V
vredensgnag
Gjest
Jeg liker hornlyd, og da jeg så rapporten fra München som R.E.S. stod bak, reflekterte jeg (pun intended) over at hornhøyttalere er på vei inn i HiFi så det gjaller etter.
Som enkelte vil kjenne til, er jeg ekstremt glad i reflektert lyd som en del av lytteopplevelsen, hvilket er årsaken til at jeg lytter til Live opptak, og at jeg har høyttalere som bruker romrefleksjonene.
Og det er selvsagt dette hornhøyttalere gjør: de skaper en lyttelyd som består av direktelyd og refleksjoner, idet lyden treffer lytter. Hornene styrer retningen på lydsummen, uten at veggrefleksjoner utgjør en vesentlig faktor -- men det du hører er direktelyd og reflektert lyd, fordi horntrakten har re-re-re-reflektert lyden en uendelighet av ganger før den er fri i rommet.
Dette skjønte Wagner før vi hadde opptaksmuligheter.
Her er orkestergraven i Bayreuth - det er umulig å lytte til direktelyd fra orkesteret i salen der, alt du hører fra orkesteret er reflektert lyd. Wagner bygde et kjempehorn, som han tom. justerte for å få full horneffekt.
Dette er et sidesnitt, og merk at graven er utstyrt med en Sichtblende (så publikum ikke kan se orkesteret, og en Klangblende laget av tre (denne kom Wagner opp med etter at han var misfornøyd med lyden under premiereoppføringene i 1876.)
Som publikummer i Bayreuth skal du ha all oppmerksomhet på scenen, og orkesterlyden skal oppstå i rommet, uten at du fornemmer kilden. Slik ser det ut om du er publikummer:
HFS-medlem otare rapporterte <a href="http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=33221.msg655430#msg655430">"fantastisk akustikk"</a> derfra, da han opplevde den. Det han lyttet til var hornlyd, og denne går rett i fleisen på rådende HiFi-dogme, som skal ha det til at det er direktelyden vi skal fokusere på, og at refleksjoner skal bekjempes, enten ved nærfeltslytting eller omfattende akustiske tiltak i lytterommet.
Som rapporten fra München viser, har horn og rundstrålere gjort seg gjeldende, og jeg er overbevist om at vi i årene som kommer vil vite å verdsette hva refleksjoner kan gjøre med lytteopplevelsen, og at vi vil innse at refleksjoner må med, også i lytterommet!
(Tar vi med JBLs fuskehorn i Everest, så var vel nesten halvparten av set-ups vi ser i OAS-rapporten fra München med horn eller rundstråling!)
Det bør selvsagt poengteres at Wagner skapte disse lytteforholdene fordi han ønsket at sangernes stemmer skulle nå publikum støttet av orkesteret, uten å bli begravd av dette.
Dette ville Wagner likt:
Som enkelte vil kjenne til, er jeg ekstremt glad i reflektert lyd som en del av lytteopplevelsen, hvilket er årsaken til at jeg lytter til Live opptak, og at jeg har høyttalere som bruker romrefleksjonene.
Og det er selvsagt dette hornhøyttalere gjør: de skaper en lyttelyd som består av direktelyd og refleksjoner, idet lyden treffer lytter. Hornene styrer retningen på lydsummen, uten at veggrefleksjoner utgjør en vesentlig faktor -- men det du hører er direktelyd og reflektert lyd, fordi horntrakten har re-re-re-reflektert lyden en uendelighet av ganger før den er fri i rommet.
Dette skjønte Wagner før vi hadde opptaksmuligheter.
Her er orkestergraven i Bayreuth - det er umulig å lytte til direktelyd fra orkesteret i salen der, alt du hører fra orkesteret er reflektert lyd. Wagner bygde et kjempehorn, som han tom. justerte for å få full horneffekt.
Dette er et sidesnitt, og merk at graven er utstyrt med en Sichtblende (så publikum ikke kan se orkesteret, og en Klangblende laget av tre (denne kom Wagner opp med etter at han var misfornøyd med lyden under premiereoppføringene i 1876.)
Som publikummer i Bayreuth skal du ha all oppmerksomhet på scenen, og orkesterlyden skal oppstå i rommet, uten at du fornemmer kilden. Slik ser det ut om du er publikummer:
HFS-medlem otare rapporterte <a href="http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=33221.msg655430#msg655430">"fantastisk akustikk"</a> derfra, da han opplevde den. Det han lyttet til var hornlyd, og denne går rett i fleisen på rådende HiFi-dogme, som skal ha det til at det er direktelyden vi skal fokusere på, og at refleksjoner skal bekjempes, enten ved nærfeltslytting eller omfattende akustiske tiltak i lytterommet.
Som rapporten fra München viser, har horn og rundstrålere gjort seg gjeldende, og jeg er overbevist om at vi i årene som kommer vil vite å verdsette hva refleksjoner kan gjøre med lytteopplevelsen, og at vi vil innse at refleksjoner må med, også i lytterommet!
(Tar vi med JBLs fuskehorn i Everest, så var vel nesten halvparten av set-ups vi ser i OAS-rapporten fra München med horn eller rundstråling!)
Det bør selvsagt poengteres at Wagner skapte disse lytteforholdene fordi han ønsket at sangernes stemmer skulle nå publikum støttet av orkesteret, uten å bli begravd av dette.
Dette ville Wagner likt:
Vedlegg
-
259.5 KB Visninger: 971