Stativhøyttaler som gir virkelig fantastisk lyd til max 10 000?

J

jj83

Gjest
Jeg har et rom på ca 20 kvm som jeg ønsker å fylle med deilig, klar lyd med naturlig klang. Jeg har gode erfaringer med stativhøyttalere i lavere prisklasser, men er ikke oppdatert på nyere muligheter på markedet. Jeg liker når vokalen er klar og lyden gir litt gåsehud. Vil sannsynligvis pares med en liten sub utover året så vil få litt hjelp der.

Lytter til dagligdags på jazz, bluegrass, folk o.l.

Elektronikk er ikke på plass, men tenkte noe i gaten Naim Nait 5i, men det kommer etterpå.
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Hei!

Dersom du bor i nærheten av Vestfold, så ta en titt på mine:

Aurum Cantus leisure S3.

Flotte stativhøyttalere, som også spiller bass.

http://www.savantaudio.com/acleis3.html

Slik ser de ut, de kommer også med matchende stativer, med skinn i fronten.

Får jeg et bud på de på rundt 6', så vurderes de solgt.

Uansett, sjekk ut merket, evnt. kjøp nye. Fantastiske høyttalere til en "rimelig" penge. Jeg vurderer å forsøke med gulvstående i mitt rom, men det er et sjansespill, ettersom rommet ikke er veldig stort.

Ha en riktig god kveld.

Mvh.

Rune
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.723
Antall liker
21.576
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Dersom du allerede tenker Naim kan det være greit å se på høyttalere som har ry på seg for å funke med Naim. Monitor Audio f.eks.
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.625
Antall liker
4.271
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Andre høytt som fungerer veldig bra med Nait 5i er Epos M12i og Neat.
ProAc Studio 110 er også et veldig flott alternativ ;)

M
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Skal du virkelig ha god lyd for 10 høvdinger, tror jeg du må se på bruktbørsen. Den beste stativhøyttaleren jeg har lyttet til med nypris på under 10k er XTZ 99.25/26, men jeg vil ikke si at den gir fantastisk lyd. Det er for mange kompromisser som må gjøres i den prisklassen til det. Mulig brukte Dynaudio Focus 140 eller Tannoy Prestige Autograph kan være gode tips.

Av nye høyttalere foruten XTZene ville jeg ha kikket på disse:
http://www.stereofil.no/produkter/hoyttalere/tannoy_revsign_dc6.html
http://www.hifihuset.no/productview/19977152/
Liten budsjettsprekk der.
 

YoungNeils

Medlem
Ble medlem
29.10.2007
Innlegg
16
Antall liker
0
Ligger en Sonus Faber Concerto til 7000,- på bruktbørsen. Kjenner ikke selger, btw.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Ole_Martin skrev:
Uten tvil disse:
http://www.prolyd.no/Avdelinger/Pro...s-50100w,-40Hz---21kHz,-119-dB-995002251.aspx

Disse finner man brukt av og til; ev. nye da du verken vil ha behov for sub eller Naim.
Selv ville jeg styrt klart unna profesjonelle monitorer. Slitsomt å høre musikk på i lengden i mine ører. Vi har Genelec og Mackie monitorer på jobben og de gjør jobben sin til det de er laget til, nemlig nærfelt studio arbeid. Slike monitorer er jo absolutt på sin plass i et studio, men ikke i et hjem som musikkformidlere.

Naim og Sonus Faber fungerer forresten veldig fint sammen. Eller hva med lytte på Spendor? Låter veldig bra sammen med Naim og spiller musikk og ikke over analytisk Hi-Fi ;)
 

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Innlegg
1.220
Antall liker
46
Valentino skrev:
Dersom du allerede tenker Naim kan det være greit å se på høyttalere som har ry på seg for å funke med Naim. Monitor Audio f.eks.
Bruker selv Naim Nait 5i og Monitor Audio RX1. Fungerer etter min smak og preferanser ypperlig. MA har også en GS serie om du ønsker å legge mer penger i høyttalerne.

Eller hva Naim sine egne N-Sat?? (er også lett plasseringsvennlige om det er noe poeng)
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Jeg låner et sett Montana Monitor just nu og det er utrolig hvor mye det går an å få ut av en stativhøyttaler! Disse rusler til 35hz så du savner ikke noe spes med mindre du er vokst opp med noe helt spesielt. Et gedigent panoramalydbilde i litt amerikansk stil men man slipper de stikkende metalldiskantlydene og romlebassen. Mest grunnet et sinnsykt dødt 6-kantet kabinett og bruk av gode nordiske elementer av tekstiltype. I utgangspunktet over budsjettet men det finnes jo bruktmarked..... ;D
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.723
Antall liker
21.576
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
atonal skrev:
digiman skrev:

Slike monitorer er jo absolutt på sin plass i et studio, men ikke i et hjem som musikkformidlere.
Vel, der tar du ganske enkelt feil, min gode mann ;D
Jeg er også glad i monitorer i nærfelt, men det er ikke for alle. Mange synes presentasjonen blir for direkte.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
digiman skrev:
Ole_Martin skrev:
Uten tvil disse:
http://www.prolyd.no/Avdelinger/Pro...s-50100w,-40Hz---21kHz,-119-dB-995002251.aspx

Disse finner man brukt av og til; ev. nye da du verken vil ha behov for sub eller Naim.
Selv ville jeg styrt klart unna profesjonelle monitorer. Slitsomt å høre musikk på i lengden i mine ører. Vi har Genelec og Mackie monitorer på jobben og de gjør jobben sin til det de er laget til, nemlig nærfelt studio arbeid. Slike monitorer er jo absolutt på sin plass i et studio, men ikke i et hjem som musikkformidlere.

Naim og Sonus Faber fungerer forresten veldig fint sammen. Eller hva med lytte på Spendor? Låter veldig bra sammen med Naim og spiller musikk og ikke over analytisk Hi-Fi ;)
Helt enig i dine betraktninger om studiomonitorer. Det er dog litt merkelig at ingen studioteknikere ønsker noe slik hjemme, mens enkelte hifi-freaks sverger til det. Selv ville jeg aldri valgt studiomonitorer hjemme. Men det var en gang i tiden da jeg faktisk tenkte på slikt selv, men det var før jeg begynte å tilbringe hele arbeidsdagen foran slike.
 

Torry

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.04.2009
Innlegg
128
Antall liker
17
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
3
Karlinn skrev:
kanskje brukte proac 1sc?
Jeg hadde Nait 5i med Proac SC1 for noe siden (byttet så ut 5i med 202/150x), komboen ga god klarhet og tilstedeværelse. Jeg vil tro dette skulle kunne passe bra med musikkgenrer OP listet opp, men jeg syntes ikke nevnte kombo strakk til på mer rocka musikk. På den annen side er lytterommet mitt nesten dobbelt så stort.

Uansett var jeg mektig imponert når jeg startet opp 5i / SC1 første gang, det var da også mitt første 'voksne' stereoalegg.

Jeg kjøpte SC1 brukt for 7000 i fjor.


t
 

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Innlegg
900
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Vienna Acoustics Haydn er vel en høyttaler du bør sjekke ut. Spiller utrolig bra, med en mye dypere bass enn hva man forventer.
 

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
Det ligger et par brukte Kudos Cardea C1 på bruktbørsen. Spiller kanongodt med Naim.
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Ikke les videre hvis du misliker spekulasjon, teori og hypotese, men de tendenser som gjør at mange fraråder studiomonitorer til hjemmebruk mener jeg kanskje kan vendes til fordel i noen tilfeller. For det første er det enorme forskjeller i klang mellom de forskjellige merkene og modellene. Det er enorme forskjeller fordi enhetene har forskjellige klang i mellomtone og diskant, og fordi de har forskjellige delefiltre osv. Helt som hos vanlige høyttalere!
Nåvel, la oss først blåse i den analytiske klangbalansen (la oss for enkelhets skyld si at det er det monitorene har felles) og velge noen med fine egenskaper i mellomtone og diskant, isolert sett . De skal også ha separate, innebyggede forsterkere med noe reguleringsmulighet for seksjonene. Vi kan dermed ha et glimrende utgangspunkt (alle høyttalere er jo bare et utgangspunkt, som bekjent, men noen er mer utgangspunktligere enn andre).
Så jobber man litt med dem! Det er jo massevis av måter å gjøre det på. Først skrur man lystelig på knappene på baksiden for se hvordan klangbalansen kan påvirkes, så vinkler man dem ut og inn i forhold til lytteposisjonen for ytterligere å regulere diskant, presens og klangbalanse, vel å merke etter å ha plassert dem slik i rommet at bassen får nødvendig fylde - verden går ikke under om de havner inn i bokhylla, og glem heller ikke at gulvet er en flate (det er helt misforstått at høyttalere må være i ørehøyde). Dernest jobber man med refleksjonspunkter, diffusorer, absorbenter, møbler, WA, you name it. Videre jobber man med å tilpasse kilden. Jeg har sikkert glemt noe i farten, men ved bruk av alle de kjente knepene kan man utmerket godt være heldig å få lyttevennligheten og "musikaliteten" på plass. Sistnevnte har jo faktisk å gjøre med hvordan lyden ender opp med å være, ikke med kvaliteten på vievannet som produsenten skvetter på den eller hva det står på firma-emblemet eller prislappen.
Fordelen man da sitter igjen med og som jeg nevnte innledningsvis er at man har store sjanser for å få både i pose og sekk: "Musikalitet" pluss en sober mellomtone. En høyttaler som angivelig har medfødt vennlighet i klangen er jeg nesten skeptisk til. Det kan bli som å kjøpe en altfor bløt madrass fordi den kjennes god å ligge på i butikken. No
 

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Innlegg
369
Antall liker
0
Jeg har selv alltid sagt at studiomonitorer hører hjemme i studio og at jeg aldri i verden ville ha den lyden hjemme... Vel, det var helt til jeg fikk meg et sett Genelec hjemme. Nå snuser jeg etter noen store Genelec til å ertsatte hifien i stuen.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Jeg baserer kun mine meninger om studiomonitorer til hjemmebruk etter egne erfaringen med Genelec 1031A, Mackie HR824 og Klein og Hummel O 110 monitorer i hjemmet. Ingen av de har fungert tilfredsstillende for meg.
Jeg synes at hvis trådstarter har mere interesse av musikk og ikke Hi-Fi preferanser vil han være bedre tjent med en Naim 5i og noen gode høyttalere en slike arbeidsverktøy.

Uansett er jo dette en smakssak og jeg vil for all del ikke ødelegge tråden til Jakt! med en diskusjon om Studio monitorer vs vanlig hjemme Hi-Fi. Det blir litt for: Jeg liker Epler vs Pærer diskusjon ;D

Ønsker alle en riktig god helg.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.172
Antall liker
811
Jeg vil anta at disse motforestillingene mot aktive høyttalere skyldes situasjonen man typisk forbinder dem til; i en jobbsammenheng vil man typisk sitte 1m unna og arbeider med lyd og teknikk om hverandre. Det er jo som å hevde at B&W 800 serien ikke er egnet til musikk?



En "studiomonitor" er som hvilket som helst høyttaler, bortsett fra at de aktive variantene har fordelen med aktiv deling og kan ofte tilpasses klangmessig som Dr. No også påpeker:

 
S

Stereo_Mono

Gjest
Det som er mitt hovedargument mot profesjonelle monitorer er at flertallet er konstruert av produsenten til å låte riktig i nær-felt posisjon. Alle 3 monitorene (se post over) som jeg har lånt fra jobben hjemme har spilt dårligere en mine vanlige hi-fi høyttalere på 3-10 meter avstand. Sitter du nærme er det selvfølgelig noe annet, men jeg liker å høre musikk i sofaen eller bakerst i rommet ved kjøkkenet nærmere 6-7 meter unna anlegget.

Kanskje moderator burde splitte denne tråden (monitor vs hi-fi høyttalere f.eks?). Da kan vi diskutere dette videre uten å spore helt av fra trådens topic.
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Digiman, vi er da midt i topic. Noen har foreslått monitor i denne prisklassen, og det blir diskutert for og imot.
Dere erfarne herrer som aviser forslaget kan ha rett på generelt grunnlag. Men det kan ha dukket opp modeller som egner seg bedre enn andre. Ingen får hørt på alt. Situasjonen er ikke statisk. Trender kommer og går. En berømt nærfeltsmonitor (utviklet av BBC til bruk i deres mobile opptaksenheter) ble engang enormt populær blant musikkelskere. Det begynte med at ansatte forlangte å få dem til hjemmebruk, osv. Fire-fem firmaer fikk produsere den på lisens. Det ble solgt titusener i årenes løp. BBC-betegnelsen ble beholdt: LS3/5a.. Plutselig kan hjemme-bruke av en eller annen liten moni-tass med innebyggede forsterkere slå an som en flodbølge og bli en hoved-trend, hvem vet.
Lydteknikere kan også finne ut at det er hensiktsmessig med en annen type lyd enn den høytropende og overanalytiske. Bruk av B&W er nevnt. Et ekstremt eksempel er at Philips engang innstalleret Quad 57 til bruk i studio til opptak av klassisk musikk. (resultatet var fremragende og Philips lp-plater fra denne tiden går som varmt hvetebrød .blant audiofile på eBay). Det endte med at de fikk problemer med statisk elektrisitet eller noe, så de gikk over til noe mer robust. Det var ikke lyden. Den var avslørende og musikalsk på en gang. No.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.172
Antall liker
811
digiman skrev:
Det som er mitt hovedargument mot profesjonelle monitorer er at flertallet er konstruert av produsenten til å låte riktig i nær-felt posisjon. Alle 3 monitorene (se post over) som jeg har lånt fra jobben hjemme har spilt dårligere en mine vanlige hi-fi høyttalere på 3-10 meter avstand. Sitter du nærme er det selvfølgelig noe annet, men jeg liker å høre musikk i sofaen eller bakerst i rommet ved kjøkkenet nærmere 6-7 meter unna anlegget.
Kan du forklare hvordan man konstruerer en høyttaler til kun å låte riktig i nær-felt posisjon?
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Ole_Martin skrev:
digiman skrev:
Det som er mitt hovedargument mot profesjonelle monitorer er at flertallet er konstruert av produsenten til å låte riktig i nær-felt posisjon. Alle 3 monitorene (se post over) som jeg har lånt fra jobben hjemme har spilt dårligere en mine vanlige hi-fi høyttalere på 3-10 meter avstand. Sitter du nærme er det selvfølgelig noe annet, men jeg liker å høre musikk i sofaen eller bakerst i rommet ved kjøkkenet nærmere 6-7 meter unna anlegget.
Kan du forklare hvordan man konstruerer en høyttaler til kun å låte riktig i nær-felt posisjon?
Uten å være ekspert på det tekniske, så er en av de viktige egenskapene med nærfelt monitorer at de er konstruert slik at integrasjonen mellom elementene er optimal på korte lytte avstandene. Normale hi-fi høyttalere har ofte annerledes konstruksjon som gjør at det kreves større avstand for å oppnå dette optimalt. En annen ting er at sitter du f.eks 1 meter unna spiller ikke lytterommet i noe særlig grad lenger i forhold til vanlige hi-fi forhold i et hjem. Alt dette er jo selvfølgelig noe produsenten av slike monitorer også tar hensyn til i konstruksjonen.

Det er sikkert flere her på HFS, som kan utfylle mye mere en meg på dette området.

Ellers er jeg er av den samme oppfatningen som Baluba å siterer fra hans innlegg: Helt enig i dine betraktninger om studiomonitorer. Det er dog litt merkelig at ingen studioteknikere ønsker noe slik hjemme, mens enkelte hifi-freaks sverger til det. Selv ville jeg aldri valgt studiomonitorer hjemme. Men det var en gang i tiden da jeg faktisk tenkte på slikt selv, men det var før jeg begynte å tilbringe hele arbeidsdagen foran slike.
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Har tidligere hatt Aurum Cantus V3M som jeg stort sett brukte til nærfelt lytting.

Synes dette var meget gode høyttalere for prisen, men de er nok ikke for alle.
Lydmessig er de analytiske, litt slanke i presensområdet og toppen, og de har fokus på detaljer.
Jeg fikk til et fabelaktig soundstage med disse. Er man opptatt av 3D og dybde samt detaljer kan dette være tingen. Jeg må også nevne bassen som er i en klasse for seg selv når det gjelder monitorer, så sant de blir satt opp rett. Den er tight og de går dypt til monitor å være.

Dette er en av de høyttalerne jeg har hatt hvor jeg har hørt størst forskjell på elektronikk. Det er veldig viktig at de matches rett for å få de til å spille.

Mine inntrykk i denne posten er kun fra nærfelt lytting, og vurderer du disse er det nok et must at du har mulighet til å lytte til dem først, evt få full returrett.

Har også hatt Leisure 2SE og 3SE, men disse var ikke på langt nær så gode som V3M.
 

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Dr.No skrev:
Ikke les videre hvis du misliker spekulasjon, teori og hypotese, men de tendenser som gjør at mange fraråder studiomonitorer til hjemmebruk mener jeg kanskje kan vendes til fordel i noen tilfeller.
Det er da en soleklar selvfølge. Ingen har vel bestridt det. Men vi vil jo alle gi våre råd basert på hva vi finner best for trådstarter. Vi som tilhører gruppen "de som fraråder" er som oftest folk som har eller har hatt vårt daglige virke foran slike. Vi synes det er slitsomt, og anbefaler andre å tenke på det også. Om smaken skulle tilsi noe annet så får dere selvfølgelig gå for det. Det er nemlig ingen fasit som gjør at jeg ikke vil ha de hjemme, men rett og slett fordi jeg finner dem litt for lite engasjerende å lytte til personlig. Og i den grad de engasjerer meg så er det ofte på feil måte. Da blir jeg sittende å lytte til opptak, noe jeg ikke liker. Men mange andre elsker det, så da får de gå for det.

Men kanskje vi som skrur lyd ikke er de riktige å spørre om slikt? Kanskje vi foretrekker å ikke bli involvert i den delen av prosessen når vi sitter hjemme i vår egen stue? Det er uansett ganske sjelden at de som skrur i studio vil ha noe slik hjemme hvis de kan velge, og at de som er mest entusiastiske overfor slike produkter ikke skrur lyd selv til daglig. Slik er det bare. Som jeg skrev hadde jeg også et ønske om slik lyd til tider før jeg selv endte opp med å eie slike høyttalere. Og jeg mener at mine monitorer (Genelec nearfield) var blant de få som hadde en lyd som kan gjøre seg godt i en stue, men likevel...
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Hm ja, men avvisningen av denne muligheten hørtes dog litt bastant ut i mine ører baluba. Det blir ihvertfall galt å avvise diskusjonen.
Du har sikkert rett rent generelt, men hvem er det som har hørt alle modeller under hjemmeforhold, og i optimaliserte oppsett? No
 
R

Rojoh

Gjest
Siden vi er inne på denne studio/hjemme-diskusjonen: Acoustic Energy AE-1 ble utviklet som passiv nærfeltsmonitor, men gjorde stor suksess blant mange audiofile også - såpass suksess at den ble relansert 18 år etter første slipp. Den fåes altså i nyprodusert orginalstand. En liten perle blant mye rask. Riktignok holder ikke 10kkr for den nye utgaven...

Sånn helt på tampen: Jeg tenker at det er lov å stille spørsmålstegn til fordelen av aktiv drift av en to-veis høyttaler - putter man et aktivt filter i signalveien er det lett hørbart...

Mvh. Johan
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Dr.No skrev:
Hm ja, men avvisningen av denne muligheten hørtes dog litt bastant ut i mine ører baluba. Det blir ihvertfall galt å avvise diskusjonen.
Du har sikkert rett rent generelt, men hvem er det som har hørt alle modeller under hjemmeforhold, og i optimaliserte oppsett? No
Jeg har hørt det under hjemmeforhold. Det var jo mine, og ville ikke du også testet dem hjemme hvis du var meg? Det er klart at jeg liker å eksperimentere med det jeg har tilgjengelig jeg også. Pluss at jeg var nødt til å avslutte den siste produksjonen på mitt studioutstyr hjemme i min egen stue. Litt kabler over stuegulvet ble det, men på den tiden var jeg sjef i egen stue.

Jeg avviser da heller ikke diskusjonen. Igjen dette med å lese meninger som ikke er ytret. Jeg har bare sagt min mening om studiomonitorer. Er det ikke greit å advare mot det når det er noen som vil anbefale det? Eller omvendt for denslags skyld? Enhver mening bør jo komme frem i lyset, uten at det betyr at en av frontene mener at den andre skal undertrykkes. Jeg bare skriver min ærlige mening om hva trådstarter er mest/minst tjent med.
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Jeg tenkte ikke på deg, baluba, men det var noen andre som mente at tråden ble ødelagt av en diskusjon om studio-monitor vs hjemme-hifi. For min del kan jeg godt tenke meg at trådstarter finner det interessant å høre div synspunkter om dette, men uansett er jo disse trådene til for andre enn trådstarterene også. No
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Dr.No skrev:
Jeg tenkte ikke på deg, baluba, men det var noen andre som mente at tråden ble ødelagt av en diskusjon om studio-monitor vs hjemme-hifi. For min del kan jeg godt tenke meg at trådstarter finner det interessant å høre div synspunkter om dette, men uansett er jo disse trådene til for andre enn trådstarterene også. No
My bad. Da er vi helt enige likevel. Jeg tror nok også at trådstarter finner det interessant, og det er jo langtfra sikkert at han vil velge å følge mitt råd. Vedkommende kan jo like gjerne finne ut at det er livet med studiomonitor som gjelder. En god del audiofile liker det jo veldig godt.

Men så har også hifi-høyttalere blitt populære hos lydteknikere også. Mine første seriøse høyttalere var AR 18, og de fleste kjenner sikkert til at den modellen ble en hit hos mange lydteknikere. Den gjorde en god jobb både hjemme og i studio til sin fornuftige pris.
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Audionote AN/J er iallefall mine favoritter.. ikke så greie å finne brukt, jeg tror ikke det er tilfeldig..
Angrer på at jeg solgte mine :( Kjøpte Snell j/3 til #2 anlegget for ikke så lenge siden i håp om å nå nær AN/J lyd, og selv om jeg synes snellene gir veldig mye lyd for penga (veldig billige brukt og spiller som faen) så er det ikke helt det samme.. Men AN bør på testelista di ! det finnes vel en variant mindre enn J også dersom du synes den blir litt stor... AN/K heter den)
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.224
Antall liker
4.849
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Rojoh skrev:
Sånn helt på tampen: Jeg tenker at det er lov å stille spørsmålstegn til fordelen av aktiv drift av en to-veis høyttaler - putter man et aktivt filter i signalveien er det lett hørbart...
Ikke for å kverulere, men hvordan har du kommet fram til denne konklusjonen?

_________________________________________________

Skulle jeg ut og handle stativhøyttalere titusenkroners klassen, tror jeg at jeg ville jeg hatt (brukte) Amphion Argon på lyttelisten.
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Hva er hifi? Jeg kan like gjerne spørre: hva liker du?
Først og fremst: skillet mellom tradisjonelle "hifi"-ht. og studiomonitorer vedr. hjemmebruk er konstruert og markedsorientert. Trådstarter tjener ikke på en tilsløring av dette faktum, tvert om. Personlige preferanser i lyd og musikkopplevelse overskrider denne bruksinndelingen.
Jeg kan bare snakke for egen erfaring mht monitorer (favorittmerkene mine er Dynaudio og Adam). Jeg har ikke funnet tilsvarende musikkopplevelse (i relevant prisklasse) hos tradisjonelle ht. Jeg tror neppe at min opplevelse er unik. Som Dr. No skriver, klangbalansen varierer meget med merke og modell, uansett hvorvidt det er snakk om "hifi-" eller studio-ht.
Valentino poengterer det presist, en direkte formidling passer ikke for alle. Den "mentale komponent" er den dominerende, uansett, slik jeg ser det.
(Forøvrig, teknikere som arbeider med monitorer til daglig unner man selvsagt fritid og "hifi"-ht, det skulle bare mangle!)
Ha en god helg.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
atonal er inne på noe, har ikke hørt dynaudio monitorer fra proverden men regner med de ikke skiller seg mye fra høyere serier "hjemmemodeller" bortsett fra at de er perfekt ampet opp slik at de låter slik produsenten vil de skal låte.
Eller er jeg helt på vidda siden produsenten er fornøyd med den lyden de får ut av plateforsterkerne og alt det med at dansker ikke lyver er bare en markedsgimmick?
Jeg velger vel å gå for det første i Dynaudio og Adams fall men ute i monitorverden er det nok noe av det siste også, utrolig mange "nye" merker som har dukket opp og som koster nesten ingenting.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Dr.No skrev:
Jeg tenkte ikke på deg, baluba, men det var noen andre som mente at tråden ble ødelagt av en diskusjon om studio-monitor vs hjemme-hifi. For min del kan jeg godt tenke meg at trådstarter finner det interessant å høre div synspunkter om dette, men uansett er jo disse trådene til for andre enn trådstarterene også. No
Noe jeg fortstatt mener om det skulle skli ut til å bare bli en diskusjon om nettopp bare dette.
Har sett så mange tråder, som har blitt ødelagt over det som har endt i dårlig stemning pga vidt forskjellige meninger. Forslaget var bare ment som en pre varsel.
Men om jeg ikke husker helt feil hadde trådstarter lyst på en Naim Nait 5i, så kan jo være greit å anbefale høyttalere som spiller bra med den flotte forestreken.

Anyway! My bad om jeg virket for krass med å foreslå å splitte tråden. Det er ikke min jobb å avgjøre slikt ;D
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.172
Antall liker
811
digiman skrev:
Ole_Martin skrev:
digiman skrev:
Det som er mitt hovedargument mot profesjonelle monitorer er at flertallet er konstruert av produsenten til å låte riktig i nær-felt posisjon. Alle 3 monitorene (se post over) som jeg har lånt fra jobben hjemme har spilt dårligere en mine vanlige hi-fi høyttalere på 3-10 meter avstand. Sitter du nærme er det selvfølgelig noe annet, men jeg liker å høre musikk i sofaen eller bakerst i rommet ved kjøkkenet nærmere 6-7 meter unna anlegget.
Kan du forklare hvordan man konstruerer en høyttaler til kun å låte riktig i nær-felt posisjon?
Uten å være ekspert på det tekniske, så er en av de viktige egenskapene med nærfelt monitorer at de er konstruert slik at integrasjonen mellom elementene er optimal på korte lytte avstandene. Normale hi-fi høyttalere har ofte annerledes konstruksjon som gjør at det kreves større avstand for å oppnå dette optimalt. En annen ting er at sitter du f.eks 1 meter unna spiller ikke lytterommet i noe særlig grad lenger i forhold til vanlige hi-fi forhold i et hjem. Alt dette er jo selvfølgelig noe produsenten av slike monitorer også tar hensyn til i konstruksjonen.
Mitt poeng er som også Atonal skriver: Først og fremst: skillet mellom tradisjonelle "hifi"-ht. og studiomonitorer vedr. hjemmebruk er konstruert og markedsorientert. I hovedsak er dette som hvilken som helst høyttaler; to elementer og en delefrekvens. Dette kan prinsipielt ikke gjøres på så mange forskjellige måter.

F.eks. her er en "hifi" varianten til Dynaudio:


Kontra en "studiomonitor":


Jeg bruker en Dynaudio monitor på anslagsvis 5 m avstand. Resultatet er langt bedre enn tradisjonelle passive alternativer, men ikke optimalt pga av refleksjoner og resonanser, men det klarer man ikke å gjøre noe med uansett i et typisk stuemiljø uansett type høyttaler (tross Dynaudio kan tilpasses noe vha. dip-switchene bak).
 
Topp Bunn