G
Gjestemedlem
Gjest
Som tidligere purist har jeg pleid å tenke på målet med hifi skal være å gjengi lyden så nøyaktig som overhodet mulig, selv om hva dette går ut på jo også er tema for mange diskusjoner. Men tradisjonelt har denne filosofien utelukket alt som endrer lyden, lydbildet eller fremførelsen fra noe annet enn det som tifeldigvis er resultatet i det rommet der man spiller den av.
Nå er jeg ikke så sikker lenger på om dette er noen farbar vei. Ikke det at jeg i utgangspunktet ønsker en farget lyd, men mer ønsket om å kunne korrigere den når det trengs.
Det mest opplagte her er jo digital romkorreksjon, men det er jo så ukontroversielt og akseptert at det knapt nok er verdt å se på om det er en farbar vei, men hvordan man enklest kan inkorporere det i anlegget.
Men selv om man ikke går for denne løsningen vil jeg slå et slag for gamle løsninger som har alltid har vært uglesett. Tonekontroller og equalizere.
Selv har jeg nå er forsterker som har tonekontroller, men også muligheten for å bypasse disse med et tastetrykk og kjøre flat. Jeg har en liten stue der jeg bor nå, og høyttalere som på endel musikk han være litt generøse i sin bassgejengivelse for dette rommet. Et alternativ er å sette i gang med akustiske demping. Det er nok en svært god ide i alle tilfelle, men krever en del gjennomtenkthet og neppe bare å kle veggene med rockwool eller noe slikt.
Hvor greit det da er å bare kunne koble inn tonekontrollen og skru ned bassnivået endel på innspillinger som fremhever denne unødvendig mye.
For meg handler dette om å kunne overstyre den nissen som har masteret utgivelsen, og som de fleste har oppdaget er det ikke alltid hifientusiasters ønsker og behov som blir ivaretatt av disse for å si det forsiktig. Å da ha muligheten til å kunne modifisere lydbildet til slik jeg synest det bør være blir mer og mer viktig for meg. Men viktig faktiske enn å få den 100% nøyaktige gjenngivelsen av en klin tussete mastringstekniker og produsent inn i stuen.
Den generelle lydkvaliteten på slike tonekontroller og equalizere bør jo være høy, og det er den jo langt i fra aldri. Men etter å ha levd med en forsterker av noenlunde god kvalitet som har disse mulighetene så er jeg overbevist om at dette er en farbar vei.
Lengselen etter å kunne justere lyden er jo svært synlig i mange tråder. Det kan være jakten på kabelen som kan dempe noen frenkenser en smule, det magiske røret, den gode preampen, de geniale knottene under komponenten, det vellydende møblet som det hele skal stå på, etc. Ikke noe galt i alt dette, men kan man ikke oppnå svært mye av det samme i mange tilfeller ved å justere en tonekontroll eller et equalizebånd en millimeter eller to?
Oppsettet mitt består forøvrig for tiden av. Squeezebox, Danish Audio Design DAC20 proto, T+A 1530 integrert, Respons Art.
Nå er jeg ikke så sikker lenger på om dette er noen farbar vei. Ikke det at jeg i utgangspunktet ønsker en farget lyd, men mer ønsket om å kunne korrigere den når det trengs.
Det mest opplagte her er jo digital romkorreksjon, men det er jo så ukontroversielt og akseptert at det knapt nok er verdt å se på om det er en farbar vei, men hvordan man enklest kan inkorporere det i anlegget.
Men selv om man ikke går for denne løsningen vil jeg slå et slag for gamle løsninger som har alltid har vært uglesett. Tonekontroller og equalizere.
Selv har jeg nå er forsterker som har tonekontroller, men også muligheten for å bypasse disse med et tastetrykk og kjøre flat. Jeg har en liten stue der jeg bor nå, og høyttalere som på endel musikk han være litt generøse i sin bassgejengivelse for dette rommet. Et alternativ er å sette i gang med akustiske demping. Det er nok en svært god ide i alle tilfelle, men krever en del gjennomtenkthet og neppe bare å kle veggene med rockwool eller noe slikt.
Hvor greit det da er å bare kunne koble inn tonekontrollen og skru ned bassnivået endel på innspillinger som fremhever denne unødvendig mye.
For meg handler dette om å kunne overstyre den nissen som har masteret utgivelsen, og som de fleste har oppdaget er det ikke alltid hifientusiasters ønsker og behov som blir ivaretatt av disse for å si det forsiktig. Å da ha muligheten til å kunne modifisere lydbildet til slik jeg synest det bør være blir mer og mer viktig for meg. Men viktig faktiske enn å få den 100% nøyaktige gjenngivelsen av en klin tussete mastringstekniker og produsent inn i stuen.
Den generelle lydkvaliteten på slike tonekontroller og equalizere bør jo være høy, og det er den jo langt i fra aldri. Men etter å ha levd med en forsterker av noenlunde god kvalitet som har disse mulighetene så er jeg overbevist om at dette er en farbar vei.
Lengselen etter å kunne justere lyden er jo svært synlig i mange tråder. Det kan være jakten på kabelen som kan dempe noen frenkenser en smule, det magiske røret, den gode preampen, de geniale knottene under komponenten, det vellydende møblet som det hele skal stå på, etc. Ikke noe galt i alt dette, men kan man ikke oppnå svært mye av det samme i mange tilfeller ved å justere en tonekontroll eller et equalizebånd en millimeter eller to?
Oppsettet mitt består forøvrig for tiden av. Squeezebox, Danish Audio Design DAC20 proto, T+A 1530 integrert, Respons Art.