Nøytralt?

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
Nøytralt vil si at det ikke er farga ene eller andre veien. Svart inn = Svart ut

Mvh
Geir
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Selvfølgelig.. Men, hvordan kan man vite det?
Farget i forhold til hva da?
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
SRM skrev:
Selvfølgelig.. Men, hvordan kan man vite det?
Man kan måle og man kan lytte. Dersom anlegget f.eks. får alle strengeinstrumenter til å låte som banjo er det ikke nøytralt. Det er dog ikke alltid like lett å gi et fasitsvar på spørsmålet.

Jeg stusser litt over denne opposisjonen til HCS mot spørsmålsstillingen i tråden du refererer til. "Alle" sier og skriver til stadighet at "anlegget heller mot det varme" etc, og i dette ligger det jo implisitt at anlegget legger noe til (varmen). Det må da være greit å si noe om den opplevde lydsignaturen til komponenter, som er summen av mangel på nøytralitet.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
I den tråden jeg startet som det er linket til så var nøytralt brukt om elektronikk og ikke lyden totalt sett. Det er viktig å skille mellom. Jeg ga en definisjon på nøytral eller transparent som jeg mener personlig er god. Og det er altså at elektronikken slipper musikken mest mulig igjennom urørt. At den med andre ord trekker minst mulig ifra og legger minst mulig til, som er overhodet mulig med dagens elektronikk. Det betyr selvfølgelig ikke at lyden totalt sett blir nøytral da det avhenger mye av høyttalerne og samspillet med rommet.

Hva som er nøytral lyd totalt sett har vi sikkert ulike definisjoner på. Selv mener jeg det handler om at anlegget gjengir innspillingen med minst mulig avvik som overhodet mulig. Det er da innspillingen som vil avgjøre hvordan det låter. En plate kan gi live følelse og man opplever å ha artistene foran seg, mens en annen gir en annen presentasjon. Om det er å foretrekke blir et helt annen spørsmål. Mange innspillinger er av såpass dårlig kvalitet at det muligens vil være en fordel med avvik fra det nøytrale. I tilllegg vil alltid preferanser spille inn. Og få det likt slik det var på innspillingene/opptaket tror jeg uoppnåelig pr. dags dato p.g.a. manglende standarder for opptak, miksing og fordi det krever flere høyttalere. Men det mulig å få en god illusjon av virkeligheten med tokanals hvis innspillingene tillater det.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg tyr nok en gang til fotograferingen for å få frem en slags forklaring. Tar man bilde av en hvit flate, vil noen kameraer og/eller noen objektiver gjengi dette med et fargestikk. Mitt kamera har en tendens til å legge på ganske friskt med rødt - og er sånn sett ikke nøytralt. Behagelig å se på i enkelte sammenhenger - men ikke alltid. Som regel fjerner jeg det meste av den ekstra rødfargen i Photoshop. For mange år siden hadde svogeren min et objektiv som konsekvent ga et kaldere skjær i bildene - ikke nøytralt det heller - men det ble ganske friske farger av det, i motsetning til mine bilder, som virket litt i varmeste laget noen ganger.

Å kjøre hvit lyd gjennom et hifianlegg for å vurdere hvordan det låter, blir kanskje ikke akkurat det samme. De fleste har en idé om hvordan en hvit flate skal se ut - men har neppe samme erfaring med hvit lyd. Men hvis man kunne tenke seg hvit lyd "live", og kunne tenke seg en direkte sammenligning av hvordan lyden i hifien låt i forhold til denne live-lyden, ville man muligens ha fått en slags pekepinn.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
En annen ting jeg lurer på er om de fleste innspillinger er mixet og mastret for å avspilles på nøytrale og transparente anlegg og ikke minst i kontrollerte rom. All den tid de som lager platene vet at lyden som når 99.99% av lytterne ikke kommer fra en fullrangehøyttaler av god kvalitet foret av god elektronikk i et godt rom så tar de kanskje høyde for det under produksjonen. Noen som vet om de tenker slik?
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Ulf-B skrev:
Jeg tyr nok en gang til fotograferingen for å få frem en slags forklaring. Tar man bilde av en hvit flate, vil noen kameraer og/eller noen objektiver gjengi dette med et fargestikk. Mitt kamera har en tendens til å legge på ganske friskt med rødt - og er sånn sett ikke nøytralt. Behagelig å se på i enkelte sammenhenger - men ikke alltid. Som regel fjerner jeg det meste av den ekstra rødfargen i Photoshop. For mange år siden hadde svogeren min et objektiv som konsekvent ga et kaldere skjær i bildene - ikke nøytralt det heller - men det ble ganske friske farger av det, i motsetning til mine bilder, som virket litt i varmeste laget noen ganger.

Å kjøre hvit lyd gjennom et hifianlegg for å vurdere hvordan det låter, blir kanskje ikke akkurat det samme. De fleste har en idé om hvordan en hvit flate skal se ut - men har neppe samme erfaring med hvit lyd. Men hvis man kunne tenke seg hvit lyd "live", og kunne tenke seg en direkte sammenligning av hvordan lyden i hifien låt i forhold til denne live-lyden, ville man muligens ha fått en slags pekepinn.
Jeg liker den sammenligningen, men det er en forskjell som gjør det enklere å identifisere farging i foto: Dersom bildet av sofaen skiller seg fra sofaen slik man ser den ved siden av bildet så har kameraet ansvaret. Dersom et konsertopptak avspilt på hjemmeanlegget låter annerledes enn man husker lyden fra konserten som man faktisk var på så har enten lydteknikeren (med utstyr) eller hjemmeanlegget ansvaret (og da holder jeg hukommelsen utenfor).
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ulf-B skrev:
Jeg tyr nok en gang til fotograferingen for å få frem en slags forklaring. Tar man bilde av en hvit flate, vil noen kameraer og/eller noen objektiver gjengi dette med et fargestikk. Mitt kamera har en tendens til å legge på ganske friskt med rødt - og er sånn sett ikke nøytralt. Behagelig å se på i enkelte sammenhenger - men ikke alltid. Som regel fjerner jeg det meste av den ekstra rødfargen i Photoshop. For mange år siden hadde svogeren min et objektiv som konsekvent ga et kaldere skjær i bildene - ikke nøytralt det heller - men det ble ganske friske farger av det, i motsetning til mine bilder, som virket litt i varmeste laget noen ganger.

Å kjøre hvit lyd gjennom et hifianlegg for å vurdere hvordan det låter, blir kanskje ikke akkurat det samme. De fleste har en idé om hvordan en hvit flate skal se ut - men har neppe samme erfaring med hvit lyd. Men hvis man kunne tenke seg hvit lyd "live", og kunne tenke seg en direkte sammenligning av hvordan lyden i hifien låt i forhold til denne live-lyden, ville man muligens ha fått en slags pekepinn.
Veldig fin allegori det der.
Men siste avsnittet blir vanskelig fordi det skjer så mye under miksingen som avvikker fra opptakene. Selv live opptak gjøres det utrolig mye med. I tillegg er mikrofonene plassert tett på musikerne som blir helt forskjellig fra å være i konsertsalen. Derfor blir det kanskje umulig å få lik lyd som man opplever på konsert. En illusjon av virkeligheten har jeg mer tro på.

totte:
Mange mikser med tanke på at folk hører musikken i bil, med Koss Porta Pro/MP3 spiller og minianlegg. Usikker hva flertallet gjør, men dette har i alle fall vært veldig populært lenge. Og det brukes mye kompresjon som ødelegger dynamikken, men gjør det mer spiselig i biler og har mer wow faktor ved første lytt (høyere gjennomsnitts volum). Tror egentlig ikke så mange mikser med tanke på hvilke klangbalanse de ulike anleggene har, men mer hva som låter bra i deres studio og på de ulike hodetelefonene og annleggene de prøver det på. Interessant spørsmål som sikkert andre kan si mer om.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
totte skrev:
SRM skrev:
Selvfølgelig.. Men, hvordan kan man vite det?
Man kan måle og man kan lytte. Dersom anlegget f.eks. får alle strengeinstrumenter til å låte som banjo er det ikke nøytralt. Det er dog ikke alltid like lett å gi et fasitsvar på spørsmålet.

Jeg stusser litt over denne opposisjonen til HCS mot spørsmålsstillingen i tråden du refererer til. "Alle" sier og skriver til stadighet at "anlegget heller mot det varme" etc, og i dette ligger det jo implisitt at anlegget legger noe til (varmen). Det må da være greit å si noe om den opplevde lydsignaturen til komponenter, som er summen av mangel på nøytralitet.
Uff da totte, stusser du... ;D. ja, det er helt greit å si noe om lydsignaturer. Uansett er en slik betraktning av intresse for den det gjelder only dessverre. Almenngyldige begreper for hva som er nøytalt og hva som ikke er det er dessverre ikke kvantifisert i noen måleskala. Hva som oppleves som "nøytralt og riktig " for deg totte kan i mine ører være kunstig og ulikt kildematriale ifra en konsert feks.. 8)
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.403
Antall liker
3.172
Torget vurderinger
1
Den egentlige bruken av ordet "Nøytalt" er i forbindelse med tonal klangbalanse. "Nøytral klangbalanse" betyr altså at det låter (og måler) tonalt flat. Ingen frekvenser er fremhevet eller redusert.
Nøytral klangbalanse kan realiseres med pingle elektronikk. En el cheapo receiver kan ha nøytral klangbalanse.

Å snakke om "nøytral lyd" er noe helt annet. En el cheapo receiver introduserer mange andre forvrengningsarter, som ikke direkte går på det tonale, men som allikevel er påtagelige.

"Farget lyd" er også et misforstått uttrykk. Det er ikke nødvendigvis det motsatte av nøytral lyd.
Eksempel: Mine gamle Forsman VSS3 høyttalere hadde en gjenkjennelig pappklang fra elementene. Kall det gjerne en farging. Men samtidig hadde de en pulsgjengivelse som var ekstraordinært god og livaktig.
Totalt vurdert, var dette en høyttaler som kom tettere på "ekte lyd" sammenlignet med mange andre konstruksjoner.

Samme gjelder rørforsterkere. Noen av disse kan oppfattes som "farget". Kanskje de låter litt "mørkt". Samtidig kan de ha en oppløsning, "nærvær" og mikrodynamikk som bringer deg nærmere virkeligheten.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
pedal skrev:
Den egentlige bruken av ordet "Nøytalt" er i forbindelse med tonal klangbalanse. "Nøytral klangbalanse" betyr altså at det låter (og måler) tonalt flat. Ingen frekvenser er fremhevet eller redusert.
Nøytral klangbalanse kan realiseres med pingle elektronikk. En el cheapo receiver kan ha nøytral klangbalanse.

Å snakke om "nøytral lyd" er noe helt annet. En el cheapo receiver introduserer mange andre forvrengningsarter, som ikke direkte går på det tonale, men som allikevel er påtagelige.

"Farget lyd" er også et misforstått uttrykk. Det er ikke nødvendigvis det motsatte av nøytral lyd.
Eksempel: Mine gamle Forsman VSS3 høyttalere hadde en gjenkjennelig pappklang fra elementene. Kall det gjerne en farging. Men samtidig hadde de en pulsgjengivelse som var ekstraordinært god og livaktig.
Totalt vurdert, var dette en høyttaler som kom tettere på "ekte lyd" sammenlignet med mange andre konstruksjoner.

Samme gjelder rørforsterkere. Noen av disse kan oppfattes som "farget". Kanskje de låter litt "mørkt". Samtidig kan de ha en oppløsning, "nærvær" og mikrodynamikk som bringer deg nærmere virkeligheten.
+1
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
HCS skrev:
Uff da totte, stusser du... ;D. ja, det er helt greit å si noe om lydsignaturer. Uansett er en slik betraktning av intresse for den det gjelder only dessverre. Almenngyldige begreper for hva som er nøytalt og hva som ikke er det er dessverre ikke kvantifisert i noen måleskala. Hva som oppleves som "nøytralt og riktig " for deg totte kan i mine ører være kunstig og ulikt kildematriale ifra en konsert feks.. 8)
Dette er jeg veldig i, og det er litt synd at det er så lite nytte og informasjonsverdi i andres skildringer av inntrykk og opplevelser.

Jeg stusser bare litt. Smiley: ;)
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
pedal skrev:
Den egentlige bruken av ordet "Nøytalt" er i forbindelse med tonal klangbalanse. "Nøytral klangbalanse" betyr altså at det låter (og måler) tonalt flat. Ingen frekvenser er fremhevet eller redusert.
Nøytral klangbalanse kan realiseres med pingle elektronikk. En el cheapo receiver kan ha nøytral klangbalanse.

Å snakke om "nøytral lyd" er noe helt annet. En el cheapo receiver introduserer mange andre forvrengningsarter, som ikke direkte går på det tonale, men som allikevel er påtagelige.

"Farget lyd" er også et misforstått uttrykk. Det er ikke nødvendigvis det motsatte av nøytral lyd.
Eksempel: Mine gamle Forsman VSS3 høyttalere hadde en gjenkjennelig pappklang fra elementene. Kall det gjerne en farging. Men samtidig hadde de en pulsgjengivelse som var ekstraordinært god og livaktig.
Totalt vurdert, var dette en høyttaler som kom tettere på "ekte lyd" sammenlignet med mange andre konstruksjoner.

Samme gjelder rørforsterkere. Noen av disse kan oppfattes som "farget". Kanskje de låter litt "mørkt". Samtidig kan de ha en oppløsning, "nærvær" og mikrodynamikk som bringer deg nærmere virkeligheten.
Jeg er enig i mye av dette, men "farget" er vel det motsatte av "nøytral", selv om en gjengitt lyd kan oppleves som "virkelighetstro" selv om den har klare "farginger".

Er det slik at det er alment akseptert at nøytral egentlig er det samme som flat frekvensrespons?

Dette blir mye semantikk, men det er jo forsåvidt utgangspunktet for tråden også. Dessuten, tilførselen av ulike forvrengingskomponenter var betydningen som vel ble brukt i tråden det lines til, så det er greit å avklare begrepsbruken.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
pedal skrev:
Den egentlige bruken av ordet "Nøytalt" er i forbindelse med tonal klangbalanse. "Nøytral klangbalanse" betyr altså at det låter (og måler) tonalt flat. Ingen frekvenser er fremhevet eller redusert.
Nøytral klangbalanse kan realiseres med pingle elektronikk. En el cheapo receiver kan ha nøytral klangbalanse.

Å snakke om "nøytral lyd" er noe helt annet. En el cheapo receiver introduserer mange andre forvrengningsarter, som ikke direkte går på det tonale, men som allikevel er påtagelige.
Jeg er delvis enig, men jeg synes også man må legge til at forsterkeren skal kunne drive høyttalerne uten mye forvrengning for at det skal være nøytralt. Høyttalerne må være tilpassset forsterkerens utgangsimpedans. Får man hørbar forvrengning, er det ikke lenger nøytralt.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
pedal skrev:
Den egentlige bruken av ordet "Nøytalt" er i forbindelse med tonal klangbalanse. "Nøytral klangbalanse" betyr altså at det låter (og måler) tonalt flat. Ingen frekvenser er fremhevet eller redusert.
Nøytral klangbalanse kan realiseres med pingle elektronikk. En el cheapo receiver kan ha nøytral klangbalanse.

Å snakke om "nøytral lyd" er noe helt annet. En el cheapo receiver introduserer mange andre forvrengningsarter, som ikke direkte går på det tonale, men som allikevel er påtagelige.

"Farget lyd" er også et misforstått uttrykk. Det er ikke nødvendigvis det motsatte av nøytral lyd.
Eksempel: Mine gamle Forsman VSS3 høyttalere hadde en gjenkjennelig pappklang fra elementene. Kall det gjerne en farging. Men samtidig hadde de en pulsgjengivelse som var ekstraordinært god og livaktig.
Totalt vurdert, var dette en høyttaler som kom tettere på "ekte lyd" sammenlignet med mange andre konstruksjoner.

Samme gjelder rørforsterkere. Noen av disse kan oppfattes som "farget". Kanskje de låter litt "mørkt". Samtidig kan de ha en oppløsning, "nærvær" og mikrodynamikk som bringer deg nærmere virkeligheten.
Det du skriver her er ganske fornuftig. Din definisjon på nøytralitet er korrekt. Det handler om tonalitet, altså hørbar og målbar frekvenskurve som tildels kan måles med sinustoner. Men siden alle konsertsaler har sin egenlyd og elektrifiserte instrumenter alltid vil være mulig å kalle nøytrale så har vi med store variabler å gjøre. Det er likevel lett å skille mellom tydelig fargede komponenter og nøytrale sådanne, men også nøytrale komponenter kan låte tonalt forskjellig. Det er fordi variablene er så store at det ikke finnes noen 100% nøyaktig referanse.

En ting lærer man av å jobbe i studio, og det er at for mye i toppen er feil tonalt. En symbal på nært hold låter høyt, men ikke spisst eller diskantrikt. På en simulert scene er det klart at den skal være mer dempet enn det. Ut fra det jobber de fleste produsenter og teknikere. Men vi har alle forskjellige rom, selv om de fleste studioer ofte har de samme monitorene. I min tid hadde nesten alle store studioer Genelec som nærfeltsmonitorer som ble brukt til balansemiks. De har en litt varm mellomtone, og jeg hadde en tendens til å skru litt kaldt i starten. Men likevel godt innenfor toleransen for hva som kan kalles nøytralt. For vi opererer selvfølgelig med et ganske stort slingringsmonn for hva som kalles nøytralt.

Typisk ompa-lyd ala CV er helt klart lite nøytralt. Det er også endel hornhøyttalere, men de låter likevel såpass musikalsk at de er hifi. Pedal nevner Forsman, som sikkert er et godt eksempel på det. Det samme gjelder enkelte forsterkere. Egentlig er alle forsterkere mer eller mindre nøytrale, for mangelen av totale referanser gjør at det skal mye til for at det er helt feil. Men noe låter selvfølgelig mer nøytralt enn annet, men ikke alltid på en så klar måte som noen tror. Min forrige forsterker var klart mer nøytral enn den jeg har nå, men når rom og høyttalere legges til så er det ikke like klart likevel.

Og så har vi det som Orso tar opp med produsentenes hensikter. Av budsjettårsaker var jeg en gang tvunget til å bruke en mastring av en låt for cd-utgivelse som jeg normalt aldri ville levert fra meg hadde det ikke vært for spesielle årsaker. Låten skulle brukes i en shampoo-reklame, og ble selvfølgelig mastret deretter. Det var kino og tv som gjaldt, ikke hifi. På grunn av budsjettet valgte artisten å bruke samme mastring på cd-utgivelsen, noe som irriterer meg i dag. For den kunne vært en liten hifi-perle hadde det ikke vært for den harde mastringen. Svært rene opptak kombinert med fine detaljer kunne ha utgjort en referanse for mange, men isteden så er og blir det en bilstereolåt. Slike avgjørelser tas hver dag, enten det dreier seg om kompresjon eller eq. Jeg tror mange kan forveksle balanse med nøytralitet. Black metall har en merkelig balansemiks med nesten fraværende bass, men det er ikke farget av den grunn. Det samme gjelder musikk med bass som buldrer.

Når det gjelder akustisk musikk så er det enklere. Der kan vi i alle fall vurdere opptak tett på mikrofonen ut fra en noenlunde nøytral referanse. Men igjen satt i en sammenheng begynner det å bli vanskelig. Jeg husker godt da jeg kom rett fra Grieghallen etter å ha hørt Blitz, og satte på platen med samme verk umiddelbart. Vi som var tilstede oppfattet lyden fra mine SL6 som veldig troverdig og nøytral, og ble faktisk litt forbløffet over hvor virkelighetsnært det låt. Men i andre sammenhenger var det klart at kombinasjonen av Bedini og SL6 ikke låt spesielt nøytralt, men at det hellet mer i retning av særdeles varmt og nesten overdrevet behagelig til å kalles veldig nøytralt. Etter det jobbet jeg med å få det mer nøytralt, og min forrige kombinasjon er kanskje den mest nøytrale jeg har hatt. Nå beveger jeg meg igjen bort fra det absolutt nøytrale idealet, og ønsker en mer engasjerende lyd.

Argh, nok et ulidelig langt innlegg fra meg. Håper dere overlever alt det overflødige vrøvlet jeg lirer av meg til tider.

Mvh PM
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.392
Antall liker
20.815
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
totte skrev:
Er det slik at det er alment akseptert at nøytral egentlig er det samme som flat frekvensrespons?
Nei. På ingen måte. Slett ikke.
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
God respons ser jeg. :)

Mange gode innlegg her, men om vi skal snakke med hverandre om nøytrale komponenter bør vi vel være enige om hva som ligger i ordet nøytralt? Det er vel litt hva jeg er ute etter i denne tråden. Er det flat frekvensrespons? Er det slik platen var ment å låte? Er det slik du synes det låter?
Så vidt jeg kan se er det litt forskjellige oppfatniger om dette.

Selv er jeg litt enig i hva både pedal og baluba skriver.
Nå vet ikke jeg hvor mange som er enig med baluba, men ut fra det han skriver vil nøytralt bli et veldig vidt begrep og derfor ikke så veldig egnet til å beskrive hifi komponenter. Eller?
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det er tildels det jeg skriver, selv om jeg anerkjenner at noen produkter kan ha en flatere frekvensrespons og få sinustoner til å låte mer korrekt. Men lyden av musikk er noe rart som ikke så lett lar seg kvantifiseres fordi det er så mange faktorer som spiller inn. De fleste forsterkere måler jo henimot snorrett, og da skal de jo pr. def. være nøytrale. Likevel låter de forskjellig. Hvordan låter Stradivarius Kiesewetter i min stue? Eller hvordan ville Radkas stemme hørt ut hvis hun sang The Moons a harsh mistress på mitt soverom? Mine anlegg kan forsøke å fortelle meg det, men vil det være en snorrett frekvenskurve kalibrert i forhold til sinustoner gi meg en bedre opplevelse av det enn det jeg har i dag?

Vi må forholde oss til nøytralitet seriøst, men ikke fanatisk. Mye av det jeg har hørt hos diverse personer opp gjennom årene har vært for langt fra et nøytralt ideal at det kan kalles troverdig. Jeg har også hørt mindre nøytrale anlegg enn det jeg er vant til som har spilt musikk bedre enn min egen referanse (som jeg har oppfattet som mer nøytral).
 
V

vredensgnag

Gjest
Det er i betrakterens øye og i lytterens hode.

I går kjøpte jeg flatskjerm til min fars soverom. Det stod en 5. gen og en 6. gen Samsung skjerm ved siden av hverandre. Jeg kunne se at de hadde dempet intensiteten på 5. gen så folk skulle foretrekke 6. gen.
Da forhandleren ikke så hva jeg gjorde, gikk jeg inn i menyen og stilte 5. gen om til "Optimum." Så var de begge kliss like - neste som skal demonstrere skjermene får seg en overraskelse.
Det er helt sikkert at "Optimum" ikke er nøytralt.
 

Vedlegg

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Forstår sammenligningen, men lyd er noe ganske annet enn bilde.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
SRM skrev:
Forstår sammenligningen, men lyd er noe ganske annet enn bilde.
Både og, men strengt tatt ikke. Det vredens ønsker å si er at det er hjernen vår som tolker sanseinntrykk, og at hva som er nøytralt for et måleinstrument er ikke nødvendigvis det vår hjerne tolker som "ekte". Og i bunn og grunn handler nøytral lyd om hva som låter ekte eller ikke. Høy troverdighet, som vi sier her.
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Ja... Det vi tolker som "nøytralt" er nok ikke nødvendigvis hva et måleinstrumet tolker som nøytralt. Der er vi enige. Derfor er dette begrepet også litt vrient!

Det jeg mener er at et bilde er mye enklere å kontrollere enn lyd.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Ok, I see. Men det er jo likevel en ganske brukbart beskrivende sammenligning likevel. Jeg tror nok vi er ganske enige uansett. :)
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Joda, jeg er ganske enig med deg. Jeg er bare litt kranglete! ;D

Uansett er det en del forskellige meninger om hva som er nøytralt, og det kan by på problemer slik jeg ser det.
 
Topp Bunn