Side 1 av 2 12 SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 30
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Rubinmedlem Dephnot's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2004
    Sted
    På landet
    Innlegg
    41,833
    Tagget i
    0 Innlegg

    Hifipurisme - Take it or Leave it?

    Som tidligere purist har jeg pleid å tenke på målet med hifi skal være å gjengi lyden så nøyaktig som overhodet mulig, selv om hva dette går ut på jo også er tema for mange diskusjoner. Men tradisjonelt har denne filosofien utelukket alt som endrer lyden, lydbildet eller fremførelsen fra noe annet enn det som tifeldigvis er resultatet i det rommet der man spiller den av.

    Nå er jeg ikke så sikker lenger på om dette er noen farbar vei. Ikke det at jeg i utgangspunktet ønsker en farget lyd, men mer ønsket om å kunne korrigere den når det trengs.

    Det mest opplagte her er jo digital romkorreksjon, men det er jo så ukontroversielt og akseptert at det knapt nok er verdt å se på om det er en farbar vei, men hvordan man enklest kan inkorporere det i anlegget.

    Men selv om man ikke går for denne løsningen vil jeg slå et slag for gamle løsninger som har alltid har vært uglesett. Tonekontroller og equalizere.

    Selv har jeg nå er forsterker som har tonekontroller, men også muligheten for å bypasse disse med et tastetrykk og kjøre flat. Jeg har en liten stue der jeg bor nå, og høyttalere som på endel musikk han være litt generøse i sin bassgejengivelse for dette rommet. Et alternativ er å sette i gang med akustiske demping. Det er nok en svært god ide i alle tilfelle, men krever en del gjennomtenkthet og neppe bare å kle veggene med rockwool eller noe slikt.

    Hvor greit det da er å bare kunne koble inn tonekontrollen og skru ned bassnivået endel på innspillinger som fremhever denne unødvendig mye.

    For meg handler dette om å kunne overstyre den nissen som har masteret utgivelsen, og som de fleste har oppdaget er det ikke alltid hifientusiasters ønsker og behov som blir ivaretatt av disse for å si det forsiktig. Å da ha muligheten til å kunne modifisere lydbildet til slik jeg synest det bør være blir mer og mer viktig for meg. Men viktig faktiske enn å få den 100% nøyaktige gjenngivelsen av en klin tussete mastringstekniker og produsent inn i stuen.

    Den generelle lydkvaliteten på slike tonekontroller og equalizere bør jo være høy, og det er den jo langt i fra aldri. Men etter å ha levd med en forsterker av noenlunde god kvalitet som har disse mulighetene så er jeg overbevist om at dette er en farbar vei.

    Lengselen etter å kunne justere lyden er jo svært synlig i mange tråder. Det kan være jakten på kabelen som kan dempe noen frenkenser en smule, det magiske røret, den gode preampen, de geniale knottene under komponenten, det vellydende møblet som det hele skal stå på, etc. Ikke noe galt i alt dette, men kan man ikke oppnå svært mye av det samme i mange tilfeller ved å justere en tonekontroll eller et equalizebånd en millimeter eller to?

    Oppsettet mitt består forøvrig for tiden av. Squeezebox, Danish Audio Design DAC20 proto, T+A 1530 integrert, Respons Art.

  2. #2
    Hifi Freak MaKi's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2005
    Innlegg
    3,954
    Tagget i
    0 Innlegg

    Hifipurisme - Take it or Leave it?

    Hmm. Muligens ett altfor kort og dårlig svar her, men for å snakke litt generelt: det slår meg at det er enkelte systemers fokus på enkelte toneområder og dagens "hifi" opptak som skaper all denne problematikken. I et anlegg som spiller med stor sammenheng i hele toneområdet, tenker man liksom ikke så mye på det. Ikke jeg, i hvertfall.

    Som nevnt i plenty av tråder: gå på en konsert. Hører man på bass og diskant da? Neppe.
    Burde ikke dette kunne funke fint i en vanlig stue når det gjør det med 500 db på lokalet?

    Kanskje noe ot her, beklager i såfall, Dephnot.

  3. #3
    Rubinmedlem Dephnot's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2004
    Sted
    På landet
    Innlegg
    41,833
    Tagget i
    0 Innlegg

    Hifipurisme - Take it or Leave it?

    Sitat Sitat fra MaHa
    Hmm. Muligens ett altfor kort og dårlig svar her, men for å snakke litt generelt: det slår meg at det er enkelte systemers fokus på enkelte toneområder og dagens "hifi" opptak som skaper all denne problematikken. I et anlegg som spiller med stor sammenheng i hele toneområdet, tenker man liksom ikke så mye på det. Ikke jeg, i hvertfall.

    Som nevnt i plenty av tråder: gå på en konsert. Hører man på bass og diskant da? Neppe.
    Burde ikke dette kunne funke fint i en vanlig stue når det gjør det med 500 db på lokalet?
    Jo det burde jo gå ut på det samme, men hvor mange utgivelser kan sies å være en rett representasjon av det som blir spilt i konsertsalen eller i studio for den saks skyld da?

    Hvis utgivelser var mastret med dette som grunnprinsipp ville jo problemstillingen være en helt annen. Og da er jeg helt enig i at dette er en overflødig problemstilling. Men slik jeg ser det er det færre og færre utgivelser som har hifientusiaster som målgruppe og lager mastringer deretter.

    Blir vi da sittende med et oppsett som fort kun egner seg til de få audiofile utgivelsene som finnes?

  4. #4
    Æresmedlem Vidar P's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2003
    Sted
    Kristiansund
    Innlegg
    16,745
    Tagget i
    0 Innlegg

    Hifipurisme - Take it or Leave it?

    Jeg synes som Maha at det oftest ikke er innspillingene som er problemet, men hifien. For ikke å snakke om endel lytteres fokus under lyttingen. Og hifien blir gjerne slik den blir ettersom hvilke tanker og fokus som ligger til grunn når man velger den ut og setter den opp.

    Livet som audiofil er en reise gjennom faser; de som fokuserer på best mulig lyd for lydens del vil ha sitt hifiliv preget av dette med søken etter aspekter ved lydreproduksjonen, som jo aldri blir en perfekt reproduksjon av virkeligheten. Slikt blir det problemer av, og fullt lydfokus er vanskelige forhold for musikkinteressen å blomstre under.

    Mvh Vidar P
    En pessimist er en optimist som har tenkt seg om.

  5. #5
    Overivrig entusiast Sundance_Pete's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2005
    Innlegg
    659
    Tagget i
    0 Innlegg

    Hifipurisme - Take it or Leave it?

    Eq er bra de gangene det kan forbedre lytteopplevelsen. Jeg har glede av dette de gangene jeg spiller dårlige innspillinger som for eksempel The Real Thing med Faith No More eller gamle kassettbånd som ikke har hatt godt av tidens tann. Mengde bassenergi kan også variere stort på innspillinger, og i mangel av et perfekt rom blir det noen ganger bedre å dempe litt i bassregisteret. Når dette er sagt, så opplever jeg at 8 bånd kan bli litt lite for å kompensere for alle eq-mangler. Kanskje en 2x31 bånd fra Klark Teknik kunne være noe? Jeg konkluderer med at eq i de fleste rom/oppsett absolutt har en funksjon som kan overgå fordelene med fravær av eq. Regner med at flere kommer til å påpeke fordeler ved målemikrofoner og digital eq, og det er sikkert fint det også.
    Rega P25<br />S.A.T CDFix<br />Mac Mini<br />Lavry DA 10<br />McIntosh C 42 <br />McIntosh MC252<br />Kimber Monocle X <br />Dynaudio Contour S 3.4<br />dynaBel Brontes. <br /><br />Ludwig Super Classic silver sparkle 24&quot;, 13&quot;, 15&quot; 16&quot;

  6. #6
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Oct 2004
    Innlegg
    9,409
    Tagget i
    3 Innlegg

    Hifipurisme - Take it or Leave it?

    Sitat Sitat fra Sundance_Pete
    Eq er bra de gangene det kan forbedre lytteopplevelsen. Jeg har glede av dette de gangene jeg spiller dårlige innspillinger som for eksempel The Real Thing med Faith No More eller gamle kassettbånd som ikke har hatt godt av tidens tann. Mengde bassenergi kan også variere stort på innspillinger, og i mangel av et perfekt rom blir det noen ganger bedre å dempe litt i bassregisteret. Når dette er sagt, så opplever jeg at 8 bånd kan bli litt lite for å kompensere for alle eq-mangler. Kanskje en 2x31 bånd fra Klark Teknik kunne være noe? Jeg konkluderer med at eq i de fleste rom/oppsett absolutt har en funksjon som kan overgå fordelene med fravær av eq. Regner med at flere kommer til å påpeke fordeler ved målemikrofoner og digital eq, og det er sikkert fint det også.
    En enkelt tonekontroll evt med ekstra flankekontroll er det enkleste for å håndtere variasjon i tonal balanse mellom innspillinger/utgivelser. En parametrisk EQ med 3-4-5 bånd til korreksjon av unoter i avspillingskjeden og rom. Begge deler er grovt undervurdert av hifi-meingheten. IMHO.

    mvh
    KJ
    You can get away with anything if you give it a good tune

  7. #7
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Oct 2007
    Innlegg
    482
    Tagget i
    0 Innlegg

    Hifipurisme - Take it or Leave it?

    Jeg tror hifipurisme er en så sterk "kraft" at den for mange får lyd til å komme ganske langt ned på prioriteringslisten. Som i så mange andre ting så er "imagen" det viktigeste her også.

  8. #8
    Æresmedlem Valentino's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2008
    Sted
    Ottestad
    Innlegg
    17,092
    Tagget i
    2 Innlegg

    Hifipurisme - Take it or Leave it?

    EQ er fine saker. Foreløpig bruker jeg det under ca. 150Hz og føler ikke det store behovet over. Digital romkorreksjon er neste steg.
    En egentlig innspillingstilpassende EQ har jeg ikke tenkt så mye på at jeg trenger, men om jeg skulle hatt noe slikt måtte det vært noe &#225; la dette her, og like lettbetjent:



    Det er en Quad 34. Modell 44 var heller ikke dum slik. Les mere her.
    Vik fra meg, O kjetterske Vranglærere! Jeg hører forskjell på alt! Halleluja!
    Anleggstråd: Bipolare Valentinos drodleDipol
    At du og jeg liker litt vreng for at det skal låte digg er ikke magi. -_RoDa_

  9. #9
    Hifi Freak oyvjorge's Avatar
    Ble medlem
    May 2002
    Sted
    Akershus,Vestby
    Innlegg
    2,373
    Tagget i
    0 Innlegg

    Hifipurisme - Take it or Leave it?

    Sitat Sitat fra KJ
    Sitat Sitat fra Sundance_Pete
    Eq er bra de gangene det kan forbedre lytteopplevelsen. Jeg har glede av dette de gangene jeg spiller dårlige innspillinger som for eksempel The Real Thing med Faith No More eller gamle kassettbånd som ikke har hatt godt av tidens tann. Mengde bassenergi kan også variere stort på innspillinger, og i mangel av et perfekt rom blir det noen ganger bedre å dempe litt i bassregisteret. Når dette er sagt, så opplever jeg at 8 bånd kan bli litt lite for å kompensere for alle eq-mangler. Kanskje en 2x31 bånd fra Klark Teknik kunne være noe? Jeg konkluderer med at eq i de fleste rom/oppsett absolutt har en funksjon som kan overgå fordelene med fravær av eq. Regner med at flere kommer til å påpeke fordeler ved målemikrofoner og digital eq, og det er sikkert fint det også.
    En enkelt tonekontroll evt med ekstra flankekontroll er det enkleste for å håndtere variasjon i tonal balanse mellom innspillinger/utgivelser. En parametrisk EQ med 3-4-5 bånd til korreksjon av unoter i avspillingskjeden og rom. Begge deler er grovt undervurdert av hifi-meingheten. IMHO.

    mvh
    KJ

    Hvis en EQ retter opp mer i signalveien enn den ødelegger, hvorfor ikke? Og hvor mye ødelegger den? Det må jo være hørbart, ellers vill vel hifi-folket tatt den i mot med åpne armer?

    En EQ i god kval tipper jeg ikke maskerer lyden særlig mye.
    Hilsen Øyvind


    Xindak A600E (09), Platespiller: Dr. Feickert Blackbird m/Tracer-arm og PU Concept MC (itv) fra Clearaudio . RIIA: Rogue Ares, HT: PMC Fact8, CD: OPPO 105D Coris(oppgradert), AU24 HTkabler ,

  10. #10
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Oct 2004
    Innlegg
    9,409
    Tagget i
    3 Innlegg

    Hifipurisme - Take it or Leave it?

    Sitat Sitat fra oyvjorge
    ...

    Hvis en EQ retter opp mer i signalveien enn den ødelegger, hvorfor ikke? Og hvor mye ødelegger den? Det må jo være hørbart, ellers vill vel hifi-folket tatt den i mot med åpne armer?

    En EQ i god kval tipper jeg ikke maskerer lyden særlig mye.
    En EQ i dårlig kvalitet kan være tilnærmet «katastrofal» (kanskje spesielt «grafiske» EQer - dvs med faste frekvensbånd), det samme med instilling av EQ på måfå. På den andre siden så har «99,9 %» av popmusikken som er utgitt siden ca 1970 vært igjennom et ukjent antall EQer på vei fra mic til ferdig plate - noen av platene er «rattet» «helt feil» og er hørbart «degradert» mens noen plater er «rattet» på en måte som er svært tilforlaterlig og rimelig transparent. Dersom man har en prosessor/tape/REC loop så behøver man heller ikke å ha EQ og tonekontroll innkoblet til en hver tid men ved leilighet og behov. En parametrisk EQ (med variable frekvensbånd) er kanskje ikke det mest bruker vennlige for vanlige HiFi-nerder men desto mer treffsikker mht å utgjevne frekvensresponsen.

    Mens vi er innom «de sorte får» innen hifipursimen så vil jeg også lå et slag for loudness - riktig implementert volumavhengig og justerbar ludness er også grovt undervurdert av menigheten, da den opphever/fjerner/reduserer tendensen enkelte innspillinger har til å låte «riktig» ved bestemte lyttenivåer.

    mvh
    KJ
    You can get away with anything if you give it a good tune

  11. #11
    Hifi Freak OMF's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2002
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    9,792
    Tagget i
    9 Innlegg

    Hifipurisme - Take it or Leave it?

    Folk har nå i mine øyne et litt rart forhold til dette med ”purisme”….

    Hvis man plasserer høytalerne nærmere veggen for å få mer bass er dette OK.
    Hvis man vinkler høytalerne innover for å få mer diskant – så er dette også OK.
    Hvis man kobler til en effektforsterker med høy utgangsimpedans for å mer bass så er det OK.
    Hvis man velger en pick up med betydelige frekvensavvik så er det OK.
    Å lytte mens man sitter kliss inntil bakveggen i en sofa er også OK.

    Hvis man derimot går systematisk til verks – først med akustikktiltak for å redusere refleksjoner, etterklangstid og jevne ut romresponsen for deretter å korrigere det resterende i det digitale domenet – slik at man ”tapsfritt” faktisk har fått den responsen i lytteposisjon som er på CDen – så er dette ”uglesett” og man har ”tuklet” med signalet…..



    Og hvor ender man til slutt opp…..for min egen del, så har mitt oppsett spilt mer og mer korrekt (altså lyden er mer og mer tro til det som er på CDen – mindre farging i de ulike ledd) – og jeg opplever at lyden udelt har blitt bedre og også at det er lettere å leve med dårlige innspillinger.

    Man kan selvsagt være heldig slik at avvik/feil i pick-up, effekttrinn, demping av høytalere, høyttaler, rom og lytteposisjon mer eller mindre oppveier hverandre og gir synergi. Jeg derimot – kommer aldri til å se meg tilbake….Og når man snakker om purisme….det er nettopp på det området jeg mener at gevinsten er størst – følelsen av å være tilstedet i musikken…..

    Mvh
    OMF

  12. #12
    Hifi Freak norcad's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2006
    Innlegg
    1,262
    Tagget i
    0 Innlegg

    Hifipurisme - Take it or Leave it?

    Enig med OMF. Det er litt merkelig at alle tiltak for å endre opplevd klangbalanse/frekvensgang i lytteposisjon er OK, bare det ikke HETER EQ eller tonekontroller.
    Om man bytter rør, kabler, delefilterkomponenter osv så er jo alt egentlig en form for eq, som også finner sted i signalveien.

    JA til justerbar loudness! Etter å ha testet min 20 år gamle pre noen dager fant jeg ut at justerbar loudness er savnet.

  13. #13
    Hifi Freak Ulf-B's Avatar
    Ble medlem
    May 2008
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    7,796
    Tagget i
    0 Innlegg

    Hifipurisme - Take it or Leave it?

    Pragmatikeren i meg stritter i mot når noen begynner å snakke om hva som er stuerent og ikke stuerent. Om hva jeg ”kan” og ”ikke kan” gjøre.

    Jeg har f.eks. to suber i to forskjellige anlegg – fordi de gir meg en bedre total lytteopplevelse enn om jeg skulle spille uten. Så kommer det en purist og sier at slik ”kan jeg ikke gjøre det” – fordi det ikke blir perfekt. Eller fordi det ikke er stuerent? So what? Skulle jeg liksom si ”Ikke perfekt? Nei, da kan det være det samme!” Skulle jeg bli et lykkeligere menneske av å sitte og lide meg gjennom musikk totalt uten bassfundament, fremfor å ha noe som i det minste ligner på et bassfundament? Skulle jeg – i stedet for å kjøpe et par billige suber – måtte kjøpe meg opp til et helt uakseptabelt dyrt nivå på alt jeg ellers har av utstyr, bare for å oppleve det samme på ”den riktige måten”? Av og til virker det faktisk slik.

    Jeg har en digital equalizer på lur. Foreløpig bare på PCrommet – men hovedfokus så langt er å komme meg videre fra åpningsfrasene i brukermanualen – de med ”takk for at du kjøpte dette produktet o.s.v....” Dette har jeg tenkt å prøve ut etter eget hode. Hvis jeg greier å overbevise meg selv om at det virker, skal ingen komme her og leke purist og si at ”nei, det kan du ikke gjøre..”

    I bunn og grunn er jeg en enkel sjel. Det som virker, eller gjør livet litt lettere, og samtidig ikke koster uforholdsmessig mye, tas i mot med åpne armer. Det som ikke virker, eller ikke gjør livet litt lettere, eller koster uforholdsmessig mye skjorte, får reisepass. Jeg har problemer med å forstå at et slikt selvsagt prinsipp ikke skulle kunne komme til nytte også innen hifi.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Touch, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD20 DAC, Copland DRC-205, Primare BD32, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc DB1, REL S3 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-3 HGC, 2x Benchmark AHB2, ProAc D1, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

  14. #14
    Torget
    Guest

    Hifipurisme - Take it or Leave it?

    Sitat Sitat fra Dephnot
    Som tidligere purist har jeg pleid å tenke på målet med hifi skal være å gjengi lyden så nøyaktig som overhodet mulig, selv om hva dette går ut på jo også er tema for mange diskusjoner. Men tradisjonelt har denne filosofien utelukket alt som endrer lyden, lydbildet eller fremførelsen fra noe annet enn det som tifeldigvis er resultatet i det rommet der man spiller den av.

    Nå er jeg ikke så sikker lenger på om dette er noen farbar vei. Ikke det at jeg i utgangspunktet ønsker en farget lyd, men mer ønsket om å kunne korrigere den når det trengs.
    Helt klart et valg en må ta. Den enklest mulige kretsen utelukker naturligvis elektronisk korrigering, og begge deler har sine sterke og mindre sterke sider.

    Selv foretrekker jeg iaf stemmer på de enkleste kretsene, men ser absolutt ikke bort ifra at en rekke instrumenter kan låte bedre når det korrigeres for rommet.

    Lett skal det ikke være.

  15. #15
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Feb 2007
    Innlegg
    4,274
    Tagget i
    0 Innlegg

    Hifipurisme - Take it or Leave it?

    Har man anlegget på et lite rom og spiller på lavt lydnivå, så er det i praksis INGENTING som betyr noe for "troverdigheten" i lydgjengivelsen. Og slettes ikke i bassen. Da kan du mikse og matche alskens utstyr, og ratte så mye tonekontroller du vil.

    Mange som har det sånn. Forøvrig kan man kose seg med musikken uavhengig av lydkvalitet.

    Altså: "Leave it"

  16. #16
    slowmotion
    Guest

    Hifipurisme - Take it or Leave it?

    Korriger i vei. Gjerne digitalt.

  17. #17
    Hifi Freak oyvjorge's Avatar
    Ble medlem
    May 2002
    Sted
    Akershus,Vestby
    Innlegg
    2,373
    Tagget i
    0 Innlegg

    Hifipurisme - Take it or Leave it?

    Sitat Sitat fra slowmotion
    Korriger i vei. Gjerne digitalt.
    Hva finnes det av korrigerende bokser? Har et bassproblem i rommet mitt på ca 80hz, tror jeg. Går det ann å korrigere det, eller betinger det bruk av HH bokser?
    Hilsen Øyvind


    Xindak A600E (09), Platespiller: Dr. Feickert Blackbird m/Tracer-arm og PU Concept MC (itv) fra Clearaudio . RIIA: Rogue Ares, HT: PMC Fact8, CD: OPPO 105D Coris(oppgradert), AU24 HTkabler ,

  18. #18
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Feb 2007
    Innlegg
    4,274
    Tagget i
    0 Innlegg

    Hifipurisme - Take it or Leave it?

    Sitat Sitat fra oyvjorge
    Hva finnes det av korrigerende bokser? Har et bassproblem i rommet mitt på ca 80hz, tror jeg. Går det ann å korrigere det, eller betinger det bruk av HH bokser?
    Prøv å flytt litt rundt på HT og lytteposisjon, slik at problemet marginaliseres eller at avviket flytter seg til et mindre sjenerende frekvensspekter. Og slå deg til ro med det. Ofte lærer man seg til å leve med rommets skavanker. Omtrent som å gå med en vond hofte. He-he.

    Eller ripp CD-samlinga til harddisk, invester 15,000 i PC/Audiolense og start et nytt og bedre digitalt liv med paddeflat frekvensgang og marginalisering av rommets skavanker.

  19. #19
    Medlem
    Ble medlem
    Apr 2002
    Innlegg
    25
    Tagget i
    0 Innlegg

    Hifipurisme - Take it or Leave it?

    Jeg er av den oppfattelsen av at bruk av eq skal man være litt forsiktig med. Men føler man det er riktig å gjøre endringer i frekvensgangen for å nyte musikken så er det ok. Det er jo en god kompromiss med tanke på at mange hører på veldig mye forskjellig musikk med ganske ulike innspillinger. Man har ikke alltid råd og plass til 5 forskjellige anlegg for å lytte på 5 forskjellig typer musikk.

    Jeg er konsertlydtekniker og har ikke lyst til å ta med jobben hjem og skru eq. For min del så blir det litt fy fy og ha sånt i mitt stereoanlegg. Jeg forsøker å gjøre anlegget til en mellomting sånn at det går fint å spille hva som helst på det uten å bli gal. Øret tilpasser seg lyden det hører ganske raskt. Hvis jeg har hørt på en cd som låter veldig fett i bassen ei stund og deretter setter på en cd som er noe spinklere i bassen og litt spissere i toppen, så trenger jeg bare å høre to-tre låter før jeg synes at dette låter kult som det gjør.

    Hvis man skulle hørt på musikk sånn som produsenten vil at man skal høre en miks så skulle man hatt et kopi av rommet og studiomonitorene som ble brukt når dette ble mikset ned. Dette er ikke så praktisk. I alle rom som man mikser lyd i, satser man på å ha utstyr og rom til å spille på lag så at det blir så flat frekvensgang som mulig. Da har de en standard å gå etter. De fleste som kjøper musikken har neppe et rom med utstyr som har så flat frekvensgang. Så man kommer aldri til å høre eksakt det som produsenten vil at man skal høre. Men jeg vil tro at de som mastrer dette tar dette med i beregningen når de legger siste hånd på verket. De jeg har snakket med som jobber med mastring sier at de veldig ofte mottar en miks som er litt for fet i bassen for eksempel. Så når de mastrer dette så tenker de på at de fleste som kjøper musikk har et rom fullt av romnoder så de rydder opp en del av det som er i miksen sånn at det skal funke greit overalt. Men produsentens "touch" vil fortsatt være med. Er det ekstremt mye bass når miksen ankommer mastringstudioet så kan de ikke gjøre om lydbildet helt der for da har produsenten ment at lyddesignen skal ha mye bass.

    Jeg setter meg rett og slett og hører på ting som de er og tenker at lyddesignen er også en del av den kunstneristiske fremførelsen. Enten liker jeg soundet eller så gjør jeg ikke det. Men når det kommer til veldig gammel musikk som ble produsert når folk bare hadde en liten radio hjemme så kan jo musikken falle utenfor sitt rette element når dette høres på et stereoanlegg med komponenter fra det 21.århundre. I et sånt tilfelle kommer jeg til kort med mitt anlegg men heldigvis har jeg ikke alt for mye av dette i min musikk samling. Når jeg skaffer meg sånn så får jeg gå på loppemarked å kjøpe meg en Gerhard plate spiller, Tandberg Huldra 10 og et par Tanberg høyttalere fra samme epoke



    Electrocompaniet ECI-3 (pre), Electrocompaniet AW 250 DMB, Sony SCD-XB940, Project Debut III, JBL LS80, Sprengtråd til kabler

  20. #20
    Overivrig entusiast Sundance_Pete's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2005
    Innlegg
    659
    Tagget i
    0 Innlegg

    Hifipurisme - Take it or Leave it?

    Sitat Sitat fra Sigmund Roenning

    ...Jeg er konsertlydtekniker og har ikke lyst til å ta med jobben hjem og skru eq...

    ...Hvis man skulle hørt på musikk sånn som produsenten vil at man skal høre en miks så skulle man hatt et kopi av rommet og studiomonitorene som ble brukt når dette ble mikset ned. Dette er ikke så praktisk...


    ...Jeg setter meg rett og slett og hører på ting som de er og tenker at lyddesignen er også en del av den kunstneristiske fremførelsen...


    Nettopp derfor eq i hjemmet. Ikke for å endre på lyddesign, men for å gi den best mulig betingelser. En ganske annerledes tilnærming enn å "skru eq" på jobb.

    Jeg tror i tillegg at i enkelte tilfeller låter ikke plata sånn som den låt under lyddesign og miksing i studio. Kanskje nettopp fordi at studio og utstyr ikke låt nøytralt.
    Rega P25<br />S.A.T CDFix<br />Mac Mini<br />Lavry DA 10<br />McIntosh C 42 <br />McIntosh MC252<br />Kimber Monocle X <br />Dynaudio Contour S 3.4<br />dynaBel Brontes. <br /><br />Ludwig Super Classic silver sparkle 24&quot;, 13&quot;, 15&quot; 16&quot;

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed