Side 1 av 2 12 SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 40
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Æresmedlem OMF's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2002
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    10,315
    Tagget i
    12 Innlegg

    Et spennende eksperiment!

    Hei!

    Jeg er vel av den oppfatningen at vi som mennesker er er ganske upålitelige som "måleinstrumente" for god lyd!

    Sansene våres lurer oss på mange måter. Vi har vel alle prøvd å ha 1 finger i varmt vann og 1 finger i kaldt vann for så å plassere begge fingrene i det samme glasset med lunkent vann. Eller hva med hvordan maten smaker hvis du ikke har luktesansen på plass. Hvor vil jeg med dette....jo, følgende 2 påstander:

    1) Man kan ikke bruke kun sansene som referanse når man skal "adjust for most pleasureable sound"
    2) Det er umulig å være helt objektiv når man lytter!

    Hva mener jeg så med den første? Jo...jeg har lyttet på en del oppsett de siste årene, og de låter stort sett veldig forskjellig. De låter faktisk såpass forskjellig at man kan lurer på om vi har samme mål. Og det har vi nok heller ikke. Og drømmen om enighet om hva som er "best" eller hva som er veldig bra ligger nok godt begravet under ulik tilvenning av eget oppsett (har en person hatt fingeren i kaldt vann og en annen i varmt - så blir man ikke enig om hvilken temperatur det lunkne vannet har. Min personlig oppfatning er at man kan bruke et termometer for å etablere sannhetene om det lunkne vannet, men det er en annen debatt.)

    For å si det i klartekst. Er man tilvennt en lyd som er svært farget av enten romrefleksjoner, harmonisk forvrenging, store avvik i frekvensresponsen eller manglende bass/diskant, så vil man ikke like en lyd hvor disse artifaktene mangler. På samme måte vil de som har en hjemlig referanse som er mer "nøytral" i form av lav forvrening, bedre akustikk og rettere frekvensrespons - umiddelbart høre avvikene i det første oppsettet. Og det er da i dette tilfellet jeg mener at man bør skue til målinger/tekniske data. De er på ingen måte altoverskyggende - men min erfaring tilsier at det er store avvik i samspillet mellom rom, høytalere og lytteposisjon som i all hovedsak bestemmer hvordan resultatet blir. Og hørselen er såpass adaptiv og upålitelig at man greier ikke å finne disse feilene ved lytting!

    2) Min påstand er også at man aldri greier å være heløt objektiv når man lytter......Dette er på ingen måte en spesiellt provoserende utalelse, likefullt liker ingen å bli beskyldt for å være forutinntatt når den kommer til pris, meker, prisnipp eller andre ting. Men jeg synes det er en unaturlig sammenheng mellom lyd og andre atributter - tungt utstyr har gjerne godt fundament og solid bass, spinklere utstyr har gjerne oppløsting og luftighet, er det gull i kjeden er lyden gylden, mens aluminium gjerne er kalrt og litt kjølig. Uten at dette er noen direkte kritikk av denne testen så skriver Vadset i siste Fidelity at denne enrome CD spilelren har godt fundament trolig pga god strømforsyning som man ikke finner hos de under 20 kg. Nå trengs det flere tusen ganger mer effekt for å drive en pære i juletrebelysningen enn det denne CD spillerne skal levere - så det synes rart om underdimmensjonerings kal være problemenet. Jeg synes også det rart at mangler ved dyre produkter ofte beskrives som "matching" avvikende egenskaper, mens på billige produkter så er "trærne vosker ikke inn i himmelen".


    Vel...jeg må vel komme med en konklusjon....jeg er til stadighet overrasket over hvor lite flinke vi audiofile er til å beskrive lyd objektivt. Art man ikke er enig om hva som låter bra er jo forsåvidt en grei sak. Men at man ikke blir enig om anlegget spiller oppløst eller ikke, om bassen gikk helt i kjelleren elelr ikke og om klangbalansen var varm elelr kald..det synes jeg er mer bekymringsfullt!

    Så...for å få en så objektiv og "korrekt" tilbakemdling som mulig, synes jeg det hadde vært spenende om:
    *Man fikk en gjeng entusiaster til å besøke en annen gjeng - la oss si 5 av hver.
    *De fem som er på besøk skal da lytte på 5 ulike anlegg som de ikke har hørt før.
    *Det skal benyttes bind for øynene under lytting, og det er de samme "testsporene" på samme volum som skal benyttes.
    *Hver lytter skal fylle ut et "testskjema" hvor de både skal beskrive "objektive kvaliteter" og subjektive inntrykk.
    *Så - de fem besøknende entusiastene får hver sin ledsager, som kjører de fra anlegg til anlegg. De har bind for øynene hele tide- de blir ledet inn til lytterometm, og musikken avspilles. Så bli de ledet ut igjen og kan fylle ut sitt skjema i bilen på vei til neste. Føste anlegg skal gis karakter 5 på en skal fra 1 til 10. Og de resterende 4 skal gis karaterer i forghold til det første anlegget.
    *Etter testen så skal den enekelte blinde lytter gi sine tilbakemeldinger på hvordan testen gikk, og gjerne også synes litt om hva de tror de hørte!
    * til slutt skal testleder også frigi resultatete og vi kan allle krangle om hva som gikk feil!

    Jeg synes en slik test hadde vært gøy!

    Mvh
    OMF

  2. #2
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Dec 2003
    Innlegg
    1,457
    Tagget i
    0 Innlegg

    Et spennende eksperiment!

    Sikkert morsomt. Min innvendig er at konklusjonen på dette vet en jo allerede. Konklusjonen blir utvannet pga. alle kompromissene som må gjøres når resultatet skal summeres (adderes) opp.

    Et eksempel.
    Man tar et komponent (eksempelvis CD-spiller). Den låter noe mørkt i et system. Man forsøker å kvantifisere dette og kommer fram til et tall: +1.

    Så prøver man samme CD-spiller i et annet system. Nå låter det lyst. Man kvantifiserer dette og kommer fram til et målbart resultat: - 1.

    Men hva er så konklusjonen.
    Jo etter god gammeldags kvantifiserbare regning så låter CD-spilleren nøytralt = 0. Regnestykket er slik: +1 +-1/2 = 0.

    Men konklusjonen stemmer jo ikke med virkeligheten. Men det gjør jo ingenting.
    Morsomt er det med tall og "kvantifserbare" størrelser.
    Ein skal ikkje ta heile stigen i eit steg

  3. #3
    Æresmedlem OMF's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2002
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    10,315
    Tagget i
    12 Innlegg

    Et spennende eksperiment!

    Vel det jeg hadde syntes hadde vært spennende var at noen evaluerte lyden i oppsett de ikke kjente til - av to grunner:
    1) Man var ikke farget av fordommer
    2) Man blir også nødt til å lytte mer "aktivt" fordi man har ingen forventninger å "støtte seg til"

    Min påstand er vel i grunn at det er veldig vanskelig å lytte objektivt når man vet hva man lytter til, og at når man beskriver sine lytteinntrykk "blindt" kanskje fokuserer mer på de store tingene som skiller anlegg fra hverandre og mindre på detaljene....

    Mvh
    OMF

  4. #4
    Bransjemedlem Moiz Audio's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2007
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    3,330
    Tagget i
    1 Innlegg
    Se min butikk
    Klikk her
    Torget
    50

    Et spennende eksperiment!

    Sitat Sitat fra OMF


    *Det skal benyttes bind for øynene under lytting, og det er de samme "testsporene" på samme volum som skal benyttes.

    dette er vel viktigste punktet, men er krevende. Tenkte du å bruke spl måler og test lyd (pink (1khz)/white noise?)

    Moiz Audio

  5. #5
    Æresmedlem OMF's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2002
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    10,315
    Tagget i
    12 Innlegg

    Et spennende eksperiment!

    Sitat Sitat fra NEVATON
    Sitat Sitat fra OMF


    *Det skal benyttes bind for øynene under lytting, og det er de samme "testsporene" på samme volum som skal benyttes.

    dette er vel viktigste punktet, men er krevende. Tenkte du å bruke spl måler og test lyd (pink (1khz)/white noise?)

    Jepp - det er viktig! Man kunne eventuellt hatt 5 faste spor som skulle avspilles på samme volum, også kunne eieren av hvert "testanlegg" spille et par låter på fritt volum til slutt!

    Mvh
    OMF

  6. #6
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Dec 2003
    Innlegg
    1,457
    Tagget i
    0 Innlegg

    Et spennende eksperiment!

    Et mer spennende eksperiment som ligger i samme gata er å se om kineserne klarer å detektere forskjell på svensker og nordmenn. Da snakker jeg selvfølgelig om statistisk signifikant forskjell. Jo flere kinesere man spør, jo sikrerer blir testen og sannere blir konklusjonen. "Sannheten" frykter vil vel ikke, hva den enn måtte være
    Ein skal ikkje ta heile stigen i eit steg

  7. #7
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    May 2007
    Sted
    Fjellhamar
    Innlegg
    323
    Tagget i
    0 Innlegg

    Et spennende eksperiment!

    Jeg syns det er et glimrende forslag av OMF og helt enig i hans filosofiske betraktninger. Det eneste..og det er veldig viktig, som på hifimesser er det vanskelig å få lytterne til å høre musikk, ikke lyd. Får du disse personene til å kose seg med musikken og derfra vurdere opplevelsen av lydkvaliteten? Det der vet jeg er vanskelig.

  8. #8
    Æresmedlem tkr's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2007
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Innlegg
    15,973
    Tagget i
    3 Innlegg

    Et spennende eksperiment!

    Interessant eksperiment. Det eneste jeg har problemer med, er musikken. Jeg synes kombinasjonen fremmed muslikk + fremmed anlegg kan virke litt i overkant.

    Er det ikke mulig å la alle ta med seg 5 stykker egen musikk?

    mvh

    If you want to make God laugh, just tell Him that you have made plans
    Musikkserver - Mac Mini - Metric Halo ULN 8 - 2 x CJ Premier 350 SA - Overkill Encore- Tannoy ST 100
    Verdier la Platine - SME V/ London Decca Reference - FR 64 S/Kondo Audio Note Io II -SAEC WE 308L/ Koetsu Coralstone- Soundsmith DL103 Gold - Manley Steelhead ....Apogee Big Ben digitalklokke. Strømførende kabler

  9. #9
    Overivrig entusiast ole's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2004
    Sted
    Bærum
    Innlegg
    661
    Tagget i
    0 Innlegg

    Et spennende eksperiment!

    Sitat Sitat fra OMF
    Hei!

    Jeg er vel av den oppfatningen at vi som mennesker er er ganske upålitelige som "måleinstrumente" for god lyd!

    1) Man kan ikke bruke kun sansene som referanse når man skal "adjust for most pleasureable sound"
    2) Det er umulig å være helt objektiv når man lytter!
    Helt enig i at jeg (og andre mennesker) er upålitelige måleinstrumenter og det er heldigvis også helt uten relevans.

    For det er jeg som lytter til min musikk, jeg er dømt til å bruke de ørene vår Herre har gitt meg og de musikk og lyd erfaringer mine foreldre ga meg mulighet til å få mine første 15-20 år, og de erfaringer jeg har påført meg selv de siste 30 år.

    Jeg lytter for å oppleve musikk, ikke for å summere denne opp i kvantifiserbare størrelser i konkurranse med et oscilloskop.

    Blir litt det samme som å diskutere om jeg har en pen kone eller ei. Jeg er dømt til å se på henne med mine egne øyne og da betyr det fint lite hva andre måtte mene om den saken. (bortsett fra at jeg muligens får ha henne mer i fred om andre mener hun er stygg, så får man heller diskutere om det er et pluss eller et minus)

    Mvh Ole
    å velge seg selv og å finne seg selv er ikke to sider av samme sak ...

  10. #10
    Æresmedlem OMF's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2002
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    10,315
    Tagget i
    12 Innlegg

    Et spennende eksperiment!

    Sitat Sitat fra tkr
    Interessant eksperiment. Det eneste jeg har problemer med, er musikken. Jeg synes kombinasjonen fremmed muslikk + fremmed anlegg kan virke litt i overkant.

    Er det ikke mulig å la alle ta med seg 5 stykker egen musikk?

    mvh

    Vel...man bør spille samme musikk i alle oppsett. Men denne musikken kan gjøres tilgjengelig på forhånd slik at alle deltakere har gjort seg kjent med musikken på forhånd!

    Mvh
    OMF

  11. #11
    Æresmedlem OMF's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2002
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    10,315
    Tagget i
    12 Innlegg

    Et spennende eksperiment!

    Sitat Sitat fra Ole
    Sitat Sitat fra OMF
    Hei!

    Jeg er vel av den oppfatningen at vi som mennesker er er ganske upålitelige som "måleinstrumente" for god lyd!

    1) Man kan ikke bruke kun sansene som referanse når man skal "adjust for most pleasureable sound"
    2) Det er umulig å være helt objektiv når man lytter!
    Helt enig i at jeg (og andre mennesker) er upålitelige måleinstrumenter og det er heldigvis også helt uten relevans.

    For det er jeg som lytter til min musikk, jeg er dømt til å bruke de ørene vår Herre har gitt meg og de musikk og lyd erfaringer mine foreldre ga meg mulighet til å få mine første 15-20 år, og de erfaringer jeg har påført meg selv de siste 30 år.

    Jeg lytter for å oppleve musikk, ikke for å summere denne opp i kvantifiserbare størrelser i konkurranse med et oscilloskop.

    Blir litt det samme som å diskutere om jeg har en pen kone eller ei. Jeg er dømt til å se på henne med mine egne øyne og da betyr det fint lite hva andre måtte mene om den saken. (bortsett fra at jeg muligens får ha henne mer i fred om andre mener hun er stygg, så får man heller diskutere om det er et pluss eller et minus)

    Mvh Ole
    Jeg er helt enig i det for den enkelte kun er lyden hjemme som er viktig. Men jeg synes vel i grunn at det man kanskje kan kalle "objektive kvaliteter" også burde vært viktig!

    Mine erfaringer fra hifi de siste 10 årene er at oppsettene rundt om i de tusen hjem og forksjellige hifi butikker låter svært ulikt. Det synes jeg i grunn er litt rart, all den tid vi etterstreber det samme. MItt generelle råd til andre innen hifi har da også vært - reis ut og lytt til andre sine oppsett - finn ut om du liker horn, elektrostater, mye demping eller lite demping. Sitter man hjemme alene så vet man faktisk ikke hva man har eller hva man eventuellt går glipp av!

    Mine innledende betraktnigner var bare litt bakgrunn - det jeg hadde synes hadde vært spenende med testen var å få en helt "objektiv" vurdering av lyden i noen ulike oppsett - som ikke var farget av om lytteren visste:
    - om det var rør eller transistor i oppsettet
    - om det var CD eller vinyl
    - Om rommet var akustisk dempet eller ikke
    - om man bruke ICE/SE
    - hvor dyrt oppsettet var
    - osv osv

    Jeg tror nemlig at hjernen spiller oss et stort puss når vi lytter - slike feil kan være:
    - at vi er mer "forståelsesfulle" for et vanskelig rom hvis anlegget er dyrt
    - at man tilskriver hardhet til rommet ved rørutstyr, mens forsterereken får skydlen ved SS utstyr
    - at språkbruken er mer "preferansebasert" på dyrt utstyr, mens det går i mangler på billig utstyr osv.

    Derfor hadde jeg syntes det hadde vært utrolig spennende å se hvordan 5 erfarne lyttere beskrev 5 forskjellige anlegg hvor de ikke visste hva de hørte på!

    Mvh
    OMF

  12. #12
    RoDa
    Guest

    Et spennende eksperiment!

    Sitat Sitat fra OMF
    Føste anlegg skal gis karakter 5 på en skal fra 1 til 10. Og de resterende 4 skal gis karaterer i forghold til det første anlegget.
    *Etter testen så skal den enekelte blinde lytter gi sine tilbakemeldinger på hvordan testen gikk, og gjerne også synes litt om hva de tror de hørte!

    Sitat Sitat fra OMF
    Derfor hadde jeg syntes det hadde vært utrolig spennende å se hvordan 5 erfarne lyttere beskrev 5 forskjellige anlegg hvor de ikke visste hva de hørte på!

    Det siste er jeg enig i, men ikke det første.

    Jeg tror dessuten at du har for lite tiltro til folk flest hvis du tror de hører det de ser.

    R

  13. #13
    Bransjeaktør Bjørn ("Orso")'s Avatar
    Ble medlem
    Nov 2008
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    10,737
    Tagget i
    13 Innlegg
    Torget
    1

    Et spennende eksperiment!

    Eksperimentet er spennende. Det er vel ikke noe nytt som ikke er blitt utført før og det har blitt tydelig slått fast at forutinntatte tanker og pris er veldig avgjørende.

    Enig i mange av dine betraktninger. Personlig tror jeg ikke hifi folk er spesielt gode lyttere (når det gjelder å beskrive og bedømme lyd). De jeg kjenner som jeg regner som flinke lyttere jobber med lyd til daglig og er regel rett i en annen liga. Jeg kjenner meg godt igjen i flere av dine beskrivelser. Spesielt hva man er vant med spiller en stor rolle. Har flere ganger gått i fellen der.

    Det burde uansett være mulig å frigjøre seg til en viss grad fra det vi er lever med til daglig, pris på produktet og annet som kan ha innvirkning. Jeg tenker da at kunnskap om lyd er viktig og evnen til å nullstille seg og prøve å ikke sammenligne meg eget anlegg. Spesielt blir det feil å sammenligne med eget anlegg hvis man har klare svakheter i frekvensresponsen eller mye uheldige rombidrag.
    Det er ikke enkelt, men har tro på at jo mer erfaringer og jo bedre referanser en får så blir også dømmekraften bedre.

    Representerer lydogakustikk.no og vera-audio.com

  14. #14
    Audio Optimum
    Guest

    Et spennende eksperiment!

    Sitat Sitat fra OMF
    Sitat Sitat fra Ole
    Sitat Sitat fra OMF
    Hei!

    Jeg er vel av den oppfatningen at vi som mennesker er er ganske upålitelige som "måleinstrumente" for god lyd!

    1) Man kan ikke bruke kun sansene som referanse når man skal "adjust for most pleasureable sound"
    2) Det er umulig å være helt objektiv når man lytter!
    Helt enig i at jeg (og andre mennesker) er upålitelige måleinstrumenter og det er heldigvis også helt uten relevans.

    For det er jeg som lytter til min musikk, jeg er dømt til å bruke de ørene vår Herre har gitt meg og de musikk og lyd erfaringer mine foreldre ga meg mulighet til å få mine første 15-20 år, og de erfaringer jeg har påført meg selv de siste 30 år.

    Jeg lytter for å oppleve musikk, ikke for å summere denne opp i kvantifiserbare størrelser i konkurranse med et oscilloskop.

    Blir litt det samme som å diskutere om jeg har en pen kone eller ei. Jeg er dømt til å se på henne med mine egne øyne og da betyr det fint lite hva andre måtte mene om den saken. (bortsett fra at jeg muligens får ha henne mer i fred om andre mener hun er stygg, så får man heller diskutere om det er et pluss eller et minus)

    Mvh Ole
    Jeg er helt enig i det for den enkelte kun er lyden hjemme som er viktig. Men jeg synes vel i grunn at det man kanskje kan kalle "objektive kvaliteter" også burde vært viktig!

    Mine erfaringer fra hifi de siste 10 årene er at oppsettene rundt om i de tusen hjem og forksjellige hifi butikker låter svært ulikt. Det synes jeg i grunn er litt rart, all den tid vi etterstreber det samme. MItt generelle råd til andre innen hifi har da også vært - reis ut og lytt til andre sine oppsett - finn ut om du liker horn, elektrostater, mye demping eller lite demping. Sitter man hjemme alene så vet man faktisk ikke hva man har eller hva man eventuellt går glipp av!

    Mine innledende betraktnigner var bare litt bakgrunn - det jeg hadde synes hadde vært spenende med testen var å få en helt "objektiv" vurdering av lyden i noen ulike oppsett - som ikke var farget av om lytteren visste:
    - om det var rør eller transistor i oppsettet
    - om det var CD eller vinyl
    - Om rommet var akustisk dempet eller ikke
    - om man bruke ICE/SE
    - hvor dyrt oppsettet var
    - osv osv

    Jeg tror nemlig at hjernen spiller oss et stort puss når vi lytter - slike feil kan være:
    - at vi er mer "forståelsesfulle" for et vanskelig rom hvis anlegget er dyrt
    - at man tilskriver hardhet til rommet ved rørutstyr, mens forsterereken får skydlen ved SS utstyr
    - at språkbruken er mer "preferansebasert" på dyrt utstyr, mens det går i mangler på billig utstyr osv.

    Derfor hadde jeg syntes det hadde vært utrolig spennende å se hvordan 5 erfarne lyttere beskrev 5 forskjellige anlegg hvor de ikke visste hva de hørte på!

    Mvh
    OMF
    Meget interesant.... og mange gode poenger...

    mvh

  15. #15
    Æresmedlem OMF's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2002
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    10,315
    Tagget i
    12 Innlegg

    Et spennende eksperiment!

    Sitat Sitat fra RoDa
    Sitat Sitat fra OMF
    Føste anlegg skal gis karakter 5 på en skal fra 1 til 10. Og de resterende 4 skal gis karaterer i forghold til det første anlegget.
    *Etter testen så skal den enekelte blinde lytter gi sine tilbakemeldinger på hvordan testen gikk, og gjerne også synes litt om hva de tror de hørte!

    Sitat Sitat fra OMF
    Derfor hadde jeg syntes det hadde vært utrolig spennende å se hvordan 5 erfarne lyttere beskrev 5 forskjellige anlegg hvor de ikke visste hva de hørte på!

    Det siste er jeg enig i, men ikke det første.

    Jeg tror dessuten at du har for lite tiltro til folk flest hvis du tror de hører det de ser.

    R
    Vel - som jeg har gjentatt flere ganger så er det som sagt erfarne audiofile som har spilt med H/V byttet om, med høytalerne i motfase, med manglende mellomtone, med manglende diskant, med anlegget koblet i mono, og jeg har selv rattet med bort med feil gain både her og der...og det er ikke lett å høre når man ikke har noen "nøytral referanse" og stille inn mot! Hørselen er utrolig adaptiv, og jeg har nok ikke all verden tillitt til folk sine egne observasjoner.
    Som nevnt i innledningen - så trekker folk konklusjoner basert på eget referanseverk...tror det er i LAMM testen at Rognlien skriver at man lett kan høre at vokalen er tatt opp i et annet studio...hvor trekker man slik informasjon ut av innspillingen - vokalen kan stå i en egen vokalboks, med egen mikrofon og klang og alt kan rattes akkurat som man vil og helt anerledes enn resten. Nei...jeg tror vi lytter mye med øyner, erfaringer og fordommer.


    Jeg er forsåvidt enig i at å bruke karakterer har ett noe tabloid tilsnitt, men det er nå en gang slik at skal man på en måte få frem litt mer kvantitative forskjeller så er tallskala greit å bruke!

    mvh
    OMF

  16. #16
    Audio Optimum
    Guest

    Et spennende eksperiment!

    Sitat Sitat fra OMF
    Sitat Sitat fra RoDa
    Sitat Sitat fra OMF
    Føste anlegg skal gis karakter 5 på en skal fra 1 til 10. Og de resterende 4 skal gis karaterer i forghold til det første anlegget.
    *Etter testen så skal den enekelte blinde lytter gi sine tilbakemeldinger på hvordan testen gikk, og gjerne også synes litt om hva de tror de hørte!

    Sitat Sitat fra OMF
    Derfor hadde jeg syntes det hadde vært utrolig spennende å se hvordan 5 erfarne lyttere beskrev 5 forskjellige anlegg hvor de ikke visste hva de hørte på!

    Det siste er jeg enig i, men ikke det første.

    Jeg tror dessuten at du har for lite tiltro til folk flest hvis du tror de hører det de ser.

    R
    Vel - som jeg har gjentatt flere ganger så er det som sagt erfarne audiofile som har spilt med H/V byttet om, med høytalerne i motfase, med manglende mellomtone, med manglende diskant, med anlegget koblet i mono, og jeg har selv rattet med bort med feil gain både her og der...og det er ikke lett å høre når man ikke har noen "nøytral referanse" og stille inn mot! Hørselen er utrolig adaptiv, og jeg har nok ikke all verden tillitt til folk sine egne observasjoner.
    Som nevnt i innledningen - så trekker folk konklusjoner basert på eget referanseverk...tror det er i LAMM testen at Rognlien skriver at man lett kan høre at vokalen er tatt opp i et annet studio...hvor trekker man slik informasjon ut av innspillingen - vokalen kan stå i en egen vokalboks, med egen mikrofon og klang og alt kan rattes akkurat som man vil og helt anerledes enn resten. Nei...jeg tror vi lytter mye med øyner, erfaringer og fordommer.


    Jeg er forsåvidt enig i at å bruke karakterer har ett noe tabloid tilsnitt, men det er nå en gang slik at skal man på en måte få frem litt mer kvantitative forskjeller så er tallskala greit å bruke!

    mvh
    OMF
    Din henvisning til Laam testen er jo interesant ( den også ) for den tyder kun på forkunnskap om testmaterialet.... Men fremsettes i annen innpakkning... Monkey Fields med mezzoforte ble trommene innspilt på et kjøkken.... tviler på om noen overhodet er i stand til å høre at det er et kjøkken... men jeg kan jo ta feil... har jo gjort det tidligere..( mange ganger )...

    mvh

  17. #17
    Hifi Freak Diy Duke's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2007
    Innlegg
    2,182
    Tagget i
    0 Innlegg

    Et spennende eksperiment!


    Mon ikke man kan høre opvaskemaskinen i baggrunden ?
    Hands of the compression Button music industri.

  18. #18
    Audio Optimum
    Guest

    Et spennende eksperiment!

    Sitat Sitat fra Diy Duke

    Mon ikke man kan høre opvaskemaskinen i baggrunden ?
    Nå tenkte jeg mer på kasserolle"klangen"..

    mvh

  19. #19
    RoDa
    Guest

    Et spennende eksperiment!

    Sitat Sitat fra OMF
    1) Man kan ikke bruke kun sansene som referanse når man skal "adjust for most pleasureable sound"
    Sitat Sitat fra OMF
    Hørselen er utrolig adaptiv, og jeg har nok ikke all verden tillitt til folk sine egne observasjoner.

    Jeg er forsåvidt enig i at å bruke karakterer har ett noe tabloid tilsnitt, men det er nå en gang slik at skal man på en måte få frem litt mer kvantitative forskjeller så er tallskala greit å bruke!
    Jeg har problemer med å se hvor du vil.
    Mener jeg fikk litt pepper for å snakke kvalitative kontra kvantitative forskjeller en gang...?

    Hvor er bevisene? Hva skal bevises? At de som hører på 300B og skrukkete frekvensgang har mer "feil" enn de som hører på DP-A1s og linjalrett frekvensgang? (Eventuelt hedmarkskurve eller svakt hellende mot høyere frekvenser?)

    Disse tabbene som du snakker om, alle har vi vel gjort noen slike gjennom tidene. Men vi finner jo ut av det fordi vi hører at det er noe som ikke stemmer?
    Hvem som vinner denne testen/konkurransen du legger opp til, hva vil det vise? Kan hende det hjelper på nattesøvnen til enkelte...?

    Det ser ut som om mange glemmer at dette er en hobby.
    En hobby for økt glede ved musikklytting og for engasjement.

    Dersom jeg synes at rolfozzy har fått til noe eksepsjonelt ved gjengivelse av stemmer i anlegget sitt, så betyr det ikke noe om noen kan bevise for meg at det er grunnet lørvete frekvensgang eller manglende kontroll på basselementene.
    Så lengde de ikke med sin AL eller DEQX er i nærheten av å gjenskape det i eget oppsett....

    Poenget for meg er å finne ut av hva rolfozzy, OMF eller Gago vil med sine oppsett, og hvor bra de har lykkes med det.
    Om de spiller på ICE, rør, hybrid eller transistor fra PC, cd eller vinyl gjennom bipoler, dipoler, horn eller kassehøyttalere er revnende likegyldig.

    Det finnes sikkert de som ikke hører hvor bra ditt oppsett er siden de ikke ser noen 300B der, det finnes sikkert de som ikke hører basskontroll i oppsett med 300B og rør siden de ikke ser store transistorkraftverk der....
    For disse er det muligens morsomt å høre med aua igjen?

    R

  20. #20
    Hifi Freak Baard's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2002
    Innlegg
    1,733
    Tagget i
    0 Innlegg

    Et spennende eksperiment!

    Sitat Sitat fra OMF

    For å si det i klartekst. Er man tilvennt en lyd som er svært farget av enten romrefleksjoner, harmonisk forvrenging, store avvik i frekvensresponsen eller manglende bass/diskant, så vil man ikke like en lyd hvor disse artifaktene mangler. På samme måte vil de som har en hjemlig referanse som er mer "nøytral" i form av lav forvrening, bedre akustikk og rettere frekvensrespons - umiddelbart høre avvikene i det første oppsettet. Og det er da i dette tilfellet jeg mener at man bør skue til målinger/tekniske data. De er på ingen måte altoverskyggende - men min erfaring tilsier at det er store avvik i samspillet mellom rom, høytalere og lytteposisjon som i all hovedsak bestemmer hvordan resultatet blir. Og hørselen er såpass adaptiv og upålitelig at man greier ikke å finne disse feilene ved lytting!

    Mvh
    OMF
    I stor grad enig - derfor heller jeg mot at subjektivitet er den største fellen å gå i mht streben etter fidelity.
    Rør for fan...

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed