BT skrev:
Mener du virkelig at konsrertvirksomheten vil gå ned?
Jeg forventer en motsatt trend, siden inntektene fra konserter blir stadig viktigere for artistene.
Samtidig ser jeg en stor fordel i at plateselskapenes klamme kommersielle hånd sannsynligvis slipper artistene
I høyeste grad
Er flere tråder her på forumet hvor "trumkortet" konserter blir trukket frem som artistenes pengenirvana og flukt fra den demoniserte platebransjen.
For det første, majoriteten band/artister har aldri tjent kroner nok til å leve av musikken alene, de fleste på langt nær dekt sine utgifter med øvingslokaler, instrumenter og utstyr.
Dinosaurene vil alltid tjene mye penger. Selv om platesalget stuper, så er den gjennomsnitlige konsertgjenger dessverre fornøyd med et par konserter i året på steder som Lerkendal, Valle Hovin, Telenor Arena, Koengen, Ullevaal eller andre uegnete steder. Er de skikkelig "crazy" så tar de den helt ut og lar seg se og bli sett på festivaler som Øya, Slottsfjell, Hove og dess like.
Slemt sagt, ja, men faen så sant som det er trist.
De som hører til denne kategorien har enn så lenge lite å frykte. 2-3 konserter i året, stående blant 30-40000 andre å tråkke og oppleve et eller annet som rører seg på en scene og storskjerm. Storveis for noen, men ikke for alle.
I USA har konsertomsetningen gått ned med nesten 20% (!!) det siste året, også i Europa merkes trenden. I oljerike Norge er det fortsatt vilje til å betale sinnsyke billettpriser for store produksjoner som har lite med musikk og gjøre, mer med sirkus og performance. Hvorfor tror dere store navn besøker Norge hyppigere og hyppigere, som de reneste norgesvennene?
I den andre enden av skalaen har vi småklubbene, dvs. grasrota og rekrutteringsarenaen til fremtidige artister. En av Oslo's mest profilerte klubbscener, Garage (tidligere legendariske So What) legger inn årene til jul. Pengetapet på konserter har vært for stort.
I de siste par årene har det blitt gjengs hos mange steder og ta leie for lokalet. Typisk pris er 5K som skal dekke billettmann og lydteknikker. I tillegg til disse 5K tilkommer transport (ofte fly), overnatting og bespisning, og det
før evt. hyre til bandet. Så spør jeg, hvor mange her ser seg kapable til å arrangere konsert og moro, selge 150 billetter à 100.- så det knapt går rundt til et publikum som helst vil ha det gratis? Kan også tilføye at den gjennomsnitlige klubbscene ofte har bedre baromsetning på helgedager hvor det
ikke er konserter. :-\ For mange steder er konserter en viktig imagebygging på samme måte som å ha DJs, problemet er der når publikum er mer og mer likegyldige, og stedene har også sine budsjetter og tall å ta hensyn til.
Dette er ikke noe vill synsing fra min side, dette er facts fra undertegnede som i mange år har vært medarrangør til litt av hvert av småfestivaler og konserter i Oslo
Hvor mange artister/band er det forundt å spille på de mellomstore scenene hvor muligheten kanskje er til stede å tjene noe som ligner en årslønn? Vet ikke hva Rockefeller/Sentrum Scene koster i leie, men f.eks John Dee tar ca 20-30K i leie av lokale/barpersonale/lydteknikker/dørmenn, det skal selges ganske mange billetter for å holde et sånt sirkus igang....... Og det er en grunn til at billetter er så stivt priset som 3-400.-. Hvor mange konserter gidder dere å gå på i måneden til den prisen?
Har også mange venner som spiller i eller er engasjert i apparatet (kan være lydteknikker/sjåfør/bandoppmann) rundt flere av de mer kjente og omtalte banda i Norge. En kompis av meg, hoppet nettopp av karusselen som lydteknikker for to av de største, mest kjente og aktuelle rockenavnene i Norge. Over 100 reisedøgn/konserter i året er ikke nok til å betale de faste utgiftene som husleie osv. Kjipt.
Legg merke til at mange band legger konsertene sine kun til helger. Norge er et lite land, og stedene få. Derfor ser mange artister seg nødt til å ha vanlige dagjobber ved siden av.
Så hva skal neste generasjon strekke seg etter? Et mulig platesalg på 300-400 plater/kassetter, en mulig spillejobb hist og her hvis det finnes steder igjen, en anonym tilværelse på nettet hvor noen tusen har lastet ned en låt eller to. Blir lite av de tre Fer * som har vært en enorm motivasjon for mang en kvisete ungdom å øve i kjellern og foran speilet.
Ingen festtale fra meg. Vanker i mange miljøer i Oslo, og ser med selvsyn de fleste musikkmiljøer med engesjerte og interesserte "forbrukere" smuldre bort. Mulig nye vil komme til, men ingenting tyder på det for øyeblikket.
Konstaterer bare at utstyrsmiljøet på HFS nødvendigvis ikke samsvarer helt med musikklivet ute.
*Fest, Fitte og Fart