Nå er det slått fast: Identiske digital musikkdata låter ulikt, beroende på hvilke materialtyper dataene er lagret på.
Denne type informasjon får noen til å gå perplex og se rødt, det blir kaos i deres verden.
Jeg er selv stor entusiast av disse SHM (Super High Material) SACD'ene. Foruten fremragende mastering, gjør også DSD + SHM at disse i mine og andres ører låter svært så analogt.
Jeg har selv testen et pat SHM utgaver hvor samme DSD master er brukt på en ordinær polycarbonat SACD. Forskjellene er ikke til å overhøre.
Men nå har en nestor i masteringbransjen, Barry Diament, sammenlignet SHM CD'er og Blu Spec CD'er mot tilsvarende CD'er hvor analyseverktøyene viser 100% identiske data mellom de ulike CD'ene, men ulik lyd.
Barry Diament sier også at i årenes løp når han har sammenlignet 16/44.1 digitalmastere fra sitt eget studio har den fabrikerte CD'en aldri låtet identisk med produksjonsmasteren, noen ganger tettere på enn andre ganger.
http://www.stevehoffman.tv/forums/showpost.php?p=5811148&postcount=43
Hvis man drar dette videre, så er det jo slett ikke så umulig at noen kan høre små lydlige forskjeller om det er brukt grønn tusjpenn på ytterkanten av CD platen. (meg selv inkludert). Men disse forskjellene er mye mindre enn SHM og Blu spec.
Jeg leste at han som driver Super Audio Center i USA, der hvor SACD'er blir editert og tilrettelagt for utgivelse, han dypfryser sine vanlige polycarbonat SACDer ned mot -170c for bedre lyd.
Blu Spec CD
http://en.wikipedia.org/wiki/Blu-spec_CD
SHM (Super High Material)
Barry Diament
http://www.barrydiamentaudio.com/
Denne type informasjon får noen til å gå perplex og se rødt, det blir kaos i deres verden.
Jeg er selv stor entusiast av disse SHM (Super High Material) SACD'ene. Foruten fremragende mastering, gjør også DSD + SHM at disse i mine og andres ører låter svært så analogt.
Jeg har selv testen et pat SHM utgaver hvor samme DSD master er brukt på en ordinær polycarbonat SACD. Forskjellene er ikke til å overhøre.
Men nå har en nestor i masteringbransjen, Barry Diament, sammenlignet SHM CD'er og Blu Spec CD'er mot tilsvarende CD'er hvor analyseverktøyene viser 100% identiske data mellom de ulike CD'ene, men ulik lyd.
http://www.stevehoffman.tv/forums/showpost.php?p=5447958&postcount=17I don't know if you've done any comparisons of Blu Spec or SHM CDs with their "plain" counterparts. I've done comparisons of both and was quite surprised by the degree of difference, in a quite positive direction. These formats get appreciably closer to whatever master was used to make them than most other CDs in my experience.
In fact, I found the differences so obvious, I suspected different masters. So I extracted samples from all the discs and put them to the null test. In a null test, files are brought into a digital audio workstation (I used soundBlade, which is one of the apps I use in my work). The files are synchronized, to the sample and the polarity of one file (both channels) is inverted. Then both files are mixed together. Any differences will show up as content in the result. If the files are truly identical, the result will be dead silence as the "mirror image" of one file completely cancels the other.
In the comparisons I ran, I got dead silence every time, showing that both the Blue Spec and "plain" CD (and in the other case, both the SHM and the "plain" CD) were made from the same master. Yet the differences in sound between the two versions of each type was, as I said, so obvious that I suspected a completely different mastering, almost like quite pronounced EQ changes
Barry Diament sier også at i årenes løp når han har sammenlignet 16/44.1 digitalmastere fra sitt eget studio har den fabrikerte CD'en aldri låtet identisk med produksjonsmasteren, noen ganger tettere på enn andre ganger.
http://www.stevehoffman.tv/forums/showpost.php?p=5811148&postcount=43
Hvis man drar dette videre, så er det jo slett ikke så umulig at noen kan høre små lydlige forskjeller om det er brukt grønn tusjpenn på ytterkanten av CD platen. (meg selv inkludert). Men disse forskjellene er mye mindre enn SHM og Blu spec.
Jeg leste at han som driver Super Audio Center i USA, der hvor SACD'er blir editert og tilrettelagt for utgivelse, han dypfryser sine vanlige polycarbonat SACDer ned mot -170c for bedre lyd.
Blu Spec CD
http://en.wikipedia.org/wiki/Blu-spec_CD
SHM (Super High Material)
Barry Diament
http://www.barrydiamentaudio.com/