Q-verdi kan enkelt beskrives som "et tall på evnen til å gå i resonans".
Man skal ikke unngå resonanser, man skal ha kontroll over dem og man skal ha dem der man trenger dem. For eksempel vil alle basselementer være avhengig av en resonans og en viss Q-verdi for å kunne levere en relativt flat frekvensrespons. Uten denne ville de av natur falle mot lavere frekvenser i hele sitt frekvensområde.
En viktig del av forståelsen av Q er at alle fysiske gjenstander har en rekke Q-verdier. Man kan for eksempel se for seg Q-verdier på høyttalerelementets chassis. Det vil da si at chassiset har en rekke ulike resonansfrekvenser som sammen med tapsfaktorene i chassiset gir en Q-verdi for hver av dem. Siden ulike materialer har ulike dempning og ulik stivhet må man da finne det materialet og den formen som til sammen gir resonanser materialets indre dempning, eller eventuell tilleggsdempning, klarer å kontrollere.
Siden jeg antar tråden var myntet på at jeg brukte Q-faktor i sammenheng forsterkere i en annen tråd kan jeg forklare hva jeg mente med akkurat det:
Om man har en bassreflekshøyttaler vil man blant annet ha 2 vesentlige Q-faktorer å ta hensyn til. Den ene kalles system-Q. Den andre er bassrefleksens isolerte Q-faktor. Det er ikke så vanlig å oppgi noe om den, men den er ikke mindre relevant av den grunn.
System-Q får man ved å regne forholdet mellom referansenivå (der frekvenskurven er rimelig flat, for eksempel over 100Hz) og nivået ved bassrefleksens resonans. Dersom bassrefleksen ligger 4-6dB lavere kan vi si at systemet har lav Q. Imidlertid kan man få til dette på ulike måter.
Man kan bruke stor kasse i forhold til det anvendte elementet, samt en port som er avstemt lavt i forhold til elementet. Da kan man eksempelvis få en frekvensgang som faller fra 100Hz, men som ikke er mer enn 5dB nede ved 30Hz. Under dette faller den. I dette tilfellet er det bassporten som dominerer i dypbassen, men rett over denne er det elementet som må ta jobben med å henge med alene. Her har selve bassrefleksen høy Q og man kan få en kurve som heller konstant fra 100Hz uten noen krumning. Om man tetter porten her vil responsen i dypbassen falle kraftig.
Så kan man i stedet bruke et annet element i denne kassa. Et element som har egenskaper som gjør at dette egentlig er en ganske liten kasse til dette elementet. Man kan ende opp med samme nivå ved 30 og 100Hz, men mellom disse frekvensene vil man ha en tydelig krumning. Man kan for eksempel ha frekvensgangen flat til 50Hz og en ganske brå krumning mot bassporten. Tetter man porten her vil ikke responsen falle like mye som i eksempelet over.
Dersom man får integrert begge disse skikkelig i rommet vil de ikke låte helt ulikt. Det som i hovedsak skiller dem er effekttåligheten (Den "lille kassa" tåler mer effekt) og frekvensresponsen mellom 30 og 100Hz. Man har også en mindre forskjell i fase, men er heller lite hørbar.