Har nye ht konstruksjoner mistet det vesentlige ?? eller....

B

brand-x

Gjest
Har fått meg en aldri så liten tankevekker hva angår gamle ht konstrusjoner... Etter å ha blitt "tvunget" til å tørke støvet av en ht med noen år på baken i påvente av noe nytt har jeg oppdaget musikkens viktigste ingridiens "musikkalitet"...

Er det bare meg som føler nye konstruksjoner prioriterer oppløsning og detaljer på bekostning av "livet" til musikken.. ??? ??? :-\ Har mer en 1 gang opplevd kostbare konstruksjoner bedrive teknisk idrett fremfor musikkopplevelse ....

Jeg skjønner nå bedre hvorfor gamle storheter har blitt blåst nytt liv i... ;D ;) :)

mvh
Kjell P.. ;D :)
 
T

timc

Gjest
Er helt enig med deg.

Nå skal det sies at det finnes hederlige unntak. Quad ESL 2905 f.eks synes jeg har klart å kombinere det tekniske og musikalske på en utmerket måte.

Mange toppmodeller blant produsenter er jo bygd på samme prinsipper nå som før. F.eks: JBL, TAD, Tannoy, Genesis, McIntosh ++


-Tim
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Er ikke dette en kjent sak da, brand-x? :)

Det er jo mange "nye" lyttere som prioriterer oppløsning og detaljer framfor musikkglede. Noen av dem innrømmer det også.

Jeg skal ikke nekte for at jeg liker gode målinger riktignok, og det har vært utslagsgivende noen ganger... ;D
 
B

brand-x

Gjest
Audiomix !

Har fått med meg monopulse.. :) :) virker særdeles interesant.. :) har jo ikke akkurat fått dårlig omtale... ;D

Jeg har gjennomgått den tekniske tilstanden med lydgjengivere, er vel litt der enda.. Men saken er også ett tilbakefall mot konservative produkter... :) ;D.. A-klasse bla.. ;D ;D ;D ;D..

Men på htère trodde jeg faktisk ikke ett tilbakefall skulle gi en slik opplevelse.. :) :)

mvh
Kjell P..
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.642
Antall liker
1.368
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Er få høyttalere jeg liker som jeg har hørt rundt til venner og i butikker.
 
T

Torget

Gjest
Pengvim skrev:
Det er jo mange "nye" lyttere som prioriterer oppløsning og detaljer framfor musikkglede. Noen av dem innrømmer det også.
Ja, det er noe det. No substitute for cubic inches osv..
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.658
Antall liker
21.465
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg synes gode måledata og god musikkgjengivelse henger fint i hop.

Men Signore Serblin var flink til å få musikk ut av enkle ingredienser han. ;)
Det var ikke magi, det var Guds hånd. ;D
 
B

brand-x

Gjest
Valentino !

Du har fått med deg att det gjelder en "forhistorisk" liten sak fra italia :) ;)..
Var vel ikke i nærheten forberedt på resultatet.... Trodde med dagens kunnskap slike htère var totalt utgått på dato.. noen mener sikkert de er det... men uansett min museumsgjenstand er ikke heller av de mest renomerte fra denne tidsepoken, selv om jeg har lest noen gode referanser fra england....

Ja jeg lurer vel også på om dagens htère er mer ett produkt av teknologi og profitt enn av godt håndverk i alle ledd... ??? :-[ .... noe har vel gått tapt på veien mot høyere oppløsning og tilpassning til dagens lydformater. ????

mvh
Kjell P.. :)

mvh
Kjell P...
 
S

slowmotion

Gjest
Hvis jeg skal være vanskelig kunne jeg si at det ikke har skjedd noe særlig fremskritt på høyttalerfronten siden 1935 eller så.
Men det ville være feil, for det har vært store fremskritt, særlig når det gjelder materialer, testmetoder og produksjonsmetoder.

Men det kreves jo at disse hjelpemidlene brukes til noe fornuftig, og ikke dagens miniatyriserte spillende effektmotstander.

Akk ja ... ;)
 
U

utgatt60135

Gjest
Slik jeg ser det så handler det om å gjengi musikk så ekte som mulig. Musikaliteten er det musikken som står for. Men HiFi med høy troverdighet kan bare gjengi det elektroniske opptaket så troverdig som mulig. Da spørs det bare om man ønsker å høre alt på godt og vondt eller ikke. Mon tro om ikke gamle konstruksjoner ikke får frem alt? Når det er sagt så er det sikkert mulig å overdrive detaljnivået. Det låter ikke særlig musikalsk, imo. Men stort sett synes jeg rimelig HiFi kamuflerer mer enn overdriver.
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
425
Antall liker
119
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Har etter 10 høytalerpar endelig funnet "roen" og endte opp med en 30år gammel konstruksjon. Mine er 13 år gamle men bygget etter samme lest.

Jeg synes mange av dagens høytalere har en slags imponatorfaktor som skal selge. Og det virker det. Men man blir fort lei, lytte trett og man fokuserer på lyder og ikke på musikk...
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Lurer på hvorfor jeg er så veldig fornøyd med den gammeldagse konstruksjonen Klipsch Heresy III. Kan det ha noe med musikalitet og gjøre montro ?

Det fins mange høytalere som kveler musikaliteten i musikken og gjør det til en analytisk ting. Kjedelig.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.642
Antall liker
1.368
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Bassrefleks er ikke akkurat best heller, særlig ikke på billige høyttalere.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Hovedproblemet ligger i at høyttalere generelt designes av teoriskaller med mye måleutstyr og lite gehør. Når så i tillegg design gjerne kommer foran lyd blir det ikke bedre ::)
Å gjøre god lyd er som å gjøre god mat; selv de beste råvarer må tilsmakes og behandles riktig.

Det er ellers ikke noen konflikt mellom perfekte målinger, superb oppløsning og naturtro behagelig lyd. Problemene oppstår når det satses ensidig på disse parametrene på bekostning av grundig kvalifisert lyttevurdering.

Mvh. RS
 
O

Omar

Gjest
Ja vi vil tilbake til Tanberg Huldra og Gherrard platespiller ;D
Jeg tror at stadig at digital lyden har skylden. Introduksjonen av cd mediet på midten av åtti tallet ble tatt imot med stormende jubel. Men vinyl var totalt overlegent å gjengi melodier, harmonier og klanger. Men det brydde ikke folk seg om. Nye cd spillere uten knitring ble foretrukket.

Høyttalerprodusentene har vært nøtt til å tilpasse seg et marked som domineres av digitale musikk og hjemmekinosystemer. Bare noen få nerder lytter til sykt dyre vinyloppsett som ser ut som en evighets maskin.

I dag er det først og fremst Linn Audio som er opptatt av at musikken skal handle om melodiene og at "det svinger" som viktigste faktor framfor hi-fi parametre som rom, plassering, tredimensjonalitet osv.

Densen og audiovector har hengt seg på denne filosofien. Densen pratet om Air Guitar factor..når du bare måååå spille luftgitar.

Proac er også et konservativt merke som sammen med Cary elektronikk kan trylle fram musikalsk magi som langt overgår andre systemer. Men det koster sjorta.
Den nye sykdommen som lenge har tatt rotta på musikalitet, er mp3. Hele verden lytter til komprimert musikk....rettere sagt lyder fra et billig digitalt system. Men nå kan man få musikk ut av dette også med dac.
 
O

Omar

Gjest
....... Jeg må bare legge til at Audiophysic er svært så musikalske høyttalere som i tillegg til alle de andre rare hifi parametre også låter veldig musikalsk.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Håvarhede skrev:
Proac er også et konservativt merke som sammen med Cary elektronikk kan trylle fram musikalsk magi som langt overgår andre systemer. Men det koster sjorta.
Den nye sykdommen som lenge har tatt rotta på musikalitet, er mp3. Hele verden lytter til komprimert musikk....rettere sagt lyder fra et billig digitalt system. Men nå kan man få musikk ut av dette også med dac.
ProAc kan trylle frem musikalsk magi med mye annet enn Cary - og ProAc koster ikke skjorta. Varig glede er billig glede.

M.h.t. MP3, tryller mine ProAc frem musikalsk magi av det også - ingen problemer. MP3 er et helt greit format - mye musikkglede i MP3.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.658
Antall liker
21.465
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Håvarhede skrev:
Jeg tror at stadig at digital lyden har skylden. Introduksjonen av cd mediet på midten av åtti tallet ble tatt imot med stormende jubel. Men vinyl var totalt overlegent å gjengi melodier, harmonier og klanger.
Sludder & vås. 8)
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Jeg synes moderne hifi gjennomgående låter veldig bra, og bedre enn det meste gjorde før. Det er artig at dette synes å være et kontroversielt synspunkt.
 
U

utgatt60135

Gjest
Håvarhede skrev:
... musikken skal handle om melodiene og at "det svinger" som viktigste faktor framfor hi-fi parametre som rom, plassering, tredimensjonalitet osv.
Er det motsetninger mener du?

ProAc er ikke de som "svinger" mest synes jeg, men de er gode på tredimensjonalitet. De tryller slett ikke (ingen andre merker heller) og jeg synes virkelig ordet magi passer bedre i trylleforumer enn HiFiforumer.

Noen mener vel sminke er magi.
 
U

utgatt60135

Gjest
Valentino skrev:
Håvarhede skrev:
Jeg tror at stadig at digital lyden har skylden. Introduksjonen av cd mediet på midten av åtti tallet ble tatt imot med stormende jubel. Men vinyl var totalt overlegent å gjengi melodier, harmonier og klanger.
Sludder & vås. 8)
x2 8)
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Hei!
"Sitat Håvarhede:Høyttalerprodusentene har vært nøtt til å tilpasse seg et marked som domineres av digitale musikk og hjemmekinosystemer. "

Dette tror jeg er en riktig observasjon. Især bruk av hjemmekinosystemer tror jeg har vært med å styre utviklingen av høyttalere de siste årene,med krav til mer detaljer, mer dynamikk, smell og bang, som på mange måter stiller andre krav til høyttalere enn ved "vanlig" musikk.
Husker selv da jeg kjøpte min første cd-spiller. Brukte dengang noen Philips høyttalere (som i dag må være 30 år gamle og står lagret på loftet). Jeg syntes dengang høyttalerne ikke klarte å følge helt med på den nye måten å formidle musikk på. Byttet til noen små B&W høyttalere, og fikk med en gang et annet liv i musikken, men jeg har nok også tenkt at mye av den varme fyldige, litt avrundede klangen ble borte.
Jeg har jo min gamle Tandberg Sølvsuper og Garrard platespiller også nedpakket på loftet, men om kanskje noe av "musikaliteten" har blitt borte underveis kunne jeg ikke teke meg å bytte ut det lydbilde jeg totalt sett har kommet fram til i dag med det jeg hadde for 30 år siden. Det gamle anlegget klarte nok fint å spille Svenstoppmusikk, som var mest i skuddet dengang, men er kanskje ikke like bra på f.eks. Garbarek sin Visible World eller Pink Floyd sin dvd PULSE.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
alfao skrev:
Lyngen skrev:
alfao skrev:
Jeg synes mange av dagens høytalere har en slags imponatorfaktor som skal selge.
Hvilke høyttalere har du i tankene?
En del nyere Dali f.eks. Overfokusert diskant og bass.
Jep næsten ALLE nyere højttalere har indbygget loudness. DEt har nyere indspilninger også. Dermed bliver musiklytning temmelig uinterresant måske en forklaring på at færre og færre har interesse i HiFi samt musikkøb.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Hva er denne musikaliteten som er blitt borte egentlig?
For min del må man gjerne fortrekke Edisons voksruller, men jeg skjønner ikke dette med at hifiparametre som moderne utstyr gjennomgående scorer høyere på ikke har noe med musikalitet å gjøre.
Snakker vi her først og fremst om lettdrevenhet og dermed kompatibilitet med velklingene rørutsyr med lav til moderat effekt?
 
U

utgatt60135

Gjest
Platebransjen gir oss som oftes ikke god dynamikk og high-end lyd.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
totte skrev:
Hva er denne musikaliteten som er blitt borte egentlig?
For min del må man gjerne fortrekke Edisons voksruller, men jeg skjønner ikke dette med at hifiparametre som moderne utstyr gjennomgående scorer høyere på ikke har noe med musikalitet å gjøre.
Snakker vi her først og fremst om lettdrevenhet og dermed kompatibilitet med velklingene rørutsyr med lav til moderat effekt?
Naturligheden er blevet ofret for imponatoreffekten.
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
425
Antall liker
119
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Duelund_Support skrev:
alfao skrev:
Lyngen skrev:
alfao skrev:
Jeg synes mange av dagens høytalere har en slags imponatorfaktor som skal selge.
Hvilke høyttalere har du i tankene?
En del nyere Dali f.eks. Overfokusert diskant og bass.
Jep næsten ALLE nyere højttalere har indbygget loudness. DEt har nyere indspilninger også. Dermed bliver musiklytning temmelig uinterresant måske en forklaring på at færre og færre har interesse i HiFi samt musikkøb.
Jeg kjøpte Dali Helicon for noen år tilbake, nettopp fordi jeg ble forført og fasinert over trøkk og dens friske spillestil. Den vanlige mann i gata vil ha mest bang for the buck. Etterhvert når jeg har hørt anlegg hos kamerater osv så har jeg fått en bedre musikkopplevels der. Faktisk på litt eldre utstyr som counterpoint og Spendor. Her får du musikk uten brumlebass og skarp diskant. et godt sammensatt system uten imponatorfaktor. Bare eb veldig god musikkformidler( I mine ører)
 
B

brand-x

Gjest
Ser noen noen går i "forsvarsgropen" og det er vel strengt tatt unødvendig ???... :)

Jeg mener bestemt att noe er "forsvunnet" som er litt av livet i musikken, og all tid gjengivelsen blir mere idrett blir det lite musikk av det, spesielt mot de som er mestere på engasjementet i musikken..... Her tror jeg de som lytter seg frem mere enn bruk av specer lykkes best.... Jeg kan nevne Harbeth og Klipsh for å nevne noen "gamle" kreasjoner som appelerer betydelig for tiden, spesielt for de som har ett "levet" hifi-liv bak seg.. :) Uten å tråkke på noens opplevelse viser problemet rundt matching hvilken rettning utviklingen tar.. Og da spesielt Htère.... :-\..

Har hørt relativt veldig dyre Htère i matchete oppsett som egentlig bedriver teknikk fremfor engasjering... Det er selvfølgelig lett å imponeres over evnen til å få frem sylskarpe detaljer men det blir gjerne mere kaotisk og slitsomt i stedet for gledesfyllende...

Att disse nye-gamle har fått renesanse har med presentasjonsformen å gjøre, og evnen til å få deg til dra frem det ene dårlige innspillingen etter den andre. Fordi den lar musikken bli presentert der den gir de beste opplevelser... Og ikke som en sprint-distanse... ;) :)

mvh
Kjell P.. :)
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Overrasket over hvor mange fornuftige synspunkter der kommer til udtryk i denne tråd. :) :) :)
 
U

utgatt60135

Gjest
brand-x skrev:
Att disse nye-gamle har fått renesanse har med presentasjonsformen å gjøre, og evnen til å få deg til dra frem det ene dårlige innspillingen etter den andre.
Tror det er nettopp det de egner seg godt til. Men alle innspillinger er forskjellige og denne presentasjonen har sine svakheter også. Noe entydig fasit er ikke lett og musikalitet er og blir en personlig vurdering.

Mange innspillinger låter ikke særlig naturlige og dermed synes endel høyttalere som runder av skarpe kanter mer naturlige. Men naturlige innspillinger låter best på nøytrale høyttalere synes jeg.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Duelund_Support skrev:
totte skrev:
Hva er denne musikaliteten som er blitt borte egentlig?
For min del må man gjerne fortrekke Edisons voksruller, men jeg skjønner ikke dette med at hifiparametre som moderne utstyr gjennomgående scorer høyere på ikke har noe med musikalitet å gjøre.
Snakker vi her først og fremst om lettdrevenhet og dermed kompatibilitet med velklingene rørutsyr med lav til moderat effekt?
Naturligheden er blevet ofret for imponatoreffekten.
Det synes som om vi ikke legger det samme i "naturlighet". Naturlig gjengivelse betyr for meg at man hører instrumentene, detaljene, dynamikken, holografien etc som finnes på innspillingen. Når dette sitter veldig godt kan man også bli imponert. Mitt poeng er at jeg ikke ser at imponasjon og musikalitet, for å bruke noen forslitte uttrykk, står i noe motsetningsforhold til hverandre.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.658
Antall liker
21.465
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Høyttalerne mine er av den moderne sorten (se floskler i signaturen min). De er laget for å vise innspillingen som den er. Det fungerer bra både på Furtwängler, Buschkvartetten, AC/DC, Ellington, tidlig R.E.M, Gardiners Bachkantater og det meste annet jeg kan komme på å spille.

Hvorfor vil dere sminke musikken egentlig?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg tror ikke nyere signalkilder eller forsterkere har noe særlig med dette å gjøre, heller ikke at det er noen motsetning mellom lytting og måling.

Derimot tror jeg trendene på høyttalere har mye med det å gjøre. Perfekte høyttalere finnes ikke. De er alle sammen en haug kompromisser og stabel av mer-eller-mindre dempede resonanser. Selv i mangehundretusenkronersklassen må det gjøres åpenbare kompromisser. En virkelig state-of-the-art høyttaler "med alt" ville fort bli veldig dyr. Trenden i de siste årene har vært mot slanke høyttalere, mest av designgrunner, samtidig med et krav om "fyldig bass" og -3 dB-punktet som viktigste oppgitte kvalitetsparameter for høyttalere. En fordel med slanke høyttalere er at diffraksjonen fra kantene kommer nær elementet, slik at stereoperspektivet kan bli mer presist ("pinpoint imaging").

Men slanke høyttalere må nødvendigvis ha små elementer. For å få bass utav noe slikt, må elementet ha ganske lang vandring for å flytte nok luft, og da blir følsomheten like nødvendigvis lav. Den største kilden til forvrengning i hele kjeden er høyttalerelementene. Vi snakker om nivåer rundt en prosent, heller enn de 0,0...01 % forvrengning som oppstår i en god forsterker. De fleste forvrengningstyper i en høyttaler øker som en eller annen funksjon av strømmen gjennom spolen og utslaget av membranen. Alt annet likt (og det er det sikkert ikke), vil en "stuevennlig" høyttaler ha høyere nivåer av harmonisk forvrengning og intermodulasjonsforvrengning enn hva en mindre stuevennlig sak har ved samme lydtrykk i rommet. Det er heller ikke opplagt at en liten og stuevennlig høyttaler kommer til å bli koblet opp mot en 600-watter, selv om det kanskje er hva den trenger for å spille med samme dynamikk som en litt mindre stuevennlig høyttaler gjør med en 180-watter.

Dessuten, hvis -3 dB-punktet skal være lavest mulig, er det naturlig å gripe til bassrefleksløsninger (heller enn trykkammer), ettersom disse gir litt ekstra nivå litt lenger ned, men ruller av mye fortere under dette punktet. Så man får kanskje -3 dB ved 35 Hz i stedet for ved 50 Hz, men ruller av mye fortere under det punktet enn hva rommet selv kan kompensere for, pådrar seg en heftig faserotasjon, og ender kanskje opp med mindre bass ved de aller dypeste frekvensene enn en trykkammerløsning med høyere F3.

Andre "usual suspects" er bassmellomtoner med for høy delefrekvens (slik at frekvensgangen på aksen er rimelig flat, men ligner mer på Jutulhogget hvis man måler 60 grader off-axis) og diskanter med vendt fase (som kanskje gjør det lettere å lage et delefilter for flat frekvensgang på aksen, men som umulig kan gjøre noe godt for impulsresponsen).

Valentinos høyttalere er slanke og elegante, men de har -10 dB ved 40 Hz (trykkammer). Det tyder på et særdeles bevisst forhold til hvilke kompromisser og avveininger som inngår og lite behov for å imponere Elkjøp-kunder. Bevisst optimalisering for lytting i nærfelt (heller enn partymusikk i hele rommet) er også et klart standpunkt. (Off-axis? What off-axis?) Og så vil en sub eller to med 2x12" og noen hundre watt flytte på både kompromissene og resten av møblementet...

Det høyttalerkonseptet jeg går rundt og funderer på kommer til å ha mye membranareal, høy følsomhet og korte utslag på elementene i trykkammer, kombinert med et stivt og godt dempet kabinett med filtbelagt baffel og avrundede hjørner for å hanskes med diffraksjonen på den måten. Aktiv drift og korrekt impulsrespons hører med. Så får vi se, dvs høre, om det blir noe tess. Forhandlingene med interiørarkitekten har begynt.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Mange gode meninger har du pånær løsningen med Subwoofere som aldrig nogensinde vil kunne integreres i lydbilledet.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.658
Antall liker
21.465
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Funker helt ok med separate basskabinetter her, D_S.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg tror høyttalere med bedre romintegrering kommer til å komme mer på dagsorden i årene fremover. Da kan vil forhåpentligvis få det beste av to verdener.

Noen har allerede gode løsninger på problemstillingen:
 

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Duelund_Support skrev:
Mange gode meninger har du pånær løsningen med Subwoofere som aldrig nogensinde vil kunne integreres i lydbilledet.
Tja, det finner vi jo ut av etterhvert. Det er også de som hevder at et antall (>2) subwoofere strategisk plassert i forhold til rommets dimensjoner og stående bølger er tingen.

Men jeg har uansett hatt stor nytte av å lese Steen Duelunds artikler om høyttalere, bl.a. om matrix-oppbygning av høyttalerkabinetter. Mannen hadde tenkt.

Orso: Romintegrering er et stort tema. Jeg tenkte nok på noe som dette, men med AMT-type diskant og enda høyere følsomhet, og et par tolvtommere i stedet for disse puslete ellevetommerne. Og en sub eller to i tillegg. ;) Disse koster 90 000, forresten. Euro.

http://www.peak-consult.dk/Dragon.htm
 
Topp Bunn