P
paradigm
Gjest
[ftp]http://www.theaudiocritic.com/downloads/article_1.pdf[/ftp]
Regner med at dette skaper debatt, jatypisk syting fra de som ikke vet fem øre om hobbyen
Du har rett! Dette er visst behørig belyst tidligere:Denne har det vært en tråd på for ikke alt for lenge siden, men den er jo umulig å finne i denne skogen av tråder.
typisk syting fra de som ikke vet fem øre om hobbyen
Som ny bruker av dette forumet ,er mitt førsteinntrykk -Her er det mange Fallgruver til og svi av mange Penger. (bortkastet)som går ut på å lure seg selv og andre til å bruke mest mulig penger?
Gjør vi det ???hvorfor bruker absolutt alle penger på kabel i denne hobbyen?
Jeg sitter med et inntrykk av at mange lever i en sort/hvitt virkelighet.Jeg synes at artikkelen er overdrevet og alt for kritisk. Den kan se ut som en provokasjon for å oppnå debatt. Det er likevel grunn til å ta dette til ettertanke. Mange bruker tid og penger på tweaks som gir lite og ingenting.
Detta är faktiskt felaktigt, man får skillnader med biwire och det är dessutom mätbart. För intresserade rekommenderar jag denna artikeln http://www.sonicdesign.se/biwire.htmlThe audio salesman or phile who can prove the contrary will be an instant candidate for some truly major scientific prizes and academic honors. At the same time it is only fair to point out that biwiring does no harm. It just doesnt do anything. Like magnets in your shoes.
Absolutt uenig. For det meste pisspreik fra en mann som ikke har referansene i orden, og som burde finne seg noe annet å gjøre.I det stora hela en vettig artikel
Jeg trenger ingen målinger for å fortelle meg at bi-wiering ikke låter det samme som singelwiering på mine 2-veis stativhøyttalere.Detta är faktiskt felaktigt, man får skillnader med biwire och det är dessutom mätbart.
Fordi 90% av hørselen omfatter psykologi. De resterende 10% er mekanikkene i øret...sånn rundt regna.Ola_S : Hvordan kan en mann som bommer så fullstendig på dette punkt, hvordan kan du da gi denne mannen kredibilitet på de øvrige 9 punkter, når det også her handler om å bruke ørene ?? ???
Ærilg talt Low-Q. Øret er en reseptor, en mottager, og hjernen har som oppgave å omforme dette til sanseinntrykk som skal bearbeides og tolkes. Hvordan relaterer du dette spesifikt opp mot psykologi, og hvordan forklarer du (fra et psykologisk ståsted ?) at jeg hører forskjell med bi-wiering, men ikke artikkelforfatter?Fordi 90% av hørselen omfatter psykologi. De resterende 10% er mekanikkene i øret...sånn rundt regna.
Författaren drar ju det hela lite till sin spets såklart men i det stora hela har han ju rätt. Som sagt i den gruvhuggna stil han använt så blir det vissa fel men som sagt, mer rätt än fel i mina ögonOla_S : Hvordan kan en mann som bommer så fullstendig på dette punkt, hvordan kan du da gi denne mannen kredibilitet på de øvrige 9 punkter, når det også her handler om å bruke ørene ?? ???
...nå var jo prosentandelene rundt regna da... ;DÆrilg talt Low-Q. Øret er en reseptor, en mottager, og hjernen har som oppgave å omforme dette til sanseinntrykk som skal bearbeides og tolkes. Hvordan relaterer du dette spesifikt opp mot psykologi, og hvordan forklarer du (fra et psykologisk ståsted ?) at jeg hører forskjell med bi-wiering, men ikke artikkelforfatter?
Kom an da...
Hvordan forklarer så du at folk har hørt forskjell på ting som ved ettersyn viste seg ikke å være tilkoblet eller satt i "bypass" ? At man lett kan komme til å høre hva man vil høre burde vel ikke være veldig kontroversielt?Ærilg talt Low-Q. Øret er en reseptor, en mottager, og hjernen har som oppgave å omforme dette til sanseinntrykk som skal bearbeides og tolkes. Hvordan relaterer du dette spesifikt opp mot psykologi, og hvordan forklarer du (fra et psykologisk ståsted ?) at jeg hører forskjell med bi-wiering, men ikke artikkelforfatter?
Kom an da...
Vel, noe diffust svar her. Virket som du skulle ro deg litt inn nå. Men for de som eventuelt måtte tro at det er psykologien som spiller meg et puss, og at de forskjeller jeg (og mange andre) hører er innbilite forskjeller, til det vil jeg si : ...dream on!...nå var jo prosentandelene rundt regna da... ;D
Jo, svaret ligger rett og slett i psykologien.
Så fort lydsignalene har forlatt nervebanene, og entret hjernen, snakker vi om psykologi, i alle fall ikke lenger mekanikk. Det er hjernen som skal tolke lyden, og denne prosessen er relativt lett påvirkelig av utenforstående psykiske faktorer.
Er det så enkelt? Neppe, men ikke langt fra sannheten. Vel, om ikke det er sant så er det i alle fall godt jugi...
Andre får svare for seg, og hva de eventuelt måtte ha av lydlig kompetanse og inkompetanse. Jeg svarer for meg.Hvordan forklarer så du at folk har hørt forskjell på ting som ved ettersyn viste seg ikke å være tilkoblet eller satt i "bypass" ? At man lett kan komme til å høre hva man vil høre burde vel ikke være veldig kontroversielt?
At noen har misset ved slike anledninger slik du her henviser til gjør ikke det til noen emipirisk sannhet i enhver sammenheng der man kan høre forskjeller!Hvordan forklarer så du at folk har hørt forskjell på ting som ved ettersyn viste seg ikke å være tilkoblet eller satt i "bypass" ? At man lett kan komme til å høre hva man vil høre burde vel ikke være veldig kontroversielt?
Jeg har heller aldri påstått at det kan generaliseres, men jeg deler ikke den fantastiske troen på hørselen som er ganske vanlig her, men det har jo vært diskutert en del ganger før. Hvorfor skulle man forresten finne seg en ny hobby om man ikke lett hører forksjell på biwiring/singlewiring, om kablene er snudd den ene eller andre veien eller hva det nå er som er gjengangstemaer?At noen har misset ved slike anledninger slik du her henviser til gjør ikke det til noen emipirisk sannhet i enhver sammenheng der man kan høre forskjeller!
Jeg vil heller si det slik, kan man ikke høre forskjeller bør heller se seg om etter en ny hobby.
Men det er klart, skogen kan jo også være vanskelig å se for bare trær......
mvh
Er da musikkgleden mindre når det er din dagsform som ikke er helt i form?Jeg er overbevist om at min musikkglede er større når jeg slipper å lytte med konstant nevrose for om anlegget er helt i form i dag.
Du kan bedre enn dette knutinh......Jeg tenker at de som selv ønsker å ha dette som hobby skal få det, uansett hva om.s. eller andre måtte ønske.
Det er min også, men jeg tilskriver ikke det dagsformen på anlegget.....Musikkgleden min er selvsagt variabel.
Hva var egentlig Fremer sitt syn da? Og hvilke referansepunkter bør man ha? Og er det noen som savner gull-cdens fordeler? Jeg merker meg forøvrig at de fleste "fantastiske" tweaks gjerne forsvinner og etter en tid.Dette fikk meg til å tenke på den gangen Michael Fremer skrev i Stereophile om da amerikanske "Consumer Report" ( tilsvarende norske "forbrukerrapporten") skrev om såkalte "Gold CD's" fra Mobile Fidelity, DCC etc. Disse audiophile CD'ene hadde sin storhetstid på 90 tallet.
Consumer Report konkluderte, ikke overraskende med at det var bortkastede penger å kjøpe disse gull CD'ene kontra de ordinære utgavene, hvis utgangspunktet var ønsket om bedre lydkvalitet.
Artikkelen om"De 10 største løgnene innen hifi" blir for meg på samme nivå. Det kommer an på hvilket perspektiv en har, og hvilke referansepunkter en har.
Der er jeg ikke helt enig. Noen av disse "løgnene" er basert på dårlig kunnskap. Teoretikerestår fram på nytt og på nytt og forklarer Nyquist til "massene", men en god del nekter å tro på det, og neste gang kommer de samme feilaktige argumentene.Artikkelen om"De 10 største løgnene innen hifi" blir for meg på samme nivå. Det kommer an på hvilket perspektiv en har, og hvilke referansepunkter en har.
"Jeg vil heller si det slik, kan man ikke høre forskjeller bør heller se seg om etter en ny hobby.Men du må gjerne svare på hvorfor du mener jeg burde finne meg en annen hobby
Michael Fremer er jo en audiophile på sin hals. Og mannen elsker jo å omtale audiophile pressninger, spesielt LP'er fra Classic Records, Mobile Fidelity, Analoge Production osv. Når Fremer tester forsterkere, høyttalere etc. for Stereophile, benytter han veldig mye audiophile superpressninger av kjente klassikere innen pop/rock og jazz for å evaluere utstyr.Hva var egentlig Fremer sitt syn da? Og hvilke referansepunkter bør man ha? Og er det noen som savner gull-cdens fordeler? Jeg merker meg forøvrig at de fleste "fantastiske" tweaks gjerne forsvinner og etter en tid.
Hvis anlegget ditt spiller forskjellig fra dag til dag er det vel på sin plass med forbedringer, eller ett og annet tweak.Jeg er overbevist om at min musikkglede er større når jeg slipper å lytte med konstant nevrose for om anlegget er helt i form i dag.
Det er det som er så fantastisk knutin, - ta med deg kabelstumpene hjem og hør på i ro og mak. Da har hele placeboeffekten forsvunnet!Når Espen R skriver "Andre får svare for seg, og hva de eventuelt måtte ha av lydlig kompetanse og inkompetanse. Jeg svarer for meg." så viser det jo at han ikke skjønner problemet. Hele poenget med placebo er at man ikke kan observere den selv, da forsvinner hele effekten.
For det første så er jeg eventuellt ute å sykler, for det andre så kan ingen påstå at psykologien spiller en rolle, eller ikke spiller en rolle. Jeg kan ikke fortelle sannheten om hvordan du lytter eller hva du hører - det er det bare du som vet. Det jeg prøver å si er at psykologien kan spille enhver et puss.Vel, noe diffust svar her. Virket som du skulle ro deg litt inn nå. Men for de som eventuelt måtte tro at det er psykologien som spiller meg et puss, og at de forskjeller jeg (og mange andre) hører er innbilite forskjeller, til det vil jeg si : ...dream on!