Et spennende eksperiment!

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.841
Antall liker
8.811
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Jeg er vel av den oppfatningen at vi som mennesker er er ganske upålitelige som "måleinstrumente" for god lyd!

Sansene våres lurer oss på mange måter. Vi har vel alle prøvd å ha 1 finger i varmt vann og 1 finger i kaldt vann for så å plassere begge fingrene i det samme glasset med lunkent vann. Eller hva med hvordan maten smaker hvis du ikke har luktesansen på plass. Hvor vil jeg med dette....jo, følgende 2 påstander:

1) Man kan ikke bruke kun sansene som referanse når man skal "adjust for most pleasureable sound"
2) Det er umulig å være helt objektiv når man lytter!

Hva mener jeg så med den første? Jo...jeg har lyttet på en del oppsett de siste årene, og de låter stort sett veldig forskjellig. De låter faktisk såpass forskjellig at man kan lurer på om vi har samme mål. Og det har vi nok heller ikke. Og drømmen om enighet om hva som er "best" eller hva som er veldig bra ligger nok godt begravet under ulik tilvenning av eget oppsett (har en person hatt fingeren i kaldt vann og en annen i varmt - så blir man ikke enig om hvilken temperatur det lunkne vannet har. Min personlig oppfatning er at man kan bruke et termometer for å etablere sannhetene om det lunkne vannet, men det er en annen debatt.)

For å si det i klartekst. Er man tilvennt en lyd som er svært farget av enten romrefleksjoner, harmonisk forvrenging, store avvik i frekvensresponsen eller manglende bass/diskant, så vil man ikke like en lyd hvor disse artifaktene mangler. På samme måte vil de som har en hjemlig referanse som er mer "nøytral" i form av lav forvrening, bedre akustikk og rettere frekvensrespons - umiddelbart høre avvikene i det første oppsettet. Og det er da i dette tilfellet jeg mener at man bør skue til målinger/tekniske data. De er på ingen måte altoverskyggende - men min erfaring tilsier at det er store avvik i samspillet mellom rom, høytalere og lytteposisjon som i all hovedsak bestemmer hvordan resultatet blir. Og hørselen er såpass adaptiv og upålitelig at man greier ikke å finne disse feilene ved lytting!

2) Min påstand er også at man aldri greier å være heløt objektiv når man lytter......Dette er på ingen måte en spesiellt provoserende utalelse, likefullt liker ingen å bli beskyldt for å være forutinntatt når den kommer til pris, meker, prisnipp eller andre ting. Men jeg synes det er en unaturlig sammenheng mellom lyd og andre atributter - tungt utstyr har gjerne godt fundament og solid bass, spinklere utstyr har gjerne oppløsting og luftighet, er det gull i kjeden er lyden gylden, mens aluminium gjerne er kalrt og litt kjølig. Uten at dette er noen direkte kritikk av denne testen så skriver Vadset i siste Fidelity at denne enrome CD spilelren har godt fundament trolig pga god strømforsyning som man ikke finner hos de under 20 kg. Nå trengs det flere tusen ganger mer effekt for å drive en pære i juletrebelysningen enn det denne CD spillerne skal levere - så det synes rart om underdimmensjonerings kal være problemenet. Jeg synes også det rart at mangler ved dyre produkter ofte beskrives som "matching" avvikende egenskaper, mens på billige produkter så er "trærne vosker ikke inn i himmelen".


Vel...jeg må vel komme med en konklusjon....jeg er til stadighet overrasket over hvor lite flinke vi audiofile er til å beskrive lyd objektivt. Art man ikke er enig om hva som låter bra er jo forsåvidt en grei sak. Men at man ikke blir enig om anlegget spiller oppløst eller ikke, om bassen gikk helt i kjelleren elelr ikke og om klangbalansen var varm elelr kald..det synes jeg er mer bekymringsfullt!

Så...for å få en så objektiv og "korrekt" tilbakemdling som mulig, synes jeg det hadde vært spenende om:
*Man fikk en gjeng entusiaster til å besøke en annen gjeng - la oss si 5 av hver.
*De fem som er på besøk skal da lytte på 5 ulike anlegg som de ikke har hørt før.
*Det skal benyttes bind for øynene under lytting, og det er de samme "testsporene" på samme volum som skal benyttes.
*Hver lytter skal fylle ut et "testskjema" hvor de både skal beskrive "objektive kvaliteter" og subjektive inntrykk.
*Så - de fem besøknende entusiastene får hver sin ledsager, som kjører de fra anlegg til anlegg. De har bind for øynene hele tide- de blir ledet inn til lytterometm, og musikken avspilles. Så bli de ledet ut igjen og kan fylle ut sitt skjema i bilen på vei til neste. Føste anlegg skal gis karakter 5 på en skal fra 1 til 10. Og de resterende 4 skal gis karaterer i forghold til det første anlegget.
*Etter testen så skal den enekelte blinde lytter gi sine tilbakemeldinger på hvordan testen gikk, og gjerne også synes litt om hva de tror de hørte!
* til slutt skal testleder også frigi resultatete og vi kan allle krangle om hva som gikk feil! ;D

Jeg synes en slik test hadde vært gøy!

Mvh
OMF
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Sikkert morsomt. Min innvendig er at konklusjonen på dette vet en jo allerede. Konklusjonen blir utvannet pga. alle kompromissene som må gjøres når resultatet skal summeres (adderes) opp.

Et eksempel.
Man tar et komponent (eksempelvis CD-spiller). Den låter noe mørkt i et system. Man forsøker å kvantifisere dette og kommer fram til et tall: +1.

Så prøver man samme CD-spiller i et annet system. Nå låter det lyst. Man kvantifiserer dette og kommer fram til et målbart resultat: - 1.

Men hva er så konklusjonen.
Jo etter god gammeldags kvantifiserbare regning så låter CD-spilleren nøytralt = 0. Regnestykket er slik: +1 +-1/2 = 0.

Men konklusjonen stemmer jo ikke med virkeligheten. Men det gjør jo ingenting. ;D
Morsomt er det med tall og "kvantifserbare" størrelser.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.841
Antall liker
8.811
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Vel det jeg hadde syntes hadde vært spennende var at noen evaluerte lyden i oppsett de ikke kjente til - av to grunner:
1) Man var ikke farget av fordommer
2) Man blir også nødt til å lytte mer "aktivt" fordi man har ingen forventninger å "støtte seg til"

Min påstand er vel i grunn at det er veldig vanskelig å lytte objektivt når man vet hva man lytter til, og at når man beskriver sine lytteinntrykk "blindt" kanskje fokuserer mer på de store tingene som skiller anlegg fra hverandre og mindre på detaljene....

Mvh
OMF
 

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Innlegg
4.121
Antall liker
768
Sted
Oslo
Torget vurderinger
122
OMF skrev:
*Det skal benyttes bind for øynene under lytting, og det er de samme "testsporene" på samme volum som skal benyttes.
dette er vel viktigste punktet, men er krevende. Tenkte du å bruke spl måler og test lyd (pink (1khz)/white noise?)

;)
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.841
Antall liker
8.811
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
NEVATON skrev:
OMF skrev:
*Det skal benyttes bind for øynene under lytting, og det er de samme "testsporene" på samme volum som skal benyttes.
dette er vel viktigste punktet, men er krevende. Tenkte du å bruke spl måler og test lyd (pink (1khz)/white noise?)

;)
Jepp - det er viktig! Man kunne eventuellt hatt 5 faste spor som skulle avspilles på samme volum, også kunne eieren av hvert "testanlegg" spille et par låter på fritt volum til slutt!

Mvh
OMF
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Et mer spennende eksperiment som ligger i samme gata er å se om kineserne klarer å detektere forskjell på svensker og nordmenn. Da snakker jeg selvfølgelig om statistisk signifikant forskjell. Jo flere kinesere man spør, jo sikrerer blir testen og sannere blir konklusjonen. "Sannheten" frykter vil vel ikke, hva den enn måtte være 8) ;D ;D ;)
 

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Innlegg
326
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
1
Jeg syns det er et glimrende forslag av OMF og helt enig i hans filosofiske betraktninger. Det eneste..og det er veldig viktig, som på hifimesser er det vanskelig å få lytterne til å høre musikk, ikke lyd. Får du disse personene til å kose seg med musikken og derfra vurdere opplevelsen av lydkvaliteten? Det der vet jeg er vanskelig.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.565
Antall liker
27.599
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Interessant eksperiment. Det eneste jeg har problemer med, er musikken. Jeg synes kombinasjonen fremmed muslikk + fremmed anlegg kan virke litt i overkant.

Er det ikke mulig å la alle ta med seg 5 stykker egen musikk?

mvh
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
766
Antall liker
108
Sted
Bærum
OMF skrev:
Hei!

Jeg er vel av den oppfatningen at vi som mennesker er er ganske upålitelige som "måleinstrumente" for god lyd!

1) Man kan ikke bruke kun sansene som referanse når man skal "adjust for most pleasureable sound"
2) Det er umulig å være helt objektiv når man lytter!
Helt enig i at jeg (og andre mennesker) er upålitelige måleinstrumenter og det er heldigvis også helt uten relevans.

For det er jeg som lytter til min musikk, jeg er dømt til å bruke de ørene vår Herre har gitt meg og de musikk og lyd erfaringer mine foreldre ga meg mulighet til å få mine første 15-20 år, og de erfaringer jeg har påført meg selv de siste 30 år.

Jeg lytter for å oppleve musikk, ikke for å summere denne opp i kvantifiserbare størrelser i konkurranse med et oscilloskop.

Blir litt det samme som å diskutere om jeg har en pen kone eller ei. Jeg er dømt til å se på henne med mine egne øyne og da betyr det fint lite hva andre måtte mene om den saken. (bortsett fra at jeg muligens får ha henne mer i fred om andre mener hun er stygg, så får man heller diskutere om det er et pluss eller et minus)

Mvh Ole
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.841
Antall liker
8.811
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
tkr skrev:
Interessant eksperiment. Det eneste jeg har problemer med, er musikken. Jeg synes kombinasjonen fremmed muslikk + fremmed anlegg kan virke litt i overkant.

Er det ikke mulig å la alle ta med seg 5 stykker egen musikk?

mvh
Vel...man bør spille samme musikk i alle oppsett. Men denne musikken kan gjøres tilgjengelig på forhånd slik at alle deltakere har gjort seg kjent med musikken på forhånd!

Mvh
OMF
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.841
Antall liker
8.811
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Ole skrev:
OMF skrev:
Hei!

Jeg er vel av den oppfatningen at vi som mennesker er er ganske upålitelige som "måleinstrumente" for god lyd!

1) Man kan ikke bruke kun sansene som referanse når man skal "adjust for most pleasureable sound"
2) Det er umulig å være helt objektiv når man lytter!
Helt enig i at jeg (og andre mennesker) er upålitelige måleinstrumenter og det er heldigvis også helt uten relevans.

For det er jeg som lytter til min musikk, jeg er dømt til å bruke de ørene vår Herre har gitt meg og de musikk og lyd erfaringer mine foreldre ga meg mulighet til å få mine første 15-20 år, og de erfaringer jeg har påført meg selv de siste 30 år.

Jeg lytter for å oppleve musikk, ikke for å summere denne opp i kvantifiserbare størrelser i konkurranse med et oscilloskop.

Blir litt det samme som å diskutere om jeg har en pen kone eller ei. Jeg er dømt til å se på henne med mine egne øyne og da betyr det fint lite hva andre måtte mene om den saken. (bortsett fra at jeg muligens får ha henne mer i fred om andre mener hun er stygg, så får man heller diskutere om det er et pluss eller et minus)

Mvh Ole
Jeg er helt enig i det for den enkelte kun er lyden hjemme som er viktig. Men jeg synes vel i grunn at det man kanskje kan kalle "objektive kvaliteter" også burde vært viktig!

Mine erfaringer fra hifi de siste 10 årene er at oppsettene rundt om i de tusen hjem og forksjellige hifi butikker låter svært ulikt. Det synes jeg i grunn er litt rart, all den tid vi etterstreber det samme. MItt generelle råd til andre innen hifi har da også vært - reis ut og lytt til andre sine oppsett - finn ut om du liker horn, elektrostater, mye demping eller lite demping. Sitter man hjemme alene så vet man faktisk ikke hva man har eller hva man eventuellt går glipp av!

Mine innledende betraktnigner var bare litt bakgrunn - det jeg hadde synes hadde vært spenende med testen var å få en helt "objektiv" vurdering av lyden i noen ulike oppsett - som ikke var farget av om lytteren visste:
- om det var rør eller transistor i oppsettet
- om det var CD eller vinyl
- Om rommet var akustisk dempet eller ikke
- om man bruke ICE/SE
- hvor dyrt oppsettet var
- osv osv

Jeg tror nemlig at hjernen spiller oss et stort puss når vi lytter - slike feil kan være:
- at vi er mer "forståelsesfulle" for et vanskelig rom hvis anlegget er dyrt
- at man tilskriver hardhet til rommet ved rørutstyr, mens forsterereken får skydlen ved SS utstyr
- at språkbruken er mer "preferansebasert" på dyrt utstyr, mens det går i mangler på billig utstyr osv.

Derfor hadde jeg syntes det hadde vært utrolig spennende å se hvordan 5 erfarne lyttere beskrev 5 forskjellige anlegg hvor de ikke visste hva de hørte på!

Mvh
OMF
 
R

RoDa

Gjest
OMF skrev:
Føste anlegg skal gis karakter 5 på en skal fra 1 til 10. Og de resterende 4 skal gis karaterer i forghold til det første anlegget.
*Etter testen så skal den enekelte blinde lytter gi sine tilbakemeldinger på hvordan testen gikk, og gjerne også synes litt om hva de tror de hørte!

OMF skrev:
Derfor hadde jeg syntes det hadde vært utrolig spennende å se hvordan 5 erfarne lyttere beskrev 5 forskjellige anlegg hvor de ikke visste hva de hørte på!

Det siste er jeg enig i, men ikke det første.

Jeg tror dessuten at du har for lite tiltro til folk flest hvis du tror de hører det de ser.

R
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Eksperimentet er spennende. Det er vel ikke noe nytt som ikke er blitt utført før og det har blitt tydelig slått fast at forutinntatte tanker og pris er veldig avgjørende.

Enig i mange av dine betraktninger. Personlig tror jeg ikke hifi folk er spesielt gode lyttere (når det gjelder å beskrive og bedømme lyd). De jeg kjenner som jeg regner som flinke lyttere jobber med lyd til daglig og er regel rett i en annen liga. Jeg kjenner meg godt igjen i flere av dine beskrivelser. Spesielt hva man er vant med spiller en stor rolle. Har flere ganger gått i fellen der.

Det burde uansett være mulig å frigjøre seg til en viss grad fra det vi er lever med til daglig, pris på produktet og annet som kan ha innvirkning. Jeg tenker da at kunnskap om lyd er viktig og evnen til å nullstille seg og prøve å ikke sammenligne meg eget anlegg. Spesielt blir det feil å sammenligne med eget anlegg hvis man har klare svakheter i frekvensresponsen eller mye uheldige rombidrag.
Det er ikke enkelt, men har tro på at jo mer erfaringer og jo bedre referanser en får så blir også dømmekraften bedre.
 
A

Audio Optimum

Gjest
OMF skrev:
Ole skrev:
OMF skrev:
Hei!

Jeg er vel av den oppfatningen at vi som mennesker er er ganske upålitelige som "måleinstrumente" for god lyd!

1) Man kan ikke bruke kun sansene som referanse når man skal "adjust for most pleasureable sound"
2) Det er umulig å være helt objektiv når man lytter!
Helt enig i at jeg (og andre mennesker) er upålitelige måleinstrumenter og det er heldigvis også helt uten relevans.

For det er jeg som lytter til min musikk, jeg er dømt til å bruke de ørene vår Herre har gitt meg og de musikk og lyd erfaringer mine foreldre ga meg mulighet til å få mine første 15-20 år, og de erfaringer jeg har påført meg selv de siste 30 år.

Jeg lytter for å oppleve musikk, ikke for å summere denne opp i kvantifiserbare størrelser i konkurranse med et oscilloskop.

Blir litt det samme som å diskutere om jeg har en pen kone eller ei. Jeg er dømt til å se på henne med mine egne øyne og da betyr det fint lite hva andre måtte mene om den saken. (bortsett fra at jeg muligens får ha henne mer i fred om andre mener hun er stygg, så får man heller diskutere om det er et pluss eller et minus)

Mvh Ole
Jeg er helt enig i det for den enkelte kun er lyden hjemme som er viktig. Men jeg synes vel i grunn at det man kanskje kan kalle "objektive kvaliteter" også burde vært viktig!

Mine erfaringer fra hifi de siste 10 årene er at oppsettene rundt om i de tusen hjem og forksjellige hifi butikker låter svært ulikt. Det synes jeg i grunn er litt rart, all den tid vi etterstreber det samme. MItt generelle råd til andre innen hifi har da også vært - reis ut og lytt til andre sine oppsett - finn ut om du liker horn, elektrostater, mye demping eller lite demping. Sitter man hjemme alene så vet man faktisk ikke hva man har eller hva man eventuellt går glipp av!

Mine innledende betraktnigner var bare litt bakgrunn - det jeg hadde synes hadde vært spenende med testen var å få en helt "objektiv" vurdering av lyden i noen ulike oppsett - som ikke var farget av om lytteren visste:
- om det var rør eller transistor i oppsettet
- om det var CD eller vinyl
- Om rommet var akustisk dempet eller ikke
- om man bruke ICE/SE
- hvor dyrt oppsettet var
- osv osv

Jeg tror nemlig at hjernen spiller oss et stort puss når vi lytter - slike feil kan være:
- at vi er mer "forståelsesfulle" for et vanskelig rom hvis anlegget er dyrt
- at man tilskriver hardhet til rommet ved rørutstyr, mens forsterereken får skydlen ved SS utstyr
- at språkbruken er mer "preferansebasert" på dyrt utstyr, mens det går i mangler på billig utstyr osv.

Derfor hadde jeg syntes det hadde vært utrolig spennende å se hvordan 5 erfarne lyttere beskrev 5 forskjellige anlegg hvor de ikke visste hva de hørte på!

Mvh
OMF
Meget interesant.... og mange gode poenger... :)

mvh
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.841
Antall liker
8.811
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
RoDa skrev:
OMF skrev:
Føste anlegg skal gis karakter 5 på en skal fra 1 til 10. Og de resterende 4 skal gis karaterer i forghold til det første anlegget.
*Etter testen så skal den enekelte blinde lytter gi sine tilbakemeldinger på hvordan testen gikk, og gjerne også synes litt om hva de tror de hørte!

OMF skrev:
Derfor hadde jeg syntes det hadde vært utrolig spennende å se hvordan 5 erfarne lyttere beskrev 5 forskjellige anlegg hvor de ikke visste hva de hørte på!

Det siste er jeg enig i, men ikke det første.

Jeg tror dessuten at du har for lite tiltro til folk flest hvis du tror de hører det de ser.

R
Vel - som jeg har gjentatt flere ganger så er det som sagt erfarne audiofile som har spilt med H/V byttet om, med høytalerne i motfase, med manglende mellomtone, med manglende diskant, med anlegget koblet i mono, og jeg har selv rattet med bort med feil gain både her og der...og det er ikke lett å høre når man ikke har noen "nøytral referanse" og stille inn mot! Hørselen er utrolig adaptiv, og jeg har nok ikke all verden tillitt til folk sine egne observasjoner.
Som nevnt i innledningen - så trekker folk konklusjoner basert på eget referanseverk...tror det er i LAMM testen at Rognlien skriver at man lett kan høre at vokalen er tatt opp i et annet studio...hvor trekker man slik informasjon ut av innspillingen - vokalen kan stå i en egen vokalboks, med egen mikrofon og klang og alt kan rattes akkurat som man vil og helt anerledes enn resten. Nei...jeg tror vi lytter mye med øyner, erfaringer og fordommer.


Jeg er forsåvidt enig i at å bruke karakterer har ett noe tabloid tilsnitt, men det er nå en gang slik at skal man på en måte få frem litt mer kvantitative forskjeller så er tallskala greit å bruke!

mvh
OMF
 
A

Audio Optimum

Gjest
OMF skrev:
RoDa skrev:
OMF skrev:
Føste anlegg skal gis karakter 5 på en skal fra 1 til 10. Og de resterende 4 skal gis karaterer i forghold til det første anlegget.
*Etter testen så skal den enekelte blinde lytter gi sine tilbakemeldinger på hvordan testen gikk, og gjerne også synes litt om hva de tror de hørte!

OMF skrev:
Derfor hadde jeg syntes det hadde vært utrolig spennende å se hvordan 5 erfarne lyttere beskrev 5 forskjellige anlegg hvor de ikke visste hva de hørte på!

Det siste er jeg enig i, men ikke det første.

Jeg tror dessuten at du har for lite tiltro til folk flest hvis du tror de hører det de ser.

R
Vel - som jeg har gjentatt flere ganger så er det som sagt erfarne audiofile som har spilt med H/V byttet om, med høytalerne i motfase, med manglende mellomtone, med manglende diskant, med anlegget koblet i mono, og jeg har selv rattet med bort med feil gain både her og der...og det er ikke lett å høre når man ikke har noen "nøytral referanse" og stille inn mot! Hørselen er utrolig adaptiv, og jeg har nok ikke all verden tillitt til folk sine egne observasjoner.
Som nevnt i innledningen - så trekker folk konklusjoner basert på eget referanseverk...tror det er i LAMM testen at Rognlien skriver at man lett kan høre at vokalen er tatt opp i et annet studio...hvor trekker man slik informasjon ut av innspillingen - vokalen kan stå i en egen vokalboks, med egen mikrofon og klang og alt kan rattes akkurat som man vil og helt anerledes enn resten. Nei...jeg tror vi lytter mye med øyner, erfaringer og fordommer.


Jeg er forsåvidt enig i at å bruke karakterer har ett noe tabloid tilsnitt, men det er nå en gang slik at skal man på en måte få frem litt mer kvantitative forskjeller så er tallskala greit å bruke!

mvh
OMF
Din henvisning til Laam testen er jo interesant ( den også ) for den tyder kun på forkunnskap om testmaterialet.... Men fremsettes i annen innpakkning... Monkey Fields med mezzoforte ble trommene innspilt på et kjøkken.... tviler på om noen overhodet er i stand til å høre at det er et kjøkken... men jeg kan jo ta feil... har jo gjort det tidligere..( mange ganger )...

mvh
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Mon ikke man kan høre opvaskemaskinen i baggrunden ? ;D
 
R

RoDa

Gjest
OMF skrev:
1) Man kan ikke bruke kun sansene som referanse når man skal "adjust for most pleasureable sound"
OMF skrev:
Hørselen er utrolig adaptiv, og jeg har nok ikke all verden tillitt til folk sine egne observasjoner.

Jeg er forsåvidt enig i at å bruke karakterer har ett noe tabloid tilsnitt, men det er nå en gang slik at skal man på en måte få frem litt mer kvantitative forskjeller så er tallskala greit å bruke!
Jeg har problemer med å se hvor du vil.
Mener jeg fikk litt pepper for å snakke kvalitative kontra kvantitative forskjeller en gang...?

Hvor er bevisene? Hva skal bevises? At de som hører på 300B og skrukkete frekvensgang har mer "feil" enn de som hører på DP-A1s og linjalrett frekvensgang? (Eventuelt hedmarkskurve eller svakt hellende mot høyere frekvenser?)

Disse tabbene som du snakker om, alle har vi vel gjort noen slike gjennom tidene. Men vi finner jo ut av det fordi vi hører at det er noe som ikke stemmer?
Hvem som vinner denne testen/konkurransen du legger opp til, hva vil det vise? Kan hende det hjelper på nattesøvnen til enkelte...?

Det ser ut som om mange glemmer at dette er en hobby.
En hobby for økt glede ved musikklytting og for engasjement.

Dersom jeg synes at rolfozzy har fått til noe eksepsjonelt ved gjengivelse av stemmer i anlegget sitt, så betyr det ikke noe om noen kan bevise for meg at det er grunnet lørvete frekvensgang eller manglende kontroll på basselementene.
Så lengde de ikke med sin AL eller DEQX er i nærheten av å gjenskape det i eget oppsett....

Poenget for meg er å finne ut av hva rolfozzy, OMF eller Gago vil med sine oppsett, og hvor bra de har lykkes med det.
Om de spiller på ICE, rør, hybrid eller transistor fra PC, cd eller vinyl gjennom bipoler, dipoler, horn eller kassehøyttalere er revnende likegyldig.

Det finnes sikkert de som ikke hører hvor bra ditt oppsett er siden de ikke ser noen 300B der, det finnes sikkert de som ikke hører basskontroll i oppsett med 300B og rør siden de ikke ser store transistorkraftverk der....
For disse er det muligens morsomt å høre med aua igjen?

R
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.160
Antall liker
688
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
For å si det i klartekst. Er man tilvennt en lyd som er svært farget av enten romrefleksjoner, harmonisk forvrenging, store avvik i frekvensresponsen eller manglende bass/diskant, så vil man ikke like en lyd hvor disse artifaktene mangler. På samme måte vil de som har en hjemlig referanse som er mer "nøytral" i form av lav forvrening, bedre akustikk og rettere frekvensrespons - umiddelbart høre avvikene i det første oppsettet. Og det er da i dette tilfellet jeg mener at man bør skue til målinger/tekniske data. De er på ingen måte altoverskyggende - men min erfaring tilsier at det er store avvik i samspillet mellom rom, høytalere og lytteposisjon som i all hovedsak bestemmer hvordan resultatet blir. Og hørselen er såpass adaptiv og upålitelig at man greier ikke å finne disse feilene ved lytting!

Mvh
OMF
I stor grad enig - derfor heller jeg mot at subjektivitet er den største fellen å gå i mht streben etter fidelity.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.841
Antall liker
8.811
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Skriver litt i rødt i ditt innlegg.....


RoDa skrev:
OMF skrev:
1) Man kan ikke bruke kun sansene som referanse når man skal "adjust for most pleasureable sound"
OMF skrev:
Hørselen er utrolig adaptiv, og jeg har nok ikke all verden tillitt til folk sine egne observasjoner.

Jeg er forsåvidt enig i at å bruke karakterer har ett noe tabloid tilsnitt, men det er nå en gang slik at skal man på en måte få frem litt mer kvantitative forskjeller så er tallskala greit å bruke!
Jeg har problemer med å se hvor du vil.Det jeg i grunn er på jakt etter er å finne sammenheng mellom objektive målbare parametre og subjektive lytteinntrykk
Mener jeg fikk litt pepper for å snakke kvalitative kontra kvantitative forskjeller en gang...?Her på sentralen kan man få pepper for det meste, husker ikke helt hva du har fått pepper for, men det er jo ikke sikkert at du var på blind spor for det

Hvor er bevisene? Bevisene vil i en sånn setting være de helt upåvirkede lytteinntrykkene fra lytterne - som helst bør kunne rangeresHva skal bevises? Vel - man kan neppe bevise noe med fem lyttere, men det kan første steg i å avklare litt mer hva som utgjør størst forskjell på lyden, hvilke egenskaper (oppløsning, frekvensgang, bassrespons, perspektiv, osv) som "bhetyr" mest, osv.At de som hører på 300B og skrukkete frekvensgang har mer "feil" enn de som hører på DP-A1s og linjalrett frekvensgang? (Eventuelt hedmarkskurve eller svakt hellende mot høyere frekvenser?)Ja, dette kan jo være et artig utgangspunkt - hvis feks lyttepanelet i en slik test konsekvent foretrakk oppsett som ikke var frekvenskorrigert. eller at de konsekvent foretrakk oppsett med lang lytteavstand, eller som hadde full bassgjengivelse...

Disse tabbene som du snakker om, alle har vi vel gjort noen slike gjennom tidene. Men vi finner jo ut av det fordi vi hører at det er noe som ikke stemmer? Alle mine eksempeler ble oppdaget av gjestelyttere som ikke var tilvennt feilen.
Hvem som vinner denne testen/konkurransen du legger opp til, hva vil det vise? Kan hende det hjelper på nattesøvnen til enkelte...?
Det kan forhåpentlig være en vekker for mange. Mine fordommer tilsier at feks kabler blir uviktig i en slik setting - viser det seg at anleggene med dyre kabler kosnekvent scorer bedre enn anlegg med billige kabler - så må jeg kanskje revurdere. Hvis man i større grad kan knytte sammenhenger mellom karakteristikker ved oppsettet og ytelse så tror jeg vi alle kan bli vinnere!

Det ser ut som om mange glemmer at dette er en hobby.
En hobby for økt glede ved musikklytting og for engasjement.
Jeg har ikke glemt det, men det er en hobby hvor vi hele tiden ønsker bedre lyd....hva er ikke da bedre enn å delta i noe jeg oppfatter som et spennende eksperiment og så i etterkant kunne dele erfaringene med andre. Jeg ville syntes det hadde vært utrolig spennende å bli utfordret til å lytte på 5 for meg ukjente oppsett - for deretter å srkive litt om lyden av hvert av dem. Kanskje til og med gjette litt på hva jeg hørte på! Og så få fasiten i etterkant. Kjempegøy og spennende hadde jeg syntes!

Dersom jeg synes at rolfozzy har fått til noe eksepsjonelt ved gjengivelse av stemmer i anlegget sitt, så betyr det ikke noe om noen kan bevise for meg at det er grunnet lørvete frekvensgang eller manglende kontroll på basselementene.
Så lengde de ikke med sin AL eller DEQX er i nærheten av å gjenskape det i eget oppsett....
Tja, jeg er veldig facinert av stemmegjengivelse og for meg betyr det veldig mye hvis man kunne greie å finne ut om den magiske stemmegjengivelsen hos Rolfozzy skyldes:
- frekvensavvik - for da kommer den samtidig med en tradeoff
- høytalerne - for da må man nesten ha samme høytalere for å få det til (eller lignende)
- elektronikk - da skulle det være mulig å kjøpe samme elektronikk og få noe av det samme med andre høytalere.
Hvis jeg ikke vet noe...så blir det slik at stemmer er jævlig bra hos Ozzy - den eneste muligheten jeg har til å få like bra stemmegjengivsle er å kjøpe eksakt samme utstyr og sette det i et identisk rom. Jeg synes som sagt det mest spennende med hifi for tiden er å finne ut hvorfor stemmer låter så jævlig bra hos Rolfozzy....og da er selvsagt eieren av det oppsettet den første man skal snakke med, men målinger og "rapporter fra blindlytting" til det oppsettet er også gode kilder til forståelse!



Poenget for meg er å finne ut av hva rolfozzy, OMF eller Gago vil med sine oppsett, og hvor bra de har lykkes med det.
Om de spiller på ICE, rør, hybrid eller transistor fra PC, cd eller vinyl gjennom bipoler, dipoler, horn eller kassehøyttalere er revnende likegyldig.
Enig..., men igjen har jeg lyst tpå litt mer kunnskap. hvis man er holografifreak....så hjelper det meg lite at medlem XX har bra holografi i sitt oppsett. Derimot hjelper det meg veldig hvis man må ha utsytr som har egenskap A, B og C.....for da kan jeg velge mellom alt utstyret som har egenskap A, B og C!

Det finnes sikkert de som ikke hører hvor bra ditt oppsett er siden de ikke ser noen 300B der, det finnes sikkert de som ikke hører basskontroll i oppsett med 300B og rør siden de ikke ser store transistorkraftverk der....
For disse er det muligens morsomt å høre med aua igjen?
Jeg tror som sagt det finnes mange slike! ;D

R
Mvh
OMF
 
R

RoDa

Gjest
Hmm....

Egentlig er tanken din spennende, men jeg har vanskelig for å se det overførbart mellom oppsett.
Din første øvelse med 5 oppsett blir mer arti enn opplysende.
Skal du får noen klar formening om dette, så bør det med ti eller tjue ganger så mange oppsett.
Blir muligens tøft å organisere... ;D

Videre bør du kanskje vurdere å lage kategorier?
rør-ikke rør, horn eller dipoler, kasse, akustikkfikset rom, nakent rom...

Morsom ide, men å lage en fasit for hvordan sette opp objektivt best mulig anlegg..? Tøff oppgave.
JanR, BHO og Gago sine for eksempel. De er jo "like" i oppbygning men låter kanskje ikke helt likt....
Hvordan skal dette konkluderes? Dersom Gago får flest stemmer, betyr det at Avantgarde er bedre enn Klipsch?

Mvh
Rolf
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.841
Antall liker
8.811
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
RoDa skrev:
Hmm....

Egentlig er tanken din spennende, men jeg har vanskelig for å se det overførbart mellom oppsett.Vel - det er jo akkurat det som er spennende...hvordan opplever folk oppsett når man ikke vet prisen, rør/SS, horn, eklektrostat osv
Din første øvelse med 5 oppsett blir mer arti enn opplysende.uenig, veldig opplysende ville jeg si
Skal du får noen klar formening om dette, så bør det med ti eller tjue ganger så mange oppsett.
Blir muligens tøft å organisere... ;DHelt klart, men hadde vært artig om et lydlaug slengte seg i bilen til et annet

Videre bør du kanskje vurdere å lage kategorier?
rør-ikke rør, horn eller dipoler, kasse, akustikkfikset rom, nakent rom...
Helt uenig...poenget er nettopp å ha forksjellige oppsett slik at man blir mer fokusert på hvordan ting faktisk låter og ikke hvilke forventninger man har til hvordan det låter

Morsom ide, men å lage en fasit for hvordan sette opp objektivt best mulig anlegg..? Tøff oppgave.Det er på ingen måte poenget...poenget er å finne ut om man oppfatter oppsettet på en annen måte når man ikke er forutinntatt på noen som helst måte
JanR, BHO og Gago sine for eksempel. De er jo "like" i oppbygning men låter kanskje ikke helt likt....
Hvordan skal dette konkluderes? Dersom Gago får flest stemmer, betyr det at Avantgarde er bedre enn Klipsch?
Vel, jeg synes man kunne lagt opp til litt flere evalueringskriterier...feks så kunne man lage et litt omfattende spørreskjema hvor blant annet følgende egenskaper
*Mikrodynmaikk
*Makrodynamikk
*presisjon
*Definisjon i bassen
*oppløsning i mellomtonen
osv osv osv

Igjen så er fokuset å knytte forbindelser mellom "subjektive" lytteinntrykk og objektive parametere som kan kontrolleres!




Mvh
Rolf
mvh
OMF
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.629
Antall liker
21.405
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Kul idé, OMF.

Sånne bruke øra-opplegg er lærerike.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Det er klart at et slikt eksperiment kun er interessant for oss som påvirkes av forventninger etc. For alle andre må en slik "bind for øynene"-seanse fremstå som patetisk. Akk, var jeg like fordomsfri.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Synes tanken din er spennede OMF. Om det lar seg gjøre rent praktisk er noe helt annet. I tillegg vil rommet bidra sikkert mer enn nok til at en kan trekke generelle konklusjoner av ulik teknologi. 8)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.629
Antall liker
21.405
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
The room is not the problem. The loudspeaker is the problem.

Also sprach Siegfried Linkwitz. Ta utfordringen.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Valentino skrev:
The room is not the problem. The loudspeaker is the problem.

Also sprach Siegfried Linkwitz. Ta utfordringen.
Hehe Val... Rom først, så høytaler... Neglisjerer en rommet så får en i beste fall middelmådig lyd.... Dette er ike noe en leser seg til men erfarer.. ;)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.629
Antall liker
21.405
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Interressant det der, hvordan alle mulige slags høyttalere står i alle mulige slags rom, og hvordan erfaringene leder til den ene blindgaten etter den andre. ;)

På den annen side kan man jo lese noe man finner interessant, sette seg inn i det, og gjøre sine egne erfaringer på grunnlag av det...
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.841
Antall liker
8.811
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
HCS skrev:
Synes tanken din er spennede OMF. Om det lar seg gjøre rent praktisk er noe helt annet. I tillegg vil rommet bidra sikkert mer enn nok til at en kan trekke generelle konklusjoner av ulik teknologi. 8)
Vel, cluet er ikke å trekke noen konklusjoner basert på teknologi - det er litt for snervert syn.

Det er sikkert ingen stor hemmelighet hva jeg mener gir best lyd, og at jeg mener samspillet mellom rom, høytalere og lytteposisjon langt overgår alle andre faktorer når det kommer til lyd. Mange uttaler at de hører forbi det dårlige rommet...og det tror jeg man i aller høyeste grad gjør. Man hører noe annet enn den lyden som faktisk er i rommet - man hører forbi svakhetene - basert på en forventinig om hvordan utstyret skal låte. Og det er dette forventningsbiaset jeg har lyst til å riste ved....hvordan opplever vi lyden når vi ikke har forventninger?

Hvordan høres oppsettet ut.....når du ikke vet om det er et rør/horn anlegg til 1,5Mil, Rør og Klipsch til 200k eller ICE/akustikk og DIY til 50k du hører på, om du sitter i et dedikert og behandlet lytterom, eller på en stol som er skjøvet frem mellom møblene i stua! Dette synes jeg er spennende!

Mvh
OMF
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Valentino skrev:
Interressant det der, hvordan alle mulige slags høyttalere står i alle mulige slags rom, og hvordan erfaringene leder til den ene blindgaten etter den andre. ;)
Det kan du si Val... :)...Min ydmyke innstilling er uansett at det beste er å få hørt en høytaler der den skal anvendes.. Jeg har hverken tålmod eller interesse av Toole og vennene hans når det er i MIN stue musikk skal HØRES ;)..
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
OMF skrev:
HCS skrev:
Synes tanken din er spennede OMF. Om det lar seg gjøre rent praktisk er noe helt annet. I tillegg vil rommet bidra sikkert mer enn nok til at en kan trekke generelle konklusjoner av ulik teknologi. 8)
Hvordan høres oppsettet ut.....når du ikke vet om det er et rør/horn anlegg til 1,5Mil, Rør og Klipsch til 200k eller ICE/akustikk og DIY til 50k du hører på, om du sitter i et dedikert og behandlet lytterom, eller på en stol som er skjøvet frem mellom møblene i stua! Dette synes jeg er spennende!

Mvh
OMF
Takk for oppklarende formuleringer her OMF. Ja, forventingsbias er spennede å "røre" ved, få noen nye ideer rundt måten å lytte til og med de komponetene som en besitter.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.629
Antall liker
21.405
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
HCS skrev:
Valentino skrev:
Interressant det der, hvordan alle mulige slags høyttalere står i alle mulige slags rom, og hvordan erfaringene leder til den ene blindgaten etter den andre. ;)
Det kan du si Val... :)...Min ydmyke innstilling er uansett at det beste er å få hørt en høytaler der den skal anvendes.. Jeg har hverken tålmod eller interesse av Toole og vennene hans når det er i MIN stue musikk skal HØRES ;)..
Er ikke uenig i at man bør høre en høyttaler i rommet der den skal anvendes. Men det er nå en gang slik at det er rommet som reagerer på høyttaleren og ikke omvendt.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Valentino skrev:
HCS skrev:
Valentino skrev:
Interressant det der, hvordan alle mulige slags høyttalere står i alle mulige slags rom, og hvordan erfaringene leder til den ene blindgaten etter den andre. ;)
Det kan du si Val... :)...Min ydmyke innstilling er uansett at det beste er å få hørt en høytaler der den skal anvendes.. Jeg har hverken tålmod eller interesse av Toole og vennene hans når det er i MIN stue musikk skal HØRES ;)..
Er ikke uenig i at man bør høre en høyttaler i rommet der den skal anvendes. Men det er nå en gang slik at det er rommet som reagerer på høyttaleren og ikke omvendt.

Dette er intr. Val...Vil det si at en kan lese utav en en høytalers kurve i ulike frekvenser hva evt romrespons vil bli uansett rom ? ??? ::)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.629
Antall liker
21.405
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det kan man nok ikke. Men man kan se hvordan høyttaleren vil påvirke rommet.

Jeg tror at man må stille noen minstekrav til rommet, dvs. dimensjoner og etterklangstid, samt sette krav om minsteavstander vegger-høyttaler. Men disse kravene møter man enkelt i en vanlig rektangulær norsk stue på 25 m2 eller mer.

Det er et paradoks at så få høyttalerkonstruksjoner er i stand til å forsvinne akustisk i et slikt rom.
 

mag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2004
Innlegg
432
Antall liker
44
Hei OMF.
Her synes eg du virkelig har kommet med mye bra.

Det er absolut en fordel å komme seg litt rundt for å lytte på andres oppsett, og få noen til å komme hjem til seg for en lytt og kommentarer. Slike besøk har kostet meg tid og penger, men det har hjulpet meg undeveis. Trur eg. Mulig jeg hadde levd lykkelig med min tilvante lyd med alle feil og mangler uten besøk. Det visuelle inntrykk synes jeg veldig ofte er medvirkende til beskrivelse av lytteinntrykk. Jeg gjør det selv også, men det er en fordel å være seg bevisst på dette særlig som tester i diverse hifi-blader.

En ting er når det er noe konkret galt i et oppsett så er det flott å få tilbakemeldinger på dette. Vanskeligere er det når den som kommer på lyttebesøk mener lyden ikke er "riktig" fordi det lyder noe annet enn det man hører på hjemme til enhver tid.
At man bruker sin egen tilvante lyd som det eneste saliggjørende og riktig for god lyd for alle blir helt feil. Alle oppsett er forskjellig. Lytteintrykk er subjektivt, og så lenge man gleder seg over sin musikk så må jo det være flott. Men det er jo her slangen i paradiset dukker opp. Man streber etter et lyideal som ikke er mulig å oppnå. Mang en gang har jeg kjent den klamme intense uroen. Hadde jeg bare hatt det produktet, det rommet, den kabelen osv osv. Vel, nå tror jeg datt helt ut av dette.

Dette ambisiøse prosjektet til OMF med blindtest av 5 helt ulike oppsett kunne vært spennende og interessant. Mye arbeid og
god logistikk for å få dette til. Vil summen av den subjektive lyttingen fra hver enkelt blindtester føre til noe mer objektivt
og riktig, og som kan brukes som nyttig lærdom for flere.

5 låter som man blir enige om, og som man kan bli kjent med hjemme er vel muligens bra. Eneste kan være at sitt eget anlegg blir preferanse og lydideal som de andre oppsett skal sammenliknes med. Man trenger 5 gode lyttere som er i stand til å tre inn i et nytt ukjent rom med åpent sinn og ører.

Kanskje OAS kunne ta turen til Bergen for skikkelig hifi helg med banebrytende blindtesting.
Uansett, jeg stiller gjerne opp med oppsett og meget god lyd...(vel, tror vi hopper over det punktet med tipping av pris for anlegget :)).

mag
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Valentino skrev:
Det kan man nok ikke. Men man kan se hvordan høyttaleren vil påvirke rommet.

Jeg tror at man må stille noen minstekrav til rommet, dvs. dimensjoner og etterklangstid, samt sette krav om minsteavstander vegger-høyttaler. Men disse kravene møter man enkelt i en vanlig rektangulær norsk stue på 25 m2 eller mer.

Det er et paradoks at så få høyttalerkonstruksjoner er i stand til å forsvinne akustisk i et slikt rom.
Nu begynder det at blive interresant. Kan du opstille kriterierne for at få højttalerne til at forsvinde akustiskt. :eek:
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.629
Antall liker
21.405
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Direktivitetsindeks.
Lav nok ulineær forvrengning (typisk energilagring).
Evne til å spille høyt nok og dypt nok uten hørbar lineær forvrengning.
Opptaket.
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Mange bra tanker i innlegget ditt OMF.

Spesielt det du skriver om tester i blader. (Fidelity i dette tilfellet.) Jeg mener at så lenge man tar på seg oppgaven å bedømme utstyr laget for å reprodusere lyden mest mulig likt opptaket, så må lyden først og fremst bedømmes. Jeg tror nok mange lar seg blende av "bling bling" faktoren enkelte produkter har. Jo tyngre, mer aluminium, ekte trefiner / 17 lag pianolakk, dyrere i innkjøp produktene er, jo bedre låter de selvsagt.
Er hifi-skribenter unntatt fra å "bli blendet"? Neppe. Ikke ment som et angrep på noen, bare stiller meg bak at blindtesting absolutt har noe for seg.

Helt nøyaktig vil man aldri kunne foreta testing av produkter mot hverandre. Men tar man ti cd-spillere og kobler de opp i kjeden en etter en. Spiller samme låta, og har et panel med 3-4 personer med bind for øynene, er jeg rimelig sikker på at det er noen rimelige spillere som ville kommet ganske mye bedre ut i testen enn de ellers ville.

Dersom man trenger å leve med et produkt i en uke før man begynner å like lyden, ja da har man gjennomgått en tilvenningsprosess.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Valentino skrev:
Direktivitetsindeks.
Lav nok ulineær forvrengning (typisk energilagring).
Evne til å spille høyt nok og dypt nok uten hørbar lineær forvrengning.
Opptaket.
Altså intet nyt under solen. Største problemet er til enhver tid optagelserne.
 
Topp Bunn