Effektforsterker til Logitech Transporter

Sinsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Innlegg
237
Antall liker
50
Torget vurderinger
1
Hei.

Jeg har en Logitech Transporter i bestilling, og kommer til å benytte denne som en forforsterker, i aller første omgang med en NAD 372.

Jeg har planer om å bytte ut NADen veldig snart, og trenger noen anbefalinger.

Så vidt jeg har forstått kan utgangseffekten (beklager om jeg bruker helt feil begreper i denne posten) på Transporteren være for høy for noen effektforsterkere. Dette er ikke noe problem med NADen, siden denne kun har ubalanserte innganger, og det er mulig å justere effekten på de ubalanserte utgangene fra Transporteren.

Når jeg kjøper en ny effektforsterker så vil jeg, om mulig, bruke de balanserte utgangene, og da kan det sikkert være en fordel med en forsterker med mulighet for å juster input level.

Så, det jeg tror jeg er ute etter er en effektforsterker som går godt sammen med Dali Ikon 6 (disse kommer til å bli byttet ut med noe mer eksotisk når jeg flytter fra leilighet til hus en dag) og den skal ha balanserte innganger med justerbar input level. Lydsignaturen kan gjerne være litt lys, jeg liker mye av hva NADen gjør med Ikonene i dag.

Prisen bør være under 20 000.

Takk for at du leste, og beklager igjen om jeg blander begreper her.

Edit: ....eller er hele ideen min om å bruke balanserte utganger meningsløs?
 

journeyman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.04.2005
Innlegg
61
Antall liker
1
Jeg bruker idag Transporter sammen med Abrahamsen effektforsterker V4. Abrahamsen har en noe varm klang, noe jeg synes kler den nøytrale Transporter i mitt oppsett.

Mellom Transporter og effektforsterkeren bruker jeg en trinnløs XLR attenuator (dempeplugg) fra Goldpoint. http://www.goldpt.com/sa1x.html Jeg vil tro at du da kan benytte nesten hvilken som helst type effektforsterker....

Mer informasjon om hvordan du matcher effektforsterker med Transporter finner du på Slimdevices sin wiki her http://wiki.slimdevices.com/index.php/Connect_To_PowerAmp

Hjemme har jeg testet EC AW180, Primare A30.2 og Lyngdorf, men endte altså opp med Abrahamsen som gav meg den klangen jeg likte best.
Her har du noen brukererfaringer på Abrahamsen http://www.avforum.no/avnytt/showproduct.php/product/1617
 

Sinsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Innlegg
237
Antall liker
50
Torget vurderinger
1
Takk den attenuatoren så jo veldig greit ut, litt høy pris, men det er det vel gjerne for den typen spesialprodukter.

Hva er det største problemet om du omgår den? "For høyt laveste volum"?

(jeg har lest litt på den siden du linker til, men klarer ikke helt å tolke tallene i forhold til hva jeg finner av informasjon på forsterkere)
 

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Innlegg
1.374
Antall liker
3
Bruker Transporter balansert med Lyngdorf SDA 2175 og Proac Response 1 SC, dette passer knallbra! (Etter min oppfatning.)

Har også testet Transporter/SDA 2175 med Dali 850 som er lettdrevne og måtte da dempe (flytte jumpere) signalet internt i Transporteren for å få lavere utgangssingal. Dette kan dog kun gjøres på ubalansert utgang.

Har forresten også testet Trannsporter/SDA 2175 med Epos (modell ??), og dette låt lyst/spisst.
==> Du må nesten teste ut med hvilken effekt/høyttalerkombinasjon den låter bra.

Test hos Lyd og bilde:
http://www.lydogbilde.no/test-logitech-transporter-lyngdorf-sda2175.79291.101o4054o.lbt.html
 

Sinsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Innlegg
237
Antall liker
50
Torget vurderinger
1
Ja, jeg har sett muligheten for å justere effekten med jumpere... men hva tror du om det å gå for ubalanserte i stedet for balanserte utganger? Er dette et stort tap, eller er det mest psykisk?
 

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Innlegg
1.374
Antall liker
3
Jeg testet med ubalansert/balansert med ProAc'ene og merket en svak (inbillt/psykisk?) forbedring i dynamikken. Levde dog veldig godt med ubalansert oppsett frem til jeg fikk meg balanserte kabler....
Bruker i dag de ubalanserte utgangene til å drive et par sub'er direkte fra Transporter'en.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.662
Antall liker
21.475
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Balansert/Ubalansert, ja.

Transporterens ubalanserte utgang "henger" på den balanserte, så det blir en opamp ekstra i signalveien. Jeg bruker ubalansert ut til hovedeffektforsterkeren min fordi den kun har ubalansert inn.
Med mindre du har tenkt å ha veldig lange kabler mellom Transporter og effektforsterker mener jeg at du ikke bør vektlegge om effektforsterkeren har balanserte innganger eller ikke. Transporter er meget god på begge utgangene.

Jeg står ved de to Rotelene jeg nevnte i SB-vennetråden. Utmerkede saker med innmat fra B&O begge. Jeg bruker en effektforsterker som jeg mener har samme innmat som lille RB-1510 på relativt tungdrevne monitorer. Det blir høyt nok til både Mahler og Wagner.
 

Sinsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Innlegg
237
Antall liker
50
Torget vurderinger
1
Jeg har dem med på shortlisten :)

Hvordan har du koblet dette, og har du endret jumperne?

Edit: Jøss, velig billig den Rotelen.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.662
Antall liker
21.475
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Standard jumpersettinger hos meg*. Da skal du nå klippegrensen på den lille Rotelen ved -9dB på Transporterens volumkontroll om programvaren har full utstyring. Det er det ikke alle CDer som har, endel tidlige er styrt ut til kun -6dB. Men det holder jo det og. Og så er det jo kjekt at disse Rotelene klipper mykt også. Liten sjanse for å svi diskanter m.a.o.

*Jeg bruker forresten Transporterens balanserte utganger til å drive delefilteret til subwooferne mine.

Tillegg: Ja, den er nesten for billig til at det kan være sant. Jeg finner det svært sannsynlig at det sitter en B&O ICEpower125ASX2-modul inni den (oppgitte spec er copy+paste fra B&O), og om så er er den et røverkjøp, intet mindre.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.149
Antall liker
4.307
Torget vurderinger
1
Sinsen skrev:
Takk den attenuatoren så jo veldig greit ut, litt høy pris, men det er det vel gjerne for den typen spesialprodukter.

Hva er det største problemet om du omgår den? "For høyt laveste volum"?

(jeg har lest litt på den siden du linker til, men klarer ikke helt å tolke tallene i forhold til hva jeg finner av informasjon på forsterkere)
Bemerk at de boksene bruker 0,1% motstander. Der er IMHO minimumskravet dersom du skal holde på balansert signalførsel (og det øvrige utstyret holder stand). Mht ønsket om justerbar følsomhet på effektforsterkerne så kan det fort bidra til å redusere evt fordeler med balansert kabling.

Transporteren har iht Stereophile et maks utnivå på XLR på 3,11 V. Dersom du finner et effekttrinn som gir full effekt omkring 2V så er du i nabolaget for en grei nivåmatch (selvfølgelig helt avhengig av effektnivå, HT og støynivå i kjeden, men det bør ikke være transporteren som gir begrensningen). Alternativt dersom du er til DIY kan du snekre passende kabler med valgfri nivåreduksjon i XLR-kontakten inn til effekttrinnet - men som nevnt bruk 0,1% mostander, og ikke bruk kombinasjoner som gir en ut-impedans på særlig over 5K ohm - dvs maks 2 stk 10K ohm for -6 dB helst lavere.

mvh
KJ
 

Sinsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Innlegg
237
Antall liker
50
Torget vurderinger
1
Det blir litt teknisk for meg KJ, men stemmer det at du forenklet sier jeg bør se etter forsterkere med en "input sensitivity" rundt 2V?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.149
Antall liker
4.307
Torget vurderinger
1
Sinsen skrev:
Det blir litt teknisk for meg KJ, men stemmer det at du forenklet sier jeg bør se etter forsterkere med en "input sensitivity" rundt 2V?
Omkring 2V inn for maks effekt ut ja. Da har du litt å gå på mht. maks effekt til innspillinger med litt lavt nivå, på den andre siden så har du en risiko for klipping på innspillinger med maks nivå. Ønsker du en høyere nivå ut av HT for innspilinger med et lavt nivå bør du se deg om etter effekttrinn med oen inngangsfølsomhet på omkring 1V, eller kanskje litt under, men «risikoen» for klipping på innspillinger med maks nivå øker. Alternativt kan du ta i bruk ReplayGain, som utjevner nivåforskjellene mellom innspillinger før de sendes ut av transporteren, og gå for inngangsfølsomhet på omkring 2V. Jeg tipper at ReplayGain fungerer med SqueezeCenter, men jeg vet ikke. Jeg antar at du ikke leter etter effektforsterere i KW-klassen, men mer i nabolaget av 100W +/-

Vær oppmerksom på at noen spesifiserer «input sensitivity» (eller tilsvarende) for 1W i 8 ohm, det er noe annet og vanlivis mye lavere enn 2V.

mvh
KJ
 

Sinsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Innlegg
237
Antall liker
50
Torget vurderinger
1
Tusen takk.

For min del spiller jeg nesten utelukkende på lavt til moderat nivå, så jeg bør vel se etter 2V eller gjerne mer.
 

Sinsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Innlegg
237
Antall liker
50
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
..............

Jeg står ved de to Rotelene jeg nevnte i SB-vennetråden. Utmerkede saker med innmat fra B&O begge. Jeg bruker en effektforsterker som jeg mener har samme innmat som lille RB-1510 på relativt tungdrevne monitorer. Det blir høyt nok til både Mahler og Wagner.
Valentino: Vet du om de nye 15-ene fra Rotel er like bortsett fra effekten?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.662
Antall liker
21.475
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Njaei. Jeg antar kvalifisert:

65W i 8 ohm: B&O Icepower125ASX2 (Denne modulen har to kanaler eller en brokoblet (BTL mode) kanal.)
100W i 8 ohm: B&O Icepower200ASC (Denne modulen kommer kun brokoplet)

Men: Rotel har på tidligere modeller fått Icepowermodulene modifisert slik at de måler (og muligens klinger) litt annerledes enn stock. Jeg vet ikke om dette er tilfelle med 15-serien.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Terka skrev:
Har forresten også testet Trannsporter/SDA 2175 med Epos (modell ??), og dette låt lyst/spisst.
==> Du må nesten teste ut med hvilken effekt/høyttalerkombinasjon den låter bra.
Siden det var mine små Epos som deltok i testen, nevner jeg for ordens skyld at de aktuelle høyttalerne var et par Epos M5 -som både Terka og jeg syntes låt i overkant lyst og spisst. Derimot spiller de samme små Eposene nesten som mine ProAc sammen med et EC AW100 DMB effekttrinn. M.a.o.: matching og atter matching. Transporter + EC kan være vel verdt å sjekke ut sammen med litt nøytrale og/eller energiske høyttalere.
 

Sinsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Innlegg
237
Antall liker
50
Torget vurderinger
1
Får satse på en del hjemlån når Transporteren er i hus tenker jeg.... akk og ve, 20 dagers leveringstid :(
 

Sinsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Innlegg
237
Antall liker
50
Torget vurderinger
1
Jeg var rundt og kikka litt på Rotelene på lørdag, og fikk litt motstridende input.

1) En selger mente at RB-1582 var vesentlig bedre og mer musikalsk enn D ampene. Tror dere dette bare er skepsis til teknologien, eller kan det være noe i det.

2) En annen selger mente at RB-1572 sannsynligvis var noe bedre lydmessig enn 1562. I manualen fra Rotel så står det at disse er identiske med unntak av effekt... tror dere jeg vil merke noen forskjell når jeg uansett ikke kommer til å spille mye på særlig høyt volum?

Takk igjen for alle svar!
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.662
Antall liker
21.475
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er mye! klasse D-skepsis rundt omkring iallefall, og "musikalsk" er et av disse hifiordene som man kan tillegge hvilken betydning som helst.
Hjemlån er nok lurt. Velg den forsterkeren som passer deg best.
 
Topp Bunn