Digitalt stereoanlegg.

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Har diskutert litt med min far ang digital lyd,og blitt usikker på når et stereoanlegg er digitalt tvers gjennom.

Min far mener han har digitalt stereonlegg med Nad surround amp+dvd og B&W høgtalere.

OMF er den første og eneste? eg tenker på som har digitalt tvers gjennom?(med unntak av effektbiten?)


Håper på lettfattelige svar.


Helsing Arild.
 
N

nb

Gjest
Før eller senere må det bli analogt, vanligste alternativer er at dette skjer i konvertere i kilden eller i forsterker (som egentlig går ut på det samme, det er kun et spørsmål om hvilken boks konverteren står i). Man kan selvsagt også dele digitalt (som f.eks OMF gjør) og sende ferdig delt & konvertert signal til det antall effekttrinn. Usikker på hvor digital en digital forsterker er, klasse D er ikke digitalt selv om det gjerne omtales som det.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.729
Antall liker
21.587
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
En gang må signalet bli analogt igjen, ja.

Hos OMF skjer det før effektforsterkerne. Dersom OMF kvittet seg med DAC og sine elskede DP effekttrinn og i stedet kjøpte tre Lyngdorf SDA2200 ville analogkonverteringen skje i selve effektforsterkerne.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.152
Antall liker
4.311
Torget vurderinger
1
Digitale effekforsterkere er det kanskje ikke så mange av. Det er ikke altid like lett å forstå seg på markedsføringssludderet. I forbifarten kommer jeg bare på TacT/Lyngdorf Millenium, og andre avarter basert på Toccata sin Equibit, som nå utvikles og produseres av Texas instruments. Forresten så tror jeg Sony sin S-kalasse-teknologi kanskje er digital. Med digital effektforsterker mener jeg en diskret numerisk signalbehandling fram til utgangstrinnet, slik at det er utgangstrinnet som omsetter/konvertere det numeriske signalet til et analog signal. I sammenhengen er digital effekforsterker noe missvisende, effektDAC er mer presist. De fleste andre kalsse-D-konstruksjoner er analoge i sin grunnfunksjon (signalet gjenfinnes ikke i numerisk form noe sted i signalkjeden). Theta og Wadia har hatt prototyper på «powerDACs», men jeg er usikker på om de ble satt i noen produksjon. Det finnes også noen patenter på HT hvor DA konverteringen skjer enten i spolen på HT (Philips har en eller flere slike) eller akustisk. Et konsept fra UK (jeg husker ikke firmaet i forbifarten) var basert på digital PWM styring av et «array» av små metalldomer hvor DA konverteringen faktisk skjedde akustisk, og hvor lydretningen kunne styres forholdsvis presist (med en «statisk» HT), en videreutvikling av dette er tilgjengelig i Yamaha sine «lydprosjektorer».

mvh
KJ
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
samlanes skrev:
Har diskutert litt med min far ang digital lyd,og blitt usikker på når et stereoanlegg er digitalt tvers gjennom.

Min far mener han har digitalt stereonlegg med Nad surround amp+dvd og B&W høgtalere.

OMF er den første og eneste? eg tenker på som har digitalt tvers gjennom?(med unntak av effektbiten?)


Håper på lettfattelige svar.


Helsing Arild.
Det spesielle med OMF sitt anlegg er jo all korreksjonen som gjøres, pluss at delefilterene er aktive. Og som Valentino sier så er vel Lyngdorf den mest digitale løsningen der ute. Dynaudio har vel noen studiemonitorer med digital inn og ekstern fjernkontroll. Her trenger men faktisk ikke høytalerkabler :D Men det er altså ved digitaliseringen av delefilter og korreksjon det spesielle ligger imo.

Ellers er det vel endel med digitale løsninger nå: OMF, meg selv, tidliger theStig, bx, Karma m.fl. Om dette er veien å gå får vel være opp til hver enkelt :)

PK
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.487
Antall liker
35.354
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Heldigitale stereoanlegg finnes ikke. Ørene er fortsatt analoge, så ett eller annet sted på veien må digital bli til analog igjen. Den mest ekstreme varianten ville være å ta DSD-signalet fra en SACD, prosessere dette etter smak, forsterke det ved å justere amplituden, og så sende det gjennom et lavpassfilter (spole) rett før høyttalerutgangene på "effektforsterkeren". Da skjer D/A-konverteringen der, med minimal signalkonvertering underveis.

Men et sånt system finnes ikke pga diverse juridiske grunner, selv om forsterkerteknologien finnes (Lyngdorf), så det nærmeste måtte være å konvertere digitalsignalet fra PCM (CD/DVD) til PWM som første trinn i en slik "effekt-DAC". Da synes jeg litt av poenget forsvinner.

Jeg gjør D/A-konverteringen etter digitalt delefilter, eq og høyttalerkorreksjon, men umiddelbart før den analoge volumkontrollen. Effektforsterkerne er analoge (klasse D, som altså er en analog forsterkerteknologi).

Kort oppsummert: Enig med foregående talere...
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.002
Antall liker
6.229
Det beste er naturligvis å la det stakkars signalet være analogt hele veien.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
BT skrev:
Det beste er naturligvis å la det stakkars signalet være analogt hele veien.
Derom strides vel de lærde.
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Takker for gode svar.

Så om OMF hadde gjort som du Valentino sier,kjøpt Lyngdorf effekt,da blir det "ekte" digitalt,mens allt annet da kan kalles "Hybrid" i beste fall?

Mvh.
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
BT skrev:
Det beste er naturligvis å la det stakkars signalet være analogt hele veien.
Hvis den tankegangen passer best med din verdensoppfatning, så kjør på. :)

Begynner dog å bli uhyre vanskelig å få tak i opptak som kun har vært innom analoge medier, så på det punktet er det bare å ønske deg lykke til!
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.729
Antall liker
21.587
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
samlanes skrev:
Takker for gode svar.

Så om OMF hadde gjort som du Valentino sier,kjøpt Lyngdorf effekt,da blir det "ekte" digitalt,mens allt annet da kan kalles "Hybrid" i beste fall?

Mvh.
Det kommer jo et analogt signal ut av Lyngdorfene også da...
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.152
Antall liker
4.311
Torget vurderinger
1
asbjbo skrev:
Heldigitale stereoanlegg finnes ikke. Ørene er fortsatt analoge, så ett eller annet sted på veien må digital bli til analog igjen. Den mest ekstreme varianten ville være å ta DSD-signalet fra en SACD, prosessere dette etter smak, forsterke det ved å justere amplituden, og så sende det gjennom et lavpassfilter (spole) rett før høyttalerutgangene på "effektforsterkeren". Da skjer D/A-konverteringen der, med minimal signalkonvertering underveis.

Men et sånt system finnes ikke pga diverse juridiske grunner, selv om forsterkerteknologien finnes (Lyngdorf), så det nærmeste måtte være å konvertere digitalsignalet fra PCM (DC/DVD) til PWM som første trinn i en slik "effekt-DAC". Da synes jeg litt av poenget forsvinner.
....
Litt av spm er hvor mye de matematiske transformasjoner av PCM eller DSD/PDM til hva det enn er som trengs i en effektDAC (PWM/PDM) har å si for lydkvaliteten - en transformasjon vil uansett finne sted, jf. også at «vanlige» DAC-chiper i økende grad er multisegments 3-5-bits «bitstream» varainter, og tradisjonelle PCM-multibits R2R DACer (jf. f.eks. BB/TI sin PCM1704-DAC) begynner «fade ut». Toccata/TacT/Lyngdorf/TI sin Equibit var i utgangspunktet en PWM-konverter hvor pulsbredden hadde 8-bits oppløsning, og en pulsrate på noen hundre kHz (jeg tror det var 352,8 kHz dvs 8X44,1).

mvh
KJ
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.487
Antall liker
35.354
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg har en litt uggen følelse over begrepet "ekte digitalt". Låter litt marketing, som "digitale" hodetelefoner og sånt.

Mikrofonen som fanger lyden er analog, og høyttaleren som gjengir den er det samme. Ett eller annet sted på veien mellom de to vil det være hensiktsmessig å digitalisere signalet for å kunne prosessere og lagre det, og et annet sted må det tilbake til analog igjen. Det viktigste spørsmålet er hvor i kjeden det gjør minst skade å konvertere tilbake til analogt.

KJ: Mitt rent teoretiske poeng var at DSD er PWM i utgangspunktet, så en hypotetisk signalkjede kunne tatt dette signalet (1 bit, 2.8442 Mhz, 64 x 44.1 kHz) tvers gjennom hele kjeden uten noen konverteringer før utgangstrinnet i effektforsterkeren. Dette er rent teoretisk, fordi de fordømte gnomene i plateselskapene bestemte at den digitalstrømmen ikke skal gjøres tilgjengelig utenfor den "autoriserte boksen". Digital Rights Management, vettu. (http://www.dsdproaudio.com/html/dsd_sacd_explained.html)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.152
Antall liker
4.311
Torget vurderinger
1
asbjbo skrev:
...
KJ: Mitt rent teoretiske poeng var at DSD er PWM i utgangspunktet, så en hypotetisk signalkjede kunne tatt dette signalet (1 bit, 2.8442 Mhz, 64 x 44.1 kHz) tvers gjennom hele kjeden uten noen konverteringer før utgangstrinnet i effektforsterkeren. Dette er rent teoretisk, fordi de fordømte gnomene i plateselskapene bestemte at den digitalstrømmen ikke skal gjøres tilgjengelig utenfor den "autoriserte boksen". Digital Rights Management, vettu. (http://www.dsdproaudio.com/html/dsd_sacd_explained.html)
...
[NERDEMODUS_ON]
Kun av akademisk ineteresse ...

DSD er PDM, ikke PWM.
dvs Pulse Densisty Modulation, kontra Pulse Width Modulation.

Forskjelen er høyst akademisk, PWM er det «spesialtilfelle» av «generisk» PDM.
[NERDEMODUS_Off]

mvh
KJ

EDIT: Width
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
KJ skrev:
asbjbo skrev:
...
KJ: Mitt rent teoretiske poeng var at DSD er PWM i utgangspunktet, så en hypotetisk signalkjede kunne tatt dette signalet (1 bit, 2.8442 Mhz, 64 x 44.1 kHz) tvers gjennom hele kjeden uten noen konverteringer før utgangstrinnet i effektforsterkeren. Dette er rent teoretisk, fordi de fordømte gnomene i plateselskapene bestemte at den digitalstrømmen ikke skal gjøres tilgjengelig utenfor den "autoriserte boksen". Digital Rights Management, vettu. (http://www.dsdproaudio.com/html/dsd_sacd_explained.html)
...
[NERDEMODUS_ON]
Kun av akademisk ineteresse ...

DSD er PDM, ikke PWM.
dvs Pulse Densisty Modulation, kontra Pulse With Modulation.

Forskjelen er høyst akademisk, PWM er det «spesialtilfelle» av «generisk» PDM.
[NERDEMODUS_Off]

mvh
KJ
Er det ikke "Width", da? ;)

PK
 
Topp Bunn