Side 1 av 14 12311 ... SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 280
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Feb 2007
    Innlegg
    4,274
    Tagget i
    0 Innlegg

    Proffutstyr er ikke hifi

    Overskriften er en spissformulering og det finnes selvsagt untak. Jeg synes denne diskusjonen er så vidt aktuell at den passer her på Hi-fi generelt, slik at flere får kan ta del i denne interessante diskusjonen.

    Sitat Sitat fra vredensgnag
    …I Computer Audiophile tråden jeg linker til kommer samme påstand: det finnes ingen audiofile implementeringer, kun proff.
    Siden proff omfatter dem som lager musikken de audiofile lytter til, får vi et logisk dilemma:

    1. Påstanden betyr at proff-utstyr stanger mot et tak, og at kun audiofilt utstyr ligger over dette.
    2. Hva er det da de audiofile lytter til, siden proffenes utstyr traff et påstått tak. Lytter de etter ting som proffene ikke kunne høre, når de lagde musikken?


    Jeg gjentar hva jeg har sagt før. Det eneste reelle jitterproblemet er audiobransjens nervøsitet over konsekvensene av computeravspilt musikk - men man løser ikke dette vet å lage kunstige skillelinjer som det er lynkjapt å gjennomskue...
    I iveren etter å trekke bastante konklusjoner, så forsvinner (av og til) nyansene.
    Her forenkles audiofile og proffenes utstyrskrav til å være like (samsvarende). Det er de ikke.

    Proffene har utstyret sitt som levebrød. De er opptatt av utstyr med max funksjoner. De har behov for alskens tilkoblingsmuligheter og formater. De trenger denne fleksibiliteten i sitt arbeide. Scene og studioutstyr har særkrav: Myke kabler med pålitelige termineringer med mekanisk lås" (XLR, Speakon, etc) i tilfelle noen snubler i en mikrofonkabel, portabilitet, mekanisk soliditet, etc. Andre særkrav er trafo-balanserte inn-/utganger, lavpass- og høypassbåndbegrensning (unngå DC-støy, brumsløyfer og innstrålt støy på opptak). Og så videre. Sist men ikke minst; Apparatet skal være billig. Ja du leste riktig. For en proff-bruker, så inngår utstyret i et bedriftsregnskap som forhåpentligvis skal gå i pluss.

    Mitt inntrykk er også at musikere og studiofolk ikke er SÅ opptatt av nyansene i lyden, elektronikkutstyret imellom. Er det såpass bra som man finner under lokket på "typisk Behringer", ja så er det greit. Det er i grunnen forståelig, fordi proffbrukeren befinner seg "på den andre siden" av mediet. Et lite puff på en nivåfader trekker fram vokalen i lydmiksen mye tydeligere enn om apparatet bruker switchmode eller lineær strømforsyning. Husk at på "den andre siden" så jobber de i multikanal. Hvert spor utgjør en ingrediens. Hvordan ingrediensene blandes har mye større påvirkning på sluttresultatet enn om op-ampene er av nyeste dato. Og hørbart brum på en Steely Dan CD ville vært mye mer skjemmende enn om lydbildet var ørlite mer oppløst. For det er klart at hva vi hi-fi entusiaster holder på med, er nyanser. Så pass må vi vedstå. Så får hver og en hifi entusiast definere hvor grensen går, for hva han synes er viktig. Noen drar denne lidenskapen lengre enn andre.

    Til vredensgnag sin jitter kommentar ovenfor, så vil jeg anta at proffbrukeren har andre jitterkrav i studio enn en hi-fi entusiast. Med mange digitale apparater i bruk, så er hovedproblemet i studio SYNKRONISERING av klokkefrekvensen. Alle apparater må jobbe nøyaktig i takt, ellers klarer man ikke synkronisere de mange lydspor og prosesser som en 2-kanals miks utgjør. En hi-fi entusiast er mer opptatt av at jitteren er så lav så mulig i (det ene) apparatet han har: CD-spilleren, eventuelt driv+dac.

    Forøvrig så finnes det et highend segment også innenfor proffbransjen. Det er noen få proffer som kjøper dedikert utstyr MED highend kvaliteter. Men da koster også utstyret det samme, eller mer, enn i hi-fi bransjen! Feks DACer fra Weiss, nyeste modell fra DEQX og den danske modulære A/D/A konverteren som OMF nylig har anskaffet.

  2. #2
    nb
    Guest

    Proffutstyr er ikke hifi

    Og så er mye av proffsakene virkelig støgge

    Du har helt rett i at studiodingser kan være dyre, til tider fryktelig dyre. Ex-forumdeltager Tresko viste noen eksempler på utstyr som kostet hur mycket som helst - delvis fordi det var veldig ettertraktede saker som var gått ut av produskjon for mange, mange år siden. Om jeg ikke husker helt feil, så viste han en mikrofonpreamp som kostet rundt 30.000 dollar de få gangene de kom for salg på ebay eller andre steder.

  3. #3
    Æresmedlem Valentino's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2008
    Sted
    Ottestad
    Innlegg
    17,548
    Tagget i
    4 Innlegg

    Proffutstyr er ikke hifi

    ...så derfor finner jeg highend proffutstyr der man ikke forsøker å lefle med highendhififolket langt mer tillittvekkende enn hifigreiene.
    Hvorfor skulle ikke highendhififolket være opptatt av at ting funker?
    Og det er ikke riktig at de som bestemmer hva som skal handles inn av proffutstyr ikke er opptatt av boksenes lydmessige egenskaper. NRK gjorde f.eks. storstilte lyttetester av flere kandidater før de valgte DAD til AD/DA foran bl.a. RME.
    Vik fra meg, O kjetterske Vranglærere! Jeg hører forskjell på alt! Halleluja!
    Anleggstråd: Bipolare Valentinos drodleDipol
    Grotesque music, million dollar sad / Got no tactics, got no time on hand

  4. #4
    Æresmedlem tkr's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2007
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Innlegg
    15,948
    Tagget i
    3 Innlegg

    Proffutstyr er ikke hifi

    Litt vel kategorisk, det innlegget ditt, Pedal.

    Klarte ikke å finne den linken, men ett eller annet sted her ble det linket til et proff- forum hvod masterklokker ble testet ut mot hverandre mhp best lyd!

    Bruker en del proffutstyr, jeg. Både svindyrt og relativt rimelig.

    mvh
    If you want to make God laugh, just tell Him that you have made plans
    Musikkserver - Mac Mini - Metric Halo ULN 8 - 2 x CJ Premier 350 SA - Overkill Encore- Tannoy ST 100
    Verdier la Platine - SME V/ London Decca Reference - FR 64 S/Kondo Audio Note Io II -SAEC WE 308L/ Koetsu Coralstone- Soundsmith DL103 Gold - Manley Steelhead ....Apogee Big Ben digitalklokke. Strømførende kabler

  5. #5
    vredensgnag
    Guest

    Proffutstyr er ikke hifi

    Det finnes en god del ypperlig konstruert high-end audiofilt utstyr - fra signalbane til rombehandling. Og så finnes det en god del som man kun i godt lune kan kalle holdbart.
    Innen proffutstyr er det også variasjon, men forskjellen er at disse lever av å betjene kunder, og at kundene er ganske bevisste hva de ønsker til sine prosjekter. Jeg kjenner studioinnehavere som kjemper med å holde utstyrsparken kurant uten at det skal drepe bunnlinjen.

    Poenget mitt i innlegget over var et enkelt spørsmål, og det ser ut som om jeg må gjenta dette. Om vi forutsetter at high-end audiofilt er mer avslørende, har bedre støygulv, merker flere detaljer, tegner bedre lydbilde -- må jeg tillate meg å undre hva det er de audiofile lytter til, om proffene har utstyr som ikke når inn i denne dimensjonen?
    For det er tross alt proffenes utstyr som er anvendt til produksjon.

    Det jeg personlig er opptatt av er hvor grensen går mellom faktisk og innbilt effekt når vi sanser - også andre sanser enn hørselssansen. Innen vår hobby er dette en meget flyttbar grense - men om man nærmest postulerer at "proffene" er forvist til den ene siden, mens de audiofile rumsterer omkring på den andre, så kan man virkelig stusse over hva det er de audiofile lytter til ... hvor kommer disse nyansene fra, om ikke proffene har arbeidet med dem i studio?

    Ville kun påvise en logisk inkonsistens. Disse vil ofte kunne vise veien til en klarere oppfatning av fenomenet vi diskuterer.

    Som avslutning: det finnes mengder av prinsipper og komponenter innen high-end som i den milde grad har livets rett, men det finnes også performance-nivåer på proff-komponenter som high-end slett ikke behøver kimse av og heller burde etterstrebe.

  6. #6
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Nov 2007
    Innlegg
    1,122
    Tagget i
    0 Innlegg

    Proffutstyr er ikke hifi

    Seriøs hifi må være dyrt, ellers selger det ikke like bra.

    Jeg gir meg ende over når jeg ser CD-spillere til 50-100k som blir beskrevet som revolusjonerende lydmessig. Så skrur en luring opp topplokket, og der står en DVD-spiller alà den man finner i tilbudskurven på Elkjøp. Desverre får en si, men mye av denne hobbyen handler mest om å tilfredstille audiofile nerver. Teknikken har åpenbart 99% av de audiofile ikke kontroll på uansett, så det er som oftest en ikke alt for vanskelig oppgave for produsentene.

    Mitt inntrykk er at det ikke er like lett å selge kobberbestikk dyppet i gull til den profesjonelle delen av bransjen. Hvem vet, kanskje de fleste seriøse lydteknikere også vet at det er han som har ansvaret om lyden blir dårlig - ikke utstyret.

    I've said that playing the blues is like having to be black twice. Stevie Ray Vaughan missed on both counts, but I never noticed. - B.B. King

  7. #7
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Sep 2003
    Innlegg
    830
    Tagget i
    1 Innlegg

    Proffutstyr er ikke hifi

    Sitat Sitat fra HåkonN
    Seriøs hifi må være dyrt, ellers selger det ikke like bra.

    Jeg gir meg ende over når jeg ser CD-spillere til 50-100k som blir beskrevet som revolusjonerende lydmessig. Så skrur en luring opp topplokket, og der står en DVD-spiller alà den man finner i tilbudskurven på Elkjøp. Desverre får en si, men mye av denne hobbyen handler mest om å tilfredstille audiofile nerver. Teknikken har åpenbart 99% av de audiofile ikke kontroll på uansett, så det er som oftest en ikke alt for vanskelig oppgave for produsentene.

    Mitt inntrykk er at det ikke er like lett å selge kobberbestikk dyppet i gull til den profesjonelle delen av bransjen. Hvem vet, kanskje de fleste seriøse lydteknikere også vet at det er han som har ansvaret om lyden blir dårlig - ikke utstyret.


    Hei,

    Fordi det var et grelt eksempel på dette for en tid tilbake så betyr vel ikke det at man skal behandle alt likt.
    Har du noengang eid eller hørt en cd spiller i det øvre skiktet?
    Det kan sikkert alltid diskuteres om det er "value for money", men uansett det er nå opp til den enkelte å vurdere.

    Mvh
    Geir
    dCS Scarlatti Transport/Dac/klokke & Network Bridge, BAT600M SE Monoblokker, SF Stradivari, B&W DB1D sub,,KS1130,KS3038,Silverstreak(sub)base,4xFAT LMC,4 stk Nord.Elerado+Vishue, 4 sett Ppoint Titan+++

  8. #8
    Overivrig entusiast trex's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2003
    Innlegg
    916
    Tagget i
    0 Innlegg

    Proffutstyr er ikke hifi

    Sitat Sitat fra pedal
    Overskriften er en spissformulering og det finnes selvsagt untak. Jeg synes denne diskusjonen er så vidt aktuell at den passer her på Hi-fi generelt, slik at flere får kan ta del i denne interessante diskusjonen.

    Sitat Sitat fra vredensgnag
    …I Computer Audiophile tråden jeg linker til kommer samme påstand: det finnes ingen audiofile implementeringer, kun proff.
    Siden proff omfatter dem som lager musikken de audiofile lytter til, får vi et logisk dilemma:

    1. Påstanden betyr at proff-utstyr stanger mot et tak, og at kun audiofilt utstyr ligger over dette.
    2. Hva er det da de audiofile lytter til, siden proffenes utstyr traff et påstått tak. Lytter de etter ting som proffene ikke kunne høre, når de lagde musikken?


    Jeg gjentar hva jeg har sagt før. Det eneste reelle jitterproblemet er audiobransjens nervøsitet over konsekvensene av computeravspilt musikk - men man løser ikke dette vet å lage kunstige skillelinjer som det er lynkjapt å gjennomskue...
    I iveren etter å trekke bastante konklusjoner, så forsvinner (av og til) nyansene.
    Her forenkles audiofile og proffenes utstyrskrav til å være like (samsvarende). Det er de ikke.

    Proffene har utstyret sitt som levebrød. De er opptatt av utstyr med max funksjoner. De har behov for alskens tilkoblingsmuligheter og formater. De trenger denne fleksibiliteten i sitt arbeide. Scene og studioutstyr har særkrav: Myke kabler med pålitelige termineringer med mekanisk lås" (XLR, Speakon, etc) i tilfelle noen snubler i en mikrofonkabel, portabilitet, mekanisk soliditet, etc. Andre særkrav er trafo-balanserte inn-/utganger, lavpass- og høypassbåndbegrensning (unngå DC-støy, brumsløyfer og innstrålt støy på opptak). Og så videre. Sist men ikke minst; Apparatet skal være billig. Ja du leste riktig. For en proff-bruker, så inngår utstyret i et bedriftsregnskap som forhåpentligvis skal gå i pluss.

    Mitt inntrykk er også at musikere og studiofolk ikke er SÅ opptatt av nyansene i lyden, elektronikkutstyret imellom. Er det såpass bra som man finner under lokket på "typisk Behringer", ja så er det greit. Det er i grunnen forståelig, fordi proffbrukeren befinner seg "på den andre siden" av mediet. Et lite puff på en nivåfader trekker fram vokalen i lydmiksen mye tydeligere enn om apparatet bruker switchmode eller lineær strømforsyning. Husk at på "den andre siden" så jobber de i multikanal. Hvert spor utgjør en ingrediens. Hvordan ingrediensene blandes har mye større påvirkning på sluttresultatet enn om op-ampene er av nyeste dato. Og hørbart brum på en Steely Dan CD ville vært mye mer skjemmende enn om lydbildet var ørlite mer oppløst. For det er klart at hva vi hi-fi entusiaster holder på med, er nyanser. Så pass må vi vedstå. Så får hver og en hifi entusiast definere hvor grensen går, for hva han synes er viktig. Noen drar denne lidenskapen lengre enn andre.

    Til vredensgnag sin jitter kommentar ovenfor, så vil jeg anta at proffbrukeren har andre jitterkrav i studio enn en hi-fi entusiast. Med mange digitale apparater i bruk, så er hovedproblemet i studio SYNKRONISERING av klokkefrekvensen. Alle apparater må jobbe nøyaktig i takt, ellers klarer man ikke synkronisere de mange lydspor og prosesser som en 2-kanals miks utgjør. En hi-fi entusiast er mer opptatt av at jitteren er så lav så mulig i (det ene) apparatet han har: CD-spilleren, eventuelt driv+dac.

    Forøvrig så finnes det et highend segment også innenfor proffbransjen. Det er noen få proffer som kjøper dedikert utstyr MED highend kvaliteter. Men da koster også utstyret det samme, eller mer, enn i hi-fi bransjen! Feks DACer fra Weiss, nyeste modell fra DEQX og den danske modulære A/D/A konverteren som OMF nylig har anskaffet.

    Her synes jeg Pedal har helt rett. Proffutstyr er verktøy, og som ellers finnes det både dyrt og billig og begge deler får jobben gjort i varierende grad.
    Han har også rett at i et studio kan man justere den minste ting som man vil, dyrt utstyr eller ikke. Sluttproduktet avhenger mer av tekniker/produsent/musikere enn av utstyret.

    Når det er sagt, mener jeg det finnes endel proffutstyr som også, med hell kan blandes og brukes med hifi-utstyr. Dette er ofte av veldig god kvalitet til en grei penge. F.eks. aktive monitorer.

    Men man må huske på, som Pedal nevner, at alt proffutstyr er verktøy, først og fremst myntet på å gjøre noe med lyden FØR det blir et enkelt stereospor som konsumenten sitter med.

  9. #9
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Feb 2007
    Innlegg
    4,274
    Tagget i
    0 Innlegg

    Proffutstyr er ikke hifi

    Sitat Sitat fra tkr
    Litt vel kategorisk, det innlegget ditt, Pedal.
    He-he. Jeg regnet med at denne tråden ville treffe en nerve. Forøvrig kan ikke et åpningsinnlegg være uttømmende i et så vidtrekkende tema. Et mer komplett bilde avtegnes sikkert etterhvert som flere bidrar nedover i tråden.

    Sitat Sitat fra Valentino
    ...Og det er ikke riktig at de som bestemmer hva som skal handles inn av proffutstyr ikke er opptatt av boksenes lydmessige egenskaper. NRK gjorde f.eks. storstilte lyttetester av flere kandidater før de valgte DAD til AD/DA foran bl.a. RME.
    Ja, men det er jo akkurat hva jeg avsluttet åpningsinnlegget mitt med. Det eksisterer vitterlig et highend segment også innenfor profflyd miljøet! Teknikerne i NRK er kjent for å være kvalitetsbevist. Dessuten har de nok vært godt vant med romslige budsjetter. I tillegg til de eksklusive DAD konverterne fra den lille nisjeprodusenten i Danmark, så har de gjennom en årrekke kjøpt Dynamic Precision effektforsterkere til utvalgte kontrollrom.

    I åpningsinnlegget så nevnte jeg Weiss, nyeste DEQX og DAD som eksempler på at også proffmarkedet har sine highend leverandører. I tillegg kan man trekke fram navn som EmmLab, dCS og Apogee. Lekre saker til priser langt over hva gjennomsnittlig proffprodukter koster.

  10. #10
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Feb 2007
    Innlegg
    4,274
    Tagget i
    0 Innlegg

    Proffutstyr er ikke hifi

    Sitat Sitat fra nb
    Og så er mye av proffsakene virkelig støgge
    Jo da. Noen er nok villige til å betale ekstra for apparater som skal stå i stua, framfor å skjules i et studiorack.

    Du har helt rett i at studiodingser kan være dyre, til tider fryktelig dyre. Ex-forumdeltager Tresko viste noen eksempler på utstyr som kostet hur mycket som helst - delvis fordi det var veldig ettertraktede saker som var gått ut av produskjon for mange, mange år siden. Om jeg ikke husker helt feil, så viste han en mikrofonpreamp som kostet rundt 30.000 dollar de få gangene de kom for salg på ebay eller andre steder.
    Når Lenny Kravitz betalte en formue for det gamle miksebordet til The Beatles, og når Paal Waaktar gjorde det samme for en gammel Mellotron, så er nok det mer av nostalgi og vintagebehov. Forresten en liten parallell til hi-fi miljøet, det at også musikere casher ut stive priser for nostalgiske produkter. Artig!

  11. #11
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Dec 2008
    Innlegg
    687
    Tagget i
    1 Innlegg
    Album
    1

    Proffutstyr er ikke hifi

    , tja, musikken du hører i ditt High-End anlegg er jo stort sett et resultat av "proff" dingser........

    Å, hellige gral.....tenk hvis den hadde vært gjort på High-End stæsj, så mye bedre vi hadde hatt det!

    Vh
    S

    PS: jeg har alldrig hørt bedre lyd enn da Pink Floyd spilte i Oslo i 1988, tross "proff-utstyr"

  12. #12
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Feb 2007
    Innlegg
    4,274
    Tagget i
    0 Innlegg

    Proffutstyr er ikke hifi

    Sitat Sitat fra HåkonN
    Seriøs hifi må være dyrt, ellers selger det ikke like bra.

    Jeg gir meg ende over når jeg ser CD-spillere til 50-100k som blir beskrevet som revolusjonerende lydmessig. Så skrur en luring opp topplokket, og der står en DVD-spiller alà den man finner i tilbudskurven på Elkjøp. Desverre får en si, men mye av denne hobbyen handler mest om å tilfredstille audiofile nerver. Teknikken har åpenbart 99% av de audiofile ikke kontroll på uansett, så det er som oftest en ikke alt for vanskelig oppgave for produsentene.

    Mitt inntrykk er at det ikke er like lett å selge kobberbestikk dyppet i gull til den profesjonelle delen av bransjen. Hvem vet, kanskje de fleste seriøse lydteknikere også vet at det er han som har ansvaret om lyden blir dårlig - ikke utstyret.
    CD-spillere over 50,000.- settes i bås med den famøse EDGE spilleren. -HiFi entusiaster evner ikke å vurdre pris/ytelse. -Og 99% av dem forstår ikke teknikken. Ja ha, det var jo et vektig innlegg, HåkonN!

  13. #13
    Hifi Freak Cobra2's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2003
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    4,491
    Tagget i
    0 Innlegg
    Album
    1

    Proffutstyr er ikke hifi

    Største forskjell på proff-utstyr, er at proff-utstyr har i de aller fleste tilfeller equalizere/andre tone/tids-påvirkende kretser. Proffene setter opp sitt system for live i mange forskjellige rom/lokaler/ute, og er de seriøse, har de ALLTID en lyd-test(justering av EQ/delay/feedback/...).

    Hvorfor ble tonekontroller "forbudt" i hjemme-utstyr

    Arne K
    Of all the things I've lost, I miss my mind the most.
    For sale:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...ser&userid=701

  14. #14
    Æresmedlem tkr's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2007
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Innlegg
    15,948
    Tagget i
    3 Innlegg

    Proffutstyr er ikke hifi

    Hvorfor ble tonekontroller "forbudt" i hjemme-utstyr
    Fordi de analoge tonekontrollene angivelig degraderte lyden. Naim var vel blandt de første som avskaffet disse.
    mvh
    If you want to make God laugh, just tell Him that you have made plans
    Musikkserver - Mac Mini - Metric Halo ULN 8 - 2 x CJ Premier 350 SA - Overkill Encore- Tannoy ST 100
    Verdier la Platine - SME V/ London Decca Reference - FR 64 S/Kondo Audio Note Io II -SAEC WE 308L/ Koetsu Coralstone- Soundsmith DL103 Gold - Manley Steelhead ....Apogee Big Ben digitalklokke. Strømførende kabler

  15. #15
    Hifi Freak Cobra2's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2003
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    4,491
    Tagget i
    0 Innlegg
    Album
    1

    Proffutstyr er ikke hifi

    Aha...det er derfor jeg misliker NAIM så mye ;-)

    Arne K
    Of all the things I've lost, I miss my mind the most.
    For sale:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...ser&userid=701

  16. #16
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Dec 2008
    Innlegg
    687
    Tagget i
    1 Innlegg
    Album
    1

    Proffutstyr er ikke hifi

    Det er da meget utstyr til hjemmebruk som har "tone + + +" kontroller

    Det (kanskje litt off t.), men det er litt pussig at når der snakkes om McIntosh er det helt greit med både balance, loudness og EQ,
    men når andre har dette er det bare tull.....

    Vh

    S

  17. #17
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Nov 2007
    Innlegg
    1,122
    Tagget i
    0 Innlegg

    Proffutstyr er ikke hifi

    Sitat Sitat fra GFE
    Fordi det var et grelt eksempel på dette for en tid tilbake så betyr vel ikke det at man skal behandle alt likt.
    Et? Jeg kan komme på flere. Det sagt, jeg har aldri hevdet at det gjelder alle spillere, men det var heller ikke poenget mitt. Eksempelet beviser om ikke annet at det man blir fortalt om et produkt er avgjørende på hvordan man oppfatter det lydmessig, i langt større grad en hvilken teknologi produktet faktisk inneholder.

    Sitat Sitat fra GFE
    Har du noengang eid eller hørt en cd spiller i det øvre skiktet?
    Har nok de siste 2-3 årene hørt over 20-30 ulike CD-spillere som går under kategorien "dyrt". Har eid både Wadia og Krell CD-spillere.

    I've said that playing the blues is like having to be black twice. Stevie Ray Vaughan missed on both counts, but I never noticed. - B.B. King

  18. #18
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Feb 2007
    Innlegg
    4,274
    Tagget i
    0 Innlegg

    Proffutstyr er ikke hifi

    Sitat Sitat fra vredensgnag
    ...Det jeg personlig er opptatt av er hvor grensen går mellom faktisk og innbilt effekt når vi sanser - også andre sanser enn hørselssansen. Innen vår hobby er dette en meget flyttbar grense...
    Du spiller trumfkortet ditt allerede på første side i tråden, he-he! -Når debatten dreier seg om fin-lytting og nyanser på høyt nivå, så er du rask til å insinuere at her må det være innbilning ute å går. Denne vinklingen har du begått så pass mange ganger, at jeg aner et mønster. [Dette skriver jeg ikke med lett hjerte, med føler det heller ikke kan være usagt].

    ...det finnes mengder av prinsipper og komponenter innen high-end som i den milde grad har livets rett...
    Bra du skrev det. Jeg kan ikke huske siste du uttrykte noe lignende. 

    ...men det finnes også performance-nivåer på proff-komponenter som high-end slett ikke behøver kimse av og heller burde etterstrebe.
    Nettopp. Når det gjelder tradisjonelle analoge apparater, så har ikke proffmiljøet kunne tilføre hifi miljøet noe særlig. Men på digitalteknikk så vil jeg si at proffmiljøet ligger FORAN hifi. Studiomiljøet begynte jo med digitale innspillinger lenge før digitalteknologien ble tilgjengelig for hi-fi brukere. Fremdeles har proffbransjen et forsprang. De beste hi-fi DACene anno 2009 kommer fra proff-produsenter som Weiss, EmmLab og dCS. Man kan vel (kanskje) også si at DEQX overgår TacT i ytelse. Jeg minner om at jeg for 3 år siden vraket mitt kostbare Forsell CD-drivverk, til fordel for en PC supplert med et proffprodukt fra RME: Fireface 400. Mine aktive delefiltre fra Dynamic Precision er også utviklet for PA-bruk. Jeg bruker de i en, unnskyld, highend versjon uten subsonisk filter og med bedre opamper og komponenter på enkelte lydkritiske steder på kretskortet.

  19. #19
    nb
    Guest

    Proffutstyr er ikke hifi

    Sitat Sitat fra pedal
    Og 99% av dem forstår ikke teknikken.
    Det virket som Solomon-Reed-koding og 8-14-modulering var ukjente konsepter når jeg nevnte det i en debatt for et års tid siden. Har man ikke hørt om det, så har man ikke brukt mye tid på å sette seg inn i hvordan CD funker i alle fall.

  20. #20
    nb
    Guest

    Proffutstyr er ikke hifi

    Uten at jeg er den ivrigste leseren av HiFi-blader, så har jeg inntrykk av at det ble mer vanlig og stuerent å bruke pro-produkter til HiFi når Stereophile oppdaget Benchmark DAC1 for en tre-fire(?) år siden. Man kan jo spørre seg hvorfor det tok såpass lang tid før de to verdenene begynte å møtes.

Side 1 av 14 12311 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed