Ikke les videre hvis du misliker spekulasjon, teori og hypotese, men de tendenser som gjør at mange fraråder studiomonitorer til hjemmebruk mener jeg kanskje kan vendes til fordel i noen tilfeller. For det første er det enorme forskjeller i klang mellom de forskjellige merkene og modellene. Det er enorme forskjeller fordi enhetene har forskjellige klang i mellomtone og diskant, og fordi de har forskjellige delefiltre osv. Helt som hos vanlige høyttalere!
Nåvel, la oss først blåse i den analytiske klangbalansen (la oss for enkelhets skyld si at det er det monitorene har felles) og velge noen med fine egenskaper i mellomtone og diskant, isolert sett . De skal også ha separate, innebyggede forsterkere med noe reguleringsmulighet for seksjonene. Vi kan dermed ha et glimrende utgangspunkt (alle høyttalere er jo bare et utgangspunkt, som bekjent, men noen er mer utgangspunktligere enn andre).
Så jobber man litt med dem! Det er jo massevis av måter å gjøre det på. Først skrur man lystelig på knappene på baksiden for se hvordan klangbalansen kan påvirkes, så vinkler man dem ut og inn i forhold til lytteposisjonen for ytterligere å regulere diskant, presens og klangbalanse, vel å merke etter å ha plassert dem slik i rommet at bassen får nødvendig fylde - verden går ikke under om de havner inn i bokhylla, og glem heller ikke at gulvet er en flate (det er helt misforstått at høyttalere må være i ørehøyde). Dernest jobber man med refleksjonspunkter, diffusorer, absorbenter, møbler, WA, you name it. Videre jobber man med å tilpasse kilden. Jeg har sikkert glemt noe i farten, men ved bruk av alle de kjente knepene kan man utmerket godt være heldig å få lyttevennligheten og "musikaliteten" på plass. Sistnevnte har jo faktisk å gjøre med hvordan lyden ender opp med å være, ikke med kvaliteten på vievannet som produsenten skvetter på den eller hva det står på firma-emblemet eller prislappen.
Fordelen man da sitter igjen med og som jeg nevnte innledningsvis er at man har store sjanser for å få både i pose og sekk: "Musikalitet" pluss en sober mellomtone. En høyttaler som angivelig har medfødt vennlighet i klangen er jeg nesten skeptisk til. Det kan bli som å kjøpe en altfor bløt madrass fordi den kjennes god å ligge på i butikken. No