Blanke flater gir blank lyd?

ebronken

Medlem
Ble medlem
01.02.2010
Innlegg
21
Antall liker
0
Sted
Oslo
Jeg har vært ute og tittet litt etter nye høyttalere og er litt missmodig. De fleste høyttalerne nå for tiden, har membraner i blankt kunststoff. Alle slike høyttalere jeg har hørt, har hatt en ubehagelig, metallisk, sterkt forvrengt lyd. Det hjelper ikke med oppløsning, detaljer og dynamikk, disse høyttalerne gir absolutt ingen følelse av realisme, for meg. Jeg begynner å tenke at selve overflaten på membranene til syvende og sist er avgjørende for lydens karakter, og at blanke flater gir blank lyd. Etter et eksperiment her hjemme har jeg begynt å tenke på papp som et alternativ. Matt, tørr papp. Kanskje vintage?

Det jeg lurer på, er om andre der ute har gjort seg de samme refleksjonene ang. overflate og klang, samt om noen har noen tips til hvilke høyttalere jeg kunne se på?
 
N

nb

Gjest
Det kan se ut som det ofte er en kobling mellom visuellt inntrykk og lyd, bevisst eller ubevisst. Jeg mener å ha lest mange ganger at å fjerne topplokket gir "åpen" lyd, at rør gir "varm" lyd osv osv. Du får sikkert matt og tørr lyd om du bruker papp;)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.136
Antall liker
10.612
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Selvsagt har materialet på membranene mye å si for lyden. Men å tilskrive "blankhet" lydmessig egenskap vet jeg ikke om er riktig.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.149
Antall liker
4.307
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Det kan se ut som det ofte er en kobling mellom visuellt inntrykk og lyd, bevisst eller ubevisst. Jeg mener å ha lest mange ganger at å fjerne topplokket gir "åpen" lyd, at rør gir "varm" lyd osv osv. Du får sikkert matt og tørr lyd om du bruker papp;)
+ at røde høyttalerer «låter» varmere og mer organisk en ditto blå høyttalere iht Whaferdale (trur eg det var).

Visuelt inntrykk kan være dominerende for hva vi vektlegger i bedømmingen av lytteinntrykk.

mvh
KJ
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Enige med bambadoo.
Men det jeg forbinder med "blank" lyd = transparent lyd.

Hvis nå fargen på elementet hadde betydning for egen vurdering av lyd, så var det jo bare å ta på seg solbriller for å få en mørkere lyd.
 
T

timc

Gjest
ebronken skrev:
De fleste høyttalerne nå for tiden, har membraner i blankt kunststoff.

Hvilke høyttalere har du kikket på?

Sånn i farten kommer jeg ikke på noen som har elementer i blankt kunststoff.

Dersom du egentlig mener polerte metallmembraner, kan det faktisk være noe i observasjonene dine. Metallelementer har sine klare fordeler, men de krever mye mer av konstruktøren. Dette fordi at når de først bryter opp, så bryter de skikkelig opp. Jfr. SEAS EXCEL.

Dersom høyttalere er konstruert ned til en pris, så kan det godt være at noen av disse oppbrytningen ikke er godt nok dempet, og dermed gir en hard presentasjon av musikken.

Å ilegge materialet i seg selv denne egenskapen blir feil. Det er hvordan det brukes som bestemmer sluttresultatet.
 
U

utgatt60135

Gjest
Føler meg enig med timc uten at jeg vet det :).

Når det kommer til design så har jeg en teori på at valg av materialer og finish gjenspeiler litt av konstruktørens lydfilosofi. Ofte synes jeg den visuelle følelsen jeg får for en forsterker ofte treffer bra med lydkarakteren.
 
N

nb

Gjest
Lyngen skrev:
Når det kommer til design så har jeg en teori på at valg av materialer og finish gjenspeiler litt av konstruktørens lydfilosofi. Ofte synes jeg den visuelle følelsen jeg får for en forsterker ofte treffer bra med lydkarakteren.
Det blir jo litt høna og egget (svaret på det sprøsmålet er for øvrig egget).
 
U

utgatt60135

Gjest
ebronken skrev:
Alle slike høyttalere jeg har hørt, har hatt en ubehagelig, metallisk, sterkt forvrengt lyd.
Kan jo ha noe med at de er mer kilne på kvaliteten tidligere i kjeden også.
 

ebronken

Medlem
Ble medlem
01.02.2010
Innlegg
21
Antall liker
0
Sted
Oslo
timc skrev:
ebronken skrev:
De fleste høyttalerne nå for tiden, har membraner i blankt kunststoff.

Hvilke høyttalere har du kikket på?

Sånn i farten kommer jeg ikke på noen som har elementer i blankt kunststoff.

Dersom du egentlig mener polerte metallmembraner, kan det faktisk være noe i observasjonene dine. Metallelementer har sine klare fordeler, men de krever mye mer av konstruktøren. Dette fordi at når de først bryter opp, så bryter de skikkelig opp. Jfr. SEAS EXCEL.

Dersom høyttalere er konstruert ned til en pris, så kan det godt være at noen av disse oppbrytningen ikke er godt nok dempet, og dermed gir en hard presentasjon av musikken.

Å ilegge materialet i seg selv denne egenskapen blir feil. Det er hvordan det brukes som bestemmer sluttresultatet.
Jeg har sett på veldig mye og mye av det har vært high-end. De dyreste høyttalerne har gjerne vært de minst appelerende. Denne vidløftige ideen min om overflate og klang dukket opp da jeg så tilbake på hvilke høyttalere jeg hadde sett og hva jeg hadde syntes om dem. Vienna Mozart har feks for tiden et gjennomsiktig materiale. Ser ut som plast. Er vel en form for kompositt. Lyden så som så. Hvis du vil se flere høyttalere med slike materialer, må du bare ta en tur til Stereofil, de har mange av dem. Jeg syns nok metallskåler lyder like hardt som kompositt og til og med noen Dali-høyttalere med blanklakkerte membraner av papp og trefiber, hadde denne metalliske lyden. En forklaring på den harde lyden kunne være egenresonans, men jeg tror vel ikke papp og trefiber har den helt store resonansen, så da faller min oppmerksomhet på den lakkerte overflaten. .
 

jth1963

Medlem
Ble medlem
20.02.2010
Innlegg
20
Antall liker
0
Elementfabrikken som var kjent som Scan Speak brukte jo mye "matt papp" i sine konstruksjoner, evt blandet med andre typer av fibre. Seas hadde vel også noen sånne elementer? Og de andre "nordiske".. Mye av dette kan man vel fortsatt få tak i?
 

ebronken

Medlem
Ble medlem
01.02.2010
Innlegg
21
Antall liker
0
Sted
Oslo
jth1963 skrev:
Elementfabrikken som var kjent som Scan Speak brukte jo mye "matt papp" i sine konstruksjoner, evt blandet med andre typer av fibre. Seas hadde vel også noen sånne elementer? Og de andre "nordiske".. Mye av dette kan man vel fortsatt få tak i?
Takk for tipset. De finnes fremdeles, ser jeg, og papp er stadig med i produksjonen: http://www.scan-speak.dk/index.htm
 
T

timc

Gjest
Nå skjønner jeg hvor du vil.

VA bruker som du påpeker plastmembraner. Når du sa blanke, tenkte jeg mer i retning av høyglans.

VA har absolutt ikke lys metallisk lyd. De er heller tunet mot det mørke.

DALI er jeg enig i låter metalliske, men det kommer ikke fra bassene, men overgangen mellom båndiskanten og diskantdomen.

Når ting låter skarpt (og det gjør det søren meg ofte) så er det nesten aldri bassen som står for dette. Det er nesten utelukkende diskant, eller mellomtone+diskant.

Skarp lyd forbinder jeg med overdrevne T og S lyder. Disse ligger i området fra 4-5Khz og oppover.

Tror du retter baker for smed i akkurat dette tilfellet. Du har seriøst ikke lyst på pappdiskanter. Phenolic, Mylar, Alu, Titat, Be, Diamant ++, men ikke papp.


-Tim
 

ebronken

Medlem
Ble medlem
01.02.2010
Innlegg
21
Antall liker
0
Sted
Oslo
timc skrev:
Nå skjønner jeg hvor du vil.

VA bruker som du påpeker plastmembraner. Når du sa blanke, tenkte jeg mer i retning av høyglans.

VA har absolutt ikke lys metallisk lyd. De er heller tunet mot det mørke.

DALI er jeg enig i låter metalliske, men det kommer ikke fra bassene, men overgangen mellom båndiskanten og diskantdomen.

Når ting låter skarpt (og det gjør det søren meg ofte) så er det nesten aldri bassen som står for dette. Det er nesten utelukkende diskant, eller mellomtone+diskant.

Skarp lyd forbinder jeg med overdrevne T og S lyder. Disse ligger i området fra 4-5Khz og oppover.

Tror du retter baker for smed i akkurat dette tilfellet. Du har seriøst ikke lyst på pappdiskanter. Phenolic, Mylar, Alu, Titat, Be, Diamant ++, men ikke papp.


-Tim
Jeg tror kanskje jeg ønsker meg silk-dome, i diskanten. Bånddiskanter har jeg hørt mange av, og ingen av dem har imponert meg. Det er imidlertid mellomtoneelementene jeg går til angrep på, her. Feks hadde jeg en positiv opplevelse med Jamo Reference, forleden. Imidlertid har disse et mellomtoneelement med blank overflate (gulhvit, glatt flate). Dette matsjet den øvrige konstruksjonen dårlig, og i passasje der fiolinene spilte kraftig i lave posisjoner på e-strengen, som maksimalt belastet dette mellomtoneelementet, da låt det plutselig som om fiolinkassene var laget av aluminium.

VA er kanskje mørke, men jeg syns ikke de var særlig varme i det oppsettet. Kanskje jeg skal gi dem en ny sjanse, i et annet oppsett.
 
U

utgatt60135

Gjest
ebronken skrev:
VA er kanskje mørke, men jeg syns ikke de var særlig varme i det oppsettet. Kanskje jeg skal gi dem en ny sjanse, i et annet oppsett.
VA er kjent for en varm og myk klang. Det samme inntrykket sitter jeg med. Hvilken forsterker ble brukt og hvilke "testplater" brukte du?

Jeg tror du bør ha like mye fokus på overgangen mellom diskant og mellomtone (delefilter, avrundinger) som materialvalg.
 
Y

ymir

Gjest
bambadoo skrev:
Selvsagt har materialet på membranene mye å si for lyden. Men å tilskrive "blankhet" lydmessig egenskap vet jeg ikke om er riktig.
Som med vin,alle måter å beskrive lyd,smak og lukt bør være tillatt.men en mere utfyllende forklaring hjelper til på forståelsen av uttrykket.Mangfoldig ordbruk gir økt nyansering.
 

ebronken

Medlem
Ble medlem
01.02.2010
Innlegg
21
Antall liker
0
Sted
Oslo
Lyngen skrev:
ebronken skrev:
VA er kanskje mørke, men jeg syns ikke de var særlig varme i det oppsettet. Kanskje jeg skal gi dem en ny sjanse, i et annet oppsett.
VA er kjent for en varm og myk klang. Det samme inntrykket sitter jeg med. Hvilken forsterker ble brukt og hvilke "testplater" brukte du?

Jeg tror du bør ha like mye fokus på overgangen mellom diskant og mellomtone (delefilter, avrundinger) som materialvalg.
Jeg hadde ikke med plater denne dagen, så de tok frem et par plater med klassisk musikk de hadde i forretningen. Den ene lød tålelig greit, den andre ekstremt metallisk. Jeg fikk også høre noe filmmusikk, som ble valgt fordi opptaket var spesielt effektfullt, men jeg syns ikke dette var noe bra. Grumsete, slitsom lyd. Det var en mid-range marantz-forsterker som ble brukt. Selgeren mente nok at jeg burde kjøpe denne også.

Selv om jeg ikke kjente innspillingene fra før, så avskrev jeg produktene etter dette, fordi jeg ikke eier en eneste plate i min store samling hvor strykerseksjonene høres så unaturlig ut hjemme hos meg, som det gjorde i den forretningen. Det KAN simpelthen ikke ha vært platen. Hadde demonstrasjonen vært mer interessant, ville jeg nok stukket ned igjen med en av referanseinnspillingene mine.
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
kanskje du burde prøve å få høyrd på eit par System Audio SA2K. Dei blir ikkje laga lenger, så du må i tilfelle snappe dei opp brukt. Eg trur det er dei minst "blanke" høgtalarane eg har hatt heime. Papp-mellomtone frå scan-speak og silke-dome.

Elles kan du sjekke ut høgtalarar frå Audio Note. Dei har for det meste matte membranar i papp, hamp og slikt.
 
U

utgatt60135

Gjest
ebronken skrev:
Lyngen skrev:
ebronken skrev:
VA er kanskje mørke, men jeg syns ikke de var særlig varme i det oppsettet. Kanskje jeg skal gi dem en ny sjanse, i et annet oppsett.
VA er kjent for en varm og myk klang. Det samme inntrykket sitter jeg med. Hvilken forsterker ble brukt og hvilke "testplater" brukte du?

Jeg tror du bør ha like mye fokus på overgangen mellom diskant og mellomtone (delefilter, avrundinger) som materialvalg.
Jeg hadde ikke med plater denne dagen, så de tok frem et par plater med klassisk musikk de hadde i forretningen. Den ene lød tålelig greit, den andre ekstremt metallisk. Jeg fikk også høre noe filmmusikk, som ble valgt fordi opptaket var spesielt effektfullt, men jeg syns ikke dette var noe bra. Grumsete, slitsom lyd. Det var en mid-range marantz-forsterker som ble brukt. Selgeren mente nok at jeg burde kjøpe denne også.

Selv om jeg ikke kjente innspillingene fra før, så avskrev jeg produktene etter dette, fordi jeg ikke eier en eneste plate i min store samling hvor strykerseksjonene høres så unaturlig ut hjemme hos meg, som det gjorde i den forretningen. Det KAN simpelthen ikke ha vært platen. Hadde demonstrasjonen vært mer interessant, ville jeg nok stukket ned igjen med en av referanseinnspillingene mine.
En annen veldig god idé er å spørre om de kan koble til en annen forsterker. Det er ofte veldig nyttige erfaringer og noe jeg har spurt om mange ganger. Ukjent musikk og ukjent forsterker kan medføre til feil inntrykk av høyttalere og jeg føler meg ganske sikker på at det du hørte ikke skyldes VA etter noen egne lytt og ikke minst andres erfaringer med merket.
 
T

timc

Gjest
ebronken skrev:
Feks hadde jeg en positiv opplevelse med Jamo Reference, forleden. Imidlertid har disse et mellomtoneelement med blank overflate (gulhvit, glatt flate). Dette matsjet den øvrige konstruksjonen dårlig, og i passasje der fiolinene spilte kraftig i lave posisjoner på e-strengen, som maksimalt belastet dette mellomtoneelementet, da låt det plutselig som om fiolinkassene var laget av aluminium.
Elementet du refererer til er SEAS magnesium. Over bruksområdet bryter de opp noe fryktelig. Er nok dette du har lagt merker til.

-Tim
 
T

timc

Gjest
kjetinho skrev:
kanskje du burde prøve å få høyrd på eit System Audio SA2K. Dei blir ikkje laga lenger, så du må i tilfelle snappe dei opp brukt. Eg trur det er dei minst "blanke" høgtalarane eg har hatt heime. Papp-mellomtone frå scan-speak og silke-dome.

Elles kan du sjekke ut høgtalarar frå Audio Note. Dei har for det meste matte membranar i papp, hamp og slikt.
Enig.

Forøvrig eneste SA jeg synes låter bra. 7K var helt fullstendig på bærtur.
 
Topp Bunn