Karan er jo omtalt som ren klasse A, noe jeg sjøl bl.andre har stilt meg noe tvilende til.
I så fall ikke mange wattene, siden den aldri blir særlig varm, med mindre det da også er varmt i stua/rommet.
Det er ikke mye inngående info om disse Karanforsterkera rundt om :-\
Siden jeg sjøl har både effekt og linestage og er fornøyd med de, så har jeg jo gjennom eierskapet i ny og ne googlet en del.
På noen eldre netsider leste jeg bl.a. en gang uttalt av forfatteren/journalisten? at denne konstruksjonen i følge andre ingeniører (husk nå at dette kan være nærmere 8-10 år gammelt stoff) egentlig ikke skulle kunne funke, men det gjør det jo
Nå nylig fant jeg en link til en test av deres integrerte Karan 180.
Der sto det å lese bl.a. om dette med klasse A og ikke ekstremt mye varmeutvikling.....jeg siterer:
Good as all that stuff is, the real mojo behind the KA I-180 is the claimed capability of delivering roughly 70% of its rated output power en pure class-A all the while remaining nearly as efficient as a class D amp. Sound impossible? Youd be right to cast a serious doubt or two. After all, this claim slaps the face of everything weve been taught about conventional class-A design. The KA I-180 is not a large amplifier that requires small rainforests for energy, and it doesnt even run hot enough to cook a meal on. Instead, its small, efficient, and only requires two small heat sinks for proper heat dissipation. There are also no ventilation holes found anywhere on the chassis. How does Milan get away with this?
Here is how it works. While most bi-polar circuits have fixed DC voltage rails, Milan sums the voltage rails on the KA I-180 near zero, allowing only minimal current to pass through. While this allows for very cool and efficient operation, the problem is that a certain level of voltage must be kept in order to maintain class-A bias, and you cannot put more voltage across the rails than what they are summed around. One of the only ways around this problem is to have a separate circuit send out a signal across the rails to yank up the voltage along the supply rails before the main signal hits them. At this point, Milan defers operation to a sliding bias which adjusts the voltage as needed. Melding together all of the above into a workable good sounding product is no easy task, but when done right, you will get great power efficiency, cool operation, and true class-A output at least to a point.
Jeg er jo ikke inne i dette og kan dermed ikke gå god for påstandene, men mener å huske at noe lignende er hevdet om div. nyere Krell forsterkeri (altså klasse A men likevel ikke varmeutvikling ala tradisjonelle rene klasse A forsterkere)
Dog er det en forklaring på noe som jeg har fundert en del på.
Kanskje noen som kjenner til div. konstruksjoner kan fortelle hvorvidt det er få eller kanskje flere som har lignende måter å gjøre dette på.
Forsterkerne har forøvrig også dempningsfaktor som er blant de høyeste og Current feedback topology, with no overall feedback? som jeg vel heller ikke skjønner helt hva innebærer.......betyr det null feedback?
Fint om noen kan si noe rundt det.
Mvh.KW
I så fall ikke mange wattene, siden den aldri blir særlig varm, med mindre det da også er varmt i stua/rommet.
Det er ikke mye inngående info om disse Karanforsterkera rundt om :-\
Siden jeg sjøl har både effekt og linestage og er fornøyd med de, så har jeg jo gjennom eierskapet i ny og ne googlet en del.
På noen eldre netsider leste jeg bl.a. en gang uttalt av forfatteren/journalisten? at denne konstruksjonen i følge andre ingeniører (husk nå at dette kan være nærmere 8-10 år gammelt stoff) egentlig ikke skulle kunne funke, men det gjør det jo
Nå nylig fant jeg en link til en test av deres integrerte Karan 180.
Der sto det å lese bl.a. om dette med klasse A og ikke ekstremt mye varmeutvikling.....jeg siterer:
Good as all that stuff is, the real mojo behind the KA I-180 is the claimed capability of delivering roughly 70% of its rated output power en pure class-A all the while remaining nearly as efficient as a class D amp. Sound impossible? Youd be right to cast a serious doubt or two. After all, this claim slaps the face of everything weve been taught about conventional class-A design. The KA I-180 is not a large amplifier that requires small rainforests for energy, and it doesnt even run hot enough to cook a meal on. Instead, its small, efficient, and only requires two small heat sinks for proper heat dissipation. There are also no ventilation holes found anywhere on the chassis. How does Milan get away with this?
Here is how it works. While most bi-polar circuits have fixed DC voltage rails, Milan sums the voltage rails on the KA I-180 near zero, allowing only minimal current to pass through. While this allows for very cool and efficient operation, the problem is that a certain level of voltage must be kept in order to maintain class-A bias, and you cannot put more voltage across the rails than what they are summed around. One of the only ways around this problem is to have a separate circuit send out a signal across the rails to yank up the voltage along the supply rails before the main signal hits them. At this point, Milan defers operation to a sliding bias which adjusts the voltage as needed. Melding together all of the above into a workable good sounding product is no easy task, but when done right, you will get great power efficiency, cool operation, and true class-A output at least to a point.
Jeg er jo ikke inne i dette og kan dermed ikke gå god for påstandene, men mener å huske at noe lignende er hevdet om div. nyere Krell forsterkeri (altså klasse A men likevel ikke varmeutvikling ala tradisjonelle rene klasse A forsterkere)
Dog er det en forklaring på noe som jeg har fundert en del på.
Kanskje noen som kjenner til div. konstruksjoner kan fortelle hvorvidt det er få eller kanskje flere som har lignende måter å gjøre dette på.
Forsterkerne har forøvrig også dempningsfaktor som er blant de høyeste og Current feedback topology, with no overall feedback? som jeg vel heller ikke skjønner helt hva innebærer.......betyr det null feedback?
Fint om noen kan si noe rundt det.
Mvh.KW