Studiomonitorer?

stiba

Medlem
Ble medlem
18.06.2010
Innlegg
7
Antall liker
0
Heisann!

Er ikke sikker på om dette er forumet for denne type spørsmål, men jeg kjører på! Veit det er mange som har god kunnskap om lyd generelt her så.

Jeg har da kjøpt meg DJ utstyr som består av 2 CD-Spillere og en mixer. Det jeg er på utkikk etter nå er noen aktive studiomonitorer. Budsjett er 4-5000, men om det finnes OK monitorer til lavere pris, så er det bare bra (da kan jeg kjøpe meg nye hodetelefoner istedenfor for å vente med det).

Jeg har sett på 2 forskjellige monitorer allerede, og lurer på om noen eventuelt har erfaring med disse?

M-Audio BX5a Deluxe: Disse koster 1999,- for ett par, og skryter blant anna av at Høytallerne er Bi-Ampet, og bass\mellomtone elementet er av kevlar.

KRK - RoKIT RP6G2: Disse koster 3999,- for ett par.

Jeg har ingen erfaring med noen av merkene, og har ikke hørt om KRK en gang.

Eneste nettbutikken jeg fant som selger Studiomonitorer er sound1.com. Jeg er relativt ny i "bransjen" :p

Takk!

mvh
Stian
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
KRK dukket opp i starten at prosjektstudiobølgen på nittitallet, og var ganske populære. Spesielt de passive KRock (?) ble det nok solgt endel av, og jeg tror de ble ganske godt mottatt. Det finnes også hifi-varianter som jeg ville vurdert, slik som Audio Engine og Adam.
 

stiba

Medlem
Ble medlem
18.06.2010
Innlegg
7
Antall liker
0
baluba skrev:
KRK dukket opp i starten at prosjektstudiobølgen på nittitallet, og var ganske populære. Spesielt de passive KRock (?) ble det nok solgt endel av, og jeg tror de ble ganske godt mottatt. Det finnes også hifi-varianter som jeg ville vurdert, slik som Audio Engine og Adam.
Jeg fikk anbefalt å ta en titt på Yamaha! De har vel generelt høy kvalitet på det meste de lager? Har du noen erfaring med hvordan lyd det er av de? Som DJ så er jo beatmatching en stor del av det jeg driver med, så det er viktig at det er litt punch i høytallerne.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Mine erfaringer med Yamahas studiomonitorer begrenser seg til gamle NS 10 og 20, og de låter veldig analytisk på transistor. De egner seg nydelig til balansemiks, ikke like godt til hifi. Sett bort fra når de drives av rør, da låter de ganske flott som hifi. Om det er en egenskap som de moderne og aktive monitorene deler så vil jeg si de egner seg best i studio, og ikke hjemme. Men mine referanser er over 20 år gamle, så ikke ta de for god fisk. Jeg tror nok dagens Yamaha er mer "hifi-riktige" enn gårsdagens små nearfield/studiomonitorerer var.

Personlig ville jeg rettet blikket mot Actimate, som importeres av Lyric Hifi. Lenger opp i tråden nevnte jeg Adam, som er et studiomerke. Egentlig mente jeg å skrive Actimate, som faktisk er en paring av Creek forsterker og Epos høyttalerteknologi. Med andre ord et sikkert kort for god lyd, og da får du iPod-dock på kjøpet. Det er jo deksel over hvis du ikke liker å bruke iPod. ;)



4500 kroner for et slik produkt med teknologi fra to av de beste britiske i betalbar prisklasse er ingen dårlig deal.
 

stiba

Medlem
Ble medlem
18.06.2010
Innlegg
7
Antall liker
0
De så nydelige ut iallefall!

Takker for hjelpa så langt!

Skal en tur til Bergen i nesteuke og se om jeg finner noen sjapper som jeg kan lytte litt hos. Så ett "review" av Yamaha sine nye monitorer i denne prisklassen, og da nevnte han at de var veldig like NS10 lydmessig, og at de var veldig kresne. Med tanke på at jeg ikke driver med produksjon (enda) så er vel da Yamaha kanskje litt i overkant. Men jeg vil på en måte ha litt kresne høytallere og, for er litt dumt hvis jeg synes alt høres perfekt ut hjemme og når jeg først får en spillejobb så høres alt dafft og udetaljert ut på PA. Jeg kjøper mesteparten av musikken min, men jeg har jo fortsatt noen mp3'er som er i 192kbps og noen i 320kbps. Men prøver som sagt å laste ned alt i .WAV filer og brenner ut på lav hastighet for å få best mulig kvalitet. Skal også nevnes at jeg bare har vanlig RCA ut av mixeren min. (Pioneer DJM-400)

Stian
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg regnet med vanlig RCA. Du får høre på de Yamaha-ene. Liker du lyden så er det rett. Mine erfaringer er fra et studio mitt studio samarbeidet med, der det ble brukt NS 10. Jeg ville hatt dem hjemme med transistoramp, men det handler kanskje mer om min smak?

Hva med å se etter noen brukte Genelec? Jeg vet ikke hva du kan få for den prisen av brukt Genelec, men jeg brukte Genelec med godt resultat både i studio og hjemme. De låter ikke for studio til å lytte til musikk, ikke for hifi til å mikse korrekt.
 

stiba

Medlem
Ble medlem
18.06.2010
Innlegg
7
Antall liker
0
baluba skrev:
Hva med å se etter noen brukte Genelec? Jeg vet ikke hva du kan få for den prisen av brukt Genelec, men jeg brukte Genelec med godt resultat både i studio og hjemme. De låter ikke for studio til å lytte til musikk, ikke for hifi til å mikse korrekt.
Det høres ut som en høytallertype som jeg kan like :) Tok en kjapp titt her og på finn.no men så ikke ut som det var så mye i omløp for tida. Ellers har jeg snakka med en kompis som driver med litt produksjon, og han kjøpte nylig RoKIT RP6, så jeg får prøvelytte hos han i løpet av uka. Så får jeg kikke litt rundt når jeg er i Bergen i neste uke.

Tusen takk for hjelpen :)

- Stian
 

stiba

Medlem
Ble medlem
18.06.2010
Innlegg
7
Antall liker
0
Snickers-is skrev:
Her er årsaken til at NS10 låter skarpt:

Nå skjønner ikke jeg allverden av den der. Men fant en lignende til RoKIT 5:



Ser ikke så stor forskjell jeg! (Med forbehold at jeg har null peiling på hva jeg skal se på en gang :p)

- Stian
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
Vet den er/har vært mye brukt, men NS10 ser ut som en elendig studiomonitor på papiret.....

De minste studiomonitorene til Adam rydder bord under test i ulike studiomagasin. A5(x) kan kanskje oppdrives innenfor budsjettet?
 

stiba

Medlem
Ble medlem
18.06.2010
Innlegg
7
Antall liker
0
HåkonN skrev:
Vet den er/har vært mye brukt, men NS10 ser ut som en elendig studiomonitor på papiret.....

De minste studiomonitorene til Adam rydder bord under test i ulike studiomagasin. A5(x) kan kanskje oppdrives innenfor budsjettet?
Adam A5X kr 5990,-


De var meget seksuelt tiltrekkende iallefall. Digger power + volum i front. En annen genial ting er jo at du kan koble både høyre og venstre kabel i en høytaller, og så videre til den andre høytalleren. Da kan du også justere volumet på begge høytallerne med en knott. Virker genialt. Disse skal jeg absolutt sjekke ut!

Tusen Takk!

- Stian
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Kvaliteten på Adam monitorer har blitt diskutert på gearslutz, virker som det er en del negative erfaringer.
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
Anonym skrev:
Kvaliteten på Adam monitorer har blitt diskutert på gearslutz, virker som det er en del negative erfaringer.
Ja, jeg har fått med meg de innleggene på Gearslutz. Nå er det riktignok A5 en populær høyttaler, så at noen får mandagsprodukter er vel ikke utenkelig. Jeg var innom en butikk i Oslo, og de hadde etter sigende solgt mange av de uten å få noen i retur. I Norge har man også 5 års reklamasjonsrett på slike produkter.

Uansett er A5 nå erstattet (eller blir?) av A5x.

Sikkert mulig å få tak i de til under veil. pris. Jeg har hørt A5 og hadde ikke vært i tvil om man får presset de inn i budsjettet.

[video]91plcqpPILk[/video]
 

Nordenstam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.05.2010
Innlegg
196
Antall liker
3
Adam høytalerne er finfine til prisen!

Nyere Yamaha høytalere har lite til felles med NS10. Selv om de kommer med hvit membran.. Se opp for bassport! Mye av suksessen til NS10 ligger i impuslresponsen. De er kjappe og presise. Vanskelig å få til med bassport. Lav vreng har de også.

Floyd Toole har en interessant betraktning om disse høytalerne. Sjekk fig 18.22(a) i denne lenken til et utdrag fra boken. "Sound power" er så og si flat! Det som er feil i "on axis response", som kan sees i grafen Snickers la ut, veies opp for energien som sendes i andre retningen enn rett frem. Det nevnes også at høytaleren er laget for å plasseres intill en overflate, typisk bokhylleplassering, som vil gi en bassboost.

Ikke minst må det sies at den er laget for å stå oppover! At de senere ble produsert med teksten sidelengs var et produkt av at folk ville ha de liggende på meterbroene på miksepultene. I overlappingssonen mellom woof og tweet blir det da et svært smalt felt med korrekt lyd og hauger med interferens i alle andre vinkler. Som illustrert her:



@ trådstarter: om du vil ha en realistisk opplevelse av lyden når du spiller ute er det et triks å ha høytalerne på helt feil sted. F.eks. en i pappeske i rommet ved siden av. Monitoring for DJ's på utesteder pleier å være helt horribel.. Gjerne med et plagsomt stort innslag av forsinket lyd fra det store PA anlegget! Er veldig greit å høre hva du gjør hjemme, slik at du blir flinkere å mikse, men det er også greit å lære seg å spille et helt sett kun ved å bruke headphones. Det kan være en svært nyttig kunnskap når du står der på en scene og knapt hører forskjell på bass og diskant. :D
 

janghell

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2002
Innlegg
649
Antall liker
306
Torget vurderinger
11
Hvis du kan bruke passive høyttalere så ligger det ett par Yamaha NS-500Ma monitorer på bruktbørsen her..... ;D
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
stiba skrev:
Snickers-is skrev:
Her er årsaken til at NS10 låter skarpt:

Nå skjønner ikke jeg allverden av den der. Men fant en lignende til RoKIT 5:



Ser ikke så stor forskjell jeg! (Med forbehold at jeg har null peiling på hva jeg skal se på en gang :p)

- Stian
KRK-en ser ut til å være bedre satt sammen, men avvikene omkring 1kHz og toppen ved 5kHz gjør meg fristet til å tenke at de har noen resonanser i elementene eller refleksjoner av et eller annet slag. Uansett er de nok fullt på høyde med Yamahaene på det området, og i den prisklassen vokser ikke trær inn i himmelen.

Noe av det viktigste når man skal ha monitorer er at de monitorene man ender opp med fungerer til den eller de lytteavstandene og omgivelsene man vil benytte. En viss spredningskontroll og mulighet for å kunne kompensere for lytteavstand og romstørrelse er derfor ganske avgjørende om du ikke har andre ting i oppsettet som kan ta hånd om dette.
 

stiba

Medlem
Ble medlem
18.06.2010
Innlegg
7
Antall liker
0
Nordenstam skrev:
@ trådstarter: om du vil ha en realistisk opplevelse av lyden når du spiller ute er det et triks å ha høytalerne på helt feil sted. F.eks. en i pappeske i rommet ved siden av. Monitoring for DJ's på utesteder pleier å være helt horribel.. Gjerne med et plagsomt stort innslag av forsinket lyd fra det store PA anlegget! Er veldig greit å høre hva du gjør hjemme, slik at du blir flinkere å mikse, men det er også greit å lære seg å spille et helt sett kun ved å bruke headphones. Det kan være en svært nyttig kunnskap når du står der på en scene og knapt hører forskjell på bass og diskant. :D
Jeg skjønner hva du mener. Jeg tok faktisk på meg ett 18årsdag bursdagparty 2 uker etter jeg hadde fått gearet, og det med relativt bra suksess. Jeg kjørte det rimelig safe men da brukte jeg faktisk ett dårlig kvalitets steelseries headset ONLY. Hadde ikke monitorer og lyden fra PA ga en slags forsinkelse\var umulig å høre klar lyd ifra det. Så jeg sto med ett dårlig headset på nesten fullt volum og klarte å beatmatche etc og høre OK. Men merka dagen etterpå at det ikke var sunt i det hele tatt for ørene mine. Så jeg har blitt litt småredd for hørselen min. Blir nok en del prøvelytting, men må si Adam A5x virker som ett veldig bra alternativ. Får se om kanskje KRK høytallerne passer bedre til budsjettet mitt så jeg får kjøpt meg noen skikkelig øreklokker og. Er litt usikker.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
stiba skrev:
Snickers-is skrev:
Her er årsaken til at NS10 låter skarpt:

Nå skjønner ikke jeg allverden av den der. Men fant en lignende til RoKIT 5:



Ser ikke så stor forskjell jeg! (Med forbehold at jeg har null peiling på hva jeg skal se på en gang :p)

- Stian
Her er det jo gigantiske forskjeller. KRK har en liten dipp under og i presensområdet, mens Yamaha har det motsatte like under presens. I tillegg er frekvensresponsen i bunn svært forskjellig, med mer begrensning hos Yamaha. Jeg ser at Zombie gjentar min anbefaling av Genelec, som jeg ser som den beste allrounderen. Genelec står forøvrig i flest seriøse studioer av alle monitorer i dag, og slik har det vært i mange år nå. Finnene kan det med høyttalere, det er helt sikkert.
 

Nordenstam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.05.2010
Innlegg
196
Antall liker
3
stiba skrev:
Jeg skjønner hva du mener. Jeg tok faktisk på meg ett 18årsdag bursdagparty 2 uker etter jeg hadde fått gearet, og det med relativt bra suksess. Jeg kjørte det rimelig safe men da brukte jeg faktisk ett dårlig kvalitets steelseries headset ONLY. Hadde ikke monitorer og lyden fra PA ga en slags forsinkelse\var umulig å høre klar lyd ifra det. Så jeg sto med ett dårlig headset på nesten fullt volum og klarte å beatmatche etc og høre OK. Men merka dagen etterpå at det ikke var sunt i det hele tatt for ørene mine. Så jeg har blitt litt småredd for hørselen min. Blir nok en del prøvelytting, men må si Adam A5x virker som ett veldig bra alternativ. Får se om kanskje KRK høytallerne passer bedre til budsjettet mitt så jeg får kjøpt meg noen skikkelig øreklokker og. Er litt usikker.
PA har ofte digitale filtre som innfører en solid forsinkelse i tillegg til den fysiske forsinkelsen i luften. Kan være svært frustrerende til tider! Spesielt om du skulle finne på å drikke på jobb. :p

Lukkede øreklokker hjelper, men det beste er støydempende ørepropper. Et par formstøpte propper er en av de aller beste investeringene du kan gjøre! Er behagelig nok til å brukes hele dagen lang og lyden låter mye det samme som ellers. Lysår unna den kjipe lyden i skumpropper. Da dempes all lyd, slik at forskjellen mellom headphones og bråket utenfor kan bli større. Blir lettere å høre hva du gjør uten å gå til ekstreme nivåer.

En ting å være observant på er at øret har en form for beskyttelsesmekanisme som slår ut ved høyt lydtrykk. Det gir dårlig beskyttelse, men lyden blir ganske ullen og graute når det skjer. Typisk reaksjon er da å vræle på mer nivå som ikke gjør saken bedre. Om du klarer å holde lydtrykket på noenlunde fornuftig nivå er det lettere å høre hva som skjer! Alkohol har samme effekten på hørselen.

Har noen in-ears med støydempende kappe som har vært kjekk å ha til tider. Når alt feiler av monitor på scenen er det befriende å kunne plugge seg inn i sin egen verden! Store skrekken er feedback osv som kan bli blåst rett i øret på latterlig høyt nivå. Til DJ bruk tror jeg det er bedre med vanlige støydempende propper og klokker utenpå. Er utrolig hvor kjapt det går å rive av seg klokkene om det plutselig blir ubehagelig høyt.
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
Nordenstam skrev:
En ting å være observant på er at øret har en form for beskyttelsesmekanisme som slår ut ved høyt lydtrykk. Det gir dårlig beskyttelse, men lyden blir ganske ullen og graute når det skjer. Typisk reaksjon er da å vræle på mer nivå som ikke gjør saken bedre. Om du klarer å holde lydtrykket på noenlunde fornuftig nivå er det lettere å høre hva som skjer! Alkohol har samme effekten på hørselen.
Stapediusmuskelen. Den begynner vel å trekke seg sammen allerede ved 80db eller noe sånt. Klarer å dempe 10-20 db opp til presence området.

Det finnes en utmerket medisin mot denne medfødte feilen, og den kan faktisk oppdrives reseptfritt i Norge.

 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Topp Bunn