Side 1 av 2 12 SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 27

Tråd: Karan.

Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Hifi Freak KW's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Bærum
    Innlegg
    6,383
    Tagget i
    0 Innlegg

    Karan.

    Karan er jo omtalt som ren klasse A, noe jeg sjøl bl.andre har stilt meg noe tvilende til.
    I så fall ikke mange wattene, siden den aldri blir særlig varm, med mindre det da også er varmt i stua/rommet.
    Det er ikke mye inngående info om disse Karanforsterkera rundt om
    Siden jeg sjøl har både effekt og linestage og er fornøyd med de, så har jeg jo gjennom eierskapet i ny og ne googlet en del.
    På noen eldre netsider leste jeg bl.a. en gang uttalt av forfatteren/journalisten? at denne konstruksjonen i følge andre ingeniører (husk nå at dette kan være nærmere 8-10 år gammelt stoff) egentlig ikke skulle kunne funke, men det gjør det jo

    Nå nylig fant jeg en link til en test av deres integrerte Karan 180.

    Der sto det å lese bl.a. om dette med klasse A og ikke ekstremt mye varmeutvikling.....jeg siterer:

    Good as all that stuff is, the real mojo behind the KA I-180 is the claimed capability of delivering roughly 70% of its rated output power en’ pure class-A all the while remaining nearly as efficient as a class D amp. Sound impossible? You’d be right to cast a serious doubt or two. After all, this claim slaps the face of everything we’ve been taught about conventional class-A design. The KA I-180 is not a large amplifier that requires small rainforests for energy, and it doesn’t even run hot enough to cook a meal on. Instead, it’s small, efficient, and only requires two small heat sinks for proper heat dissipation. There are also no ventilation holes found anywhere on the chassis. How does Milan get away with this?



    Here is how it works. While most bi-polar circuits have fixed DC voltage rails, Milan sums the voltage rails on the KA I-180 near zero, allowing only minimal current to pass through. While this allows for very cool and efficient operation, the problem is that a certain level of voltage must be kept in order to maintain class-A bias, and you cannot put more voltage across the rails than what they are summed around. One of the only ways around this problem is to have a separate circuit send out a signal across the rails to yank up the voltage along the supply rails before the main signal hits them. At this point, Milan defers operation to a sliding bias which adjusts the voltage as needed. Melding together all of the above into a workable good sounding product is no easy task, but when done right, you will get great power efficiency, cool operation, and true class-A output – at least to a point.

    Jeg er jo ikke inne i dette og kan dermed ikke gå god for påstandene, men mener å huske at noe lignende er hevdet om div. nyere Krell forsterkeri (altså klasse A men likevel ikke varmeutvikling ala tradisjonelle rene klasse A forsterkere)

    Dog er det en forklaring på noe som jeg har fundert en del på.
    Kanskje noen som kjenner til div. konstruksjoner kan fortelle hvorvidt det er få eller kanskje flere som har lignende måter å gjøre dette på.

    Forsterkerne har forøvrig også dempningsfaktor som er blant de høyeste og Current feedback topology, with no overall feedback? som jeg vel heller ikke skjønner helt hva innebærer.......betyr det null feedback?

    Fint om noen kan si noe rundt det.

    Mvh.KW


  2. #2
    Hifi Freak OMF's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2002
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    9,810
    Tagget i
    10 Innlegg

    Karan.

    Hei!

    KW - jeg plaprer litt overfladisk og tabloid om dette - så kan sikkert noen andre ta ting i detalj!

    Både Gryphon og Krell - og sikkert mange andre har ulike former for "platå-bias". Driverne - rør eller transistorer i en forsteker kan kun lede positive signaler - altså halve sinusen. For å lede hele sinusen så bruker man gjerne et par - hvor den ene inverteres slik at den tar den negative halvperioden (push and pull). Problemet med dette er at man får såkalt crossover forvrening - når lyden går fra den ene driveren til den andre.

    Driverne er heller ikke lineære nær null. Det løser man ved å legge på en liten forspenning - kalt bias. Biasspenningen løfter singalet opp fra null slik at hele signalet kommer ut av den ulineære omårdet til driveren. Og da er det vel slik at en fortserker uten noen form for bias (blir vel også kalt tomgangsstrøm) er kalles klasse B - og vil følgelig ha betydelig crossoverforvrengning. NÅr man så legger på litt bias - kaller man det klasse AB. Hvis man øker biaspenningen en god del - så kommer man i en situasjon at til og med når inngangssignalet er på sitt maksimalt negative - så er spenningen inn på driveren fremdeles positiv og i det lineære området. Altså signalet varierer ikke lengre fre +2V til -2V - det varerer fra +6V til +2V. På denne måten så vil hele signalet leveres av en driver - klasse A. Og hvis man kun bruker en driver - single ended. Man må selvsagt filtrere vekk likestrømsdelen som ligger konstant på 4VDC. Det er også denne konstante strømtrekken som gir varmegangen ved klasse A.

    For å spare litt strøm - så har enkelte produsenter innført trappetrinn. Slik at når innsignalet er +/-1V - så er biasspenningen 2 V. Men når signalet øker til +/-2V - så øker bias til 3V, osv. På denne måte fyrer man litt mindre for kråkene.

    Slik jeg forstår (Nå går jeg fra å være på tynn is til å spasere på vannet)....så er det ikke inngangsbiasen de justerer, men gainfaktoren ved å endre railspennigen til forsterkeren.

    feedback - tilbakekobling er noe man bruker for å kontrollere forsterkeren. I prinsippet henter man signalet fra utgangen, reduserer spenningen over en motstand og mater inn på inputen igjen. Dersom man ønsker at kretsen skal ha gain på 25dB - så setter man inn en motstand som reduserer gain med 25dB - så vil en slik feedback krets sammenligne signalet inn med det som er på utgangen. Hvis signalene er identiske - så vil feedback kretsen ikke gjøre noe, mens hvis det er forskjell på så vil den gi signalet til opampen om å øke/senke signalet. Global feedback betyr at man henter feedback signalet på utgangen og mater på inngangen, mens lokal tilbake/motkobling betyr at man gjør det over 1/2 gaintrinn inne i forstererken.

    Tilbakekobling er vistnok en enkel måte å få gode måledata og lav utgangsimpedans (= høy dempingsfaktor). Som det meste annet er det sikkert delte meninger om tilbakekobling - det finnes ivhertfall dem som mener det er en et onde - Holfi er vel en av dem! Og også Karan...

    Dempingsfaktoren er kort og godt forholdet melllom driverens utgangsimpedan og lastimpedansen.

    Forsterkeren utgangsimpedans beskriver den elektriske motstanden som ligger inne i forsterkerkretsen - du kan tenke på det som en motstand som står i serie med høytalerterminalene (Det er altså en impedans - altså at motstaden endrer seg med frekvens). I tillegg kommer kabelimpedansen - som som oftest ikke er så stor - også har man høytalernes impedans.

    Hvordan virker disse impedansene...jo når forsterkeren din kliner til med 10V på utgangen - så ønsker du at de 10V skal overføres til høytalerne. Men det gjør de ikke helt upåvirket. La oss ta et enkelt eksempel. Utgangsimpedansen på forsterkeren din er 1 Ohm, kabelimpedansen er 1 Ohm og høytaleren impedanse er 8 Ohm - hele kretsen er 10 Ohm. Og det vil følgelig gå 1 ampere i kretsen og spenningstapet vil fordele seg med 1 Volt tapt over utgangsimpedansen, 1 volt tapt i kabelen og du får kun 8V på høytalerterminalene dine.

    For å illustrere det litt problematiske med at dette er impedanser. En impedans gjør altså at den Ohmske verdien endrer seg med frekvens. La oss si at de overnvnte verdiene var ved 100 Hz. Ved 1000 Hz så er utgangsimpedansen 2 Ohm, kabelimpedansen 2 Ohm og høytalerne har bare 6Ohm. Vel - ved 1000 Hz så får du kun overført 6V til høytalerne, mens du får overført 8V ved 100Hz - det ville skapt en betydelig endret volum ved de to frekvensne med samme inngangsstyrke - en klar farging.

    Den delen her dreier seg om styrken på det overførte signalet. På samme måte vil kontrollen som forsterken har på elementet avhenge av de samme forholdene. Impedanser er stygge med at de lagrere energi - så den spenningen de tar opp i et øyeblikk - sllipper de ut i neste. Og jo høyere impedans du har mellom driver og last - jo mer energi har du ikke kontroll på. Man bruker ofte en mekanisk ekvivalent på slike elektriske kretser og det er fjærer (og motstander skal vel erstattes av en støtdemper...vel vel). Så forsterkeren din er en kraftig neve som skal kontrollere høytalerne. Forsterkeren utgangsimpedans og kabelimpedansen er fjærer mellom hånden din og høytaleren. så jo høyere utgangsimpedans og høyere kabelimpdans - jo mykere blir koblingen din til høytalerne.

    Dempingsfaktoren defineres som forholdet mellom lastimpedans og driverimpedans. I vårt eksempel hvor lastimpedansen først var 8Ohm- mens kabel + utgangsimpd var 2 Ohm - så vill dempingsfaktoren blitt 8/(1+1) = 4.

    Personlig synes jeg det er en tullete måte å se på dempingsfaktoren for en høytaler på - all dentid det sitter massevis av kondiser, spoler og motstander i et passivt delefilter inne i høytalerne. Dette er også fjærer - og det er selve høytalerelementet man ønsker kontroll på. Ved aktiv deling, en forsterker med lav utgangsimpdans og litt grove kabler - så oppnår man reell høy dempingsfaktor - og det høres!

    Dempingsfaktoren sier som sagt litt om hvordan forsterkeren kontrollerer elementet - høyere dempingsfaktor gir gjerne tørrer og mer kontrollert lyd. Høytalere med passive filter er gjerne voicet med en forsterer som har en gitt utgangsimpdans - og da kan en forsterker som avviker mye fra dette gi en ganske annen klang en tiltenkt fra konstruktøren.

    Hvordan påvirker en signalkabel lyden feks....vel i min DAC så er vel utgangsimpedansen noen få Ohm kanskje, mens inngangsimpedansen på DP A1 blansert er 200 000 Ohm. Det sier seg selv at kabelen ikke kan påvirke lyden fra et teknisk ståsted.

    Man kan også velge komponenter som er mer upåvrket av lasten. en effektforsterker som har lav utgangsimpdans, høytalerkabler som er tykke vil gjøre at store impedansdipper på høytalerne ikke farger lyden. ML CLS 2Z dipper vel ned i 0,6Ohm...da er det greit å ha tykke kabler og lav utgangsimpdans for å forsikre seg om at mesteparten av signalet faktisk ender opp på høytalerne og ikke brenner opp utgangen din!

    Mvh
    OMF

  3. #3
    Hifi Freak KW's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Bærum
    Innlegg
    6,383
    Tagget i
    0 Innlegg

    Karan.

    Takker for langt og utfyllende svar, selv om det var mye her som ble noe tungt for meg klokka 0200 om natta.
    Karan 450 som eik hadde før har dempingsfaktor 10000 har "a total current capability of 400 amps"
    Så det høres nok det også

    For ordens skyld så er dempefaktoren opgitt for hele frekvensområdet 20hz til 20khz.

    Nå var det ikke dempefaktoren jeg egentlig var mest interessert i å vite noe om, men dette med kretsløsningen opp mot klasse A.

    Du skrev:
    Tilbakekobling er vistnok en enkel måte å få gode måledata og lav utgangsimpedans (= høy dempingsfaktor).

    Det var vel akkurat her jeg trodde at konstuksjonen til Milan (og uttalelsene fra andre om at det ikke burde gå an...som jeg dog hevdet muligens var noen år gamle ) nemlig ingen tilbakekobling og likevel svært lav utgangsimpedans (= høy dempefaktor) var det omtalte kluet.
    Nå har da denne infoen om løsningen med ...............At this point, Milan defers operation to a sliding bias which adjusts the voltage as needed. Melding together all of the above into a workable good sounding product is no easy task, but when done right, you will get great power efficiency, cool operation, and true class-A output
    nådd også meg............selv om jeg nok ikke helt skjønner

    Nei, senga venter men takker så mye

    Mvh.KW


  4. #4
    Hifi Freak ayaboh's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2005
    Innlegg
    1,690
    Tagget i
    0 Innlegg

    Karan.

    Sitat Sitat fra OMF
    Hei!

    Både Gryphon og Krell - og sikkert mange andre har ulike former for "platå-bias".
    Bare en liten korreksjon: Krell (altså nyere krell fra begynnelsen på 90-tallet og utover) har platå-bias "Sustained Plateau Bias". Dette er et automatisk biassystem som ramper opp bias i henhold til inngangssignalet og holder dette nivået en liten stund før bias detter ned til neste underliggende nivå igjen. I siste versjon av bruker Krell 7 nivåer (hvis jeg ikke huske feil). Dette gir lavere strømforbruk og selvfølgelig lavere temperatur over tid.

    Gryphon bruker et helt annet system. Iflg Gryphon er det ikke mulig å korrigere på noe som allerede har skjedd, altså slik Krell gjør det. I stedet bruker de bare et utvendig potmeter for å justere biasspenningen. Dette foregår også automatisk hvis du i tillegg bruker en forforsterker fra Gryphon. Jo mer du vrir på volumknappen, jo høyere blir biasspenningen i sluttforsterkeren. Dette systemet er egentlig veldig fleksibelt. Du kan få forsterkeren til oppføre seg som en "ekte" klasse A forsterker hele tiden, eller redusere helt ned hvis du bare skal høre på bakgrunnsmusikk.

    Det vi kan kalle ekte/rene klasse A forsterkere er feks Sugdens 25 watter, Mark Levinson No 2, Krell fra 80-tallet, Gryphon, Plinius og enkelte Threshold forsterkere, og sikkert flere som jeg ikke kommer på i farta. Slike forsterkere skal gi all tilgjengelig effekt i en 8 ohms last i klasse A.



  5. #5
    Hifi Freak OMF's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2002
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    9,810
    Tagget i
    10 Innlegg

    Karan.

    Sitat Sitat fra KW
    Takker for langt og utfyllende svar, selv om det var mye her som ble noe tungt for meg klokka 0200 om natta.
    Karan 450 som eik hadde før har dempingsfaktor 10000 har "a total current capability of 400 amps"
    Så det høres nok det også
    Ja – dette er gode og viktige tall.
    Effektforsterkeren er jo en spenningsforsterker – og hvis den skal levere feks 40V på høytalerterminalene så vil en enkel resistiv last på 8 Ohm kreve at forstkereren levere 5 Ampere. Hvis lastimpedansen faller ned til 2 Ohm – må forstekreren levere 20Ampere for å opprettholde spenningen . Så både stor evne til å levere strøm og lav utgangsimpedans er viktig for at forstekrerne skal være ”lastuavhengig” og evne å drive vanskelige laster!
    Dempingsfaktor på 10 000 tilsier en utgangsimpedans på 8/10 000 = 0,0008 Ohm – eller 0 for alle praktiske formål!
    Et ytterligere forhåll som kompliserer ting er fasevinkelen til lasten når den dipper. Den sier noe om faseforksjellen mellom strøm og spenninig - og her er store fasevinkler problematisk fordi da legger mye av spennnigen seg over utgangstransistorene og ”dreper” forsterkeren sin evne til å levere strøm. Men dette bør nok noen med mer tyngde gå i dybden på.

    Sitat Sitat fra KW
    For ordens skyld så er dempefaktoren opgitt for hele frekvensområdet 20hz til 20khz.
    Den vil nok endre seg, men vil nok da trolig minimum være 10000 i hele området – og høyere andre steder.
    Men dette er bare en måte å oppgi tallene på – impedansekurvene til høytalerne er det viktige for den reelle dempingsfaktoren.

    Sitat Sitat fra KW
    Nå var det ikke dempefaktoren jeg egentlig var mest interessert i å vite noe om, men dette med kretsløsningen opp mot klasse A.

    Du skrev:
    Tilbakekobling er vistnok en enkel måte å få gode måledata og lav utgangsimpedans (= høy dempingsfaktor).

    Det var vel akkurat her jeg trodde at konstuksjonen til Milan (og uttalelsene fra andre om at det ikke burde gå an...som jeg dog hevdet muligens var noen år gamle ) nemlig ingen tilbakekobling og likevel svært lav utgangsimpedans (= høy dempefaktor) var det omtalte kluet.
    Nå har da denne infoen om løsningen med ...............At this point, Milan defers operation to a sliding bias which adjusts the voltage as needed. Melding together all of the above into a workable good sounding product is no easy task, but when done right, you will get great power efficiency, cool operation, and true class-A output
    nådd også meg............selv om jeg nok ikke helt skjønner

    Nei, senga venter men takker så mye

    Mvh.KW

    Nå kan ikke jeg spesiellt mye om forsterkerkretsløsninger, men tilbakekobling er bare en av mange designvalg man kan gjøre – og hvor kokkene krangler om hva som er best. Men man kan kanskje tenke seg at det er en liten sammenheng omtrent som følger:
    Mye tilbakekobling -> Høy dempingsfakto -> god kontroll på elementene -> tørr og thight lyd
    (Siste leddet er jo noe jeg liker, mens andre igjen ikke liker!)
    Så – det er nok ikke vanskelig å lage en fortserker med lite tilbakekobling og lav utgangsimpedans, det er vel også slik at mange parallellkobleded utgangsdrivere også senker utgangsimpedansen.
    Problemet er vel som på så mange områder at tilbakekobling reduserer målebar forvrenging og gjør også forsterkeren mer stabil....så kluet er å finne en balansegang mellom alle de ulike egenskapene – også kan det jo også være et lite element av markedsføring oppe i dette...du vet hifikjøperne har ofte noen fikse ideer om hvordan ting skal være (ikke opamper, ikke tilbakekobling, ikke utgangstrafoer, sølvkabling et must osv).

    Mine favoritter – DP har vel relativt mye tilbakekobling så vidt jeg vet!

    Mvh
    OMF

  6. #6
    Medlem
    Ble medlem
    May 2007
    Innlegg
    4
    Tagget i
    0 Innlegg

    Karan.

    Legger ved en forklaring om demping fra Crown. Den er ganske god.

    Effektforsterkere er effekt-forsterkere. De forsterker spenning (enkelt) og implisitt strøm (vanskelig). Strømforsterkingen er styrt ved hjelp av spenningsendring. Derfor kan man vel nesten si at effektforsterkeren er en strømforsterker?
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder

  7. #7
    Hifi Freak Baard's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2002
    Innlegg
    1,725
    Tagget i
    0 Innlegg

    Karan.

    Sitat Sitat fra KW

    Forsterkerne har forøvrig også dempningsfaktor som er blant de høyeste og Current feedback topology, with no overall feedback? som jeg vel heller ikke skjønner helt hva innebærer.......betyr det null feedback?

    Fint om noen kan si noe rundt det.

    Mvh.KW
    Man skiller mellom lokal og global tilbakekopling. I denne sammenheng menes fravær av global tilbakekopling - der man tar deler av utgangsignalet tilbake til inngangstrinnet. Men det går ikke ann å lage en SS forsterker uten lokal tilbakekopling.

    Det som alltid diskuteres er grad av global tilbakekopling (ikke lokal) Målemessig har global tilbakekopling flere fordeler:
    - økt båndbredde
    - lavere THD
    - lavere utgangsimpedans og bedre dempningsfaktor.

    Dette er årsaken til at teknikken ennå lever i beste velgående. Andre designere, som Karan, mener denne teknikken tar "livet" at musikken og kjører uten global tilbakekopling
    Something new, something old and something very old:
    |SB Touch - Chromecast Audio as Roon endpoint | Meridian 568.2MM | Copland CTA 501 | Klipsch Heresey 1 w/Crites upgrade A-55G driver - CT120 tweeter| Kino: Sony HW50 - Sony UPB-X800 - Meridian DSP senter |

  8. #8
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Oct 2004
    Innlegg
    9,411
    Tagget i
    3 Innlegg

    Karan.

    Sitat Sitat fra Baard
    ...
    Man skiller mellom lokal og global tilbakekopling. I denne sammenheng menes fravær av global tilbakekopling - der man tar deler av utgangsignalet tilbake til inngangstrinnet. Men det går ikke ann å lage en SS forsterker uten lokal tilbakekopling.
    ...
    Det er veldig få analoge og kontinuerlige forsterkerteknologier/-topologier som ikke har noen form for lokal tilbakekobling. Jeg kommer i forbifarten ikke på noen.

    Det som alltid diskuteres er grad av global tilbakekopling (ikke lokal) Målemessig har global tilbakekopling flere fordeler:
    - økt båndbredde
    - lavere THD
    - lavere utgangsimpedans og bedre dempningsfaktor.

    Dette er årsaken til at teknikken ennå lever i beste velgående. Andre designere, som Karan, mener denne teknikken tar "livet" at musikken og kjører uten global tilbakekopling
    En vesentlig ulempe med globale tilbakekobling er «multiplisering» av forvregningskomponenter => dersom man har en hypotetisk forsterker med utelukkende 2. harmonisk forvregning i «open loop» (dvs uten global motkobling), så vil en globalmotkobling innebære at forsterkeren redsuserer 2. harmonisk tilsvarende tilbakekoblingsfaktoren, mot at det også framkommer en ny 4. ordenskomponent (+8. og 16. etc) riktig nok vanligvis noe lavere i nivå enn den «nye» 2. harmoniske.

    En annen mer indirekte ulempe med motkobling, er at forsterkerdesignerne «blir» «late» og legger alle kortene på at motkoblingen skal redde dem «hjem», dermed har man en grunnkonstruksjon som forvrenger som et uvær før tilbakekobling.

    Tilbakekoblingsfaktoren er regel markant fallende vs frekvens, ofte allerede fra 1KHz eller enda lavere frekvens. Dette i kombinasjon med fast eller økende «open loop» forvregning vs frekvens, kan bidra til at forsterkere med «for liten» «openloop» båndbredde får en ganske stygg ytelse mht høyfrekvent intermodulasjonsforvregning (dvs forvregning som oppstår som resultat av to eller flere samtidige frekvenskomponenter). Høyfrekvent intermodulasjonsforvregning har det med å «speiles» nedover i frekvens, og kan være en viktig bidragsyter til «skarp og kantete» gjenngivelse.

    mvh
    KJ
    You can get away with anything if you give it a good tune

  9. #9
    Hifi Freak KW's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Bærum
    Innlegg
    6,383
    Tagget i
    0 Innlegg

    Karan.

    Fra egen side og min versjon 270 (2x950va)
    True differential (balanced) circuit
    Frequency response DC - 300kHz +0, -3 dB
    S/N ratio better than -112dB
    Damping Factor better than 6000 at 8 Ohms, 20Hz - 20kHz
    RMS Power 270/450/830 W into 8/4/2 Ohms
    (balanced circuit, RCA + XLR inputs, WBT connectors,


    Fra stereotimes og gjelder 450.
    fast Sanken RET output devices per channel with total current capability of 400 Amperes. The KA-S 450 uses four stages of voltage regulation and each channel uses a 1,500 VA low loss toroidal transformer with 188.000 mF of capacitance. What is pretty unique about the KA-S 450 is its unusually high damping factor- better than 10,000 into 8 Ohms, 20Hz-20kHz. This spec goes a long way in accounting for the KA-S 450’s fantastic bass response and over all sense of composure. While the KA-S 450 does not double down its power rating as a big Krell may, its rated power output of 450/810/1,500W into 8/4/2 Ohms is pretty impressive and left no sense of strain on swelling or sudden shifts of high level dynamics. The KA-S 450 is an all Class A design employing no overall negative feed back.


    Det er jo ikke gæli frekvensbåndbredde fra Dc til 300khz

    total current capability of 400 Amperes er jo så langt jeg kan skjønne også svært bra (selvfølgelig om en trenger det............ noe jeg har erfarte hos meg at det gjorde 450 spilte bedre hos meg enn 270, til og med jeg hørte det

    Ok. jeg ser hva Baard skriver:
    Målemessig har global tilbakekopling flere fordeler:
    lavere utgangsimpedans og bedre dempningsfaktor.
    Her er det ingen global tilbakekobling og likevel meget lav utgangsimpedanse= høy dempefaktor 10000 20hz til 20khz.
    Frekvensbåndbredden er rimelig grei DC til 300khz og det vet jeg enkelte andre har bedre data på, men vel ikke alt for mange.

    Jeg prøver med denne tråden og finne ut av hva jeg leste på en netside om Karan (riktignok en del år siden den ble skrevet) om at det ble hevdet at denne konstruksjonen i følge noen ingeniører ikke skulle kunne fungere (ta det som det er ) og kanskje er det klasse A løsningen som den gang var ment, det sto dessverre så langt jeg kan huske ikke konkret hva det var)

    Nevner for sikkerhets skyld at dette ikke er en tråd for oppbygging til salg
    Har nemlig ikke tenkt den tanken, men derimot kan det være mulig at jeg ønsker en større versjon om det skulle dukke opp noe.
    For meg vil det da dreie seg om monoblokkene Karan 650, siden jeg synes 450 ble veldig tung og dyp og lite håndterlig.
    Har jo forsåvidt hatt muligheten for først en, som jeg også fikk anledning til å prøve og så var det en til for salg nå nylig, men jeg er og var noe betenkt over tyngde og størrelse.
    Monoblokkene er da som 2 av min 270, mer enn tung nok den også...dog ca. 30 kilo lettere........litt over 50 kilo da pr. stykk

    Takker de som har lagt inn svar, selv om noe av det nok raver over min kompentanse....KJ

    Om jeg en dag skulle få anskaffet 2x650.........hva da med 270 fortsatt ville nok den ha blitt stående da i kjelleranlegget, det er der andrekomponentene havner Greit med reserve også om noe skulle gå gæli, glemmer aldri 8 måneder uten primærforsterkeri

    Mvh.KW




  10. #10
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Oct 2004
    Innlegg
    9,411
    Tagget i
    3 Innlegg

    Karan.

    Sitat Sitat fra KW
    ...
    While the KA-S 450 does not double down its power rating as a big Krell may, its rated power output of 450/810/1,500W into 8/4/2 Ohms is pretty impressive and left no sense of strain on swelling or sudden shifts of high level dynamics.
    ...
    Dvs Karan er noe mere edruelige enn PR-avdelingen til Krell. Krell sine spec innebærer 1) nesten lastuavhengig forvregning, og 2) null utgangsimpedans; noe heller ikke Krell tilfredsstiller i praksis. Det morsomme er at Krell gjerne får «kred» for konservative spesifikasjoner, siden de markedsfører en forsterker med f.eks. 475W@8ohm som en 350 Watter. Det PR-avdelingen ikke sier er at Krell sine «spec» ved f.eks. 2 ohm ofte er vesentlig mere marginal enn ved 8 ohm, og strengt tatt er andre testbetingelser enn ved 8 ohm og dermed ikke sammenlignbare.

    ...
    The KA-S 450 is an all Class A design employing no overall negative feed back.
    ...
    Dvs. global tilbakekobling/motkobling, jf også «loop feedback». Det kan dog være mer lokale former for «loop feedback», «loop» henviser som regel til enkelte forsterkertrinn, og en effektforsterker består som regel flere forsterkertrinn.

    ...
    Det er jo ikke gæli frekvensbåndbredde fra Dc til 300khz
    ...
    Helt kurant. De er ofte vanskelig å komme opp dit med global tilbakekobling, men noe enklere med «bare» lokal tilbakekobling (helt avhengig av forsterkertopologi).

    ...
    total current capability of 400 Amperes er jo så langt jeg kan skjønne også svært bra (selvfølgelig om en trenger det............ noe jeg har erfarte hos meg at det gjorde 450 spilte bedre hos meg enn 270, til og med jeg hørte det
    ...
    Sveiseagregat?

    ...
    Her er det ingen global tilbakekobling og likevel meget lav utgangsimpedanse= høy dempefaktor 10000 20hz til 20khz.
    Frekvensbåndbredden er rimelig grei DC til 300khz og det vet jeg enkelte andre har bedre data på, men vel ikke alt for mange.
    ...
    Høy dempefaktor ved høye frekvenser er ofte litt vanskelig å få til, spesielt med mye global tilbakekobling ... det hadde vært morsomt å studere triksene til Karan.

    ...
    Takker de som har lagt inn svar, selv om noe av det nok raver over min kompentanse....KJ
    ...
    ... noe i overkant for min også ...

    mvh
    KJ
    You can get away with anything if you give it a good tune

  11. #11
    Hifi Freak Baard's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2002
    Innlegg
    1,725
    Tagget i
    0 Innlegg

    Karan.

    Sitat Sitat fra KJ
    Sitat Sitat fra Baard
    ...
    Man skiller mellom lokal og global tilbakekopling. I denne sammenheng menes fravær av global tilbakekopling - der man tar deler av utgangsignalet tilbake til inngangstrinnet. Men det går ikke ann å lage en SS forsterker uten lokal tilbakekopling.
    ...
    Det er veldig få analoge og kontinuerlige forsterkerteknologier/-topologier som ikke har noen form for lokal tilbakekobling. Jeg kommer i forbifarten ikke på noen.
    Ja - er det ikke det jeg skriver da. Eller vil du bare presisere ytterligere?
    Something new, something old and something very old:
    |SB Touch - Chromecast Audio as Roon endpoint | Meridian 568.2MM | Copland CTA 501 | Klipsch Heresey 1 w/Crites upgrade A-55G driver - CT120 tweeter| Kino: Sony HW50 - Sony UPB-X800 - Meridian DSP senter |

  12. #12
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Oct 2004
    Innlegg
    9,411
    Tagget i
    3 Innlegg

    Karan.

    Sitat Sitat fra Baard
    ...
    Ja - er det ikke det jeg skriver da. Eller vil du bare presisere ytterligere?
    Du presiserte SS (solid state). Jeg ville bare tiføye at det i praksis også gjelder nesten alt annet; dvs ditto med rør og annet.

    mvh
    KJ
    You can get away with anything if you give it a good tune

  13. #13
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Dec 2003
    Innlegg
    4,433
    Tagget i
    1 Innlegg

    Karan.

    All den tid jeg selv har 35-40 i DF, så sier det meg at høy DF ikke er et mål man nødvendigvis skal tilstrebe. Jeg må vel ærlig si at basskontrollen i forsterkne mine ikke står tilbake for annet jeg har hørt, tvert imot det motsatte. Men hurtigheten, oppløsningen og *flowen* er helt ulik andre store forsterkere med heftig FB og DF, av de jeg har hørt og har vært borti. Jeg har stort sett aldri hatt forsterkere med global tilbakekobling i min egen hifi, og reagerer kjapt når jeg hører noe som har det.
    Krell Evo 600 har vel DF rundt 80, og det er neppe noen som klager på basskontrollen på disse blokkene heller.

    Sitat Sitat fra Baard
    Man skiller mellom lokal og global tilbakekopling. I denne sammenheng menes fravær av global tilbakekopling - der man tar deler av utgangsignalet tilbake til inngangstrinnet. Men det går ikke ann å lage en SS forsterker uten lokal tilbakekopling.
    Det er et faktum at mine egne forsterkere (kjøpt og betalt) ikke bruker tilbakekobling m.h.t til den vanlige definisjon av ordet, hverken lokalt eller globalt. Dette er det sikkert uenighet om, men det er ingen fysisk loop noen steder, eller korreksjon med dertil tidsfeil. Samtidig har de en linjalrett båndbredde til 250khz. De skal vel også i teorien være ganske så immunne mot høytalerens reaktive last, men jeg tenker at jeg blir arrestert av klasse-d folket her

    Innenfor totalt NFB og Global FB er det nok mange grader og typer av tilbakekobling. Tør ikke spekulere på hva som er tilfellet med Karan.

  14. #14
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    2,174
    Tagget i
    0 Innlegg

    Karan.

    Sitat Sitat fra Man
    Krell Evo 600 har vel DF rundt 80, og det er neppe noen som klager på basskontrollen på disse blokkene heller.
    Krell selv opplyser om DF > 270, 20 Hz to 20 kHz på Evo 600.

    Min Evo 302 skal visstnok ha DF > 200 ved 20 Hz og DF > 150 i området 20-20000 Hz. Har aldri opplevd manglende basskontroll som noe problem jeg heller.

    Mvh
    “When you hit a wrong note, it's the next note that makes it good or bad.” - M. Davis
    [Anleggsbloggen: Squeezeboxer, Audio Aero, Thorens, DEQX, Krell, ProAc, Crown, AE DIY bass, etc.]

  15. #15
    Roysen
    Guest

    Karan.

    Hvilken forsterker er det du benytter da Man?

    Mvh
    Roysen

  16. #16
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Dec 2003
    Innlegg
    4,433
    Tagget i
    1 Innlegg

    Karan.

    no offense: Jeg har pr idag ingen interesse av å spesifikt diskutere mitt eget utstyr.

  17. #17
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Sep 2007
    Innlegg
    2,181
    Tagget i
    0 Innlegg

    Karan.

    Man - du gjør det jo selv relevant ved å trekke det inn i diskusjonen.

  18. #18
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Dec 2003
    Innlegg
    4,433
    Tagget i
    1 Innlegg

    Karan.

    Ja, jeg ser jeg gjorde en feil. Men var ment som en generell betraktning.
    Hvilket utstyr jeg har definerer ikke meg som person på HFS og jeg vil gjerne holde det slik.
    Kommer kanskje ut av skapet en dag.

  19. #19
    Hifi Freak KW's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Bærum
    Innlegg
    6,383
    Tagget i
    0 Innlegg

    Karan.

    Sitat Sitat fra Man
    Ja, jeg ser jeg gjorde en feil. Men var ment som en generell betraktning.
    Hvilket utstyr jeg har definerer ikke meg som person på HFS og jeg vil gjerne holde det slik.
    Kommer kanskje ut av skapet en dag.
    Det er da ingen som er interessert i definisjonen av deg som person opp mot hva du har av utstyr I hvert fall ikke jeg.

    KJ skrev lengre opp her:

    Det er veldig få analoge og kontinuerlige forsterkerteknologier/-topologier som ikke har noen form for lokal tilbakekobling. Jeg kommer i forbifarten ikke på noen.

    Når du da hevder at du så langt jeg skjønner har en, så er det av stor interesse for flere her å vite hvilken, er det så rart?

    Det er helt greit at de forskjellige ikke vil eksponere i signaturen hva de spiller på fordi de eventuelt ikke vil bli oppfattet dit hen at det er skryt av samme.

    Men om du nevner hva du bruker i spesielle tråder relatert til det som diskuteres, så går nok det fort i glemmeboka.


    Mvh.KW

  20. #20
    Hifi Freak KW's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Bærum
    Innlegg
    6,383
    Tagget i
    0 Innlegg

    Karan.

    så ikke denne før nå:
    Innenfor totalt NFB og Global FB er det nok mange grader og typer av tilbakekobling. Tør ikke spekulere på hva som er tilfellet med Karan.

    Antyder du at den offisielle påstanden fra Karan om no allover feedback er bløff?

    Jeg aner jo ikke, men til din egen som du ikke en gang vil si hva er, hvor har du det fra at den ikke har noen ting av hverken lokal eller global?
    Fra påstand fra produsent eller egne målinger undersøkelser?

    Mvh.KW

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed