Jeg fant, jeg fant!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Jeg har i lengre tid lurt på hva jeg egentlig leiter etter i et godt stereoanlegg - hvordan ville det anlegget som fikk meg til å glise fett når jeg skulle gjøre det, sitte med en klump i halsen når det var påkrevet, rocke vilt o.s.v. høres ut - og hvilket anlegg ville det være?

    Jeg vet at det anlegget jeg sitter med hjemme i stua ikke er det - til det mangler det for mye, i bassen, i kropp, trøkk og skyv. Samtidig har det anlegget noen ganske råe kvaliteter på andre områder jeg vil ha med meg videre - oppløsning, luft, rom, slike ting.

    Så de siste årene har jeg vært på messer, på hjemmebesøk o.l. og fått hørt i hvert fall noen anlegg og dannet meg en klarere og klarere ide for hva jeg trenger at et anlegg skal gjøre - primært er det at anlegget må spise "alt". Musikksmaken min vil jeg påstå at er rimelig brei - cd-samlinga mi er katalogisert etter labelene "svart" musikk (hip-hop, soul, funk, reggae, world music), elekotronika, jazz, rock/pop/blues og klassisk - og jeg har en god del cd'r i hver katalog. Og det er et problem i hi-fi sammenheng, har jeg erfart, rett og slett fordi jeg har hørt en del jævli bra anlegg - på rock. Og en del jævli bra anlegg - på jazz. Men få anlegg som bare sluker alt, uten å mukke, uten å reagere.

    Samtidig har jeg vært og blitt mer og mer klar over at jeg ikke vil ha det jeg etterhvert har kalt "typiske high-end-anlegg". D.v.s. slik anlegg til gud vet hvor mye penger du hører på messer, som er sjukt oppløste, bass av en anna verden o.s.v., men som sjelden eller aldri har fått meg til å glemme at det er hermetisert musikk jeg hører på. Kun ett anlegg jeg har møtt har klart å få meg til å glemme det, nemlig Quad 2805 på Copland elektronikk. Før i dag.

    Jeg var nemlig i Oslo, på vei til Gago, og hadde litt tid å slå i hjel. Så jeg stakk innom Stereofil, siden de var praktisk plassert i nærheten av der jeg hadde vært sist (Bare Jazz) og spurte hva de hadde i demorommet sitt. Jeg mente, strengt tatt, det demorommet de har inne i butikken, men fyren bak kassa tok med seg noen nøkler og ba meg bli med han - til det demorommet jeg ikke visste de hadde, som ikke ligger inne i selve butikken. Og der sto det lina opp et komplett MBL-anlegg - husker ikke alt av typebetegnelser, men det var ikke HT med Radialstrahler-mellomtone - så serien "under" den serien. Totalprisen lå sikkert på 600k-700k.

    Der ble jeg sittene i en drøy time og spille meg gjennom låter fra de cd'ene jeg hadde med meg - Femi Kuti, Beethoven-symfonier (Barenboim), Beethoven-strykekvartetter (Endellion, nyinnkjøpt på Aktiv Klassisk), Curtis Mayfield, Tindersticks, Wilco og Miles Davis. Stort sett plater jeg har hørt veldig mye på og som er sentrale deler av ryggmargen i musikkinteressen min - og ikke minst en rimelig variert cocktail av type musikk og kvalitet på innspillinger.

    Og der, i en stol i Grensen, hørte jeg for andre gang i mitt liv et anlegg som var så jævla bra at jeg knapt nok klarte å tenke i hi-fi termer. Jeg bare lytta til musikk og banna over at jeg måtte rekke et tog, sånn at jeg snart måtte dra. Fytti helvete hvor det anlegget spilte etter mine preferanser. Fint at det er omtrent gratis også, da har jeg jo råd til det også. :-[

    Det som slo meg, når jeg fikk summa meg og tenkt meg om, var at lyden var mye mørkere enn mye annen high-end jeg har hørt. Og en anna ting det anlegget ikke gjorde, men som i den sammenhengen betydde ingenting var pin-point imaging og opptegning av rommet. Det anlegget gjorde var å presentere musikerne mot en ravnsvart bakgrunn og la de spille. Kunne jeg peke ut hver og enkelt musiker i Beethoven-symfonier? Nei. Kunne jeg det når jeg hørte på Miles Davis. Hvis jeg ville, ja. Men hvorfor skulle jeg ønske å gjøre det? De var jo der, ingen grunn til å peke og styre, da.

    I førstninga erindrer jeg å sitte med inntrykket av anlegget nok ikke var så jævla oppløst og transienthurtig som jeg skulle ønske. Etterhvert slo det meg at det var bare piss, det var sjukt oppløst og transienthurtig - men du la bare merke til det hvis du ville. Jeg la merke til det når jeg omtrent skvatt til på ei Mayfield-låt hvor trommemannen tydeligvis tenkte at nok er nok, nå er det min tur. Dæven kor det smalt!

    En anna ting som jeg også skvatt litt over var diskanten, eller mer korrekt: at cymbaler og slike ting faktisk flytter luft - i fysisk forstand. De var ikke bare "diskant", de var fysiske gjenstander som ble slått med en pinne og flytte luft deretter. Og videre la jeg merke til en hel skokk med detaljer jeg aldri har hørt på de platene jeg spilte - og dette var, nesten uten unntak, plater jeg vil mene at jeg kjenner svært, svært godt. Forsåvidt morro det, selv om det bare ble registrert som en slags biting.

    For det viktigste av alt var at jeg, igjen, satt med en liten klump i halsen når Tindersticks foredrar om verdens beskaffenhet og kjærlighetens kår i denne verden, jeg gliste som en full mann når Mayfield foredro om Superfly og jeg gjenerindret hvor jævla blå Kind of Blue faktisk er.

    Poenget: begge de anleggene jeg har hørt som har gitt med de opplevelsene jeg beskrev over har vært mørke i klangen. De har ikke drevet med eksessiv pin-pointing eller ekstremt "opplyste" lydbilder. De har bare pella seg til helvete vekk når musikerne har kommet og latt meg være i fred med dem. Og ja, MBL banka livskjiten ut av Quad når det kom til dynamikk, trøkk, bass slike ting - dæven det var noe å høre når Barenboim lar et helt symfoniorkester rive av gårde og jeg bare satt og gliste mens lyden slo inn over meg.

    Hørtes det ekte ut? Nei, ikke faen. Men det ga meg en opplevelse av musikken som jeg knapt, om noen gang, har hørt maken til. Og jeg lærte noe viktig om hvor jeg vil, hva jeg vil ha og hvordan lyd skal høres ut for å være musikk i mine ører - og den lyse klangbalansen i mye annet high-end utstyr jeg har hørt kan herved ta seg i to'ern. ;D

    Først og fremst og til sist: dette var jævil gøy. Det var morro. Dette er hvorfor jeg driver med hi-fi. Det gjorde meg sur for at jeg ikke hadde tatt med flere cd'r. Og det var en sammeneheng i lyden på alle nivåer som, tror jeg, gjorde at jeg måtte virkelig konsentrere meg for å tenke i hi-fi termer - og mange av låtene jeg ofte bare spiller noen minutter av for å sjekke ut enkelte ting, ble jeg nå sittende å høre gjennom hele på - og så enda en og enda en. Nå håper jeg bare at jeg finner et anlegg i betalbar prisklasse som gjør mesteparten av det dette MBL-anlegget gjorde.

    Og hvorfor en tråd om dette? Fordi det slo meg at vi trenger en positiv, hyggelig tråd her på sentralen om akkurat det jeg skrev om nå: hva var det anlegget som fikk hjertet ditt til å banke, det skjeive smilet til å dukke opp og god-følelsen til å dukke fram? Hva er dine transcendentale opplevelser av kombinasjonen hi-fi og musikk? (Og ingen jævla diskusjoner om hva som er high-end, om det er lyst, mørkt, det har vi diskutert før. Begynner noen på det kjøret, henter jeg min nye venn (se tråden min under mine anlegg) og lager bråk. OK? ;) ). I kortfattethet: tenk på dette som en tråd hvor du kan skrive om akkurat dine personlige opplevelser og ingen kommer til å krangle med deg om det, men bare fortelle om sine opplevelser. Det klarer vi vel?
     

    yel

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2006
    Innlegg
    677
    Antall liker
    1
    Herrlig!!! :) :) ;D ;D Frisker opp med sånt! Har en sånn opplevelse selv, her er kortversjonen.; en eller annen messe i Oslo, Tannoy, noen 3 kantede greie på ca 120cm kanskje, og Tanberg cd, amp, og pre, av den litt flotte typen.. tror det var noe av det sisite de lagde. Den lyden, anere ikke hva de spilte, men den lyden... satt i hjertet. Og til en sum, som den gang selfølgelig ikke var oppnåelig, men kun er veklse penger i dag! Takker for en flott historie! Ha en fortreffelig aften!



    -Y
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    De musikalske egenskapene du fremhever har vært nevnt tusen ganger i diskusjon og anmeldelser av Naim-utstyr, det samme har fraværet av ultradetaljering og pinpoint imagining. Termer som oppløsinng, luft, holografi, trøkk osv kan jg ikke engang forholde meg til. Hvis man skal drive med denslags reduksjonistisk analyse vil man sjelden finne noe som presenterer musikken som en helhet, der man lytter til musikk man liker (ikke slike horrible audiofile utgivelser) og høre at alt bare fungerer.

    Eller man kan gå den objektive ruten og velge utstyr som måler bra, det skal jo a priori være det mest korrekte, men erfaringen viser jo at ikke alle klikker helt på en slik type gjengivelse.
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Herlig historie Mbare!!

    Først MBL og så Gago, begge til tjau hundretusner.... så mitt usle om fire timer.... :eek: :eek:
    Jaja, får trøste meg med at det er billig i alle fall ;D ;D

    Veldig interessant dette med "mørket" i lyden.
    Jeg tror ikke det er fordi klangbalansen er tiltet, jeg tror det er siden anlegget er så oppløst at den vanlige klirringen i toppen nå er renset og fremstår som ekte uten disse kantene som så mange liker og tror er diskant.

    Like interessant dette med hurtighet, at det er lett å tro at anlegg med tynge og tungt fundament ikke er "raske nok".
    Igjen er de ikke tiltet i frekvensgangen, de bare strekker seg lengre ned og får med de "trege" lydene i gjengivelsen.
    Men når disse trege lydene henger sammen med de raske, eksempelvis et trommeslag, så skjønner man at det ikke er tregt men korrekt.

    Igjen, herlig historie!! Arti når man blir bergtatt og flytter grenser! :)

    R
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    Veldig kult Mbare!

    Tror RoDa er inne på noe også. Den beste diskanten er den som ikke "høres".
     

    General8

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.07.2005
    Innlegg
    644
    Antall liker
    0
    Endelig en positiv tråd!!

    Jeg er så heldig at jeg har drømmelyden i min egen stue.. :eek:
    Det formidler musikken på en herlig måte, men har også bra pin-point. :D

    Kunne noe vært bedre?? Ja helt sikkert, men det er ingenting jeg kan sette fingeren på.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Dette var både vakkert og inspirerende, Mbare. Takk! Her sitter jeg, på en søndags formiddag, med kaffe i koppen og et hue som strengt tatt er for tungt til å jobbe. Likevel må jeg lese igjennnom tre artikler som går til redaktøren om et øyeblikk. Nå leser jeg med litt sterkere fokus og mer entusiasme. Takk igjen!
    Du har jo helt rett, vi trenger å dele gleden, opplevelsene, historiene fra de gangene grensene ble flyttet for oss, begeistringen, alle de svimle og lykkelige øyeblikkene som får oss til å glemme utgiftene, frustrasjonene og kranglingen her inne. Greier vi å holde liv i denne innstillingen, tar det ikke lang tid før i alle fall jeg får fornyret tro på HFS igjen. Det har nemlig holdt hardt en stund.....


    En liten historie fra et av mine egne grensesprengende øyeblikk;

    Jeg satt pent plassert i "sweetspot", andektig lyttende til Mozarts pianokonsert nr.23. Det låt så fantastisk medrivende at jeg glemte både tid og sted, og var overhode ikke oppmerksom på at jeg satt hjemme hos meg selv (lurer på hva en dugelig terapeut ville sagt om den der....? ;D )

    Jeg ble veldig oppmerksom på at naturen krevde sitt, for å si det sånn, og griper meg selv i å tenke "faen og, jeg får ta det i pausen"...... ;D ;D
     
    O

    Omar

    Gjest
    Ta deg en tur til Lyric i Torgata. Spør om å få høre på Cary elektronikk og Proac. Dette er musikaliteten du leter etter. Densen cd og forsterker pluss audiophysic eller audiovectorer høyttalere har også noe av det samme, men låter friskere og mer dynnamisk.
    Du skal heller ikke være fremmed for å prøve YBA elektronikk, gjerne med Monitor audio GS6 eller Gold Signatur 20. Electrocompaniet eller hegel koblet opp på JBL SL 80.
    Dette var forslag som dekker mange prisklasser. Har du over 100 tusen, bør du også se på Burmester.
    Linn driver også med noe nettverkmaskiner hvor du kan laste ned ukomprimert musikk fra nettet. De har cd forsterkere dvd og høyttalere. Dette merket fouserer på at man skal oppleve musiken.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Håvarhede skrev:
    Ta deg en tur til Lyric i Torgata. Spør om å få høre på Cary elektronikk og Proac. Dette er musikaliteten du leter etter. Densen cd og forsterker pluss audiophysic eller audiovectorer høyttalere har også noe av det samme, men låter friskere og mer dynnamisk.
    Du skal heller ikke være fremmed for å prøve YBA elektronikk, gjerne med Monitor audio GS6 eller Gold Signatur 20. Electrocompaniet eller hegel koblet opp på JBL SL 80.
    Dette var forslag som dekker mange prisklasser. Har du over 100 tusen, bør du også se på Burmester.
    Linn driver også med noe nettverkmaskiner hvor du kan laste ned ukomprimert musikk fra nettet. De har cd forsterkere dvd og høyttalere. Dette merket fouserer på at man skal oppleve musiken.
    Trådstarter spør vel ikke etter råd om hva han skal kjøpe, såvidt jeg forstår. Det er lettere å komme med kjøp-råd enn å beskrive en sterk lytteopplevelse. Det er ikke lett, det vet den som har prøvd, og det er den største mangelen på hele HFS, etter min oppfatning.
    Jeg strever med å beskrive noen av mine, vi får se.
    Flott, Mbare!
     
    M

    musicus

    Gjest
    Jøgga skrev:
    Håvarhede skrev:
    Ta deg en tur til Lyric i Torgata. Spør om å få høre på Cary elektronikk og Proac. Dette er musikaliteten du leter etter. Densen cd og forsterker pluss audiophysic eller audiovectorer høyttalere har også noe av det samme, men låter friskere og mer dynnamisk.
    Du skal heller ikke være fremmed for å prøve YBA elektronikk, gjerne med Monitor audio GS6 eller Gold Signatur 20. Electrocompaniet eller hegel koblet opp på JBL SL 80.
    Dette var forslag som dekker mange prisklasser. Har du over 100 tusen, bør du også se på Burmester.
    Linn driver også med noe nettverkmaskiner hvor du kan laste ned ukomprimert musikk fra nettet. De har cd forsterkere dvd og høyttalere. Dette merket fouserer på at man skal oppleve musiken.
    ....å beskrive en sterk lytteopplevelse. Det er ikke lett, det vet den som har prøvd, og det er den største mangelen på hele HFS, etter min oppfatning.
    Enig!, dette er stor mangelvare på hfs....

    mvh
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    musicus skrev:
    Enig!, dette er stor mangelvare på hfs....

    mvh
    Med fare for å virke arrogant: Kanskje det er fordi så mange ikke fokuserer på musikk og tenker mest på utstyr. Hvis man klarer å utgyte de vanlige forferdelige klisjeene som brukes om lyd, de som Fidelity har utviklet til en kunstform, så tyder det på at musikkopplevelsen ikke står i høysetet. Jeg frekventerer helst musikkforumene på hfs, og der er det slett ingen mangelvare med lytteglede. Musikken omtales ofte som en ting i seg selv, ikke som et produkt av stereoanlegget.
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Veldig treffende beskrivelse fra Mbare av opplevelsen av et anlegg som spiller etter egne preferanser. Min første musikkopplevelse med et hifi anlegg var med et komplett Audiopax anlegg demonstrert ved flere anledninger i den gamle butikken til Per Bendiksen. Helt rått. Senere fikk jeg en slik opplevelse hos Lyric med et Proac og Cary anlegg. Så oppdaget jeg Tannoy hos Stereofil. Deres demo for noen år siden med Westminister var som en drøm. Min siste store hifi erfaring gjorde meg svært blakk: det var med et oppsett som jeg endte opp med å kjøpe - musikken falt på plass. Jeg trenger ikke å utfylle det her, da jeg har en egen tråd på det oppsettet og mine erfaringer med komponentene.

    Kan bare bifalle: dette var et livsbejaende innspill av Mbare.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Mbare skrev:
    .... et anlegg som var så jævla bra at jeg knapt nok klarte å tenke i hi-fi termer. Jeg bare lytta til musikk ...
    Det er essensen i et godt anlegg ja :D. Å bli hengitt til musikken og bare musikken.


    Et tegn på at "Hifi parametrene" sitter så bra at det føles helt naurlig. Om " pin-point imaging og opptegning av rommet" formildles naturlig i tillegg så er jo ikke det noen ulempe. "Details" bør ikke føles bedre enn virkeligheten. Lys/mørk? Helt naturlig takk :).
     
    M

    musicus

    Gjest
    Bach_Man skrev:
    musicus skrev:
    Enig!, dette er stor mangelvare på hfs....

    mvh
    Med fare for å virke arrogant: Kanskje det er fordi så mange ikke fokuserer på musikk og tenker mest på utstyr. Hvis man klarer å utgyte de vanlige forferdelige klisjeene som brukes om lyd, de som Fidelity har utviklet til en kunstform, så tyder det på at musikkopplevelsen ikke står i høysetet. Jeg frekventerer helst musikkforumene på hfs, og der er det slett ingen mangelvare med lytteglede. Musikken omtales ofte som en ting i seg selv, ikke som et produkt av stereoanlegget.
    Jeg synes ikke det er arrogant i det hele tatt, tvert om, jeg har vel selv tatt en u-sving ifht egne prioriteringer på området, man blir rett og slett dritt lei "pling plong hifi".

    mvh
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Man har funnet godlyden når man kvir seg for å oppgradere i redsel for å ødelegge det man har. Litt sånn, hva kan jeg skifte ut som har minst mulig å si for lyden...
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    musicus skrev:
    .... man blir rett og slett dritt lei "pling plong hifi".

    mvh
    Er det ikke mer ting som foregår i hodet enn akkurat hvilket anlegg man har? Jeg mener man kan konsentere seg helhjertet om musikken både med såkalte "hifi" anlegg og "musikalske" anlegg. For å bruke disse tøvete kategoriseringene.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.390
    Antall liker
    20.806
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    kjoenik skrev:
    Man har funnet godlyden når man kvir seg for å oppgradere i redsel for å ødelegge det man har. Litt sånn, hva kan jeg skifte ut som har minst mulig å si for lyden...
    Er det ikke da man gjerne kaster seg på mye penger for mulig forskjell-kjøret?  ;)
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    Lyngen skrev:
    musicus skrev:
    .... man blir rett og slett dritt lei "pling plong hifi".

    mvh
    Er det ikke mer ting som foregår i hodet enn akkurat hvilket anlegg man har? Jeg mener man kan konsentere seg helhjertet om musikken både med såkalte "hifi" anlegg og "musikalske" anlegg. For å bruke disse tøvete kategoriseringene.
    Jeg har aldri hørt et "pling plong hifi-anlegg", men jeg har hørt en del pling plong musikk på en del hifi-anlegg. Og da har jeg selvsagt ikke stått for musikkvalget selv.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Wergeland skrev:
    Jeg har aldri hørt et "pling plong hifi-anlegg", men jeg har hørt en del pling plong musikk på en del hifi-anlegg. Og da har jeg selvsagt ikke stått for musikkvalget selv.
    "pling plong" musikk kan jo være flott musikk det også. Alt etter hva hjernen har lært å tenke. Hmm.. spennende harmonier... / ... æhh pling plong..
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.390
    Antall liker
    20.806
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg spiller plingplong-musikk akkurat nå jeg: Ligeti. Ikke for Knopflerfolket tipper jeg.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Oslo2 skrev:
    Veldig treffende beskrivelse fra Mbare av opplevelsen av et anlegg som spiller etter egne preferanser. Min første musikkopplevelse med et hifi anlegg var med et komplett Audiopax anlegg demonstrert ved flere anledninger i den gamle butikken til Per Bendiksen. Helt rått. Senere fikk jeg en slik opplevelse hos Lyric med et Proac og Cary anlegg. Så oppdaget jeg Tannoy hos Stereofil. Deres demo for noen år siden med Westminister var som en drøm. Min siste store hifi erfaring gjorde meg svært blakk: det var med et oppsett som jeg endte opp med å kjøpe - musikken falt på plass. Jeg trenger ikke å utfylle det her, da jeg har en egen tråd på det oppsettet og mine erfaringer med komponentene.

    Kan bare bifalle: dette var et livsbejaende innspill av Mbare.
    Fikk selv gleden av å høre et Audiopax oppsett med noen gulvstående Eben høytalere hos Per Bendiksen i det "store lytterommet" bak i de gamle lokalene hans. (Kanskje det samme Oslo2?). Uansett var denne opplevelsen vanskelig å beskrive verbalt. Det var som om alt hang sammen.
    Herlig tråd :)
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Min største HiFi/musikk opplevelse er fortsatt Revel Ultima 2 med Mark Levinson på Arken messa. "HiFi anlegg (gode på hifiparametre)" :eek: :eek:. Da ble jeg litt rørt av å være så tett på ekte musikk. EKTE formidlet. Men hvordan anlegger taklet dårlige innspillinger vet jeg ikke dessverre.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Lyngen skrev:
    musicus skrev:
    .... man blir rett og slett dritt lei "pling plong hifi".

    mvh
    Er det ikke mer ting som foregår i hodet enn akkurat hvilket anlegg man har? Jeg mener man kan konsentere seg helhjertet om musikken både med såkalte "hifi" anlegg og "musikalske" anlegg. For å bruke disse tøvete kategoriseringene.
    Nå vet jeg ikke hva som foregår i ditt hode, men i mitt er jeg dritt lei anlegg som favoriserer visse parametre av lyden fremfor homogeniteten, eller m.a.o ingen "pling plong hifi" imponerer lengre.
    Anlegget man spiller musikken på er vel det som i første omgang gjengir musikken som enten, nettopp pling plong eller homogent, "pick your choice" jeg har tatt mitt og man kommer vel egentlig ikke utenom hvilket anlegg man har/velger heller ifht sine valg/prioriteringer...

    mvh
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Valentino skrev:
    Jeg spiller plingplong-musikk akkurat nå jeg: Ligeti. Ikke for Knopflerfolket tipper jeg.
    Man bør velge sin pling plong-musikk med omhu, for eksempel fra Kling Klang Studio i Düsseldorf.

     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.390
    Antall liker
    20.806
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ach, davon kommen ja die Kling Klang Schallplatten?
     
    M

    musicus

    Gjest
    Wergeland skrev:
    Lyngen skrev:
    musicus skrev:
    .... man blir rett og slett dritt lei "pling plong hifi".

    mvh
    Er det ikke mer ting som foregår i hodet enn akkurat hvilket anlegg man har? Jeg mener man kan konsentere seg helhjertet om musikken både med såkalte "hifi" anlegg og "musikalske" anlegg. For å bruke disse tøvete kategoriseringene.
    Jeg har aldri hørt et "pling plong hifi-anlegg", men jeg har hørt en del pling plong musikk på en del hifi-anlegg. Og da har jeg selvsagt ikke stått for musikkvalget selv.
    Om folk ikke gidder se meningen i uttrykket "pling plong hifi" gidder ikke jeg kaste bort tid på å forsøke forklare det heller, og musikken du hørte er selvsagt ikke påvirket av formidlingen av anlegget? bare ett spm...

    mvh
     
    M

    musicus

    Gjest
    Valentino skrev:
    Jeg spiller plingplong-musikk akkurat nå jeg: Ligeti. Ikke for Knopflerfolket tipper jeg.
    Ikke gjør deg så jævlig krampaktig "snobbete" V, Knopflerfolket? hvem er de? 8) ...

    mvh
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.390
    Antall liker
    20.806
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    De som vet hva de liker.  8)

    Og jeg snobber ikke krampaktig. ;D
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Jeg liker både Knopfler og Ligeti, jeg. Det ene utelukker ikke det andre.
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    musicus skrev:
    Wergeland skrev:
    Lyngen skrev:
    musicus skrev:
    .... man blir rett og slett dritt lei "pling plong hifi".

    mvh
    Er det ikke mer ting som foregår i hodet enn akkurat hvilket anlegg man har? Jeg mener man kan konsentere seg helhjertet om musikken både med såkalte "hifi" anlegg og "musikalske" anlegg. For å bruke disse tøvete kategoriseringene.
    Jeg har aldri hørt et "pling plong hifi-anlegg", men jeg har hørt en del pling plong musikk på en del hifi-anlegg. Og da har jeg selvsagt ikke stått for musikkvalget selv.
    Om folk ikke gidder se meningen i uttrykket "pling plong" gidder ikke jeg kaste bort tid på å forsøke forklare heller, og pling plong musikken du hørte er selvsagt ikke påvirket av formidlingen av anlegget? bare ett spm...

    mvh
    Det typiske er jo at en viss type anlegg gjerne demonstreres med en viss type musikk. Og disse "komposisjonen er tror jeg nettopp er "komponert" og innspilt med hifi-demonstrasjoner i tankene - for å vise fram 'the highest highs and the lowest lows'.

    Det er mye mulig disse anleggene hadde formidlet musikken jeg liker å høre på en god måte, men jeg har nok vært for dårlig til å ta med egen musikk og dermed har jeg ingen referanse og det blir umulig for meg å få noen oppfatning om anlegget er noe for meg.

    Men vi må ikke la denne fine tråden bli en 'demomusikk'-tråd.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.390
    Antall liker
    20.806
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Jeg liker både Knopfler og Ligeti, jeg. Det ene utelukker ikke det andre.
    Selvfølgelig. Men du er nok ikke av Knopflerfolket heller, otare.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Pling-plong eller Knopfler?

    Nei takk begge deler. :-* :-* :-*

    Få den strålende tråden tilbake på spor igjen´a. ::)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    I hvilken kategori faller Morph the Cat når det skal kjøres demo?

    Og enkelte mener Tord Gustavsen er pling-plong.

    Uansett må også psykoakustikken tas med i beregningen. Forleden, her inne, ble det sendt ut "løp og kjøp" varsel i forbindelse med musikk fra en ny norsk vokalist.
    Denne musikken ble avlyttet på dertil hørbar link, og flere i tråden reagerte med undring. En mente vel også at det lød best om alle spor ble avspilt samtidig.

    Anbefaleren kan undre seg over reaksjonen, men svaret ligger i hans beskrivelse av at denne musikken ble avnytt sammen med kjæresten, i felles hygge. Element som demospor-avspillingen på platesjappa dessverre unnlot å ta med - jeg regner med at det også ble drukket god rødvin eller tilsvarende.

    Ellers er det en tråd her inne med "Problem med Kari Bremnes" - mitt problem med Kari Bremnes er at det nå etterhvert lyder så himla likt alt sammen ... men det spilles mye KB på HaiFai-demo.

    Jeg holdt på å velge MBL. Likte lyden jeg hørte i Stockholm, og hadde lyst til å ha den hjemme. Sammenlignet med noen andre løsninger, og endte med den jeg har nå. Men jeg skjønner godt trådstarteren.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.390
    Antall liker
    20.806
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er noe annet med både rundstrålere og dipoler. Det kan godt være at det er lettere å glemme hifien med slike. MBL har jeg ikke hørt, men det byr seg kanskje en mulighet til høsten.
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Valentino skrev:
    Det er noe annet med både rundstrålere og dipoler. Det kan godt være at det er lettere å glemme hifien med slike. MBL har jeg ikke hørt, men det byr seg kanskje en mulighet til høsten.

    Jepp. De legger til en "romklang" som kan kamuflere øvrige mangler :-*



    Mrbh. RS
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Det anlegget jeg har på loftet gir meg denne godfølelsen. Det er ikke noe fancy - En Krell KAV-280 CD, koblet til en C-J PV-10A rør-pre, som så leverer varene til en C-J MF 2250 (transistor). Denne sender så signalet til en 23 år gammel Quad ESL-63. Alt er kjøpt brukt for en "slikk og ingen ting", med unntak av Quadene som jeg kjøpte nye i 1986 for 18000 kr. Hele anlegget har kostet 60 000 kr.
    Det er avslappet i toppen, og bassen går ikke veldig dypt. Men det spiller musikk. Noen ganger når jeg setter meg ned og lytter, forsvinner loftstua og jeg bare ser musikerne foran meg. Det lyder selvfølgelig best på klassisk musikk og da helst mindre ensembler (selv om det håndterer store orkestre forbausende bra) - sang og kammermusikk gjengir det strålende - men det er da også min hovedinteresse. Det spiller også mindre rock/pop-comboer veldig bra.
    Det lyder så godt (i mine ører) at jeg har ingen ønsker eller planer om å bytte noe. Slik sett har jeg vel nådd mitt Nirvana lydmessig.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Skal ikke lyd alltid spilles i et rom, da? Det er vel ikke noe galt i at et anlegg spiller sammen med rommet (kall det gjerne "legger til romklang som maskerer øvrige mangler" hvis du vil)? Er mangler man ikke kan høre virkelig mangler? (Nå ble vi filosofiske her :D)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Et helt seriøst innlegg - så kortfattet som jeg kan få det til.
    Jeg mener det begås en teoretisk feilslutning ved tokanals musikkgjengivelse.

    1. Blumlein oppfinner binaural music recording and reproduction. Men han åpner i den milde grad for multikanal gjengivelse, og er meget opptatt av karakteren i romrefleksjoner.

    2. Mediet som dominerer er vinyl, og man kan "enkelt" skape en to-kanals gjengivelse med rillens sidevegger. Følgelig er det to-kanals gjengivelse, gjennom to høyttalere, som blir modus.

    3. Men analogier fra to høyttalere til to ører svikter. Tenk gjennom rekken, og la oss forholde oss til et enkelt live-opptak med stereomikrofon:

    - Musikken skapes i rommet.
    - Mikrofonen stilles opp for å fange denne - den får direktelyd og reflektert lyd.
    - Mikrofonen representerer våre ører
    - Vi ønsker å oppleve lydenergien gjenskapt i lytterommet, og sender dermed lydbølger ut i dette.

    4. Men dette er altså ikke "ørene i revers" - dette er høyttalere brukt for å regenerere lydenergien som orkesteret skapte, der våre ører skal være ny mikrofon.

    5. Der vil nå konvensjon og smak ha det til at lytterommet ikke skal være med, for å kunne høre en minst mulig forvrengt versjon av det som ligger i opptaket.

    6. Men dermed unngår man den helhetsfølelsen som refleksjoner i opprinnelsesrommet skapte, for disse prioriteres ikke, og dempes sterkt, i forhold til hva man hører i en fremføringssal, når dette skal gjengis i et HaiFai-godkjent lytterom. Refleksjonene prioriteres ikke i opptaket, for å få det mest mulig rent ned på de to sporene -- og følgelig blir avspillingen unaturlig refleksjonsfattig i et dempet lytterom.
    Den blir klinisk, der opprinnelsesrommets fremføring var rik.

    7. Det hele går så tilbake til konvensjon, konservatisme og kutyme. HaiFai er tokanals, punktum. (Så langt at en Fidelity-journalist truer med å forlate 2Ls mikserom, inntil han hører multikanalopptakets rikdom.)

    8. Vi har å gjøre med en teknisk begrensning (vinylplatens rille med to sidevegger>to-kanals), som har fått skape inntrykk av at stereo betyr to kanaler. Men stereophonic kommer av stereos-solid/phone-lyd - lyd til å ta og føle på.

    9. Blumlein selv eksperimenterte med mange kanaler. I ett berømt eksperiment brukte de 80 mikrofoner og 80 høyttalere. (Mikrofon foran hvert instrument i et stort orkester i et rom; høyttalere i relativt riktig posisjon foran et publikum i et annet rom.)

    10. MBL og andre som anvender romrefleksjonene styrt kamuflerer ikke - de kler musikken så den blir troverdig. Du hører det spesielt i alt som har med blåseinstrument å gjøre, fantastisk nyansering og ekthet over detaljene. Det kliniske i to spor åpnes opp ved hjelp av romrefleksjonene. Når lyden forlater instrumentet er den upåvirket av refleksjoner, men når den kommer frem til lytteren i salen er den beriket av refleksjoner, dersom salen er akustisk god. Denne berikelsen mangler i tradisjonelle, dempede lytterom og ved nærfeltslytting.

    For å presisere: feilslutningen er den at man ikke ser de enkelte elementenes innbyrdes relasjon, i løpet av signalkjeden. Våre ører oppfanger direktelyd og reflektert lyd, og vår hjerne er utrustet til å tolke disse lydene, og forsinkelser dem imellom, på uhyre sinnrikt vis; mens kutyme innen HaiFai avspilling ønsker å se bort fra disse redskapene som biologi og miljø har utstyrt oss med.

    Min spådom - om noen år så går HaiFai ut på å gjenskape realistiske romrefleksjoner, vha meget sofistikerte høyttaleroppsett og multikanal kilder.

    Det ovenforstående gjelder ikke om man er opptatt av å dissekere opptak, men skal man lytte til musikken er refleksjonene et helt avgjørende og viktig element, noe som avspillingsfora gjennom historisk tid har vist betydningen av.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn