelt skuffet over hva som fins i hifibutikkene i Trondheim når det gjelder høyttalere, det er faktisk utrolig mye "vanlig høyttalerlyd" uten den ekstra oppløsningen og magien.. Men B&W har altså noen modeller der teknologien fra den dyre 800 serien delvis brukes. Så æ syns litt mer spesielle ting som man av og til kommer over på hifi-messer eller leser om i blad kunne vært i salg her. Feks så er det ingen som selger noe av det som fins hos PM-Audio, hverken Krix eller Gradient.. Ikke Castle eller Larsen.. Ikke Magnepan.. Ikke Gallo.. Sånn kunne jeg fortsatt, et forbasket hifi-uland i Trondheim, studentbyen, der landets fremste ingeniører blir fostret, en skam igrunnen!

En annen ting er at bortsett fra Hifiklubben (sikkert derfor dem e så godt besøkt!) så har ikke de tre andre hifibutikkene i Trondheim utstilt for demo en brøkdel av det dem tilbyr på nettsiden. Soundgarden har avsatt et svært rom bare med Bose, som selges like greitt på Elkjøp, var vel et eller to skikkelige anlegg som var satt opp for demo i særlig grad, samme med TonArt, bare rot og tull, butikkene er IKKE presentabel i forhold til det utvalget og de spennede produktene de faktisk kan selge! Håper og vet at de leser dette nå, for alle har et kraftig forbedringspotensiale. Audioroyal ska vel komme med mer spennende ting etterhvert, men er pr i dag salg av diverse tilfeldig hifi og hi-end, en platespiller og platebutikk, bare rot og tull der å. Skuffet e æ over hifi tilstanden i Trondheim!
Det e da så enkelt som å ha en ryddig pen og ren butikk, koble opp mange spennende anlegg i ulike prisklasser, ha demo på produkter som det er bred enighet om i pressen og på slike forum som dette at er svært gode produkter! Skjerpings!

Bra Jamtljud i Østersund fins da, og lastebila, så man kan bestill fra sør-Norge.. Men å bestill ting langtvekkistan uten hverken å ha sett eller hørt på varan e bingo..
 

Arne_Langaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Innlegg
180
Antall liker
0
timc skrev:
Tror du er litt ute å sykler nå.

Etera er ikke mye dipol i diskanten. Kommer ikke særlig mye ut derfra. Den er også svakt waveguide ladet i diskanten.

En annen ting du må huske på er forskjellen mellom ekte instrumenter og hermetikk (som vi driver med). De fleste har fått med seg verdien av å dempe ned overdrevne førsterefleksjoner fra både sidevegger, front, bak, og tak. Det du hører av hornet når du går bak det, blir som å høre på en "vanlig" høyttaler når lyden har truffet absorbentene i/på veggen. Du har bare hoppet over ett trinn. Overdreven refleksjon fra bakustrålingen er ikke positivt det heller.

Jeg tror det du hører med forsvinningsnummeret bare betyr at du har litt etterklang og refleksjoner i rommet, slik at direktelyden er lite dominerende. Dette har den fordelen som du sier at høyttalerne føles som de forsvinner. Bakdelen er at du ikke vil få like mye skille på kildematerialet. Dette kan være positivt eller negativt alt etter hva man er ute etter.

Eksempelet med linearray, blir noe helt annet. Disse benytter seg av helt andre prinsipper en GF sine konstruksjoner. Med unntak av at de er linesource da. De er også nesten eksklusivt hornladet i mellomtone og diskant.
E vel helst Pulsspinn det da hehe.

B&W 800 serien er ikke dipol i hele tatt, men forsvinner likevel, jeg tror mangel på kabinettresonanser, og stor evne til å spre en jevn tonekurve i rommet har betydning for forsvinningsnummeret. Jeg er ikke så opptatt av teknologien for å få dette til, da ulike teknologier lykkes med dette.

Linearray har helt klart inspirert Geir Fredriksen, bare spør han sjøl, eller enklere, se bildene av høyttalerne uten å henge seg opp i om det er ordinære elementer eller horn som brukes. Æ satt jo sjøl og hørte på når han forklarte fordelen med linjekilder på messa i Ila. Energien avtar enormt mye mindre med avstanden; her en glimrende løsning for musikere:

http://www.bose.com/controller?url=/shop_online/speakers/portable_amplification_systems/index.jsp




Linearray a la Fredriksen:



De nye Sonus Faber super-high-end høyttalerne til 1,5 millioner kr, har en toveishøyttaler på baksiden for å spre lyd bakover! Dette er Orthoakustikk på et vis, det Carlsson drev med allerede i 1960 på Kolboxen, uten sammenligning forøvrig.

Så det så..
 

Arne_Langaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Innlegg
180
Antall liker
0
Da har jeg lyttet litt mer til Sonos, og du verden hvor kapabel den lille digitale forsterkeren på 2,3 kg og 2 x 55 W er. Og ja det er målt i hele frekvensområdet m begge kanaler drevne kontinuerlig m 0.02 % forvrengning i 8 ohm!

MEN Larsen har fått en alvorlig konkurrent: Bowers & Wilkins. Jeg har hatt flere slike på 80-tallet, men i lang tid avskrevet de for jeg syns de har vært litt lukket eller mørk i lyden men gjerne overanalytisk i toppen, syns de har manglet litt spilleglede.

Men der har det skjedd mye, eller så har jeg forandret oppfatning, for nå spruter de energi og lydbildet er stort og åpent. Prøvde først CM5 på den Sonos forsterkeren og det både trøkke og sprer godlyd, masse oppløsning i forhold til pris. Men med stativene koster de jo faktisk 12 000 kr.

CM7 som kun koster 1000 kr mer er ytterligere forfinet i mellomtonen, man hører det etter noen sekunder, den er jo nesten elektrostatisk! FST mellomtonen vettu.. At et eget element får spille mellomtone i ro og fred for store bassutsving synes jeg høres. Størrelsen er helt Larsensk, passer ypperlig i leiligheten med det lille fotavtrykket, og de får 50 cm bak seg, noe som burde være tilstrekkelig.

Nå snakker vi pris som tilsvarer Larsen 6, så nå håper jeg Jamtljud også har disse å lytte på i tillegg til Larsen 4 når jeg reiser til Østersund.. Men B&W har imponert meg skikkelig nå!

Det er faktisk sjokkerende å høre at Sonosforsterkeren klarer å drive disse så det vibrerer i kroppen uten at lydbildet faller sammen, oppløsningen beholdes, utrolig.. Og samtidig har man "musikken i hånden" med en Controller eller en iPhone eller iPod med Sonos app og 320 kbps Spotify direkte inn på Sonos.. Vil man bygge ut er det bare å kjøpe til og plugge i strøm så har man trådløs musikk overalt!

Har hørt på B&W 805 på NAD sin dyreste serie direkte fra CD og DET er selvfølgelig klasseforskjell som nevnt før, man hører med EN GANG at et anlegg er high-end! Oppløsning og detaljer øker betraktelig, man oppfatter resonanser i innspillinger fra trommeskinn el l. Man kan "gå imellom lydene" osv. MEN faktisk var klangen mellom de ulike B&W forbausende lik uansett prisklasse. Og oppløsningen på den rimeligere CM serien var også svært god i forhold til pris.

Har ennå ikke sjekket ut om andre B&W kunne vært et bedre valg, men vil hvertfall ikke bruke så mye mer penger enn hva CM7 koster, så alternativet blir da 600 serien. Jeg vil tro at flere basselementer blir et problem for Sonosforsterkeren?
Synspunkter?
 
D

Dilla

Gjest
Kanskje Tonart Aural kan være noe for deg Arne? Det ligger et par på bruktbørsen for tiden, mitt gamle faktisk, og i min bok er dette en meget habil høyttaler. Disse er mindre plasskrevende enn etera, og har en oppløsning og holografi som ikke står tilbake for B&W 805S. Godt nivå langt ned i frekvensene også, muligens litt slank i mellombassen... Kjenner ikke selger og har ingen egeninteresse av salget, så er det sagt. Lyke til i jakten!

Mvh Ti Kei
 
T

timc

Gjest
Arne Langaas skrev:
1: B&W 800 serien er ikke dipol i hele tatt, men forsvinner likevel, jeg tror mangel på kabinettresonanser, og stor evne til å spre en jevn tonekurve i rommet har betydning for forsvinningsnummeret. Jeg er ikke så opptatt av teknologien for å få dette til, da ulike teknologier lykkes med dette.

2: Linearray har helt klart inspirert Geir Fredriksen, bare spør han sjøl, eller enklere, se bildene av høyttalerne uten å henge seg opp i om det er ordinære elementer eller horn som brukes. Æ satt jo sjøl og hørte på når han forklarte fordelen med linjekilder på messa i Ila. Energien avtar enormt mye mindre med avstanden; her en glimrende løsning for musikere:
1: Så vidt jeg vet er også B&W 800 serien laget for å gi mest mulig spredning. Selvfølgelig ikke like mye som en dipol, men mye mer enn høyttalere med waveguide.

2: Klart GF er inspirert av line arrays. Var ikke det jeg mente. Men mye av prinsippene med ett buet PA linearray og Imagic systemet er likevel foskjellige. Imagic er såvidt jeg har forstått bare linesource i mellomtonen?


Fordelen med bedre følsomhet i lytteposisjon pga mindre avtagene lydtrykk er en god ting. Dog finnes det bakdeler også. Man får ikke i pose og sekk desverre :(

Dersom du like Etera, tror jeg ikke Aural vil falle i smak. Disse to er VELDIG forskjellige.
 
D

Dilla

Gjest
Det er ingenting i veien for å like både mora og dattera timc ;) Kan være verdt et forsøk ihvertfall...
 
T

timc

Gjest
Hehe...Tar den. Men siden han liker så godt Eteraen så mener jeg helt seriøst at Aural blir for stort sprang. Den er laget etter helt andre kriterier, og med andre mål.

Begge låter bra, bevares, men det blir som epler, og tunfisk.
 

Arne_Langaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Innlegg
180
Antall liker
0
timc skrev:
Arne Langaas skrev:
1: B&W 800 serien er ikke dipol i hele tatt, men forsvinner likevel, jeg tror mangel på kabinettresonanser, og stor evne til å spre en jevn tonekurve i rommet har betydning for forsvinningsnummeret. Jeg er ikke så opptatt av teknologien for å få dette til, da ulike teknologier lykkes med dette.

2: Linearray har helt klart inspirert Geir Fredriksen, bare spør han sjøl, eller enklere, se bildene av høyttalerne uten å henge seg opp i om det er ordinære elementer eller horn som brukes. Æ satt jo sjøl og hørte på når han forklarte fordelen med linjekilder på messa i Ila. Energien avtar enormt mye mindre med avstanden; her en glimrende løsning for musikere:
1: Så vidt jeg vet er også B&W 800 serien laget for å gi mest mulig spredning. Selvfølgelig ikke like mye som en dipol, men mye mer enn høyttalere med waveguide.

2: Klart GF er inspirert av line arrays. Var ikke det jeg mente. Men mye av prinsippene med ett buet PA linearray og Imagic systemet er likevel foskjellige. Imagic er såvidt jeg har forstått bare linesource i mellomtonen?


Fordelen med bedre følsomhet i lytteposisjon pga mindre avtagene lydtrykk er en god ting. Dog finnes det bakdeler også. Man får ikke i pose og sekk desverre :(

Dersom du like Etera, tror jeg ikke Aural vil falle i smak. Disse to er VELDIG forskjellige.
Akkurat det jeg mente.. Tror vi er ganske så enig igrunnen!
 

Arne_Langaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Innlegg
180
Antall liker
0
Har vært på "Sverigeturne" hos Jamtljud i Østersund osv. Men historien fortsetter i en ny tråd da Etera ikke er relevant overskrift.. Skal se om jeg fortsetter i kveld etter middagen.. (Gjesp) Hardt å begynne å jobbe igjen etter to uker høstferie! 8)
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Leste litt om Sverigetrippen din...
Hva med OA 51 i oppgradert versjon...?
Høytalere som KAN henges på veggen...uten at du går så veldig på akkord mht kvalitetene fra OA 50, 52 eller Larsen 6 for den del....

Bare en tanke...

mvh
Proffen
 

Arne_Langaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Innlegg
180
Antall liker
0
Joda, ikke dum den, mange regner en renovert OA-51 for å være den beste Carlsson! Desverre er det vindu der den ene høyttaleren skal plasseres, men kunne vurdert disse på stativ, absolutt! Men jeg har ikke mulighet for hobbyvirksomhet på dette nå, bygde jo høyttalere før; solgte "Puls monitor" i deler på gamle Edda, og drev også å konstruerte og bygde litt høyttalere selv "back in the days" basert på SEAS og Vifa mest plastmembraner, mye P-21 REX, P-25 REX, aluminiumsdomer, polamid H 253, polypropylenkondensatorer og luftspoler ! Kjøpte også Coral fulltoner, 5 - 8 - 10 ".. Åhh det var tider det, men kom jo ikke veldig nært kvaliteten til B&W DM-12, 17, Matrix, JBL L-15, osv osv.. Det gikk på teori, og justering etter lytting.. Mens de store fabrikkene hadde/har HELT andre forutsetninger for å lykkes..

Så i dag vil jeg gå for fabrikksnye høyttalere, feks B&W CM7 er vel bra, hmm..? Andre alternativer som kan drives med 2 x 55 W ..?

Men hadde jeg hatt pengene tror jeg det hadde blitt Respons Grand Artist!! MEN da måtte jeg hatt en DP eller noe annet feite greier å drive de med, og skikkelig CD spiller evt lasta ned tapsfritt på PC og gått via DAC.. Men fyttirakkern for en komplett høyttaler og disse hadde jeg faktisk hatt plass med hjemme her såvidt..! Åhh herlig lyd asså, så tight, og så velegnet til all musikk, ikke minst elektronika som jeg hører mye på, så jevn, så glatt, så presis, kontant, så taus imellom slagene, så utstrakt oppover, den ringradiatordiskanten og diamantdomen til B&W er de beste diskantene jeg har hørt, ellers så liker jeg godt moderne harde aludomer faktisk, syntes aludomen som sto i OA-50.2 var grei, ikke alle syntes det.. Hadde jo Emit diskanten i Infinity Modulus, den var jeg ikke så begeistret for på en budsjett Rotel 2 x 50 W sluttrinn, MEN på Electrocompaniet integrert fra den tiden spilte den bra..

Mellomvalget hadde blitt Baby Grand eller B&W 805 D antagelig, men like store krav til resten av anlegget, kanskje tilbudet fra Soundgarden for Hegel m DAC hadde holdt, ja tror det.. ::) http://www.soundgarden.no/shop_item.cfm?path=184,259&id=1758
 
Topp Bunn