Semifinale 1/4 - avstemning for HFS sin nye logo

Hvilke 3 logoer liker du best?

  • [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo/logo1.jpg[/img]

    Stemmer: 0 0.0%
  • [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo/logo2.jpg[/img]

    Stemmer: 0 0.0%
  • [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo/logo3.jpg[/img]

    Stemmer: 0 0.0%
  • [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo/logo4.jpg[/img]

    Stemmer: 0 0.0%
  • [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo/logo5.jpg[/img]

    Stemmer: 0 0.0%
  • [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo/logo6.jpg[/img]

    Stemmer: 0 0.0%
  • [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo/logo7.jpg[/img]

    Stemmer: 0 0.0%
  • [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo/logo8.jpg[/img]

    Stemmer: 0 0.0%
  • [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo/logo9.jpg[/img]

    Stemmer: 0 0.0%
  • [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo/logo10.jpg[/img]

    Stemmer: 0 0.0%
  • [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo/logo11.jpg[/img]

    Stemmer: 0 0.0%
  • [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo/logo12.jpg[/img]

    Stemmer: 0 0.0%
  • [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo/logo13.jpg[/img]

    Stemmer: 0 0.0%
  • [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo/logo14.jpg[/img]

    Stemmer: 0 0.0%
  • [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo/logo15.jpg[/img]

    Stemmer: 0 0.0%
  • [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo/logo.png[/img]

    Stemmer: 0 0.0%
  • [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo/logo1.png[/img]

    Stemmer: 0 0.0%
  • [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo/logo.gif[/img]

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    0

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.717
Torget vurderinger
1
Det har kommet inn godt over 150 forslag til ny logo for Hifisentralen, og det er mange gode forslag, men også noen som har blitt luket ut. For at vi skal finne den beste logoen så kjører vi 4 runder med "semifinaler" før vi foretar den endelige finaleavstemningen.

Jeg har nå lagt ut 18 logoer, og du skal stemme på de 3 du liker best. Etter vi har kjørt 4 runder så vil vi sitte igjen med 12 logoer som går til finalen. Enkelte av logoforslagene har blitt levert i flere utgaver, men jeg har da plukket ut ett forslag, men det er selvfølgelig rom for litt tweaking på senere tidspunkt.

Førstepremien til den som vinner finalen er kr. 5000.

Lykke til med avstemningen.

Mvh
Høvdingen
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.645
Antall liker
21.428
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Semifinale - avstemning for HFS sin nye logo

Kalle denne Semifinale 1 av 4, neste 2 av 4, og så burt etter?
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.717
Torget vurderinger
1
Semifinale - avstemning for HFS sin nye logo

Valentino skrev:
Kalle denne Semifinale 1 av 4, neste 2 av 4, og så burt etter?
Aha, godt poeng. Jeg glemte det i farten.

Nå er det fikset.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.906
Antall liker
8.200
Torget vurderinger
1
Høvding: det ikke riktig å endre reglene her for fristen for å sende inn forslag. Ettersom det har vært en frist til og med den 15. mai for å sende inn forslag, og at den i ettertid utvides jfr. det du skrev litt tidligere her i tråden, er endre å reglene slik at eventuelle forslag kan komme med i ettertid. Det er å forandre på de forutsetninger som er lagt til grunn for konkurransen, som blir helt feil og urealt overfor deltakerne i konkurransen som har jobbet opp mot fristen.


Mvh. Bjørn
 

Ramla Forbi

Medlem
Ble medlem
31.05.2008
Innlegg
26
Antall liker
0
Hmmm... jeg reagerer svært negativt på at det åpnes for å sende inn nye forslag etter den definerte fristen 15. mai. Jeg synes at det er lite realt mot alle som har bidratt med logoer og som har forholdt seg til fristen (for ordens skyld: jeg har ikke sendt inn logo), og heller ikke realt mot oss som skal stemme. Det hele kan forstås slik at resultatene av semifinalene plutselig kan komme til å ikke bety noe, og da er det jo heller ingen mening i stemme. I det minste burde Høvdingen redegjøre for hvilke kriterier som skal gjelde for forslagene som kommer inn etter fristen og hvordan disse skal integreres i konkurransen på en rettferdig måte i forhold til de innkommne forslagene. Dette kan synes å være en tullekonkurranse! ???
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
synes de 12 i finalen skal få mulighet til å endre. Flere forslag trenger vi ikke i utgangspunktet..

PK
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.717
Torget vurderinger
1
Jeg har tatt bort muligheten for å levere inn flere forslag. Jeg ønsket primært å få fatt i best mulig logo for HFS, og jeg så ikke på fristen som så veldig kritisk, men jeg ser at dette kunne være urimelig for de som har deltatt og forholdt seg til fristen.

Mvh
Høvdingen
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.906
Antall liker
8.200
Torget vurderinger
1
Det er jo ingen konkurranse hvis det ligger åpent for å fortsette å sende inn forslag, og i en slik sammenheng meningsløst å ha en et valg dersom alternativene ikke er klare og tydelige og på forhånd gitt. En konkurranse har kriterier for påmeldelse, frist for deltakelse, selve seleksjonsprosessen og kåring av vinner med påfølgende premiering. Det er i slike sammenhenger viktig at man sender ut klare og tydelige signaler på hvilke regler som gjelder.

Jeg hilser Høvdingen for å ha tatt en rettferdig avgjørelse i denne saken, slik at dette går riktig for seg og vi får et respektabelt resultat i denne konkurransen.


Mvh. Bjørn
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.906
Antall liker
8.200
Torget vurderinger
1
Av samme grunn bør også alle forslagene som er sendt inn til konkurransens frist ligge åpent i thumbnails-galleriet her: http://www.hifisentralen.no/galleri/thumbnails.php?album=241

Dette fordi at medlemmene skal kunne se alle forslagene lett tilgjengelig som er innsendt til fristen, og slik at de kan bestemme seg for hvilke de vil stemme på.


Mvh. Bjørn
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Synd jeg ikke så dette før.. Samboer er grafisk designer, så kunne bidratt med noe proft.. Synes godt Høvdingen kan endre frist som han selv vil, dersom det tjener logoen best!
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.906
Antall liker
8.200
Torget vurderinger
1
Da er det plutselig meningsløst å kalle det en konkurranse uten frister -man har et tema for konkurransen, man har en frist, en seleksjonsprosess og en belønning til den som vinner. Dersom man endrer på reglene er det meningsløst å ha brukt tid på å overholde disse, pluss at andre kan eksploitere forslagene andre har brukt tid og ressurser på.
 

interman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2002
Innlegg
481
Antall liker
1
Ja jeg angrer faktisk litt på at jeg ikke sendte inn min på mail
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
bjornh skrev:
Da er det plutselig meningsløst å kalle det en konkurranse uten frister -man har et tema for konkurransen, man har en frist, en seleksjonsprosess og en belønning til den som vinner. Dersom man endrer på reglene er det meningsløst å ha brukt tid på å overholde disse, pluss at andre kan eksploitere forslagene andre har brukt tid og ressurser på.
Høvdingen får vel avslutte konkurransen når han selv mener logoforslagene som kommer inn er såpass bra at de faktisk kan brukes...
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Viktig å påpeke at de fleste tilsvarende logokonkurranser avsluttes med at resultatet blir finpusset, slik at hfs, i dette tilfellet, vil kunne bruke logoen på en skikkelig måte, til forskjellige templates etc. Det betyr gjerne et logodesigner og evt andre grafisk-utdannede kan komme med endringer og finish.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.906
Antall liker
8.200
Torget vurderinger
1
pp skrev:
bjornh skrev:
Da er det plutselig meningsløst å kalle det en konkurranse uten frister -man har et tema for konkurransen, man har en frist, en seleksjonsprosess og en belønning til den som vinner. Dersom man endrer på reglene er det meningsløst å ha brukt tid på å overholde disse, pluss at andre kan eksploitere forslagene andre har brukt tid og ressurser på.
Høvdingen får vel avslutte konkurransen når han selv mener logoforslagene som kommer inn er såpass bra at de faktisk kan brukes...
Er det en konkurranse da? Han satte jo selv 15. mai som sluttdato for innsending av forslag, gjorde han ikke? Hvis ingen forslag er gode nok, kan jo konkurransen bare utvides og utvides, og dermed er det jo ikke en seriøs konkurranse. interman har jo et poeng i det han nevner i forbindelse med det jeg sier.

Som tore_v1 nevner kan vinneren etterjusteres og pyntes opp, noe som er helt normalt.

Men om
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
bjornh skrev:
pp skrev:
bjornh skrev:
Da er det plutselig meningsløst å kalle det en konkurranse uten frister -man har et tema for konkurransen, man har en frist, en seleksjonsprosess og en belønning til den som vinner. Dersom man endrer på reglene er det meningsløst å ha brukt tid på å overholde disse, pluss at andre kan eksploitere forslagene andre har brukt tid og ressurser på.
Høvdingen får vel avslutte konkurransen når han selv mener logoforslagene som kommer inn er såpass bra at de faktisk kan brukes...
Er det en konkurranse da? Han satte jo selv 15. mai som sluttdato for innsending av forslag, gjorde han ikke? Hvis ingen forslag er gode nok, kan jo konkurransen bare utvides og utvides, og dermed er det jo ikke en seriøs konkurranse. interman har jo et poeng i det han nevner i forbindelse med det jeg sier.

Som tore_v1 nevner kan vinneren etterjusteres og pyntes opp, noe som er helt normalt.

Men om
Men hva er så hensikten bak konkurransen? At en person skal gå seirende ut, bli 5000 rikere og alle hylle han til evig tid? Eller er konkurransen hovedsaklig for å skape engasjement blant forumbrukerne slik at man føler at det er "vårt" forum, siden vi selv har laget og valgt logo?
Dersom et eller begge "mistankene" mine ovenfor stemmer, så er det kortsiktig tenkt av Hifisentralen. Hensikten bør jo være å få en proff logo som er optimal for Hifisentralen både nå og på sikt, og som effektivt gjenspeiler verdiene og virksomheten på en best mulig måte både innad og utad.
En logo bør være proft laget og valgt ut av bedriften/virksomheten selv i samarbeid med grafisk designer, hvor man alltid tjener på å lytte mest mulig til den fagkyndige og ikke gå kun etter sin egen smak. En logo bør ikke stemmes fram av en rekke folk uten forutsetninger til å bedømme en logo. Mange vil automatisk stemme på det de synes er stiligst der og da, og helst vil de stemme på en avansert logo med et detaljert og stilig bilde/illustrasjon på. En slik logo vil som oftest være amatørmessig og fungere dårlig på sikt, noe som ikke gagner andre enn mer profesjonelle konkurrenter.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Sist innlegg istemmes.

Personlig mener jeg der er få om ingen av bidragene som fungerer.
Det er mulig at alle vi på HFS er en gjeng med glade amatører, men logo/presentasjon av forumet bør legge lista høyere enn som så.

De 5000.- kronene kan trygt brukes på noe mer fornuftig enn konkurransen og dens bidrag som de fremstår idag.

Mulig jeg virker som surmaga, men vil bare være dønn ærlig.

Ikke gi oss et design som det ser ut som den "kongelige" skiltmakeren på Svinesund har kreert på søndagsmorran. :-X :-X :-X
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Høvdingen skrev:
I første fase så er det interessant å få inn så mange forslag og ideér som mulig. Deretter vil de brukbare forslagene legges ut på en egen side hvor vi tar stilling til hvilke logoer som går videre til en finale. Til slutt tar vi en avstemning over hvem som vinner. Det er ikke sikkert at logoen som vinner konkurransen er den som vil bli benyttet til HFS3, men det er håpet og tanken.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.906
Antall liker
8.200
Torget vurderinger
1
ErosLoveking skrev:
Sist innlegg istemmes.

Personlig mener jeg der er få om ingen av bidragene som fungerer.
Det er mulig at alle vi på HFS er en gjeng med glade amatører, men logo/presentasjon av forumet bør legge lista høyere enn som så.

De 5000.- kronene kan trygt brukes på noe mer fornuftig enn konkurransen og dens bidrag som de fremstår idag.

Mulig jeg virker som surmaga, men vil bare være dønn ærlig.

Ikke gi oss et design som det ser ut som den "kongelige" skiltmakeren på Svinesund har kreert på søndagsmorran. :-X :-X :-X
Hvis du ser i innlegget over, hva som er uthevet av Gjestemedlem, så er det en pekepinn på hva som kan skje dersom logoforslaget som ryker av med seieren ikke duger. Mye av det som er kommet inn er ikke så amatørmessig som det i første omgang kan virke som. Noen av de som har bidratt er trolig utdannet i grafisk design, mens andre har gjennom sin generelle kunnskap og interesse lært seg dette. Jeg har tilbrakt noen timer på kontorer til grafiske designere og resultatene vi har sett så langt, minner mye om hva også de fremlegger som forslag i ulike sammenhenger.

Men det er tydelig at ikke alle er innforstått med hva begrepet "konkurranse" innebærer -men jeg har forklart det så mange ganger her at det ikke skal være nødvendig flere ganger. Men jeg gjør det likevel: En konkurranse har kriterier for påmeldelse, frist for deltakelse, selve seleksjonsprosessen og kåring av vinner med påfølgende premiering. Det er i slike sammenhenger viktig at man sender ut klare og tydelige signaler på hvilke regler som gjelder.

Reglene ble skissert opp, bl.a. at førstepremien er 5000,- og at avslutningen av innsendte forslag var den 15. mai, i tillegg til noen andre begrensninger på selve lay-out'en. Det ble KLART og TYDELIG formulert av Høvdingen i konkurransen. Dersom man plutselig underveis endrer reglene, så er det ingen konkurranse lengre, det bare ser ut som om det er det -det blir en skinnkonkurranse inntil "videre". Da har det vært meningsløst å delta i den form som har vært forutsetningen, og alle regler og frister kan endres og flyttes etter forgodtbefinnende.

Det er ikke riktig å endre på forutsetningene underveis og slik jeg oppfatter at du indirekte foreslår her, å gå fra et løfte om premiering (og en motivasjonsfaktor som har bidratt til skjerpet konkurranse) og "endring av konkurransens forutsetninger" -det vil oppfattes som uredelig og uærlig.

Det er etter min mening for sent på dette tidspunkt å be om at forutsetningene skal endres -denne konkurransen har ligget åpent på forumet over lengre tid lett tilgjengelig for alle. At man mener noe i ettertid, åpner ikke for å reforhandle og omdefinere reglene for konkurransen.
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.604
Antall liker
151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Hei :)
En liten kommentar mht "undertekst" i noen av logoene:
Samlingspunkt er IMO ikke det samme som samlepunkt, og i dette tilfellet synes jeg det første er klart det mest naturlige uttrykket............

Mvh
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Logoens kvalitet bør være førsteprioritet. Det å slavisk å binde seg til et så strengt definert konkurransebegrep bør komme i andre eller tredje rekke i denne sammenheng, siden det kun vil gagne den som vinner de 5000,- og ikke forumet selv.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.906
Antall liker
8.200
Torget vurderinger
1
Men du er jo like klar over som meg at nettopp det er premissene som er lagt opp her..?
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Det var vel litt uklart dette med frister, jfr Høvdingens innlegg her hvor han sier at han ikke tenkte så nøye over frister etc. Den absolutte fristen ble vel framsatt under "press" :)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.906
Antall liker
8.200
Torget vurderinger
1
Det har aldri vært uklart i forhold til frister. Her er et skjermbilde jeg tok for noen dager siden:



Her står frister, premie, og ikke minst når siste endring ble foretatt. Premissene for konkurransen er lagt for lenge siden, og det bør ikke herske noen som helst tvil om hva som var forutsetningen her. Høvdingen rettet seg etter sine egne premisser.
 

Vedlegg

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Høvdingen skrev:
Jeg har tatt bort muligheten for å levere inn flere forslag. Jeg ønsket primært å få fatt i best mulig logo for HFS, og jeg så ikke på fristen som så veldig kritisk, men jeg ser at dette kunne være urimelig for de som har deltatt og forholdt seg til fristen.

Mvh
Høvdingen
Joda, men jeg tenkte på dette sitatet.
Uansett, så er det vel ikke så grusomt fælt om Høvdingen ikke er 100% prinsippfast med tanke konkurransebegrepet i denne saken (dvs frist), så lenge det er til forumets beste..:)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.906
Antall liker
8.200
Torget vurderinger
1
Premiss er premiss som i utgangspunktet er lagt til grunn her, PP. Det har Høvdingen forstått.
 

eplehagen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.03.2008
Innlegg
81
Antall liker
2
bjornh skrev:
ErosLoveking skrev:
Sist innlegg istemmes.

Personlig mener jeg der er få om ingen av bidragene som fungerer.
Det er mulig at alle vi på HFS er en gjeng med glade amatører, men logo/presentasjon av forumet bør legge lista høyere enn som så.

De 5000.- kronene kan trygt brukes på noe mer fornuftig enn konkurransen og dens bidrag som de fremstår idag.

Mulig jeg virker som surmaga, men vil bare være dønn ærlig.

Ikke gi oss et design som det ser ut som den "kongelige" skiltmakeren på Svinesund har kreert på søndagsmorran. :-X :-X :-X
Hvis du ser i innlegget over, hva som er uthevet av Gjestemedlem, så er det en pekepinn på hva som kan skje dersom logoforslaget som ryker av med seieren ikke duger. Mye av det som er kommet inn er ikke så amatørmessig som det i første omgang kan virke som. Noen av de som har bidratt er trolig utdannet i grafisk design, mens andre har gjennom sin generelle kunnskap og interesse lært seg dette. Jeg har tilbrakt noen timer på kontorer til grafiske designere og resultatene vi har sett så langt, minner mye om hva også de fremlegger som forslag i ulike sammenhenger.

Men det er tydelig at ikke alle er innforstått med hva begrepet "konkurranse" innebærer -men jeg har forklart det så mange ganger her at det ikke skal være nødvendig flere ganger. Men jeg gjør det likevel: En konkurranse har kriterier for påmeldelse, frist for deltakelse, selve seleksjonsprosessen og kåring av vinner med påfølgende premiering. Det er i slike sammenhenger viktig at man sender ut klare og tydelige signaler på hvilke regler som gjelder.

Reglene ble skissert opp, bl.a. at førstepremien er 5000,- og at avslutningen av innsendte forslag var den 15. mai, i tillegg til noen andre begrensninger på selve lay-out'en. Det ble KLART og TYDELIG formulert av Høvdingen i konkurransen. Dersom man plutselig underveis endrer reglene, så er det ingen konkurranse lengre, det bare ser ut som om det er det -det blir en skinnkonkurranse inntil "videre". Da har det vært meningsløst å delta i den form som har vært forutsetningen, og alle regler og frister kan endres og flyttes etter forgodtbefinnende.

Det er ikke riktig å endre på forutsetningene underveis og slik jeg oppfatter at du indirekte foreslår her, å gå fra et løfte om premiering (og en motivasjonsfaktor som har bidratt til skjerpet konkurranse) og "endring av konkurransens forutsetninger" -det vil oppfattes som uredelig og uærlig.

Det er etter min mening for sent på dette tidspunkt å be om at forutsetningene skal endres -denne konkurransen har ligget åpent på forumet over lengre tid lett tilgjengelig for alle. At man mener noe i ettertid, åpner ikke for å reforhandle og omdefinere reglene for konkurransen.
Joda, skjønner mange av poengene dine, men det kan ikke bli slik at man MÅ velge en vinner, som får 5000kr, hvis ikke man synes noen av forslagene er gode nok?

Man skal være 100% fornøyd før et logobytte skjer.
En logo skal man leve med lenge, og den bør derfor være relativt tidløs.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.906
Antall liker
8.200
Torget vurderinger
1
Hvem er "man" i dette tilfellet? Jeg finner det useriøst at konkurransen skal re-defineres her lenge etter reglene var satt av Høvdingen og igangsatt -men så langt jeg kan se så stemmer folk på det de liker, og konkurransen går sin gang.
 

eplehagen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.03.2008
Innlegg
81
Antall liker
2
bjornh skrev:
Hvem er "man" i dette tilfellet? Jeg finner det useriøst at konkurransen skal re-defineres her lenge etter reglene var satt av Høvdingen og igangsatt -men så langt jeg kan se så stemmer folk på det de liker, og konkurransen går sin gang.
"Man" var i mitt tilfelle ment som de/den som har satt igang konkurransen.
Det må derfor tenkes nøye gjennom på forhånd hva som skal gjøres dersom forslagene som kommer inn ikke faller i smak hos den/de som skal ta det endelige valget.

Hvis Freia inviterer til slagordkonkurranse, må de selvsagt forbeholde seg retten til IKKE å bruke slagordet, som vinner frem i et nett-avstemming, på sine produkter. Det regner jeg med alle er enige i.

Dette burde vært definert på forhånd, og endring av reglene er selvsagt ikke noen bra ting. Veldig enig i det.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.987
Antall liker
6.210
Ser ut til at disse gikk til finalen...





Den siste med èn stemmes margin.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.717
Torget vurderinger
1
Det er helt riktig, og jeg gratulerer de respektive designere.

Semifinale del 2 legges ut i morgen (fredag).

Mvh
Høvdingen
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Den siste der er ikke så alle verst, spesielt om man enten hadde tatt bort den rotete bakgrunnen ("hfs"), underteksten eller begge. Forkortningen "hfs" refererer ikke til nettside eller noe annet fornuftig, f.eks så er www.hfs.no en nettside for firmaet Human Factors Solution som ikke har noe med hi-fi eller lyd å gjøre. Underteksten er en unødvendig smør-på-flesk forklaring av hva hi-fi sentralen er. En god logo inneholder ikke så mye tekst, og trenger ikke en tilleggstekst for ytterligere forklaring. Ordet "hifisentralen" er forklarende nok i seg selv, og det er ikke vanskelig for hi-fi interesserte å skjønne dette og eventuelt sjekke ut mer på nettet hva Hifisentralen er.
Hadde dette blitt rettet på, kunne vi fått en ryddig og litt mer profesjonell logo.
De to andre forslagene synes jeg rett og slett ikke er gode. Ser ikke illustrasjonen i den øverste logoen egentlig ut som en skisse av en gravemaskin?
Litt kritisk skal man være.. !
 

eplehagen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.03.2008
Innlegg
81
Antall liker
2
pp skrev:
Underteksten er en unødvendig smør-på-flesk forklaring av hva hi-fi sentralen er. En god logo inneholder ikke så mye tekst, og trenger ikke en tilleggstekst for ytterligere forklaring. Ordet "hifisentralen" er forklarende nok i seg selv, og det er ikke vanskelig for hi-fi interesserte å skjønne dette og eventuelt sjekke ut mer på nettet hva Hifisentralen er.
Hadde dette blitt rettet på, kunne vi fått en ryddig og litt mer profesjonell logo.
De to andre forslagene synes jeg rett og slett ikke er gode. Ser ikke illustrasjonen i den øverste logoen egentlig ut som en skisse av en gravemaskin?
Litt kritisk skal man være.. !
Enig. Undertittel, eller "payoff", skal ikke være en del av en logo. Logoen skal kunne stå for seg selv.
Se på de store. De bruker millioner av kroner på logo, og gjør det oftest svært enkelt. Sony, 3M, Denon, HarmanKardon....her kunne jeg nevne i fleng. Sånn, generelt sagt: desto mindre en bedrift/merkevare er, desto oftere ser man logoer som likner mer på en annonse, enn på en logo. De lokale snekkere har en sag i "r"-en, hammer i "p"-en osv. osv

Gjør det enkelt. Denne logoen skal tåle dagens lys i mange år

Enkle logoer, og "payoff" benyttes bare i spesielle anledninger og varieres oftere enn selve logoen.
 

Jaxeed

Medlem
Ble medlem
10.05.2009
Innlegg
11
Antall liker
0
LuckyGoldStar skrev:
pp skrev:
Underteksten er en unødvendig smør-på-flesk forklaring av hva hi-fi sentralen er. En god logo inneholder ikke så mye tekst, og trenger ikke en tilleggstekst for ytterligere forklaring. Ordet "hifisentralen" er forklarende nok i seg selv, og det er ikke vanskelig for hi-fi interesserte å skjønne dette og eventuelt sjekke ut mer på nettet hva Hifisentralen er.
Hadde dette blitt rettet på, kunne vi fått en ryddig og litt mer profesjonell logo.
De to andre forslagene synes jeg rett og slett ikke er gode. Ser ikke illustrasjonen i den øverste logoen egentlig ut som en skisse av en gravemaskin?
Litt kritisk skal man være.. !
Enig. Undertittel, eller "payoff", skal ikke være en del av en logo. Logoen skal kunne stå for seg selv.
Se på de store. De bruker millioner av kroner på logo, og gjør det oftest svært enkelt. Sony, 3M, Denon, HarmanKardon....her kunne jeg nevne i fleng. Sånn, generelt sagt: desto mindre en bedrift/merkevare er, desto oftere ser man logoer som likner mer på en annonse, enn på en logo. De lokale snekkere har en sag i "r"-en, hammer i "p"-en osv. osv

Gjør det enkelt. Denne logoen skal tåle dagens lys i mange år

Enkle logoer, og "payoff" benyttes bare i spesielle anledninger og varieres oftere enn selve logoen.
En av hovedgrunnene til at ”de store” velger simple logoer er ganske enkelt for å øke fleksibiliteten. Det sier seg selv at en logo med mye detaljer ikke tar seg like godt ut gravert i metall/stein eller på en skrotete faks eller fotokopi osv. Samtidig unngår man problematikker i forhold til størrelsen siden logoen er like lesbar/gjenkjennbar når den er bitte liten på en fyrstikkeske som massiv på siden av en container. Derfor bruker grunnlaget ikke å inneholde noen forløpninger, skyggelegging eller snirklede detaljrike dekorasjoner eller teksturer, men dette betyr IKKE at disse mulighetene går tapt i andre representasjoner av logoen hvor slik fleksibilitet er unødvendig. I andre sammenhenger kan samme logo gjerne tillegges forskjellige effekter uten å miste sitt grafiske utrykket, siden den er like gjenkjennbar om det er svart på hvit som i sandblåst stål med skygger og div.

Synes ikke man skal henge seg for mye opp i hva ”de store” gjør og la dette begrense mulighetene unødig. I trykkerikunsten representerte forløpninger et vanskelig problemområde fordi det var komplisert og ga meget varierende gjengivelser. Trykkeriene har nå blitt veldig mye flinkere med nøyaktigheten i forløpninger, og stadig flere logoer benytter seg av mulighetene dette åpner for. Telenor sitt nye symbol er et godt eksempel på en logo som ville vært svært så problematisk bare for 10-15 år siden.
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Jeg har sagt det før, og gjentar ved behov: Benytt nå for all del anledningen til å bli kvitt den meningsløse formuleringen "...for lyd og musikk".
De lydene som ikke er som musikk i mine ører vil jeg i denne sammenheng helst slippe å høre.

Mvh
 

eplehagen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.03.2008
Innlegg
81
Antall liker
2
Jaxeed skrev:
LuckyGoldStar skrev:
pp skrev:
Underteksten er en unødvendig smør-på-flesk forklaring av hva hi-fi sentralen er. En god logo inneholder ikke så mye tekst, og trenger ikke en tilleggstekst for ytterligere forklaring. Ordet "hifisentralen" er forklarende nok i seg selv, og det er ikke vanskelig for hi-fi interesserte å skjønne dette og eventuelt sjekke ut mer på nettet hva Hifisentralen er.
Hadde dette blitt rettet på, kunne vi fått en ryddig og litt mer profesjonell logo.
De to andre forslagene synes jeg rett og slett ikke er gode. Ser ikke illustrasjonen i den øverste logoen egentlig ut som en skisse av en gravemaskin?
Litt kritisk skal man være.. !
Enig. Undertittel, eller "payoff", skal ikke være en del av en logo. Logoen skal kunne stå for seg selv.
Se på de store. De bruker millioner av kroner på logo, og gjør det oftest svært enkelt. Sony, 3M, Denon, HarmanKardon....her kunne jeg nevne i fleng. Sånn, generelt sagt: desto mindre en bedrift/merkevare er, desto oftere ser man logoer som likner mer på en annonse, enn på en logo. De lokale snekkere har en sag i "r"-en, hammer i "p"-en osv. osv

Gjør det enkelt. Denne logoen skal tåle dagens lys i mange år

Enkle logoer, og "payoff" benyttes bare i spesielle anledninger og varieres oftere enn selve logoen.
En av hovedgrunnene til at ”de store” velger simple logoer er ganske enkelt for å øke fleksibiliteten. Det sier seg selv at en logo med mye detaljer ikke tar seg like godt ut gravert i metall/stein eller på en skrotete faks eller fotokopi osv. Samtidig unngår man problematikker i forhold til størrelsen siden logoen er like lesbar/gjenkjennbar når den er bitte liten på en fyrstikkeske som massiv på siden av en container. Derfor bruker grunnlaget ikke å inneholde noen forløpninger, skyggelegging eller snirklede detaljrike dekorasjoner eller teksturer, men dette betyr IKKE at disse mulighetene går tapt i andre representasjoner av logoen hvor slik fleksibilitet er unødvendig. I andre sammenhenger kan samme logo gjerne tillegges forskjellige effekter uten å miste sitt grafiske utrykket, siden den er like gjenkjennbar om det er svart på hvit som i sandblåst stål med skygger og div.

Synes ikke man skal henge seg for mye opp i hva ”de store” gjør og la dette begrense mulighetene unødig. I trykkerikunsten representerte forløpninger et vanskelig problemområde fordi det var komplisert og ga meget varierende gjengivelser. Trykkeriene har nå blitt veldig mye flinkere med nøyaktigheten i forløpninger, og stadig flere logoer benytter seg av mulighetene dette åpner for. Telenor sitt nye symbol er et godt eksempel på en logo som ville vært svært så problematisk bare for 10-15 år siden.
Forløpning er selvsagt ikke noe problem lengre, men hvem ønsker IKKE en logo som er fleksibel mhht bruksområder?...og "payoff" skal ikke være en del av selve logoen, mener nå jeg.
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Jaxeed skrev:
LuckyGoldStar skrev:
pp skrev:
Underteksten er en unødvendig smør-på-flesk forklaring av hva hi-fi sentralen er. En god logo inneholder ikke så mye tekst, og trenger ikke en tilleggstekst for ytterligere forklaring. Ordet "hifisentralen" er forklarende nok i seg selv, og det er ikke vanskelig for hi-fi interesserte å skjønne dette og eventuelt sjekke ut mer på nettet hva Hifisentralen er.
Hadde dette blitt rettet på, kunne vi fått en ryddig og litt mer profesjonell logo.
De to andre forslagene synes jeg rett og slett ikke er gode. Ser ikke illustrasjonen i den øverste logoen egentlig ut som en skisse av en gravemaskin?
Litt kritisk skal man være.. !
Enig. Undertittel, eller "payoff", skal ikke være en del av en logo. Logoen skal kunne stå for seg selv.
Se på de store. De bruker millioner av kroner på logo, og gjør det oftest svært enkelt. Sony, 3M, Denon, HarmanKardon....her kunne jeg nevne i fleng. Sånn, generelt sagt: desto mindre en bedrift/merkevare er, desto oftere ser man logoer som likner mer på en annonse, enn på en logo. De lokale snekkere har en sag i "r"-en, hammer i "p"-en osv. osv

Gjør det enkelt. Denne logoen skal tåle dagens lys i mange år

Enkle logoer, og "payoff" benyttes bare i spesielle anledninger og varieres oftere enn selve logoen.
En av hovedgrunnene til at ”de store” velger simple logoer er ganske enkelt for å øke fleksibiliteten. Det sier seg selv at en logo med mye detaljer ikke tar seg like godt ut gravert i metall/stein eller på en skrotete faks eller fotokopi osv. Samtidig unngår man problematikker i forhold til størrelsen siden logoen er like lesbar/gjenkjennbar når den er bitte liten på en fyrstikkeske som massiv på siden av en container. Derfor bruker grunnlaget ikke å inneholde noen forløpninger, skyggelegging eller snirklede detaljrike dekorasjoner eller teksturer, men dette betyr IKKE at disse mulighetene går tapt i andre representasjoner av logoen hvor slik fleksibilitet er unødvendig. I andre sammenhenger kan samme logo gjerne tillegges forskjellige effekter uten å miste sitt grafiske utrykket, siden den er like gjenkjennbar om det er svart på hvit som i sandblåst stål med skygger og div.

Synes ikke man skal henge seg for mye opp i hva ”de store” gjør og la dette begrense mulighetene unødig. I trykkerikunsten representerte forløpninger et vanskelig problemområde fordi det var komplisert og ga meget varierende gjengivelser. Trykkeriene har nå blitt veldig mye flinkere med nøyaktigheten i forløpninger, og stadig flere logoer benytter seg av mulighetene dette åpner for. Telenor sitt nye symbol er et godt eksempel på en logo som ville vært svært så problematisk bare for 10-15 år siden.
Ja, definisjonen på en god logo er jo nettopp fleksibiliteten, som du sier. Den skal fungere godt både i stort og smått format, og på alle bakgrunner (mørkt, lyst, etc). Logoen skal også gjøre seg omtrent like godt både med og uten farge, og i forskjellige farger.

Dersom man har en utydelig tonearm/gravemaskin som en viktig del av logoen, så vil ingen se hva dette er i smått format (kanskje ikke i stort format heller..). Undertekst vises også dårlig i smått format, og gjør logoen rotete. MEN!...det er dog ingen hindring å bruke en undertekst som slagord under logoen i enkelte sammenhenger, men logoen bør være så bra at den hovedsaklig kan stå helt for seg selv.

Dette med avansert kontra enkel og ryddig logo har ikke så mye med trykkerikunsten å gjøre, men med det menneskelige øye. En ren og proff logo vil fungere best fordi den er lettere gjenkjennelig, den er tydeligere og gir klarere assosiasjoner til det logoen ønsker å formidle. F.eks er Nike sin "svusj" svært effektiv, og det er lett for menneskeøyet og menneskehjernen å se, huske og assosiere dette med Nike sin sportslige profil og produktsortiment. Telenor sin logo kan se litt avansert ut i blåfarge, med vridningsmomentet og med skygger/mørke partier, men den er såpass kløktig og enkel i sin grunnform at den fungerer godt både i stort og smått format, samt med og uten farger. Bare sjekk på www.telenor.no, så kan du se logoen i sort/hvitt og svært lite format både på arkfanen og i adresselinjen. Den er effektiv, tydelig og lett gjenkjennelig begge plasser. Disse stilrene og enkle logoene er ikke "simple", om det nå var det du mente med den ordbruken..(?). Det er vanskeligere å lage en enkel og effektiv logo med få krimskramserier enn det er å lesse på en rekke jålerier og illustrasjoner på en "stilig" og avansert font med masse tekst, som ofte blir resultatet når amatører setter igang sine kreative prosesser.

Synes absolutt man bør se på hva de store og suksessrike bedrifter har gjort for å få en velfungerende logo, for de har ressurser og kløkt til å hyre fagfolk til å gjøre en profesjonell jobb. Småbedrifter og enkeltmannsforetak har ofte for stor tro på egen smak, ferdigheter og kunnskapsnivå når logoer skal lages og velges.
 

Jaxeed

Medlem
Ble medlem
10.05.2009
Innlegg
11
Antall liker
0
At fleksibilitet er ønskelig er jo en selvfølge, men alt med måte. Denne logoen trenger ikke å forholde seg til på langt nær like mange eventualiteter som Sony, 3M. Denon osv. noe som betyr at det er færre begrensinger på utformingen. Hvis logoen neppe skal benyttes i 0,4mm bokstavhøyde er det ganske poengløst å legge opp til at dette skal være en forutsetning. Selv om det bør være god fleksibilitet trenger man ikke bli så konservativ at ingen grafiske kromspring er tillatt. Så litt mer åpen synes jeg man kan være enn å mene at logoen må ligge i samme gata som Sony og co.

I forhold til det menneskelige øyet og gjenkjennelighet spiller spørsmålet avansert kontra enkel en veldig liten rolle. Vi har like gode forutsetninger for å gjenkjenne Adidas logoen som Mona Lisa uten å måtte tenke oss nevneverdig om. Dahls Pils, Nitedals fyrstikker og Al Jazeera har masse detaljer i sine utrykk, uten at dette hemmer folks evne til å kjenne dem igjen. Vi oppfatter visuelle utrykk utrolig raskt og hvorvidt vi husker dem eller ikke har mer med inntrykket det gir enn hvor vidt det er enkelt eller avansert. Grunnen til at enkelhet i logoer er så vanlig har en langt mer tilforlatelig forklaring - vi synes ofte dette er mer visuelt tilfredsstillende nettopp på grunn av ryddigheten. Hovedproblemet med detaljrike logoer er at de lett blir kludrete i smått format.

Langt mer viktig for gjenkjennbarheten i et grafisk utrykk er egenarten. Hvis den ser ut som noe du lett kan forveksle med noe annet eller en ny versjon av noe du har sett tusen andre versjoner av, så er sjansene små for at du vil huske logoen og langt mindre forbinde noe med den. Hadde det florert med ”svusjer” før Nike kom med sin, så hadde den nok neppe slått like godt an uansett hvor fin du måtte synes Nike sin ”svusj” er. Hadde veldig mange puttet bokstavene inn i bokser hadde nok ikke BBC logoen vært like tidløs osv. Med andre ord, det handler mye om å tørre å være annerledes og gjøre krav på et unikt utrykk.

Det er også derfor jeg stiller meg så negativ til at man skal hige etter hva ”de store” måtte finne på. Skal man følge etter ”de store” kan du glemme egenarten, og da har man hvert fall tapt. Du kan si hva du vil om fagfolk og profesjonalitet – deres premisser for oppgaven er fullstendig annerledes enn de vi har her. Den oppgaven grafikerne til ”de store” fikk var skreddersydd de behov og forutsetninger som var lagt til grunn for konseptet og forretningsområdet. Selvfølgelig vet de hva de driver med, men dette er innen helt andre rammer enn de vi forholder oss til her. Gi meg gjerne 2 millioner og et halvt år, så skal jeg nok komme opp med noe like universelt og fleksibelt som disse logoene dere trakter etter. he he…

P.S. Utfordringen i å lage en enkel og effektiv logo ligger ikke så mye i det å gjøre det enkelt, men heller i det å gjøre det enkelt OG unikt uten å bryte balansen i utrykket. Alle og en hver kan lage en enkel logo, men færre kan lage en enkel logo med en egenart som skiller den ut på en visuelt tiltalende måte. Var kanskje litt nedlatende av meg å bruke ordet ”simpel” så tankeløst, men jeg har noen år på nakken som grafiker.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.717
Torget vurderinger
1
Pga. pinsen så venter jeg til tirsdag med å legge ut Semifinale del 2.

Ha en god helg.

Mvh
Høvdingen
 
Topp Bunn