Fra innspilling til avspilling. Hva skjer?

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Innlegg
538
Antall liker
84
Er i gang med innspillingen av mitt første album. Er låtskriver og vokalist i americana bandet: The Alabama Rodeo Stars. Jeg produserer selv og er til enhver tid tilstede i studio. Lurte på om det kunne være interessant med en reportsje om hvordan et album blir til i fra selve innspillingen til og med opptrykking av platen. Sikkert mye å lære for alle, eller?
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Selvfølgelig er dette interessant. Kom igjen. Ikke glem bilder!
 

yell

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.11.2003
Innlegg
88
Antall liker
0
Kjør på!

Sånt er spennende!


-Y
 

magnaes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2002
Innlegg
112
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Er akkurat ferdig med innspilling, mixing og mastring av mitt bands 2. plate. Har vel lært en del siden forrige gang, og en hel masse hifi illusjoner brast nok.....
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Bare kjør på du:)
Og fortell oss hvorfor noen innspillinger blir så jævlig dårlige også.
Og ja, ikke glem bilder;-)
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Kjempeinteresant, kjør på!

Hvor jobber dere hen?
Hvem jobber med platen?
Hvilke mikrofoner jobber dere med?
Opptaksysytem brukt?
In the box? Mikser? Outboard?
Lydestetisk filosofi?
Hva er ekte hva er triks?
Tidsskjema?
Platedeal?
Budsjett?

Mastering? Har dere tenkt å gå for maks volum, eller vil den audiofile interresen overvinne?

Sjekket ut urørt siden deres, har dere tenkt å bruke ekte piano denne gangen?

etc.
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Kjempespennende!

Kjør på! Meget nyttig informasjon for alle lyd/musikkinteresserte!!!!

:):)
 

magnaes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2002
Innlegg
112
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Hvilket forhold har egentlig audiophile til mastering?

Tror mange ikke engang aner hva det er.... eller hva det gjør med signalene.
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
jeg sitter med ganske mange eks av umastra og mastra versjoner av de banda vi jobber med på jobben. det er ganske stor forskjell på platene, men enkelte er nesten kuulere umastra. det gjelder blant annet minor majoritys forrige
 
K

knutinh

Gjest
Hvilket forhold har egentlig audiophile til mastering?

Tror mange ikke engang aner hva det er....  eller hva det gjør med signalene.
De tror nok at signalene går uforandret fra mikrofon via et purist forsterkertrinn og rett til CD... Ikke no equalizing, kompressor, de-esser, BBE, normalisering her i gården nei!

;-)

knut
 

magnaes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2002
Innlegg
112
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
De tror nok at signalene går uforandret fra mikrofon via et purist forsterkertrinn og rett til CD... Ikke no equalizing, kompressor, de-esser, BBE, normalisering her i gården nei!

;-)

knut
Jeg tror vel at du egentlig har litt rett i det......
Mye jeg har hørt, umastert blir rett og slett så tamt, at det er ikke mye audiofilt over det. Nå er det snakk om elektriske basert rock stort sett da.....
 

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Innlegg
538
Antall liker
84
Kjempeinteresant, kjør på!

Hvor jobber dere hen?
Hvem jobber med platen?
Hvilke mikrofoner jobber dere med?
Opptaksysytem brukt?
In the box? Mikser? Outboard?
Lydestetisk filosofi?
Hva er ekte hva er triks?
Tidsskjema?
Platedeal?
Budsjett?

Mastering? Har dere tenkt å gå for maks volum, eller vil den audiofile interresen overvinne?

Sjekket ut urørt siden deres, har dere tenkt å bruke ekte piano denne gangen?

etc.
Alt dette blir grundig tatt med i reportasjen:) pluss enda litt mer!
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Jeg tror vel at du egentlig har litt rett i det......
Mye jeg har hørt, umastert blir rett og slett så tamt, at det er ikke mye audiofilt over det. Nå er det snakk om elektriske basert rock stort sett da.....
Da er det nok mest snakk om dårlig håndverk.
Det finnes ingenting som skulle tilsi at premaster materialet ikke skulle være like livlig som masteren, om så en god del lavere(det er derfor man har volume kontroll)

Etter dagens masteringsstandarder, så blir ofte det som kunne ha vært blitt:
Litt mer punchy, litt mere balansert frekvensmessig, litt mere behagelig å lytte på, stort sett bare høyere og lysere istedet.
 

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Innlegg
538
Antall liker
84
Sjekket ut urørt siden deres, har dere tenkt å bruke ekte piano denne gangen?

etc.
Selvfølgelig:) Har litt mer penger denne gangen. Legger stor vekt på at lyden skal bli så god som over hode mulig med det budsjettet vi har.
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
De tror nok at signalene går uforandret fra mikrofon via et purist forsterkertrinn og rett til CD...
knut
Og det skjer faktisk både titt og ofte! (minus den maltrakteringen som evt. skjer i mastering.)
 

magnaes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2002
Innlegg
112
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Da er det nok mest snakk om dårlig håndverk.
Det finnes ingenting som skulle tilsi at premaster materialet ikke skulle være like livlig som masteren, om så en god del lavere(det er derfor man har volume kontroll)

Etter dagens masteringsstandarder, så blir ofte det som kunne ha vært blitt:
Litt mer punchy, litt mere balansert frekvensmessig, litt mere behagelig å lytte på, stort sett bare høyere og lysere istedet.

Høyere er vel et poeng, men ikke et poeng i seg selv. Synes ofte at det er enklere, raskere, og feite opp en del frekvenser i mastring enn å sitte på opptak å styre med det. Klart man kan gjøre en del i selve mixen også, men selve finnishen med ballansert frekvensgang, nivåutjevining og ikke minst et filter..... er kjappere i masteringen enn inne i selve sporet. Ikke alle trenger å gjøre den samme jobben på nytt, hver gang(frekvensfilter).
 
K

knutinh

Gjest
hvor mange opptak har dere gjort uten kunstig romklang?

mvh
Knut
 

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Innlegg
538
Antall liker
84
hvor mange opptak har dere gjort uten kunstig romklang?

mvh
Knut
Bruk av klang bestemmes når det er tid for nedmiksing. Inngenting blir spilt inn med klang. Derimot prøver vi å bruke gode rommikker som fanger rommets naturlige klang. Noen ganger må det til med kunstig klang men prøver å unngå det:)
 
K

knutinh

Gjest
Ok. Jeg mente at enkelte ting (typisk tromme overhead etc) gjør seg ganske bra med rom-lyd og rett i miks, mens andre ting, som vokal, gjorde seg best med dynamikk, eq og klang.

mvh
Knut
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Høyere er vel et poeng, men ikke et poeng i seg selv. Synes ofte at det er enklere, raskere, og feite opp en del frekvenser i mastring enn å sitte på opptak å styre med det. Klart man kan gjøre en del i selve mixen også, men selve finnishen med ballansert frekvensgang, nivåutjevining og ikke minst et filter.....  er kjappere i  masteringen enn inne i selve sporet. Ikke alle trenger å gjøre den samme jobben på nytt, hver gang(frekvensfilter).  
Jeg prøver å gi fra meg den bestelåtende miksen jeg kan få til...
Dette kan også inkudere; eq og komprimering på master bussen.
Hvis det er sånn at den ønskede lyden lettest oppnåes på denne måten.

(aldri limiting for å få høyere volum før i mastering)
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Ok. Jeg mente at enkelte ting (typisk tromme overhead etc) gjør seg ganske bra med rom-lyd og rett i miks, mens andre ting, som vokal, gjorde seg best med dynamikk, eq og klang.

mvh
Knut
Eq på vokal er ikke vanlig.
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Tristessor,
Nicket ditt skulle vel ikke være inspirert av denne?

 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
Hvis det er sånn at den ønskede lyden lettest oppnåes på denne måten.
Lettvinthet er rota til alt ondt...
Hadde det ikke vært for at alt skal være så lettvint i dag så hadde vi kanskje hatt bedre lydmessige studio-opptak i dag enn det som er tilfellet.
Overgangen fra analogbaserte innspillinger til digitalbaserte innspillinger på 80- og 90-tallet kom ikke som en følge av at digital låt bedre enn analogt, men at det var så mye enklere og mer lettvint å jobbe i digitalt. Tony Faulkner som alltid har benyttet "the latest and greatest" innen digital (PCM og DSD) har nå begynt å spille inn i analogt igjen.
 
K

knutinh

Gjest
Jeg prøver å gi fra meg den bestelåtende miksen jeg kan få til...
Dette kan også inkudere; eq og komprimering på master bussen.
Hvis det er sånn at den ønskede lyden lettest oppnåes på denne måten.

(aldri limiting for å få høyere volum før i mastering)
Men dynamikk-prosessering på enkelt-spor og på masteren gir jo helt forskjellig resultat? Jeg hater å høre "stringpads" pumpe i volum i motfase med stortromma på hardt komprimerte mastere. Komprimering brukt skånsomt for å glatte ut vokal eller gitar eller whatever synes jeg derimot er helt greit.

-k
 
K

knutinh

Gjest
Lettvinthet er rota til alt ondt...
Hadde det ikke vært for at alt skal være så lettvint i dag så hadde vi kanskje hatt bedre lydmessige studio-opptak i dag enn det som er tilfellet.
Overgangen fra analogbaserte innspillinger til digitalbaserte innspillinger på 80- og 90-tallet kom ikke som en følge av at digital låt bedre enn analogt, men at det var så mye enklere og mer lettvint å jobbe i digitalt. Tony Faulkner som alltid har benyttet "the latest and greatest" innen digital (PCM og DSD) har nå begynt å spille inn i analogt igjen.
Jeg tror du svarer på noe annet enn det tresko mente? Målet bør være et godt produkt uansett.

Hvis man er pragmatiker betyr det "any means necessary". Hvis vokalisten synger bedre av å bli tatt opp på shure sm57 rett inn på kassett-porta, så bør man gjøre det. Hvis en 31-bånds eq satt til "sikk-sakk-konfigurasjon" gjør at det låter tøft, så bør man gjøre det.

Den andre retningen er "purist" som sier at god lyd kun oppnås med spesielle verktøy satt opp på en spesiell måte. Dette begrenser "mulighets-rommet" og burde i prinsippet gi like bra eller dårligere lyd enn pragmatikerne hvis vi bruker mengde-lære og forutsetter en masse om en ideell verden... :)

Veldig mye tøff musikk blir spilt inn med 8/12-bit samplere, vrengte forsterkere, generelt "bad practice". Heldigvis er studio en kreativ prosess hvor alt er lov, og den endelige dommen er hvorvidt plate-kjøperne synes at det låter kult...

-k
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
Jeg tror du svarer på noe annet enn det tresko mente? Målet bør være et godt produkt uansett.

-k
Joda, helt sant. Jeg svarte ikke direkte på tresko's innlegg. Dette ble mer et surt oppstøt fra min side, en generell betraktning om tingenes tilstand.
 
K

knutinh

Gjest
Det som overrasker meg litt er den enorme skepsisen til enkle operasjoner (les: equalizer/dsp) på lydsignalet som kommer fram både i hifi og innspillings-kretser.

Mange virkelige lydkilder og lokaler består av enormt komplekse masse-fjær-systemer som blir satt i svingning og selektivt svinger med eller "kortslutter" svingningen. Nettopp dette kan gjøres i software eller elektroniske kretser for å modifisere klangen i forhold til en mental referanse eller andre grunner. Hva er det som er så prinsippielt galt med å gjøre slike operasjoner, så lenge man forutsetter at man gjør den "rette" operasjonen? Vi kan tenke oss en haug av forskjellige slike "kompenseringssystemer" (og det finnes da også enormt mange produkter) med forskjellig karakteristikk mhp amplitude som funksjon av frekvens, fase som funksjon av frekvens, eller ekvivalent, tids-respons. Noen av disse vil fungere bedre eller annerledes enn andre, og mange vil sikkert bli brukt feil. Men jeg er ikke med på tanken at deres blotte tilstedeværelse er noe prinsippielt verre enn at en fiolin har et lokk som modifiserer strengens oppførsel?

mvh
Knut Inge
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Det som overrasker meg litt er den enorme skepsisen til enkle operasjoner (les: equalizer/dsp) på lydsignalet som kommer fram både i hifi og innspillings-kretser.

Mange virkelige lydkilder og lokaler består av enormt komplekse masse-fjær-systemer som blir satt i svingning og selektivt svinger med eller "kortslutter" svingningen. Nettopp dette kan gjøres i software eller elektroniske kretser for å modifisere klangen i forhold til en mental referanse eller andre grunner. Hva er det som er så prinsippielt galt med å gjøre slike operasjoner, så lenge man forutsetter at man gjør den "rette" operasjonen? Vi kan tenke oss en haug av forskjellige slike "kompenseringssystemer" (og det finnes da også enormt mange produkter) med forskjellig karakteristikk mhp amplitude som funksjon av frekvens, fase som funksjon av frekvens, eller ekvivalent, tids-respons. Noen av disse vil fungere bedre eller annerledes enn andre, og mange vil sikkert bli brukt feil. Men jeg er ikke med på tanken at deres blotte tilstedeværelse er noe prinsippielt verre enn at en fiolin har et lokk som modifiserer strengens oppførsel?

mvh
Knut Inge
Det er et komplekst spørsmål du stiller, det matematiske grunnlaget bak dette kan ikke jeg vurdere fullt ut, men jeg har likevel følgende observasjoner, som ikke nødvendigvis har noen logisk sammenheng, men som likevel gir en entydig slutning å komme med:

**EQ blir brukt mye. Som oftest for å kompensere for "feil" i et signal, sett i forhold til et ideal, så som:
-En frekvens som stikker seg for mye ut i et enkelt instrument, det være seg: -En peak på en bass tone på en bass pga. av fenomenet med at alle slike instrumenter har sine dødpunkter og motsatt. Av og til er dette åpenbart umusikalsk.
-Basstromme og bass som "krangler" om en frekvens.
-En spesielt stikkende frekvens fra en stemme, slike ting som blir tydeligere ved close micing. Det være seg Siblianser, nasaliteter, hesheter, munnlyder etc.
-Kompensere for dårlig respons i et instrument som pga. slurv, kampens hete, eller akustiske forhold(overhøring etc.) har fått en mindre enn ideel mic plassering.
-Kompensere for uideel mic. plassering .

**EQ er ikke perfekt, sterk bruk av eq medfører artifakter som ikke opptrer fra naturlige kilder, uansett hvor spesielt eller limited i båndbredde dette instrumentet låter.

**De platene jeg har gjort med minst EQ, låter i ettertid best.

**Det å bevege en mic 1cm i forholdet til en kassegitar, kan tilsvare like mye forskjell i frekvensrespons som å bruke 5-10dB EQ, denne mengden EQ låter dårlig, mens begge micplasseringer kan låte bra.

**Forutsatt Riktig instrument, dyktig musiker, riktig mikrofon, riktig pre-amp, god konvertering, god monitoring så er det lagt ned en hel mengde arbeid som drar veksler på erfaringer gjort i generasjoner av designere og teknikere. Hvorfor skulle ikke dette resultatet være riktigere, enn at mine ører der og da, etter 12timers dag i studio innbiller meg at det hadde trengtes 1,5dB mindre 800Hz? Var disse designerne virkelig så dårlige?

**Historien viser gang på gang at de mest tidløse platene er de som har brukt MINST prossesering, være seg EQ eller hva som helst.

** Låter det så galt at du må bruke EQ, har du gjort noe galt tidligere i kjeden.

**EQ medfører lengre, og mer kompleks signalgang, og flere komponenter inn i kjeden.

**Etter å ha sittet å tweaket EQ på en kanal i lange tider, for tilslutt å bli fornøyd skjer rett som det er en av følgende:
-Jeg oppdager at EQ'en ikke var sjaltet inn i utgangspunktet, og at det hele dermed var placebo.
-Jeg skrur EQ'en av og oppdager at utgangspunktet låt finere.

disse erfaringene har gjort meg svært nølende med bruk av eq, og jeg har ikke noe problem med å innrømme at jeg foretrekker å gjøre en miks uten å bruke det i det hele tatt. JA, det går en slags sport i det.

På en annen side er jeg heller ikke redd for, hvis det er det som trengs, å strappe en Master EQ på utgangen og deretter call it the day.

Pragmatiker er det vel riktig å kalle det, ja.

Noe som kan være en utenkelig ting, og føles helt feil på et prosjekt, kan være nøkkelen til suksess på det neste.
 
K

knutinh

Gjest
Er langt på vei enig med deg tresko.

Men ved å flytte en mikrofon 1 cm så endrer du også frekvensresponsen (bl.a.). Sånn sett så rokker du ved en mer eller mindre "nøytral" gjengivelse av virkeligheten (mikrofon satt opp ved plassering som angitt i "læreboka for lydteknikere"). Dette gjør du selvfølgelig fordi du ikke er helt fornøyd og fordi du fra empiri eller fysikk-kunnskap antar at forandring i mikrofon-posisjon vil gi den forandringen i lyden som du er ute etter.

I en digital lydkjede er jeg ikke med på at en equalizer patchet inn gir lengre signalvei. Men i det øyeblikk koeffisientene er ulik "transparent" vil prosessering av signalet naturligvis skje. Så kan man spørre seg om multiplikasjon av et 24-bit signal i en 72-bit akkumulator og så tilbake til 24 bit virkelig har noen reell effekt eller om det bare er opplevd.

En mulighet er at equalizing er en for enkel kompensering, at man i virkeligheten trenger å konvolvere (konvolere?) signalet med et FIR filter med noen tusen tapper, individuelt justert fra tilfelle til tilfelle. Problemet da er at vi fjerner den intuitive biten fra lyddesign (ingen greier å lære seg å skru et 10000-tap FIR filter fra empiri), og sitter igjen med ingeniør-vitenskap. Og det er ikke praktisk i en studio-setting.

Selvfølgelig skal "akademikere" være åpen for hva som oppleves av f.eks lydteknikere, og jeg opplever det slik at mange er interesserte (en veldig stor andel forskere på audioteknologi er vel "utbrente" musikere eller lydteknikere eller musikk-interesserte).

mvh
Knut
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Er langt på vei enig med deg tresko.

Men ved å flytte en mikrofon 1 cm så endrer du også frekvensresponsen (bl.a.). Sånn sett så rokker du ved en mer eller mindre "nøytral" gjengivelse av virkeligheten (mikrofon satt opp ved plassering som angitt i "læreboka for lydteknikere"). Dette gjør du selvfølgelig fordi du ikke er helt fornøyd og fordi du fra empiri eller fysikk-kunnskap antar at forandring i mikrofon-posisjon vil gi den forandringen i lyden som du er ute etter.

I en digital lydkjede er jeg ikke med på at en equalizer patchet inn gir lengre signalvei. Men i det øyeblikk koeffisientene er ulik "transparent" vil prosessering av signalet naturligvis skje. Så kan man spørre seg om multiplikasjon av et 24-bit signal i en 72-bit akkumulator og så tilbake til 24 bit virkelig har noen reell effekt eller om det bare er opplevd.

En mulighet er at equalizing er en for enkel kompensering, at man i virkeligheten trenger å konvolvere (konvolere?) signalet med et FIR filter med noen tusen tapper, individuelt justert fra tilfelle til tilfelle. Problemet da er at vi fjerner den intuitive biten fra lyddesign (ingen greier å lære seg å skru et 10000-tap FIR filter fra empiri), og sitter igjen med ingeniør-vitenskap. Og det er ikke praktisk i en studio-setting.

Selvfølgelig skal "akademikere" være åpen for hva som oppleves av f.eks lydteknikere, og jeg opplever det slik at mange er interesserte (en veldig stor andel forskere på audioteknologi er vel "utbrente" musikere eller lydteknikere eller musikk-interesserte).

mvh
Knut
Hmm. Du tar opp mange viktige spørsmål. igjen.

Hva er naturtro? Hvilken fremstilling av en kassegitar er virkeligheten.
Frekvensresponsen endrer seg om du flytter øret 1 Cm også.
En mikrofon er heller ikke et øre. Fungerer ikke på nærheten på samme måte.
Min konklusjon er at transparenthet ikke finnes i innspilt form. Innspillt lyd er i en verden separat fra akustisk lyd.

Vil vi dessuten egentlig ha transparent gjenngivelse? Neste gang du hører et instrument akustisk, lukk øynene å tenk for deg at du lytter på en plate. Hadde lyden du hører vært tilfredsstillende?
Neppe.
Opplevelsen av å være til stede er en så viktig del av opplevelsen og fyller ut manglende lydinformasjon etc.

Ikke ulikt forskjellen mellom blindtester og opplevd virkelighet hva anngår kabler, omstendighetene preger lytteintrykket.

Når det gjelder EQ, så tror jeg du sitter med et intrykk av at det er en mer transparent prosess enn det er....

Det har aldri vært laget to Eqer som låter i nærheten av likt(med ellers like instillinger) selv digitalt, så en spesielt transparent prosess er det ikke.

Convolution er forresten i flittig bruk. Som regel som statiske presets av en bestemt boks, romklang fra et bestemt lokale etc.



Med begrensede parametre, som en kan se.
 
L

Lydtekniker

Gjest
Oooh, Waves :)

Forøvrig meget interessant dette med EQ.
Hør på en rockeinnspilling i dag - INGEN trommesett låter akustisk slik trommene låter på en typisk moderne rockeinnspilling.
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Bruker ikke denne selv. Grunnet WUP er Waves forlengst et tilbakelagt stadium. Trillium Lane lager en tilsvarende convolution verb.

URS,Sony, UA, Cranesong, McDSP etc. knuser Waves uansett.
 
K

knutinh

Gjest
Det nærmeste man kommer naturtro er å plugge mikrofoner i øregangs-åpningen og så spille dette av over egnede hodetelefoner. Da kan man snakke om referanse (ideelt sett skal det låte som om du selv var der). Dette har jeg prøvd selv og det er ganske interessant.

Subsidiært kan man bruke kunsthode, men da begår man en større eller mindre feil pga avvik i akustiske egenskaper (noen har større ører enn andre...)

Enda lengre ned kan man snakke om HRTF (head related transfer functions), prosessering av syntetisk eller opptak gjort i lyddødt rom for å gi illusjonen av kunsthode.

Men da er vi altså enige i at studio-opptak er en høyst subjektiv prosess som går på fange "noe kult" på plate uten så mange absolutte referanser?

Når du sier at det aldri har vært lagd to digitale eq-er som låter likt så går jeg ut ifra at du mener to forskjellige _modeller_ eq som låter likt? Jeg går ut ifra at to digitale eq-er av samme modell låter identisk.

Jeg har lekt litt med konvolusjon, lenge før det ble tilgjengelig realtime gearet på plugins ja :) Men den du har linket til der reduserer fremdeles parameterrommet (alle variable) til et subsett som prøver å parametrisere en kompleks virkelighet med noen få viktige parametre (decay tid, hf damping etc vil jeg tro). Tenk deg å ha tilgang til alle tappene. Det vil la deg skru deg fra flislagt bad til notre dame, med uendelig mange ubrukelige innstillinger i mellom...

mvh
Knut
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Når du sier at det aldri har vært lagd to digitale eq-er som låter likt så går jeg ut ifra at du mener to forskjellige _modeller_ eq som låter likt? Jeg går ut ifra at to digitale eq-er av samme modell låter identisk.

Det vil la deg skru deg fra flislagt bad til notre dame, med uendelig mange ubrukelige innstillinger i mellom...

mvh
Knut
Disse to kommentarene fikk meg til å tenke på hvor takknemlig jeg er for at designerne har tatt noen valg for meg.

URS fulltec EQ låter altid som URS Fulltec EQ ja. (Men man må passe på og avmagnetisere installasjons CD'en)
 
Topp Bunn