Har ikke lest artikkelen. DN når ikke ut hit! Men jeg har vært på innsiden hos B&O, under forrige ledelse, og det var en både oppløftende og selsom opplevelse. Konsernsjefen så seg som en ny Steve Jobs og skjønte ikke (i likhet med mange) at han da burde alliert seg med Apple, ikke Microsoft.
Den nye sjefen kommer fra Brühl&Kjær, har satt fokus på lyd, romkorreksjon og akustiske linser, og kjemper litt av en kamp i et fallende marked. Dette sammenlignet med forrige sjef, som satset på Samsung, rådyre fjernsyn og sin solseng.
Fikk nok frihet i gangene der nede til å skjønne at kompetansen er usannsynlig høy blant selskapets teknikere. Daniel Hardings reaksjon på lyden i en Audi A8 var et godt bevis på det. Han lyttet til et opptak av seg selv som dirigerte Mahler 2 i Tokyo, og ble fullstendig forelsket. Han lyttet forøvrig på et usannsynlig høyt nivå, men likte at han fikk realistisk nivå inne i en bil, uten forvrengning. (Fjorten høyttalere).
B&O, i likhet med mange selskap i dag (GM, Ford, osv) er blitt sviktet av kortsynt lederskap som ikke har tatt utgangspunkt i selskapets indre styrke, men har lett etter kortsiktige gevinster. Prisene på fjernsyn fra B&O er obscøne og forrige ledelse lot være å pushe fordelene ved akustiske linser fordi den fryktet at salget av søylehøyttalere ville falle. Go figure.
B&O kunne gjort hva Meridian er i gang med og hatt bedre forutsetninger. Den nye ledelsen har fått tilført kapital, men med dagens finansklima skal det mye til å unngå omkalfatringer, selv om planen er god.
Når det er sagt. Det skjer ting, og den nye ledelsen er i gang med å flytte B&O inn i fremtiden. Denslags gjør man best i oppgangstider!