Dempet oppheng av høyttaler elementer, fortsatt et tema?

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Innlegg
1.130
Antall liker
0
Hvor ble det av alle diskusjoner rundt mykt/dempet oppheng til elementene i en høyttaler konstruksjon?

Mener dempingsmaterialet mellom elementchassis og treverk, rundt skruer, og på innsiden av muttere og skruehoder.

Dette var jo et så hot tweak/diy-topic her for noen år siden.

Var det bare for uber-high-end folket?

Er det en god ide på alle ht-konstruksjoner?

Er skumgummi og gummi like bra? Hvilke materialer er best?
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
ØivindJ skrev:
Hvor ble det av alle diskusjoner rundt mykt/dempet oppheng til elementene i en høyttaler konstruksjon?

Mener dempingsmaterialet bak og rundt kanten på elementene, rundt skruer, og på innsiden av muttere og skruehoder.

Dette var jo et så hot tweak/diy-topic her for noen år siden.

Var det bare for uber-high-end folket?

Er det en god ide på alle ht-konstruksjoner?

Er skumgummi og gummi like bra? Hvilke materialer er best?
Mener du mekanisk avkobling mellom elementer og kabinettet? Dette har jeg med godt hell praktisert før og i nåtid, og det er absolutt en fordel for å begrense kasselyd. Bare tenk deg hvor mye energi som elementet overfører til kabinettet når det er skrudd helt fast uten demping imellom. Det blir som om du tar en stemmegaffel og berører kabinettet direkte, mot å legge en filt-bit mellom. Hva gir mest lyd i kabinettet av de to metodene tror du? :)

Jo, et absolutt hot tema. Og det er nok ikke bare myntet på de overnaturlige high-enderne i verden ;D


Vidar
 

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Innlegg
1.130
Antall liker
0
Ja, mente det. Hører ikke mye om det lenger.

Har noen testet med litt forskjeldige materialer? Er SKUMgummi velegnet?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.283
Antall liker
34.817
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Eneste problem er at da vil chassiset på høyttalerelementet bevege seg mer i forhold til membranen, eller sagt på en annen måte, det blir større avvik i referansepunktet for membranen - som blir til en forvrengning av signalet. Om dette er noe å bry seg om eller ikke kommer vel an på så mangt, deriblant hvilke frekvenser vi snakker om og hvor tungt selve høyttalerelementet er, i tillegg til hvor tung og dempet kassen er. Ditto med valget av dempingsmateriale. Dermed blir dette en avveining mellom to onder, heller enn et krystallklart svar.

Det ideelle ville vært å ha en så "død" kasse at den ikke slapp ut igjen et knyst av den energien som ble sendt inn den, og så tung at den ikke beveget seg et grann som reaksjon på membranakselerasjonen. En slags "seismisk jording".

En annen vei, som selvsagt også har sine egne problemer, er å bruke lette og følsomme elementer, sånn at reaksjonskreftene er små. Newtons andre og tredje lov, vet du.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
asbjbo skrev:
Eneste problem er at da vil chassiset på høyttalerelementet bevege seg mer i forhold til membranen, eller sagt på en annen måte, det blir større avvik i referansepunktet for membranen - som blir til en forvrengning av signalet. Om dette er noe å bry seg om eller ikke kommer vel an på så mangt, deriblant hvilke frekvenser vi snakker om og hvor tungt selve høyttalerelementet er, i tillegg til hvor tung og dempet kassen er. Ditto med valget av dempingsmateriale. Dermed blir dette en avveining mellom to onder, heller enn et krystallklart svar.

Det ideelle ville vært å ha en så "død" kasse at den ikke slapp ut igjen et knyst av den energien som ble sendt inn den, og så tung at den ikke beveget seg et grann som reaksjon på membranakselerasjonen. En slags "seismisk jording".

En annen vei, som selvsagt også har sine egne problemer, er å bruke lette og følsomme elementer, sånn at reaksjonskreftene er små. Newtons andre og tredje lov, vet du.
Den bevegelsen du nevner først er ikke noe problem. Vektforskjellen mellom membranen og magnetsystemet + chassis er omtrent 1/100. Det betyr i praksis at du mister maksimalt 0,04dB - det er adskillig mindre enn eksemplaravvikene mellom to like elementer. Og hvorfor skal vi i det heletatt fokusere på denne fordømte følsomheten? Hva er så viktig med den? Dagens teknologi er i stand til å flytte vekten av en membran omtrent til månen - for å ta litt hardt i ;D.

Referansepunktet endrer seg nok ikke så mye - ikke engang om chassis og membrane bevegde seg like mye kontra. Men for å kompensere for tapt lydtrykk vil det i dette ekstreme tilfelle være like stor forvrengning ved 3dB lavere lydnivå enn om chassiset ikke rørte på seg.

Problemet med kasser er ikke at de sender ut så mye av energien som er inni den gjennom veggene, men at elementets chassis setter kabinettet i bevegelse - omtrent som eksemplet mitt over med stemmegaffelen. Har du prøvd å lage et passe solid kabinett, og satt en klokkeradio (oppå en matte steinull) inni den? Hvor mye lyd hører du da? Prøv å feste magneten til klokkeradiohøyttaleren med superlim inntil kabinettveggen inni, så får du da høre på nytt. Forskjellen er ekstrem. Hadde ikke strengene til en kassegitar vært solid forankret i kassa, ville det heller ikke blitt så mye lyd.

Så begrepet kasselyd kan du også få på en åpen baffel faktisk.

Det med akustisk/mekanisk avkobling er gull værdt - selv om membranene er svært lette.

Hvilket materiale du bruker spiller for såvidt ingen rolle, bare det blir tett og at det er såpass mykt at du kan bevege chassiset inn og ut ved å trykke på den. Skruefestene må jo også forankres i klosser på baksiden som også er avkoblet på samme måte - og benytte romme hull i kabinettet så ikke skruene kommer borti. Alternativet som er enklere er å tre skruen gjennom en silikonslangebit og sørge for at elemetet ikke berører skruen direkte. Hensikten her er jo å unngå hardt mot hardt.

EDIT: Det hadde vært interesant å hatt en magnet som var festet til chassiset med myk filt. Det er jo frasparket mellom talespolen og magnetfeltet som via magneten setter chassiset i bevegelse - ikke opphenget mellom membranen og chassiset.

Vidar
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Helt klart mykt oppheng.
Det reduserer vibrasjoner til kassen og dermed mindre vibrasjoner som forplanter seg til mellomtone og diskantelementer. Et oppheng som opptar vibrasjoner gir altså renere mellomtone og diskant. Verdien er selvsagt størst i de tilfeller bass og mellomtoner og diskanter er montert på samme baffel og effekten mindre der mellomtone/diskant er montert i separate kasser isolert ifra bassen.

Har selv 4-5 mm. tykt syntetisk materiale mellom bass og kasse. Skruene er så lett skrudd at de knapt blir presset synlig inn når jeg skrur til. Det er likevel kontakt mellom skruer og kabinett hos meg, men det myke opphenget gjorde underverker med kabinettvibrasjonene.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
Skruene overfører temmelig mye energi så lenge chassiset ligger an rett på en skrue som er forankret i kabinettet. Det hjelper riktig nok litt det du allerede har, men blir enda mye bedre om heller ikke skruene får overført energi til kabinettet. Du kan jo prøve, for slik det er nå, så vil fortsatt ikke chassiset ha frihet til å bevege seg pga. hardt mot hardt ifm skruene, og overfører derfor nesten like mye energi til kabinettet, men all energien går via skruene - punktvis rundt. Og det er kanskje denne type forankring som gir deg den største forskjellen fra å ha en uniform forankring rundt hele chassiset. Det blir annerledes, men energien blir overført likevel?

Dette trikset hjelper mest i mellomtonen der materialresonansene i kabinettet gjerne ligger.

Vidar
 
Topp Bunn